Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih
1781
Na temelju članka 20. stavka 4. Zakona o obrazovanju odraslih (»Narodne novine«, broj 144/21), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi
ODLUKU
O DONOŠENJU NASTAVNOG PROGRAMA ZA STJECANJE ANDRAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA POUČAVANJE TEMELJNIH VJEŠTINA U OBRAZOVANJU ODRASLIH
I.
Ovom Odlukom donosi se Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
II.
Sastavni dio ove Odluke je Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih iz točke I. ove Odluke.
III.
Ova Odluka primjenjivat će se od akademske godine 2024./2025. za polaznike cjeloživotnog obrazovanja.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 602-07/24-04/00030 Urbroj: 533-05-24-0002 Zagreb, 21. kolovoza 2024.
Ministar prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.
NASTAVNI PROGRAM ZA STJECANJE ANDRAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA POUČAVANJE TEMELJNIH VJEŠTINA U OBRAZOVANJU ODRASLIH
1. OPĆI DIO
1.1. NAZIV
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
1.2. OBRAZOVNI SEKTOR
Područje društvenih i interdisciplinarnih znanosti.
1.3. RAZINA KVALIFIKACIJE
Razina 7.1 prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru (Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru, »Narodne novine«, broj 22/13, 41/16, 64/18, 47/20 i 20/21).
1.4. TRAJANJE
55 sati.
1.5. OPRAVDANOST DONOŠENJA
Preporuka Vijeća o oblicima usavršavanja: nove prilike za odrasle (Vijeće EU-a, 2016.) navodi da u današnjem društvu svi trebaju posjedovati širok skup vještina, znanja i kompetencija, uključujući dostatnu razinu čitalačke i matematičke pismenosti te digitalne kompetencije kako bi u potpunosti ostvarili svoj potencijal, aktivno sudjelovali u društvu i preuzeli svoje društvene i građanske odgovornosti. U Preporuci se navodi da je u skladu s nacionalnim zakonodavstvom potrebno odraslim osobama s niskom razinom kompetencija ponuditi pristup oblicima usavršavanja kojima bi im se omogućilo:
a) stjecanje minimalne razine čitalačke pismenosti, matematičke pismenosti i digitalne kompetencije, što bi im omogućilo nastavak školovanja
i/ili
b) stjecanje šireg skupa kompetencija relevantnih za tržište rada i aktivno sudjelovanje u društvu.
Rezultati PIAAC istraživanja pokazuju da velik broj odraslih osoba ima nisku razinu osposobljenosti u pismenosti (od 4,9% do 27,7% odraslih) i računanju (od 8,1% do 31,7% odraslih). Značajan broj odraslih osoba (od 7% do 23%) ne posjeduje ni najosnovnije kompetencije za upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije (računala, suvremena sredstva komunikacije) u suvremenom tehnološkom okruženju (OECD, 2013). Iako PIAAC istraživanje nije provedeno u Republici Hrvatskoj, moguće je pretpostaviti na temelju ispodprosječnih rezultata hrvatskih učenika na PISA istraživanju da bi rezultati za odrasle u Republici Hrvatskoj bili vrlo slični onima u drugim zemljama. Prema rezultatima PISA istraživanja u Hrvatskoj (OECD, 2018.) vidljivo je da 31,2% učenika nije dostiglo razinu 2 u matematici, 25,4% učenika nije dostiglo razinu 2 u području prirodoslovne pismenosti, a 21,6% učenika nije dostiglo razinu 2 u području čitalačke pismenosti.
Jedan od najvažnijih čimbenika za razvoj temeljnih vještina u odraslih su kompetentni nastavnici koji posjeduju kompetencije za kvalitetan rad s odraslim učenicima, a koje se bitno razlikuju od pedagoških kompetencija za rad s djecom. Poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih jedan je od najzahtjevnijih i najsloženijih područja poučavanja, zbog čega je potrebna visoka razina andragoških kompetencija koje se stječu pomno osmišljenim programom za obrazovanje nastavnika u obrazovanju odraslih koji će poučavati temeljne vještine.
1.6. CILJ
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih ima cilj osigurati stjecanje odgovarajućih generičkih i specifičnih andragoških te didaktičkih, predmetnostručnih i metodičkih kompetencija nastavnika koji poučavaju temeljne vještine.
1.7. ISHODI UČENJA
Nakon završetka programa polaznici će moći:
− implementirati ishode učenja iz kurikula namijenjenih stjecanju temeljnih vještina u kurikule obrazovanja odraslih
− osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja iz područja stjecanja temeljnih vještina te ih prilagoditi individualnim značajkama polaznika i značajkama kurikula obrazovanja odraslih
− prilagoditi postojeće i izraditi nove materijale za učenje namijenjene stjecanju temeljnih vještina
− motivirati polaznike za stjecanje novih i usavršavanje postojećih temeljnih vještina
− implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja stjecanja temeljnih vještina.
1.8. POLAZNICI
Polaznici Nastavnog programa za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih su nastavnici u obrazovanju odraslih i/ili voditelji obrazovanja odraslih:
− s najmanje 4 godine radnog iskustva u ustanovama za obrazovanje odraslih i najmanje 50 sati usavršavanja iz područja andragoških vještina
− s manje od 4 godine radnog iskustva u obrazovanju odraslih uz potvrde o završenom cjelovitom programu iz područja stjecanja andragoških kompetencija (najmanje 200 sati).
1.9. IZVOĐAČI
Izvođači Nastavnog programa za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih su visokoškolske ustanove s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti te Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u suradnji s visokoškolskom ustanovom s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti.
2. ZAVRŠETAK PROGRAMA
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih završava nakon izvršenih obveza polaznika propisanih nastavnim programom.
Potvrdu o završenome Nastavnom programu za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih izdaje izvođač nastavnog programa.
NASTAVNI PROGRAM ZA STJECANJE ANDRAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA POUČAVANJE TEMELJNIH VJEŠTINA U OBRAZOVANJU ODRASLIH
1. OPĆE INFORMACIJE O PROGRAMU CJELOŽIVOTNOG OBRAZOVANJA
Naziv programa cjeloživotnog obrazovanja |
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih |
Nositelj programa cjeloživotnog obrazovanja |
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih |
Izvođač/i programa cjeloživotnog obrazovanja |
Visokoškolske ustanove s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u suradnji s visokoškolskom ustanovom s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti. |
Ukupan broj ECTS bodova |
10 |
Razlozi pokretanja programa cjeloživotnog obrazovanja |
Usavršavanje stručnjaka u obrazovanju odraslih iz područja poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih. |
Ishodi učenja na razini programa cjeloživotnog obrazovanja |
Nakon završetka programa polaznik će moći: − implementirati ishode učenja iz kurikula namijenjenih stjecanju temeljnih vještina u kurikule obrazovanja odraslih − osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja iz područja stjecanja temeljnih vještina te ih prilagoditi individualnim značajkama polaznika i značajkama kurikula obrazovanja odraslih − prilagoditi postojeće i izraditi nove materijale za učenje namijenjene stjecanju temeljnih vještina − motivirati polaznike za stjecanje novih i usavršavanje postojećih temeljnih vještina − implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja stjecanja temeljnih vještina. |
Trajanje programa |
55 sati |
Ciljna skupina polaznika programa |
Stručnjaci u obrazovanju odraslih: – nastavnici u obrazovanju odraslih – andragoški voditelji. |
Uvjeti za upis programa |
Nastavnici u obrazovanju odraslih i/ili voditelji obrazovanja odraslih: 1. s najmanje 4 godine radnog iskustva u ustanovama za obrazovanje odraslih i najmanje 50 sati usavršavanja iz područja andragoških vještina; 2. s manje od 4 godine radnog iskustva u obrazovanju odraslih uz potvrde o završenom cjelovitom programu iz područja stjecanja andragoških kompetencija (najmanje 200 sati). |
Uvjeti za završetak programa |
Izvršene obveze polaznika propisane programom. |
2. OPIS I PLAN NASTAVNOG PROGRAMA CJELOŽIVOTNOG OBRAZOVANJA
2.1. Popis predmeta programa cjeloživotnog obrazovanja
POPIS PREDMETA |
||
Naziv predmeta |
Broj sati kontaktne nastave (minimalno)* |
ECTS |
Suvremeni pristupi obrazovanju odraslih |
4 |
1 |
Psihologija odrasle dobi |
5 |
1 |
Andragoška didaktika |
10 |
2 |
Implementacija digitalne pismenosti u obrazovanju odraslih |
12 |
2 |
Implementacija matematičke pismenosti u obrazovanju odraslih |
12 |
2 |
Implementacija jezične pismenosti u obrazovanju odraslih |
12 |
2 |
* Napomena: Izvođač programa ukupan broj sati kontaktne nastave autonomno raspoređuje prema različitim organizacijskim oblicima nastave (predavanja, seminari, vježbe). Naglasak treba biti stavljen na suvremenu visokoškolsku nastavu što podrazumijeva nastavu usmjerenu na polaznika, odnosno korištenje aktivnih metoda i oblika učenja i poučavanja.
2.2. Opis predmeta programa cjeloživotnog obrazovanja
NAZIV PREDMETA |
Suvremeni pristupi obrazovanju odraslih |
|||||
Nositelj/i predmeta |
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
1 |
|||
Broj sati kontaktne nastave |
4 |
|||||
Status predmeta |
obvezni |
|||||
OPIS PREDMETA |
||||||
Cilj predmeta |
Ovladati specifičnim andragoškim kompetencijama s naglaskom na povezivanje suvremene andragogijske teorije i andragoške prakse u području poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih. |
|||||
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program. |
|||||
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Nakon završetka predmeta polaznik će moći: IU 1: analizirati funkcije, ciljeve i suvremene faktore u obrazovanju odraslih u kontekstu poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih IU 2: identificirati utjecaj različitih prepreka za sudjelovanje osoba u obrazovanju odraslih te analizirati pristupe otklanjanja mogućih prepreka IU 3: vrednovati primjere dobre prakse u području poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih u međunarodnom kontekstu IU 4: analizirati uloge/aktivnosti nastavnika i voditelja u obrazovanju odraslih u području temeljnih vještina u obrazovanju odraslih uvažavajući specifičnosti individualnih značajki polaznika, u skladu s načelom inkluzivnosti. |
|||||
Sadržaj predmeta |
– Funkcije, ciljevi i suvremeni faktori obrazovanja odraslih kao civilizacijske potrebe – Prepreke za sudjelovanje u obrazovanju odraslih (osobne, dispozicijske, situacijske, informacijske, institucijske, na razini sustava…) – Primjeri poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih (studije slučaja pojedinih europskih zemalja) – Uloge i aktivnosti nastavnika i voditelja u obrazovanju odraslih s naglaskom na poučavanje temeljnih vještina. |
|||||
Preporučene vrste izvođenja nastave |
predavanja seminari i radionice vježbe ☐ on line u cijelosti mješovito e-učenje ☐ terenska nastava |
samostalni zadaci multimedija ☐ laboratorij ☐ mentorski rad |
||||
Obveze polaznika |
Aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu. Izrada samostalnih zadataka te provedba refleksije o vlastitom radu. |
|||||
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa s udjelom ECTS bodova za svaku aktivnost |
Pohađanje nastave |
0,1 |
Mini istraživanje |
0,6 |
Praktični rad |
|
Eksperimentalni rad |
|
Referat |
0,3 |
Projekt |
|
|
Kolokviji |
|
Seminarski rad |
|
|
|
|
Pismeni ispit |
|
Usmeni ispit |
|
|
|
|
Preporučena literatura |
Naslov |
|||||
1. Pastuović, N., Žiljak, T. (ur.) (2019). Obrazovanje odraslih: Teorijske osnove i praksa. Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Pučko otvoreno učilište Zagreb. 2. Kušić, S., Vrcelj, S., Zovko, A. (2016). Didaktičke odrednice obrazovanja andragoga – komparativni pristup. Rijeka: Filozofski fakultet. 3. Kušić, S., Vrcelj, S., Klapan, A. (2014). (Ne)obrazovni i (ne)odgojni ishodi obrazovanja. U: Hrvatić, N., Lukenda, A., Pavlović, S., Spajić-Vrkaš, V., Vasilj, M. (ur.): Pedagogija, obrazovanje i nastava – Svezak 1. (Zbornik radova 2. međunarodne znanstvene konferencije, Mostar, 21. – 23. ožujka 2013.). Mostar: Fakultet prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti Sveučilišta u Mostaru, 419-429. 4. Buiskool, B. J., Broek, S. D., van Lakerveld, J. A., Zarifis, G. K., Osborne, M. (2010). Key competencies for adult learning professionals – Contribution to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals. (Final Report to European Commission, DG EAC, Project number: B3542). Zoetermeer: Research voor Beleid. Preuzeto 23. 2. 2011. s http://ec.europa.eu/education/more-information/doc/2010/keycomp.pdf 5. Kulić, R., Despotović, M. (2005). Uvod u andragogiju. Beograd: Svet knjige. 6. Preporuka Vijeća o oblicima usavršavanja: nove prilike za odrasle. Preuzeto s https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016H1224(01)&from=EN 7. Mrežne stranice: • UNESCO Institute for Lifelong Learning • OECD Skills Outlook – PIAAC |
||||||
Preporuke za izvođenje predmeta |
Nastava usmjerena na polaznika s ciljem razvoja kritičkog mišljenja, analitičnosti i samostalnosti u radu s posebnim naglaskom na refleksiju o svome dosadašnjem radu u obrazovanju odraslih. Preporučuje se interaktivna nastava uz diskusiju, kritičko promišljanje o relevantnoj andragoškoj literaturi te analiziranje podataka različitih istraživačkih studija. |
|||||
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja |
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini: IU 1, IU 2 i IU 4: mini istraživački rad IU 3: referat |
NAZIV PREDMETA |
Psihologija odrasle dobi |
||||||||
Nositelj/i predmeta |
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje psihologija |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
1 |
||||||
Broj sati kontaktne nastave |
5 |
||||||||
Status predmeta |
obvezni |
||||||||
OPIS PREDMETA |
|||||||||
Cilj predmeta |
Ovladati specifičnim kompetencijama iz područja psihologije odrasle dobi s naglaskom na značajke odraslih osoba koje ne posjeduju temeljne vještine (funkcionalna pismenost). |
||||||||
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program. |
||||||||
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Nakon završetka programa polaznik će moći: IU 1: analizirati specifičnosti i teškoće prilikom učenja odraslih te predložiti načine njihova rješavanja IU 2: primijeniti znanja i vještine iz psihologije odrasle dobi za podupiranje učenja polaznika uvažavajući njihove značajke (uključujući ranjive skupine, osobe s teškoćama u učenju, osobe s invaliditetom i druge) IU 3: primijeniti strategije pružanja podrške u učenju ovisno o individualnim značajkama, potrebama i mogućnostima polaznika u skladu s načelom inkluzivnosti IU 4: predlagati i kritički vrednovati načine poticanja odraslih učenika na daljnje učenje i usavršavanje profesionalnih kompetencija IU 5: osmišljavati načine motiviranja odraslih poštujući individualne i socijalne značajke odraslih. |
||||||||
Sadržaj predmeta |
– Psihološke osobine odraslih (senzorne, intelektualne, emocionalne, motivacijske) – Komunikacija u obrazovanju odraslih – Razlike u učenju između odraslih i mlađih učenika; faktori učenja u odraslih – Stilovi i metode učenja i poučavanja – Motivacija u obrazovanju odraslih |
||||||||
Preporučene vrste izvođenja nastave |
predavanja seminari i radionice vježbe ☐ on line u cijelosti mješovito e-učenje ☐ terenska nastava |
samostalni zadaci multimedija ☐ laboratorij ☐ mentorski rad |
|||||||
Obveze polaznika |
Aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu. Izrada individualnih zadataka i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka. |
||||||||
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa s udjelom ECTS bodova za svaku aktivnost |
Pohađanje nastave |
0,2 |
Mini istraživanje |
0,4 |
Praktični rad |
|
|||
Eksperimentalni rad |
|
Studija slučaja (praktičan rad) |
0,4 |
Projekt |
|
||||
Kolokviji |
|
Seminarski rad |
|
|
|
||||
Pismeni ispit |
|
Usmeni ispit |
|
|
|
||||
Preporučena literatura |
Naslov |
||||||||
1. Andrilović, V. (1976). Kako odrastao čovjek uči. Zagreb: Školska knjiga. 2. Vizek Vidović, V., Vlahović Štetić, V. (2007). Modeli učenja odraslih i profesionalni razvoj. Ljetopis socijalnog rada, 14, 2, 283-310 3. Vizek Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović Štetić, V., Miljković, D. (2014). Psihologija obrazovanja. Zagreb: IEP (4. poglavlje) 4. Pastuović, N.(1999). Edukologija. Zagreb: Znamen (4. poglavlje) |
|||||||||
Preporuke za izvođenje predmeta |
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj poticanje samostalnosti polaznika i motiviranje za usavršavanje specifičnih andragoških kompetencija. |
||||||||
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja |
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini: IU 1, IU 4 i IU 5: mini istraživački rad IU 2 i IU 3: praktičan rad temeljen na studiji slučaja |
NAZIV PREDMETA |
Andragoška didaktika |
||||||
Nositelj/i predmeta |
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
2 |
||||
Broj sati kontaktne nastave |
10 |
||||||
Status predmeta |
obvezni |
||||||
OPIS PREDMETA |
|||||||
Cilj predmeta |
Ovladati specifičnim andragoško-didaktičkim kompetencijama za prilagodbu postojećih kurikula u obrazovanju odraslih sadržajima za razvoj temeljnih vještina uz osmišljavanje različitih didaktičkih rješenja za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih. |
||||||
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program. |
||||||
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Nakon završetka predmeta polaznik će moći: IU 1: analizirati faze andragoškog ciklusa u kontekstu poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih IU 2: implementirati ishode učenja i sadržaje za razvoj temeljnih vještina u postojeće kurikule obrazovanja odraslih IU 3: primijeniti metode poučavanja i načine vrednovanja sukladno individualnim značajkama polaznika u skladu s načelom inkluzivnosti IU 4: korelirati sadržaje za razvoj temeljnih vještina s ostalim sadržajima iz različitih nastavnih predmeta s ciljem ostvarivanja ishoda učenja za stjecanje i razvoj temeljnih vještina IU 5: konstruktivno povezati ishode učenja za stjecanje i razvoj temeljnih vještina s ostalim elementima nastavnog sata IU 6: primijeniti principe individualizacije, diferencijacije, postupnosti, relevantnosti i suvremenosti pri osmišljavanju aktivnosti za poučavanje i vrednovanje temeljnih vještina u odraslih osoba IU 7: osmisliti situacije mikropoučavanja temeljnih vještina u skladu s andragoškim principima upotrebom aktivnih strategija poučavanja i učenja te sukladno individualnim značajkama polaznika (uključujući ranjive skupine, osobe s teškoćama u učenju, osobe s invaliditetom i druge) IU 8: kritički vrednovati didaktičke materijale za razvoj i vrednovanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih. |
||||||
Sadržaj predmeta |
– Andragoški ciklus i kurikulsko-kompetencijski pristup u obrazovanju odraslih – Elementi kurikula i njihova prilagodba s ciljem integracije temeljnih vještina u postojeće kurikule – Konstruktivno povezivanje i artikulacija nastavne situacije s ciljem razvoja temeljnih vještina – Andragoški principi u nastavi (principi koji proizlaze iz društvene funkcije nastave i principi koji se odnose na osobne pretpostavke učenja) – Interaktivna nastava (aktivne strategije poučavanja i učenja, oblici rada, mediji) – Formativno vrednovanje u razvoju temeljnih vještina u odraslih učenika – Specifičnosti didaktičkih materijala za razvoj i vrednovanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih – Poticajno ozračje i okružje za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih. |
||||||
Preporučene vrste izvođenja nastave |
predavanja seminari i radionice vježbe ☐ on line u cijelosti mješovito e-učenje ☐ terenska nastava |
samostalni zadaci multimedija ☐ laboratorij ☐ mentorski rad |
|||||
Obveze polaznika |
Aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu. Izrada samostalnih zadataka i osmišljavanje situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta). Provedba refleksije o vlastitom radu. |
||||||
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa s udjelom ECTS bodova za svaku aktivnost |
Pohađanje nastave |
0,4 |
Istraživanje |
|
Izrada instrumenta za vrednovanje didaktičkih materijala |
0,5 |
|
Eksperimentalni rad |
|
Referat |
|
Pripremanje za situacije mikropoučavanja |
1,1 |
||
Kolokviji |
|
Seminarski rad |
|
|
|
||
Pismeni ispit |
|
Usmeni ispit |
|
|
|
||
Preporučena literatura |
Naslov |
||||||
|
1. Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb: Ministarstvo znanosti i obrazovanja. 2. Koludrović, M., Vučić, M. (ur.) (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. 3. Ćalina, N., Dijanošić, B., Gefferth, E. i Martinko, J. (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. 4. Alibabić, Š., Popović, K. i Avdagić, E. (2012). Naknadno sticanje osnovnog obrazovanja – Andragoški priručnik za nastavnike. Sarajevo: DVV International – Ured u BiH, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. 5. Roeders, P. (2003). Interаktivnа nаstаvа. Beogrаd: Institut zа pedаgogiju i аndrаgogiju. 6. Bognar, L., Matijević, M. (2002). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga. 7. Kyriacou, C. (2001). Temeljna nastavna umijeća. Zagreb: Educa. 8. Terhart, E. (2001). Metode poučavanja i učenja. Zagreb: Educa. 9. Matijević, M. (2000). Učiti po dogovoru: uvod u tehnologiju obrazovanja odraslih. Zagreb: CDO Birotehnika. 10. Muller, W., Wiegmann, S. (2000). Netradicionalne metode u obrazovanju odraslih. Zagreb: Hrvatska zajednica pučkih otvorenih učilišta. |
||||||
Preporuke za izvođenje predmeta |
Nastava usmjerena na polaznika s ciljem razvoja sustavnosti i samostalnosti u radu s posebnim naglaskom na refleksiju o svome dosadašnjem radu u poučavanju odraslih osoba. Preporučuje se interaktivna nastava uz osmišljavanje situacija mikropoučavanja, izradu samostalnih zadataka i kritičko promišljanje o didaktičkim rješenjima u nastavi. |
||||||
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja |
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini: IU 1, IU 2, IU 3, IU 4, IU 5 i IU 6: priprema za situaciju mikropoučavanja IU 7: izrada instrumenta za vrednovanje didaktičkih materijala |
NAZIV PREDMETA |
Implementacija digitalne pismenosti u obrazovanju odraslih |
||||||
Nositelj/i predmeta |
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija, grana didaktika ili polje interdisciplinarnih znanosti (metodika područja) |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
2 |
||||
Broj sati kontaktne nastave |
12 |
||||||
Status predmeta |
obvezni |
||||||
OPIS PREDMETA |
|||||||
Cilj predmeta |
Ovladati kompetencijama za poučavanje digitalne pismenosti kod funkcionalno nepismenih osoba. |
||||||
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program. |
||||||
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Nakon završetka predmeta polaznik će moći: IU 1: implementirati ishode učenja iz područja stjecanja digitalne pismenosti u postojeće kurikule za obrazovanje odraslih IU 2: osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja za razvoj digitalnih kompetencija u nastavnom procesu u obrazovanju odraslih uvažavajući predznanja, mogućnosti, potrebe i individualne specifičnosti polaznika IU 3: prilagoditi postojeće i izraditi nove nastavne materijale i materijale za učenje iz područja digitalnog opismenjavanja IU 4: osmisliti motivacijske aktivnosti odraslih osoba za korištenje digitalnih alata u svakodnevnom životu IU 5: implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja IU 6: samostalno realizirati nastavnu situaciju iz područja stjecanja digitalne pismenosti. |
||||||
Sadržaj predmeta |
– Kurikulsko planiranje i programiranje te implementacija ishoda učenja iz Kurikuluma za razvoj digitalnih vještina u postojeći kurikul obrazovanja odraslih – Prilagodba nastavnog procesa individualnim potrebama, interesima i predznanjima polaznika – (Samo)vrednovanje kvalitete nastavnog procesa i učinkovitosti implementacije ishoda učenja iz područja digitalnog opismenjavanja – Osmišljavanje novih i prilagodba postojećih materijala za učenje i nastavnih materijala – Poticanje polaznika na digitalno opismenjavanje i uloga pozitivnog ozračja u nastavnom procesu – Načini vrednovanja postignuća polaznika iz područja digitalnog opismenjavanje te samovrednovanje polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja |
||||||
Preporučene vrste izvođenja nastave |
predavanja seminari i radionice vježbe ☐ on line u cijelosti mješovito e-učenje ☐ terenska nastava |
samostalni zadaci multimedija ☐ laboratorij ☐ mentorski rad |
|||||
Obveze polaznika |
Aktivno sudjelovanje na nastavi. Izrada i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka. Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja digitalnih vještina. |
||||||
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa s udjelom ECTS bodova za svaku aktivnost |
Pohađanje nastave |
0,4 |
Istraživanje |
|
Praktični rad |
1 |
|
Eksperimentalni rad |
|
Referat |
|
Projekt |
0,6 |
||
Kolokviji |
|
Seminarski rad |
|
|
|
||
Pismeni ispit |
|
Usmeni ispit |
|
|
|
||
Preporučena literatura |
Naslov |
||||||
1. Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb. MZO. 2. Koludrović, M., Vučić, M. (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (urednička knjiga). 3. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. 4. Agencija za obrazovanje odraslih (2009). Andragoški modeli poučavanja: Priručnik za rad s odraslim polaznicima, Modul 1. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. |
|||||||
Preporuke za izvođenje predmeta |
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj stjecanje kompetencija potrebnih za poučavanje temeljnih vještina digitalne pismenosti odraslih osoba. Kako pri realizaciji ovog predmeta, tako i pri realizaciji situacija mikropoučavanja, preporučuje se korištenje aktivnih metoda poučavanja, korištenje praktičnih primjera iz svakodnevnog života te povezivanje sadržaja iz područja stjecanja digitalnih vještina sa sadržajima iz drugih predmeta. U tom smislu potrebno je izvesti nastavnu situaciju u realnom okruženju (snimka nastavne situacije) ili izvesti simulaciju nastavne situacije. |
||||||
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja |
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini: IU 1 – IU 6: Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja digitalnih vještina. |
NAZIV PREDMETA |
Implementacija matematičke pismenosti u obrazovanju odraslih |
|||||||
Nositelj/i predmeta |
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija, grana didaktika ili polje interdisciplinarnih znanosti (metodika područja) |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
2 |
|||||
Broj sati kontaktne nastave |
12 |
|||||||
Status predmeta |
obvezni |
|||||||
OPIS PREDMETA |
||||||||
Cilj predmeta |
Ovladati kompetencijama za poučavanje matematičke pismenosti kod funkcionalno nepismenih osoba. |
|||||||
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program. |
|||||||
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Nakon završetka predmeta polaznik će moći: IU 1: implementirati ishode učenja iz područja stjecanja matematičke pismenosti u postojeće kurikule za obrazovanje odraslih IU 2: osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja za razvoj matematičkih kompetencija u nastavnom procesu u obrazovanju odraslih uvažavajući predznanja, mogućnosti, potrebe i individualne specifičnosti polaznika IU 3: prilagoditi postojeće i izraditi nove nastavne materijale i materijale za učenje iz područja matematičkog opismenjavanja IU 4: osmisliti motivacijske aktivnosti odraslih osoba za korištenje matematičkih vještina i njihovu primjenu u svakodnevnom životu IU 5: implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja matematičkog opismenjavanja IU 6: samostalno realizirati nastavnu situaciju iz područja stjecanja matematičke pismenosti. |
|||||||
Sadržaj predmeta |
– Kurikulsko planiranje i programiranje te implementacija ishoda učenja iz Kurikuluma za razvoj matematičke pismenosti u postojeći kurikul obrazovanja odraslih – Prilagodba nastavnog procesa individualnim potrebama, interesima i predznanjima polaznika – (Samo)vrednovanje kvalitete nastavnog procesa i učinkovitosti implementacije ishoda učenja iz područja digitalnog opismenjavanja – Osmišljavanje novih i prilagodba postojećih materijala za učenje i nastavnih materijala – Poticanje polaznika na matematičko opismenjavanje i uloga pozitivnog ozračja u nastavnom procesu – Načini vrednovanja postignuća polaznika iz područja matematičkog opismenjavanje te samovrednovanje polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja |
|||||||
Preporučene vrste izvođenja nastave |
predavanja seminari i radionice vježbe ☐ on line u cijelosti mješovito e-učenje ☐ terenska nastava |
samostalni zadaci multimedija ☐ laboratorij ☐ mentorski rad |
||||||
Obveze polaznika |
Aktivno sudjelovanje na nastavi. Izrada i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka. Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja matematičkih vještina. |
|||||||
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa s udjelom ECTS bodova za svaku aktivnost |
Pohađanje nastave |
0,4 |
Istraživanje |
|
Praktični rad |
1 |
||
Eksperimentalni rad |
|
Referat |
|
Projekt |
0,6 |
|||
Kolokviji |
|
Seminarski rad |
|
|
|
|||
Pismeni ispit |
|
Usmeni ispit |
|
|
|
|||
Preporučena literatura |
Naslov |
|||||||
1. Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb. MZO. 2. Koludrović, M., Vučić, M. (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (urednička knjiga). 3. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. 4. Agencija za obrazovanje odraslih (2009). Andragoški modeli poučavanja: Priručnik za rad s odraslim polaznicima, Modul 1. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. |
||||||||
Preporuke za izvođenje predmeta |
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj stjecanje kompetencija potrebnih za poučavanje temeljnih vještina matematičke pismenosti odraslih osoba. Kako pri realizaciji ovog predmeta, tako i pri realizaciji situacija mikropoučavanja, preporučuje se korištenje aktivnih metoda poučavanja, korištenje praktičnih primjera iz svakodnevnog života te povezivanje sadržaja iz područja stjecanja matematičkih vještina sa sadržajima iz drugih predmeta. U tom smislu potrebno je izvesti nastavnu situaciju u realnom okruženju (snimka nastavne situacije) ili izvesti simulaciju nastavne situacije. |
|||||||
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja |
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini: IU 1 – IU 6: Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja matematičkih vještina. |
NAZIV PREDMETA |
Implementacija jezične pismenosti u obrazovanju odraslih |
|||||||
Nositelj/i predmeta |
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija, grana didaktika ili polje interdisciplinarnih znanosti (metodika područja) |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
2 |
|||||
Broj sati kontaktne nastave |
12 |
|||||||
Status predmeta |
obvezni |
|||||||
OPIS PREDMETA |
||||||||
Cilj predmeta |
Ovladati kompetencijama za poučavanje jezične pismenosti kod funkcionalno nepismenih osoba. |
|||||||
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program. |
|||||||
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta |
Nakon završetka predmeta polaznik će moći: IU 1: implementirati ishode učenja iz područja stjecanja jezične pismenosti u postojeće kurikule za obrazovanje odraslih IU 2: osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja za razvoj jezičnih kompetencija u nastavnom procesu u obrazovanju odraslih uvažavajući predznanja, mogućnosti, potrebe i individualne specifičnosti polaznika IU 3: prilagoditi postojeće i izraditi nove nastavne materijale i materijale za učenje iz područja jezičnog opismenjavanja prema potrebama polaznika IU 4: osmisliti motivacijske aktivnosti odraslih osoba za korištenje jezičnih vještina i njihovu primjenu u svakodnevnom životu IU 5: implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja jezičnog opismenjavanja IU 6: samostalno realizirati nastavnu situaciju iz područja stjecanja jezične pismenosti. |
|||||||
Sadržaj predmeta |
– Kurikulsko planiranje i programiranje te implementacija ishoda učenja iz Kurikuluma za razvoj jezične pismenosti u postojeći kurikul obrazovanja odraslih – Prilagodba nastavnog procesa individualnim potrebama, interesima i predznanjima polaznika – (Samo)vrednovanje kvalitete nastavnog procesa i učinkovitosti implementacije ishoda učenja iz područja jezičnog opismenjavanja – Osmišljavanje novih i prilagodba postojećih materijala za učenje i nastavnih materijala – Poticanje polaznika na jezičnog opismenjavanje i uloga pozitivnog ozračja u nastavnom procesu – Načini vrednovanja postignuća polaznika iz područja jezičnog opismenjavanje te samovrednovanje polaznika iz područja jezičnog opismenjavanja |
|||||||
Preporučene vrste izvođenja nastave |
predavanja seminari i radionice vježbe ☐ on line u cijelosti mješovito e-učenje ☐ terenska nastava |
samostalni zadaci multimedija ☐ laboratorij ☐ mentorski rad |
||||||
Obveze polaznika |
Aktivno sudjelovanje na nastavi. Izrada i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka. Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja jezičnih vještina. |
|||||||
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa s udjelom ECTS bodova za svaku aktivnost |
Pohađanje nastave |
0,4 |
Istraživanje |
|
Praktični rad |
1 |
||
Eksperimentalni rad |
|
Referat |
|
Projekt |
0,6 |
|||
Kolokviji |
|
Seminarski rad |
|
|
|
|||
Pismeni ispit |
|
Usmeni ispit |
|
|
|
|||
Preporučena literatura |
Naslov |
|||||||
1. Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb. MZO. 2. Koludrović, M., Vučić, M. (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (urednička knjiga). 3. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. 4. Agencija za obrazovanje odraslih (2009). Andragoški modeli poučavanja: Priručnik za rad s odraslim polaznicima, Modul 1. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. |
||||||||
Preporuke za izvođenje predmeta |
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj stjecanje kompetencija potrebnih za poučavanje temeljnih vještina jezične pismenosti odraslih osoba. Kako pri realizaciji ovog predmeta, tako i pri realizaciji situacija mikropoučavanja, preporučuje se korištenje aktivnih metoda poučavanja, korištenje praktičnih primjera iz svakodnevnog života te povezivanje sadržaja iz područja stjecanja jezičnih vještina sa sadržajima iz drugih predmeta. U tom smislu potrebno je izvesti nastavnu situaciju u realnom okruženju (snimka nastavne situacije) ili izvesti simulaciju nastavne situacije. |
|||||||
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja |
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini: IU 1 – IU 6: Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja jezičnih vještina. |
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_08_102_1781.html