Baza je ažurirana 15.10.2024. 

zaključno sa NN 95/24

EU 2024/2673

NN 93/2024 (7.8.2024.), Odluka o donošenju dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA MEHATRONIKU (041524) u obrazovnom sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO

Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih

1725

Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/09, 24/10, 22/13, 25/18 i 69/22), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi

ODLUKU

O DONOŠENJU DOPUNA STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA MEHATRONIKU (041524) U OBRAZOVNOM SEKTORU ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO

I.

Odlukom o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA MEHATRONIKU (041524) u obrazovnom sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO (Narodne novine, broj 71/17) te odlukama o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA MEHATRONIKU (041524) u obrazovnom sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO (Narodne novine, broj 52/23 i 108/23) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA MEHATRONIKU (041524) u obrazovnom sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO.

II.

Ovom Odlukom donose se dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA MEHATRONIKU (041524) u obrazovnom sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO u dijelu izbornih strukovnih modula za III. razred, Mobilni roboti, Obrada pomoću CNC strojeva, Složeni integrirani sklopovi i Sustavi pametnih instalacija te izbornih modula za IV. razred, Osnove interneta stvari, Poduzetništvo i financijska pismenost, Programiranje digitalnih sklopova i Primjena obnovljivih izvora energije.

III.

Sastavni dio ove Odluke su dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA MEHATRONIKU (041524) u obrazovnom sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO iz točke II. ove Odluke.

IV.

U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA MEHATRONIKU (041524) u obrazovnom sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO počevši od školske godine 2024./2025.

V.

Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 602-03/24-05/00014

Urbroj: 533-05-24-0003

Zagreb, 26. srpnja 2024.

Ministar prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.

DOPUNE STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA MEHATRONIKU (041524) U OBRAZOVNOM SEKTORU ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO

2.2.3. Izborni strukovni moduli

 

NAZIV MODULA

MOBILNI ROBOTI

Šifra modula

 

Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula

Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a odgovarajućeg profila.

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/1059

Obujam modula (CSVET)

2 CSVET

Načini stjecanja ishoda učenja (od – do, postotak)

Vođeni proces učenja i poučavanja

Oblici učenja temeljenog na radu

Samostalne aktivnosti učenika/polaznika

20 – 30 %

50 – 70 %

10 – 20 %

Status modula

(obvezni/izborni)

IZBORNI

Cilj (opis) modula

Cilj ovog modula je osposobiti polaznike da mogu nacrtati dijelove mobilnog robota u računalnom programu prema projektnom zadatku te izraditi jednostavan mobilni robot u skladu s tim zadatkom. Također će biti u mogućnosti napisati upravljački program za mobilnog robota koji se upravlja senzorima. Modul ima za cilj omogućiti polaznicima da pokrenu izvođenje programa i testiraju rad mobilnog robota kako bi provjerili njegovu funkcionalnost i uspješnost izvedbe.

Ključni pojmovi

mobilni robot, upravljački program za mobilnog robota, testiranje rada mobilnog robota

Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)

MPT Osobni i socijalni razvoj

• osr B.5. Domena: Ja i drugi

• osr C.5. Domena: Ja i društvo

MPT Učiti kako učiti

• uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama

• uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem

• uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje

MPT Zdravlje

• zdr B.5. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje

MPT Poduzetništvo

• pod A.5. Domena: Promišljaj poduzetnički

• pod B.5. Domena: Djeluj poduzetnički

MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

• ikt A.5. Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a

• ikt B.5. Domena: Komunikacija i suradnja u digitalnome okružju

• ikt C.5. Domena: Istraživanje i kritičko vrednovanje u digitalnome okružju

• ikt D.5.Domena: Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnome okružju

MPT Održivi razvoj

• odr B.5. Domena: Djelovanje

Preporuke za učenje temeljeno na radu

Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu ostvariti u stvarnim uvjetima kod poslodavca ili u Regionalnim centrima kompetentnosti odnosno simulirati u školskim specijaliziranim učionicama ili praktikumima. Zadatci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.

Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula

Okruženje kod poslodavca, Regionalni centar kompetentnosti, školska specijalizirana učionica/praktikum, sadrži elemente automatike i robotike, materijale, alat i opremu za njihovo izvođenje i priključenje.

Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način.

Skup ishoda učenja iz SK-a:

Mobilni roboti

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/1059

Obujam SIU (CSVET)

2 CSVET

Ishodi učenja

Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar«

Nacrtati dijelove mobilnog robota u računalnom programu prema projektnom zadatku

Nacrtati dijelove mobilnog robota u računalnom programu i na 3D pisači ispisati iste prema predlošku projektnog zadatka

Izraditi jednostavan mobilni robot prema projektnom zadatku

Izraditi složeniji mobilni robot prema projektnom zadatku

Napisati upravljački program mobilnog robota upravljanog senzorima

Napisati i objasniti upravljački program mobilnog robota upravljanog senzorima

Pokrenuti izvođenje programa i testirati rad mobilnog robota

Pokrenuti izvođenje programa, testirati i podesiti rad mobilnog robota

Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU

Dominantan nastavni sustav je učenje temeljeno na radu kroz rad na stvarnoj opremi i u stvarnim radnim uvjetima. Učenici pomoću stvarnih problemskih situacija stječu znanja o dijelovima mobilnih robota i vještine programiranja, upravljanja i ispitivanja rada mobilnih robota.

Nastavne cjeline/teme

Modeliranje dijelova mobilnih robota

Upravljanje mobilnim robotima

Načini i primjer vrednovanja

Zadatak: Izrada modela mobilnog robota za rad u skladištu veleprodaje dobara i robe.

Zadatak: Izraditi model mobilnog robota za rad u skladištu koji prati crtu, staje kada naiđe na prepreku i detektira robu u skladištu prema boji. Učenici će nacrtati dijelove mobilnog robota u računalnom programu te ih izraditi. Nakon sastavljanja dijelova, učenici će programirati robot za obavljanje zadaće prema zadanim parametrima:

• praćenje crte

• mjerenje udaljenosti

• detektiranje boje.

Potrebno je testirati rad robota i izraditi tehničku dokumentaciju zadatka.

Prilikom izrade zadatka vrednuju se sljedeći elementi:

• crtanje dijelova mobilnog robota

• izrada mobilnog robota

• programiranje mobilnog robota

• testiranje rada robota

• izrada tehničke dokumentacije.

Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

U ovom skupu ishoda učenja dominanto učenje temeljeno na radu u kojemu se učenici stavljaju u realne radne situacije tijekom kojih rade samostalno. U individualiziranom kurikulumu za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti koja razina pedagoške podrške učeniku je potrebna. Nije namjera da nastavnik odradi dio uvjeta za dostizanje ishoda učenja umjesto učenika.

Navedeni zadatak se može prilagoditi učenicima s teškoćama na sljedeći način:

• crtanje dijelova mobilnog robota uz upute

• izrada mobilnog robota uz pomoć uputa i podrške nastavnika

• programiranje mobilnog robota uz upute i podršku nastavnika

• testiranje rada robota uz pomoć uputa

• izrada tehničke dokumentacije uz podsjetnik.

Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja (proširivanje dodatnim sadržajima kojih se rijetko dotiču) ili postavljanjem ishoda više razine, a sve u skladu s razlikovnim/individualiziranim kurikulumom.

Daroviti učenici će izraditi mobilni robot za rad u skladištu s dodatnom funkcijom izbjegavanja prepreke.

 

 

 

 

 

NAZIV MODULA

OBRADA POMOĆU CNC STROJEVA

Šifra modula

 

Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula

Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a odgovarajućeg profila.

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/7039

Obujam modula (CSVET)

4 CSVET

Načini stjecanja ishoda učenja (od – do, postotak)

Vođeni proces učenja i poučavanja

Oblici učenja temeljenog na radu

Samostalne aktivnosti učenika/polaznika

20 – 30 %

50 – 70 %

10 – 20 %

Status modula

(obvezni/izborni)

IZBORNI

Cilj (opis) modula

Cilj modula je upoznati polaznike s osnovnim komponentama CNC strojeva, te ih osposobiti za uporabu CNC strojeva kao što su CNC glodalice, CNC tokarilice i CNC obradni centri, za izradu i prilagodbu CNC programa ručno i pomoću CAM programskih rješenja.

Ključni pojmovi

CNC obrada, CNC glodanje, CNC tokarenje, CAM, G-kod

Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)

MPT Osobni i socijalni razvoj

• osr B.5. Domena: Ja i drugi

• osr C.5. Domena: Ja i društvo

MPT Učiti kako učiti

• uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama

• uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem

• uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje

MPT Zdravlje

• zdr B.5. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje

MPT Poduzetništvo

• pod A.5. Domena: Promišljaj poduzetnički

• pod B.5. Domena: Djeluj poduzetnički

• pod C.5. Domena: Ekonomska i financijska pismenost

MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

• ikt A.5. Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a

• ikt B.5. Domena: Komunikacija i suradnja u digitalnome okružju

• ikt C.5. Domena: Istraživanje i kritičko vrednovanje u digitalnome okružju

• ikt D.5.Domena: Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnome okružju

MPT Održivi razvoj

• odr B.5. Domena: Djelovanje

Preporuke za učenje temeljeno na radu

Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu ostvariti u stvarnim uvjetima kod poslodavca ili u Regionalnim centrima kompetentnosti te simulirati u školskim specijaliziranim učionicama ili praktikumima. Zadatci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.

Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula

Okruženje kod poslodavca ili Regionalni centar kompetentnosti, specijalizirana učionica opremljena računalima s programom simulacije rada CNC stroja i pristupom internetu, LCD projektorom, interaktivnim monitorom. Praktikum, opremljen sa svom potrebnom opremom i uređajima za simulaciju i rad CNC strojeva: edukativna CNC tokarilica i CNC glodalica.

Potrebno je razredni odjel dijeliti u grupe kako bi se učenicima osigurali potrebni materijalni uvjeti i okruženje za kvalitetan rad.

Skup ishoda učenja iz SK-a:

Obrada pomoću CNC strojeva

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/7039

Obujam SIU (CSVET)

4 CSVET

Ishodi učenja

Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar«

Demonstrirati na stroju i protumačiti geometrijske sustave i referentne (nulte) točke (CNC tokarilice i CNC glodalice)

Demonstrirati na stroju i protumačiti geometrijske sustave i referentne (nulte) točke (CNC tokarilice i CNC glodalice)

Odrediti operacije i zahvate obrade te izabrati alate i tehnološke parametre obrade (brzinu rezanja, posmak, dubinu rezanja)

Odrediti operacije i zahvate obrade

Izraditi CNC program

Izraditi osnovne CNC program

Izvršiti alignaciju osi i postaviti nul točku W na CNC tokarilici i CNC glodalici

Postaviti nul točku W na CNC tokarilici i CNC glodalici

Umjeriti alate na CNC tokarilici i CNC glodalici

Zamijeniti umjerene alate na CNC tokarilici i glodalici

Učitati CNC program u stroj i izraditi strojni dio na CNC tokarilici i CNC glodalici

Učitati jednostavni CNC program u stroj i izraditi jednostavni strojni dio na CNC tokarilici i CNC glodalici

Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU

Dominantan nastavni sustav je učenje temeljeno na radu koje se provodi kroz laboratorijske vježbe i praktičan rad učenika. Učenici se upoznaju preko teoretske nastave s konstrukcijom CNC tokarilica i glodalica, strojnom obradom pomoću CNC strojeva. Kroz vježbe učenici umjeravanju alate, izrađuju jednostavne i složene CNC programe. Strojni elementi koje izrađuju su vratila i osovine, razni držači, urezivanje navoja. Kroz vježbe učenici izrađuju CNC programe ručno i uz pomoć CAM modula.

Nastavne cjeline/teme

CNC tokarilica

CNC glodalica

CNC program

Izrada strojnog dijela pomoću CNC tokarilice i glodalice

Numeričko upravljanje strojevima

Načini i primjer vrednovanja

Opis radne situacije: Tvrtka posjeduje CNC tokarilicu i CNC glodalicu, visokotehnološke strojeve za preciznu obradu metala. Vaša je uloga programiranje i izrada strojnih dijelova na ovim strojevima. Vaš tim prima narudžbe od klijenata i cilj je ispuniti te narudžbe učinkovito, kvalitetno i unutar zadanih rokova.

Zadatak izvođenja: Dobili ste specifikacije za izradu određenog strojnog dijela. Prvo ćete proučiti tehničke crteže i specifikacije dijela kako biste razumjeli geometrijske sustave i referentne (nulte) točke. Na temelju toga, odredit ćete operacije i zahvate obrade te izabrati alate i tehnološke parametre obrade kao što su brzina rezanja, posmak i dubina rezanja.

Nakon toga, koristeći znanje o CNC programiranju, izradit ćete CNC program koji će precizno upravljati strojem. U sklopu izrade CNC programa, bit će vam potrebno odrediti alignaciju osi i postaviti nultu točku W na CNC tokarilici i CNC glodalici. Također, umjerit ćete alate na strojevima kako bi bili u potpunosti kalibrirani i spremni za obradu.

Kada je CNC program spreman i alati su umjereni, učitat ćete CNC program u stroj i izvršiti obradu strojnog dijela na CNC tokarilici i CNC glodalici. Važno je provesti postupak obrade pažljivo i temeljito kako bi se osigurala visoka kvaliteta izratka.

Elementi vrednovanja zadatka:

• točnost i preciznost izrade CNC programa

• pravilno određivanje operacija, zahvata obrade i odabir alata i tehnoloških parametara

• ispravna alignacija osi i postavljanje nulte točke W na strojevima

• točno umjeravanje alata na CNC tokarilici i CNC glodalici

• uspješno učitavanje CNC programa u stroj i izrada strojnog dijela unutar zadanih specifikacija

• kvaliteta i točnost izrađenog strojnog dijela

• poštivanje sigurnosnih postupaka pri radu s CNC strojevima

Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

U ovom skupu ishoda učenja dominanto učenje temeljeno na radu u kojemu se učenici stavljaju u realne radne situacije tijekom kojih rade samostalno. U individualiziranom kurikulumu za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti koja razina pedagoške podrške učeniku je potrebna. Nije namjera da nastavnik odradi dio uvjeta za dostizanje ishoda učenja umjesto učenika.

Učenici s teškoćama će dobiti više vremena za realizaciju zadataka i upute od nastavnika.

Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja (proširivanje dodatnim sadržajima kojih se rijetko dotiču) ili postavljanjem ishoda više razine, a sve u skladu s razlikovnim/individualiziranim kurikulumom.

Daroviti učenici mogu se fokusirati na optimizaciju procesa obrade na CNC strojevima. To može uključivati pronalaženje optimalnih tehnoloških parametara, alata i strategija obrade kako bi se postigla veća brzina ili bolja kvaliteta obrade.

 

 

 

 

 

NAZIV MODULA

SLOŽENI INTEGRIRANI SKLOPOVI

Šifra modula

 

Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula

Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a odgovarajućeg profila.

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/5452

Obujam modula (CSVET)

2 CSVET

Načini stjecanja ishoda učenja (od – do, postotak)

Vođeni proces učenja i poučavanja

Oblici učenja temeljenog na radu

Samostalne aktivnosti učenika/polaznika

20 – 30 %

40 – 60 %

10 – 30 %

Status modula

(obvezni/izborni)

IZBORNI

Cilj (opis) modula

Cilj ovog modula je omogućiti polaznicima da steknu temeljno znanje i vještine u području slijednih sklopova i pretvarača. Kroz ovaj modul, polaznici će naučiti analizirati način rada, svojstva i primjenu slijednih sklopova u simulacijskom programu i/ili stvarnim uvjetima. Također će biti sposobni interpretirati rezultate mjerenja na slijednim sklopovima i razumjeti njihov praktični značaj.

Osim toga, polaznici će se upoznati s analogno-digitalnim i digitalno-analognim pretvaračima te naučiti analizirati njihov način rada, svojstva i primjenu u simulacijskom programu i/ili stvarnim uvjetima. Kroz praktične vježbe, polaznici će imati priliku izraditi analogno-digitalni ili digitalno-analogni pretvarač prema zadatku i interpretirati rezultate mjerenja.

Ključni pojmovi

binarna zbrajala, digitalni komparator, koder i dekoder, multipleksor i demultipleksor, paritetni sklop, ispisna memorija, programirljive logičke komponente, jezik za opisivanje sklopovlja VHDL

Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)

MPT Osobni i socijalni razvoj

• osr B.5. Domena: Ja i drugi

• osr C.5. Domena: Ja i društvo

MPT Učiti kako učiti

• uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama

• uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem

• uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje

MPT Zdravlje

• zdr B.5. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje

MPT Poduzetništvo

• pod A.5. Domena: Promišljaj poduzetnički

• pod B.5. Domena: Djeluj poduzetnički

MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

• ikt A.5. Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a

 

• ikt B.5. Domena: Komunikacija i suradnja u digitalnome okružju

• ikt C.5. Domena: Istraživanje i kritičko vrednovanje u digitalnome okružju

• ikt D.5.Domena: Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnome okružju

MPT Održivi razvoj

• odr B.5. Domena: Djelovanje

Preporuke za učenje temeljeno na radu

Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima. Zadatci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.

Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula

Školska specijalizirana učionica/praktikum opremljena računalom za nastavnika s instaliranom potrebnom programskom potporom i pristupom internetu, oprema za održavanje nastave (interaktivna ploča, projektor, projektno platno), računala za učenike s instaliranom potrebnom programskom potporom i pristupom internetu, mjernim instrumentima, elektroničkim integriranim komponentama, izvorima i transformatorom te uređajima za mjerenje i ispitivanje u elektronici.

Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način.

Skup ishoda učenja iz SK-a:

Složeni integrirani sklopovi

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/5452

Obujam SIU (CSVET)

2 CSVET

Ishodi učenja

Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar«

Analizirati način rada, svojstva i primjenu složenih kombinacijskih sklopova u simulacijskom programu i/ili u stvarnim uvjetima

Analizirati i objasniti način rada, svojstva i primjenu složenih kombinacijskih sklopova u simulacijskom programu i/ili u stvarnim uvjetima

Interpretirati rezultate mjerenja na složenim kombinacijskim sklopovima u simulacijskom programu i/ili u stvarnim uvjetima

Analizirati rezultate mjerenja na složenim kombinacijskim sklopovima u simulacijskom programu i/ili u stvarnim uvjetima

Analizirati način rada, svojstva i primjenu memorija u simulacijskom programu i/ili u stvarnim uvjetima

Analizirati i objasniti način rada, svojstva i primjenu memorija u simulacijskom programu i/ili u stvarnim uvjetima

Projektirati slijedne i kombinacijske sklopove jezikom za opisivanje sklopovlja

Projektirati slijedne i kombinacijske sklopove jezikom za opisivanje sklopovlja

Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU

Dominantan nastavni sustav je učenje temeljeno na radu kroz problemsku nastavu. Učenici kroz problemske zadatke stječu znanja o složenim kombinacijskim sklopovima i programiranju logičkih sklopova te kroz problemske zadatke stječu vještine projektiranja i primjene složenih kombinacijskih sklopova (koder/dekoder, MUX/DEMUX, komparator i paritetni sklop) te memorije.

Nastavne cjeline/teme

Sklopovi za kodiranje i dekodiranje

Sklopovi za multipleksiranje i demultipleksiranje

Komparator i paritetni sklop

Memorije

Jezik za opisivanje sklopovlja

Načini i primjer vrednovanja

Radna situacija 1.: Za upravljanje nekim procesom potrebno je imati digitalni sat kako bi se ubrzao postupak proizvodnje.

Zadatak 1.: Za izvedbu digitalnog sata potrebno je projektirati pretvornik koda BCD u kôd za 7-segmentne pokaznike.

Za konkretan sklop potrebno je:

• analizirati rad dekodera i kodera

• projektirati sklop

• spojiti i programirati sklop na simulacijskom programu

• ispitati i analizirati rad sklopa

• interpretirati dobivene rezultate

• izraditi tehničku dokumentaciju koja obuhvaća shemu pretvornika koda i upute za programiranje polja dekodera i polja kodera.

Prilikom izrade zadatka vrednuju se sljedeći elementi:

• programiranje pretvornika koda na simulacijskom programu

• spajanje i programiranje sklopa prema shemi

• izrada tehničke dokumentacije

• prezentiranje rada sklopa i moguće primjene sklopa.

Radna situacija 2.: Za upravljanje nekim procesom potrebno je imati više senzora i aktuatora nego što upravljačka jedinica ima raspoloživih pinova.

Zadatak 2.: Koristeći multipleksor potrebno je povećati raspoloživi broj ulaza mikroupravljača.

Za konkretan sklop potrebno je:

• projektirati sklop logičkim sklopovima

• projektirati sklop jezikom za opisivanje sklopovlja

• ispitati i analizirati rad sklopa simulacijskim programom

• interpretirati dobivene rezultate

• izraditi tehničku dokumentaciju koja obuhvaća načelnu shemu, shemu sklopa s logičkim sklopovima, tablicu stanja sklopa, VHDL-kôd i snimku simulacije.

Prilikom izrade zadatka vrednuju se sljedeći elementi:

• primjena logičke algebre za određivanje sheme sklopa

• VHDL-kôd

• puštanje u rad i ispitivanje sklopa

• izrada tehničke dokumentacije

• prezentiranje rada sklopa i moguće primjene sklopa.

Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

U ovom skupu ishoda učenja dominanto učenje temeljeno na radu u kojemu se učenici stavljaju u realne radne situacije tijekom kojih rade samostalno. U individualiziranom kurikulumu za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti koja razina pedagoške podrške učeniku je potrebna. Nije namjera da nastavnik odradi dio uvjeta za dostizanje ishoda učenja umjesto učenika.

Navedeni zadatak 1. se može prilagoditi učenicima s teškoćama na sljedeći način:

• analizirati rad dekodera i kodera uz podsjetnik

• projektirati sklop uz pomoć uputa i podršku nastavnika

• spojiti i programirati sklop na simulacijskom programu ili na maketi pretvornika koda s pomoću primjera

• ispitati i analizirati rad sklopa uz pomoć uputa i podršku nastavnika

• interpretirati dobivene rezultate uz upute.

Navedeni zadatak 2. se može prilagoditi učenicima s teškoćama na sljedeći način:

• projektirati sklop logičkim sklopovima uz podsjetnik

• projektirati sklop jezikom za opisivanje sklopovlja uz pomoć uputa i podršku nastavnika

• ispitati i analizirati rad sklopa simulacijskim programom s pomoću primjera

• interpretirati dobivene rezultate uz upute

• izraditi tehničku dokumentaciju koja obuhvaća načelnu shemu, shemu sklopa s logičkim sklopovima, tablicu stanja sklopa, VHDL-kôd i snimku simulacije s pomoću primjera.

Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja (proširivanje dodatnim sadržajima kojih se rijetko dotiču) ili postavljanjem ishoda više razine, a sve u skladu s razlikovnim/individualiziranim kurikulumom. Daroviti učenici će projektirati maketu pretvornika koda BCD u kôd za 7-segmentne pokaznike i multipleksor s većim brojem ulaza.

 

 

 

 

 

NAZIV MODULA

SUSTAVI PAMETNIH INSTALACIJA

Šifra modula

 

Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula

Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a odgovarajućeg profila.

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/3152

Obujam modula (CSVET)

3 CSVET

Načini stjecanja ishoda učenja (od – do, postotak)

Vođeni proces učenja i poučavanja

Oblici učenja temeljenog na radu

Samostalne aktivnosti učenika/polaznika

30 – 40 %

40 – 60 %

10 – 20 %

Status modula

(obvezni/izborni)

IZBORNI

Cilj (opis) modula

Modul za polaznike ima za cilj pružiti temeljno znanje o pametnim instalacijama i njihovoj primjeni u odnosu na klasične, tradicionalne instalacije. Kroz ovaj modul, polaznici će naučiti prepoznati, nabrojiti i opisati prednosti pametnih instalacija u odnosu na tradicionalne, kako bi mogli razumjeti njihovu važnost i potencijal.

Također, modul će polaznicima omogućiti da razlikuju različite mrežne topologije i komunikacijske modele koji se koriste u sustavima pametnih instalacija. Polaznici će steći razumijevanje o osnovnim tehničkim parametrima i komponentama potrebnim za dizajniranje pametnih instalacija, kako bi mogli samostalno planirati i implementirati takve sustave.

Jedan od glavnih ciljeva modula je omogućiti polaznicima da postave podsustave u okviru sustava pametnih instalacija. To uključuje identifikaciju i integraciju različitih podsustava poput rasvjete, sigurnosnih sustava, grijanja i hlađenja te upravljanja energijom. Polaznici će također naučiti programirati rad tih podsustava, kako bi mogli prilagoditi njihove funkcionalnosti i automatizirati njihove operacije.

Kroz interaktivne lekcije, praktične vježbe i primjere iz stvarnog svijeta, modul će omogućiti polaznicima da steknu potrebne vještine za uspješno projektiranje, implementaciju i programiranje sustava pametnih instalacija.

Ključni pojmovi

sustavi pametnih instalacija, programiranje sustava pametnih instalacija

Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)

MPT Osobni i socijalni razvoj

• osr B.5. Domena: Ja i drugi

• osr C.5. Domena: Ja i društvo

MPT Učiti kako učiti

• uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama

• uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem

• uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje

MPT Zdravlje

• zdr B.5. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje

MPT Poduzetništvo

• pod A.5. Domena: Promišljaj poduzetnički

• pod B.5. Domena: Djeluj poduzetnički

• pod C.5. Domena: Ekonomska i financijska pismenost

MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

• ikt A.5. Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a

• ikt B.5. Domena: Komunikacija i suradnja u digitalnome okružju

• ikt C.5. Domena: Istraživanje i kritičko vrednovanje u digitalnome okružju

• ikt D.5.Domena: Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnome okružju

MPT Održivi razvoj

• odr B.5. Domena: Djelovanje

Preporuke za učenje temeljeno na radu

Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu ostvariti u stvarnim uvjetima kod poslodavca ili u Regionalnim centrima kompetentnosti te simulirati u školskim specijaliziranim učionicama ili praktikumima. Zadatci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.

Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula

Školska specijalizirana učionica/praktikum, okruženje kod poslodavca ili Regionalni centar kompetentnosti mora sadržavati elemente automatiziranih sustava, elemente pametnih instalacija, materijale, alate i mjerne uređaje.

Potrebno je razredni odjel dijeliti u grupe kako bi se učenicima osigurali potrebni materijalni uvjeti i okruženje za kvalitetan rad.

Skup ishoda učenja iz SK-a:

Sustavi pametnih instalacija

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/3152

Obujam SIU (CSVET)

3 CSVET

Ishodi učenja

Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar«

Usporediti (prepoznati, nabrojiti, opisati) prednosti pametnih instalacija u odnosu na klasične (tradicionalne)

Analizirati prednosti uvođenja pametnih instalacija

Razlikovati mrežne topologije i komunikacijske modele različitih sustava pametnih instalacija

Razlikovati mrežne topologije i komunikacijske modele različitih sustava pametnih instalacija te navesti značajke pojedine izvedbe

Odrediti osnovne tehničke parametre i komponente potrebne za dizajniranje sustava pametne instalacije

Prepoznati i odrediti osnovne tehničke parametre i komponente potrebne za dizajniranje sustava pametne instalacije

Postaviti podsustave u sustavu pametnih instalacija

Izdvojiti elemente podsustava te postaviti podsustave u sustavu pametnih instalacija

Programirati rad podsustave u sustavu pametnih instalacija

Programirati rad podsustava u sustavu pametnih instalacija te ispitati funkcionalnost rada

Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU

Dominantan nastavni sustav je učenje temeljeno na radu kroz stvarnu radnu situaciju. Učenici pomoću stvarnih radnih situacija stječu znanja o prednostima pametnih instalacija u odnosu na klasične tradicionalne. Primjenjuju mrežne protokole i komunikacijske modele za povezivanje odabranih elemenata u pametnu instalaciju. Manje podsustave povezuju u složeni mrežni sustav koji programiraju prema traženoj zadaći te ispituju njegovu funkcionalnost.

Nastavne cjeline/teme

Koncept pametnih instalacija

Elementi inteligentnih sustava

KNX sustav automatizacije

Programiranje pametnih instalacija

Načini i primjer vrednovanja

Radna situacija: Vlasnik vile za odmor želi potpunu autonomiju nad svojim bazenom. Za vrijeme putovanja prema objektu želi postaviti temperaturu vode u bazenu, kako bi na vrijeme bila zagrijana na željenu temperaturu.

Zadatak: Automatizacija bazena objekta (vile za odmor)

Potrebno je prezentirati izvedbu i obilježja izvedbe traženog zadatka klasičnom i pametnom instalacijom. Trebaju iznijeti idejno rješenje i odabrati potrebne elemente te ih povezati i programirati prema željenom načinu rada uporabom KNX sustava automatizacije.

Vrednuju se sljedeći elementi:

• točan izbor i interpretacija elemenata pametne instalacije

• obrazlaganje različitosti izvedbe pametnom i klasičnom instalacijom te uočavanje ograničenja u izvedbi

• ispravno programiranje inteligentne instalacije te povezivanje pametnih elemenata u nju

• funkcionalnost pametnog sustava za tražene specifikacije.

Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

U ovom skupu ishoda učenja dominanto učenje temeljeno na radu u kojemu se učenici stavljaju u realne radne situacije tijekom kojih rade samostalno. U individualiziranom kurikulumu za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti koja razina pedagoške podrške učeniku je potrebna. Nije namjera da nastavnik odradi dio uvjeta za dostizanje ishoda učenja umjesto učenika.

Navedeni zadatak se može prilagoditi učenicima s teškoćama na sljedeći način:

Nastavnik za vrijeme odrade zadatka učenicima pruža potporu na način da prvobitno provjeri jesu li učenici shvatili postavljeni zadatak. Učenici pristupaju programiranju inteligentne instalacije te povezivanju pametnih elemenata uz nadzor i upute nastavnika. Prilagođavaju funkcionalnost pametnog sustava za tražene specifikacije uz pomoć uputa.

Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja (proširivanje dodatnim sadržajima kojih se rijetko dotiču) ili postavljanjem ishoda više razine, a sve u skladu s razlikovnim/individualiziranim kurikulumom.

Daroviti učenici će proširiti rješenje zadatka na način da vlasniku pri ulasku u bazen počne svirati željena glazba te budu istaknuti foto efekti u boji.

 

 

 

 

 

NAZIV MODULA

OSNOVE INTERNETA STVARI

Šifra modula

 

Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula

Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a odgovarajućeg profila.

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/10848

Obujam modula (CSVET)

3 CSVET

Načini stjecanja ishoda učenja (od – do, postotak)

Vođeni proces učenja i poučavanja

Oblici učenja temeljenog na radu

Samostalne aktivnosti učenika/polaznika

20 – 40 %

50 – 60 %

10 – 20 %

Status modula

(obvezni/izborni)

IZBORNI

Cilj (opis) modula

Cilj modula je omogućiti polaznicima da steknu temeljno razumijevanje arhitekture Interneta stvari (IoT) i njegovih značajki, kao i da razviju vještine u interakciji između sklopovske i programske potpore u IoT uređajima. Polaznici će također biti sposobni prepoznati i razlikovati različite komunikacijske protokole koji se koriste u IoT sustavima. Kroz praktične primjere projektnih zadataka, polaznici će biti u mogućnosti upravljati IoT uređajima, izraditi sustav alarmiranja, koristiti vizualna korisnička sučelja i povezati zaslon osjetljiv na dodir s upravljačkom jedinicom.

Ključni pojmovi

arhitektura Interneta stvari, značajke IoT-a, sklopovska i programska potpora, komunikacijski protokoli, upravljanje IoT uređajima, sustav alarmiranja

Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)

MPT Osobni i socijalni razvoj

• osr B.5. Domena: Ja i drugi

• osr C.5. Domena: Ja i društvo

MPT Učiti kako učiti

• uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama

• uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem

• uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje

MPT Zdravlje

• zdr B.5. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje

MPT Poduzetništvo

• pod A.5. Domena: Promišljaj poduzetnički

• pod B.5. Domena: Djeluj poduzetnički

• pod C.5. Domena: Ekonomska i financijska pismenost

MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

• ikt A.5. Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a

• ikt B.5. Domena: Komunikacija i suradnja u digitalnome okružju

• ikt C.5. Domena: Istraživanje i kritičko vrednovanje u digitalnome okružju

• ikt D.5.Domena: Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnome okružju

MPT Održivi razvoj

• odr B.5. Domena: Djelovanje

Preporuke za učenje temeljeno na radu

Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu ostvariti u stvarnim uvjetima kod poslodavca ili u Regionalnim centrima kompetentnosti odnosno simulirati u školskim specijaliziranim učionicama ili praktikumima. Zadatci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.

Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula

Okruženje kod poslodavca, Regionalni centar kompetentnosti, školska specijalizirana učionica/praktikum, sadrži mikroupravljače, senzore i aktuatore, pripadajuće elektroničke komponente.

Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način.

Skup ishoda učenja iz SK-a:

Osnove interneta stvari

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/10848

Obujam SIU (CSVET)

3 CSVET

Ishodi učenja

Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar«

Objasniti arhitekturu Interneta stvari (IoT) i njegove značajke

Usporediti arhitekture i značajke Interneta stvari

Opisati interakciju između sklopovske i programske potpore u IoT uređajima

Razlikovati načine interakcije između sklopovske i programske potpore u IoT uređajima

Razlikovati komunikacijske protokole IoT sustava

Razlikovati komunikacijske protokole IoT sustava s obzirom na namjenu

Upravljati IoT uređajem na konkretnom primjeru iz projektnog zadatka

Upravljati IoT uređajem na konkretnom primjeru iz projektnog zadatka s dodatnim funkcionalnostima

Izraditi sustav alarmiranja IoT uređaja

Povezati sustave alarmiranja IoT uređaja

Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU

Dominantan nastavni sustav je učenje temeljeno na radu kroz rad na stvarnoj opremi i u stvarnim radnim uvjetima. Učenici pomoću stvarnih radnih situacija stječu znanja i vještine iz područja Interneta stvari (IoT), komunikacijskih protokola i IoT sustava alarmiranja.

Nastavne cjeline/teme

Arhitektura Interneta stvari

Komunikacijski protokoli

IoT uređaji

IoT sustav alarmiranja

Načini i primjer vrednovanja

Radni zadatak 1.: Izrada unutarnje meteorološke postaje u plasteniku za uzgoj povrća.

Potrebno je definirati unutarnje mikroklimatske uvjete koje je potrebno mjeriti u plasteniku (temperatura, vlažnost zraka, intenzitet svjetlosti) te odabrati odgovarajuće senzore, upravljačku jedinicu i IoT platformu za izradu modela unutarnje meteorološke postaje.

Nakon sastavljanja dijelova i kalibriranja senzora potrebno je izraditi program za prikupljanje sljedećih podataka:

• temperatura u plasteniku

• vlažnost zraka u plasteniku

• količina rasvjete u plasteniku.

Od prikupljenih parametara i nakon izrađenog programa potrebno je izraditi IoT sustav alarmiranja.

Primjeri izrađenih sustava alarmiranja:

• ukoliko je temperatura unutar plastenika manja od 24 stupnja, sustav šalje obavijest o previsokoj temperaturi putem sms-a i/ili e-maila

• ukoliko je vlažnost zraka unutar plastenika manja od 40 % stupnja,, sustav šalje obavijest o preniskoj količini vlage putem sms-a i/ili e-maila.

Radni zadatak 2.: Izrada vanjske meteorološke postaje na OPG-u za uzgoj pšenice.

Potrebno je definirati vanjske mikroklimatske uvjete koje je potrebno mjeriti (temperatura, vlažnost zemlje, intenzitet svjetlosti, tlak zraka, smjer i brzina vjetra, količina padalina) te odabrati odgovarajuće senzore, upravljačku jedinicu i IoT platformu za izradu modela unutarnje meteorološke postaje.

Nakon sastavljanja dijelova i kalibriranja senzora potrebno je izraditi program za prikupljanje sljedećih podataka:

• temperatura zraka

• vlažnost tla na parceli

• količina rasvjete

• tlak zraka

• smjer i brzina vjetra

• količina padalina.

Od prikupljenih parametara i nakon izrađenog programa potrebno je izraditi IoT sustav alarmiranja.

Primjeri izrađenih sustava alarmiranja:

• ukoliko je vlažnost tla manja od dozvoljene, sustav šalje obavijest o preniskoj količni vlage tla putem sms-a i/ili e-maila

• ukoliko je količina padalina veća od prosječne za doba godine, sustav šalje obavijest o količini padalina putem sms-a i/ili e-maila.

Prilikom izrade zadatka 1. i 2., vrednuju se sljedeći elementi:

• prikupljanje podataka mikroklimatskih uvjeta (unutarnjih i vanjskih)

• izrada modela unutarnje i vanjske meteorološke postaje

• spajanje modela unutarnje i vanjske meteorološke postaje

• puštanje u rad modela unutarnje i vanjske meteorološke postaje

• izrada scenarija i sustava obavijesti

• izrada tehničke dokumentacije projekta

• prezentiranje izrađenog modela unutarnje i vanjske meteorološke postaje.

Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

U ovom skupu ishoda učenja dominanto učenje temeljeno na radu u kojemu se učenici stavljaju u realne radne situacije tijekom kojih rade samostalno. U individualiziranom kurikulumu za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti koja razina pedagoške podrške učeniku je potrebna. Nije namjera da nastavnik odradi dio uvjeta za dostizanje ishoda učenja umjesto učenika.

Navedeni zadatak se može prilagoditi učenicima s teškoćama na sljedeći način:

• učenik prikuplja podatke mikroklimatskih uvjeta (unutarnjih i vanjskih) uz pomoć uputa i podršku nastavnika

• učenik izrađuje model unutarnje i vanjske meteorološke postaje uz pomoć uputa i podršku nastavnika

• učenik spaja model unutarnje i vanjske meteorološke postaje uz podsjetnik

• učenik pušta u rad model unutarnje i vanjske meteorološke postaje uz pomoć uputa i podršku nastavnika

• učenik izrađuje scenarije i sustav obavijesti uz podršku nastavnika

• učenik izrađuje tehničku dokumentaciju projekta uz upute

• učenik prezentira izrađeni model unutarnje i vanjske meteorološke postaje uz podsjetnik.

Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja (proširivanje dodatnim sadržajima kojih se rijetko dotiču) ili postavljanjem ishoda više razine, a sve u skladu s razlikovnim/individualiziranim kurikulumom. Daroviti učenici će osmisliti alarmne indikacije u slučaju prevelike koncentracije ugljičnog dioksida u prostoriji i/ili prevelike količina čestica prašine u zraku.

 

 

 

 

 

NAZIV MODULA

PODUZETNIŠTVO I FINANCIJSKA PISMENOST

Šifra modula

 

Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula

Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a odgovarajućeg profila.

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/5488

Obujam modula (CSVET)

3 CSVET

Načini stjecanja ishoda učenja (od – do, postotak)

Vođeni proces učenja i poučavanja

Oblici učenja temeljenog na radu

Samostalne aktivnosti učenika/polaznika

40 – 50 %

30 – 40 %

10 – 30 %

Status modula

(obvezni/izborni)

IZBORNI

Cilj (opis) modula

Cilj ovog modula je omogućiti polaznicima da steknu temeljno razumijevanje poduzetništva i poslovanja te da razviju ključne vještine potrebne za uspješno vođenje vlastitog poslovnog subjekta. Kroz ovaj modul, polaznici će naučiti prepoznati i definirati obilježja poduzetništva, poduzetnika i poduzeća te razlikovati vrste poslovnih subjekata i osnovne propise koji se odnose na otvaranje poslovnog subjekta i poduzetnički pothvat.

Također, polaznici će se upoznati s razlikom između poslovne ideje i »start up« inovacije te će biti sposobni objasniti organiziranje i vođenje poduzeća. Modul će ih osposobiti za korištenje programskih alata koji prate uspješnost vlastitog poslovanja, te će im omogućiti kreiranje poslovne ideje, identifikaciju mogućnosti financiranja/realizacije te izradu okvirnog poslovnog plana temeljenog na poslovnoj ideji.

Ključni pojmovi

poduzetništvo, poduzetnik, poduzeće, poslovni subjekti, otvaranje poslovnog subjekta, poduzetnički pothvat, poslovna ideja, »start up« inovacija, organiziranje poduzeća, vođenje poduzeća, programski alati, praćenje uspješnosti poslovanja, financiranje poslovne ideje, okvirni poslovni plan

Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)

MPT Osobni i socijalni razvoj

• osr B.5. Domena: Ja i drugi

• osr C.5. Domena: Ja i društvo

MPT Učiti kako učiti

• uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama

• uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem

• uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje

MPT Zdravlje

• zdr B.5. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje

MPT Poduzetništvo

• pod A.5. Domena: Promišljaj poduzetnički

• pod B.5. Domena: Djeluj poduzetnički

• pod C.5. Domena: Ekonomska i financijska pismenost

MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

• ikt A.5. Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a

• ikt B.5. Domena: Komunikacija i suradnja u digitalnome okružju

• ikt C.5. Domena: Istraživanje i kritičko vrednovanje u digitalnome okružju

• ikt D.5.Domena: Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnome okružju

MPT Održivi razvoj

• odr B.5. Domena: Djelovanje

Preporuke za učenje temeljeno na radu

Učenje temeljeno na radu provodi se kroz simulaciju radnih situacija u specijaliziranim učionicama te kroz konkretne projekte koji će se dijelom realizirati u specijaliziranim učionicama, a dijelom kroz terensku nastavu (provedba primarnih istraživanja, posjet sajmovima, udrugama za zaštitu potrošača i sl.).

Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula

Specijalizirana učionica opremljena računalom za nastavnika s instaliranom potrebnom programskom potporom i pristupom internetu, oprema za održavanje nastave (interaktivna ploča, projektor, projektno platno), računala za učenike s instaliranom potrebnom programskom potporom i pristupom internetu.

Radi se u malim odgojno - obrazovnim skupinama kontinuirano u specijaliziranoj učionici.

Skup ishoda učenja iz SK-a:

Poduzetništvo i financijska pismenost

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/5488

Obujam SIU (CSVET)

3 CSVET

Ishodi učenja

Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar«

Objasniti organiziranje i vođenje poduzeća

Izabrati najvažnije organizacijske jedinice potrebne za osnivanje tvrtke

Ustanoviti važnost financijske pismenosti u vlastitom i poslovnom okruženju

Analizirati potrebe financijske pismenosti u vlastitom i poslovnom okruženju

Koristiti programski alat za praćenje uspješnosti vlastitog poslovanja

Koristiti programski alat za praćenje uspješnosti vlastitog poslovanja uz grafičku interpretaciju

Razlikovati vrste poslovnih subjekata i osnovne propise za otvaranje poslovnog subjekta i poduzetničkog pothvata

Razlikovati dioničko društvo (d.d.), društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) i jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću (j.d.o.o.)

Razlikovati poslovnu ideju od »start up“ inovacije

Usporediti poslovnu ideju sa »start up“ inovacijom

Kreirati poslovnu ideju, mogućnosti njezinog financiranja/realizacije i izraditi okvirni poslovni plan na temelju poslovne ideje

Pronaći partner tvrtku slične ili iste djelatnosti kao ona koju je učenik odabrao radi poslovnog savjetovanja

Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU

Dominantni nastavni sustav je učenje temeljno na radu kroz istraživačku i projektnu nastavu koja će se provesti simulacijom radnih situacija. Koristeći različite metode učenici će u timovima kreirati, analizirati, te prihvatiti ili odbaciti poslovnu ideju. Analizu poslovne ideje učenici će obaviti kroz terensku nastavu istraživanjem potrošača i konkurencije na tržištu te će individualno sastaviti i prezentirati poslovni plan. Nastavnik organizira i usmjerava aktivnosti učenika te im pomaže u izradi poslovnog plana.

Nastavne cjeline/teme

Poduzetništvo i poduzetnik

Poduzetništvo u praksi

Financijska pismenost

Planiranje poslovanja

Načini i primjer vrednovanja

Zadatak: Pokrenimo vlastiti posao

Opis aktivnosti:

Skup ishoda učenja vrednuje se izradom projekta čiji je rezultat strateški poslovni plan za pokretanje posla. Projekt se sastoji od dva dijela:

1. Kreiranje poslovne ideje – provodi se kroz timski rad

• Nastavnik će učenicima predstaviti zadatak: Po završetku formalnog obrazovanja dio će učenika pokrenuti vlastiti posao. Kako bi bili što uspješniji potrebno je sastaviti poslovni plan. Prvi korak je stvaranje poslovne ideje. Koristeći različite izvore i metode za stvaranje poslovne ideje kreirajte poslovnu ideju. Na temelju analize poslovne ideje potrebno je donijeti odluku o prihvaćanu ili odbacivanju poslovne ideje. Rezultat aktivnosti treba predstaviti ostalim grupama

• Nastavnik učenike grupirati u timove od 3 do 4 člana, svaki tim radi na kreiranju poslovne ideje

• Učenici predstavljaju svoju poslovnu ideju ostalim timovima

2. Sastaviti strateški poslovni plan za pokretanje vlastitog posla

• Nakon provedenog prvog dijela projekta učenici sastavljaju poslovni plan, ideja za koju će sastaviti poslovni plan može biti rezultat prve aktivnosti (može biti i potpuno nova ideja). Nastavnik će učenicima dati uputu i obrazac poslovnog plana, tijekom izrade učenici će u zadanim imati konzultacije u vezi projekta. Kroz vrednovanje sadržaja poslovnog plana nastavnik će vrednovati ostvarenje pojedinačnih ishoda.

Vrednovanje kao učenje - vrednovanje članova skupine

 

 

 

 

 

Kriterij

bodovi

5

4

3

2

Doprinos radu tima

Predlaže i objašnjava izvore i metode za stvaranje poslovne ideje. Predlaže elemente za analizu poslovne ideje. Raspoređuje zadatke ostalim članovima skupine. Preuzima odgovornost za izvršenje zadatka.

Predlaže izvore i metode za stvaranje poslovne ideje, sudjeluje u odabiru metode. Sudjeluje u određivanju elemenata za analizu poslovne ideje.

Predlaže metode za stvaranje poslovne ideje, sudjeluje u odabiru metode. Izvršava zadatke koje mu je tim dodijelio.

Rijetko daje korisne prijedloge članovima tima. Izvršava zadatke koje mu je tim dodijelio.

Kreativnost

Na temelju odabranih izvora i metoda predlaže 3 do 5 poslovnih ideja. Analizira poslovnu ideju tržišno, pravno tehnički i financijski.

Na temelju odabranih izvora i metoda predlaže do 3 poslovne ideje, preoblikuje ideje drugih. Aktivno sudjeluje u analizi poslovne ideje.

Na temelju odabrane metode učenik predlaže 1 poslovnu ideju, analizira ideju tima prema uputi koju je dobio od vođe tima.

Analizira ideju tima prema uputi koju je dobio od vođe tima.

Realizacija zadatka

Učenik većim dijelom utječe na stvaranje, odabir i analizu poslovne ideje.

Prati rad ostalih članova tima.

Usredotočen je na zadatak i rok izvršenja.

Učenik aktivno sudjeluje u stvaranju, odabiru i analizi poslovne ideje. Usredotočen je na zadatak i rok izvršenja.

Učenik sudjeluje u realizaciji zadatka, radi prema uputi vođe tima, ponekad ga je potrebno upozoriti na rokove.

Učenik sudjeluje u realizaciji zadatka uz podršku ostalih članova tima, nije usredotočen na rok izvršenja.

 

 

 

Vrednovanje za učenje: nastavnik prati aktivnost učenika tijekom rada

 

Element procjene

Potpuno

Djelomično

Treba doraditi

Učenik se priprema za nastavu prema uputi nastavnika

 

 

 

Učenik izvršava svoj dio zadatka

 

 

 

Učenik surađuje sa ostalim članovima tima

 

 

 

Učenik se pridržava zadanih rokova

 

 

 

Učenik se konzultira sa nastavnikom

 

 

 

Učenik provodi vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje

 

 

 

 

 

Vrednovanje naučenog: nastavnik vrednuje poslovni plan, kreativnost kod kreiranja poslovne ideje, elemente poslovnog plana

 

Kriterij

Razina ostvarenosti kriterija

5 bodova

4 boda

3 boda

Sadržaj poslovnog plana

Poslovni plan sadrži osnovne i dopunske elemente, naslovnica je napisana prema uputi.

Poslovni plan sadrži osnovne i dopunske elemente, Postoje manji nedostatci kod strukture rada.

Poslovni plan sadrži osnovne elemente, sadržaj i struktura nisu napisani prema uputi.

Sažetak poslovnog plana

Sažetak poslovnog plana je napisan prema uputi. Sadrži podatke o poduzetniku, poslovnoj ideji, prodajnom i nabavnom tržištu, tehničko tehnološke karakteristike, lokacija, financiranje.

Sadržaj plana djelomično prati uputu. Podatci (o poduzetniku, poslovnoj ideji, prodajnom i nabavnom tržištu, tehničko tehnološkim karakteristikama, lokaciji, te financiranju) su nepotpuni.

Sažetak poslovnog plana nije izrađen prema uputi (opseg je drugačiji od zadanog), sažetak ne sadrži sve zadane elemente.

Poslovna ideja

Poslovna ideja je dobro opisana, navedena je veza između ideje i kompetencije učenika, navedeni su izvori ideje za posao i načini na koje je ideja nastala. Točno je određeno što će se proizvoditi i koje će potrebe roba zadovoljiti, naziv proizvoda je u skladu sa idejom.

Opis poslovne ideje sadrži vezu između ideje i kompetencije učenika, određeno je što će se proizvoditi i koje će potrebe roba zadovoljiti, naziv proizvoda u skladu je sa idejom.

Kod opisa poslovne ideje navedeno je što će se proizvoditi i koje će potrebe roba zadovoljiti.

Analiza tržišta

Navedeni su podatci o nabavnom tržištu (navedeni su dobavljači i uvjeti pod kojima će se roba nabavljati) i podatci o prodajnom tržištu (navode se podatci o tome tko su potencijalni kupci, te koja je naša prednost u odnosu na konkurenciju).

Kod analize tržišta navedeni su podatci o nabavnom tržištu (nazivi potencijalnih dobavljača, nisu navedeni uvjeti nabave), podatci o prodajnom tržištu (podatci o potencijalnim kupcima, podatci o konkurenciji).

Navedeni su podatci o prodajnom tržištu (podatci o potencijalnim kupcima).

Lokacija

Lokacija na kojoj će se obavljati djelatnost objašnjena je s ekonomskog i tehnološkog stajališta sa naglaskom na zaštitu okoliša.

Lokacija na kojoj će se obavljati djelatnost objašnjena je s ekonomskog i tehnološkog stajališta.

Navedena je lokacija na kojoj će se obavljati djelatnost i objašnjena je s ekonomskog ili s tehnološkog stajališta.

Tehničko tehnološka struktura

U poslovnom je planu naveden popis opreme i sirovina neophodnih za provedbu posla te opis proizvodnje i broj zaposlenih (sadrži 90 do 100 % tehničko tehnološke strukture).

U poslovnom je planu naveden popis opreme i sirovina neophodnih za provedbu posla te opis proizvodnje (sadrži 70 % do 89 % tehničko tehnološke strukture).

U poslovnom je planu naveden popis opreme i sirovina neophodnih za provedbu posla (sadrži 50 % do 69 % tehničko tehnološke strukture).

Financiranje

Poslovni plan sadrži proračun troškova, procjenu prihoda, izvore sredstava, financijske pokazatelje isplativosti ulaganja.

Poslovni plan sadrži proračun troškova, procjenu prihoda, izvore sredstava.

Poslovni plan sadrži proračun troškova i procjenu prihoda.

Ostali elementi

Poslovni plan sadrži 3 dodatna elementa.

Poslovni plan sadrži 2 dodatna elementa.

Poslovni plan sadrži 1 dodatni element.

 

 

 

Kriteriji vrednovanja

Od 24 do 26 bodova – dovoljan

Od 27 do 32 boda – dobar

Od 33 do 36 bodova – vrlo dobar

Od 37 do 40 bodova - odličan

 

Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

Kod ovog se modula najčešće koristi učenje temeljeno na radu kroz simulaciju realnih radnih situacija tijekom kojih se učenici dijele u timove, pri dijeljenju u timove treba voditi računa da učenici s posebnim potrebama budu ravnomjerno raspoređeni u timove. Također je potrebno voditi računa da se u timovima pojedini zadatci (analiza ideje, istraživanje potrošača, istraživanje lokacije, obrada rezultata, i sl.) dodjeljuju prema sposobnostima učenika kako bi svi učenici mogli pokazati svoje sposobnosti i maksimalno iskoristiti svoje potencijale. Tako na primjer, učenicima s teškoćama u radu može se dati da istražuju lokaciju, da obrađuju rezultate istraživanja, da ispituju potrebe potrošača, a ovisno o teškoći učenici mogu sudjelovati u jednostavnijim i/ili složenim poslovnim zadacima. Kroz ovakav način rada učenici će usvajati sposobnosti upravljanja svojim emocijama i ponašanjem. Nastavnik će također dati dodatno pisanu uputu za individualni rad učenika. U individualiziranom kurikulumu za svakog učenika s teškoćama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Učenike treba redovno vrednovati te im pružati pravovremene povratne informacije. Učenike sa posebnim potrebama treba poticati na samovrednovanje osobnih postignuća kao i na vrednovanje postignuća ostalih članova tima.

Darovitim i posebno motiviranim učenicima treba dati dodatne zadatke kod usvajanja ishoda ovog modula. Za navedeni primjer od učenika se dodatno može tražiti da pored poslovnog plana naprave i tijek novca.

 

 

 

NAZIV MODULA

PROGRAMIRANJE DIGITALNIH SKLOPOVA

Šifra modula

 

Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula

Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a odgovarajućeg profila.

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/10854

Obujam modula (CSVET)

4 CSVET

Načini stjecanja ishoda učenja (od – do, postotak)

Vođeni proces učenja i poučavanja

Oblici učenja temeljenog na radu

Samostalne aktivnosti učenika/polaznika

30 – 45 %

50 – 65 %

0 – 10 %

Status modula

(obvezni/izborni)

IZBORNI

Cilj (opis) modula

Cilj ovog modula je razviti temeljne vještine i znanja potrebna za programiranje integriranih krugova, PLD, FPGA i sličnih digitalnih sklopova koristeći formalne jezike poput VHDL-a, Verilog-a i drugih. Polaznici će biti sposobni izraditi jednostavne aplikacije za digitalne sklopove te simulirati i testirati rad digitalnih sklopova i sustava u virtualnom okruženju.

Ključni pojmovi

jezik za opisivanje sklopovlja VHDL, složeni kombinacijski sklopovi (binarna zbrajala, digitalni komparator, koder i dekoder, multipleksor i demultipleksor, paritetni sklop, ispisna memorija, programirljive logičke komponente), slijedni sklopovi (bistabili, registri i brojila)

Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)

MPT Osobni i socijalni razvoj

• osr B.5. Domena: Ja i drugi

• osr C.5. Domena: Ja i društvo

MPT Učiti kako učiti

• uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama

• uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem

• uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje

MPT Zdravlje

• zdr B.5. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje

MPT Poduzetništvo

• pod A.5. Domena: Promišljaj poduzetnički

• pod B.5. Domena: Djeluj poduzetnički

• pod C.5. Domena: Ekonomska i financijska pismenost

MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

• ikt A.5. Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a

• ikt B.5. Domena: Komunikacija i suradnja u digitalnome okružju

• ikt C.5. Domena: Istraživanje i kritičko vrednovanje u digitalnome okružju

• ikt D.5.Domena: Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnome okružju

MPT Održivi razvoj

• odr B.5. Domena: Djelovanje

Preporuke za učenje temeljeno na radu

Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima te u stvarnim uvjetima kod poslodavca ili u Regionalnim centrima kompetentnosti. Zadatci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.

Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula

Školska specijalizirana učionica/praktikum opremljena računalom za nastavnika s instaliranom potrebnom programskom potporom i pristupom internetu, oprema za održavanje nastave (interaktivna ploča, projektor, projektno platno), računala za učenike s instaliranom potrebnom programskom potporom i pristupom internetu.

Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način.

Skup ishoda učenja iz SK-a:

Programiranje digitalnih sklopova

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/10854

Obujam SIU (CSVET)

4 CSVET

Ishodi učenja

Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar«

Programirati integrirane krugove, PLD, FPGA i slične digitalne sklopove korištenjem formalnih jezika za opis sklopovlja (VHDL, Verilog i dr.)

Programirati integrirane krugove, PLD, FPGA i slične digitalne sklopove korištenjem formalnih jezika za opis sklopovlja (VHDL, Verilog i dr.) i analizirati rad sklopa

Izraditi jednostavne aplikacije za digitalne sklopove

Samostalno izraditi jednostavne aplikacije za digitalne sklopove

Simulirati i ispitati rad digitalnih sklopova i sustava u virtualnom okruženju

Simulirati i ispitati rad digitalnih sklopova i sustava u virtualnom/stvarnom okruženju

Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU

Dominantan nastavni sustav je učenje temeljeno na radu kroz rad na stvarnoj opremi i u stvarnim radnim uvjetima. Učenici pomoću stvarnih problemskih situacija stječu znanja i vještine programiranja integriranih krugova i digitalnih sklopova jezikom za opis sklopova te izrade jednostavnih aplikacija.

Nastavne cjeline/teme

Programirljivi digitalni sklopovi

HDL

Načini i primjer vrednovanja

Radna situacija: Građevinska tvrtka »Vrh« je u procesu izgradnje novog objekta na 5 katova. Ugradili su lift i potrebno je da zaslon prikazuje ispravnu poziciju kata gdje se nalazi.

Zadatak: Enkodirati tipkala lifta za slanje informacija paralelno FPGA. Programirati FPGA za slanje povratne informacije trenutne pozicije lifta.

Za konkretan sklop potrebno je:

• osmisliti sustav za zadanu funkciju

• povezati elemente s FPGA

• programirati FPGA prema postavljenom zadatku

• analizirati rad sustava

• interpretirati dobivene rezultate

• izraditi tehničku dokumentaciju koja obuhvaća shemu sklopa.

Prilikom izrade zadatka vrednuju se sljedeći elementi:

• koncepcija rješenja zadatka

• povezivanje elemenata u sustav

• programsko rješenje

• ispitivanje rada sustava

• izrada tehničke dokumentacije.

Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

U ovom skupu ishoda učenja dominanto učenje temeljeno na radu u kojemu se učenici stavljaju u realne radne situacije tijekom kojih rade samostalno. U individualiziranom kurikulumu za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti koja razina pedagoške podrške učeniku je potrebna. Nije namjera da nastavnik odradi dio uvjeta za dostizanje ishoda učenja umjesto učenika.

Navedeni zadatak se može prilagoditi učenicima s teškoćama na sljedeći način:

• osmisliti sustav za zadanu funkciju uz podsjetnik

• povezati elemente s FPGA uz upute

• programirati FPGA prema postavljenom zadatku uz nadzor nastavnika

• analizirati rad sustava uz upute

• interpretirati dobivene rezultate uz podsjetnik.

Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja (proširivanje dodatnim sadržajima kojih se rijetko dotiču) ili postavljanjem ishoda više razine, a sve u skladu s razlikovnim/individualiziranim kurikulumom.

Daroviti učenice će izradit simulaciju rada lifta uz sigurnosnu provjeru komunikacije između FPGA.

 

 

 

 

 

NAZIV MODULA

PRIMJENA OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE

Šifra modula

 

Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula

Najmanje razina 6. sv ili 6. st HKO-a odgovarajućeg profila

https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/7423

Obujam modula (CSVET)

2 CSVET

Načini stjecanja ishoda učenja (od – do, postotak)

Vođeni proces učenja i poučavanja

Oblici učenja temeljenog na radu

Samostalne aktivnosti učenika

20 – 30 %

40 – 60 %

20 – 30 %

Status modula

(obvezni/izborni)

IZBORNI

Cilj (opis) modula

Cilj modula je pružiti učenicima znanja i vještine potrebne za rad s obnovljivim izvorima energije. Učenici će razmotriti važeće zakonske propise i norme povezane s obnovljivim izvorima energije, opisati različite sustave koji koriste obnovljive izvore energije i objasniti način priključenja tih sustava na elektroenergetsku mrežu. Biti će osposobljeni odabrati način instalacije obnovljivog izvora energije prema projektnom zadatku.

Ključni pojmovi

obnovljivi izvori energije, zakonski propisi, norme, sustavi, elektroenergetska mreža, utjecaj na okoliš, instalacija obnovljivih izvora energije, ispravnost instalacije obnovljivih izvora energije, nadzor rada elektroničkih i elektrotehničkih komponenti

Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)

MPT Zdravlje

• zdr A.4.3 Domena: Tjelesno zdravlje

MPT Održivi razvoj

• odr B.4.1. Domena: Djelovanje

MPT Učiti kako učiti

• uku A.4/5.4. Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama

• uku B.4/5.1. Domena: Upravljanje svojim učenjem

MPT Osobni i socijalni razvoj

• osr B.4.2. Domena: Ja i drugi

MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

• ikt B.4.1., ikt B.4.2. Domena: Komunikacija i suradnja u digitalnome okružju

Preporuke za učenje temeljeno na radu

Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu ostvariti u stvarnim uvjetima kod poslodavca ili u Regionalnim centrima kompetentnosti te simulirati u školskim specijaliziranim učionicama ili praktikumima. Zadatci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.

Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula

Školska specijalizirana učionica/praktikum, okruženje kod poslodavca ili Regionalni centar kompetentnosti mora sadržavati dijelove sustava koji koriste obnovljive izvore energije, elemente za projektiranje električne sheme električnih i elektroničkih sustava električnog vozila npr. mehanički i električni dijelovi električnog vozila, električnu punionicu, sustave pohrane električne energije.

Skup ishoda učenja iz SK-a:

Potrebno je razredni odjel dijeliti u grupe kako bi se učenicima osigurali potrebni materijalni uvjeti i okruženje za kvalitetan rad.

Obujam SIU (CSVET)

2 CSVET

Ishodi učenja

Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar«

Analizirati ulogu dijelova sustava za proizvodnju energije

Objasniti ulogu elemenata sustava za proizvodnju energije

Objasniti način rada sustava koji koristi obnovljive izvore energije

Opisati sustave koji koriste obnovljive izvore energije te izdvojiti njihove karakteristike

Analizirati moguće gubitke energije u sustavu koji koristi obnovljive izvore energije za proizvodnju električne energije

Protumačiti gubitke energije u sustavu koji koristi obnovljive izvore energije za proizvodnju električne energije

Provjeriti ispravnost sustava koji koristi obnovljive izvore energije za proizvodnju električne energije

Provjeriti ispravnost sustava u kojem se električna energija proizvodi u solarnoj elektrani

Predložiti moguće načine otklanjanja neispravnosti u sustavu koji koristi obnovljive izvore energije za proizvodnju električne energije

Razmotriti načine otklanjanja neispravnosti u sustavu koji koristi obnovljive izvore energije za proizvodnju električne energije

Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU

Heuristička nastava (vođeno učenje) temeljena na stvarnim radnim situacijama i problemskim zadacima kroz individualni rad, rad u paru, grupi i timu. Radom na jednostavnijim i složenijim problemskim zadacima i vježbama, istraživanjem, uz pomoć nastavnika koji ima ulogu mentora i koordinatora aktivnosti, učenici stječu znanja o važećim zakonskim propisima vezanim za obnovljive izvore energije te utvrđuju njihov utjecaj na okoliš. Učenici stječu vještine određivanja elemenata sustava obnovljivih izvora energije i spajanja sustava za manji objekt prema tehničkoj dokumentaciji.

Nastavne cjeline/teme

Sustavi obnovljivih izvora energije

Priključak obnovljivih izvora energije na elektroenergetski sustav

Utjecaj obnovljivih izvora energije na okoliš

Spajanje sustava obnovljivih izvora energije

Načini i primjer vrednovanja

Radni zadatak 1.:

Učenici trebaju na sustavu vjetroelektrane Vrataruša odrediti vrstu obnovljivog izvora energije te opisati značajke sustava obnovljivog izvora energije. Iz tehničke dokumentacije izdvojiti nazivne karakteristike vjetroelektrane te minimalnu i maksimalnu dozvoljenu brzinu strujanja vjetra pri kojoj je vjetroelektrana sinkronizirana na sustav. Opisati postupak sinkronizacije generatora vjetroelektrane na elektroenergetski sustav te izdvojiti načine utjecaja rada vjetroelektrane na okoliš.

Vrednuju se sljedeći elementi:

• točan opis značajki vjetroelektrane i izdvajanje vrste obnovljivog izvora energije

• ispravno navođenje nazivnih karakteristika vjetroelektrane uporabom tehničke dokumentacije

• točno i sistematično objašnjavanje načina sinkronizacije generatora vjetroelektrane na elektroenergetski sustav

• objašnjavanje i analiziranje zaključka o načinu utjecaja rada vjetroelektrane na okoliš.

Radni zadatak 2.:

Potrebno je na krov školske radionice instalirati sustav sunčeve energije nazvan »škola“ interpretacijom pripadne tehničke dokumentacije, povezati sve komponente sustava i pripremiti ga za priključenje na mrežu. Identificirati sve elemente sustava i navesti njihovu namjenu.

Prilikom izrade zadatka vrednuju se sljedeći elementi:

• ispravna instalacija sustava sunčeve energije interpretacijom pripadne tehničke dokumentacije

• točna identifikacija elemenata sustava i navođenje njihove namjene.

Projektni zadatak: Projektiranje i montiranje električnog vozila/solarnog električnog vozila

Potrebno je kreirati električne sheme za spajanje i montažu električnih i elektroničnih sustava u električnim vozilima/solarnim električnim vozilima kao dio projektnog zadatka. Zatim, treba odrediti kapacitet baterija prema nazivnoj snazi pogonskog agregata i izračunati potrebnu snagu električne punionice za punjenje vozila. Montirati mehaničke i električne dijelove električnog vozila/solarnog električnog vozila na konstrukciju i spojiti ih u jedinstveni sustav. Konačno, usporediti planirane vrijednosti sa stvarnim na samoj punionici.

Prilikom izrade vrednuju se sljedeći elementi:

• električna shema spajanja i montaže

• određivanje kapaciteta baterije

• montaža mehaničkih i električnih dijelova električnog vozila/solarnog električnog vozila

• proračun snage električne punionice

• usporedba planiranih i stvarnih vrijednosti kapaciteta baterije i snage električne punionice.

Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

U individualiziranom kurikulumu za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti koja razina pedagoške podrške učeniku je potrebna. Nije namjera da nastavnik odradi dio uvjeta za dostizanje ishoda učenja umjesto učenika.

Navedeni zadatak 1. se može prilagoditi učenicima s teškoćama na sljedeći način:

• nastavnik tijekom izvođenja zadatka provjerava da li je učeniku zadatak razumljiv

• učenik koristi predloške sličnih sustava obnovljivih izvora energije te uz pomoć njih odrađuje zadatak

• učenik analizira način sinkronizacije generatora vjetroelektrane uz pomoć predloška na temelju istih sastavlja korake pri priključivanju vjetroelektrane na elektroenergetski sustav.

Navedeni zadatak 2. se može prilagoditi učenicima s teškoćama na sljedeći način:

• nastavnik tijekom izvođenja zadatka provjerava da li je učeniku zadatak razumljiv

• učenik koristi predloške koraka za izvođenje montaže i povezivanja elemenata sustava sunčeve energije.

Navedeni zadatak 3. se može prilagoditi učenicima s teškoćama na sljedeći način:

• određuje kapacitet baterije uz podsjetnik

• izrađuje električnu shemu uz uputu

• montira mehaničke i električne dijelove električnog automobila uz podršku nastavnika

• proračunava snagu električne punionice uz podsjetnik

• uspoređuje planirane i stvarne vrijednosti uz pomoć uputa.

Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja (proširivanje dodatnim sadržajima kojih se

rijetko dotiču) ili postavljanjem ishoda više razine, a sve u skladu s razlikovnim/individualiziranim

kurikulumom.

• Daroviti učenici za zadatak 1. analizirati će način rada vjetroelektrane u slučaju strujanja vjetra brzinom manjom od 4 m/s odnosno brzinom većom od 12 m/s te iznijeti zaključak o ograničavajućim faktorima na način rada vjetroelektrane.

• Daroviti učenici za zadatak 2. analizirati će utjecaj sunčevog zračenja na električne karakteristike sustava, utjecaj kuta upada sunčevih zraka, insolaciju, poziciju postavljenih elemenata.

• Daroviti učenici za zadatak 3. će proširiti sustav električnog vozila na način da ima dodatni sustav pohrane energije.

 

 

 

 

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_08_93_1725.html

Copyright © Ante Borić