Baza je ažurirana 15.10.2024. 

zaključno sa NN 95/24

EU 2024/2673

NN 86/2024 (24.7.2024.), Pravilnik o mjerilima za ustroj i razvrstavanje vatrogasnih postrojbi, kriteriji za određivanje broja i vrste vatrogasnih postrojbi na području jedinice lokalne samouprave te njihovo operativno djelovanje na području za koje su osnovane

Hrvatska vatrogasna zajednica

1516

Na temelju članka 120. stavka 5. Zakona o vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 125/19, 114/22) glavni vatrogasni zapovjednik, donosi

PRAVILNIK

O MJERILIMA ZA USTROJ I RAZVRSTAVANJE VATROGASNIH POSTROJBI, KRITERIJI ZA ODREĐIVANJE BROJA I VRSTE VATROGASNIH POSTROJBI NA PODRUČJU JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE TE NJIHOVO OPERATIVNO DJELOVANJE NA PODRUČJU ZA KOJE SU OSNOVANE

I. TEMELJNE ODREDBE

Članak 1.

Ovim Pravilnikom utvrđuju se mjerila za ustroj i razvrstavanje vatrogasnih postrojbi, kriteriji za određivanje područja odgovornosti, operativnog područja vatrogasnih postrojbi, kriteriji za određivanje broja i vrste vatrogasnih postrojbi na području jedinice lokalne samouprave te njihovo djelovanje na području za koje su osnovane sukladno Zakonu o vatrogastvu (u daljnjem tekstu: Zakon), a koje djeluju kao javne vatrogasne postrojbe.

Članak 2.

(1) Vatrogasnim planom utvrdit će se broj vatrogasnih postrojbi (javna vatrogasna postrojba i vatrogasna postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva) na području općine ili grada ili područja više jedinica lokalne samouprave, vrste vatrogasnih postrojbi s potrebnim brojem vatrogasaca i vatrogasne tehnike, njihovo područje odgovornosti i operativno područje ili područje djelovanja na području jedinice loklane samouprave odnosno udruženih jedinica lokalne samouprave te njihovo operativno djelovanje na području općine ili grada ili područja više jedinica lokalne samouprave sukladno mjerilima i kriterijima utvrđenim ovim Pravilnikom.

(2) Odredbe ovog Pravilnika primjenjuju se i na profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu u djelu operativne (formacijske) cjeline vatrogasne postrojbe i broju članova operativnih cjelina profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu.

Članak 3.

Pojedini izrazi i pojmovi koji se rabe u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:

a) područje odgovornosti je dio ili cijelo područje jedne ili više jedinica lokalne samouprave odnosno područje više jedinica lokalne samouprave na kojem obvezu interveniranja ima vatrogasna postrojba, na temelju vatrogasnog plana grada, općine, područja, županije, Grada Zagreba odnosno Republike Hrvatske,

b) operativno područje je dio područja odgovornosti vatrogasne postrojbe koja ima vatrogasne postaje ili ispostave na kojem vatrogasnu intervenciju započinje obavljati vatrogasna postaja ili ispostava,

c) vatrogasna postrojba je javna vatrogasna postrojba i vatrogasna postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva, koje neposredno obavljaju vatrogasnu djelatnost na području jedinice lokalne samouprave,

d) vatrogasna postaja ili ispostava je operativna formacija vatrogasne postrojbe koja ima 24-satno dežurstvo koja pokriva dio područja odgovornosti vatrogasne postrojbe,

e) vatrogasac je profesionalni ili dobrovoljni vatrogasac koji obavlja pojedine radnje i postupke na vatrogasnoj intervenciji te zadovoljava uvjete sukladno Zakonu,

f) vatrogasni operativni centar je komunikacijsko središte za prijem dojava o izvanrednim događajima, uzbunjivanje vatrogasnih postrojbi, koordiniranje, vođenje vatrogasnih intervencija, analiziranje i statističko obrađivanje vatrogasnih intervencija, ustrojen na županijskoj i lokalnoj razini,

g) učinkovita vatrogasna intervencija je ona na kojoj vatrogasna postrojba, na svom području odgovornosti, s ljudstvom i tehnikom u vremenu od dojave koji je utvrđen vatrogasnim planom jedinice lokalne samouprave, započne adekvatno djelovanje (gašenje požara, spašavanje ljudi i imovine, pružanje tehničke pomoći), sukladno pravilima vatrogasne struke,

h) vatrogasna intervencija je skup mjera, radnji i postupaka koje provode vatrogasne snage u vremenu od zaprimljene dojave do povratka u vatrogasnu postaju, na temelju zaprimljene dojave ili zapovjedi nadležnog vatrogasnog zapovjednika, zbog nastalog izvanrednog događaja,

i) vatrogasna tehnika obuhvaća vatrogasna vozila, plovila, letjelice, vatrogasne armature, vatrogasne cijevi i pripadajuću opremu te druge uređaje za gašenje požara i spašavanje unesrećenih koji se koriste uz vatrogasnu tehniku prilikom vatrogasne intervencije,

j) ruralno područje je područje jedinice lokalne samouprave koje je vatrogasnim planom definirano kao takvo, a svojom infrastrukturom i udaljenošću onemogućava vatrogasnoj tehnici dolazak na vatrogasnu intervenciju unutar 15 minuta od uzbunjivanja.

II. MJERILA ZA USTROJ VATROGASNIH POSTROJBI

Članak 4.

Mjerila za ustroj vatrogasnih postrojbi su:

– operativne (formacijske) cjeline vatrogasne postrojbe,

– vatrogasna tehnika za intervenciju,

– broj članova operativnih cjelina vatrogasne postrojbe.

Članak 5.

Operativne (formacijske) cjeline vatrogasne postrojbe su:

– vatrogasna grupa,

– vatrogasno odjeljenje,

– vatrogasna smjena

– vatrogasna ispostava,

– vatrogasna postaja,

– vatrogasni operativni centar, gdje je potrebno.

Članak 6.

(1) Vatrogasna grupa najmanja je formacijska jedinica koja broji najmanje dva člana kada djeluje u sastavu vatrogasnog odjeljenja.

(2) Članovi vatrogasne grupe iz stavka 1. ovog članka su:

– vatrogasac voditelj vatrogasne grupe,

– vatrogasac.

(3) Vatrogasna grupa od tri člana, koje uporabom vatrogasnog vozila može samostalno djelovati, čine:

– voditelj vatrogasne grupe,

– vozač,

– jedan vatrogasac.

Članak 7.

(1) Vatrogasno odjeljenje formacijska je jedinica koja broji osam do deset članova.

(2) Vatrogasno odjeljenje može iznimno činiti manji broj članova od broja iz stavka 1. ovoga članka, ali ne manje od tri člana.

(3) Vatrogasno odjeljenje iz stavka 1. ovoga članka čine:

– vatrogasac voditelj vatrogasnog odjeljenja,

– vatrogasac vozač (u daljnjem tekstu: vozač) i

– dvije do četiri vatrogasne grupe.

(4) Vatrogasno odjeljenje od tri člana (kratko vatrogasno odjeljenje), koje uporabom vatrogasnog vozila može samostalno djelovati, čine:

– voditelj vatrogasnog odjeljenja,

– vozač,

– jedan vatrogasac.

(5) Vatrogasna smjena formacijska je jedinica koju čini dva ili više vatrogasnih odjeljenja, koja djeluju u smjenskom sustavu.

Članak 8.

(1) Vatrogasna ispostava je operativna formacija vatrogasne postrojbe koja ima 24-satno dežurstvo, a koja pokriva dio područja odgovornosti vatrogasne postrojbe određen vatrogasnim planom jedinice lokalne samouprave ili udruženih jedinica lokalne samouprave, prema kriterijima utvrđenih ovim Pravilnikom.

(2) Vatrogasna postaja je operativna formacija vatrogasne postrojbe koja ima 24-satno dežurstvo, a koja pokriva dio područja odgovornosti vatrogasne postrojbe određeno vatrogasnim planom jedinice lokalne samouprave ili udruženih jedinica lokalne samouprave, prema kriterijima utvrđenih ovim Pravilnikom.

(3) Javna vatrogasna postrojba je operativna cjelina koja ima 24-satno dežurstvo i koja pokriva područje odgovornosti određeno vatrogasnim planom jedinice lokalne samouprave ili udruženih jedinica lokalne samouprave, prema kriterijima utvrđenih ovim Pravilnikom, a koju sačinjavaju:

– zapovjednik i zamjenik vatrogasne postrojbe,

– najmanje jedna vatrogasna grupa u smjeni ili jedno kratko vatrogasno odjeljenje ili dvije i više vatrogasnih ispostava i/ili dvije ili više vatrogasnih postaja.

(4) Vatrogasni operativni centar je komunikacijsko središte za prijem dojava o izvanrednim događajima, uzbunjivanje vatrogasnih postrojbi, koordiniranje, vođenje vatrogasnih intervencija, analiziranje i statističko obrađivanje vatrogasnih intervencija, ustrojen na županijskoj i lokalnoj razini, a čine ga najmanje jedan vatrogasac operativni dežurni u smjeni ili voditelj operativnog dežurstva te jedan ili više vatrogasaca operativnih dežurnih, a određuje se vatrogasnim planom.

III. MJERILA ZA RAZVRSTAVANJE VATROGASNIH POSTROJBI

Članak 9.

(1) Mjerila za razvrstavanje javnih vatrogasnih postrojbi na teritoriju Republike Hrvatske određuju se na osnovi potrebne operativne pripravnosti vatrogasnih postrojbi, a ona su:

1. operativna pripravnost vatrogasaca, vatrogasne tehnike za obavljanje jedne i/ili više vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata u utvrđenom vremenu dolaska na mjesto intervencije,

2. posjedovanje odgovarajuće vatrogasne tehnike,

3. potreban broj vatrogasaca vozača i vatrogasaca u vatrogasnoj postrojbi za primjenu vatrogasne tehnike.

(2) Mjerila iz stavka 1. ovoga članka utvrđuju se za slučaj jedne i/ili više vatrogasnih intervencija koje se obavljaju u tri uzastopna sata sukladno ovom Pravilniku.

Članak 10.

(1) Javne vatrogasne postrojbe razvrstavaju se sukladno svojoj operativnoj pripravnosti kojom osiguravaju potreban učinak na vatrogasnoj intervenciji na sljedeće:

– javna vatrogasna postrojba »Vrste I.a«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste I.b«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste II.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste III.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste IV.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste V.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste VI.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste VII.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste VIII.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste IX.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste X.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste XI.«;

– javna vatrogasna postrojba »Vrste XII.«;

(2) Javna vatrogasna postrojba »Vrste I.a« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za samostalno učinkovito obavljanje jedne vatrogasne intervencije na svom području odgovornosti s minimalno 3 vatrogasca dežurna u smjeni s jednim vatrogasnim vozilom – ukupno minimalno 16 vatrogasaca.

(3) Javna vatrogasna postrojba »Vrste I.b« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje jedne vatrogasne intervencije na svom području odgovornosti s minimalno 4 vatrogasca dežurna u smjeni s jednim i/ili dva vatrogasna vozila – ukupno minimalno 20 vatrogasaca.

(4) Javna vatrogasna postrojba »Vrste II.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje jedne ili dvije vatrogasne intervencije na svom području odgovornosti s 6 – 9 vatrogasaca dežurnih u smjeni s minimalno dva vatrogasna vozila – ukupno 28 – 42 vatrogasaca.

(5) Javna vatrogasna postrojba »Vrste III.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje najmanje jedne ili dvije vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata na svom području odgovornosti s 10 – 13 vatrogasaca dežurnih u smjeni s minimalno tri vatrogasna vozila – ukupno 46 – 60 vatrogasaca.

(6) Javna vatrogasna postrojba »Vrste IV.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje najmanje dvije ili tri vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata na svom području odgovornosti s 14 – 18 vatrogasaca dežurnih u smjeni s minimalno četiri vatrogasna vozila – ukupno 64 – 82 vatrogasaca.

(7) Javna vatrogasna postrojba »Vrste V.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje najmanje dvije ili tri vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata na svom području odgovornosti intervencijom s 17 – 22 vatrogasaca dežurna u smjeni s minimalno pet vatrogasnih vozila – ukupno 77 – 99 vatrogasaca.

(8) Javna vatrogasna postrojba »Vrste VI.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata na dvije ili tri vatrogasne intervencije na svom području odgovornosti s 21 – 27 vatrogasaca dežurnih u smjeni s minimalno šest vatrogasnih vozila – ukupno 95 – 108 vatrogasaca.

(9) Javna vatrogasna postrojba »Vrste VII.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata na tri ili četiri vatrogasne intervencije na svom području odgovornosti s 24 – 31 vatrogasaca dežurna u smjeni s minimalno sedam vatrogasnih vozila – ukupno 108 – 139 vatrogasaca.

(10) Javna vatrogasna postrojba »Vrste VIII.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata na tri ili četiri vatrogasne intervencije na svom području odgovornosti s 28 – 36 vatrogasaca dežurnih u smjeni s minimalno osam vatrogasnih vozila – ukupno 126 – 161 vatrogasac.

(11) Javna vatrogasna postrojba »Vrste IX.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata na tri ili četiri vatrogasne intervencije na svom području odgovornosti s 31 – 40 vatrogasaca dežurna u smjeni s minimalno devet vatrogasnih vozila – ukupno 139 – 179 vatrogasaca.

(12) Javna vatrogasna postrojba »Vrste X.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata na četiri ili pet vatrogasnih intervencija na svom području odgovornosti s 35 – 45 vatrogasaca dežurnih u smjeni s minimalno deset vatrogasnih vozila – ukupno 157 – 200 vatrogasaca.

(13) Javna vatrogasna postrojba »Vrste XI.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata na četiri ili pet vatrogasnih intervencija na svom području odgovornosti s 39 – 50 vatrogasaca dežurnih u smjeni s minimalno jedanaest vatrogasnih vozila – ukupno 174 – 223 vatrogasaca.

(14) Javna vatrogasna postrojba »Vrste XII.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata na pet i više vatrogasnih intervencija na svom području odgovornosti s više od 56 vatrogasaca dežurnih u smjeni s više od dvanaest vatrogasnih vozila – ukupno više od 225 vatrogasaca.

Članak 11.

(1) Javne vatrogasne postrojbe iz članka 10. ovog Pravilnika koje ne mogu osigurati vrijeme dolaska na vatrogasnu intervenciju u vremenu do 15 minuta od uzbunjivanja, osim za ruralna područja, na području općine ili grada ili područje više jedinica lokalne samouprave na kojem obvezu interveniranja ima ta javna vatrogasna postrojba (područje odgovornosti), mora izvršiti razmještaj vatrogasaca i vatrogasne tehnike na način da osigura utvrđeno vrijeme dolaska na intervenciju osnivanjem vatrogasnih ispostava ili postaja, sukladno ovom Pravilniku, kojima se dodjeljuje operativno područje.

(2) Jedinica lokalne samouprave ili udružene jedinice lokalne samouprave koje su osnovale ili su suosnivači zajedničke javne vatrogasne postrojbe iz stavka 1. ovog članka mora izraditi vatrogasni plan kojim će proračunom vremena dolaska i proračunom potrebne vatrogasne tehnike i vatrogasaca za učinkovitu vatrogasnu intervenciju, sukladno ovom Pravilniku, utvrditi razmještaj vatrogasnih postaja i/ili ispostava na svom području te odrediti vatrogasnu tehniku i potreban broj vatrogasaca za obavljanje učinkovite vatrogasne intervencije u postajama i/ili ispostavama te na temelju tog odrediti vrstu vatrogasne postaje ili ispostave sukladno članku 12. i 13. ovog Pravilnika.

Članak 12.

(1) Vatrogasna postaja ima stalno vatrogasno dežurstvo te sukladno broju operativnih vatrogasaca, vatrogasne tehnike s kojom izlazi na vatrogasnu intervenciju dijeli se na:

– vatrogasnu postaju »Vrste 1.«;

– vatrogasnu postaju »Vrste 2.«;

– vatrogasnu postaju »Vrste 3.«;

– vatrogasnu postaju »Vrste 4.«;

(2) Uz zapovjednika, vatrogasna postaja »Vrste 1.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje jedne vatrogasne intervencije na svom operativnom području s minimalno 4 vatrogasca u smjeni s jednim i/ili dva vatrogasna vozila – ukupno minimalno 19 vatrogasaca.

(3) Uz zapovjednika, vatrogasna postaja »Vrste 2.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za samostalno učinkovito obavljanje najmanje jedne ili dvije vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata na svom operativnom području s 7 – 9 vatrogasaca u smjeni s minimalno dva vatrogasna vozila – ukupno 33 – 41 vatrogasaca.

(4) Uz zapovjednika, vatrogasna postaja »Vrste 3.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje najmanje jedne ili dvije vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata na svom operativnom području s 10 – 13 vatrogasaca u smjeni s minimalno tri vatrogasna vozila – ukupno 45 – 57 vatrogasaca.

(5) Uz zapovjednika, vatrogasna postaja »Vrste 4.« mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca, vatrogasne tehnike za samostalno učinkovito obavljanje najmanje dvije ili tri vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata na svom operativnom području intervencijom s 14 – 18 vatrogasaca u smjeni s minimalno četiri vatrogasna vozila – ukupno 61 – 77 vatrogasaca.

Članak 13.

Vatrogasna ispostava mora imati operativnu pripravnost vatrogasaca i vatrogasne tehnike za samostalno učinkovito gašenje jednog požara ili obavljanja tehničke intervencije na svom operativnom području s minimalno jednim vatrogasnim vozilom i tri profesionalna vatrogasca u smjeni – ukupno minimalno 14 vatrogasaca.

IV. KRITERIJI ZA ODREĐIVANJE PODRUČJA ODGOVORNOSTI I OPERATIVNOG PODRUČJA VATROGASNIH POSTROJBI

Članak 14.

(1) Područje odgovornosti se određuje tako da javna vatrogasna postrojba kojoj se dodjeljuje područje odgovornosti mora doći do najudaljenijeg objekta ili mjesta intervencije u tom području odgovornosti u vremenu do 15 minuta od trenutka uzbunjivanja s vatrogasnom tehnikom i vatrogascima kojima može učinkovito obaviti svaku vatrogasnu intervenciju na tom području odgovornosti.

(2) U ruralnim područjima vrijeme dolaska na mjesto intervencije od uzbunjivanja može biti i već od 15 minuta, koje se određuje vatrogasnim planom jedinice lokalne samouprave odnosno udruženih jedinica lokalne samouprave.

(3) Vatrogasnim planom iz stavka 2. ovog članka utvrđuju se konkretna ruralna područja i za svako ruralno područje određuje se vrijeme dolaska na mjesto intervencije, a koje je veće od 15 minuta.

(4) Ukoliko na području jedinice lokalne samouprave ili udruženih jedinica lokalne samouprave postoji više vatrogasnih postrojbi (javna vatrogasna postrojba i vatrogasna postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva) nego je potrebno prema stavku 1. i 2. ovog članka, svakoj vatrogasnoj postrojbi se dodjeljuje područje odgovornosti na način da se vatrogasnoj postrojbi dodjeli ono područje odgovornosti na kojem može započeti učinkovitu vatrogasnu intervenciju u najkraćem vremenu, sukladno stavku 1. i 2. ovog članka, s potrebnom vatrogasnom tehnikom.

(5) Kod određivanja područja odgovornosti i operativnog područja sukladno ovom članku i članku 11. ovog Pravilnika, treba se voditi računa da većina građana na ovim područjima dobije približno istu ili sličnu javnu vatrogasnu uslugu.

V. KRITERIJI ZA ODREĐIVANJA BROJA I VRSTE VATROGASNIH POSTROJBI NA PODRUČJU JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE

Članak 15.

(1) Broj vatrogasnih postrojbi (dobrovoljnih i profesionalnih) na području jedinice lokalne samouprave (općina ili grad) ili udruženih jedinica lokalne samouprave određuje se tako da se svakoj vatrogasnoj postrojbi dodjeli područje odgovornosti na način da je pokriveno cijelo područje jedinice lokalne samouprave ili udruženih jedinica lokalne samouprave.

(2) Potrebna vatrogasna tehnika za učinkovito obavljanje vatrogasne intervencije na području odgovornosti određuje se sukladno pravilima vatrogasne struke za svaku vatrogasnu intervenciju (požar, tehnička intervencija i druge intervencije) koja se prema statističkim podacima u posljednjih 10 godine obavila na promatranom području odgovornosti, u što ne ulaze vatrogasne intervencije kod elementarnih nepogoda.

(3) Na temelju određene vatrogasne tehnike iz stavka 2. ovog članka, određuje se broj i struktura vatrogasaca koji koriste konkretnu vatrogasnu tehniku na svakoj promatranoj vatrogasnoj intervenciji sukladno pravilima vatrogasne struke.

Članak 16.

(1) Broj vatrogasaca koji javna vatrogasna postrojba mora imati u smjeni za obavljanje jedne vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata na dodijeljenom joj području odgovornosti određuje se prema vatrogasnoj intervenciji koja zahtjeva najviše vatrogasaca za učinkovito obavljanje konkretne vatrogasne intervencije a koji su određeni sukladno članku 15. ovog Pravilnika.

(2) Ukoliko su se prema statističkim podacima u posljednjih 10 godina (u što ne ulaze vatrogasne intervencije kod elementarnih nepogoda) na promatranom području odgovornosti obavile dvije ili više vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata, broj vatrogasaca u vatrogasnoj postrojbi se određuje prema stavcima 5., 6., 7. i 8. ovog članka ovisno o registriranom broju vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata.

(3) Ako ne postoje pouzdani statistički podaci o vatrogasnim intervencijama u posljednjih 10 godina broj vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata na području odgovornosti za koje se određuje broj i struktura vatrogasaca u smjeni određuje se prema broju stanovnika na području odgovornosti vatrogasne postrojbe prema donjoj tablici:

 

Broj stalnih stanovnika na području odgovornosti

Broj vatrogasnih intervencija u 3 uzastopna sata

do 10.000

1

10.001 – 100.000

2

100.001 – 500.000

3

500.001 – 800.000

4

Iznad 800.001

5

 

 

(4) Ako je područje odgovornosti podijeljeno na više operativnih područja koja pokriva vatrogasna postaja ili ispostava, računski broj istovremenih požara određuje se prema broju stanovnika koji pripadaju operativnom području vatrogasne postaje odnosno ispostave, a broj i struktura vatrogasaca postaje odnosno ispostave se određuje prema stavku 1. ovog članka za jednu vatrogasnu intervenciju a prema stavku 5. i 6. ovog članka za dvije ili tri vatrogasne intervencije koje se mogu dogoditi u tri uzastopna sata.

(5) Broj vatrogasaca, koji javna vatrogasna postrojba mora imati u smjeni za obavljanje dvije vatrogasne intervencije na dodijeljenom joj području odgovornosti, određuje se na način da se zbroji broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju koja zahtjeva najviše vatrogasaca i za vatrogasnu intervenciju koja zahtjeva najmanji broj vatrogasaca za učinkovito obavljanje dvije vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata.

(6) Iznimno od stavka 5. ovog članka broj vatrogasaca za obavljanje dvije vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata određuje se na temelju vatrogasne intervencije koja zahtjeva najviše vatrogasaca, a za drugu vatrogasnu intervenciju koja zahtjeva najmanji broj vatrogasaca u tri uzastopna sata podiže se vatrogasna smjena u pripravnosti i/ili po potrebi postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva što se definira vatrogasnim planom.

(7) Broj vatrogasaca koji javna vatrogasna postrojba mora imati u smjeni za obavljanje tri vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata na dodijeljenom joj području odgovornosti, određuje se na način da se zbroji broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju koja zahtjeva najviše vatrogasaca, koja zahtjeva najmanji broj vatrogasaca i vatrogasnu intervenciju koja se nalazi po broju vatrogasaca u sredini između najveće i najmanje vatrogasne intervencije za učinkovito obavljanje tri vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata.

(8) Broj vatrogasaca koji javna vatrogasna postrojba mora imati u smjeni za obavljanje četiri vatrogasne intervencije u tri uzastopna sata na dodijeljenom joj području odgovornosti određuje se na način da se zbroji:

– broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju koja zahtjeva najviše vatrogasaca,

– broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju s najmanjim brojem vatrogasaca,

– broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju koja ima broj vatrogasaca koji se dobije kad se razlika broja vatrogasaca od najzahtjevnije i najmanje zahtjevnije vatrogasne intervencije pomnoži s koeficijentom 0,3 i doda na broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju s najmnajim brojem vatrogasaca;

– broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju koja ima broj vatrogasaca koji se dobije kad se razlika broja vatrogasaca između najzahtjevnije i najmanje zahtjevne vatrogasne intervencije pomnoži s koeficijentom 0,6 i doda na broj vatrogasaca za vatrogasne intervencije s najmnajim brojem vatrogasaca;

(9) Broj vatrogasaca koji javna vatrogasna postrojba mora imati u smjeni za obavljanje pet vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata na dodijeljenom joj području odgovornosti određuje se na način da se zbroji:

– broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju koja zahtjeva najviše vatrogasaca,

– broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju s najmanjim brojem vatrogasaca,

– broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju koja ima broj vatrogasaca koji se dobije kad se razlika broja vatrogasaca od najzahtjevnije i najmanje zahtjevnije vatrogasne intervencije pomnoži s koeficijentom 0,25 i doda na broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju s najmnajim brojem vatrogasaca;

– broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju koja ima broj vatrogasaca koji se dobije kad se razlika broja vatrogasaca između najzahtjevnije i najmanje zahtjevne vatrogasne intervencije pomnoži s koeficijentom 0,5 i doda na broj vatrogasaca za vatrogasne intervencije s najmnajim brojem vatrogasaca;

– broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju koja ima broj vatrogasaca koji se dobije kad se razlika broja vatrogasaca između najzahtjevnije i najmanje zahtjevne vatrogasne intervencije pomnoži s koeficijentom 0,75 i doda na broj vatrogasaca za vatrogasne intervencije s najmnajim brojem vatrogasaca;

(10) Ako se kod određivanja broja vatrogasaca prema stavku 6. alineji 3. i 4. te prema stavku 7. alinejama 3., 4. i 5. ovog članka dobije decimalan broj isti se zaokružuje na cijeli broj tako da se do 0,49 zaoktužuje na niži cijeli broj, a od 0,5 i više na sljedeći viši broj.

(11) Ako je broj vatrogasaca određen prema stavku 6. alineji 3. i 4. te prema stavku 7. alinejama 3., 4. i 5. ili stavku 8. ovog članka ne poklapa s brojem vatrogasaca određenih temeljem članka 15. stavka 4. ovog Pravilnika, u tom slučaju uzima se prvi viši broj vatrogasaca za vatrogasnu intervenciju određenu sukladno članku 15. stavku 2. ovog Pravilnika, te se taj broj uključuje u ukupan broj vatrogasaca za četiri ili pet vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata.

(12) Za vatrogasnu intervenciju koja zahtjeva najviše vatrogasaca za učinkovito obavljanje vatrogasne intervencije ne uzimaju se vatrogasne intervencije kod elementarnih nepogoda i požara otvorenog prostora većih razmjera, a za vatrogasnu intervenciju s najmanje vatrogasaca uzima se vatrogasna intervencija s jednim vatrogasnim vozilom i s tri vatrogasca.

Članak 17.

(1) Na temelju broja vatrogasaca u javnoj vatrogasnoj postrojbi koja ima svoje područje odgovornosti određeno prema članku 16. ovog Pravilnika te na temelju potrebne vatrogasne tehnike za obavljanje jedne ili više vatrogasnih intervencija određuje se sukladno članku 10. ovog Pravilnika vrsta javne vatrogasne postrojbe.

(2) Ako je broj vatrogasaca određen temeljem članka 16. ovog Pravilnika veći od broja vatrogasaca za pojedinu vrstu javne vatrogasne postrojbe određene prema članku 10. ovog Pravilnika uzima se slijedeća viša vrsta javne vatrogasne postrojbe.

(3) Broj vatrogasaca određen temeljem ovog članka i članka 16. ovog Pravilnika je minimalan broj vatrogasaca koji ne uzima u obzir redovne rashode kao što su godišnji odmori, bolovanja, slobodni dani i slično te se to treba uzeti u obzir kod određivanja konačnog broja vatrogasaca u javnoj vatrogasnoj postrojbi.

Članak 18.

(1) Na određivanje vrste profesionalnih vatrogasnih postrojbi u gospodarstvu primjenjuju se odredbe propisa o razvrstavanju građevina, građevinskih dijelova i prostora u kategoriju ugroženosti od požara sukladno Zakonu o zaštiti od požara, a vrsta i količina vatrogasne tehnike koju moraju posjedovati za učinkovito obavljanje vatrogasne intervencije na objektima ili prostoru osnivača određuje se procjenom ugroženosti od požara sukladno Zakonu o zaštiti od požara.

(2) Kod određivanja vrste i količine vatrogasne tehnike iz stavka 1. ovog članka računa se prema broju istovremenih požara u tri uzastopna sata kod površina na kojoj se nalaze objekti osnivača do 150 ha, s jednim požarom, a ako je površina veća računa se s dva istovremena požara.

(3) Kod određivanja vrste i količine vatrogasne tehnike za jedan požar to je vatrogasna tehnika za najnepovoljniji požar, a kod dva istovremena požara, to je zbroj vatrogasne tehnike za vatrogasnu intervenciju koja zahtjeva najviše i za vatrogasnu intervenciju koja zahtjeva najmanji broj i vrstu vatrogasne tehnike za učinkovito obavljanje dvije vatrogasnih intervencija u tri uzastopna sata.

(4) Kod promjene kategorije ugroženosti od požara odnosno smanjenja broja vatrogasca u profesionalnoj vatrogasnoj postrojbi u gospodarstvu broj vatrogasaca u smjeni koji poslužuju vatrogasnu tehniku utvrđuje se na temelju utvrđene vatrogasne tehnike za jednu ili dvije vatrogasne intervencije, sukladno pravilima vatrogasne struke.

(5) Na temelju utvrđenog broja vatrogasaca sukladno stavku 4. ovog članka utvrđuje se ukupan broj vatrogasaca u profesionalnoj vatrogasnoj postrojbi u gospodarstvu ovisno u koliko smjena gospodarski subjekt (osnivač) obavlja djelatnost u građevinama, građevinskim dijelovima i prostoru a kod zaštite prostora sa zaštićenim i visokokvalitetnim šumama (nacionalni parkovi, parkovi prirode i sl.) u mediteranskom i submediteranskom području za vrijeme ugroženosti od požara otvorenog prostora, te na temelju tog broja vatrogasaca određuje se kategorija ugroženosti od požara sukladno posebnom propisu.

(6) Ako se broj vatrogasaca utvrđen temeljem stavka 5. ovog članka nalazi između broja vatrogasaca za dvije susjedne kategorije ugroženosti, utvrđuje se niža kategorija ugroženosti od požara sukladno posebnom propisu.

(7) Broj vatrogasaca određen temeljem ovog članka je minimalan broj profesionalnih vatrogasaca u profesionalnoj vatrogasnoj postrojbi u gospodarstvu kojima se dodaje zapovjednik i zamjenik zapovjednika a koji ne uzima u obzir redovne rashode kao što su godišnji odmori, bolovanja, slobodni dani i slično te se to treba uzeti u obzir kod određivanja konačnog broja vatrogasaca u profesionalnoj vatrogasnoj postrojbi u gospodarstvu.

(8) Vatrogasna tehnika koju mora posjedovati profesionalna vatrogasna postrojba u gospodarstvu mora biti dostatna za sve predvidive događaje na građevinama, građevinskim dijelovima i prostoru pravne osobe za koju je osnovana.

VI. OPERATIVNO DJELOVANJE VATROGASNIH POSTROJBI

Članak 19.

(1) Javna vatrogasna postrojba svojim operativnim djelovanjem mora učinkovito pokrivati cijelo područje odgovornosti koje joj je određeno sukladno članku 14. ovog Pravilnika.

(2) Iznimno od stavka 1. ovog članka, javna vatrogasna postrojba može operativno pokrivati cijelo područje ili dio područja drugih jedinica lokalne samouprave pod uvjetom da za dodatno opterećenje ima osigurene kapacitete u ljudstvu i tehnici te da se osigura vrijeme dolaska na mjesto intervencije do 15 minuta.

(3) U slučaju iz stavka 2. ovog članka obvezno se izrađuje nova procjena ugroženosti od požara propisana posebnim propisom u kojoj je potrebno točno definirati područje odgovornosti u drugoj jedinici lokalne samouprave koje može pokriti javna vatrogasna postrojba, potrebnu vatrogasnu tehniku te strukturu i broj vatrogasaca u smjeni za svoje područje odgovornosti i pokrivanje područja druge jedinice lokalne samouprave po kriterijima utvrđenih člankom 14. ovog Pravilnika.

(4) Ako javna vatrogasna postrojba iz stavka 2. ovog članka svojim operativnim djelovanjem a sukladno izrađenoj procjeni ugroženosti prema stavku 3. ovog članka pokriva cjelo područje jedinice lokalne samouprave u tom slučaju treba se postupiti prema članku 31. stavku 5. i 6. Zakona.

(5) Ako javna vatrogasna postrojba iz stavka 2. ovog članka svojim operativnim djelovanjem, a sukladno izrađenoj procjeni ugroženosti prema stavku 3. ovog članka može pokriti dio područja jedinice lokalne samouprave, obveze i prava glede pokrivanja dijela područja druge jedinice lokalne samouprave ugovorom se utvrđuju između javne vatrogasne postrojbe i jedinice lokalne samouprave ili između jedne i druge jedinice lokalne samouprave odnosno udruženih jedninica lokalne samouprave.

(6) U slučaju iz stavka 5. ovog članka na izrađenu procjenu ugroženosti i ugovor, suglasnost prvo daje osnivač javne vatrogasne postrojbe a nakon toga i županijski vatrogasni zapovjednik.

(7) Tamo gdje javna vatrogasna postrojba svojim operativnim djelovanjem ne može učinkovito pokriti cijelo područje jedinice lokalne samouprave u vremenima utvrđenih člankom 14. ovog Pravilnika, treba se izvršiti razmještaj vatrogasaca i tehnike tako da se zadovolje zahtijevana vremena dolaska na vatrogasnu intervenciju osnivanjem vatrogasnih postaja i/ili ispostava sukladno članku 11. ovog Pravilnika ili osnivanjem nove vatrogasne postrojbe, ili se dio koji ne može pokriti može ugovoriti s vatrogasnom postrojbom druge jedinice lokalne samouprave prema postupku utvrđenom ovim člankom.

Članak 20.

(1) Za učinkovito obavljanje vatrogasnih intervencija na području odgovornosti i u slučaju iz stavka 2. članka 19. ovog Pravilnika odgovoran je zapovjednik javne vatrogasne postrojbe koja pokriva to područje.

(2) Za učinkovito obavljanje vatrogasnih intervencija na operativnom području odgovoran je zapovjednik postaje odnosno ispostave koja pokriva konkretno operativno područje.

Članak 21.

(1) Javna vatrogasna postrojba I.a i I.b vrste ne mora imati posebno organiziran vatrogasni operativni centar već dojavu o događaju zaprima dežurni vatrogasac utvrđen dnevnom zapovjedi koji nakon zaprimanja poziva organizira izlazak na vatrogasnu intervenciju te nije obvezan ostaviti dežurnog vatrogasca u javnoj vatrogasnoj postrojbi, a ostale obveze glede vatrogasne intervencije preuzima nadležni vatrogasni operativni centar.

(2) Javne vatrogasne postrojbe II., III. i IV. vrste, ako pokrivaju područje odgovornosti na kojem se predviđa jedan događaj u tri uzastopna sata ne moraju imati posebno organiziran vatrogasni operativni centar već dojavu o događaju zaprima dežurni vatrogasac utvrđen dnevnom zapovjedi koji nakon zaprimanja poziva organizira izlazak na vatrogasnu intervenciju te ako procjenjuje da na vatrogasnu intervenciju trebaju izaći svi vatrogasci u smjeni nije obvezan ostaviti dežurnog vatrogasca u javnoj vatrogasnoj postrojbi a ostale obveze glede vatrogasne intervencije preuzima nadležni vatrogasni operativni centar.

(3) Javna vatrogasna postrojba II., III. i IV. vrste, ako pokrivaju područje odgovornosti na kojem se predviđaju dva istovremena događaja u tri uzastopna sata mogu imati voditelja smjene te posebno organiziran vatrogasni operativni centar s minimalno jednim operativnim vatrogascem u smjeni ili isti može biti organiziran u vatrogasnoj zajednici lokalne ili područne samouprave.

(4) Ostale vatrogasne postrojbe koje nisu navedene u prethodnim stavcima ovog članka mogu imati posebno organiziran vatrogasni operativni centar sukladno Zakonu.

(5) Iznimno od odredbi ovoga članka ako je organiziran vatrogasni operativni centar za područje županije koji tehnički pokriva i područje odgovornosti javne vatrogasne postrojbe koja ima vatrogasni operativni centar (jedinstven prijem poziva i radijsko pokrivanje cijelog područja), javne vatrogasne postrojbe sa područja te županije ne moraju organizirati vlastiti vatrogasni operativni centar ali moraju snositi troškove vatrogasnog operativnog centra županije srazmjerno broju stanovnika lokalne samouprave.

Članak 22.

(1) Javna vatrogasna postrojba koja ima postaje i/ili ispostave mora imati u smjeni jednog zapovjednika smjene koji je odgovoran za intervencijsku spremnost vatrogasaca koji su u smjeni u postajama i/ili ispostavama te je nadređen vatrogasnom operativnom centru postrojbe.

(2) Zapovjednik smjene zapovijeda vatrogasnom intervencijom na kojoj sudjeluje jedna, dvije ili više postaja i/ili ispostava i odgovoran je zapovjedniku vatrogasne postrojbe za operativnu pripravnost te učinkovitost na vatrogasnim intervencijama u njegovoj smjeni.

(3) Javna vatrogasna postrojba koja u smjeni ima dva i više odjeljenja a nema postaje i/ili ispostave mora imati voditelja smjene koji je odgovoran nadređenom zapovjedniku za operativnu pripravnost smjene te učinkovitost na vatrogasnim intervencijama u njegovoj smjeni.

(4) Voditelj vatrogasnog odjeljenja samostalno zapovijeda na vatrogasnoj intervenciji i odgovoran je nadređenom zapovjedniku za operativnu pripravnost i učinkovitost vatrogasnog odjeljenja kojim zapovijeda.

(5) Voditelj vatrogasne grupe zapovijeda vatrogasnom grupom na vatrogasnoj intervenciji i odgovoran je nadređenom zapovjedniku ili voditelju za operativnu pripravnost i učinkovitost svoje vatrogasne grupe.

(6) Vatrogasac vozač vatrogasnog vozila odgovoran je nadređenom zapovjedniku ili voditelju za ispravnost i učinkovitu uporabu vozila kojim upravlja na vatrogasnoj intervenciji.

(7) Vatrogasac je odgovoran nadređenom zapovjedniku ili voditelju za učinkovito obavljanje vatrogasne intervencije, svoju tjelesnu pripravnost, ispravnost tehnike, uređaja i opreme i njihovu svrsishodnu i učinkovitu primjenu na vatrogasnoj intervenciji.

Članak 23.

(1) Vatrogasni zapovjednik javne vatrogasne postrojbe koja na temelju zapovjedi nadležnog vatrogasnog zapovjednika intervenira izvan svog područja odgovornosti s određenim brojem vatrogasaca i vatrogasne tehnike dužan je osigurati intervencijsku spremnost na svom području odgovornosti ili području djelovanja podizanjem nadolazeće smjene ili uzbunjivanjem potrebnog broja dobrovoljnih vatrogasaca koji osiguravaju minimalnu operativnu pripravnost ovisno o vrsti vatrogasne postrojbe.

(2) Uvjete pod kojima javna vatrogasna postrojba može intervenirati izvan svog područja odgovornosti, te broj vatrogasaca, vatrogasne tehnike i količina opreme koja će se uputiti na vatrogasnu intervenciju u drugo područje odgovornosti utvrđuju se vatrogasnim planom županije.

(3) Vatrogasnim planom jedinice lokalne samouprave se utvrđuje broj vatrogasaca i vatrogasne tehnike koja mora biti u vatrogasnoj postrojbi za pokrivanje svog područja odgovornosti u slučaju iz stavka 1. ovog članka.

Članak 24.

(1) Zapovijed glavnog vatrogasnog zapovjednika, sukladno Zakonu, a u svezi sudjelovanja vatrogasnih snaga u vatrogasnoj intervenciji na teritoriju Republike Hrvatske, treba biti upućena županijskom vatrogasnom zapovjedniku koji će odrediti vatrogasne postrojbe koje će dati određeni broj vatrogasaca i vatrogasne tehnike sukladno vatrogasnom planu županije ovisno o vrsti vatrogasne intervencije.

(2) Zapovijed županijskog vatrogasnog zapovjednika, sukladno Zakonu, za vatrogasnu postrojbu koja mora intervenirati izvan svog područja odgovornosti (na području županije), upućuje se nadležnom vatrogasnom zapovjedniku koji je dužan pružiti pomoć.

(3) Zapovijed o angažiranju pojedine vatrogasne postrojbe ili dijela vatrogasaca izdaje se usmeno preko komunikacijskog sustava odgovarajućeg vatrogasnog operativnog centra ili direktno od zapovjednika, a svaka takva zapovijed mora se snimati te se upisuje u sustavu upravljanja vatrogasnim intervencijama kroz računalnu aplikaciju Hrvatske vatrogasne zajednice

Članak 25.

(1) Vatrogasne postrojbe na teritoriju Republike Hrvatske moraju se sustavom veza povezati tako da jedinstveno i usklađeno djeluju na vatrogasnim intervencijama.

(2) Javne vatrogasne postrojbe, utvrđene ovim Pravilnikom moraju osigurati izlazak prvog vatrogasnog vozila u vremenu do jedne minute, nakon primljene dojave o nastalom događaju.

VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 26.

(1) Jedinice lokalne samouprave dužne su uskladiti svoje vatrogasne planove s mjerilima utvrđenim ovim Pravilnikom u roku od godinu dana od stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

(2) Kod određivanja broja vatrogasnih postrojbi na području jedinice lokalne samouprave (općina ili grad) ili udruženih jedinica lokalne samouprave pored odredbi ovog Pravilnika primjenjuju se i odredbe Pravilnika o kriterijima za određivanje područja odgovornosti i područja djelovanja postrojbi dobrovoljnog vatrogasnog društva, vatrogasne intervencije te načine određivanja vatrogasne opreme i broja vatrogasaca koji moraju biti u vatrogasnoj postrojbi, tako da se svakoj vatrogasnoj postrojbi dodjeli područje odgovornost na način da je pokriveno cijelo područje jedinice lokalne samouprave ili udruženih jedinica lokalne samouprave.

(3) Javne vatrogasne postrojbe dužne su uskladiti svoju operativnu pripravnost i način djelovanja sukladno mjerilima iz ovoga Pravilnika u roku od godinu dana od stupanja na snagu ovog Pravilnika.

(4) Do donošenja vatrogasnih planova jedinica lokalne samouprave kao strateških dokumenata kojima će se odrediti područja odgovornosti, operativno područje i područja djelovanja vatrogasnih postrojbi, vatrogasne intervencije te način određivanja vatrogasne tehnike, broja vatrogasaca koji moraju biti u vatrogasnoj postrojbi i sama organiziranost vatrogasnih postrojbi na području jedinice lokalne samouprave za koju se pojedini vatrogasni plan donosi, primjenjuje se stavak 2. ovog članka u procjenama ugroženosti od požara i planovima zaštite od požara, koji se donose temeljem posebnog propisa.

(5) Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o minimumu tehničke opreme i sredstava vatrogasnih postrojbi (»Narodne novine«, br. 43/95.), Pravilnik o osnovama organiziranosti vatrogasnih postrojbi na teritoriju Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj 61/94).

(6) Sporazumi ili ugovori između više jedininica lokalne samouprave o osnivanju zajedničke javne vatrogasne postrojbe za pokrivanje njihov područja ostaju na snazi ukoliko vatrogasna intervencija na tom području odgovornosti udovoljavaju kriterije utvrđene stavkom 2. ovog članka, u protivnom se moraju revidirati i uskladiti s odredbama ovog Pravilnika u roku od godinu dana od stupanja na snagu ovog Pravilnika.

Članak 27.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-05/24-01/05 Urbroj: 444-03-24-2 Zagreb, 22. srpnja 2024.

Glavni vatrogasni zapovjednik Slavko Tucaković, v. r.

 

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_07_86_1516.html

Copyright © Ante Borić