Baza je ažurirana 20.11.2024.
zaključno sa NN 109/24
EU 2024/2679
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
1333
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Ljiljane Karlovčan-Đurović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Senke Orlić-Zaninović, Gordane Marušić Babić i mr. sc. Inge Vezmar Barlek, članica vijeća te više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta u povodu zahtjeva Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine Republike Hrvatske, Z., na sjednici vijeća održanoj 5. srpnja 2022.
presudio je
Ukida se Odluka o donošenju II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine L. sa smanjenim sadržajem klasa: 350-02/16-01/02, urbroj: 2137/10-19-91 od 18. studenoga 2019. godine (»Službeni glasnik Koprivničko-križevačke županije« 19/19.).
Obrazloženje
1. Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine je na temelju članka 82. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« 33/01., 60/01., 129/05., 109/07.,125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 19/13. – pročišćeni tekst, 137/15., 123/17., 98/19., 144/20.) te članka 83. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. – odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 29/17. i 110/21. – u daljnjem tekstu: ZUS) podnijelo zahtjev za ocjenu zakonitosti osporene Odluke.
2. Podnositelj je dana 17. ožujka 2021. godine donio odluku klasa: 040-02/21-01/213, urbroj. 531-07-1-1-21-1 o obustavi od primjene općeg akta Općinskog vijeća Općine L., Odluke o donošenju II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem klasa: 360-02/16-01/02, urbroj: 2137/10-19-1 od 18. studenoga 2019. godine koja je objavljena u Službenom glasniku Koprivničko-križevačke županije broj 19/19 od 9. prosinca 2019., a koje je donijelo Općinsko vijeće Općine L. na 28 sjednici održanoj 18. studenoga 2019. U zahtjevu navodi da je postupak izrade i donošenja osporene Izmjene i dopune Prostornog plana započeo donošenjem Odluke o izradi II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem (»Službeni glasnik Koprivničko-križevačke županije« broj 18/16., a za vrijeme važenja Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« 153/13.). Navodi da iz očitovanja koje je izdao općinski načelnik Općine L. od 28. rujna 2020. godine proizlazi da općinski načelnik ne nalazi spornim da bi objave javne rasprave predmetnog plana dana 12. prosinca 2018. godine na web-stranici Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja i dana 13. prosinca 2018. godine u dnevnom tisku »24 sata« bile protivne zakonskim propisima. Iz uvida u izvješće o javnoj raspravi II. Izmjene i dopune Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem iz siječnja 2019. odnosno objave javne rasprave o prijedlogu II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem koji je dana 10. prosinca 2018. godine donio općinski načelnik Općine L. proizlazi da će javna rasprava trajati od 13. prosinca do 28. prosinca 2018. godine. Iz dostavljene e-mail prepiske od 11. prosinca 2018. godine između Općine L. i dnevnog tiska »24 sata« utvrđeno je da Općina L. traži da se objava javne rasprave o prijedlogu II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem koju je dana 10. prosinca 2018. godine donio općinski načelnik Općine L. objavi u dnevnom tisku »24 sata« dana 13. prosinca 2018. te da je ista na navedeni datum i objavljena u dnevnom tisku »24 sata«. Odredbom članka 62. stavka 1. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« 39/19.) propisano je da će postupci izrade i donošenja prostornih planova započeti po Zakonu o prostornom uređenju (»Narodne novine« 153/13., 65/17. i 114/18.) do dana stupanja na snagu ovog Zakona dovršiti po tom Zakonu. Odredbom članka 96. stavak 3. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« 153/13.) koji je bio na snazi u vrijeme započetog postupka izrade predmetnog plana propisano je da se javna rasprava o prijedlogu prostornog plana lokalne razine objavljuje u dnevnom tisku te na mrežnim stranicama Ministarstva i jedinice lokalne samouprave, dok je odredbom stavka 4. navedenog članka Zakona propisano da objava javne rasprave iz stavka 1., 2. i 3. ovog članka sadrži mjesto, datum početka i trajanja javnog uvida mjesto i datum jednog ili više javnih izlaganja, poziv zainteresiranim osobama za sudjelovanje u javnoj raspravi te rok u kojem se nositelju izrade dostavljaju pisana mišljenja, prijedlozi i primjedbe na prijedlog prostornog plana, a objavljuje se najmanje 8 dana prije početka javne rasprave. U konkretnom slučaju je objava javne rasprave na web-stranici Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja objavljena dana 12. prosinca 2018. godine, a objava javne rasprave u dnevnom tisku odnosno tiskovini »24 sata« objavljena je 13. prosinca 2018. S obzirom na navedeno kao dan u koji pada događaj od kojeg se računa trajanje roka je dan objave javne rasprave u tiskovini »24 sata«, odnosno 13. prosinca 2018. Kako se taj dan ne računa u rok, rok je za početak javne rasprave počeo teći prvog sljedećeg dana 14. prosinca 2018. Javna rasprava je mogla počet tek 21. prosinca te godine. U konkretnom slučaju javna rasprava je započela 13. prosinca 2018. godine odnosno prije isteka roka od 8 dana od dana objave javne rasprave o predmetnom planu. Stoga podnositelj zahtjeva smatra da u konkretnom slučaju Općinsko vijeće Općine L. nije poštivalo postupak donošenja predmetnog plana propisan Zakonom o prostornom uređenju te predlaže ocjenu zakonitosti takvoga postupanja.
3. Sud je pozvao donositelja općeg akta, Općinsko vijeće Općine L., da se očituje na navedeni zahtjev.
4. Na zahtjev se očitovao općinski načelnik Općine L. Iz odgovorra proizlazi da je Općina L. suglasna s navodima Ministarstva navedenim u zahtjevu za ocjenu zakonitosti Odluke o donošenju II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem. Međutim, ističe da je Zakonom o prostornom uređenju prema kojem je pokrenut postupak izrade II. Izmjena i dopuna Prostornog plana bio određen rok u kojem je bilo potrebno objaviti provođenje javne rasprave, a što je naknadno utvrđeno nepotrebnim, budući da su izmjene i dopune predmetnog Zakona taj rok objave ukinule. Smatra da bez obzira na to svi zainteresirani su imali mogućnost i dovoljno vremena da izvrše uvid u konačni prijedlog, ali da kao i prilikom donošenja prvobitnog prostornog plana kao i prve izmjene nije postojao interes šire javnosti da se izvrši uvid i daju primjedbe ili prijedlozi što se može utvrditi iz zapisnika o prijašnjim provedenim javnim raspravama. Napominje da su končani prijedlog II. Izmjena i dopuna praktički do objave javne rasprave usklađivali sa potrebama investitora zainteresiranih za provođenje značajnih projekata na području Općine, a koji bi imali veliki značaj i za Republiku Hrvatsku te je zbog toga došlo do kašnjenja u roku za objavu javne rasprave. Također navodi da su u postupku provedene javne rasprave primljene primjedbe pojedinih tijela i fizičkih osoba o kojima se razmatralo i na sjednici Općinskog vijeća na kojoj je donijeta sporna Odluka te su one prihvaćene ili nisu prihvaćene, ovisno o zakonskim mogućnostima. Između ostalih zainteresiranih i gospođa koja je podnijela prijavu 2020. godine je bila upoznata sa predloženim izmjenama u prijedlogu plana jer je jedan član općinskog vijeća bio s područja Š. i obavještavao vlasnike vikendica i stanovnike područja Š. o planiranim promjenama u planu. Navodi da nitko s tog područja nije dostavio primjedbe na planirane promjene namjene pojedinih područja niti prijedloge. Kako su postupku javne rasprave primljene primjedbe i prijedlozi na konačni prijedlog plana može se zaključiti da su svi zainteresirani bili upoznati sa provođenjem postupka javne rasprave i da su imali dovoljno vremena da dostave svoje primjedbe. U vezi zahtjeva Ministarstva koje je upućen Visokom upravnom sudu kojem je prethodila odluka Ministarstva od 17. ožujka 2021. o obustavi od primjene općeg akta Općinskog vijeća Općine L. koja je dostavljena općinskom načelniku i predsjednici Općinskog vijeća, a koja je zaprimljena 25. ožujka 2021. godine ističe da je sa navedenom odlukom predsjednica Općinskog vijeća Općine L. upoznala je članove Općinskog vijeća na sjednici održanoj 29. ožujka 2021. godine te su članovi Općinskog vijeća isto primili na znanje i o tome nije donijeta posebna odluka. Nakon toga je Općinski načelnik dostavio obavijest i presliku odluke K.-k. županiji, Upravnom odjelu za prostorno uređenje i gradnju, zaštitu okoliša i zaštitu prirode koji je nadležan za izdavanje građevinskih dozvola za područje Općine L. te Zavodu za prostorno uređenje K.-k. županije na znanje. Stoga smatra da osporena Odluka nije na pravnoj snazi te je na snazi Odluka o donošenju I. Izmjene i dopune Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem koja je objavljena u Službenom glasniku Koprivničko-križevačke županije broj 18/14. Napominje da je predsjednica Općinskog vijeća po donošenju pročišćenog teksta Odluke o donošenju prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem dana 28. siječnja 2020. istu dostavila na nadzor zakonitosti sa priloženim zapisnikom Odbora za statut i poslovnik Općinskog vijeća Općine L. i to Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja, Upravi za nadzor, razvoj informacijskog sustava, prostornog uređenja i postupanje s nezakonito izgrađenom infrastrukturom, a po objavi predmetne odluke ista je dostavljena među ostalim i nadležnom Ministarstvu. S obzirom na navedeno od strane nadležnog Ministarstva u postupku nadzora donošenja pročišćenog teksta Odluke općina nije primila nikakvu obavijest da Odluka nije u skladu s zakonskim propisima te se smatralo da se ona može primjenjivati. Tek nakon više od jedne godine njene primjene, a prema prijavi fizičke osobe, koja nema prebivalište na području općine već je vlasnica vikend objekta Odluka je obustavljena od primjene. Smatra da to predstavlja problem u operativnom provođenju donijetih odluka, odnosno općih akata općenito, jer su temeljem II. Izmjena i dopuna izdane dozvole za gradnju prema kojima su vjerojatno izgrađeni i neki objekti. Također napominje da je općina u postupku donošenja II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem poštivala sve zakonom propisane postupke i procedure osim navedenog roka.
6. Navedeno očitovanje je dostavljeno podnositelju zahtjeva Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine. Iz očitovanja ministra navedenog Ministarstva proizlazi da je nakon uvida u dostavljenu dokumentaciju utvrđeno da općinski načelnik Općine L. u navedenom očitovanju na predmetni zahtjev za ocjenu zakonitosti općeg akta ne navodi ništa novo. Ističe se da je uvidom u dostavljenu dokumentaciju vidljivo da Općinsko vijeće Općine L. nije stavilo izvan snage Odluku o donošenju II. Izmjene i dopune Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem te stoga Ministarstvo ostaje kod zahtjeva iz svih razloga koji su u njemu navedeni.
7. Nesporno je da je osporena II. Izmjena i dopuna Prostornog plana na snazi, iako načelnik Općine L. tvrdi suprotno. Naime, i iz samog očitovanja općinskog načelnika Općine L., a i iz podataka spisa predmeta proizlazi da je osporena Izmjena i dopuna Prostornog plana ne primjenjuje budući da je Ministarstvo dana 17. ožujka 2021. obustavilo od primjene navedeni opći akt. Međutim, iz podataka spisa predmeta ne proizlazi da bi općinsko vijeće Općine L. stavilo navedenu Odluku o donošenju II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem izvan snage.
8. Za osnovanost zahtjeva mjerodavan je članak 96. stavak 3. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« 153/13. – u daljnjem tekstu: Zakon) koji se primjenjuje temeljem odredbe članka 62. stavak 1. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« 39/19.). Odredbom članka 96. stavka 3. Zakona, a koji je bio na snazi u vrijeme započetog postupka izrade spornog Plana, propisano je da se javna rasprava o prijedlogu prostornog plana lokalne razine objavljuje u dnevnom tisku te na mrežnim stranicama ministarstva i jedinice lokalne samouprave. Stavkom 4. navedenog članka Zakona propisano je da objava javne rasprave iz stavka 1., 2. i 3. ovog članka sadrži mjesto, datum početka i trajanje javnog uvida u prijedlog prostornog plana mjesto i datum jednog ili više javnih izlaganja, poziv zainteresiranim osobama za sudjelovanje u javnoj raspravi te rok u kojem se nositelju izrade dostavljaju pisana mišljenja, prijedlozi i primjedbe na prijedlog prostornog plana, a objavljuje se najmanje 8 dana prije početka javne rasprave.
9. Iz spisa proizlazi da je javna rasprava predmetnog plana objavljena na web-stranici Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja dana 12. prosinca 2018. i dana 13. prosinca 2018. u dnevnom tisku »24 sata«. Iz izvješća o javnoj raspravi proizlazi da će javna rasprava trajati od 13. prosinca do 28. prosinca 2018. godine. Dakle, u konkretnom slučaju objava javne rasprave na web-stranici Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja objavljena je dana 12. prosinca 2018., a u dnevnom tisku dana 13. prosinca 2018. godine.
10. Odredbom članka 80. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine« 47/09.) propisano je da kada je rok određen na dane, dan kada je dostavljeno pismeno od kojeg počinje teći rok odnosno dan u koji pada događaj od kojeg se računa trajanje roka ne uračunava se u rok, već se početak roka računa od prvog sljedećeg dana. Dan u koji pada događaj u konkretnom slučaju od kojeg se računa trajanje roka je dan objave javne rasprave u tiskovini »24 sata«, dakle 13. prosinca 2018. godine. Taj dan se ne računa u rok nego je rok od 8 dana za početak javne rasprave počeo teći prvog sljedećeg dana 14. prosinca 2018. godine i istekao je 21. prosinca iste godine. Dakle, javna rasprava nije niti mogla početi prije 21. prosinca 2018. Međutim, nesporno je među strankama da je u predmetnom slučaju javna rasprava započela 13. prosinca 2018. godine, odnosno prije isteka roka od 8 dana od dana objave javne rasprave o predmetnom planu.
11. Stoga je navedena i osporena Odluka o donošenju II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem donesena u postupku koji nije proveden sukladno Zakonu o prostornom uređenju (»Narodne novine« 153/13.). Navedeno ne osporava ni sam donositelj, međutim, ističe da je Zakonom o prostornom uređenju koji je bio na snazi u vrijeme pokretanja postupka donošenja navedene odluke bio određen rok u kojem je bilo potrebno objaviti provođenje javne rasprave prije njenog početka, a što je naknadno utvrđeno nepotrebnim budući da su izmjene i dopune predmetnog zakona taj rok objave ukinule. Navedeni prigovor nije od utjecaja budući da je jasno odredbom članka 62. stavak 1. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« 39/19.) propisano da će postupci izrade i donošenja prostornih planova započeti po Zakonu o prostornom uređenju (»Narodne novine« 153/13., 65/17. i 144/18.) do dana stupanja ovog Zakona dovršiti po tom Zakonu. Zbog toga je za ocjenu zakonitosti mjerodavna odredba članka 96. stavak 3. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« 153/13.) budući da je navedena odredba bila na snazi u vrijeme pokretanja postupka izrade i donošenja osporene Odluke o donošenju II. Izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Općine Legrad sa smanjenim sadržajem.
12. S obzirom na navedeno Sud je na temelju odredbe članka 86. stavak 3. ZUS-a ukinuo osporenu Odluku te odlučio kao u izreci presude.
Poslovni broj: Usoz-50/21-8
Zagreb, 5. srpnja 2022.
Predsjednica vijeća
Ljiljana Karlovčan-Đurović, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.