Hrvatska gospodarska komora
1005
STATUT
HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Statutom uređuju se naziv i sjedište Hrvatske gospodarske komore (dalje u tekstu: Komora), stjecanje članstva, prava, obveze i odgovornosti članova Komore, način određivanja iznosa i način plaćanja članarine, vođenje Registra članova, oblici organiziranja i rada u Komori, postupak izbora članova tijela i način odlučivanja u tijelima, suradnja s državnim tijelima, organizacijama i drugim komorama, opći akti Komore i njihovo donošenje, javnost rada Komore, način organiziranja i poslovi stručne službe Komore, ostvarivanje sredstava za rad Komore te organizacija Suda časti, Stalnog arbitražnog sudišta i Centra za mirenje.
Članak 2.
Komora je, u skladu sa Zakonom o Hrvatskoj gospodarskoj komori (dalje u tekstu: Zakon), samostalna stručno-poslovna organizacija gospodarskih subjekata koja se osniva radi promicanja, usklađivanja i zastupanja zajedničkih interesa te rješavanja njihovih sporova u zemlji i inozemstvu.
Naziv i sjedište
Članak 3.
Naziv Komore je Hrvatska gospodarska komora.
Komora je pravna osoba s pravima, obvezama i odgovornostima utvrđenima Zakonom i ovim Statutom.
Sjedište Komore je u Zagrebu, Rooseveltov trg 2.
Komora je teritorijalno podijeljena na županijske komore.
Članak 4.
Komora ima zaštitni znak koji se sastoji od donjeg dijela grba Republike Hrvatske, godine utemeljenja »1852« i skraćenog naziva »HGK«.
Komora ima pečat okruglog oblika s tekstom po rubu kruga pečata – Hrvatska gospodarska komora – Zagreb, a u sredini pečata nalazi se zaštitni znak HGK.
Pečat može biti izrađen prema potrebi i na stranim jezicima.
II. ZADAĆE I POSLOVI KOMORE
Članak 5.
Temeljne zadaće i poslovi Komore utvrđeni su Zakonom.
Članovi Komore sudjeluju u zadaćama, poslovima i aktivnostima, sudjeluju u radu, upravljaju poslovima te koriste usluge i proizvode Komore, u skladu s obvezama i odgovornostima članova utvrđenih Zakonom i ovim Statutom.
Članak 6.
Komora obavlja javne ovlasti utvrđene posebnim zakonom.
Članak 7.
Komora izdaje svjedodžbe, uvjerenja i potvrde o činjenicama o kojima vodi evidenciju te o drugim činjenicama za koje je to određeno Zakonom ili općim aktom.
Komora izdaje uvjerenja i druge isprave o poslovnim običajima na području Republike Hrvatske.
Isprave iz stavaka 1. i 2. ovoga članka imaju značaj javnih isprava.
Način vođenja evidencije i izdavanja isprava uređuje se posebnim aktom, ako nije uređeno Zakonom.
Na uvjerenja i druge isprave, kao i na druge pojedinačne isprave koje Komora donosi u izvršavanju javnih ovlaštenja, može se uložiti prigovor Upravnom odboru.
III. ČLANSTVO U KOMORI
Članak 8.
Pravne osobe koje obavljaju gospodarsku djelatnost sa sjedištem u Republici Hrvatskoj postaju članovi Komore trenutkom upisa u sudski registar.
U Komoru se dobrovoljno učlanjuju ustanove i druge pravne osobe koje obavljaju društvenu djelatnost, profesionalna i strukovna udruženja, znanstvene i obrazovne institucije, udruge te pravne i fizičke osobe koje svojim radom mogu pridonijeti obavljanju djelatnosti Komore.
Ostali gospodarski subjekti i subjekti iz stavka 2. ovog članka postaju članovima Komore trenutkom upisa u Registar članova Komore.
Prava, obveze i odgovornosti članova
Članak 9.
Članstvo u Komori temelji se na obvezama članova razmjerno njihovoj gospodarskoj snazi, sukladno kojoj se članovi razvrstavaju u skupine utvrđene Zakonom.
Svi članovi Komore neovisno o skupini u koju su razvrstani, imaju pravo neposredno podnositi prijedloge u svrhu ostvarivanja zajedničkih interesa koji se odnose na temeljne poslove i zadatke Komore.
Članak 10.
Ovisno o skupini kojoj pripadaju, članovi Komore ostvaruju pravo na korištenje posebnih proizvoda i usluga, sukladno Zakonu te cjeniku posebnih proizvoda i usluga.
Članak 11.
Članovi Komore koji pripadaju drugoj i trećoj skupini, članovi koji pripadaju prvoj skupini a koji plaćaju članarinu te dobrovoljni članovi, imaju sljedeća prava i ovlasti:
1. birati svoje predstavnike u tijela Komore;
2. putem svojih predstavnika upravljati tijelima Komore;
3. neposredno sudjelovati u radu strukovnih udruženja i drugih oblika organiziranja u Komori;
4. razmjenjivati informacije i iskustva, obavljati konzultacije te organizirati savjetovanja;
5. pokretati inicijative za donošenje i promjenu zakona i drugih propisa i mjera od interesa za gospodarstvo i poduzetništvo;
6. koristiti stručnu pomoć i usluge Komore sukladno odlukama Skupštine;
7. sudjelovati u aktivnostima Komore.
Članovi Komore iz prethodnog stavka imaju sljedeće dužnosti:
1. dostavljati podatke potrebne za obavljanje zadaća i poslova Komore;
2. sudjelovati u radu strukovnih udruženja i drugih oblika organiziranja unutar Komore;
3. pridržavati se odredbi Statuta, odluka, zaključaka i drugih akata tijela Komore te razvijati međusobnu odgovornost za provođenje zadaća Komore;
4. podmirivati članarinu Komore.
Članak 12.
Članovi Komore iz članka 11. Statuta ostvaruju svoje interese neposredno sudjelovanjem u radu strukovnih udruženja i drugih oblika udruživanja ili u tijelima Komore putem svojih izabranih predstavnika.
Članarina
Članak 13.
Skupština donosi Odluku o financiranju Komore kojom se utvrđuje način financiranja te visina, način i rokovi plaćanja članarine Komore, kao i druga pitanja u vezi sa obračunom i naplatom članarine.
Odluku o financiranju Skupština donosi svake godine za sljedeću godinu.
Članak 14.
Visinu članarine za svaku skupinu članova Komore, Skupština Komore određuje na temelju usvojenog financijskog plana Komore.
Članarina Komore uplaćuje se na račun Komore.
Registar članova
Članak 15.
Registar članova Komore vodi stručna služba Komore.
Registar članova Komore sadrži sljedeće podatke:
• tvrtku ili naziv člana;
• sjedište člana;
• osobni identifikacijski broj člana;
• skupinu u koju je član razvrstan;
• podaci o članu na temelju kojih se član razvrstava u skupine;
• podatke o zakonskom zastupniku člana ili osobe ovlaštene od zakonskog zastupnika;
• kontakt podatke člana;
• datum stjecanja i prestanak članstva za članove iz članka 30. stavka 2. Zakona;
• ostale podatke.
Članak 16.
Svi članovi Komore imaju pravo uvida u Registar članova Komore.
IV. OBLICI ORGANIZIRANJA I RADA U KOMORI
Članak 17.
Oblici organiziranja i rada u Komori temelje se na prostornom, strukovnom i interesnom povezivanju članova.
Članovi Komore prostorno se povezuju u županijskim komorama, a strukovno i interesno u udruženjima i zajednicama.
Članak 18.
Županijska komora obavlja Zakonom utvrđene zadaće i poslove pridržavajući se odredbi Zakona, Statuta i drugih općih akata Komore.
Poslove na temelju javnih ovlasti, koje su zakonom povjerene Komori, obavljaju županijske komore na svom području.
Članak 19.
Županijska komora ima pečat i metalni žig s oblikom i tekstom opisanim u članku 4. ovog Statuta, uz dodatak teksta s nazivom županijske komore.
Članak 20.
Županijska komora ima gospodarsko vijeće.
Gospodarsko vijeće ima najmanje 7 članova, a njihov izbor vrši izborno tijelo koje se osniva samo s tom zadaćom, a sastoji se od 5 predstavnika područja djelatnosti (prema NKD-u) koja su zastupljena na području županijske komore.
Jedan predstavnik izbornog tijela je u pravilu član koja zapošljava najveći broj radnika, a drugi je član koja ostvaruje najveći ukupni prihod, u najznačajnijim djelatnostima na području županijske komore.
Izborno tijelo iz stavka 2. ovog članka čine članovi Komore koje sukladno Zakonu i Statutu imaju pravo sudjelovati u radu tijela i drugih oblika organiziranja u Komori.
Članak 21.
Gospodarsko vijeće bira predsjednika i zamjenika predsjednika vijeća iz reda uglednih gospodarstvenika ili stručnjaka iz područja gospodarstva, uz prethodnu suglasnost predsjednika Komore.
Predsjednik gospodarskog vijeća bira se na mandat od četiri godine i može biti ponovno biran.
Predsjednik gospodarskog vijeća obavlja dužnost predsjednika županijske komore, a može ju obavljati profesionalno ili bez zasnivanja radnog odnosa.
Predsjednik gospodarskog vijeća/predsjednik županijske komore, za svoj rad odgovara gospodarskom vijeću i predsjedniku Komore.
Na prijedlog predsjednika Komore, uz prethodno mišljenje gospodarskog vijeća županijske komore, Upravni odbor odlučuje o opozivu predsjednika županijske komore u sljedećim slučajevima:
• ako krši odredbe Statuta Komore;
• ako ne provodi odluke tijela Komore;
• ako se u njegovom radu utvrde nepravilnosti u materijalnom i financijskom poslovanju;
• ako se pravomoćnom presudom utvrdi nezakonitost u njegovom radu;
• ako svojom aktivnošću šteti ugledu Komore;
Način izbora predsjednika gospodarskog vijeća i rad gospodarskog vijeća utvrđuje se poslovnikom gospodarskog vijeća.
Članak 22.
Gospodarsko vijeće razmatra, rješava te pokreće rješavanje pitanja od interesa za gospodarstvo na području županijske komore.
Strukovna udruženja
Članak 23.
Strukovna udruženja (u daljnjem tekstu: udruženje) jesu oblik strukovnog i interesnog povezivanja i organiziranja članova Komore na razini Republike Hrvatske, radi unaprjeđivanja rada i poslovanja članova Komore koje obavljaju određenu djelatnost.
Udruženja u Komori organiziraju se po odluci koju donosi Upravni odbor.
Članak 24.
Član Komore koji na temelju Zakona i ovog Statuta ima pravo sudjelovati u radu udruženja, može pripadati jednom matičnom udruženju, a ovisno o svom interesu može sudjelovati u radu drugih udruženja.
Članak 25.
Udruženje na plenarnoj sjednici bira predsjednika i zamjenika predsjednika udruženja iz reda predstavnika članova Komore koji pripadaju udruženju.
Poslovni tajnik udruženja je osoba iz stručne službe Komore, koja obavlja stručne i tehničke poslove vezane uz rad udruženja.
Predsjednik, zamjenik predsjednika i poslovni tajnik udruženja pripremaju i sazivaju sjednice, skrbe o radu udruženja te u njegovo ime, nastupaju prema tijelima Komore.
Članak 26.
Ovisno o interesu i broju članova, udruženje može osnovati vijeće udruženja.
Vijeće udruženja je operativno radno tijelo udruženja.
Predsjednik udruženja je po svojoj funkciji i predsjednik vijeća udruženja.
Ovlasti i način rada vijeća udruženja utvrđuju se poslovnikom udruženja.
Članak 27.
Udruženje, odnosno njegovo vijeće može organizirati grupacije, kada za to postoji interes članova udruženja.
O radu grupacije skrbi predsjednik grupacije kojeg imenuje udruženje, odnosno njegovo vijeće.
Grupacija se može osnovati te se rad grupacije može organizirati na području županijskih komora ako za to postoji interes članova udruženja s područja županijskih komora i to za pitanja za koje postoji interes članova udruženja s tog područja.
O osnivanju grupacija na području županijskih komora odlučuje udruženje ili vijeće udruženja, na prijedlog članova udruženja s područja županijske komore.
Članak 28.
U pitanjima od zajedničkog interesa udruženja međusobno surađuju.
Članak 29.
Udruženja svojim djelovanjem ne smiju nanositi štetu drugim članovima Komore.
Članak 30.
U slučaju međusobno neusklađenih ili suprotstavljenih interesa, udruženja se obraćaju Upravnom odboru, koji o spornim pitanjima donosi obvezujući stav, ocjenjujući pritom njihove posebne interese i interes gospodarstva u cjelini.
Grupacije i pojedini članovi udruženja o međusobno suprotstavljenim interesima raspravljaju u udruženju ili vijeću udruženja.
Članak 31.
Rad udruženja uređuje se poslovnikom udruženja.
Zajednice
Članak 32.
Zajednica je oblik strukovnog i interesnog povezivanja i organiziranja članova Komore dviju ili više struka, radi unapređivanja rada, stručnih znanja, zastupanja zajedničkih interesa, razmjena informacija, obrazovanja poduzetnika i sl.
Zajednice se osnivaju na razini Republike Hrvatske.
Članak 33.
Na organiziranje i rad zajednice odgovarajuće se primjenjuju odredbe Statuta koje se odnose na organizaciju i rad strukovnih udruženja.
Radna tijela
Članak 34.
Za razmatranje pitanja od značaja i zajedničkog interesa za više područja gospodarstva i pojedine njegove dijelove te za izvršenje određenih zadaća Komore mogu se osnivati stalna i povremena radna tijela.
Radna tijela osnivaju u svom djelokrugu tijela Komore, gospodarska vijeća, udruženja i zajednice.
V. TIJELA KOMORE
Članak 35.
Rad u tijelima Komore temelji se na zajedničkom odlučivanju i odgovornosti te ravnopravnosti članova u ostvarivanju njihovih prava i dužnosti.
Član tijela Komore odgovoran je i osobno za svoj rad i, u skladu sa svojim pravima i dužnostima, za rad i odluke tijela Komore čiji je član.
Članak 36.
Predstavnici u tijelima Komore i drugim oblicima organiziranja i rada u Komori biraju se na vrijeme od četiri godine i mogu biti ponovno birani.
Mandat predstavnika u tijelima Komore i drugim oblicima organiziranja i rada u Komori, može prestati i prije isteka vremena mandata u slučaju:
1. prestanka člana ili prestanku članstva u Komori;
2. podnošenjem ostavke;
3. opozivom tijela koje ga je izabralo;
4. prestankom radnog odnosa po sili zakona.
Članak 37.
Tijela Komore su:
1. Skupština;
2. Upravni odbor;
3. Nadzorni odbor i
4. Predsjednik.
Skupština
Članak 38.
Skupština je najviše tijelo upravljanja Komore.
Skupština ima najmanje 77 članova, a najviše 101 člana.
Članak 39.
Članovi Skupštine su izabrani predstavnici gospodarskih vijeća, strukovnih udruženja i strukovnih zajednica.
Članovi Skupštine biraju se na temelju udjela ukupnog prihoda i broja zaposlenih na području županija u odnosu na Republiku Hrvatsku te prema strukovnim udruženjima i zajednicama, radi što ravnomjernije zastupljenosti svih grana gospodarstva.
Odluku o postupku, broju članova i načinu izbora donosi Skupština prije isteka mandata starog saziva Skupštine.
Članak 40.
Sjednica Skupštine održava se najmanje dva puta godišnje.
Sjednicom Skupštine predsjedava Predsjednik.
Sjednicu Skupštine saziva Upravni odbor.
Sjednica Skupštine mora se sazvati na obrazloženi zahtjev:
1. Nadzornog odbora;
2. predsjednika Komore;
3. gospodarskog vijeća;
4. najmanje deset članova Skupštine.
Članak 41.
Skupština može pravovaljano odlučivati ako sjednici prisustvuje više od polovice članova Skupštine.
Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih članova, a kada odlučuje o Statutu, Odluci o financiranju, financijskom planu, osnivanju predstavništava Komore u inozemstvu, potrebna je većina glasova svih članova Skupštine.
Član Skupštine koji se ne suglasi s prihvaćenim zaključkom može izdvojiti svoje mišljenje.
Rad Skupštine uređuje se poslovnikom.
Upravni odbor
Članak 42.
Sjednicu Upravnog odbora saziva Predsjednik Komore, a u slučaju njegove spriječenosti ili odsutnosti, zamjenik predsjednika Upravnog odbora Komore.
U odsutnosti predsjednika Komore, sjednici Upravnog odbora predsjedava zamjenik ili jedan od članova Upravnog odbora.
Članak 43.
Upravni odbor može pravovaljano odlučivati ako sjednici prisustvuje više od polovice njegovih članova.
Upravni odbor odlučuje većinom glasova prisutnih članova Upravnog odbora.
Rad Upravnog odbora uređuje se poslovnikom.
Nadzorni odbor
Članak 44.
Sjednicu Nadzornog odbora saziva, a sjednici predsjedava, predsjednik Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor u provedbi nadzora može koristiti, prema potrebi, i stručne vanjske usluge.
Rad Nadzornog odbora uređuje se poslovnikom.
Predsjednik Komore
Članak 45.
Upravni odbor donosi Odluku o raspisivanju izbora za predsjednika Komore prije isteka mandata predsjednika, kojom određuje uvjete za izbor u skladu sa Statutom, rok u kojem se podnose kandidature, dokumentaciju koju je potrebno priložiti i dr.
Za predsjednika Komore može biti izabrana osoba koja ispunjava uvjet da se radi o uglednom gospodarstveniku ili stručnjaku iz područja gospodarstva, kao i dodatne uvjete:
• hrvatsko državljanstvo i prebivalište na području Republike Hrvatske;
• završen integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij, odnosno visoka stručna sprema sukladno propisima koji su bili na snazi prije stupanja na snagu Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju;
• najmanje deset godina radnog staža;
• najmanje deset godina uspješnog rada na višim izvršnim ili strateškim upravljačkim pozicijama u gospodarstvu;
• aktivno znanje engleskog jezika;
• kandidirati se može osoba koja nije kazneno osuđivana za kaznena djela protiv gospodarstva i protiv koje se ne vodi kazneni postupak.
Članak 46.
Predsjedniku mandat može prestati i prije roka na koji je izabran na vlastiti zahtjev ili razrješenjem po odluci Skupštine.
Članak 47.
Predsjednik:
1. predstavlja i zastupa Komoru;
2. predsjedava Skupštini i Upravnom odboru te usklađuje aktivnosti tijela i oblika organiziranja i rada u Komore;
3. surađuje s Hrvatskim saborom i Vladom Republike Hrvatske i drugim državnim tijelima, komorama, organizacijama i institucijama u zemlji i inozemstvu;
4. rukovodi stručnom službom Komore;
5. odlučuje o potrebi za radom, raspoređivanju radnika, prestanku radnog odnosa i pojedinačnim pravima, obvezama i odgovornostima iz radnog odnosa, u skladu s općim aktima Komore;
6. raspoređuje financijska sredstva u okviru programa rada i podnosi završni račun Komore u skladu s financijskim planom;
7. samostalno odlučuje o stjecanju, opterećenju ili otuđenju nekretnina i druge imovine čija pojedinačna vrijednost ne prelazi iznos od 1.000.000,00 kuna;
8. samostalno zaključuje pravne poslove čija pojedinačna vrijednost ne prelazi iznos od 1.000.000,00 kuna u skladu s financijskim planom;
9. predlaže Skupštini izbor ili razrješenje članova Upravnog i Nadzornog odbora;
10. određuje predstavnike Komore u druga tijela i organizacije;
11. obavlja i druge poslove određene ovim Statutom i općim aktima Komore.
Predsjednik može pojedina svoja ovlaštenja prenijeti na druge osobe.
Članak 48.
U slučaju spriječenosti ili odsutnosti predsjednik određuje osobu koja će ga zamjenjivati.
Članak 49.
Poslovnikom o radu Skupštine utvrđuje se postupak i način izbor predsjednika, Upravnog i Nadzornog odbora, u skladu s odredbama ovog Statuta.
VI. OPĆI AKTI KOMORE
Članak 50.
Opći akti Komore su Statut Komore, pravilnici i drugi akti koje u svom djelokrugu donose tijela Komore.
Opće akte potpisuje predsjednik Komore.
Članak 51.
Inicijativu za donošenje Statuta i njegove izmjene i dopune predlaže Upravni odbor, Nadzorni odbor, predsjednik, gospodarsko vijeće ili najmanje jedna petina članova Skupštine.
Ako Upravni odbor prihvati inicijativu, stručna služba Komore izrađuje nacrt Statuta, odnosno nacrt njegovih izmjena i dopuna.
Članak 52.
Opći akti se objavljuju na internoj mrežnoj stranici Komore i u »Narodnim novinama« kada je to predviđeno zakonom ili općim aktom.
Opći akti stupaju na snagu osmog dana od dana objave, a iznimno, zbog opravdanih razloga, može se odrediti kraći rok.
Članak 53.
Stručna služba Komore prati provođenje donesenih odluka, zaključaka, preporuka i drugih općih akata, kao i učinkovitost stavova, prijedloga i mišljenja upućenih tijelima državne uprave i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave o pitanjima iz njihove nadležnosti te o tome obavještava tijela Komore.
VII. SURADNJA S DRŽAVNIM TIJELIMA, ORGANIZACIJAMA I DRUGIM KOMORAMA
Članak 54.
Komora, u skladu sa Zakonom, surađuje s Hrvatskim saborom, Vladom Republike Hrvatske, tijelima državne uprave, drugim državnim tijelima, Hrvatskom obrtničkom komorom, udrugama poslodavaca, sindikatima i drugim organizacijama u izgradnji gospodarskog sustava, određivanju razvojne i tekuće ekonomske politike i rješavanju drugih pitanja od značaja za gospodarstvo Hrvatske.
Članak 55.
Komora surađuje s gospodarskim komorama, udruženjima i drugim sličnim asocijacijama stranih zemalja te međunarodnim ekonomskim organizacijama.
Mješovite komore, predstavništva i uredi Komore u inozemstvu
Članak 56.
Komora može s gospodarskim komorama stranih zemalja osnivati mješovite komore i druge institucionalizirane oblike suradnje kada se ocijeni da oni mogu u značajnoj mjeri pridonijeti promicanju međusobnih ekonomskih odnosa.
Mješovite komore sa sjedištem u Republici Hrvatskoj sastavni su dio Komore.
Komora može osnivati svoja predstavništva i urede u inozemstvu uz prethodnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske.
Predstavništva i uredi Komore u inozemstvu odgovaraju za svoj rad Upravnom odboru.
Opći uvjete i druga pitanja od značaja za rad predstavništva i ureda Komore u inozemstvu uređuju se pravilnikom kojega donosi Upravni odbor.
Članak 57.
Pri Komori djeluje Hrvatski nacionalni odbor Međunarodne trgovačke komore, odnosno ICC Hrvatska koja za glavne ciljeve ima:
1. promoviranje međunarodne trgovine, usluga i investicija te ukidanje prepreka za međunarodnu trgovinu;
2. promoviranje tržišne ekonomije utemeljene na slobodnoj i pravednoj tržišnoj konkurenciji između poslovnih subjekata;
3. podrška ekonomskom rastu kako razvijenih tako i novih ekonomija u usponu;
4. predstavljanje hrvatskih poslovnih i stručnih organizacija te industrije na međunarodnoj razini;
5. koordinacija aktivnosti hrvatske poslovne zajednice i predstavljanje njihovih interesa u odnosu na nacionalne i međunarodne organizacije po pitanjima koja se odnose na međunarodnu trgovinu;
6. podrška samoregulaciji u poslovanju.
VIII. JAVNOST RADA KOMORE
Članak 58.
Javnost rada Komore ostvaruje se suradnjom sa sredstvima javnog priopćavanja, sukladno posebnim propisima.
Članak 59.
Komora može izdavati svoja glasila.
Članak 60.
Posebnim zakonom i općim aktom određuje se koje su isprave i podaci poslovna tajna, čije bi iznošenje neovlaštenoj osobi, zbog njihove naravi i značaja, bilo protivno interesima Komore i njezinih članova.
IX. SREDSTVA ZA RAD KOMORE
Članak 61.
Sredstva potrebna za rad Komore utvrđuju se godišnjim financijskim planom na osnovi predviđenih troškova za izvršenje zadaća iz programa rada Komore, troškova za rad tijela, radnih tijela i stručne službe Komore te drugih tekućih troškova.
Financijskim planom koji donosi Skupština u dvanaestom mjesecu tekuće godine za narednu godinu, određuju se prihodi i rashodi Komore po namjenama.
Ako Skupština do kraja godine ne donese financijski plan, dužna je donijeti odluku o privremenom financiranju za prvo tromjesečje.
Članak 62.
Sredstva potrebna za obavljanje djelatnosti Komore osiguravaju se iz članarina koju plaćaju članovi Komore, prihoda od naknada za usluge i proizvode, prihoda od obavljanja javnih ovlasti, prihoda od tržišnih aktivnosti, izvanrednih prihoda i drugih izvora.
Članak 63.
U financijskom planu Komore može se izdvojiti dio prihoda kao neraspoređena sredstva (tekuća rezerva) za potrebe i zadatke za koje nisu osigurana sredstva ili nisu osigurana u dovoljnoj svoti.
O uporabi tekuće rezerve odlučuje Upravni odbor.
Članak 64.
Komora ima kunske i devizne račune otvorene kod poslovnih banaka.
Članak 65.
Financijsko poslovanje Komore obavlja se na način propisan zakonom kojim se uređuje financijsko poslovanje i računovodstvo neprofitnih organizacija te drugim propisima na temelju tog zakona, ovim Statutom i općim aktima Komore.
Članak 66.
Prihodi i rashodi Komore utvrđuju se financijskim planom Komore, a periodičnim i godišnjim obračunima utvrđuje se ostvarenje prihoda i rashoda.
X. STRUČNA SLUŽBA KOMORE
Članak 67.
Stručne, administrativne, pomoćne i druge poslove Komore obavlja stručna služba Komore.
Organizacija stručne službe Komore odgovara potrebama i zahtjevima članova Komore te omogućuje stručno, kvalitetno, pravodobno i odgovorno izvršenje djelatnosti Komore.
Organizacija stručne službe Komore uređuje se pravilnikom kojega donosi Upravni odbor.
XI. SUDOVI PRI KOMORI
Sud časti
Članak 68.
Pri Komori djeluje Sud časti.
Sud je u svom radu nezavisan i samostalan u odlučivanju.
Sud časti odlučuje o povredama pravila morala (dobrih poslovnih običaja) učinjenima u obavljanju gospodarskih djelatnosti i prometa roba i usluga, kao i o povredama odredbi ovog Statuta, drugih općih akata Komore ili Kodeksa etike, bilo da te povrede članovi učine u međusobnom poslovanju ili prema trećima.
O povredama iz stavka 1. ovog članka, Sud odlučuje i u potrošačkim sporovima.
Članak 69.
Zbog povreda iz članka 68. ovog Statuta Sud časti može izreći sljedeće mjere:
1. opomenu;
2. javnu opomenu za objavljivanje na sjednici Skupštine;
3. javnu opomenu uz objavljivanje u tisku;
4. zabranu obavljanja djelatnosti u trajanju od tri (3) mjeseca do dvije (2) godine.
Članak 70.
Sud časti djeluje kao prvostupanjski i drugostupanjski sud.
U prvostupanjskom postupku stranke mogu u prethodnom postupku mirenja zaključiti nagodbu. Nagodba ima svojstvo ovršne isprave u smislu Ovršnog zakona.
Protiv presude i rješenja u prvom stupnju, stranke mogu podnijeti žalbu, u roku od 15 dana od dana primitka presude, odnosno 8 dana od primitka rješenja.
Odluka drugostupanjskog vijeća je konačna s danom donošenja odluke i protiv nje nije dopušten pravni lijek, osim ako je propisan zakonom.
Članak 71.
Sredstva za rad Suda časti Komora osigurava na temelju financijskog plana.
Članak 72.
Tijela Suda časti su:
• Predsjedništvo
• Predsjednik
• Tajnik suda
• Prvostupanjska i drugostupanjska vijeća
• Sudac pojedinac.
Članak 73.
Predsjednika i dva zamjenika predsjednika Suda, suce prvostupanjskih i drugostupanjskih vijeća imenuje Upravni odbor na mandat od četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja.
Za predsjednika Suda i zamjenike predsjednika mogu biti imenovani suci redovnih i specijaliziranih sudova, znanstveni radnici i drugi istaknuti stručnjaci koji imaju visoku stručnu spremu i stručne kvalifikacije, sposobnosti i iskustvo potrebno za upravljanje Sudom.
Za suce prvostupanjskih i drugostupanjskih vijeća mogu biti imenovani suci i savjetnici redovnih i specijaliziranih sudova, znanstveni radnici, predstavnici trgovaca i potrošača, javni bilježnici, odvjetnici, kao i druge osobe koje imaju visoku stručnu spremu i odgovarajuće stručno iskustvo.
Članak 74.
Za predsjednika Suda, zamjenike predsjednika i suce ne mogu biti birani članovi Upravnog odbora i Skupštine Komore te radnici stručne službe Komore.
Članak 75.
Postupak za imenovanje predsjednika Suda, njegovih zamjenika i sudaca pokreće tajnik Suda najkasnije tri mjeseca prije isteka mandata.
Članak 76.
Predsjedništvo Suda čine: predsjednik Suda časti, dva zamjenika predsjednika i tajnik Suda.
Članak 77.
Način rada, tijek postupka, ovlasti tijela, troškovi postupka, registar mjera i brisanje sudskih mjera, uređuju se pravilnikom o Sudu časti kojega donosi Upravni odbor.
Stalno arbitražno sudište
Članak 78.
Pri Komori djeluje Stalno arbitražno sudište.
Fizičke ili pravne domaće ili strane osobe (fizičke osobe s prebivalištem ili trajnim boravištem u inozemstvu odnosno pravne osobe sa sjedištem u inozemstvu) mogu ugovoriti nadležnost Stalnog arbitražnog sudišta za odlučivanje u sporovima o pravima kojima mogu slobodno raspolagati, ako zakonom nije određeno da za odlučivanje o određenoj vrsti tih sporova postoji isključiva nadležnost redovnog suda.
Pravorijek Stalnog arbitražnog sudišta je konačan i među strankama ima snagu pravomoćne sudske presude.
Nadležnost, sastav i organizacija Stalnog arbitražnog sudišta te sastav arbitražnih sudova koji će se u pojedinim predmetima osnivati pri Sudištu, kao i postupak u tim predmetima uređuju se pravilnikom, koji se donosi sukladno posebnom zakonu.
Centar za mirenje
Članak 79.
Pri Komori djeluje Centar za mirenje.
Centar za mirenje pruža usluge vezane s postupkom mirenja u kojem jedan ili više izmiritelja pomažu strankama – domaćim i stranim fizičkim i pravnim osobama da zaključe nagodbu u građanskim, trgovačkim, radnim i drugim imovinskopravnim sporovima o pravima s kojima slobodno raspolažu.
Članak 80.
Zaključena nagodba u postupku mirenja pred Centrom za mirenje Komore je ovršna isprava ako je u njoj utvrđena određena obveza na činidbu o kojoj se stranke mogu nagoditi, ako sadrži izjavu obvezanika o neposrednom dopuštenju ovrhe – klauzulu ovršnosti te ako je zaključena u obliku javnobilježničkog akta.
Iznimno, iako su ispunjene sve pretpostavke iz prethodnog stavka, ovrha nagodbe će se odbiti ako bi njena ovrha bila protivna prinudnim propisima.
Članak 81.
Nadležnost, organizacija i postupak pred Centrom uređuju se sukladno zakonu kojim je uređeno mirenje i pravilniku kojega donosi Skupština.
XII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 82.
Komora je dužna opće akte uskladiti s odredbama Zakona i ovoga Statuta u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Statuta.
Članak 83.
Za tumačenje Statuta ovlašten je Upravni odbor.
Članak 84.
Stupanjem na snagu ovog Statuta prestaju važiti odredbe Statuta Hrvatske gospodarske komore (»Narodne novine« br. 39/16).
Članak 85.
Ovaj Statut stupa na snagu osmoga dana od objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 025-02/22-01/1
Urbroj: 311-02-00-00-22-2
Predsjednik dr. sc. Luka Burilović, v. r.
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2022_06_67_1005.html