Baza je ažurirana 21.10.2024. 

zaključno sa NN 102/24

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Gž R 111/2023-2 Županijski sud u Zadru
Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu

1

                            Poslovni broj: 13 R-111/2023-2

           

   Republika Hrvatska

Županijski sud u Zadru

      Zadar, Borelli 9                                                           

Poslovni broj: 13 Gž R-111/2023-2

 

U   I M E   R E P U B L I K E  H R V A T S K E

P R E S U D A

 

              Županijski sud u Zadru, u vijeću sastavljenom od sutkinje Sanje Prosenice, predsjednice vijeća, Katije Hrabrov, članice vijeća i sutkinje izvjestiteljice i Sanje Dujmović, članice vijeća, u pravnoj stvari tužitelja M. T., OIB: , iz V., , zastupanog po punomoćniku K. S., odvjetniku u V., , protiv tuženika J. v. p. G. V., OIB: , , zastupanog po zakonskom zastupniku, a ovaj po punomoćniku Ž. P., odvjetniku u V., , radi isplate, odlučujući o žalbama tužitelja i tuženika protiv presude Općinskog suda u Virovitici poslovni broj Pr-64/2022-19 od 21. ožujka 2023., u sjednici vijeća održanoj 5. srpnja 2023.,

 

p r e s u d i o   j e

Odbijaju se žalba tužitelja M. T. i žalba tuženika J. v. p. G. V. kao neosnovane i potvrđuje presuda Općinskog suda u Virovitici poslovni broj Pr-64/2022-19 od 21. ožujka 2023. pod toč. I. i III. izreke.

Obrazloženje

1. Uvodno označenom presudom suda prvog stupnja suđeno je:

»I. Nalaže se tuženiku J. V. P. G. V., V., , OIB: da tužitelju M. T., V., , OIB: isplati ukupan bruto iznos od 8.095,08 EUR (60.992,38 kn) 1zajedno sa kamatama koje teku

- na iznos od 21,38 EUR (161,09 kn) od 15.08.2017. godine pa do isplate

- na iznos od 62,72 EUR (472,56 kn) od 15.09.2017. godine pa do isplate

- na iznos od 43,34 EUR (326,54 kn) od 15.10.2017. godine pa do isplate

- na iznos od 75,89 EUR (571,80 kn) od 15.11.2017. godine pa do isplate

- na iznos od 118,15 EUR (890,20 kn) od 15.12.2017. godine pa do isplate

- na iznos od 110,04 EUR (829,10 kn) od 15.01.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 142,21 EUR (1071,48 kn) od 15.02.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 66,44 EUR (500,59 kn) od 15.03.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 70,14 EUR (528,47 kn) od 15.04.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 149,73 EUR (1128,14 kn) od 15.05.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 183,32 EUR (1381,22 kn) od 15.06.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 64,80 EUR (488,24 kn)2 od 15.08.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 109,56 EUR (825,48 kn) od 15.09.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 65,50 EUR (493,51 kn) od 15.10.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 82,29 EUR (620,01 kn) od 15.11.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 83,54 EUR (629,43 kn) od 15.12.2018. godine pa do isplate

- na iznos od 170,54 EUR (1284,93 kn) od 15.01.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 182,26 EUR (1373,24 kn) od 15.02.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 98,64 EUR (743,20 kn) od 15.03.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 99,27 EUR (747,95 kn) od 15.04.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 163,34 EUR (1230,69 kn) od 15.05.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 99,56 EUR (750,13 kn) od 15.06.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 164,29 EUR (1237,84 kn) od 15.07.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 97,23 EUR (732,58 kn) od 15.08.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 121,92 EUR (918,61 kn) od 15.09.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 128,61 EUR (969,01 kn) od 15.10.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 157,23 EUR (1184,65 kn) od 15.11.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 161,30 EUR (1215,31 kn) od 15.12.2019. godine pa do isplate

- na iznos od 200,34 EUR (1509,46 kn) od 15.01.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 180,76 EUR (1361,94 kn) od 15.02.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 148,91 EUR (1121,96 kn) od 15.03.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 169,30 EUR (1275,60 kn) od 15.04.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 155,43 EUR (1171,09 kn) od 15.05.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 243,57 EUR (1835,18 kn) od 15.06.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 216,95 EUR (1634,61 kn) od 15.07.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 148,10 EUR (1115,86 kn) od 15.08.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 258,29 EUR (1946,09 kn) od 15.09.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 147,86 EUR (1114,05 kn) od 15.10.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 150,20 EUR (1131,68 kn) od 15.11.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 284,25 EUR (2141,68 kn) od 15.12.2020. godine pa do isplate

- na iznos od 144,21 EUR (1086,55 kn) od 15.01.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 183,90 EUR (1385,60 kn) od 15.02.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 198,40 EUR (1494,84 kn) od 15.03.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 191,78 EUR (1444,97 kn) od 15.04.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 189,16 EUR (1425,23 kn) od 15.05.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 238,11 EUR (1794,04 kn) od 15.06.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 187,75 EUR (1414,60 kn) od 15.07.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 192,45 EUR (1450,01 kn) od 15.08.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 229,14 EUR (1726,46 kn) od 15.09.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 197,37 EUR (1487,08 kn) od 15.10.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 205,07 EUR (1545,10 kn) od 15.11.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 192,71 EUR (1451,97 kn) od 15.12.2021. godine pa do isplate

- na iznos od 204,00 EUR (1537,04 kn) od 15.01.2022. godine pa do isplate

izuzev zakonskih zateznih kamata na iznos poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak sadržanih u bruto iznosu od 8.095,08 EUR (60.992,37 kn)3 po stopi koja se određuje kao prosječna kamatna stopa na stanja kredita odobrenih na razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvima izračunatoj za referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu uvećanoj za tri postotna poena, koju kamatnu stopu utvrđuje HNB, sve u roku od 15 dana.

 

II. Odbija se kao neosnovan zahtjev tužitelja za isplatu zateznih kamata na iznos poreza na dohodak i prireza poreza na dohodak, a koji je sadržan u bruto iznosu pod točkom I. izreke.

 

III. Nalaže se tuženiku da tužitelju plati prouzročeni parnični trošak u iznosu od 1.509,69 eur/11.374,76 kuna, zajedno sa zakonskom zateznom kamatom tekućom od dana donošenja presude prvog stupnja (21. travnja 2023.) pa do isplate, po prosječnoj kamatnoj stopi na stanja kredita odobrenih na razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvima izračunatoj za referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu uvećanoj za tri postotna poena, koju kamatnu stopu utvrđuje HNB, sve u roku od 15 dana."

2. Protiv citirane presude u dijelu pod toč. I. i III. izreke žalbu je izjavio tuženik pobijajući je zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene materijalno prava uz prijedlog da se žalba uvaži, presuda u pobijanom dijelu preinači na način da se odbije tužbeni zahtjev tužitelja, te naknadi tuženiku trošak postupka zajedno s troškom sastava žalbe koji popisuje, podredno da se ista presuda ukine i predmet vrati sudu prvog stupnja na ponovno suđenje. U žalbi ističe kako je sud prvog stupnja pri analizi financiranja javne vatrogasne postrojbe, odnosno strukture prihoda jedinice lokalne samouprave iz poreza koje se trebaju izdvajati isključivo za vatrogasnu djelatnost izostavio okolnost da sredstava koja se izdvajaju za vatrogastvo (prvenstveno prihod od poreza na dohodak) i dalje predstavljaju prihod proračuna jedinice lokalne samouprave, a ne državni proračun. Pri tome naglašava da odluka Vlade Republike Hrvatske o minimalnim financijskim standardima za decentralizirano financiranje redovite djelatnosti javnih vatrogasnih postrojbi predstavlja okvir za planiranje troškova vatrogasne postrojbe, koji je nedostatan i ne odražava stvarno stanje. Izneseno tumačenje suda prvog stupnja u pogledu financiranja vatrogasne djelatnosti potpuno izostavlja kategoriju proračuna jedinice lokalne samouprave kao da taj proračun ne postoji, iako se isti svake godine planira i donosi i u isti se mora ukalkulirati i financiranje vatrogasne djelatnosti uvažavajući pri tome konkretne porezne prihode koji se moraju izdvajati za tu djelatnost. Plaće profesionalnih vatrogasaca ne isplaćuju se kroz COP već isključivo kroz proračun jedinice lokalne samouprave. Grad, kao osnivač javne vatrogasne postrojbe dužan je osigurati sredstva za financiranje redovne djelatnosti vatrogasne postrojbe u svom proračunu. Sud prvog stupnja pogrešno je ocijenio okolnost da je Kolektivni ugovor na koji se pozivaju tužitelji kao poslodavac potpisala Vlada Republike Hrvatske, iako je u vrijeme sklapanja tog Ugovora bio na snazi Zakon o kriterijima za sudjelovanje tripartitnim tijelima i reprezentativnosti za kolektivno pregovaranje, a kasnije i Zakon o reprezentativnosti udruga poslodavaca i sindikata i prema kojem zakonu Vlada republike Hrvatske nije mogla biti potpisnik navedenog Kolektivnog ugovora, već isključivo predstavnik osnivača tuženika. Stoga Vlada Republike Hrvatske ni na koji način nije mogla pregovarati sa sindikatom koji predstavlja radnike tuženika te na taj način stvarati obveze za samog tuženika.

3. Žalbu protiv citirane presude u nedosuđujućem dijelu pod toč. III. izjavio je tužitelj ističući kako je pogrešno sud prvog stupnja zaključio da podnesak od 8. rujna 2022. nije bio nužan, budući da je istim tužitelj iznio nove činjenice i priložio dokaze koji potkrepljuju osnovanost novih činjenica i time se očitovao na navode iz odgovora na tužbu tuženika. Na temelju tih činjenica provedeno je i vještačenje u predmetu te je temeljem sadržaja tog podneska i donesena predmetna presuda. Također, sud prvog stupnja tužitelju ne priznaje niti trošak sastava podneska od 7. ožujka 2023., iako se istim očitovao na podnesak tuženika od 3. ožujka 2023. u kojem tuženik ističe nove činjenice i dostavlja nove dokaze u prilog svojih tvrdnji, zbog čega je isti bio nužan. Smatra da se isti podnesak ne može dovesti u vezu sa sadržajem podneska tužitelja od 10. ožujka 2023., kojim se tužitelj očitovao na nalaz i mišljenje vještaka. Predlaže da se žalba uvaži te tužitelju dosude daljnji troškovi za sastava podnesaka od 8. rujna 2022. i 7. ožujka 2023. u iznosu od po 100 bodova za svaki, kao i trošak sastava žalbe koji popisuje.

4. Na žalbe nije odgovoreno.

5. Žalbe nisu osnovane.

6. Ispitujući presudu u pobijanom dijelu u granicama razloga iznesenih u žalbi pazeći po službenoj dužnosti, temeljem čl. 365. st. 2. Zakona o parničnom postupku ("Narodne novine", broj 148/11 – pročišćeni tekst, 25/13, 89/14 i 70/19 - dalje ZPP), koji se ovdje primjenjuje temeljem odredbe čl. 107. st. 1. Zakona o izmjenama i dopunama ZPP ("Narodne novine", broj 80/22) na bitne povrede odredaba parničnog postupka iz čl. 354. st. 2. toč. 2., 4., 8., 9., 13. i 14. istoga Zakona, ovaj drugostupanjski sud ne nalazi da bi takve povrede bile počinjene pred sudom prvog stupnja.

7. Predmet spora je zahtjev tužitelja da mu tuženik na ime razlike plaće i dodataka na plaću isplati ukupan iznos od 8.095,08 EUR (60.992,38 kn) sa zakonskim zateznim kamatama koje na pojedine iznose, specificirane tužbenim zahtjevom, teku počev od 15. kolovoza 2017. do 15. siječnja 2022.

8. Sud prvog stupnja je, na temelju izvedenih dokaza, utvrdio da je tužitelj bio zaposlenik tuženika u utuženom razdoblju te da mu je tuženik za to razdoblje obračunavao plaću sukladno Odluci gradonačelnika tuženika, kojom je osnovica za izračun plaće za 2014. utvrđena u iznosu umanjenom za pet posto od iznosa osnovice za prethodnu godinu, koja se ne može primijeniti u konkretnom slučaju, budući da je odredbama čl. 128. Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike od 3. kolovoza 2013. ("Narodne novine", broj 104/2013 – dalje KU/13) i čl. 108. Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike od 9. studenog 2017. ("Narodne novine", broj 112/2017 dalje KU/17) utvrđeno da se Vlada Republike Hrvatske obvezuje da će se odredbe ovog ugovora, u pogledu plaća i materijalnih prava, primjenjivati i na profesionalne vatrogasce dok se sredstva za te namjene osiguravaju u državnom proračunu, koji ugovori su povoljniji za tužitelja, jer bi tužitelju u slučaju obračunavanja plaće po osnovici za izračun plaće za državne službenike i namještenike bilo više isplaćeno upravo u utuženom iznosu, slijedom čega je udovoljio postavljenom tužbenom zahtjevu tužitelja kao pod toč. I. izreke.

9. Prema odredbi čl. 56. st. 1. Zakona o vatrogastvu ("Narodne novine", broj 106/99 – dalje ZV/99) danom početka primjene toga Zakona vatrogasne postrojbe - postaje i ispostave Ministarstva unutarnjih poslova nastavljaju s radom kao javne vatrogasne postrojbe općine, grada i Grada Zagreba u kojima su sjedišta tih postrojbi - postaja i ispostava. Prema odredbi st. 2. istog članka, poslove i zaposlenike vatrogasnih postrojbi - postaja i ispostava Ministarstva unutarnjih poslova iz stavka 1. ovoga članka, koji su na dan primjene ovog Zakona zatečeni na poslovima u tim vatrogasnim postrojbama - postajama i ispostavama, preuzimaju općine, gradovi i Grad Zagreb u kojima su sjedišta tih postrojbi - postaja i ispostava. Navedeni Zakon počeo se primjenjivati od 1. siječnja 2000.

10. Prema odredbi čl. 58. ZV/99, sredstva za financiranje redovne djelatnosti zaposlenika javnih vatrogasnih postrojbi - postaje i ispostave Ministarstva unutarnjih poslova, osiguravaju se na postojeći način u državnom proračunu do 31. prosinca 2004. godine, s time da se ukupan iznos sredstava postupno smanjuje i to:- u 2002. godini za 25%, - u 2003. godini za 50%, - u 2004. godini za 75%.

11. Prema odredbi čl. 58.a ZV/99 Vlada Republike Hrvatske donijet će odluku o minimalnim financijskim standardima za obavljanje djelatnosti javnih vatrogasnih postrojbi, u skladu s posebnim propisima, koja će biti temelj za planiranje pomoći iz državnog proračuna na godišnjoj razini.

12. Uvidom u Odluke Vlade Republike Hrvatske o minimalnim financijskim standardima za decentralizirano financiranje redovite djelatnosti Javnih vatrogasnih postrojbi ("Narodne novine", broj 13/17, 7/18, 2/19, 128/19, 148/20) koje su donijete temeljem odredbe čl. 58.a ZV/99 i Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ("Narodne novine", broj 127/2017) proizlazi da su utvrđeni minimalni financijski standardi za decentralizirano financiranje rashoda za zaposlene u Javnim vatrogasnim postrojbama za utuženo razdoblje, a da su kriteriji utvrđivanja visine rashoda za plaće radnika bili dotadašnji rashodi sukladno propisima koji su se primjenjivali - dakle Zakon o državnim službenicima i Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike.

12.1. Sredstva za financiranje decentraliziranih funkcija javnih vatrogasnih postrojbi njihov osnivač ostvaruje iz dodatnog udjela u porezu na dohodak po stopi od 1%, a ako se na taj način ne osiguraju potrebna sredstva, razlika se ostvaruje iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.

13. Odredbama čl. 128. KU/13 i čl. 108. KU/17 utvrđeno je da se Vlada Republike Hrvatske obvezuje da će se odredbe tog ugovora, u pogledu plaća i materijalnih prava, primjenjivati i na profesionalne vatrogasce dok se sredstva za te namjene osiguravaju u državnom proračunu.

14. Ocjena je ovog drugostupanjskog suda kako se Vlada Republike Hrvatske kroz Zakon o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i kroz odluke o minimalnim financijskim standardima nije odrekla odgovornosti financirati decentralizirane funkcije i dodatnim sredstvima, ako se to ukaže potrebnim. Ovu namjeru Vlada Republike Hrvatske potvrdila je i potpisivanjem Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike od 9. studenoga 2017. gdje je u čl. 108. izričito određeno da se isti primjenjuje u pogledu plaće i materijalnih prava i na profesionalne vatrogasce dok se sredstva za te namjene osiguravaju u državnom proračunu, a sve to sa svrhom da se profesionalni vatrogasci ne stave u nepovoljniji položaj od onoga kojeg su imali dok su bili u sastavu Ministarstva unutarnjih poslova, kako to pravilno zaključuje prvostupanjski sud.

15. Dakle, kada se sredstva za financiranje rashoda za zaposlene u Javnim vatrogasnim postrojbama barem djelomično osiguravaju u državnom proračunu, tada se odredbe KU/17 u pogledu plaća i materijalnih prava primjenjuju i na profesionalne vatrogasce, pa tako i pravo na osnovicu koju u predmetnom postupku potražuje tužitelj (tako i u odluci Vrhovnog suda Republike Hrvatske poslovni broj Revr 794/07 od 12. rujna 2012.).

16. Prema odredbi čl. 9. st. 3. Zakon o radu ("Narodne novine", broj 93/14, 127/17, 98/19 i 151/22 – dalje ZR) ako je neko pravo iz radnog odnosa različito uređeno ugovorom o radu, pravilnikom o radu, sporazumom sklopljenim između radničkog vijeća i poslodavca, kolektivnim ugovorom ili zakonom, primjenjuje se za radnika najpovoljnije pravo, ako ovim ili drugim zakonom nije drukčije određeno. KU/17 je pravo tužitelj uređeno povoljnije, slijedom čega je taj ugovor valjalo primijeniti u konkretnom slučaju

17. Osim toga, u dijelu utuženog razdoblja u primjeni je Zakon o vatrogastvu ("Narodne novine", broj 125/19), koji u odredbi čl. 76. regulira plaću profesionalnog vatrogasca, s tim da u st. 5. propisuje da se osnovica za izračun plaće profesionalnih vatrogasaca utvrđuje kolektivnim ugovorom sklopljenim s jedinicom lokalne i područne (regionalne) samouprave, a u st. 6. propisuje ako se kolektivnim ugovorom ne utvrdi osnovica iz st. 5. toga članka da se primjenjuje osnovica za izračun plaće državnih službenika i namještenika. Iz stanja spisa ne proizlazi da je osnovica za izračun plaće tužitelja utvrđena sukladno st. 5. navedenog članka, slijedom čega se i za razdoblje od stupanja na snagu navedenog Zakona ima primijeniti osnovica za izračun plaće državnih službenika i namještenika.

18. Stoga je sud prvog stupnja na potpuno i pravilno utvrđeno činjenično stanje pravilno primjenio materijalno pravo kad je udovoljio tužbenom zahtjevu tužitelja kao pod toč. I. izreke, kao i odredbu čl. 154. st. 1. ZPP prilikom donošenja odluke o troškovima postupka pod toč. III. izreke.

18.1. Pri tome je pravilno ocijenio kako podnesci tužitelja od 8. rujna 2022. i 7. ožujka 2023. nisu bili opravdani ni nužni za vođenje predmetnog postupka.

19. Slijedom iznesenog valjalo je, temeljem čl. 368. st. 1. ZPP, odbiti žalbe tužitelja i tuženika kao neosnovane i potvrditi presudu suda prvog stupnja pod toč. I. i III. izreke.

20. U nepobijanom dijelu pod toč. II. izreke presuda suda prvog stupnja ostaje neizmijenjena.

 

Zadar, 5. srpnja 2023.

 

Predsjednica vijeća

Sanja Prosenica, v.r.

 

 

 

Copyright © Ante Borić