Baza je ažurirana 01.12.2024. 

zaključno sa NN 120/24

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-14/21-7 od 25. travnja 2022.
Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu
NN 61/2022 (1.6.2022.), Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-14/21-7 od 25. travnja 2022.

VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

893

PRESUDA

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Senke Orlić-Zaninović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Dijane Vidović, Gordane Marušić-Babić i Ljiljane Karlovčan-Đurović, članica vijeća, uz sudjelovanje više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, povodom zahtjeva P. T. iz S., u postupku ocjene zakonitosti općeg akta, na sjednici održanoj 25. travnja 2022.

presudio je

Ukida se Pravilnik o ocjenjivanju službenika i namještenika u Jedinstvenom upravnom odjelu Općine Smokvica (Službeni glasnik Općine Smokvica, broj 4/20 i 6/20).

Obrazloženje

1. Podnositeljica zahtjeva, uz zahtjev prilaže rješenje o ocjeni obnašanja radnog mjesta, koje je doneseno temeljem osporavanog Pravilnika o ocjenjivanju službenika i namještenika u Jedinstvenom upravnom odjelu Općine Smokvica (Službeni glasnik Općine Smokvica, broj 4/20, dalje: Pravilnik).

2. U zahtjevu upozorava na to da je Pravilnikom zamijenjen prethodni Pravilnik o ocjenjivanju službenika i namještenika u Jedinstvenom upravnom odjelu Općine Smokvica iz 2018., koji je donijelo Općinsko vijeće, a da je ovaj Pravilnik, neovlašteno donijela načelnica. Ukazuje i na to da je člankom 14. Pravilnika, koji je donijela načelnica, određeno da prethodni Pravilnik općinskog vijeća, prestaje važiti, što je nezakonito, a nezakonita je i odredba članka 15. koja određuje stupanje na snagu osporenog Pravilnika u roku od osam dana od dana donošenja, umjesto u tom roku od dana objave. S obzirom na to da je Pravilnik donijela neovlaštena osoba, predlaže ga ukinuti.

3. U odgovoru na zahtjev, općinski načelnik ističe da se ovdje radi o općem aktu internog karaktera, koji se ne može smatrati općim aktom od interesa za građane, smatra da je na prijedlog pročelnice zakonito donio ovaj Pravilnik te dodaje da su odredbe članka 14. i 15. Pravilnika ispravkom Pravilnika brisani. Predlaže odbiti zahtjev.

4. Zahtjev je osnovan.

5. Osporeni Pravilnik je 24. srpnja 2020., donio Općinski načelnik temeljem članka 95. stavka 4. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, broj 86/08, 61/11, 04/18 i 112/19, dalje: ZoSNLP(R)S) i članka 45. Statuta Općine Smokvica (Službeni glasnik Općine Smokvica broj 3/09, 22/13 i 6/18).

6. Odredba članka 95. u stavku 4. ZoSNLP(R)S-a izričito propisuje da se kriteriji za ocjenjivanje službenika i način provođenja ocjenjivanja propisuju općim aktom lokalne jedinice.

7. Opće akte kojima uređuje pitanja iz samoupravnog djelokruga je shodno članku 35. stavku 1. točki 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17, 98/19, 144/20, dalje: ZoLP(R)S), ovlašteno donositi predstavničko tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave.

8. Akte koji se mogu smatrati općim aktima zbog svojih karakteristika (općenitost, apstraktnost), donosi i izvršno tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave pa je ovaj Sud ocjenjivao i takve akte zbog njihovog značaja. Što znači da i akti gradonačelnika, načelnika, župana podliježu ocjeni zakonitosti u objektivnom upravnom sporu.

9. U ovom slučaju, međutim, Pravilnik općinskog načelnika nije zakonit, jer je njegovim donošenjem općinski načelnik prekoračio svoje ovlasti. Naime, po ocjeni ovog Suda, kriteriji za ocjenjivanje službenika i način provođenja ocjenjivanja propisuju se općim aktom predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave, jer se ovdje radi o samoupravnoj ovlasti općinskog vijeća da uređuje ustrojstvo i djelokrug svojih upravnih tijela, a time i kriterije za ocjenjivanje zaposlenih u tim tijelima, o kojoj ocjeni ovise njihova radnička prava.

10. Ovdje treba napomenuti i to da je odredba članka 14. Pravilnika brisana, a odredba članka 15., izmijenjena Ispravkom u Pravilniku o ocjenjivanju službenika i namještenika u Jedinstvenom upravnom odjelu Općine Smokvica, (Službeni glasnik Općine Smokvica, broj 6/20) koji ispravak je donijela pročelnica Jedinstvenog upravnog odjela, čime je grubo povrijeđena nadležnost za donošenje ikakvih izmjena inicijalnog akta, koja ovlast pripada samo donositelju. Također, ispravkom se ne mogu mijenjati ili brisati odredbe akta koji se ispravlja.

11. Slijedom izloženog, na temelju odredbe članka 86. stavka 3. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, broj 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17, 110/21 – ZUS), presuđeno je kao u izreci.

12. Predmetni Pravilnik prestaje važiti danom objave ove presude u »Narodnim novinama» (članak 86. stavak 4. ZUS-a).

Poslovni broj: Usoz-14/21-7

Zagreb, 25. travnja 2022.

Predsjednica vijeća
Senka Orlić-Zaninović, v. r.

 

 

 

Copyright © Ante Borić