Baza je ažurirana 20.11.2024.
zaključno sa NN 109/24
EU 2024/2679
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
556
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Dijane Vidović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, mr. sc. Inge Vezmar Barlek, Senke Orlić-Zaninović i Ante Galića, članova vijeća, te više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom po prijedlogu vijećnika Nezavisne liste I. K. i M., I., na sjednici vijeća održanoj 1. ožujka 2022.
presudio je
Ukida se Odluka o visini godišnje grobne naknade, klasa: 363-01/20-01/117. urbroj: 2129/01-01-20-01 od 16. studenoga 2020., koju je donijelo Gradsko vijeće Grada I., objavljena u Službenom glasniku Grada Imotskog, broj:14/20.
Obrazloženje
1. Vijećnici Nezavisne liste I. K. i M., čiji je nositelj I. K. iz I., podnijeli su ovom sudu podnesak, označen kao zahtjev, za ocjenu zakonitosti Odluke o visini godišnje grobne naknade (Službeni glasnik Grada Imotskog, 14/20.) – dalje: Odluka. Obrazlažu da je Odluka donesena protivno odredbi članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama (»Narodne novine«, 25/13. i 85/15.) jer nacrt Odluke nije objavljen na internetskoj stranici radi provođenja javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću, niti su objavljeni razlozi za donošenje akta, odnosno ciljevi koji se žele postići savjetovanjem. Donositelj akta u očitovanju na podnesak navodi da je Odluka na snazi, da je visina naknade ostala nepromijenjena te da je u međuvremenu Grad I. osnovao vlastitu tvrtku kojoj je, među ostalim, povjerio i usluge upravljanja i održavanja groblja te naplate grobne naknade.
2. Sukladno odredbi članka 83. stavka 2. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21.) – dalje: ZUS, sud je odlučio postupak ocjene zakonitosti općeg akta pokrenuti po službenoj dužnosti.
3. Odluka je donesena na temelju članka 13. stavka 4. Zakona o grobljima (»Narodne novine«, 19/98., 50/12., 89/17.) i članka 31. Statuta Grada I. (Službeni glasnik Grada Imotskog, 2/09, 1/13, 4/13, 5/16 – pročišćeni tekst i 2/17 – ispravak i 3/18) na XVIII. sjednici Gradskog vijeća Grada I. održanoj 16. studenoga 2020.
4. Odredbom članka 13. stavak 4. Zakona o grobljima propisano je da visinu naknade iz stavka 1. i 3. ovoga članka utvrđuje Uprava groblja u skladu s uvjetima i mjerilima propisanim odlukom predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.
5. Odredba članka 31. Statuta Grada I. propisuje mjerodavnost Gradskog vijeća.
6. Polazeći od načela vladavine prava i radi ostvarenja sigurnosti objektivnog pravnog poretka, sud je utvrdio da odredbe na koje se pozvao donositelj ne daju valjanu osnovu za donošenje općeg akta bez provođenja javnog savjetovanja, odnosno obavješćivanja zainteresirane javnosti. U postupku donošenja Odluke nije poštovan postupak donošenja, odnosno, Odluka nije donesena u skladu s odredbom članka 11. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.
7. Tom odredbom je propisano da su tijela javne vlasti nadležna za izradu nacrta zakona i podzakonskih akata dužna radi informiranja javnosti na svojim internetskim stranicama objaviti uz godišnji plan normativnih aktivnosti i plan savjetovanja o nacrtima zakona i drugih propisa koji se odnose na njihovo područje rada (stavak 1.). Tijela javne vlasti iz stavka 1. ovog članka dužna su objaviti na internetskoj stranici nacrt zakona i drugog propisa o kojem se provodi javno savjetovanje sa zainteresiranom javnosti, u pravilu u trajanju od 30 dana, uz objavu razloga za donošenje i ciljeva koji se žele postići savjetovanjem (stavak 2.). Nakon provedenog savjetovanja tijela javne vlasti dužna su o prihvaćenim i neprihvaćenim primjedbama i prijedlozima obavijestiti zainteresiranu javnost putem svoje internetske stranice na kojoj trebaju objaviti izvješće o provedenom savjetovanju sa zainteresiranom javnošću koje dostavljaju Vladi Republike Hrvatske (stavak 3.).
8. Odredbe stavaka 1., 2. i 3. ovog članka primjenjuju se, na odgovarajući način, u postupku donošenja općih akata jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnih osoba s javnim ovlastima, kojima uređuju pitanja iz svog djelokruga, a kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana ili druga pitanja od interesa za opću dobrobit građana i pravnih osoba na njihovu području, odnosno na području njihove djelatnosti (uređenje naselja i stanovanja, prostorno planiranje, komunalna djelatnost i druge javne službe, zaštita okoliša, i drugo) – stavak 4. članka 11.
9. Odluka je opći akt jedinice lokalne samouprave kojom se neposredno ostvaruju potrebe građana ili druga pitanja od interesa za opću dobrobit građana i pravnih osoba na njihovu području. Stoga je jedinica lokalne samouprave, u postupku donošenja predmetnog općeg akta kojim se uređuju navedena pitanja bila dužna postupiti prema odredbi članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama.
10. Donositelj općeg akta dužan je pridržavati se zakonom propisanog postupka za donošenje odluka iz svoje mjerodavnosti, čime se osiguravaju formalni uvjeti za zakonitost njegovog postupanja i zakonitost donesene odluke. Budući da u predmetnom slučaju nije objavljen nacrt Odluke, radi provođenja javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnosti, niti su objavljeni razlozi za donošenje akta, odnosno ciljevi koji se žele postići savjetovanjem, donositelj takvim postupanjem nije poštovao postupak donošenja Odluke.
11. Slijedom navedenog, valjalo je temeljem odredbe članka 86. stavka 3. ZUS-a, odlučiti kao u izreci.
12. Ova odluka će se, sukladno odredbi članka 86. stavka 4. ZUS-a, objaviti u »Narodnim novinama«.
Poslovni broj: Usoz-121/21-4
Zagreb, 1. ožujka 2022.
Predsjednica vijeća
Dijana Vidović, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.