Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-52/21-8 od 20. prosinca 2021.
Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu
NN 12/2022 (28.1.2022.), Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-52/21-8 od 20. prosinca 2021.

VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

126

PRESUDA

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda, predsjednice vijeća Senke Orlić-Zaninović, dr. sc. Sanje Otočan, mr. sc. Inge Vezmar Barlek, Dijane Vidović i Ante Galića, članova vijeća te više sudske savjetnice Tatjane Ilić, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom u povodu zahtjeva Republike Hrvatske po Županijskom odvjetništvu u Zadru, Z., na sjednici vijeća održanoj 20. prosinca 2021.

presudio je

Ukida se članak 1. podstavak 4. Odluke o proglašenju statusa javnog dobra u općoj uporabi (»Službeni glasnik Općine Sveti Filip i Jakov« broj 7/21) koji glasi:

» – k.č. 1221/2 Vrtlaci, šuma, u naravi groblje u površini od 11619 m2 položeno u zemljišnoknjižnom ulošku broj 3218«.

Obrazloženje

1. Županijsko državno odvjetništvo kao zastupnik Republike Hrvatske podnijelo je zahtjev radi ocjene zakonitosti Odluke o proglašenju statusa javnog dobra u općoj uporabi (»Službeni glasnik Općine Sveti Filip i Jakov« broj 2/21) u dijelu kojim se javnim dobrom u općoj uporabi proglašava k.č. 1221/2, Vrtaci, šuma, upisana u z.k.ul. 3218 k.o. Sveti Filip i Jakov, a koja je vlasništvo Republike Hrvatske.

2. U zahtjevu se navodi da naznačena čestica u Odluci, u naravi, predstavlja groblje, što nije točno, jer se iz katastarskog orto-foto prikaza jasno vidi da je riječ o šumi pa za donošenje takve odluke nije postojao pravni temelj. Postojeće mjesno groblje smješteno je na k.č. 1222 k.o. S. F. i J., a ne na k.č. 1221/2. U postupku preoblikovanja zemljišne knjige predstavnik donositelja sporne Odluke je izjavio da se radi o zemljištu koje je predviđeno za proširenje postojećeg groblja, o čemu postoji dokaz na zapisniku u predmetu Z-2055/2014/3218 od 2. kolovoza 2017.

U tijeku je i parnica radi ispravka pogrešnog upisa temeljem osporene Odluke pa je za ishod te parnice potrebno nezakoniti dio predmetne Odluke ukinuti.

3. Donositelj predmetne Odluke u svojem očitovanju na zahtjev navodi da je Odluka na snazi i da je donesena u zakonitoj proceduri, temeljem ovlaštenja iz članka 62. Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine«, broj 68/18, 110/18 i 32/20, u nastavku: ZKG), da je obveza jedinice lokalne samouprave graditi i održavati komunalnu infrastrukturu te je građenje komunalne infrastrukture u interesu Republike Hrvatske. Dodaje da su se stekli uvjeti za gradnju groblja pa je Općina S. F. i J. donijela i Detaljan plan uređenja groblja, kojim je predviđeno proširenje postojećeg groblja na površini od 1,11 hvati. Predlaže zahtjev odbiti.

4. U svojem očitovanju na odgovor donositelja predlagatelj ponovno ukazuje na činjenicu da imovinskopravni odnosi za predmetnom zemljuištu nisu riješeni, da groblje nije izgrađeno, već je samo planirano, da se donošenjem ovakve Odluke provodi faktično izvlaštenje što je sve suprotno pozitivnim propisima i izričito suprotno odredbama ZKG-a.

5. Zahtjev je osnovan.

6. U »Službenom glasniku Općine Sveti Filip i Jakov«, broj 2/21. od 9. ožujka 2021. objavljene su dvije odluke predstavničkog tijela koje se odnose na status javnog dobra u općoj uporabi. To su predmetna Odluka o proglašenju statusa javnog dobra u općoj uporabi (»Službeni glasnik Općine Sveti Filip i Jakov« broj 2/21 dalje: Odluka) i Odluka o izmjenama i dopunama Odluke o proglašenju statusa javnog dobra u općoj uporabi (»Službeni glasnik Općine Sveti Filip i Jakov«, broj 12/19 i 9/20) kojom se mijenja članak 1. stavak 1. točka 9. i točka 13. Odluke iz 2019. i 2020., dodavanjem čestica koje čine nerazvrstane ceste. Na takav način Općina S. F. i J. ima dvije važeće Odluke o proglašenju statusa javnog dobra u općoj uporabi.

7. Predmetna Odluka se u pobijanom dijelu odnosi na k.č. 1221/2, Vrtaci, šuma, upisana u z.k.ul. 3218 k.o. Sveti Filip i Jakov, a koja je knjižno vlasništvo Republike Hrvatske u cijelosti i prema orto foto snimci te katastarske čestice riječ je o gustoj šumskoj površini, na kojoj nije izgrađena nikakva komunalna infrastruktura, što donositelj akta ni ne osporava.

8. Odluka je donesena pozivom na odredbu članka 62. stavka 1. u vezi s člankom 60. ZKG-a i članka 32. Statuta Općine Sveti Filip i Jakov te donositelj smatra da je donesena sukladno zakonskom ovlaštenju i u propisanoj proceduri, a radi proširenja postojećeg mjesnog groblja, koje proširenje je planirano prostornim planom.

9. Međutim, po ocjeni ovog Suda odredba članka 62. ne daje ovlast predstavničkom tijelu jedinice lokalne samouprave, da samovlasno i bez naknade oduzima vlasništvo zemljišta na kojem nikakva komunalna infrastruktura ne postoji, već je njezina izgradnja tek planirana u budućnosti.

10. Komunalnu infrastrukturu čine nerazvrstane ceste, javne prometne površine na kojima nije dopušten promet motornih vozila, javna parkirališta, javne garaže, javne zelene površine, građevine i uređaji javne namjene, javna rasvjeta, groblja i krematoriji na grobljima, građevine namijenjene obavljanju javnog prijevoza. Osim navedenih građevina, predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave može odlukom odrediti i druge građevine komunalne infrastrukture ako služe za obavljanje komunalne djelatnosti.

11. Prema tome komunalna infrastruktura mora služiti obavljanju komunalnih djelatnosti i mora postojati u naravi.

12. Naime, komunalna infrastruktura, kako je pojedinačno navedena u članku 59. ZKG-a mora biti izgrađena da bi se uopće mogla smatrati komunalnom infrastrukturom i da bi mogla imati svojstvo javnog dobra u općoj uporabi. Prema tome tek ono što već predstavlja komunalnu infrastrukturu, a nije, kao takvom, proglašeno i evidentirano i jedinica lokalne samouprave njome upravlja, održava ju i uređuje (obavlja komunalne djelatnosti), može biti predmetom proglašenja u smislu odredbi članka 61. i 62. ZKG-a.

13. Stoga se zemljište na kojem ne postoji izgrađena komunalna infrastruktura i koje još k tome nije ni u vlasništvu jedinice lokalne samouprave, ne može zakonito proglasiti javnim dobrom u općoj uporabi – komunalnom infrastrukturom, a da se prethodno ne izgradi, čemu svakako prethodi rješavanje imovinsko-pravnih pitanja glede vlasništva.

14. Radi navedenog, a sukladno članku 86. stavka 3. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. i 29/17. i 110/21), odlučeno je kao u izreci.

Poslovni broj: Usoz-52/21-8

Zagreb, 20. prosinca 2021.

Predsjednica Vijeća
Senka Orlić-Zaninović, v. r.

 

 

Copyright © Ante Borić