Baza je ažurirana 20.11.2024.
zaključno sa NN 109/24
EU 2024/2679
14. Novosti u izmjenama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja objavljenim u NN 41/21
Sastavljeno: 20.04.2021.
U NN 41/21 od 16.04.2021. objavljen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja, koji stupa na snagu 24.04.2021., a najbitnije novosti su:
- prenosi se Direktiva (EU) 2019/1 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o ovlašćivanju tijela država članica nadležnih za tržišno natjecanje za učinkovitiju provedbu pravila o tržišnom natjecanju i osiguravanju pravilnog funkcioniranja unutarnjeg tržišta,
- poduzetnikom se smatra i udruženje poduzetnika,
- poduzetnikom pod kontrolom drugog poduzetnika u postupcima ocjene koncentracija smatra se i poduzetnik u kojem drugi poduzetnik izravno ili neizravno na drugi način ima pravo na upravljanje poslovanjem poduzetnika temeljem posebnog ugovora o funkcioniranju samog poduzetnika kojim se stječe mogućnost ostvarivanja prevladavajućeg utjecaja na trajnijoj osnovi,
- rješenjem o utvrđivanju zabranjenog sporazuma te rješenjem o utvrđivanju zlouporabe vladajućeg položaja Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) kao mjeru može odrediti mjeru praćenja poslovanja i/ili strukturnu mjeru koje su proporcionalne počinjenoj povredi i nužne su da bi se ta povreda uspješno otklonila,
- briše se odredba da će Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Agencije propisati uvjete za skupna izuzeća sporazuma o osiguranju,
- detaljnije se propisuju odredbe o obvezi prijave i o prijavi namjere provedbe koncentracije,
- mijenjaju se postotci tržišnog udjela vezano uz skraćeni postupak ocjene namjere provedbe koncentracije,
- dorađuju se odredbe vezane uz neovisnost i pravni položaj Agencije te njezino ustrojstvo i resurse,
- u postupku predlaganja predsjednika Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Vijeće) i članova Vijeća, Vlada Republike Hrvatske objavljuje javni poziv za predlaganje kandidata za predsjednika Vijeća i članove Vijeća; određuje se zakonska osnova za izračun plaće za predsjednika, zamjenika predsjednika i članove Vijeća; predsjednik i članovi Vijeća ne mogu biti razriješeni dužnosti zbog razloga povezanih s urednim obavljanjem njihovih dužnosti ili urednim izvršavanjem njihovih ovlasti; predsjednik i članovi Vijeća 12 mjeseci nakon prestanka svojeg mandata ne mogu obavljati poslove koji bi mogli dovesti do sukoba interesa; detaljnije se definiraju ovlasti Vijeća,
- detaljnije se uređuju poslovi službene osobe u stručnoj službi Agencije,
- briše se odredba o odgovarajućoj primjeni Prekršajnog zakona na oblik i sadržaj poziva za glavnu raspravu, tijek glavne rasprave, dovođenje stranaka i trećih osoba na glavnu raspravu i zapisnik o glavnoj raspravi,
- detaljnije se propisuje da se inicijativa za pokretanje postupka odnosi na postupak utvrđivanja zabranjenog sporazuma i/ili zloporabe vladajućeg položaja,
- ako Agencija ocijeni da se inicijativa za pokretanje postupka odnosi na postupanje koje ima neznatan učinak na tržišno natjecanje na određenom mjerodavnom tržištu ili da sadržaj inicijative nije prioritet, donijet će rješenje kojim utvrđuje da ne postoji javni interes za pokretanje postupka koje će obrazloženo dostaviti podnositelju inicijative,
- proširuje se sadržaj zahtjeva Agencije radi prikupljanja podatka te se utvrđuje da zahtjev mora biti razmjeran te ne smije stranke u postupku, druge pravne i fizičke osobe prisiliti na priznanje,
- uvodi se novi pravni institut „obvezni razgovori“,
- zahtjev Agencije vezan uz način provedbe nenajavljene pretrage, mora biti razmjeran te ne smije stranke u postupku, druge pravne i fizičke osobe prisiliti na priznanje,
- Agencija više ne može donositi rješenja kojima je utvrđeno da nije narušeno tržišno natjecanje u slučaju kada nema zakonskih pretpostavki za daljnje vođenje postupka, već će se postupak obustaviti,
- detaljnije se razrađuje način uvida u izjave pokajnika i prijedloge za nagodbu,
- propisuje se obvezni sadržaj Obavijesti o preliminarno utvrđenim činjenicama u postupku; u slučaju Obavijesti kojom je preliminarno utvrđena povreda članka 41. (zbog nepostupanja po zahtjevu Agencije u svrhu prikupljanja podataka) ili 41.a ovoga Zakona (zbog neodazivanja po zahtjevu Agencije na obvezni razgovor), rok stranki za dostavu pisane obrane je 15 dana od dana primitka obavijesti te podnositelj inicijative i osoba kojoj je Agencija rješenjem priznala ista prava u postupku koje ima podnositelj inicijative nemaju pravo na dostavu skraćene Obavijesti,
- Agencija može ponovno pokrenuti postupak protiv poduzetnika ili udruženja poduzetnika, ako je došlo do bitne promjene činjeničnog stanja, ako poduzetnici postupaju protivno preuzetim obvezama ili ako se odluka temeljila na nepotpunim, netočnim ili zavaravajućim informacijama,
- detaljnije se uređuje sadržaj rješenja o privremenoj mjeri,
- uređuje se pravo na obranu stranke i usmena rasprava,
- uvodi se i uređuje mogućnost nagodbe u postupcima utvrđivanja kartela,
- određuje se da Agencija donosi rješenja, izriče novčane kazne ili dnevne kazne, obustavlja postupak u slučaju kada nema zakonskih pretpostavki za daljnje vođenje postupka, utvrđuje nepostojanje javnog interesa ili uvjeta za pokretanje postupka, odnosno nepostojanje učinka na trgovinu između država članica Europske unije te prihvaća prijedlog stranke za nagodbu,
- detaljnije se uređuju odredbe vezano uz kazne za poduzetnika koji postupa s namjerom ili nepažnjom,
- omogućuje se izricanje novčane kazne poduzetniku koji ima svojstvo stranke u postupku za neodazivanje na poziv Agencije za obvezni razgovor,
- definiraju se povrede za koje se može poduzetniku ili udruženju poduzetnika izreći dnevna novčana kazna te uvjeti i način izricanja dnevne novčane kazne,
- propisuju se uvjeti i način te najviši iznos novčane kazne koji Agencija može izreći udruženju poduzetnika,
- dodatno se uređuje oslobođenje ili umanjenje od plaćanja novčane kazne sudioniku zabranjenog horizontalnog sporazuma (kartela) ili tajnog kartela te oblik izjava tih poduzetnika,
- utvrđuje se pod kojim uvjetima se sadašnjim i bivšim direktorima, rukovoditeljima i drugim zaposlenicima poduzetnika koji su Agenciji podnijeli prijavu za oslobođenje od novčane kazne u okviru pokajničkog programa neće se izreći novčana kazna u upravnom postupku i upravnom sporu,
- detaljnije se propisuje suradnja između tijela nadležnih za zaštitu tržišnog natjecanja,
- tužbu protiv rješenja Agencije kojim se utvrđuje povreda ovoga Zakona i/ili članaka 101. ili 102. UFEU i izriče novčana kazna ili dnevna novčana kazna može podnijeti nezadovoljna stranka u postupku, a tužbu protiv rješenja Agencije kojim se obustavlja postupak osim stranke u postupku može podnijeti i podnositelj inicijative, odnosno osoba kojoj su rješenjem Agencije utvrđena ista postupovna prava kao i podnositelju inicijative,
- Agencija pri određivanju iznosa novčane kazne može uzeti u obzir naknadu štete koja je isplaćena temeljem nagodbe,
- propisuje se način uplaćivanja novčanih kazni i dnevnih novčanih kazni,
- propisuju se zahtjevi za izvršenje pravomoćnih odluka tijela podnositelja zahtjeva kojima se izriču novčane kazne ili dnevne novčane kazne,
- uređuje se zastara za izricanje novčanih kazni i dnevnih novčanih kazni,
- izvan snage je stavljena Uredba o skupnom izuzeću sporazuma o osiguranju NN 78/11.
Tekst izmjene pogledajte ovdje, a pročišćeni tekst pogledajte ovdje.
Uživajte…
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.