Baza je ažurirana 26.12.2024. 

zaključno sa NN 127/24

EU 2024/2679

NN 95/2020 (26.8.2020.), Pravilnik o normativima i standardima u pogledu prostora, opreme i djelatnika Vojno zdravstvenog središta Ministarstva obrane i Oružanih snaga Republike Hrvatske

 

Ministarstvo zdravstva

1800

Na temelju članka 107. stavka 4. Zakona o zdravstvenoj zaštiti (»Narodne novine«, br. 100/18, 125/19), uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za obranu, ministar zdravstva donosi

 

PRAVILNIK O NORMATIVIMA I STANDARDIMA U POGLEDU PROSTORA, OPREME I DJELATNIKA VOJNO ZDRAVSTVENOG SREDIŠTA MINISTARSTVA OBRANE I ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

(1) Ovim Pravilnikom određuju se normativi i standardi u pogledu prostora, opreme i djelatnika za obavljanje zdravstvene djelatnosti u Vojno zdravstvenom središtu Ministarstva obrane i Oružanih snaga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vojno zdravstveno središte).

(2) Normativi i standardi iz stavka 1. ovoga članka određuju se i za druge ustrojstvene jedinice Oružanih snaga Republike Hrvatske koje provode zdravstvenu potporu i obavljaju zdravstvenu djelatnost u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje zdravstvena zaštita.

(3) Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku, a koji imaju rodno značenje, bez obzira jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.

Članak 2.

Uvjeti iz članka 1. ovoga Pravilnika u Vojno zdravstvenom središtu određuju se za: djelatnost obiteljske (opće) medicine, djelatnost dentalne zdravstvene zaštite, specifičnu zdravstvenu zaštitu, specijalističko-konzilijarnu zdravstvenu zaštitu, djelatnost higijensko-epidemiološke zdravstvene zaštite i ljekarničku djelatnost.

II. SANITARNO-TEHNIČKI I HIGIJENSKI UVJETI

Članak 3.

(1) Građevinski objekt u kojem se nalaze prostorije za obavljanje zdravstvenih djelatnosti u Vojno zdravstvenom središtu, tijekom svog trajanja mora ispunjavati temeljne zahtjeve za građevinu i druge uvjete uređene propisima o prostornom uređenju i gradnji, a koji se odnose osobito na:

– mehaničku otpornost i stabilnost,

– sigurnost u slučaju požara,

– higijenu, zdravlje i okoliš,

– sigurnost i pristupačnost tijekom uporabe,

– zaštitu od buke,

– trajno riješeno pitanje izvora zagrijavanja koji udovoljavaju tehničkim i ekološkim standardima

– udovoljavanje minimalnim zahtjevima za sigurnost i zdravlje na radnom mjestu u skladu s propisima o zaštiti na radu.

(2) Sve nečiste prostorije odnosno prostorije s povećanim zagađenjem nužno je ventilirati s dovoljnim volumenom zraka da se otkloni zagađenje.

(3) U građevinskom objektu iz stavka 1. ovoga članka treba osigurati:

– prilaz za vozilo hitne medicinske pomoći odnosno vozilo sanitetskog prijevoza,

– prilaz za osobe sa smanjenom pokretljivosti.

Članak 4.

(1) Prostorije moraju biti osvijetljene prirodnim i umjetnim izvorom svjetlosti.

(2) Ako nije moguće osigurati prirodni izvor svjetlosti u ukup­noj površini prostorija, prostorije treba osvijetliti umjetnom rasvjetom određene jačine izražene u luksima i to: u ambulantama i laboratorijima od 250-500, na drugim radnim mjestima od 70-100, a u hodnicima i stubištima 40 luksa.

Članak 5.

(1) Vrata, zidovi i stropovi u prostorijama u kojima se obavlja zdravstvena djelatnost te u sanitarnim čvorovima i laboratorijima moraju biti ravne i glatke površine otporne na učestalo i temeljito čišćenje u skladu s važećim propisima.

(2) Podovi prostorija moraju biti izvedeni na način da se mogu brzo i lako čistiti, održavati i dezinficirati.

(3) Prozori moraju biti izvedeni na način da se osigura mogućnost zračenja prostorija i čišćenja prozora.

(4) Minimalna svijetla visina prostora mora iznositi 260 cm.

(5) Vrata moraju biti najmanje svijetle širine od 90 cm s time da je dozvoljeno odstupanje do 10%, te ovisno o namjeni prostorije, osiguranje nesmetanog prolaska osobama koje se služe pomoćnim sredstvima kretanja ili prolaska bolesničkih kolica ili postelja.

Članak 6.

Prostorija za pregled bolesnika i sanitarni čvor moraju imati umivaonik s toplom i hladnom vodom, tekući sapun, dezinficijens te ručnike za jednokratnu uporabu, odnosno sušilo za ruke.

Članak 7.

(1) Prostorije za obavljanje pojedine djelatnosti moraju činiti funkcionalnu cjelinu i moraju omogućavati odvajanje čistog od nečistog dijela (pribora, potrošnoga medicinskog materijala i odjeće).

(2) Prostorije namijenjene za obavljanje zdravstvene djelatnosti ne mogu se koristiti za stambene potrebe ili za druge namjene.

Članak 8.

(1) Lako zapaljive tvari i kemikalije moraju biti čuvane u originalnoj ambalaži u zatvorenom prostoru ili u posebnom ormaru, u skladu s posebnim propisima.

(2) Komplet lijekova za terapiju anafilaktičkog šoka i ampulirani lijekovi u skladu s potrebama djelatnosti moraju biti smješteni u ambulanti uz izvještajni postupnik, a lijekovi koji sadrže droge moraju se čuvati u metalnom ormaru s ključem, i o njima se mora voditi evidencija.

(3) Lijekovi i medicinski proizvodi moraju se čuvati odvojeno, u prostoru ili u ormarima koji se mogu zaključati, u skladu sa zahtjevima proizvođača i farmakopejskim uvjetima.

Članak 9.

(1) Medicinska oprema i uređaji moraju odgovarati bitnim zahtjevima, vodeći računa o predviđenoj namjeni, sukladno propisima koji uređuju medicinske proizvode.

(2) Priključenja medicinske opreme na pojedine instalacijske sustave moraju se izvesti prema normi HRN EN ISO 11197.

(3) Uređaji koji proizvode ionizirajuće zračenje, a koriste se u dijagnostičke svrhe, moraju udovoljavati normi HRN EN 60601-1-3 Medicinski električni uređaji-1 dio: Opći zahtjevi za zaštitu od zračenja u dijagnostičkoj opremi s X-zračenjem.

Članak 10.

Postupanje s otpadom koji nastaje pri pružanju zdravstvene zaštite mora biti organizirano u skladu s važećim standardima i posebnim propisima kojima se uređuje to područje.

Članak 11.

Na građevinskom objektu u kojem Vojno zdravstveno središte obavlja određenu zdravstvenu djelatnost potrebno je na vidljivom mjestu istaknuti oznaku s nazivom vojne zdravstvene ustanove i radno vrijeme.

III. UVJETI U POGLEDU PROSTORA, OPREME I DJELATNIKA ZA POJEDINE DJELATNOSTI

1. DJELATNOST OBITELJSKE (OPĆE) MEDICINE

Liječnička ambulanta

Članak 12.

(1) Liječnička ambulanta mora imati sljedeće prostorije:

– prostoriju za pregled bolesnika,

– prostoriju za medicinsku sestru,

– čekaonicu najmanje površine 6 m²,

– sanitarni čvor za bolesnike i radnike.

(2) Prostorija za pregled bolesnika je najmanje površine 12 m².

(3) Prostor čekaonice i sanitarni čvor mogu biti zajednički, do najviše tri ambulante u skupnoj praksi.

(4) U ambulanti se može uspostaviti prostor namijenjen smještaju i čuvanju lijekova za potrebe liječničke ambulante najmanje površine 5 m².

Članak 13.

(1) Liječnička ambulanta mora sadržavati osnovnu medicinsko- -tehničku opremu:

– računala za liječnika i medicinsku sestru sa zajedničkim pisačem, metalni ormar za osobne zdravstvene kartone s ključem, radni stol za liječnika, radni stol za medicinsku sestru, stolice za liječnika i medicinsku sestru s podešavanjem visine i mogućnošću pokretanja, stolicu za bolesnika u prostoriji medicinske sestre, garderobne vješalice u sobama od medicinske sestre i liječnika, telefone u sobama od medicinske sestre i liječnika, tlakomjer s različitim širinama manžeta, autoklav/suhi sterilizator, ležaj za pregled bolesnika, paravan, ormar za instrumente i lijekove, stolić za instrumente, toplomjere (2 kom.), fonendoskop (slušalice), špatule za pregled ždrijela za jednokratnu uporabu, plahte za jednokratnu uporabu, rukavice za jednokratnu uporabu, plastičnu posudu za medicinski otpad i posude za ostali otpad,

– komplet lijekova za terapiju anafilaktičkog šoka i potrebnom opremom za održavanje vitalnih funkcija (praćenje srčane akcije i saturacije kisika, neinvazivno mjerenje tlaka), pribor za uspostavu venskog puta, stalak za infuziju, setovi za infuziju, infuzijske otopine, bocu s kisikom s dozatorom i raspršivačem i ampulirane lijekove u skladu s potrebama djelatnosti koja se obavlja, a koji moraju biti smješteni u ambulanti, odgovarajući ormar u sef izvedbi za čuvanje lijekova koji sadrže droge, knjiga evidencije primanja i izdavanja lijekova koji sadrže droge, sukladno posebnim propisima.

(2) Ambulanta u kojoj je organiziran prostor za smještaj i čuvanje lijekova mora posjedovati hladnjak ili odjeljak u hladnjaku ili klimatizirani prostor za čuvanje lijekova na temperaturi od 2-8 °C.

(3) U ambulanti iz stavka 2. ovoga članka, moraju se voditi sljedeće knjige evidencije u pisanom li elektroničkom obliku:

– knjiga evidencije potrošnje lijekova,

– knjiga preslike recepata i

– knjiga rokova.

(4) U ambulanti u kojoj se obavljaju mali kirurški zahvati u lokalnoj anesteziji potrebno je osigurati sljedeću opremu: defibrilator s ekranom ili automatski vanjski defibrilator (AED), pulsni oksimetar, otvarač za usta, Magilova kliješta, samošireći mijeh za umjetnu ventilaciju sukcijski uređaj za održavanje prohodnosti dišnih putova s pripadajućim kateterima, maske, orofaringealne i nazofaringealne tubuse u najmanje tri različite veličine ili laringealne maske u različitim veličinama.

Ambulanta obiteljske (opće) medicine

Članak 14.

(1) U ambulanti obiteljske (opće) medicine, osim prostora iz članka 12. ovoga Pravilnika može se organizirati prostor za nadzor bolesnika najmanje površine 20 m².

(2) Ambulanta obiteljske (opće) medicine mora sadržavati sljedeću opremu:

– osnovnu medicinsko-tehničku opremu iz članka 13. ovoga Pravilnika,

– EKG uređaj s pisačem, vagu za mjerenje tjelesne težine, visinomjer, hladnjak, zglobni stolni reflektor, stalak za infuzije, negatoskop, aparat za davanje kisika, bocu s kisikom, rezervnu bocu kisika, otoskop, čeono ogledalo ili izvor hladnog svjetla, oftalmoskop, tablice za ispitivanje oštrine vida, spekulume za pregled nosnih šupljina, štrcaljku ili pulsni aparat za ispiranje ušiju, platneni metar, špatule za pregled ždrijela, posudu za čiste i posudu za nečiste špatule, ručnu baterijsku lampu, perkusijski čekić, metalne bubnjeve, posude za instrumente s poklopcem, posudu s poklopcem za vatu, bubrežaste zdjelice koje se mogu sterilizirati (3 kom.), gumirano platno, komprese, štrcaljke i igle za jednokratnu uporabu različitih dimenzija, setove za infuzije, bebi sisteme, jednokratne uro-katetere različitih promjera, pribor za uzimanje uzoraka za medicinsko-biokemijske i mikrobiološke pretrage, glukometar, test trake za brzo određivanje promjena u urinu, elastičnu traku za podvezivanje, pribor za ispiranje želuca, hvataljku za instrumente i posudu za držanje hvataljke, otvarač usta, udlage različitih dimenzija, plastičnu posudu za medicinski otpad, posudu za ostali otpad, infuzijske otopine u skladu s potrebama populacije koja se zbrinjava, zavojni materijal, liječničku torbu, torbu medicinske sestre/medicinskog tehničara.

(3) Liječnička torba/kovčeg mora biti izrađena od materijala otpornog na mehanička oštećenja, težine primjerene čestom prijenosu, odgovarajuće veličine s unutarnjim prostorom primjerenim smještaju opreme i pribora sa stalnim i/ili promjenljivim pregradama.

(4) Liječnička torba/kovčeg iz stavka 3. ovoga članka mora sadržavati:

– opremu za dijagnostiku (tlakomjer s manžetama za odrasle, slušalice, neurološki čekić, svjetiljku za pregled pupile, termometar),

– ampulirane lijekove (ampularij za pregledan, siguran smještaj i brzo vađenje 40 – 50 ampula),

– pribor za primjenu ampuliranih lijekova (štrcaljke za jednokratnu uporabu, igle, povesku, komprese od gaze, dezinfekcijsko sredstvo i slično),

– lijekove za peroralnu uporabu,

– instrumente (škare, anatomska i kiruršku pincetu, pean, skal­pel),

– punkcijske igle (nekoliko dimenzija),

– sterilne katetere (14, 16, 18),

– zavojni materijal (sterilne gaze, zavoji, kompresivni zavoj, elastični zavoj, vata),

– mikroporne trake (nekoliko dimenzija),

– pribor za standardnu zaštitu od infekcija (rukavice, maske, naočale),

– lijekove za parenteralnu primjenu: Adrenalin, Aminofilin, Amiodaron, Atropin, Biperiden, Deksametazon, Diazepam, Diklofenak, Furosemid, Glukoza 50%, Haloperidol, Hioscin butilbromid, Ketoprofen, Kloropiramin, Lidokain, Metildigoksin, Metamizol, Metilprednizolon, Metoklopramid, Morfin – klorid, Na-hidrogenkarbonat (8,4% + 4,2%), Nalokson, Oksitocin, Petidin, Promazin, Propafenon, Ranitidin, Tietilperazin, Tramadol, Urapidil, Verapamil, fiziološka i destilirana voda u ampulama za razrjeđivanje,

– ostale lijekove: Acetilsalicilna kiselina tbl. Medicinski ugljen, Isosorbid dinitrat tbl., Gliceriltrinitrat sprej, Salbutamol sprej,

– infuzijske otopine: Natrijev klorid (0,9% a 500 ml; 10% a 20 ml)), Glukoza (5% i 10% a 500 ml), Plazmaekspanderi.

(5) Torba medicinske sestre mora sadržavati: sterilne rukavice, sterilne komprese, sterilne instrumente i pribor za previjanje, sterilni set za vađenje konaca, set za vađenje krvi, tlakomjer, CAT poveska, kompresivni zavoj, elastični zavoj, sredstvo za dezinfekciju kože, sredstvo za zbrinjavanje kroničnih rana, zaštitnu odjeću, PVC rukavice, posudu za odlaganje kontaminiranog pribora.

(6) Ambulanta u kojoj je organiziran prostor za nadzor bolesni­ka mora sadržavati radne površine za zdravstvene radnike (radni stol i stolac) te mora imati sljedeću minimalnu opremu:

– pokretni ležaj za bolesnika,

– pokretna kolica s lijekovima i potrošnim medicinskim materijalom,

– komplet za terapiju kisikom,

– pokretni stalak za infuziju,

– paravani.

(7) Radnici: jedan doktor medicine ili jedan doktor medicine specijalist obiteljske (opće) medicine i jedna medicinska sestra opće njege/medicinski tehničar (u daljnjem tekstu: medicinska sestra).

2. DJELATNOST DENTALNE MEDICINE

Ambulanta dentalne medicine

Članak 15.

(1) Ambulanta dentalne medicine mora imati sljedeće prostorije:

– prostoriju za pregled i obradu bolesnika,

– čekaonicu najmanje površine 6 m²,

– sanitarni čvor za bolesnike i radnike.

(2) Prostorija za pregled i obradu bolesnika je najmanje površine 12 m² te može imati samo jedan fiziološki stolac s pripadajućom opremom. Za svaki sljedeći fiziološki stolac potrebno je osigurati dodatnih 8 m².

(3) Prostor čekaonice i sanitarni čvor mogu biti zajednički za više ambulanti i mogu se uvećavati u skladu s potrebama pojedine ambulante.

(4) Ako se uz ambulantu dentalne medicine koristi i dentalni laboratorij, isti mora ispunjavati uvjete iz članka 16. ovoga Pravilnika.

(5) Ambulanta dentalne medicine mora sadržavati sljedeću medicinsko-tehničku opremu: računalo s pisačem, fiziološki stolac, opremu (brzookretajnu bušilicu – turbinu, mikromotor ili zračni motor) s taložnim separatorom amalgama i sustavom odstranjenja sline (sisaljka), radno svjetlo, pokretnu stolicu za terapeuta, pokretni stolić za instrumente, autoklav/suhi sterilizator, ultrazvučni aparat za čišćenje zubnog kamenca, držače ogledala, sonde, pincetu zavinutu, ekskavator, Heidemanov instrument (5/6), nabijače i nosače amalgama, instrumente za modelaciju ispuna, parodontološke sonde graduirane, metalnu lopaticu (špatula) za miješanje cementa, plastičnu lopaticu (špatula) za miješanje, staklenu pločicu, ravni strugač, zavinuti strugač, univerzalnu kiretu, instrument za postavljanje matrica za aproksimalne ispune (stezač), kliješta za vađenje gornjih sjekutića, kliješta za vađenje gornjih lijevih kutnjaka, kliješta za vađenje gornjih desnih kutnjaka, gornja korijenska kliješta, kliješta za vađenje donjih sjekutića, kliješta za vađenje donjih kutnjaka, polugu po Beinu, par poluga za vađenje donjih korijenova, pean, nastavke za mikro/zračni motor za preparaciju i obradu kaviteta i protetskih radova (visoke i srednje brzine), ormar za instrumente i pohranu materijala, metalne bubnjeve za sterilne tupfere, gazu odnosno vatu, čaše za jednokratnu uporabu, sisaljke za jednokratnu uporabu, pribor za tamponadu i zaustavljanje krvarenja, uređaj za polimerizaciju ispuna svjetlom, set instrumenata za liječenje korijenskih kanala, komplet za terapiju anafilaktičkog šoka ili alergijskih reakcija, bocu s kisikom s dozimetrom i raspršivačem, pisaći stol, posudu za otpatke, pultove ili ormariće za smještaj uređaja, mješalicu za amalgam, posudu za nečiste instrumente, posudu za nečista svrdla, posudu s pokrovom za vatu, posudu za čista svrdla, posudu ili stalak za druga brusna sredstva, posudu za zubne rolice, rukavice za jednokratnu uporabu, sterilne komprese za jednokratnu uporabu, papirnate ručnike, tekući sapun, sredstva za dezinfekciju instrumenata, svrdla, ruku i otisaka, igle i štrcaljke za jednokratnu uporabu ili karpulo štrcaljku, brusna tijela (dijamantna svrdla, freze) i sredstva za poliranje (finireri, polireri, gumice, četke).

(6) Radnici: jedan doktor dentalne medicine, jedan dentalni asistent, odnosno medicinska sestra.

Dentalni laboratorij

Članak 16.

(1) Dentalni laboratorij mora imati:

– prostor za prijam materijala od najmanje 4 m²

– prostoriju za čiste poslove od najmanje 10 m²

– prostor za nečiste poslove od najmanje 8 m²

– prostor ili odgovarajući ormar za zbrinjavanje lako zapaljivih ili lako hlapljivih tvari

– sanitarni čvor za radnike.

(2) Dentalni laboratorij mora sadržavati sljedeću opremu: računalo s pisačem, radni stol s mikromotorom, usisivačem, osvjetljenjem, puhaljkom i plamenikom, kompresor, aparat za polimerizaciju, hladnjak, pult za odlaganje uređaja, preciznu vagu, artikulator, lopaticu za sadru, gumi miješalicu, noževe, pincete, škare, kliješta, stalak za brusne elemente, kivete, set instrumenata za modeliranje, posudu za odlaganje otisaka, zaštitne naočale za lijevanje, vibrator, obrezivač sadre, uređaj za pjeskarenje, uređaj za poliranje, sudoper s pultom i pult za uređaje te kompresor i hidrauličnu prešu za polimerizaciju.

(3) Ljevaonica mora imati: ljevač, peć za žarenje, ventilaciju i zaštitne naočale za lijevanje.

(4) Radnici: jedan dentalni tehničar.

3. SPECIFIČNA ZDRAVSTVENA ZAŠTITA

Ambulanta medicine rada/medicine rada i sporta

Članak 17.

(1) Ambulanta medicine rada/medicine rada i sporta mora ispunjavati uvjete u pogledu prostora propisane člankom 12. ovoga Pravilnika.

(2) Ambulanta medicine rada/medicine rada i sporta mora sadržavati sljedeću opremu:

– osnovnu medicinsko-tehničku opremu iz članka 13. ovoga Pravilnika

– perkusijski čekić, otoskop, pribor za ispiranje uha, oftalmoskop, negatoskop, dinamometar, kaliper, spirometar, EKG uređaj s pisačem, zaporni sat, tablice za ispitivanje oštrine vida i raspoznavanje boja, Ischiara tablice, test-audiometar, vaga za mjerenje tjelesne težine, visinometar, platneni metar, ortoreter, glukometar, test trake za urin, set testova na droge i lijekove, pribor za uzimanje uzoraka za medicinsko-biokemijske i mikrobiološke pretrage.

(3) Ambulanta medicine rada koja obavlja zdravstvene preglede zrakoplovnog osoblja i posade brodova mora ispunjavati kriterije u pogledu prostora i medicinsko-tehničke opreme propisane pravilnicima kojima se uređuje utvrđivanje zdravstvene sposobnosti ovih osoba.

(4) Funkcionalna dijagnostika po potrebi i provođenje anketa o zdravstvenom stanju radnika može se obaviti i na radnom mjestu radnika.

(5) Vojno zdravstveno središte za potrebe ocjene radne i sportske sposobnosti, uz uvjete iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, mora osigurati uporabu sljedeće opreme: ergometar (pokretna traka ili bicikl ergometar), defibrilator s ekranom, aparat za davanje kisika, bocu s kisikom, rezervnu bocu kisika, stalak za infuzije, setove za infuzije, dva endotrahealna tubusa (za dijete i odraslog), set za reanimaciju, čeono ogledalo ili izvor hladnog svjetla, spekulume za pregled nosnih šupljina, ručnu baterijsku lampu i liječničku torbu.

(6) Za provedbu specijalističkih pregleda i pretraga timova doktora specijalista pojedinih grana medicine osigurat će se dodatni uvjeti u pogledu prostora i opreme u skladu s odredbama pravilnika kojim se uređuje organizacija i način rada Vojno zdravstvenog središta.

(7) Radnici: jedan doktor medicine specijalist medicine rada ili doktor medicine specijalist medicine rada i sporta i jedna medicinska sestra.

4. SPECIJALISTIČKO-KONZILIJARNA ZDRAVSTVENA ZAŠTITA

Specijalistička ambulanta

Članak 18.

(1) Specijalistička ambulanta mora ispunjavati uvjete u pogledu prostora propisane člankom 12. ovoga Pravilnika, osim u slučajevima u kojima medicinsko-tehnička oprema zahtjeva posebne dodatne prostorne uvjete.

(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, specijalistička ambulanta dentalne medicine mora ispunjavati uvjete u pogledu prostora i opreme propisane člankom 15. ovoga Pravilnika.

(3) Specijalistička ambulanta dentalne medicine iz stavka 2. ovoga članka, mora imati doktora dentalne medicine specijalista određene djelatnosti.

(4) Osim medicinsko-tehničke opreme iz članka 13. ovoga Pravilnika, ambulanta pojedinih specijalističkih djelatnosti mora imati:

a) ambulanta internističkih djelatnosti: EKG uređaj s defibrilatorom sa sinhronim praćenjem i kardioverzijom i pisačem, pulsni oksimetar, prijenosni komplet za umjetnu ventilaciju i održavanje prohodnosti dišnih putova, mijeh i maske u različitim veličinama za umjetnu ventilaciju, orofaringealne i nazofaringealne tubuse u različitim veličinama, otvarač za usta, Magilova kliješta, aspirator, kateter za jednokratnu uporabu, bocu kisika s dozatorom i raspršivačem, pribor za punkciju, pribor za lokalnu anesteziju, pribor za ispiranje želuca i kirurške rukavice, negatoskop, vagu za mjerenje tjelesne težine, visinomjer, platneni metar, aspirator, oftalmoskop, otoskop, urinarne katetere za jednokratnu uporabu različitih promjera, pribor za torakalnu punkciju i drenažu, spirometar, irigator, komprese te pribor za uzimanje materijala za hematološke, bakteriološke, parazitološke, citološke i druge pretrage.

Radnici: jedan doktor medicine specijalist interne medicine i jedna medicinska sestra.

b) ambulanta djelatnosti anesteziologije, reanimatologije i intenzivnog liječenja (s liječenjem boli): prijenosni EKG uređaj s defibrilatorom i pisačem, pulsni oksimetar, prijenosni komplet za umjetnu ventilaciju i održavanje prohodnosti dišnih putova, maske i mijeh u različitim veličinama za umjetnu ventilaciju, orofaringealne i nazofaringealne tubuse u različitim veličinama, otvarač za usta, Magilova kliješta, aspirator, kateter za jednokratnu uporabu, bocu kisika s dozatorom i raspršivačem, pribor za punkciju, pribor za lokalnu anesteziju, pribor za ispiranje želuca i kirurške rukavice.

Radnici: jedan doktor medicine specijalist anesteziologije, reanimatologije i intenzivnog liječenja/anesteziologije, reanimatologije i intenzivne medicine i jedna medicinska sestra specijalist u djelatnosti anesteziologije, reanimatologije i intenzivnog liječenja/anesteziologije, reanimatologije i intenzivne medicine.

c) ambulanta kirurških djelatnosti: operacijski stol, rektoskop, sonde, kateter, negatoskop, kirurške i anatomske pincete, skalpele, kirurške škare, kirurške igle i konac, iglodržač, kirurške rukavice, pribor za obavljanje malih kirurških zahvata samo u lokalnoj anesteziji, pribor za punkciju i lokalnu blokadu, pribor za lokalnu anesteziju, aspirator, hvataljku za jezik, stalak za infuzije, setove za infuziju, pribor za uzimanje materijala za laboratorijske pretrage.

Radnici: jedan doktor medicine specijalist opće kirurgije ili specijalist dječje kirurgije ili specijalist neurokirurgije ili specijalist maksilofacijalne kirurgije i jedna medicinska sestra specijalist u kirurškoj djelatnosti ili 1 medicinska sestra.

d) ambulanta djelatnosti ortopedije/ortopedije i traumatologije: pribor za lokalnu anesteziju, negatoskop, kirurške i anatomske pincete, skalpele, kirurške škare, kirurške igle i konac, iglodržač, kirurške rukavice, pribor za obavljanje malih kirurško-ortopedskih zahvata samo u lokalnoj anesteziji, pribor za ortopedska mjerenja, pribor za punkciju i lokalnu blokadu, pribor za uzimanje materijala za laboratorijske pretrage, udlage raznih veličina, pribor za gipsanje i skidanje gipsa.

Radnici: jedan doktor medicine specijalist ortopedije/ortopedije i traumatologije i jedna medicinska sestra specijalist u kirurškoj djelatnosti ili jedna medicinska sestra.

e) ambulanta djelatnosti otorinolaringologije: inhalator, hvataljku za jezik, spekulume za nos i uho, otoskop, ogledalo za grkljan, čeono ogledalo ili hladno svjetlo, povećalo, štrcaljku za ispiranje uha, pribor za vađenje stranih tijela iz nosa, uha i grla, lancete za paracentezu, kirurške škare, skalpel, aspirator, instrumentarij za uzimanje materijala za biopsiju, pribor za uzimanje brisa nosa, uha ždrijela, zaporni sat, set bočicu za ispitivanje sposobnosti osjeta mirisa te glazbene viljuške za ispitivanje vibracije.

Radnici: jedan doktor medicine specijalist otorinolaringologije i jedna medicinska sestra.

f) ambulanta djelatnosti oftalmologije/oftalmologije i optometrije: tablice za ispitivanje oštrine vida i boja, kutiju sa stakalcima (dioptrijskim), oftalmoskop, skijaskop, tonometar po Schiotzu, procjepnu svjetiljku, magnet za vađenje stranih tijela iz očiju, povećalo, pribor za ispiranje očiju, staklene štapiće za oči, pribor za male kirurške okulističke zahvate samo u lokalnoj anesteziji, zamračeni prostor za pregled očne pozadine i keratometar.

Radnici: jedan doktor medicine specijalist oftalmologije/oftalmologije i optometrije i jedna medicinska sestra.

g) ambulanta djelatnosti neurologije: glazbena viljuška za ispitivanje osjeta vibracije, oftalmoskop, povećalo, ručnu baterijsku lampu, perkusijski čekić, zaporni sat, pribor za lumbalnu punkciju, pribor za lokalnu anesteziju i pribor za uzimanje materijala za laboratorijske pretrage.

Radnici: jedan doktor medicine specijalist neurologije i jedna medicinska sestra. U izvanbolničkoj ambulanti gdje je osnovan telemedicinski pristupni centar ili osigurana dostupnost telemedicinskih usluga iz telemedicinskog specijalističkog centra u pogledu radnika potrebno je osigurati jednu medicinsku sestru.

h) ambulanta djelatnosti fizikalne medicine i rehabilitacije: pribor za punkciju i lokalne blokade, negatoskop, ležaj za pregled, pribor za fizijatrijsku dijagnostiku (čekić, metar, kutomjer, dinamometar, libela, visak).

Radnici: jedan doktor medicine specijalist fizikalne medicine i rehabilitacije i jedna medicinska sestra.

i) ambulanta djelatnosti psihijatrije: opremu sukladno članku 13. ovoga Pravilnika.

Radnici: jedan doktor medicine specijalist psihijatrije i jedna medicinska sestra specijalist u psihijatrijskoj djelatnosti ili jedna medicinska sestra. U ambulanti gdje je osnovan telemedicinski pristupni centar ili osigurana dostupnost telemedicinskih usluga iz telemedicinskog specijalističkog centra u pogledu radnika potrebno je osigurati jednu medicinsku sestru specijalista u psihijatrijskoj djelatnosti ili medicinsku sestru.

Hiperbarična komora

Članak 19.

Za potrebe rada u hiperbaričnoj komori i obavljanje hiperbarične oksigenoterapije (u daljnjem tekstu: HBOT) za višemjesnu hiperbaričnu komoru osigurava se:

– prostorija za hiperbaričnu komoru površine 40 m² (5×8 m),

– prostor za skladištenje terapijskih plinova (otvoren, natkriven, fizički osiguran) minimalne površine 20 m² (4×5 m),

– prostor za kompresor 36 m² (6×6 m),

– čekaonica 10 m²,

– garderoba za presvlačenje bolesnika 6 m²,

– prostorija za pregled bolesnika – uvjeti propisani člankom 12. ovoga Pravilnika,

– sanitarni čvor za bolesnike,

– sanitarni čvor za radnike.

Članak 20.

(1) Za obavljanje HBOT-a osigurava se:

– oprema ambulante za preglede propisana člankom 13. ovoga Pravilnika

– oprema barokomore koja uključuje: sjedišta za bolesnike i pratioca, nosače za ležaj/nosila, sustav za dobavu terapijskih plinova za udisanje i za evakuaciju izdahnutih plinova (BIBS), komplet regulatora za isporuku terapijske mješavine za disanje koji rade na zahtjev s otporom između 2 i 3 cm H2O, komplet crijeva i maski za bolesnika s dva nepovratna ventila i elastičnom trakom za fiksiranje, komplet crijeva s maskom za pratioca (bez elastične trake), sustav za nadzor parametara unutarnjeg okoliša u barokomori (obavezno: tlak, temperatura, postotak O2; preporučljivo: postotak CO, CO2, H2O – udvojeni mjerni instrumenti koji rade različitim mehanizmima) s mogućnošću očitanja u i izvan barokomore, sustav za nadzor dišnog medija u BIBS (obavezno: postotak O2, preporučljivo, CO2, CO, N2, NOX, He, H2O), sustav za upravljanje ventilima koji imaju mehanizme za rukovanje iznutra i izvana, sustav video-nadzora (preporučljivo s mogućnošću snimanja i trajne pohrane snimljenog materijala), sustavi za komuniciranje (glavni i pričuvni), medicinska oprema za nadzor i njegu bolesnika tijekom HBOT, kompleti opreme za pružanje prve medicinske pomoći bolesnicima tijekom HBOT-a u skladu s člankom 14. ovoga Pravilnika, medicinska komorica za dodavanje predmeta u i iz komore tijekom HBOT, sustav za gašenje požara vodom natlačenom na 8 bara koji se može aktivirati unutar i izvan komore, osvjetljenje izvana kroz transparencije na tijelu barokomore, glavni i pričuvni izvor napajanja, penetracije za priključivanje mjernih uređaja i elektroda za praćenje vitalnih funkcija bolesnika,

– sustav za skladištenje terapijskih plinova (obavezno: kisik, nitrox 60; preporučljivo: nitrox 40, heliox X, trimix XY), kapaciteta dostatnog za provedbu dva rekompresijska postupka po tablici 6A USN rekompresijskog protokola za dva bolesnika s jednim pratiocem,

– sustav za skladištenje ronilačkog zraka za tlačenje barokomore kapaciteta dostatnog za provedbu dva rekompresijska postupka po tablici 6A USN rekompresijskog protokola s po tri 4-minutna ventiliranja protokom 200 L/min za dva bolesnika s jednim pratiocem.

(2) Zdravstveni i tehnički radnici za provedbu HBOT-a:

– temeljni tim za provedbu postupka HBOT-a čine jedan doktor medicine specijalist ili jedan doktor medicine s edukacijom iz područja hiperbarične medicine kao vođa tima, jedna medicinska sestra i jedan rukovatelj visokotlačnih sustava,

– prošireni tim za provedbu postupka HBOT-a čine jedan doktor medicine specijalist ili jedan doktor medicine s edukacijom iz područja hiperbarične medicine kao vođa tima, dvije medicinske sestre i jedan rukovatelj visokotlačnih sustava,

– kadrovski optimum za operativno djelovanje višemjesne hiperbarične komore su tri temeljna tima za provedbu HBOT-a,

– kadrovski minimum za operativno djelovanje višemjesne hiperbarične komore je prošireni tim za provedbu HBOT-a.

5. HIGIJENSKO-EPIDEMIOLOŠKA ZDRAVSTVENA ZAŠTITA

Članak 21.

Za djelatnost higijensko-epidemiološke zaštite, uz prostor liječničke ambulante, osiguravaju se:

– prostorija za uzimanje i otpremu materijala,

– prostorija za čuvanje zaštitne opreme,

– prostorija za odlaganje medicinskog otpada.

Članak 22.

(1) Uz osnovnu opremu liječničke ambulante, za djelatnost higijensko-epidemiološke zaštite, potrebno je imati posuđe za uzimanje i transport materijala za laboratorijske i mikrobiološke pretrage, zdravstveno-promotivnu, radnu i zaštitnu opremu i klor komparator.

(2) Za obavljanje higijensko-epidemiološke djelatnosti potrebno je imati vozilo na raspolaganju.

(3) Zdravstveni radnici: jedan specijalist epidemiolog ili jedan specijalist javnozdravstvene medicine i dva sanitarna tehničara ili dvije medicinske sestre.

(4) Za poslove dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije moraju biti ispunjeni uvjeti propisani posebnim propisima kojima se uređuje to područje.

6. LJEKARNIČKA DJELATNOST

Članak 23.

(1) Za obavljanje ljekarničke djelatnosti u Vojno zdravstvenom središtu osigurava se:

– prostor za izdavanje lijekova i medicinskih proizvoda od najmanje 40 m²,

– prostor za smještaj i čuvanje lijekova od najmanje 60 m²,

– garderoba,

– sanitarni čvor za radnike.

(2) Za obavljanje ljekarničke djelatnosti mora se osigurati sljedeća oprema: računalo s pisačem, odgovarajuća oprema namijenjena ljekarni za smještaj i čuvanje lijekova i medicinskih proizvoda u prostoriji za izdavanje lijekova i skladištu, odgovarajući metalni ormar s ključem za čuvanje droga i lijekova koji sadrže droge, hladnjak ili odjeljak u hladnjaku ili klimatizirani prostor za čuvanje lijekova na temperaturi od 2 – 8 °C, hladnjak ili odjeljak u hladnjaku ili klimatizirani prostor za čuvanje lijekova na temperaturi od 8 – 15 °C.

(3) Svi hladnjaci i klimatizirani prostori moraju imati ugrađen sustav za mjerenje ili opremu za mjerenje, očitavanje i mogući ispis temperatura radi stalnog praćenja uvjeta čuvanja lijekova i medicinskih proizvoda.

(4) U prostoru za smještaj i čuvanje lijekova iz stavka 1. ovoga članka osigurava se spremnik za odlaganje farmaceutskog otpada.

(5) Vojno zdravstveno središte za obavljanje ljekarničke djelatnosti osigurava sljedeće stručne knjige i priručnike: važeću hrvatsku farmakopeju, Registar gotovih lijekova, Farmakoterapijski priručnik i ostale stručne knjige prema posebnim propisima.

(6) U Vojno zdravstvenom središtu za obavljanje ljekarničke djelatnosti vode se sljedeće knjige evidencije: knjiga prometa droga, knjiga preslike recepata, evidencija potrošnje lijekova, knjiga rokova, evidencija prometa i poslovanja sukladno posebnim propisima, u pisanom ili elektroničkom obliku.

(7) Radnici: jedan magistar farmacije i jedan farmaceutski tehničar.

IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 24.

(1) Vojno zdravstveno središte koje obavlja zakonom propisane zdravstvene djelatnosti mora uskladiti svoj rad u pogledu radnika s odredbama ovoga Pravilnika u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

(2) Vojno zdravstveno središte koje obavlja zakonom propisane zdravstvene djelatnosti mora uskladiti svoj rad u pogledu prostora i opreme s odredbama ovoga Pravilnika u roku od tri godine od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

(3) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima u pogledu prostora, opreme i djelatnika za obavljanje zdravstvene djelatnosti u Vojno zdravstvenom središtu Ministarstva obrane i Oružanih snaga Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 37/15).

Članak 25.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-02/19-02/149 Urbroj: 534-02-1/6-20-11 Zagreb, 9. srpnja 2020.

Ministar izv. prof. dr. sc. Vili Beroš, dr. med., v. r.

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2020_08_95_1800.html

Copyright © Ante Borić