MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ENERGETIKE
1519
Na temelju članka 53. stavka 3. Zakona o održivom gospodarenju otpadom (»Narodne novine«, br. 94/13, 73/17, 14/19 i 98/19), ministar zaštite okoliša i energetike donosi
PRAVILNIK
O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O GOSPODARENJU OTPADNIM VOZILIMA
Članak 1.
U Pravilniku o gospodarenju otpadnim vozilima (»Narodne novine«, br. 125/15, 90/16, 60/18 i 72/18) u članku 2. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Ovim se Pravilnikom u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva 2000/53/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 18. rujna 2000. o otpadnim vozilima (SL L 269, 21. 10. 2000.) kako je posljednji puta izmijenjena Delegiranom direktivom Komisije (EU) 2020/363 оd 17. prosinca 2019. o izmjeni Priloga II. Direktivi 2000/53/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o otpadnim vozilima u pogledu određenih izuzeća za olovo i spojeve olova u komponentama (Tekst značajan za EGP) (SL L 67/119, 5. 3. 2020.), (u daljnjem tekstu: Direktiva 2000/53/EZ).«
Članak 2.
U članku 4. točki 2. podtočka 1. briše se.
Članak 3.
U članku 18. stavku 6. iza riječi: »obvezan« dodaju se riječi: »na svom skladištu«.
Stavak 7. mijenja se i glasi:
»(7) Sakupljač je obvezan skladištiti sakupljena otpadna vozila, dijelove i materijale vozila u građevinama za skladištenje otpada koje ispunjavaju uvjete sukladno posebnom propisu kojim se propisuje gospodarenje otpadom i na način da se izbjegne oštećenje dijelova otpadnih vozila te dijelova i materijala vozila koji sadrže tekućine i kako bi se mogli izdvojiti sastavni dijelovi za ponovnu uporabu, recikliranje i oporabu te sukladno Zakonom propisanoj dozvoli i ugovoru s obrađivačem, iz otpadnog vozila izdvojiti tekućine koje bi prilikom prijevoza mogle predstavljati opasnost za okoliš.«
Članak 4.
U članku 20. stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Sakupljač ima pravo na naknadu troškova od Fonda sukladno cijeni i uvjetima utvrđenim ugovorom, za obavljenu uslugu sakupljanja otpadnih vozila, kao i za pokrivanje troškova preuzimanja i privremenog skladištenja otpadnih dijelova i materijala vozila koji nastaju pri održavanju vozila, predanih obrađivaču, a koja jesu ili su bila registrirana u Republici Hrvatskoj ili za koja posjednik dokaže da je plaćena naknada gospodarenja.«
Članak 5.
U članku 22. stavak 5. mijenja se i glasi:
»(5) Obrađivač mora imati građevinu za skladištenje i obradu otpadnih vozila u skladu sa Zakonom i posebnim propisom, koja mora udovoljavati i zahtjevima iz Priloga V. ovoga Pravilnika, i dužan je sva otpadna vozila skladištiti (čak i ona koja skladišti privremeno) i obrađivati u skladu s ovim Pravilnikom te hijerarhijom otpada i općim zahtjevima za sprječavanje nastanka otpada i gospodarenje otpadom propisanima Zakonom, ne dovodeći u pitanje ostale nacionalne propise o zaštiti zdravlja i okoliša.«
Članak 6.
Članak 28. mijenja se i glasi:
»(1) Izvješće o provedbi članka 7(2) Direktive 2000/53/EZ odnosno stopama ponovne uporabe i oporabe/recikliranja u Republici Hrvatskoj izrađuje Ministarstvo u suradnji s Fondom, u skladu s provedbenim aktom Europske komisije kojim se utvrđuje format za izvješćivanje.
(2) Izvješće iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo izrađuje za svaku kalendarsku godinu te ga elektroničkim putem u roku od 18 mjeseci od završetka izvještajne godine za koju se podaci prikupljaju dostavlja Europskoj komisiji, zajedno s izvješćem o provjeri kvalitete.«
ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 7.
Prilog I. Pravilnika o gospodarenju otpadnim vozilima (»Narodne novine«, br. 125/15, 90/16, 60/18 i 72/18) zamjenjuju se Prilogom I. ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio.
Članak 8.
U cijelom tekstu Pravilnika o gospodarenju otpadnim vozilima (»Narodne novine«, br. 125/15, 90/16, 60/18 i 72/18) riječ »Agencija« u određenom rodu i padežu zamjenjuje se riječju: »Ministarstvo« u odgovarajućem rodu i padežu.
Članak 9.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 351-01/19-04/17 Urbroj: 517-03-2-2-20-23 Zagreb, 24. lipnja 2020.
Ministar dr. sc. Tomislav Ćorić, v. r.
PRILOG I.
Najveća dopuštena vrijednost koncentracije olova, šesterovalentnog kroma i žive iznosi 0,1% masenog udjela u homogenom materijalu, a kadmija 0,01% masenog udjela u homogenom materijalu.
Rezervni dijelovi stavljeni na tržište nakon 1. srpnja 2003. koji se upotrebljavaju za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2003., osim protuutega kotača, grafitnih četkica za elektromotore i kočionih obloga, izuzimaju se iz odredbi članka 8. ovoga Pravilnika.
Materijali i sastavni dijelovi |
Područje primjene i datum isteka izuzeća |
Obveza označavanja ili drugačijeg isticanja |
Olovo kao element u slitinama |
||
1.(a) Čelik za strojnu namjenu i komponente od vruće pocinčanog čelika s masenim udjelom olova do 0,35 % |
|
|
1.(b) Vruće pocinčani čelični limovi s masenim udjelom olova do 0,35 % |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2016. i rezervni dijelovi za ta vozila |
|
2.(a) Aluminij za strojnu namjenu s masenim udjelom olova do 2 % |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2005. |
|
2.(b) Aluminij s masenim udjelom olova do 1,5 % |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2008. |
|
2.(c)i. Aluminij za strojnu namjenu s masenim udjelom olova do 0,4 % |
(1) |
|
2.(c)ii. Slitine aluminija koje nisu uključene u unos 2.(c) i. s masenim udjelom olova do 0,4 %(1) |
(2) |
|
3. Slitine bakra s masenim udjelom olova do 4 % |
(1) |
|
4.(a) Blazinice i košuljice ležajeva |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2008. |
|
4.(b) Blazinice i košuljice ležajeva u motorima, sustavima prijenosa i klimatizacijskim kompresorima |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2011. |
|
Olovo i spojevi olova u komponentama |
||
5.(a) Olovo u visokonaponskim sustavima(2) koji se upotrebljavaju samo u pogonskim jedinicama vozila tipa M1 i N1 |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2019. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X |
5.(b) Olovo u baterijama za namjene koje nisu obuhvaćene unosom 5.(a) |
(1) |
X |
6. Amortizeri |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2016. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X |
7.(a) Vulkanizacijska sredstva i stabilizatori elastomera u crijevima kočionih sustava, crijevima za gorivo, ventilacijskim crijevima, elastomernim/metalnim dijelovima na šasiji i nosačima motora |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2005. |
|
7.(b) Vulkanizacijska sredstva i stabilizatori elastomera u crijevima kočionih sustava, crijevima za gorivo, crijevima za ventilaciju zraka, elastomernim/metalnim dijelovima na šasiji i nosača motora s masenim udjelom olova do 0,5 % |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2006. |
|
7.(c) Vezivna sredstva za elastomere u pogonskom sustavu vozila s masenim udjelom olova do 0,5 % |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2009. |
|
8.(a) Olovo u lemu kojim se električne i elektroničke komponente pričvršćuju na elektroničke tiskane pločice i olovo u završnim premazima priključaka komponenti osim elektrolitskih aluminijskih kondenzatora, na izvodima komponenata i elektronskim tiskanim pločicama |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2016. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X(4) |
8.(b) Olovo u lemu u električnim primjenama osim lemova na elektroničkim tiskanim pločicama ili na staklu |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2011. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X(4) |
8.(c) Olovo u završnim premazima priključaka elektrolitskih aluminijskih kondenzatora |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2013. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X(4) |
8.(d) Olovo u lemu na staklu u senzorima masenog protoka zraka |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2015. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X(4) |
8.(e) Olovo u lemu s visokim talištem (tj. legure na bazi olova s masenim udjelom olova od 85 % ili više) |
(2) |
X |
8.(f)(a) Olovo koje se upotrebljava u sustavima igličnih konektora bez lemljenja |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2017. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X(4) |
8.(f)(b) Olovo u sustavima igličnih konektora osim spojnog dijela konektora ožičenja vozila |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2024. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X |
8.(g)(i) Olovo u lemu za stvaranje održivog električnog kontakta između poluvodičke pločice i nosača u integriranom krugu flipchip sklopova |
Tip vozila homologiran prije 1. listopada 2022. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X |
8.(g)(ii) Olovo u lemu za stvaranje održivog električnog kontakta između poluvodičke pločice i nosača u integriranom krugu flipchip sklopova ako električni kontakt uključuje bilo koju od sljedećih komponenti: i. poluvodički tehnološki čvor veličine 90 nm ili veći, ii. jednu pločicu od 300 mm² ili veću u bilo kojem poluvodičkom tehnološkom čvoru, iii. paketirane sklopove pločica s pločicama od 300 mm² ili većima ili sa silicijskim umecima od 300 mm² ili većima |
(2) Vrijedi za tip vozila homologiran od 1. listopada 2022. i rezervne dijelove za ta vozila |
X |
8.(h) Olovo u lemu kojim se rashladni elementi spajaju na toplinski ponor u energetskim sklopovima poluvodiča s čipom veličine najmanje 1 cm² projekcijske površine i nazivne gustoće električne struje najmanje 1 A/mm² površine silicijskog čipa |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2016. i nakon tog datuma kao rezervni dijelovi za ta vozila |
X(4) |
8.(i) Olovo u lemu za električne primjene na staklu osim lemljenja na laminiranom staklu |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2016. i nakon tog datuma kao rezervni dijelovi za ta vozila |
X(4) |
8.(j) Olovo u lemu za lemljenje laminiranog stakla |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2020. i nakon tog datuma kao rezervni dijelovi za ta vozila |
X(4) |
8.(k) Lemljenje grijaćih elemenata sa strujom jakosti od 0,5 A ili više po lemnom spoju na jednostruke ploče laminiranog stakla debljine stijenke od najviše 2,1 mm. Izuzeće ne obuhvaća lemljenje na kontakte ugrađene u intermedijarni polimer |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2024. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X(4) |
9. Ležišta ventila |
Kao rezervni dijelovi za tipove motora razvijene prije 1. srpnja 2003. |
|
10.(a) Električni i elektronički dijelovi koji sadržavaju olovo u staklu ili keramici, u staklenim ili keramičkim matricama, u stakleno-keramičkim materijalima ili stakleno-keramičkim matricama. Ovim izuzećem nije obuhvaćena uporaba olova u: – staklu u žaruljama i keramičkom kućištu svjećica – dielektričnim keramičkim materijalima dijelova iz točaka 10.(b), 10.(c) i 10.(d). |
|
X(5) (za komponente osim piezoelektričnih elemenata u motorima) |
10.(b) Olovo u dielektričnim keramičkim materijalima kondenzatora na bazi olovnog cirkonata-titanata (PZT) koji su dijelovi integriranih krugova ili odvojenih poluvodiča |
|
|
10.(c) Olovo u dielektričnim keramičkim materijalima kondenzatora s nazivnim naponom nižim od 125 V izmjenične ili 250 V istosmjerne struje |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2016. i rezervni dijelovi za ta vozila |
|
10.(d) Olovo u dielektričnim keramičkim materijalima kondenzatora koji kompenziraju temperaturna odstupanja senzora u ultrasoničnim akustičnim sustavima |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2017. i nakon tog datuma kao rezervni dijelovi za ta vozila |
|
11. Pirotehnički inicijatori |
Tip vozila homologiran prije 1. srpnja 2006. i rezervni dijelovi za ta vozila |
|
12. Termoelektrični materijali koji sadržavaju olovo u automobilskim električnim primjenama koje služe za smanjivanje emisija CO2 oporabom ispušne topline |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2019. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X |
Šesterovalentni krom |
||
13.(a) Antikorozivni premazi |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2007. |
|
13.(b) Antikorozivni premazi za komplete svornjaka i matica na šasijama |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 1. srpnja 2008. |
|
14. Šesterovalentni krom kao antikorozivno sredstvo za rashladne uređaje od ugljičnog čelika u apsorpcijskim hladnjacima s masenim udjelom u rashladnim otopinama do 0,75 % koji su: i. osmišljeni tako da rade potpuno ili djelomično s električnim grijačem, uz prosječnu korištenu ulaznu električnu snagu od < 75 W u stalnim uvjetima rada; ii. osmišljeni tako da rade potpuno ili djelomično s električnim grijačem, uz prosječnu korištenu ulaznu električnu snagu od ≥ 75 W u stalnim uvjetima rada; iii. osmišljeni tako da u potpunosti rade s neelektričnim grijačem. |
Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2020. i rezervni dijelovi za ta vozila Tip vozila homologiran prije 1. siječnja 2026. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X |
Živa |
||
15.(a) Izbojne svjetiljke za prednja svjetla na vozilima |
Tip vozila homologiran prije 1. srpnja 2012. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X |
15.(b) Fluorescentne cijevi u zaslonima na instrumentnoj ploči |
Tip vozila homologiran prije 1. srpnja 2012. i rezervni dijelovi za ta vozila |
X |
Kadmij |
||
16. Akumulatori za vozila na električni pogon |
Kao rezervni dijelovi za vozila stavljena na tržište prije 31. prosinca 2008. |
|
(1) Ovo se izuzeće preispituje 2021.
(1a) Primjenjuje se na slitine aluminija u kojima olovo nije namjerno uneseno nego je prisutno zbog uporabe recikliranog aluminija.
(2) Ovo se izuzeće preispituje 2024.
(2a) Sustavi s istosmjernom električnom strujom napona > 75 V kako su definirani u Pravilniku o električnoj opremi namijenjenoj za uporabu unutar određenih naponskih granica.
(3) Ovo se izuzeće preispituje 2019.
(4) Rastavljanje ako se u vezi s unosom 10.(a) prekorači srednja granična vrijednost od 60 grama po vozilu. Elektroničke naprave koje nije ugradio proizvođač na proizvodnoj liniji ne uzimaju se u obzir za primjenu ove točke.
(5) Rastavljanje ako se u vezi s unosima od 8.(a) do 8.(j) prekorači srednja granična vrijednost od 60 grama po vozilu. Elektroničke naprave koje nije ugradio proizvođač na proizvodnoj liniji ne uzimaju se u obzir za primjenu ove točke.«
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2020_07_81_1519.html