MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
1262
Na temelju članka 27. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010 – ispravak, 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013, 152/2014, 7/2017, 68/2018 i 98/2019) ministrica donosi
ODLUKU
O DONOŠENJU NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA ZA IZBORNI PREDMET SOCIOLOGIJA SPORTA ZA UČENIKE III. RAZREDA U PROGRAMU OPĆE GIMNAZIJE – RAZREDNIM ODJELIMA ZA SPORTAŠE
I.
Ovom Odlukom donosi se nastavni plan i program za izborni predmet Sociologija sporta za učenike III. razreda u programu opće gimnazije – razrednim odjelima za sportaše.
II.
Sadržaji nastavnog plana i programa za izborni predmet Sociologija sporta za III. razred opće gimnazije sastavni su dio ove Odluke i postaju dio nastavnog plana i programa opće gimnazije – razrednih odjela za sportaše.
III.
Ova Odluka i nastavni plan i program za izborni predmet Sociologija sporta za učenike III. razreda opće gimnazije – razrednih odjela za sportaše objavit će se na službenim mrežnim stranicama Ministarstva znanosti i obrazovanja.
IV.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o donošenju programa za izborne predmete Kondicijska priprema, Psihologija sporta, Sociologija sporta i Fiziologija sporta u programu opće gimnazije – razrednim odjelima za sportaše (klasa: 602-03/10-05/00107, urbroj: 533-09-10-0007 od 29. rujna 2010. godine) u dijelu koji se odnosi na izborni predmet Sociologija sporta.
V.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a primjenjivat će se od školske godine 2020./2021.
Klasa: 602-03/19-05/00035
Urbroj: 533-05-19-0005
Zagreb, 15. svibnja 2020.
Ministrica prof. dr. sc. Blaženka Divjak, v. r.
Prijedlog plana i programa izborne nastave iz nastavnog predmeta »Sociologija sporta«
Nastavni plan i program Sociologije sporta
ŠKOLA: Športska gimnazija, Selska cesta 119, Zagreb
NASTAVNI PREDMET: Sociologija sporta
RAZRED: treći
BROJ SATI: 70
Uvod
Sociologija sporta je teorijska i empirijska znanost koja istražuje društvene pojave vezane uz sport i njegovu društvenu funkciju. Sociologija sporta proučava utjecaj društva na sport, ali i povratni utjecaj sporta na društvo te pokušava naći odgovor na pitanja konteksta i društvene uvjetovanosti sporta. Budući da se sociologija sporta bavi društvenošću u cjelini, u prvom planu njezinih istraživanja nalazi se sportski događaj. Sportski događaj čine igrači (akteri), posrednici i navijači. Igrači su svakako najistaknutiji jer bez njih nema utakmice i natjecanja. No, navijači su također bitan činitelj sportskog događaja bez kojih cijeli fenomen gubi smisao. Budući da su naši učenici involvirani u taj proces na sva tri načina i da pokazuju zanimanje za taj aspekt sporta, bitno je da im se u sklopu izbornog predmeta Sociologije sporta omogući uvid u to područje.
Cilj
Cilj programa je upoznavanje s društvenim fenomenom koji je povezan s ključnim područjima društvenog života kao što su obitelj, religija, mediji, politika, gospodarstvo. Sport je sličan navedenim institucijama koje imaju svoje organizacije i norme te svaka ima utjecaj na velik broj članova društva. Kao i svaka institucija, bitan je element društvene strukture te u tom smislu važan segment proučavanja društva.
Ishodi
• Upoznavanje učenika s razvojem sociologije sporta
• Upoznavanje učenika s načinima na koji se sport može definirati
• Upoznavanje učenika s važnosti sporta kao društvenim segmentom
• Upoznavanje učenika sa sportom kao važnim čimbenikom socijalizacije
• Prepoznavanje mjesta sporta u društvu i to u organizacijskom i gospodarskom kontekstu
• Procjena ugleda zanimanja sportaša
• Prepoznavanje sporta u kolektivnom ponašanju
• Upoznavanje učenika s teorijama navijačkog ponašanja
• Uočavanje zastupljenosti pojedinih sportova u društvu
• Objašnjavanje korelacije sporta i devijantnog ponašanja
• Prepoznavanje prisutnosti stratifikacije u sportu
• Uočavanje važnosti uloge medija u sportu
• Osposobljavanje učenika za analizu sadržaja tiska
• Osposobljavanje učenika za izradu ankete
• Osposobljavanje učenika za interpretaciju rezultata ankete
• Osposobljavanje učenika za izradu intervjua
• Procjenjivanje važnosti sporta u hrvatskom društvu
• Osvještavanje važnosti formalnog obrazovanja sportaša.
Elementi ocjenjivanja
• usvojenost sadržaja – poznavanje činjenica, razumijevanje pojmova, povezivanje procesa, poznavanje istraživačkih metoda i njihove primjene
• primjena znanja – aktivnost na satu, domaća zadaća, zadaci, vježbe, odnos prema radu.
Metodičke napomene
Realizacija programa temelji se na predavanjima i raspravama o društvenom fenomenu sporta te aktualnim događajima u sportu. Ostatak sati do ukupnog fonda od 70 sati predviđen je za izradu ankete, obradu podataka i provjeru znanja učenika. Obveze učenika su redovit dolazak na nastavu, a učenici će biti ocjenjivani tijekom nastave uz konkretne zadatke s naglaskom na individualni i grupni rad učenika.
Didaktičke upute
Metode rada:
• nastavne metode – metoda usmenog izlaganja
metoda brainstorminga (oluja mozgova)
metoda razgovora
• metode učenja – kombinirana metoda.
Metodički organizacijski oblici rada: frontalni oblik rada, individualni oblik rada, grupni oblik rada.
Literatura za učenike:
Učenici će se koristiti bilješkama s predavanja te fotokopiranim materijalima prema uputi nastavnika budući da ne postoji udžbenik koji je propisalo Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
Literatura za nastavnike:
• Uvod u sociologiju sporta: sport kao društveni i znanstveni fenomen, Zoran Žugić, Zagreb, 1996.
• Nogomet – politika – nasilje, Srđan Vrcan, Jesenski i Turk, 2003.
• Nogomet i politika: povijest i suvremenost međuodnosa u Hrvatskoj, Lalić, Dražen, Fraktura, 2018.
• Sport i nasilje u Europi, Dominique Bodin, Stephane Heas, Luc Robene, KNJIGA TRGOVINA, Zagreb, 2007.
• Urbana plemena: sociologija subkultura u Hrvatskoj, Benjamin Perasović, Hrvatska sveučilišna naklada, 2001.
• Antičke olimpijske igre i moderni olimpijski pokret do 1917. godine, Zdenko Jajčević, Libera editio, Zagreb, 2008.
Kadrovski uvjeti: Profesor sociologije, VSS.
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2020_05_63_1262.html