Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

NN 63/2020 (28.5.2020.), Odluka o donošenju nastavnog plana i programa za izborni predmet Kondicijska priprema za učenike II. razreda u programu opće gimnazije – razrednim odjelima za sportaše

MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA

1261

Na temelju članka 27. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010 – ispravak, 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013, 152/2014, 7/2017, 68/2018 i 98/2019) ministrica donosi

ODLUKU

O DONOŠENJU NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA ZA IZBORNI PREDMET KONDICIJSKA PRIPREMA ZA UČENIKE II. RAZREDA U PROGRAMU OPĆE GIMNAZIJE – RAZREDNIM ODJELIMA ZA SPORTAŠE

I.

Ovom Odlukom donosi se nastavni plan i program za izborni predmet Kondicijska priprema za učenike II. razreda u programu opće gimnazije – razrednim odjelima za sportaše.

II.

Sadržaji nastavnog plana i programa za izborni predmet Kondicijska priprema za II. razred opće gimnazije sastavni su dio ove Odluke i postaju dio nastavnog plana i programa opće gimnazije – razrednih odjela za sportaše.

III.

Ova Odluka i nastavni plan i program za izborni predmet Kondicijska priprema za učenike II. razreda opće gimnazije – razrednih odjela za sportaše objavit će se na službenim mrežnim stranicama Ministarstva znanosti i obrazovanja.

IV.

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o donošenju programa za izborne predmete Kondicijska priprema, Psihologija sporta, Sociologija sporta i Fiziologija sporta u programu opće gimnazije – razrednim odjelima za sportaše (klasa: 602-03/10-05/00107, urbroj: 533-09-10-0007 od 29. rujna 2010. godine) u dijelu koji se odnosi na izborni predmet Kondicijska priprema.

V.

Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a primjenjivat će se od školske godine 2020./2021.

Klasa: 602-03/19-05/00035 Urbroj: 533-05-19-0004 Zagreb, 15. svibnja 2020.

Ministrica prof. dr. sc. Blaženka Divjak, v. r.

Prijedlog plana i programa izborne nastave iz nastavnog predmeta »Kondicijska priprema sportaša«

1. UVOD

Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture u sustavu odgoja i obrazovanja za učenike kategorizirane sportaše ima vrijednost sredstva aktivnog oporavka s obzirom na učenikovo osobno opredjeljenje i trajno sudjelovanje u jednom sportu.

U njihovu sportskom stvaralaštvu prevladavaju visoko intenzivna trenažna opterećenja koja zahtijevaju informacije iz područja kondicijskih priprema, koja su od velikog značaja za cjeloživotno bavljenje tjelesnim vježbanjem i postizanje boljih rezultata u sportu.

Cilj programa:

Stjecanje teorijskog i motoričkog znanja o pozitivnom utjecaju na obilježja antropološkog statusa, usavršavanje zdravstvene kulture učenika radi očuvanja i promicanja vlastita zdravlja i zdravlja okoline.

Zadaci:

– teorijsko-praktično informiranje učenika o procesu skladnog i višestranog razvoja funkcionalnih i motoričkih sposobnosti te morfoloških karakteristika,

– teorijsko-praktično osposobljavanje učenika za primjenu tjelesnog vježbanja kao dijela kulture življenja,

– stjecanje znanja o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine organske sustave te specifične potrebe s obzirom na spol (učenici/učenice),

– njegovanje zdravstvene kulture radi povećavanja otpornosti organizma na štetne utjecaje modernog načina života i rada,

– stjecanje znanja o postupcima prevencije i rehabilitacije mogućih poremećaja koji nastaju kao posljedica dugotrajnog i jednostranog opterećenja,

– stjecanje elementarnog znanja o planiranju, programiranju i nadzoru procesa vježbanja,

– stjecanje temeljnog znanja o prehrani sportaša,

– razvoj tolerancije i nenasilja u sportu,

– razvoj emotivne stabilnosti.

Tjedni fond sati:

Razred

1.

2.

3.

4.

Ukupno

Broj sati tjedno

 

2

 

 

70

 

2. OBRAZOVNA POSTIGNUĆA I NASTAVNI SADRŽAJ

Nastavna cjelina

Očekivano postignuće

Nastavne teme

Uvod u kondicijsku pripremu sportaša

Upoznavanje učenika s osnovnim načelima kondicijske pripreme.

– uvod u kondicijsku pripremu

– definicija kondicijske pripreme

– primjena kondicijske pripreme

Razvoj brzine u kondicijskoj pripremi sportaša

Učenici će steći osnovne informacije o treningu i vježbama za razvoj brzine.

– definicija motorne sposobnosti brzine

– razvoj motorne sposobnosti brzine uz primjere iz prakse

Teorija treninga izdržljivosti

Učenici će steći saznanja i osnovne informacije o treningu izdržljivosti i primjeni vježbi za razvoj te sposobnosti.

– definicija motorne sposobnosti izdržljivosti

– razvoj motorne sposobnosti izdržljivosti uz primjere iz prakse

Teorija treninga jakosti i snage

Učenici će steći saznanja o treningu za razvoj motorne sposobnosti jakosti i snage te primjeni vježbi.

– definicija motorne sposobnosti jakosti

definicija motorne sposobnosti snage

– razvoj motorne sposobnosti jakosti i snage uz primjere iz prakse

Teorija treninga brzine i agilnosti

Učenici će steći saznanja o treningu za razvoj motorne sposobnosti brzine i agilnosti te primjena vježbi.

– definicija motorne sposobnosti brzine

definicija motorne sposobnosti agilnosti

– razvoj motorne sposobnosti brzine i agilnosti uz primjere iz prakse

Teorija treninga fleksibilnosti

Učenici će steći saznanja o treningu i vježbama za razvoj motorne sposobnosti fleksibilnosti.

– definicija motorne sposobnosti fleksibilnosti

razvoj motorne sposobnosti fleksibilnosti uz primjere iz prakse

Dijagnostika u sportu

Učenici će steći saznanja o važnosti dijagnostike u sportu.

– osnove dijagnostike u sportu

– vrste mjerenja i način njihova provođenja

Selekcija u sportu

Učenici će steći saznanja o selekciji u sportu.

– osnovne karakteristike selekcije u sportu i način primjene

Sportska forma

Učenici će steći saznanja o sportskoj formi.

– definicija sportske forme

– razvojne faze sportske forme

Sportska natjecanja

Učenici će steći saznanja o sportskim natjecanjima.

– definicija sportskih natjecanja, klasifikacija sportskih natjecanja

Periodizacija treninga

Učenici će steći saznanja o periodizaciji u sportu.

– osnove periodizacije u sportu

– olimpijski ciklus i makrociklus

– mezociklus; period i faza

– mikrociklus i trenažni dan

Pretreniranost i farmakološka sredstva za oporavak

Učenici će steći saznanja o pretreniranosti i oporavku sportaša.

– definicija, simptomi i posljedice pretreniranosti

– prevencija pretreniranosti

Doping u sportu

Učenici će steći saznanja o dopingu u sportu.

– doping u sportu: dopuštena i nedopuštena farmakološka sredstva za treniranje i oporavak

Mentalna priprema sportaša

Učenici će steći saznanja o mentalnoj pripremi u sportu.

– uvod u mentalnu pripremu sportaša

– vježbe za poboljšanje mentalne pripreme u sportu

Trening repetitivne i maksimalne snage

Učenici će steći saznanja o jakosti i snazi te o načinu korištenja kinezioloških operatora u svrhu razvoja tih sposobnosti.

– vježbe kojima se svladava težina vlastita tijela ili dijelova tijela (sklekovi, čučnjevi i drugih položaja tijela u prostoru)

– vježbe s vanjskim opterećenjem (medicinke, bućice malih težina do 2 kg i sl.)

– vježbe s vlastitom težinom

– vježbe s otporom partnera

Trening eksplozivne snage i brzine

Učenici će steći saznanja o povećanju sposobnosti i svladavanju različiti prepreka po visini i duljini.

– vježbe u paru (potiskivanje i povlačenje), vježbe poput skokova, poskoka na povišenja, doskoci, penjanje

– kratki sprintovi do 20 m

Trening za razvoj fleksibilnosti

Učenici će steći saznanja o trenažnim procesima za povećanje amplitude pokreta dijelova tijela u pojedinim zglobnim sustavima.

– primjena odgovarajućih vježbi pasivnog i dinamičkog karaktera za razvoj fleksibilnosti

Trening za razvoj agilnost

Učenici će steći saznanja o razvoju agilnosti te njezinoj važnosti u trenažnom procesu i natjecanju.

– jednostavne i složene vježbe za razvoj agilnosti (kretanja u stranu dokorakom, naprijed i natrag, poskoci u šest smjerova…)

Pliometrijski trening

Učenici će steći saznanja o pliometrijskim opterećenjima.

– različite vrste pliometričnih skokova, sve vrste sprintova, skokova i promjene smjera kretanja

Proprioceptivni trening

Učenici će steći saznanja o proprioceptivnim vježbama u svrhu prevencije ozljeda.

– vježbe na balans pločama, na zračnim jastucima, na loptama, na uskim hodnim površinama, sa slobodnim utezima

Trening za razvoj aerobne izdržljivosti

Učenici će steći saznanja na koji način se razvijaju aerobne sposobnosti.

– vježbe za razvoj aerobnog kapaciteta

Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti

Učenici će steći saznanja na koji način se razvijaju anaerobne sposobnosti.

– vježbe jakih trenažnih opterećenja određenog trajanja (60 – 120 s), koje potiču snažan podražaj za aktiviranje transportnog sustava

 

 

 

OPERATIVNI PLAN I PROGRAM KONDICIJSKE PRIPREME SPORTAŠA

Redni broj sata

SADRŽAJI NASTAVNIH TEMA

1.

Uvod u kondicijsku pripremu sportaša

2.

Definicija kondicijske pripreme sportaša

3.

Primjena kondicijske pripreme sportaša

4.

Definicija motorne sposobnosti brzine

5.

Razvoj motorne sposobnosti brzine uz primjere iz prakse

6.

Definicija motorne sposobnosti izdržljivosti

7.

Razvoj motorne sposobnosti izdržljivosti uz primjere iz prakse

8.

Definicija motorne sposobnosti jakosti i snage

9.

Definicija motorne sposobnosti snage

10.

Razvoj motorne sposobnosti jakosti i snage uz primjere iz prakse

11.

Definicija motorne sposobnosti brzine i agilnosti

12.

Definicija motorne sposobnosti agilnosti

13.

Razvoj motorne sposobnosti brzine i agilnosti uz primjere iz prakse

14.

Definicija motorne sposobnosti fleksibilnosti

15.

Razvoj motorne sposobnosti fleksibilnosti uz primjere iz prakse

16.

Definicija, simptomi i posljedice pretreniranosti

17.

Prevencija pretreniranosti

18.

Osnove dijagnostike u sportu

19.

Vrste mjerenja i način njihova provođenja

20.

Osnove karakteristike selekcije u sportu i način primjene

21.

Definicija sportske forme

22.

Povijest dopinga u sportu

23.

Razvojne faze sportske forme

24.

Definicija sportskih natjecanja

25.

Klasifikacija sportskih natjecanja

26.

Osnove periodizacije u sportu

27.

Olimpijski ciklus i godišnji makrociklus treninga

28.

Mezociklus – period i mezociklus – faza

29.

Mikrociklus i trenažni dan

30.

Dopuštena i nedopuštena farmakološka sredstva za treniranje i oporavak

31.

Uvod u mentalnu pripremu sportaša

32.

Vježbe za primjenu mentalne pripreme u sportu

33.

Vježbe za primjenu mentalne pripreme u sportu

34.

Trening za razvoj repetitivne snage

35.

Trening za razvoj repetitivne snage

36.

Trening za razvoj repetitivne snage

37.

Trening za razvoj repetitivne snage

38.

Trening za razvoj maksimalne snage

39.

Trening za razvoj maksimalne snage

40.

Trening za razvoj maksimalne snage

41.

Trening za razvoj maksimalne snage

42.

Trening za razvoj eksplozivne snage

43.

Trening za razvoj eksplozivne snage

44.

Trening za razvoj eksplozivne snage

45.

Trening za razvoj eksplozivne snage

46.

Trening za razvoj agilnosti

47.

Trening za razvoj agilnosti

48.

Trening za razvoj agilnosti

49.

Trening za razvoj agilnosti

50.

Trening za razvoj fleksibilnosti

51.

Trening za razvoj fleksibilnosti

52.

Trening za razvoj fleksibilnosti

53.

Trening za razvoj fleksibilnosti

54.

Trening za razvoj aerobne izdržljivosti

55.

Trening za razvoj aerobne izdržljivosti

56.

Trening za razvoj aerobne izdržljivosti

57.

Trening za razvoj aerobne izdržljivosti

58.

Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti

59.

Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti

60.

Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti

61.

Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti

62.

Pliometrijski trening

63.

Pliometrijski trening

64.

Pliometrijski trening

65.

Pliometrijski trening

66.

Proprioceptivni trening

67.

Proprioceptivni trening

68.

Proprioceptivni trening

69.

Proprioceptivni trening

70.

Zaključivanje ocjena

 

 

3. ORGANIZACIJSKI OBLICI RADA

Metode rada:

a) nastavne metode – metode usmenog izlaganja – metoda demonstracije – metoda postavljanja i rješavanja motoričkih zadataka

b) metode vježbanja – metode standardno ponavljajućeg vježbanja – metode promjenjivog vježbanja – situacijska metoda vježbanja

c) metoda učenja – sintetička metoda – analitička metoda – kombinirana metoda.

Metodički organizacijski oblici rada:

Frontalni oblik rada, individualni oblik rada, grupni oblik rada, pedagoške radionice i složeni metodički oblici rada.

Vrednovanje ishoda:

Provjera MZ, teoretsko znanje i odgojni zadaci. Praćenje i vrednovanje rada učenika kategoriziranih sportaša provoditi uz praćenje stanja njihova antropološkog statusa, uzevši u obzir različito bavljenje sportom, realne mogućnosti svakoga pojedinog učenika i njihov cjelokupni napredak tijekom školske godine.

4. LITERATURA

Za učenike:

Kako ne postoji odgovarajuća literatura, učenici se mogu koristiti bilješkama s predavanja te fotokopiranim materijalima iz priprema nastavnika i slično prema preporuci nastavnika.

Za nastavnike:

1. Dragan Milanović: Teorija i metodika treninga

2. Dragan Milanović, Stjepan Heimer: Dijagnostika treniranosti sportaša

3. Dragan Milanović: Kondicijska priprema sportaša

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2020_05_63_1261.html

Copyright © Ante Borić