MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
1261
Na temelju članka 27. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010 – ispravak, 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013, 152/2014, 7/2017, 68/2018 i 98/2019) ministrica donosi
ODLUKU
O DONOŠENJU NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA ZA IZBORNI PREDMET KONDICIJSKA PRIPREMA ZA UČENIKE II. RAZREDA U PROGRAMU OPĆE GIMNAZIJE – RAZREDNIM ODJELIMA ZA SPORTAŠE
I.
Ovom Odlukom donosi se nastavni plan i program za izborni predmet Kondicijska priprema za učenike II. razreda u programu opće gimnazije – razrednim odjelima za sportaše.
II.
Sadržaji nastavnog plana i programa za izborni predmet Kondicijska priprema za II. razred opće gimnazije sastavni su dio ove Odluke i postaju dio nastavnog plana i programa opće gimnazije – razrednih odjela za sportaše.
III.
Ova Odluka i nastavni plan i program za izborni predmet Kondicijska priprema za učenike II. razreda opće gimnazije – razrednih odjela za sportaše objavit će se na službenim mrežnim stranicama Ministarstva znanosti i obrazovanja.
IV.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o donošenju programa za izborne predmete Kondicijska priprema, Psihologija sporta, Sociologija sporta i Fiziologija sporta u programu opće gimnazije – razrednim odjelima za sportaše (klasa: 602-03/10-05/00107, urbroj: 533-09-10-0007 od 29. rujna 2010. godine) u dijelu koji se odnosi na izborni predmet Kondicijska priprema.
V.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a primjenjivat će se od školske godine 2020./2021.
Klasa: 602-03/19-05/00035 Urbroj: 533-05-19-0004 Zagreb, 15. svibnja 2020.
Ministrica prof. dr. sc. Blaženka Divjak, v. r.
Prijedlog plana i programa izborne nastave iz nastavnog predmeta »Kondicijska priprema sportaša«
1. UVOD
Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture u sustavu odgoja i obrazovanja za učenike kategorizirane sportaše ima vrijednost sredstva aktivnog oporavka s obzirom na učenikovo osobno opredjeljenje i trajno sudjelovanje u jednom sportu.
U njihovu sportskom stvaralaštvu prevladavaju visoko intenzivna trenažna opterećenja koja zahtijevaju informacije iz područja kondicijskih priprema, koja su od velikog značaja za cjeloživotno bavljenje tjelesnim vježbanjem i postizanje boljih rezultata u sportu.
Cilj programa:
Stjecanje teorijskog i motoričkog znanja o pozitivnom utjecaju na obilježja antropološkog statusa, usavršavanje zdravstvene kulture učenika radi očuvanja i promicanja vlastita zdravlja i zdravlja okoline.
Zadaci:
– teorijsko-praktično informiranje učenika o procesu skladnog i višestranog razvoja funkcionalnih i motoričkih sposobnosti te morfoloških karakteristika,
– teorijsko-praktično osposobljavanje učenika za primjenu tjelesnog vježbanja kao dijela kulture življenja,
– stjecanje znanja o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine organske sustave te specifične potrebe s obzirom na spol (učenici/učenice),
– njegovanje zdravstvene kulture radi povećavanja otpornosti organizma na štetne utjecaje modernog načina života i rada,
– stjecanje znanja o postupcima prevencije i rehabilitacije mogućih poremećaja koji nastaju kao posljedica dugotrajnog i jednostranog opterećenja,
– stjecanje elementarnog znanja o planiranju, programiranju i nadzoru procesa vježbanja,
– stjecanje temeljnog znanja o prehrani sportaša,
– razvoj tolerancije i nenasilja u sportu,
– razvoj emotivne stabilnosti.
Tjedni fond sati:
Razred |
1. |
2. |
3. |
4. |
Ukupno |
Broj sati tjedno |
|
2 |
|
|
70 |
2. OBRAZOVNA POSTIGNUĆA I NASTAVNI SADRŽAJ
Nastavna cjelina |
Očekivano postignuće |
Nastavne teme |
Uvod u kondicijsku pripremu sportaša |
Upoznavanje učenika s osnovnim načelima kondicijske pripreme. |
– uvod u kondicijsku pripremu – definicija kondicijske pripreme – primjena kondicijske pripreme |
Razvoj brzine u kondicijskoj pripremi sportaša |
Učenici će steći osnovne informacije o treningu i vježbama za razvoj brzine. |
– definicija motorne sposobnosti brzine – razvoj motorne sposobnosti brzine uz primjere iz prakse |
Teorija treninga izdržljivosti |
Učenici će steći saznanja i osnovne informacije o treningu izdržljivosti i primjeni vježbi za razvoj te sposobnosti. |
– definicija motorne sposobnosti izdržljivosti – razvoj motorne sposobnosti izdržljivosti uz primjere iz prakse |
Teorija treninga jakosti i snage |
Učenici će steći saznanja o treningu za razvoj motorne sposobnosti jakosti i snage te primjeni vježbi. |
– definicija motorne sposobnosti jakosti definicija motorne sposobnosti snage – razvoj motorne sposobnosti jakosti i snage uz primjere iz prakse |
Teorija treninga brzine i agilnosti |
Učenici će steći saznanja o treningu za razvoj motorne sposobnosti brzine i agilnosti te primjena vježbi. |
– definicija motorne sposobnosti brzine definicija motorne sposobnosti agilnosti – razvoj motorne sposobnosti brzine i agilnosti uz primjere iz prakse |
Teorija treninga fleksibilnosti |
Učenici će steći saznanja o treningu i vježbama za razvoj motorne sposobnosti fleksibilnosti. |
– definicija motorne sposobnosti fleksibilnosti razvoj motorne sposobnosti fleksibilnosti uz primjere iz prakse |
Dijagnostika u sportu |
Učenici će steći saznanja o važnosti dijagnostike u sportu. |
– osnove dijagnostike u sportu – vrste mjerenja i način njihova provođenja |
Selekcija u sportu |
Učenici će steći saznanja o selekciji u sportu. |
– osnovne karakteristike selekcije u sportu i način primjene |
Sportska forma |
Učenici će steći saznanja o sportskoj formi. |
– definicija sportske forme – razvojne faze sportske forme |
Sportska natjecanja |
Učenici će steći saznanja o sportskim natjecanjima. |
– definicija sportskih natjecanja, klasifikacija sportskih natjecanja |
Periodizacija treninga |
Učenici će steći saznanja o periodizaciji u sportu. |
– osnove periodizacije u sportu – olimpijski ciklus i makrociklus – mezociklus; period i faza – mikrociklus i trenažni dan |
Pretreniranost i farmakološka sredstva za oporavak |
Učenici će steći saznanja o pretreniranosti i oporavku sportaša. |
– definicija, simptomi i posljedice pretreniranosti – prevencija pretreniranosti |
Doping u sportu |
Učenici će steći saznanja o dopingu u sportu. |
– doping u sportu: dopuštena i nedopuštena farmakološka sredstva za treniranje i oporavak |
Mentalna priprema sportaša |
Učenici će steći saznanja o mentalnoj pripremi u sportu. |
– uvod u mentalnu pripremu sportaša – vježbe za poboljšanje mentalne pripreme u sportu |
Trening repetitivne i maksimalne snage |
Učenici će steći saznanja o jakosti i snazi te o načinu korištenja kinezioloških operatora u svrhu razvoja tih sposobnosti. |
– vježbe kojima se svladava težina vlastita tijela ili dijelova tijela (sklekovi, čučnjevi i drugih položaja tijela u prostoru) – vježbe s vanjskim opterećenjem (medicinke, bućice malih težina do 2 kg i sl.) – vježbe s vlastitom težinom – vježbe s otporom partnera |
Trening eksplozivne snage i brzine |
Učenici će steći saznanja o povećanju sposobnosti i svladavanju različiti prepreka po visini i duljini. |
– vježbe u paru (potiskivanje i povlačenje), vježbe poput skokova, poskoka na povišenja, doskoci, penjanje – kratki sprintovi do 20 m |
Trening za razvoj fleksibilnosti |
Učenici će steći saznanja o trenažnim procesima za povećanje amplitude pokreta dijelova tijela u pojedinim zglobnim sustavima. |
– primjena odgovarajućih vježbi pasivnog i dinamičkog karaktera za razvoj fleksibilnosti |
Trening za razvoj agilnost |
Učenici će steći saznanja o razvoju agilnosti te njezinoj važnosti u trenažnom procesu i natjecanju. |
– jednostavne i složene vježbe za razvoj agilnosti (kretanja u stranu dokorakom, naprijed i natrag, poskoci u šest smjerova…) |
Pliometrijski trening |
Učenici će steći saznanja o pliometrijskim opterećenjima. |
– različite vrste pliometričnih skokova, sve vrste sprintova, skokova i promjene smjera kretanja |
Proprioceptivni trening |
Učenici će steći saznanja o proprioceptivnim vježbama u svrhu prevencije ozljeda. |
– vježbe na balans pločama, na zračnim jastucima, na loptama, na uskim hodnim površinama, sa slobodnim utezima |
Trening za razvoj aerobne izdržljivosti |
Učenici će steći saznanja na koji način se razvijaju aerobne sposobnosti. |
– vježbe za razvoj aerobnog kapaciteta |
Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti |
Učenici će steći saznanja na koji način se razvijaju anaerobne sposobnosti. |
– vježbe jakih trenažnih opterećenja određenog trajanja (60 – 120 s), koje potiču snažan podražaj za aktiviranje transportnog sustava |
OPERATIVNI PLAN I PROGRAM KONDICIJSKE PRIPREME SPORTAŠA
Redni broj sata |
SADRŽAJI NASTAVNIH TEMA |
1. |
Uvod u kondicijsku pripremu sportaša |
2. |
Definicija kondicijske pripreme sportaša |
3. |
Primjena kondicijske pripreme sportaša |
4. |
Definicija motorne sposobnosti brzine |
5. |
Razvoj motorne sposobnosti brzine uz primjere iz prakse |
6. |
Definicija motorne sposobnosti izdržljivosti |
7. |
Razvoj motorne sposobnosti izdržljivosti uz primjere iz prakse |
8. |
Definicija motorne sposobnosti jakosti i snage |
9. |
Definicija motorne sposobnosti snage |
10. |
Razvoj motorne sposobnosti jakosti i snage uz primjere iz prakse |
11. |
Definicija motorne sposobnosti brzine i agilnosti |
12. |
Definicija motorne sposobnosti agilnosti |
13. |
Razvoj motorne sposobnosti brzine i agilnosti uz primjere iz prakse |
14. |
Definicija motorne sposobnosti fleksibilnosti |
15. |
Razvoj motorne sposobnosti fleksibilnosti uz primjere iz prakse |
16. |
Definicija, simptomi i posljedice pretreniranosti |
17. |
Prevencija pretreniranosti |
18. |
Osnove dijagnostike u sportu |
19. |
Vrste mjerenja i način njihova provođenja |
20. |
Osnove karakteristike selekcije u sportu i način primjene |
21. |
Definicija sportske forme |
22. |
Povijest dopinga u sportu |
23. |
Razvojne faze sportske forme |
24. |
Definicija sportskih natjecanja |
25. |
Klasifikacija sportskih natjecanja |
26. |
Osnove periodizacije u sportu |
27. |
Olimpijski ciklus i godišnji makrociklus treninga |
28. |
Mezociklus – period i mezociklus – faza |
29. |
Mikrociklus i trenažni dan |
30. |
Dopuštena i nedopuštena farmakološka sredstva za treniranje i oporavak |
31. |
Uvod u mentalnu pripremu sportaša |
32. |
Vježbe za primjenu mentalne pripreme u sportu |
33. |
Vježbe za primjenu mentalne pripreme u sportu |
34. |
Trening za razvoj repetitivne snage |
35. |
Trening za razvoj repetitivne snage |
36. |
Trening za razvoj repetitivne snage |
37. |
Trening za razvoj repetitivne snage |
38. |
Trening za razvoj maksimalne snage |
39. |
Trening za razvoj maksimalne snage |
40. |
Trening za razvoj maksimalne snage |
41. |
Trening za razvoj maksimalne snage |
42. |
Trening za razvoj eksplozivne snage |
43. |
Trening za razvoj eksplozivne snage |
44. |
Trening za razvoj eksplozivne snage |
45. |
Trening za razvoj eksplozivne snage |
46. |
Trening za razvoj agilnosti |
47. |
Trening za razvoj agilnosti |
48. |
Trening za razvoj agilnosti |
49. |
Trening za razvoj agilnosti |
50. |
Trening za razvoj fleksibilnosti |
51. |
Trening za razvoj fleksibilnosti |
52. |
Trening za razvoj fleksibilnosti |
53. |
Trening za razvoj fleksibilnosti |
54. |
Trening za razvoj aerobne izdržljivosti |
55. |
Trening za razvoj aerobne izdržljivosti |
56. |
Trening za razvoj aerobne izdržljivosti |
57. |
Trening za razvoj aerobne izdržljivosti |
58. |
Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti |
59. |
Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti |
60. |
Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti |
61. |
Trening za razvoj anaerobne izdržljivosti |
62. |
Pliometrijski trening |
63. |
Pliometrijski trening |
64. |
Pliometrijski trening |
65. |
Pliometrijski trening |
66. |
Proprioceptivni trening |
67. |
Proprioceptivni trening |
68. |
Proprioceptivni trening |
69. |
Proprioceptivni trening |
70. |
Zaključivanje ocjena |
3. ORGANIZACIJSKI OBLICI RADA
Metode rada:
a) nastavne metode – metode usmenog izlaganja – metoda demonstracije – metoda postavljanja i rješavanja motoričkih zadataka
b) metode vježbanja – metode standardno ponavljajućeg vježbanja – metode promjenjivog vježbanja – situacijska metoda vježbanja
c) metoda učenja – sintetička metoda – analitička metoda – kombinirana metoda.
Metodički organizacijski oblici rada:
Frontalni oblik rada, individualni oblik rada, grupni oblik rada, pedagoške radionice i složeni metodički oblici rada.
Vrednovanje ishoda:
Provjera MZ, teoretsko znanje i odgojni zadaci. Praćenje i vrednovanje rada učenika kategoriziranih sportaša provoditi uz praćenje stanja njihova antropološkog statusa, uzevši u obzir različito bavljenje sportom, realne mogućnosti svakoga pojedinog učenika i njihov cjelokupni napredak tijekom školske godine.
4. LITERATURA
Za učenike:
Kako ne postoji odgovarajuća literatura, učenici se mogu koristiti bilješkama s predavanja te fotokopiranim materijalima iz priprema nastavnika i slično prema preporuci nastavnika.
Za nastavnike:
1. Dragan Milanović: Teorija i metodika treninga
2. Dragan Milanović, Stjepan Heimer: Dijagnostika treniranosti sportaša
3. Dragan Milanović: Kondicijska priprema sportaša
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2020_05_63_1261.html