Baza je ažurirana 20.11.2024.
zaključno sa NN 109/24
EU 2024/2679
Pravilnik o Hrvatskom upisniku oporuka – PROČIŠĆENI TEKST
MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I LOKALNE SAMOUPRAVE
Na temelju članka 255. stavak 1. u vezi s člankom 68. Zakona o nasljeđivanju (»Narodne novine« br. 48/93) ministrica pravosuđa, uprave i lokalne samouprave, donosi
PROČIŠĆENI TEKST (NN 135/03, 164/04, 91/19)
Članak 1.
Pravilnikom o Hrvatskom upisniku oporuka (u daljnjem tekstu: Pravilnik) uređuje se sadržaj Hrvatskog upisnika oporuka (u daljnjem tekstu: HUO) i način njegova vođenja.
Hrvatski upisnik oporuka vodi Hrvatska javnobilježnička komora u svom sjedištu u Zagrebu.
Članak 2.
U Hrvatski upisnik oporuka evidentiraju se privatne i javne oporuke, te davanje obavijesti za potrebe ostavinskog postupka na osnovu upita čuva li se i kod koga je oporuka pohranjena.
U HUO se evidentira činjenica da je oporuka sastavljena, pohranjena te proglašena.
Članak 3. (NN 91/19)
Podatke o oporuci koja se evidentira u HUO dostavljaju:
– javni bilježnici
– odvjetnici
– općinski sudovi
– diplomatsko-konzularna predstavništva
– osobe koje su napravile oporuku.
Podatke o evidentiranim oporukama u HUO osim oporučitelja može tražiti i osoba koju je oporučitelj za to posebno ovlastio, a nakon oporučiteljeve smrti podatke evidentirane u HUO mogu tražiti osobe i tijela iz stavka 1. ovoga članka.
Nakon oporučiteljeve smrti podatke evidentirane u HUO mogu tražiti osobe ili tijela iz drugih država članica Europske unije koja, na temelju nacionalnog propisa, provode ostavinski postupak za koji je potrebno pribaviti podatke iz HUO.
Za primjenu stavka 3. ovoga članka ostavinski postupak je postupak koji se provodi radi utvrđivanja tko su ostaviteljevi nasljednici, što čini ostaviteljevu ostavinu, koja prava iz ostavine pripadaju nasljednicima, zapisovnicima i drugim osobama ili radi ostvarivanja prava nasljednika, zapisovnika ili drugih osoba u vezi s ostavinom odnosno poduzimanje odgovarajućih radnji radi ostvarivanja prava nasljednika, zapisovnika ili drugih osoba u vezi s ostavinom.
Članak 4.
1. Evidencija podataka
Zahtjev za evidenciju oporuke u HUO podnosi se za:
– činjenice da je sastavljena javna oporuka od strane ovlaštene osobe
– činjenica da je oporuka primljena na čuvanje kod suda, javnog bilježnika ili diplomatsko-konzularnog predstavništva
– činjenice da je sud ili javni bilježnik primio izjavu svjedoka usmene oporuke
– činjenice da je oporuka primljena na čuvanje kod odvjetnika
– činjenice da je oporuka primljena na čuvanje kod fizičke ili pravne osobe
– činjenice da je oporučitelj sastavio vlastitu oporuku ili oporuku pred svjedocima.
2. Vraćanje oporuke
U HUO se evidentiraju i podaci o vraćanju oporuke i to:
– kad je sud, javni bilježnik ili diplomatsko-konzularno predstavništvo vratilo oporučitelju ili njegovu opunomoćeniku oporuku koja se kod njih nalazila na čuvanju
– kad je oporučitelj opozvao svoju oporuku pred osobom ovlaštenom za sastavljanje javne oporuke
– kad je oporuka proglašena u ostavinskom postupku
– kad je oporuku vratila fizička ili pravna osoba kojoj je povjerena na čuvanje.
Obavijest o vraćanju oporuke dostavljaju osobe i tijela iz čl. 3. ovoga Pravilnika:
– sud, javni bilježnik ili diplomatsko-konzularno predstavništvo, koji su vratili oporuku
– sud, javni bilježnik ili diplomatsko-konzularno predstavništvo pred kojim je opozvana oporuka
– sud ili javni bilježnik koji je proglasio oporuku
– odvjetnik kod kojeg je oporuka bila na čuvanju.
3. Upiti
U zahtjevu za dostavu podataka iz HUO moraju se navesti podaci o oporučitelju iz čl. 8. st. 4. ovoga Pravilnika.
4. Promjena u evidentiranju podataka
Sve promjene koje su se dogodile nakon evidentiranja oporuke u HUO upisuju se pod istim evidencijskim brojem oporučitelja.
Članak 5.
Pohrana podataka u HUO obavlja se pomoću informatičkog sustava u Hrvatskoj javnobilježničkoj komori, odnosno na drugi odgovarajući način.
Ako nisu ispunjeni uvjeti za vođenje na način propisan u st. 1. ovoga članka, HUO će se voditi ručno.
Podaci se u pravilu dostavljaju putem elektroničkog prijenosa podataka.
Javni bilježnici, općinski sudovi i diplomatsko-konzularna predstavništva dužni su osigurati sve uvjete potrebne za elektronički prijenos podataka (mrežna povezanost, software, hardware).
Tehničke preduvjete za vođenje HUO odredit će ministar nadležan za poslove pravosuđa, na prijedlog Hrvatske javnobilježničke komore.
Formate podataka koji su potrebni kod evidencija, promjena u evidentiranju podataka, upita i odgovora na upite određuje Hrvatska javnobilježnička komora.
Svaka ovlaštena osoba mora se u okviru elektronskog pravnog prometa predstaviti navođenjem svog HUO korisničkog broja, zajedno sa sigurnosnom šifrom.
HUO korisnički broj dodjeljuje Hrvatska javnobilježnička komora uzimajući u obzir kriterije koji su navedeni u članku 9. ovoga Pravilnika u svezi s davanjem ovlaštenja.
Sigurnosnu šifru mora ovlaštena osoba izabrati sama. Sigurnosna šifra mora se čuvati u tajnosti i zaštititi od zlouporabe. Gubitak sigurnosne šifre mora se odmah prijaviti Hrvatskoj javnobilježničkoj komori.
Članak 6.
Evidentirane oporuke u HUO dobivaju evidencijski broj.
Evidencijski broj HUO sastoji se od HUO korisničkog broja i broja oporuke.
Broj oporuke je redni broj upisnika i četveroznamenkasti broj godine u kojoj je oporuka upisana. Ako se tijekom godine u HUO dostavlja nova oporuka, ona se upisuje pod sljedećim rednim brojem HUO-a. Ovaj podatak upisuje se u rubriku »primjedba«.
Na isti način postupa se i s oporukama koje su zaprimljene naknadno u različitim godinama.
Članak 7.
Sve osobe koje rade na obradi podataka HUO, kao i osobe zaposlene u Hrvatskoj javnobilježničkoj komori, a imaju pristup podacima u HUO, obvezuju se čuvati tajnu o ovim podacima.
Članak 8. (NN 91/19)
1. Adresa
Sva pismena koja se odnose na Hrvatski upisnik oporuka, upućuju se na Hrvatsku javnobilježničku komoru (Hrvatski upisnik oporuka) putem elektronskog prijenosa podataka.
2. Elektronski prijenos podataka
Za postavljanje zahtjeva za evidenciju, promjene, upite, koristit će se mogućnosti elektronskog prijenosa podataka koje Hrvatska javnobilježnička komora stavlja na raspolaganje.
Hrvatska javnobilježnička komora obavještava korisnike o tehničkim mogućnostima unosa podataka.
3. Dostava podataka
I. EVIDENTIRANJE
Podaci koji se dostavljaju elektronskim putem moraju biti potpuni.
Podaci o oporučitelju su:
1) prezime
2) ime
3) datum i mjesto (ili, ako to nije poznato, država) rođenja
4) datum pohranjivanja (ukoliko se datum pohranjivanja ne može ustanoviti, onda datum sastavljanja) oporuke
5) vrsta oporuke
6) mjesto čuvanja oporuke
7) po mogućnosti, spol i OIB oporučitelja
8) adresa ili prebivalište, kako su prijavljeni
Za vrstu isprava i mjesto čuvanja moraju se koristiti sljedeće kratice:
Privatna oporuka – »PO«
– vlastita oporuka – »VO«
– pisana oporuka pred svjedocima – »POS«
Javna oporuka – »JO«
– javna oporuka sastavljena kod suda – »JOSS«
– javna oporuka sastavljena kod javnog
bilježnika – »JOJB«
– javna oporuka sastavljena kod
diplomatsko-konzularnog predstavništva – »JODK«
Pohrana – čuvanje oporuke – »PO«
– pohranjena kod suda – »POS«
– pohranjena kod javnog bilježnika – »POJB«
– pohranjena kod diplomatsko-konzularnog
predstavništva – »PODK«
– pohranjena kod odvjetnika – »POO«
– poranjena kod fizičke ili pravne osobe – »POFO« ili
»POPO«
Izjava svjedoka usmene oporuke – »IUO«
– primljena kod suda – »IUOS«
– primljena kod javnog bilježnika – »IUOJB«
II. VRAĆANJE OPORUKE
Obavezni podaci:
1) HUO evidencijski broj oporuke
2) bilo koja dva podatka iz I. t. 1 - 5. (evidentiranje).
III. PROMJENA U EVIDENTIRANJU PODATAKA
Obavezni podaci:
1) HUO korisnički broj prijašnjeg korisnika
2) HUO korisnički broj novog korisnika
3) HUO evidencijski broj oporuke za prijenos
4) bilo koja dva podatka iz I. t. 1 - 5. (evidentiranje).
IV. UPITI
Obavezni podaci o oporučitelju:
1) prezime
2) ime
3) datum i mjesto (ili, ako to nije poznato, država) rođenja
4) datum smrti oporučitelja
5) smrtni list za oporučitelja ili smrtovnica
6) po mogućnosti, spol i OIB oporučitelja
7) adresa ili prebivalište, kako su prijavljeni
8) broj ostavinskog spisa
9) obavezni podaci o tražitelju podataka u HUO-u.
4. Istovjetnost
Prije prenošenja podataka elektronskim putem, ovlaštena osoba koja dostavlja podatke mora se svaki put predstaviti informatičkom sustavu Hrvatske javnobilježničke komore.
Članak 9. (NN 91/19)
Evidentiranje, vraćanje oporuke, upiti i promjene u evidentiranju podataka obavljaju se elektronskim prijenosom podataka. Pristup korisnika programu moguć je u svako doba uz navođenje HUO korisničkog broja zajedno sa sigurnosnom šifrom.
Ako upite postavljaju osobe ili tijela iz članka 3. stavka 3. ovoga Pravilnika, podaci se mogu dostavljati elektroničkim prijenosom podataka tim osobama ili tijelima, ako su ostvarene tehničke pretpostavke za takav oblik komunikacije.
Osobe koje su sastavile oporuku mogu dostaviti podatke u HUO osobno, odnosno putem javnog bilježnika.
Članak 10.
Odgovori na upite u okviru elektronskog pravnog prometa daju se odmah.
Na upite se odgovara cjelovitim ponavljanjem traženih podataka i rezultata koji odgovaraju traženim podacima.
Algoritam za pretraživanje u HUO odredit će Hrvatska javnobilježnička komora.
Evidencijski podaci oporučitelja s istim imenom i prezimenom i s istim datumom rođenja ili bez evidentiranog datuma rođenja bit će također ispisani.
Negativni odgovor, odnosno ispis istog, sadržava osim ponovljenog teksta iz upita i obavijesti: »Nisu pronađeni odgovarajući podaci«.
Prigovom upita javnog bilježnika kao sudskog povjerenika ili u slučaju upita suda u određenom ostavinskom predmetu HUO, odgovor obvezatno sadrži mjesta gdje su oporuke pohranjene.
Za evidentiranje upisa ili upisa vraćanja jedne oporuke plaća se naknada od 100,00 kn i to prilikom evidentiranja.
Za upit u jednom ostavinskom postupku plaća se naknada od 20,00 kn.
Za promjenu evidentiranja podataka plaća se naknada od 30,00 kn.
Paušalna naknada za potpuni spisak svih isprava koje su evidentirane pod jednim evidencijskim brojem, iznosi 100,00 kn.
Naknadu iz stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga članka dužan je platiti oporučitelj, odnosno korisnik iz člana 3. ovoga Pravilnika, osim općinskog suda.
Naknadu iz stavka 2. ovoga članka ne plaćaju osobe i tijela iz članka 3. stavka 3. ovoga Pravilnika, pod uvjetom uzajamnosti.
Članak 12.
Nakon svakog podnesenog zahtjeva za upis korisnik dobiva kontrolni ispis upisa. Kod upita ispis odgovora ponavlja tekst upita zbog kontrole. Ako se u roku od 14 dana od dana ispisa ne uloži prigovor, smatrat će se da je upis potvrđen kao ispravan.
Oporučitelj ili osoba koju je on za to posebno ovlastio, može u svako vrijeme zatražiti spisak svih oporuka koje su evidentirane pod njegovim evidencijskim brojem u HUO.
Članak 13.
Ako je potreban ispravak evidencije, tada se mora ponovno postaviti zahtjev za novu evidenciju ovih podataka.
U svrhu ispravka pogrešnog upita mora se postaviti novi – ispravni upit.
Za sve upise ili upite na temelju ispravka mora se platiti naknada, osim ako greške nisu prouzročene krivnjom Hrvatske javnobilježničke komore, pa se iz toga razloga ispravci vrše bez plaćanja naknade.
Članak 14.
Ako je imenovan novi javni bilježnik za područje istog općinskog suda, oporuke koje se odnose na istog oporučitelja i dalje se vezuju na taj osnovni broj.
Članak 15.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 700-01/03-01409
Urbroj: 514-06-01-03-5
Zagreb, 19. kolovoza 2003.
Članak 2.
Ova izmjena stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 700-01/03-01409
Urbroj: 514-06-01-04-6
Zagreb, 12. studenoga 2004.
Članak 5.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, osim članka 2. koji stupa na snagu u roku od jedne godine od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/19-01/100015
Urbroj: 514-05-01-01-01/01-19-1
Zagreb, 18. srpnja 2019.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.