Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
Na temelju članka 12. stavka 1. točke 1., članka 19. stavka 1. i članka 99. stavka 9. Zakona o elektroničkim komunikacijama (»Narodne novine« br. 73/08, 90/11, 133/12, 80/13, 71/14 i 72/17), Vijeće Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti donosi
Članak 1.
U Pravilniku o načinu i rokovima provedbe mjera zaštite sigurnosti i cjelovitosti mreža i usluga (»Narodne novine« br. 109/12, 33/13, 126/13, 67/16; dalje: Pravilnik), u članku 2. iza točke 3. dodaje se nova točka 4. koja glasi:
»4. računalno-sigurnosni incident: jedan ili više računalnih sigurnosnih događaja koji su narušili odnosno narušavaju sigurnost informacijskog sustava ili računalne mreže, te ugrožavaju povjerljivost, cjelovitost i dostupnost informacija koji se korištenjem informacijskog sustava ili računalne mreže kreiraju, obrađuju, pohranjuju ili prenose.«
Članak 2.
U Pravilniku iza članka 4. dodaje se novi članak 5. koji glasi:
»Članak 5.
(1) Operatori su obvezni obavijestiti Agenciju o svakom značajnom računalno-sigurnosnom incidentu koji je značajnije utjecao na dostupnost, cjelovitost ili povjerljivost informacijskog sustava ili računalne mreže, sukladno kriterijima za izvješćivanje iz Dodatka 2. ovog Pravilnika. Prilikom podnošenja prijava sukladno ovom članku, u cijelosti se primjenjuje Nacionalna taksonomija računalno-sigurnosnih incidenata.
(2) O računalno-sigurnosnim incidentima iz stavka 1. operatori moraju obavijestiti Agenciju bez odgode, čim su podaci dostupni, i to putem obrasca propisanog u Dodatku 3. ovog Pravilnika:
1. u roku od najviše 24 sata nakon otkrivanja računalno-sigurnosnog incidenta
2. u roku od najviše 20 dana od dana otklanjanja računalno-sigurnosnog incidenta.
(3) Sve obavijesti o računalno-sigurnosnim incidentima moraju se dostavljati Agenciji upotrebom protokola za siguran prijenos podataka ili u šifriranom obliku elektroničkim putem na adresu elektroničke pošte [email protected] ili na drugi prikladan način, sukladno obrascu iz Dodatka 3.
(4) Nakon pribavljanja potpunih informacija sukladno ovom članku, Agencija će informacije o prijavljenim računalno-sigurnosnim incidentima dostaviti CERT-u kao nacionalnom tijelu za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti javnih informacijskih sustava u Republici Hrvatskoj.
(5) Nakon razmatranja prijavljenih incidenata, Agencija će u suradnji s Nacionalnim CERT-om, naložiti eventualnu dopunu izvješća te poduzimanje drugih mjera propisanih Zakonom, uključujući i davanje određenih preporuka, smjernica i upozorenja o sigurnosnim ugrozama.
(6) U slučaju potrebe pokretanja odgovarajućeg postupka iz nadležnosti Agencije u odnosu na prijavljene incidente, Agencija će aktivno surađivati sa CERT-om, te u slučaju potrebe zatražiti stručnu pomoć i koordinaciju pri definiraju konkretnih aktivnosti i korektivnih mjera u vezi s nastalim ili potencijalnim računalno-sigurnosnim incidentima.
(7) Nacionalni CERT će temeljem prikupljenih prijava dobivenih putem adrese elektroničke pošte navedene u stavku 3. ovog članka, dostaviti Agenciji najmanje jednom mjesečno izvješće o značajnim incidentima iz prethodnog razdoblja.
(8) U slučaju osiguravanja alternativnog načina podnošenja prijava pri CERT-u putem odgovarajuće platforme, Agencija će obavijestiti operatore o promijeni načina prijavljivanja značajnih računalno-sigurnosnih incidenata.«
Članak 3.
(1) Dosadašnji članak 5. Pravilnika postaje članak 6. Pravilnika.
(2) Dosadašnji članak 6. Pravilnika postaje članak 7. Pravilnika.
Članak 4.
Dodatak 2. Pravilnika mijenja se novim Dodatkom 2. koji glasi:
DODATAK 2
KRITERIJI ZA IZVJEŠĆIVANJE
Sigurnosni incidenti |
Minimum krajnjih korisnika obuhvaćenih sigurnosnim incidentom |
Minimalno trajanje sigurnosnog incidenta |
Mrežno onemogućavanje, primanja, ostvarivanja ili točnog usmjeravanja poziva prema hitnim službama |
10 000 korisnika |
neovisno o trajanju |
Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži |
12 670 korisnika |
8 sati |
Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži |
25 340 korisnika |
6 sati |
Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži |
63 350 korisnika |
4 sata |
Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži |
126 700 korisnika |
2 sata |
Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži |
190 000 korisnika |
1 sat |
Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži |
45 465 korisnika |
8 sati |
Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži |
90 930 korisnika |
6 sati |
Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži |
227 326 korisnika |
4 sata |
Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži |
454 652 korisnika |
2 sata |
Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži |
681 979 korisnika |
1 sat |
Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži |
11 133 korisnika |
8 sati |
Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži |
22 266 korisnika |
6 sati |
Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži |
55 666 korisnika |
4 sata |
Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži |
111 333 korisnika |
2 sata |
Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži |
167 000 korisnika |
1 sat |
Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži |
35 814 korisnika |
8 sati |
Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži |
71 628 korisnika |
6 sati |
Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži |
179 070 korisnika |
4 sata |
Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži |
358 140 korisnika |
2 sata |
Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži |
537 211 korisnika |
1 sat |
Računalno-sigurnosni incident |
Uvjeti prijave računalno-sigurnosnog incidenta |
|
Kategorija |
Potkategorija |
|
Uspješno ostvarena kompromitacija |
Malware URL |
Zlonamjerna funkcionalnost aktivna je duže od 12 sati. |
Phishing URL |
||
Spam URL |
||
Web Defacement |
||
Sustav zaražen zlonamjernim kodom |
||
C&C |
||
Korisnički račun |
||
Pokušaj neovlaštenog pristupa |
Pogađanje zaporki |
Potrebno je prijaviti svaki slučaj detektiranog pokušaja neovlaštenog pristupa. |
Pokušaj iskorištavanja ranjivosti |
||
Dostupnost |
DoS -Volumetrički napad |
Potrebno je prijaviti napade na infrastrukturu operatora koji pruža uslugu pristupa internetu. |
DoS – Napad na aplikacijskom sloju |
||
Prijevare |
Phishing |
Potrebno je prijaviti svaki detektirani slučaj ciljanog phishing napada (kampanje) prema davatelju usluge pristupa internetu koji za cilj ima stjecanje financijske koristi, krađu osjetljivih podataka ili pokretanje zlonamjernog programa. |
Ciljani napad – APT (eng. Advanced persistent threat) |
|
Potrebno je prijaviti svaki slučaj ovakvog oblika napada. |
Ostalo |
|
Prijava po procjeni operatora davatelja usluga |
Članak 5.
Dodatak 3. Pravilnika mijenja se novim Dodatkom 3. koji glasi:
DODATAK 3
PREDLOŽAK ZA IZVJEŠĆIVANJE SIGURNOSNIH INCIDENATA
PREDLOŽAK ZA IZVJEŠĆIVANJE RAČUNALNO-SIGURNOSNIH INCIDENATA
Članak 6.
Ovaj Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu i rokovima provedbe mjera zaštite sigurnosti i cjelovitosti mreža i usluga stupa na snagu u roku od 3 mjeseca od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-02/19-02/09
Urbroj: 376-05-4-19-3
Zagreb, 4. srpnja 2019.
Predsjednik Vijeća Tonko Obuljen, v. r.
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_07_66_1312.html