PRESTAO VAŽITI ALI VIDI OVDJE!
HRVATSKA NARODNA BANKA
Na temelju članka 195. stavak 4 i članka 196. stavak 4 Zakona o kreditnim institucijama (»Narodne novine« br. 117/2008.) i članka 43. stavka 2. točke 9. Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 75/2008), guverner Hrvatske narodne banke donosi
Pročišćeni tekst
Članak 1.
(1) Ovom se Odlukom uređuje sadržaj revizije u kreditnim institucijama te razlozi za odbijanje revizorskog izvješća i ocjene revizorskog društva o pridržavanju pravila o upravljanju rizicima, obavljanju poslova funkcije kontrole rizika, funkcije praćenja usklađenosti i funkcije unutarnje revizije, stanju informacijskog sustava i adekvatnosti upravljanja informacijskim sustavom te pravilnosti, točnosti i potpunosti izvješća koja se dostavljaju Hrvatskoj narodnoj banci.
(2) Odredbe ove Odluke primjenjuju se na kreditne institucije sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje su od Hrvatske narodne banke dobile odobrenje za rad.
(3) Odredbe ove Odluke na odgovarajući način primjenjuju se i na podružnice kreditnih institucija iz trećih država koje su od Hrvatske narodne banke dobile odobrenje za pružanje usluga.
Revizija
Članak 2.
(1) U smislu ove Odluke revizijom se smatra:
1) revizija godišnjih financijskih izvještaja i
2) revizija za potrebe Hrvatske narodne banke.
(2) Na temelju revizije iz stavka 1. ovog članka revizorsko društvo dužno je sastaviti:
1) revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjih financijskih izvještaja i
2) revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji za potrebe Hrvatske narodne banke.
Revizija financijskih izvještaja
Članak 3.
1) U smislu ove Odluke revizija financijskih izvještaja je postupak provjere i ocjene godišnjih financijskih izvještaja kreditne institucije, konsolidiranih godišnjih financijskih izvještaja grupe kreditnih institucija u RH i konsolidiranih godišnjih financijskih izvještaja grupe ako su članovi grupe i nefinancijske institucije koje kreditna institucija sastavlja na osnovi Zakona o računovodstvu a koja su namijenjena vanjskim korisnicima uključujući Hrvatsku narodnu banku.
(2) Godišnji financijski izvještaji kreditne institucije, konsolidirani godišnji financijski izvještaji grupe kreditnih institucija u RH i konsolidirani godišnji financijski izvještaji grupe ako su članovi grupe i nefinancijske institucije moraju se revidirati za svaku poslovnu godinu.
(3) Revizija financijskih izvještaja kreditne institucije obavlja se u skladu sa Zakonom o reviziji, Međunarodnim revizijskim standardima i drugim pravilima revizorske struke, Zakonom o računovodstvu te Zakonom o kreditnim institucijama i propisima donesenim na temelju tog Zakona.
Revizija za potrebe Hrvatske narodne banke
Članak 4.
U smislu ove Odluke revizija za potrebe Hrvatske narodne banke je postupak provjere i ocjene:
1) pridržavanja pravila o upravljanju rizicima
2) adekvatnosti obavljanja poslova funkcije kontrole rizika, funkcije praćenja usklađenosti i funkcije unutarnje revizije
3) stanja informacijskog sustava i adekvatnosti upravljanja informacijskim sustavom i
4) pravilnosti, točnosti i potpunosti izvješća koja se dostavljaju Hrvatskoj narodnoj banci.
Revizija pridržavanja pravila o upravljanju rizicima
Članak 5.
(1) Revizorsko društvo daje ocjenu o pridržavanju pravila o upravljanju rizicima u skladu s odredbama Zakona o kreditnim institucijama i propisima donesenim na temelju tog Zakona.
(2) Revizorsko društvo dužno je ocijeniti adekvatnost upravljanja sljedećim rizicima:
1) kreditnim rizikom
2) likvidnosnim rizikom
3) tržišnim rizicima
4) kamatnim rizikom u knjizi banke
5) operativnim rizikom i
6) ostalim rizicima kojima je kreditna institucija značajnije izložena u poslovanju, a koji bi mogli utjecati na sigurno i stabilno poslovanje kreditne institucije.
(3) Ocjenu adekvatnosti upravljanja rizicima iz stavka 2. ovog članka revizorsko društvo donosi na temelju procjene:
1) ispunjavanja organizacijskih zahtjeva vezanih za upravljanje pojedinim rizikom
2) politika i procedura koje se odnose na upravljanje pojedinim rizikom
3) provođenja donesenih politika i procedura
4) adekvatnosti identificiranja, mjerenja i praćenja pojedinog rizika i
5) adekvatnosti i djelotvornosti sustava unutarnjih kontrola vezano uz upravljanje pojedinim rizikom.
Revizija kontrolnih funkcija
Članak 6.
Revizorsko društvo daje zasebnu ocjenu kontrolnih funkcija. Revizorsko društvo dužno je provjeriti i/ili procijeniti najmanje:
1) je li kreditna institucija uspostavila stalne i djelotvorne kontrolne funkcije u skladu s podzakonskim aktima donesenim na temelju Zakona o kreditnim institucijama
2) je li kreditna institucija organizirala funkciju unutarnje revizije kao poseban organizacijski dio, funkcionalno i organizacijski neovisnu o aktivnostima koje revidira i o drugim organizacijskim dijelovima kreditne institucije
3) je li kreditna institucija uspostavila kontrolne funkcije tako da se izbjegne sukob interesa,
4) je li interni akt o kontrolnim funkcijama adekvatan te je li ga donijela uprava uz prethodnu suglasnost nadzornog odbora
5) je li kreditna institucija, razmjerno svojoj veličini, vrsti, opsegu i složenosti poslovanja, za obavljanje poslova kontrolnih funkcija osigurala dovoljan broj osoba koje imaju odgovarajuće stručno znanje i iskustvo,
6) jesu li godišnji planovi rada kontrolnih funkcija primjereni te jesu li doneseni u skladu s podzakonskim aktima donesenim na temelju Zakona o kreditnim institucijama
7) sastavljaju li kontrolne funkcije izvješća kontrolnih funkcija u skladu s podzakonskim aktima donesenim na temelju Zakona o kreditnim institucijama
8) sastavljaju li kontrolne funkcije izvješća o radu na način i u rokovima u skladu s podzakonskim aktima donesenim na temelju Zakona o kreditnim institucijama i
9) obavljaju li kontrolne funkcije poslove u skladu s podzakonskim aktima donesenim na temelju Zakona o kreditnim institucijama.
Revizija informacijskog sustava
Članak 7.
1) Revizorsko društvo daje zasebnu ocjenu o stanju informacijskog sustava kreditne institucije i adekvatnosti upravljanja informacijskim sustavom kreditne institucije. Revizorsko društvo dužno je:
1) služiti se metodama i postupcima za reviziju informacijskih sustava temeljenima na procjeni rizika
2) definirati obuhvat revizije informacijskog sustava temeljem procjene rizika prije početka obavljanja revizije informacijskog sustava
3) definirati dubinu revizije informacijskog sustava ovisno o zatečenom stanju informacijskog sustava i
4) provjeriti pridržava li se kreditna institucija podzakonskih akata donesenih na temelju Zakona o kreditnim institucijama a koji se odnose na informacijski sustav.
2) Na temelju revizije informacijskog sustava revizor je dužan ukazati na značajne rizike kojima je kreditna institucija izložena.
Revizija pravilnosti, točnosti i potpunosti izvješća koja se dostavljaju Hrvatskoj narodnoj banci
Članak 8.
(1) Revizijom izvješća koja se dostavljaju Hrvatskoj narodnoj banci revizorsko društvo je dužno provjeriti pravilnost, točnost i potpunost izvješća koja se dostavljaju:
1) sukladno Odluci o izvješćima vezanim uz jamstveni kapital i kapitalne zahtjeve kreditnih institucija,
2) sukladno Odluci o upravljanju likvidnosnim rizikom,
3) sukladno Odluci o upravljanju kamatnim rizikom u knjizi banke te
4) sukladno Odluci o nadzornim izvještajima kreditnih institucija
(2) Iznimno od stavka 1. ovog članka, revizorsko društvo nije dužno provjeriti pravilnost, točnost i potpunost:
1) Izvješća o dioničarima i s njima povezanim osobama koji imaju 3 ili više posto dionica s pravom glasa
2) Izvješća o dužnicima kreditne institucije čiji dug prelazi određeni iznos.
(3) Pravilnost, točnost i potpunost navedenih izvješća revizorsko društvo dužno je provjeriti na način da ocijeni jesu li ta izvješća sastavljena u skladu sa Zakonom o kreditnim institucijama i propisima donesenim na temelju tog Zakona, politikama i pravilima koje je propisala kreditna institucija te jesu li na usporedivim stavkama usklađena s godišnjim financijskim izvješćima. Ocjena izvješća se izražava izjavom da su izvješća sastavljena u skladu sa Zakonom o kreditnim institucijama i podzakonskim aktima Hrvatske narodne banke i da realno i objektivno odražavaju stanje.
(4) Pojedinačna izvješća iz stavka 1. ovog članka kao i njihovu specifikaciju dužna je potpisati i odgovorna osoba iz uprave kreditne institucije nadležna za izvješćivanje.
Članak 9.
(1) Na temelju obavljene revizije iz članka 3. ove Odluke revizorsko društvo sastavlja revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjih financijskih izvještaja.
(2) U revizorskom izvješću iz stavka 1. ovog članka revizorsko društvo je dužno iskazati mišljenje:
1) kojim se jasno izražava pružaju li godišnji financijski izvještaji istinit i objektivan prikaz financijskog položaja kreditne institucije u skladu sa Zakonom o računovodstvu, odnosno Međunarodnim standardima financijskog izvještavanja i
2) o usklađenosti godišnjih izvještaja s godišnjim financijskim izvještajima za istu poslovnu godinu.
(3) Na temelju obavljene revizije iz članka 4. ove Odluke revizorsko društvo dužno je sastaviti revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji za potrebe Hrvatske narodne banke.
(4) Revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji za potrebe Hrvatske narodne banke sastavlja se u skladu sa Zakonom o kreditnim institucijama i propisima donesenim na temelju tog Zakona.
(5) Revizorsko izvješće iz stavka 3. ovog članka mora sadržavati:
1) zasebnu ocjenu o pridržavanju pravila o upravljanju rizicima
3) zasebnu ocjenu o adekvatnosti obavljanja poslova funkcije kontrole rizika, funkcije praćenja usklađenosti i funkcije unutarnje revizije
4) zasebnu ocjenu o stanju informacijskog sustava i adekvatnosti upravljanja informacijskim sustavom
5) zasebnu ocjenu o pravilnosti, točnosti i potpunosti izvješća koja se dostavljaju Hrvatskoj narodnoj banci.
6) popis nedostataka koji su utvrđeni pri revizijskom pregledu područja iz članka 5. do 8. ove Odluke
7) konstatacije glede ispunjavanja preporuka revizora iz proteklih godina
8) preporuke o poboljšanju politika, postupaka i procesa vezanih za upravljanje rizicima iz članka 5. stavka 2. ove Odluke
(6) Revizorskim izvješćima iz ovog članka prilažu se i financijski izvještaji koji su bili predmetom revidiranja.
(7) Revizorska izvješća iz ovog članka sastavlja i potpisuje ovlašteni revizor u svoje ime i ovlašteni predstavnik u ime revizorskog društva.
Razlozi odbijanja
Članak 10.
(1) Hrvatska narodna banka može odbiti revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji financijskih izvještaja u slučajevima iz članka 195. stavak 2. Zakona o kreditnim institucijama ako bi takvo revizorsko izvješće moglo korisnika navesti na pogrešnu poslovnu odluku, ili ako postoje značajna odstupanja između prihoda utvrđenih revidiranim računom dobiti i gubitka i stanja koje je utvrdila Hrvatska narodna banka, odnosno, ako postoje značajna odstupanja između revidirane bilance i stanja koje je obavljenom supervizijom utvrdila Hrvatska narodna banka.
(2) Ako Hrvatska narodna banka utvrdi da ocjena revizorskog društva iz članka 9. stavka 5. točke 1. do 4. ove Odluke nije dana u skladu sa Zakonom o kreditnim institucijama, podzakonskim aktima donesenim na temelju njega, zakonom kojim se uređuje revizija i pravilima revizorske struke ili ako obavljenom supervizijom poslovanja kreditne institucije ili na drugi način utvrdi da ocjena nije zasnovana na istinitim i objektivnim činjenicama, može:
1) zahtijevati od revizora da svoju ocjenu ispravi, odnosno dopuni ili
2) odbiti ocjenu i zahtijevati od kreditne institucije da ocjenu daju ovlašteni revizori drugog revizorskog društva, a na trošak kreditne institucije.
(3) Hrvatska narodna banka će odbiti ocjenu revizorskog društva iz članka 9. stavka 5. točke 1. do 4. ove Odluke i zahtijevati od kreditne institucije da ocjenu daju ovlašteni revizori drugog revizorskog društva, a na trošak kreditne institucije, ako utvrdi značajna odstupanja između ocjene revizorskog društva i obavljene supervizije kreditne institucije.
(4) Iznimno od stavka 3. ovog članka, Hrvatska narodna banka može zahtijevati od revizorskog društva da svoju ocjenu iz članka 9. stavka 5. ove Odluke ispravi odnosno dopuni. Ukoliko revizorsko društvo ne ispravi ili dopuni ocjenu ili isto ne učini na adekvatan način, Hrvatska narodna banka će odbiti ocjenu revizorskog društva.
(5) Hrvatska narodna banka će rješenjem o odbijanju revizorskog izvješća odnosno rješenjem o odbijanju ocjene utvrditi rok za dostavu novog revizorskog izvješća odnosno nove ocjene revizora.
Kreditna institucija
Članak 11.
(1) Glavna skupština kreditne institucije imenuje revizorsko društvo koje će obaviti reviziju godišnjih financijskih izvještaja i reviziju za potrebe Hrvatske narodne banke za poslovnu godinu na koju se revizija odnosi najkasnije do 30. rujna te poslovne godine.
(2) Odluku o imenovanju revizorskog društva uprava kreditne institucije dužna je dostaviti Hrvatskoj narodnoj banci u roku od osam dana od dana donošenja odluke.
(3) Pri dostavljanju odluke iz stavka 2. ovog članka kreditna institucija dužna je izvijestiti Hrvatsku narodnu banku o visini ukupnih prihoda revizorskog društva ostvarenih u protekloj godini i prihoda ostvarenih obavljanjem revizije te kreditne institucije u protekloj godini.
Revizorsko društvo
Članak 12.
Revizorsko društvo dužno je za svaku kreditnu instituciju koja mu je povjerila obavljanje revizije do 31. listopada tekuće godine dostaviti Hrvatskoj narodnoj banci plan obavljanja revizije za tu godinu, iz kojeg se vide područja poslovanja koja će biti predmet revizije te opis sadržaja planiranog pregleda poslovanja po pojedinim područjima, uz predviđeno trajanje revizije.
Članak 13. (NN 75/09)
(1) Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o reviziji financijskih izvješća i poslovnih funkcija banke (»Narodne novine« br. 17/2003, 29/2006 i 46/2006).
(2) Prva revizija u kreditnim institucijama u skladu s ovom Odlukom obavit će se za poslovnu godinu 2010.
(3) Ova Odluka objavljuje se u »Narodnim novinama« i stupa na snagu 31. ožujka 2010. godine.
O. br. 17-020/01-09/ŽR
Zagreb, 2. siječnja 2009.
Članak 2.
Ova Odluka objavljuje se u »Narodnim novinama« a stupa na snagu 30. lipnja 2009.
O. br. 608-020/06-09/ŽR
Zagreb, 19. lipnja 2009.