Baza je ažurirana 16.12.2024. 

zaključno sa NN 123/24

EU 2024/2679

NN 71/2018 (4.8.2018.), Pravilnik o uvjetima za upravljanje i načinu prijevoza na vozilima Oružanih snaga Republike Hrvatske

 

MINISTARSTVO OBRANE

Na temelju članka 217. stavka 10. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«, br. 67/08, 48/10, 74/11 i 80/13, 158/13, 92/14, 64/15 i 108/17), donosim

 

PRAVILNIK O UVJETIMA ZA UPRAVLJANJE I NAČINU PRIJEVOZA NA VOZILIMA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

(1) Ovim Pravilnikom propisuju se opći i posebni uvjeti za upravljanje motornim i priključnim vozilima Oružanih snaga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu vozila Oružanih snaga) te način prijevoza tereta i osoba vozilima Oružanih snaga.

(2) Ovaj Pravilnik primjenjuje se u uvjetima javnoga cestovnog prometa i u cestovnom prometu unutar vojnih lokacija (vojarne, poligoni, vježbališta, izdvojeni objekti i sl.) te u terenskim uvjetima.

Članak 2.

Vozač vozila Oružanih snaga pripadnik je Oružanih snaga koji posjeduje vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije te je osposobljen za upravljanje odgovarajućim kategorijama vozila Oružanih snaga.

II. UVJETI ZA UPRAVLJANJE VOZILIMA ORUŽANIH SNAGA

OPĆI UVJETI

Članak 3.

Opći uvjeti za upravljanje vozilima Oružanih snaga su:

1. Vozačka dozvola i minimalna starosna dob za upravljanje vozilom odgovarajuće kategorije

2. Zdravstvena sposobnost.

1. Vozačka dozvola i minimalna starosna dob za upravljanje vozilom odgovarajuće kategorije

Članak 4.

Pripadnik Oružanih snaga može imati vozačku dozvolu za upravljanje vozilima kategorija AM, A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, F i G.

1. U kategoriju AM pripadaju mopedi i laki četverocikli

– minimalna starosna dob za kategoriju AM je 15 godina.

2. U kategoriju A1 pripadaju motocikli sa ili bez bočne prikolice radnog obujma motora do 125 cm3 i snage motora od najviše 11 kW i odnosom snage i mase koji ne prelazi 0,1 kW/kg

– motorna vozila na tri kotača čija snaga nije veća od 15 kW

– minimalna starosna dob za kategoriju A1 je 16 godina.

3. U kategoriju A2 pripadaju motocikli sa ili bez bočne prikolice čija snaga ne prelazi 35 kW i čiji omjer snaga/masa ne prelazi 0,2 kW/kg, a ne potječu od vozila čija je snaga dvostruko veća ili viša

– minimalna starosna dob za kategoriju A2 je 18 godina.

4. U kategoriju A pripadaju motocikli sa ili bez bočne prikolice,

– motorna vozila na tri kotača čija je snaga veća od 15 kW

– minimalna starosna dob za kategoriju A je 24 godine, odnosno 20 godina ako vozač ima vozačku dozvolu za upravljanje vozilom A2 kategorije najmanje dvije godine

– minimalna starosna dob za vozilo na tri kotača A kategorije je 21 godina.

5. U kategoriju B pripadaju motorna vozila, osim vozila AM, A1, A2, A, F i G kategorije čija najveća dopuštena masa ne prelazi 3 500 kg i koja su dizajnirana i konstruirana za prijevoz ne više od osam putnika, ne računajući sjedalo za vozača; motorna vozila ove kategorije mogu biti u kombinaciji s priključnim vozilom čija najveća dopuštena masa ne prelazi 750 kg. Ne dovodeći u pitanje odredbe propisa o tipnom odobrenju vozila o kojima je riječ, motorna vozila u ovoj kategoriji mogu se kombinirati s priključnim vozilom čija je najveća dopuštena masa veća od 750 kg, pod uvjetom da najveća dopuštena masa ove kombinacije vozila nije veća od 4 250 kg. U slučaju da je najveća dopuštena masa takve kombinacije vozila veća od 3 500 kg, takvom kombinacijom vozač može upravljati samo nakon što je položio vozački ispit za tu kombinaciju vozila iz nastavnoga predmeta Upravljanje vozilom.

– minimalna starosna dob za kategoriju B je 18 godina.

6. U kategoriju BE, ne dovodeći u pitanje odredbe propisa o tipnom odobrenju za ta vozila, pripada kombinacija vozila koja se sastoji od vučnog vozila kategorije B i priključnog vozila, pri čemu najveća dopuštena masa priključnog vozila nije veća od 3 500 kg

– minimalna starosna dob za kategoriju BE je 18 godina.

7. U kategoriju C1 pripadaju motorna vozila osim onih iz kategorije D1, D ili F, čija je najveća dopuštena masa veća od 3 500 kg, ali nije veća od 7 500 kg i koja su projektirana i izrađena za prijevoz najviše osam putnika uz vozača; motorna vozila u ovoj kategoriji mogu se kombinirati s priključnim vozilom čija najveća dopuštena masa nije veća od 750 kg

– minimalna starosna dob za kategoriju C1 je 18 godina.

8. U kategoriju C1E, ne dovodeći u pitanje odredbe o tipnom odobrenju za dotična vozila, pripada kombinacija vozila koja se sastoji od vučnog vozila kategorije C1 i njegova priključnog vozila koje ima najveću dopuštenu masu veću od 750 kg, pod uvjetom da najveća dopuštena masa kombinacije vozila nije veća od 12 000 kg;

Ne dovodeći u pitanje odredbe propisa o tipnom odobrenju za dotična vozila, u kategoriju C1E pripada kombinacija vozila koja se sastoji od vučnog vozila kategorije B i njegova priključnog vozila koje ima najveću dopuštenu masu veću od 3 500 kg, pod uvjetom da najveća dopuštena masa kombinacije vozila nije veća od 12 000 kg;

– minimalna starosna dob za kategoriju C1E je 18 godina.

9. U kategoriju C pripadaju motorna vozila, osim motornih vozila iz kategorije D1, D ili F, čija je najveća dopuštena masa veća od 3 500 kg

– minimalna starosna dob za kategoriju C je 18 godina.

10. U kategoriju CE pripada kombinacija vozila koja se sastoji od vučnog vozila kategorije C i priključnog vozila čija najveća dopuštena masa iznosi više od 750 kg

– minimalna starosna dob za kategoriju CE je 18 godina.

11. U kategoriju D1 pripadaju motorna vozila projektirana i izrađena za prijevoz najviše 16 putnika uz vozača čija maksimalna duljina nije veća od osam metara; motorna vozila ove kategorije mogu se kombinirati s priključnim vozilom čija najveća dopuštena masa nije veća od 750 kg

– minimalna starosna dob za kategoriju D1 je 21 godina.

12. U kategoriju D1E, ne dovodeći u pitanje odredbe propisa o tipnom odobrenju za dotična vozila, pripada kombinacija vozila koja se sastoji od vučnog vozila kategorije D1 i njegova priključnog vozila koje ima najveću dopuštenu masu veću od 750 kg

– minimalna starosna dob za kategoriju D1E je 21 godina.

13. U kategoriju D pripadaju motorna vozila projektirana i izrađena za prijevoz više od osam putnika uz vozača; motorna vozila ove kategorije mogu se kombinirati s priključnim vozilom čija najveća dopuštena masa nije veća od 750 kg

– minimalna starosna dob za kategoriju D je 21 godina.

14. U kategoriju DE, ne dovodeći u pitanje odredbe propisa o tipnom odobrenju za dotična vozila, pripada kombinacija vozila koja se sastoji od vučnog vozila kategorije D i njegova priključnog vozila koje ima najveću dopuštenu masu veću od 750 kg

– minimalna starosna dob za kategoriju DE je 24 godine.

15. U kategoriju F pripadaju traktori sa ili bez prikolice

– minimalna starosna dob za kategoriju F je 16 godina.

16. U kategoriju G pripadaju radni strojevi

– minimalna starosna dob za kategoriju G je 16 godina.

2. Zdravstvena sposobnost

Članak 5.

(1) Na ustrojbeno mjesto vozača u Oružanim snagama može se rasporediti osoba koja ima vozačku dozvolu i odgovarajuću zdravstvenu sposobnost utvrđenu zdravstvenim pregledom za vozača u ovlaštenoj zdravstvenoj ustanovi.

(2) Vozači vozila Oružanih snaga obvezni su pristupiti nadzornim zdravstvenim pregledima koji mogu biti redovni i izvanredni.

(3) Zdravstveni pregledi vozača koji upravljaju vozilima C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E i H kategorije obavljaju se svakih pet godina i to prilikom produljenja vozačke dozvole.

(4) Zdravstveni pregledi instruktora vožnje i vozača vozila B kategorije koji koriste vozačku dozvolu u profesionalne svrhe obavljaju se svakih 10 godina i to prilikom produljenja vozačke dozvole

(5) Izvanredni nadzorni zdravstveni pregledi za vozače vozila Oružanih snaga obvezno se provode u sljedećim situacijama:

1. nakon prometne nesreće u kojoj je vozač zadobio teške tjelesne ozljede

2. nakon prijave doktora medicine ili na drugi način stečene spoznaje o nastanku zdravstvenog stanja koje uzrokuje nesposobnost za sigurno upravljanje motornim vozilom

3. po nalogu Vojne policije ili čelnika ustrojstvene jedinice u kojoj je vozač raspoređen, kada se opravdano posumnja da vozač zbog zdravstvenih razloga više nije sposoban za sigurno upravljanje vozilom

4. u drugim slučajevima u skladu sa Zakonom o sigurnosti prometa na cestama.

(6) Čelnik ustrojstvene jedinice razine zapovjednika satnije i viši koji u svojem sastavu ima vozače vozila Oružanih snaga obvezan je voditi evidenciju o zdravstvenim pregledima vozača vozila Oružanih snaga te ih pravodobno upućivati na zdravstvene preglede.

POSEBNI UVJETI

Članak 6.

Posebni uvjeti za upravljanje vozilima Oružanih snaga su:

1. Doobuka

2. Preobuka

3. Dodatno osposobljavanje

4. Program sigurne i terenske vožnje.

1. Doobuka

Članak 7.

(1) Doobuka je osposobljavanje pripadnika Oružanih snaga za vozače vozila Oružanih snaga, a obuhvaća mjere i aktivnosti koje se provode neposredno nakon rasporeda na dužnost vozača vozila Oružanih snaga.

(2) Kroz provedbu doobuke osobe iz stavka 1. ovoga članka upoznaju se s tehničko-taktičkim značajkama, opsluživanje i upravljanje vozila Oružanih snaga koja im se u ustrojstvenoj jedinici povjeravaju na uporabu, odnosno upoznaju uvjete javnog prometa u mjestu službe.

(3) Nakon završetka doobuke osobe iz stavka 1. ovoga članka mogu biti upućene na izvršavanje samostalne zadaće vozilom Oružanih snaga.

(4) Doobuka vozača sastoji se iz nastavnih predmeta Prometna i sigurnosna pravila i Poznavanje motornih vozila, dok se obuka sastoji iz nastavnih predmeta Upravljanje motornim vozilom i Održavanje motornih vozila.

(5) Trajanje doobuke vozača vozila Oružanih snaga regulira se programom doobuke. Doobuka se provodi u ustrojstvenoj jedinici u kojoj je vozač raspoređen.

(6) Doobuka se ne smije provoditi na kategoriji vozila Oružanih snaga za koju vozač nema odgovarajuću vozačku dozvolu.

2. Preobuka

Članak 8.

(1) Preobuka je osposobljavanje vozača vozila Oružanih snaga za osnovno održavanje i upravljanje vozilom Oružanih snaga s kojim se prvi put zadužuje i kojim do tada nije upravljao.

(2) Obuka u okviru preobuke vozača vozila Oružanih snaga obuhvaća sadržaj iz nastavnih predmeta koji se odnose na poznavanje i održavanje motornih vozila i upravljanje vozilom.

(3) Trajanje preobuke vozača vozila Oružanih snaga regulira se Programom preobuke. Preobuka se provodi u ustrojstvenoj jedinici u kojoj je vozač raspoređen.

(4) Preobuka se ne smije provoditi na kategoriji vozila Oružanih snaga za koju vozač nema odgovarajuću vozačku dozvolu.

3. Dodatno osposobljavanje

Članak 9.

(1) Dodatno osposobljavanje za vozača vozila Oružanih snaga provodi se u skladu s propisima kojima je uređeno osposobljavanje vojnih osoba za vozače vozila Oružanih snaga i načinu polaganja vozačkih ispita.

(2) Dodatno osposobljavanje provodi se u nadležnoj ustrojstvenoj jedinici nadležnoj za obuku vozača.

(3) Po završenom dodatnom osposobljavanju vozaču se izdaje odgovarajući certifikat o završenoj obuci i osposobljenosti za upravljanje motornim vozilom.

4. Program sigurne i terenske vožnje

Članak 10.

(1) Program sigurna vožnja obuhvaća vježbe (treninge) sigurne vožnje i grupne radionice o sigurnosti cestovnog prometa sa psihosocijalnim odnosima među sudionicima cestovnog prometa.

(2) Program iz stavka 1. ovoga članka obvezni su svladati svi vozači vozila Oružanih snaga.

(3) Program sigurne vožnje provodi se u nadležnoj ustrojstvenoj jedinici Oružanih snaga za obuku vozača.

Članak 11.

(1) Program terenska vožnja je pripremanje i osposobljavanje vozača vozila Oružanih snaga za samostalnu provedbu zadaća bez obzira na podlogu i meteorološke uvjete.

(2) Program terenska vožnja provodi se na vozilima Oružanih snaga (MG kategorije) terenske izvedbe posebnih tehničkih značajki koje mu omogućuju vožnju izvan uobičajnih cesta, nakon obuke sigurne vožnje.

(3) Program iz članka 10. i 11. ovoga Pravilnika obvezni su svladati vozači vozila Oružanih snaga i kandidati predviđeni za sudjelovanje u operacijama potpore miru i drugim aktivnostima u inozemstvu.

(4) Program terenske vožnje provodi se u nadležnoj ustrojstvenoj jedinici Oružanih snaga za obuku vozača.

Članak 12.

(1) Program osposobljavanja pripadnika Oružanih snaga za upravljanje vozilima Oružanih snaga izrađuju i donose Oružane snage na prijedlog ustrojstvene jedinice nadležne za obuku.

(2) O osposobljavanju vozača u ustrojstvenim jedinicama vodi se odgovarajuća dokumentacija o osposobljenosti.

III. PRIJEVOZ OSOBA VOZILIMA ORUŽANIH SNAGA

Članak 13.

(1) U javnom cestovnom prometu i prometu u vojnim lokacijama, pripadnici Oružanih snaga prevoze se vozilima Oružanih snaga namjenski konstruiranim ili opremljenim za prijevoz osoba.

(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, vozilima Oružanih snaga mogu se prevoziti tereti i druge osobe koji nisu u Oružanim snagama na temelju posebnog naloga ministra obrane i zapovijedi načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga.

Članak 14.

(1) Vozilima Oružanih snaga ne smiju se u teretnom prostoru istodobno prevoziti osobe i teret.

(2) Prijevoz posade vozila ili posade oruđa ne smatra se prijevozom osoba.

Članak 15.

(1) Teretna vozila u kojima se mogu prevoziti osobe u prostoru za smještaj tereta sjedala moraju biti ugrađena i izvedena tako da po svojoj konstrukciji, kakvoći, vrsti materijala i opremljenosti odgovaraju namjeni vozila i osiguravaju sigurnost osoba.

(2) Teretna vozila moraju imati nosač cerade i ceradu s otvorima za prozračivanje te ljestve za ulazak i izlazak osoba.

(3) Dopušten broj osoba koji se smije prevoziti na teretnom vozilu određen je taktičko-tehničkim značajkama vozila, koje moraju biti jasno naznačene u tehničkoj knjižici.

(4) Prilikom prijevoza osoba na teretnom sanduku ne smije se nalaziti nikakav teret, osim osobnog naoružanja i opreme osoba koje se prevoze.

Članak 16.

Na teretnim priključnim vozilima i teretnom vozilu Oružanih snaga koje nema ceradu ili stranice na teretnom sanduku, kao i u teretnom sanduku s automatskim istovarivačem, ne smiju se prevoziti osobe u prostoru za smještaj tereta.

Članak 17.

Tijekom izvođenja obuke vozača Oružanih snaga kao i tijekom polaganja vozačkog ispita na vozilima Oružanih snaga nije dozvoljen prijevoz osoba.

IV. PRIJEVOZ TERETA VOZILIMA ORUŽANIH SNAGA

Članak 18.

Vozilima Oružanih snaga mogu se prevoziti sve vrste tereta u skladu s važećim propisima o prijevozu u cestovnom prometu, odnosno u skladu s namjenom vozila i značajkama tereta.

Članak 19.

Pri prijevozu tereta vozila Oružanih snaga mogu se opteretiti samo do propisane nosivosti upisane u prometnu dozvolu vozila.

Članak 20.

(1) Vozači vozila Oružanih snaga obvezni su prisustvovati utovaru vozila i paziti da ne dođe do prekoračenja propisane nosivosti tereta na vozilu te po potrebi zahtijevati da se teret pričvrsti ili simetrično rasporedi u teretnom sanduku kako tijekom upravljanja vozilom ne bi došlo do njegova pomicanja.

(2) Ako osobe odgovorne za utovar tereta ne osiguraju uvjete iz stavka 1. ovoga članka, vozač ne smije započeti prevoženje već je dužan o tome izvijestiti nadređenog.

Članak 21.

Ako se vozilom Oružanih snaga prevozi rasuti teret, teret ne smije prelaziti visinu stranice teretnog sanduka, a u slučaju postojanja opasnosti od njegova ispadanja, mora biti pokriven ceradom i zaštićen.

Članak 22.

(1) Pri prijevozu tereta koji premašuje najudaljenije točke vozila (ispred vozila, iza vozila), teret mora biti propisno označen.

(2) Vozač vozila Oružanih snaga kojim se prevozi teret koji premašuje najudaljenije točke vozila ne smije se uključiti u javni promet, ako nisu poduzete sve propisane mjere.

Članak 23.

Za vrijeme izvođenja obuke iz upravljanja vozilima Oružanih snaga unutar vojnih lokacija, prijevoz tereta je dopušten pod uvjetom da je kandidat za vozača vozila Oružanih snaga prethodno ostvario najmanje 10 sati vožnje.

Članak 24.

Za vrijeme izvođenja obuke iz upravljanja vozilima Oružanih snaga nije dozvoljen prijevoz opasnih tvari i tereta koji premašuje najudaljenije točke vozila.

Članak 25.

(1) Vozila Oružanih snaga u javnom cestovnom prometu mogu vući razna oružja i oruđa.

(2) Vuča oružja i oruđa koja su predimenzionirana dopuštena je samo uz poduzimanje propisanih mjera i odgovarajuću pratnju.

Članak 26.

Dva vozača (vozač i suvozač) obvezna su za sljedeće vrste vozila Oružanih snaga:

– skupine vozila namijenjenih za prijevoz bojnih vozila, inženjerijskih strojeva, oruđa, specijalnih i drugih tereta, ako ukupna nosivost oba vozila prelazi 25 tona nosivosti

– vozila za prijevoz opasnih tvari

– autobusima kada se prijevoz obavlja u inozemstvu.

V. DOZVOLJENO VRIJEME UPRAVLJANJA

Članak 27.

(1) Vozač vozila Oružanih snaga koji upravlja autobusom ili teretnim vozilom ili skupom vozila čija je najveća dopuštena masa veća od 3 500 kg, ne smije upravljati vozilom u javnom cestovnom prometu dulje od devet sati dnevno, a iznimno 2 x tjedno moguće je i 10 sati.

(2) Kada se upućuju na izvršenje zadaće čije je ukupno trajanje dulje od devet sati u tijeku 24 sata, potrebna su dva vozača (vozač i suvozač).

(3) Tjedan je razdoblje između 00.00 sati u ponedjeljak i 24.00 sati u nedjelju.

(4) Neprekidnim upravljanjem vozilom Oružanih snaga smatra se vrijeme u kojem vozač nije imao prekid u upravljanju od najmanje 15 minuta.

(5) Vozač u cestovnom prijevozu mora najkasnije nakon 4 sata i 30 minuta neprekidne vožnje imati stanku od 45 minuta.

(6) Ako je prvi prekid upravljanja od najmanje 15 minuta idući prekid upravljanja mora biti najmanje 30 minuta.

Članak 28.

Kada vozač upravlja vozilima Oružanih snaga noću njegovo radno vrijeme ne smije trajati dulje od deset sati unutar svakog 24-satnog razdoblja.

Članak 29.

(1) Vozač vozila Oružanih snaga mora imati dnevni odmor i to:

1. redovni dnevni odmor – neprekidno razdoblje odmora od 11 sati

2. skraćeni dnevni odmor – neprekidno razdoblje odmora koje ne može biti kraće od 9 sati.

(2) Odmor iz stavka 1. ovoga članka vozač vozila Oružanih snaga u pravilu koristi izvan vozila.

(3) Iznimno, vozač vozila Oružanih snaga može provesti odmor iz stavka 1. ovoga članka u vozilu, ako je vozilo opremljeno uređenim ležajem i ako se za to vrijeme vozilo ne kreće.

VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 30.

O uvjetima upravljanja vozilima Oružanih snaga izvan Republike Hrvatske vozači motornih vozila moraju biti upoznati s propisima države kroz koju se obavlja prijevoz.

Članak 31.

Vozač motornog vozila Oružanih snaga u slučaju prometne nezgode dužan je postupati u skladu sa Zakonom o sigurnosti prometa na cestama i uputama kojima se uređuje postupanje po nastanku izvanrednoga događaja.

Članak 32.

Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima za upravljanje i načinu prijevoza na vozilima Oružanih snaga Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 133/14).

Članak 33.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 023-03/18-04/13

Urbroj: 512-01-18-2

Zagreb, 26. srpnja 2018.

Potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar obrane Damir Krstičević, v. r.

 

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2018_08_71_1457.html

Copyright © Ante Borić