HRVATSKI AUTOKLUB
Na temelju članka 206. stavka 5. i 304. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 64/15 i 108/17), Upravni odbor Hrvatskog autokluba donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuje se način i uvjeti te ovlaštenja i postupak obavljanja stručnog nadzora nad radom autoškola, odnosno nad poslovima osposobljavanja kandidata za vozače te evidencija i dokumentacija u vezi s poslovima stručnog nadzora.
(2) Stručni nadzor nad radom autoškola obavlja Hrvatski autoklub, kao ovlaštena stručna organizacija iz članka 206. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (u daljnjem tekstu: Zakon).
Članak 2.
Pravne i fizičke osobe koje su ovlaštene za osposobljavanje kandidata za vozače, dužne su postupati u skladu s odredbama Zakona, podzakonskih propisa i općih akata koje donosi stručna organizacija iz članka 1. ovog Pravilnika.
II. CILJEVI, NAČIN I UVJETI OBAVLJANJA STRUČNOG NADZORA NAD RADOM AUTOŠKOLA
Članak 3.
Ciljevi stručnog nadzora nad radom autoškola su:
– osiguranje rada autoškola u skladu s propisima,
– podizanje razine stručnosti radnika autoškole koji ostvaruju propisani program osposobljavanja kandidata za vozače,
– posljedično podizanje razine kvalitete osposobljenosti kandidata za vozače,
– preventiva i posljedično podizanje razine sigurnosti prometa na cestama.
Članak 4.
(1) Stručni nadzor nad radom autoškola je skup stručnih metoda i postupaka kojima Hrvatski autoklub, kao ovlaštena stručna organizacija iz članka 206. Zakona, putem jedinstvenog informacijskog sustava kontrolom prikupljenih podataka strukturiranih u vidu informatičke baze podataka o radu autoškola ili neposrednom kontrolom nad radom autoškola, utvrđuje ispunjavaju li autoškole propisane uvjete za osposobljavanje kandidata za vozače.
(2) Stručnim nadzorom nad radom autoškola kontrolira se zakonitost, stručnost i kvaliteta provođenja nastavnog procesa u autoškolama, utvrđuje se ispunjavaju li autoškole minimalne standarde propisane Zakonom i aktima donesenim na temelju Zakona te se predlažu mjere nadležnim tijelima državne uprave u skladu s ovim Pravilnikom.
(3) Pod pojmom »jedinstveni informacijski sustav« podrazumijeva se sustav kojeg izrađuje i održava Hrvatski autoklub, a koji omogućava:
– stručni nadzor nad radom autoškola putem kontrole prikupljenih podataka strukturiranih u vidu informatičke baze podataka o radu autoškola,
– interaktivnu komunikaciju i razmjenu podataka s autoškolama,
– pohranjivanje i ažuriranje svih podataka o organizaciji i uvjetima rada autoškola,
– analitičku obradu podataka vezanu uz rad autoškola,
– pripremu, planiranje i evidentiranje svih aktivnosti vezanih uz poslove stručnog nadzora.
(4) Pristup podacima iz jedinstvenog informacijskog sustava koji su od značaja za provođenje upravnog i inspekcijskog nadzora nad radom autoškola ima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Članak 5.
(1) Stručni nadzor nad radom autoškola može biti redovni i izvanredni.
(2) Redovni stručni nadzor nad radom autoškola obavlja se svakodnevno, putem jedinstvenog informacijskog sustava iz članka 4. stavka 3. ovog Pravilnika, na način da se kontroliraju prikupljeni podaci strukturirani u vidu informatičke baze podataka o radu autoškola.
(3) Redovni stručni nadzor nad radom autoškola može se obavljati i neposrednom kontrolom rada autoškola prema operativnom planu koji proizlazi iz godišnjeg plana rada kojeg donosi Hrvatski autoklub.
(4) Izvanredni stručni nadzor nad radom autoškola podrazumijeva stručni nadzor neposrednom kontrolom rada autoškola, a koji se ne obavlja prema godišnjem odnosno operativnom planu, već prema ukazanoj potrebi. Ukazana potreba za izvanrednim stručnim nadzorom nad radom autoškola proizlazi iz naloga Ministarstva unutarnjih poslova ili procjene Hrvatskog autokluba koja je posljedica kontrole prikupljenih podataka strukturiranih u vidu informatičke baze podataka putem jedinstvenog informacijskog sustava iz članka 4. stavka 3. ovog Pravilnika ili procjene Hrvatskog autokluba koja je posljedica eksternog pisanog podneska odnosno drugih oblika informacija o potencijalnim nepravilnostima u radu autoškola.
III. PODRUČJE OBAVLJANJA STRUČNOG NADZORA NAD RADOM AUTOŠKOLA
Članak 6.
Područje obavljanja stručnog nadzora nad radom autoškola obuhvaća:
– kontrolu kadrovskih i organizacijskih uvjeta rada autoškola,
– kontrolu materijalno-tehničkih uvjeta rada autoškola,
– kontrolu jedinstvenog nastavnog procesa i programa osposobljavanja kandidata za vozače i
– kontrolu dokumentacije autoškola.
Članak 7.
Kontrola kadrovskih i organizacijskih uvjeta rada autoškola podrazumijeva:
– kontrolu propisanih kadrovskih i organizacijskih uvjeta za uspješno ostvarivanje nastavnog plana i programa osposobljavanja kandidata za vozače i
– kontrolu načina organizacije osposobljavanja kandidata za vozače u odnosu na stručno-kadrovsku strukturu autoškole i trenutni broj kandidata.
Članak 8.
Kontrola materijalno-tehničkih uvjeta rada autoškola podrazumijeva:
– kontrolu opremljenosti učionice, uredskog prostora za prijem kandidata i rad voditelja autoškole, prometnog vježbališta i drugih radnih i pomoćnih prostora,
– kontrolu potrebnog broja, stanja i opremljenosti vozila za osposobljavanje kandidata za vozače,
– kontrolu stanja i funkcionalnosti propisanih nastavnih sredstava i pomagala,
– kontrolu posjedovanja informatičke opreme i programa za realizaciju osposobljavanja nastavnog predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila te
– kontrolu posjedovanja računalne opreme za ostvarivanje informatičke povezanosti s Hrvatskim autoklubom.
Članak 9.
Kontrola jedinstvenog nastavnog procesa i programa osposobljavanja kandidata za vozače podrazumijeva:
– kontrolu izvođenja nastave iz nastavnog predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila uvidom u kvalitetu pripreme nastavnog sata, stručnost predavača, kvalitetu i suvremenost izvođenja nastave, kreativnost, aktivnost kandidata u nastavi te korištenje suvremenih nastavnih medija,
– kontrolu izvođenja nastave iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom uvidom u kvalitetu pripreme nastavnog sata, stručnost instruktora vožnje, kvalitetu izvođenja nastavnih sadržaja, kvalitetu uvježbavanja, aktivnost kandidata i korištenje suvremenih metoda rada.
Članak 10.
Kontrola dokumentacije autoškola podrazumijeva:
– kontrolu dokumentacije vezane uz uvjete rada autoškola te
– kontrolu dokumentacije vezane uz proces osposobljavanja kandidata za vozače.
IV. UTVRĐIVANJE UVJETA ZA RAD AUTOŠKOLA
Članak 11.
(1) Poslovi utvrđivanja uvjeta za rad autoškola su posebni poslovi stručnog nadzora koje Hrvatski autoklub obavlja na zahtjev Ministarstva unutarnjih poslova.
(2) Uvjeti za rad autoškola utvrđuju se u svrhu:
– početka rada novih autoškola, odnosno podružnica ili izdvojenih pogona te
– utvrđivanja promjena postojećih uvjeta rada autoškola.
(3) O utvrđenim uvjetima za rad autoškola, Hrvatski autoklub dostavlja Ministarstvu unutarnjih poslova izvješće s prijedlogom za donošenje odgovarajućeg rješenja.
V. OVLAŠTENI NADZORNICI HRVATSKOG AUTOKLUBA
Članak 12.
Stručni nadzor nad radom autoškola obavljaju ovlašteni nadzornici Hrvatskog autokluba.
Članak 13.
(1) Upravni odbor Hrvatskog autokluba, na prijedlog Glavnog tajnika, imenuje ovlaštenog nadzornika.
(2) Ovlašteni nadzornik ima dopuštenje (licencu) koje izdaje Hrvatski autoklub.
(3) Obrazac dopuštenja (licence) je sastavni dio ovog Pravilnika.
Članak 14.
(1) Za ovlaštenog nadzornika Hrvatskog autokluba može biti imenovana osoba ovlaštene stručne organizacije (ovlašteni nadzornik) koja je završila najmanje specijalistički diplomski stručni studij ili preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij prometnog smjera (cestovnog) te stekla odgovarajući naziv u skladu s posebnim zakonom i koja ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima osposobljavanja kandidata za vozače.
(2) Ovlašteni nadzornik mora imati položen stručni ispit.
Članak 15.
Ovlašteni nadzornik ne može biti osoba koja je pravomoćno osuđena za kaznena djela protiv života i tijela, protiv slobode i prava čovjeka i građanina, protiv Republike Hrvatske, protiv vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom, protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa, protiv imovine, protiv opće sigurnosti ljudi i imovine i sigurnosti prometa, protiv vjerodostojnosti isprava, protiv javnog reda, protiv službene dužnosti, koja se progoni po službenoj dužnosti, odnosno ako je pravomoćno osuđena za prekršaj iz Zakona za koje je propisana kazna zatvora.
Članak 16.
(1) Dopuštenje (licenca) iz članka 13. stavka 2. ovog Pravilnika, oduzet će se ovlaštenom nadzorniku ako:
– poslove stručnog nadzora nad radom autoškola ne obavlja stručno i u skladu s propisima,
– ne pristupi ili ne položi provjeru stručne osposobljenosti,
– zlouporabom službenog položaja ili na drugi nezakonit način pribavi imovinsku/materijalnu korist ili učini drugu osobito tešku povredu obveze iz radnog odnosa, utvrđenu općim aktima Hrvatskog autokluba,
– su nastupili uvjeti iz članka 15. ovog Pravilnika.
(2) Dopuštenje (licenca) iz članka 13. stavka 2. ovog Pravilnika prestaje važiti ukoliko su za ovlaštenog nadzornika nastupile okolnosti trajne radne nesposobnosti.
(3) Evidenciju o izdanim, poništenim i oduzetim dopuštenjima (licencama) vodi Hrvatski autoklub.
Članak 17.
(1) Za obavljanje stručnog nadzora nad radom autoškola ovlašteni nadzornik prima nalog od Voditelja službe stručnih nadzora.
(2) Nalog iz stavka 1. ovog članka obvezno sadrži podatke o ovlaštenom nadzorniku, autoškoli u kojoj će se obaviti stručni nadzor, vrsti stručnog nadzora, datumu i vremenu obavljanja stručnog nadzora te ostale podatke neophodne za obavljanje predmetnog stručnog nadzora.
Članak 18.
Ako Hrvatski autoklub zaprimi podnesak kojim se ukazuje na nepravilnost u radu autoškole ili pojedinog radnika autoškole, razmotrit će navode iz predmetnog podneska te ukoliko ocijeni njihovu osnovanost, poduzet će mjere u skladu s odredbama ovog Pravilnika te o tome obavijestiti podnositelja podneska i Ministarstvo unutarnjih poslova.
Članak 19.
(1) Ovlašteni nadzornik dužan je prije obavljanja redovnog stručnog nadzora nad radom autoškole obavijestiti odgovornu osobu autoškole ili osobu koja ju zamjenjuje o datumu i vremenu obavljanja stručnog nadzora.
(2) Ovlašteni nadzornik može obaviti stručni nadzor nad radom autoškole i bez prethodne obavijesti, ako to zahtijeva svrha stručnog nadzora.
Članak 20.
(1) Pravna ili fizička osoba (obrt) kojoj je izdano odobrenje Ministarstva unutarnjih poslova za obavljanje poslova osposobljavanja kandidata za vozače, a u čijem sastavu posluje autoškola, je dužna ovlaštenom nadzorniku omogućiti nesmetano obavljanje poslova stručnog nadzora odnosno dati na uvid zatraženu dokumentaciju i evidenciju te dati druge podatke i informacije od značaja za provedbu nadzora.
(2) S dokumentacijom koja sadrži osobne podatke ovlašteni nadzornik je dužan postupati na način sukladan propisima koji uređuju zaštitu osobnih podataka, te ima obvezu čuvanja tajnosti podataka.
(3) Pravna ili fizička osoba (obrt) kojoj je izdano odobrenje Ministarstva unutarnjih poslova za obavljanje poslova osposobljavanja kandidata za vozače, a u čijem sastavu posluje autoškola, dužna je ovlaštenog nadzornika upozoriti što se po propisima odnosno njezinim općim aktima smatra tajnim podatkom.
(4) Ukoliko pravna ili fizička osoba (obrt) kojoj je izdano odobrenje Ministarstva unutarnjih poslova za obavljanje poslova osposobljavanja kandidata za vozače, a u čijem sastavu posluje autoškola, postupi protivno odredbi stavka 1. ovog članka, ovlašteni nadzornik navedenu činjenicu će zapisnički konstatirati. Hrvatski autoklub će o tome izvijestiti Ministarstvo unutarnjih poslova.
(5) Ovlašteni nadzornik može tražiti da mu se unaprijed dostave podaci potrebni za obavljanje stručnog nadzora nad radom autoškole.
(6) Ukoliko je nužno za učinkovito ispunjenje svrhe stručnog nadzora, ovlašteni nadzornik može izuzeti određenu dokumentaciju autoškole, što obvezno unosi u Zapisnik iz članka 24. ovog Pravilnika.
Članak 21.
(1) Hrvatski autoklub osigurava samostalnost u radu ovlaštenih nadzornika odnosno poduzima mjere kojima se osigurava zaštita ovlaštenih nadzornika od nezakonitih utjecaja na njihov rad.
(2) U slučaju bilo kakvog nezakonitog zahtjeva za postupanjem u obavljanju stručnog nadzora nad radom autoškola, ovlašteni nadzornici dužni su odbiti izvršenje istog ili prekinuti s izvršenjem istog ukoliko je stručni nadzor već započet (u tom slučaju također su dužni unijeti u Zapisnik iz članka 24. ovog Pravilnika razloge prekida izvršenja stručnog nadzora) te se pisano očitovati glavnom tajniku Hrvatskog autokluba o razlozima neizvršenja odnosno prekida izvršenja stručnog nadzora.
Članak 22.
Osim poslova stručnog nadzora nad radom autoškola, ovlašteni nadzornici:
– pružaju stručnu pomoć radnicima autoškole u vezi izvođenja nastave iz pojedinog nastavnog predmeta,
– predlažu mjere za unaprjeđenje izvođenja nastave, poboljšanje kvalitete i primjenu suvremenih metoda izvođenja nastave,
– ocjenjuju funkcionalnost nastavnih medija koji se koriste u nastavi i predlažu mjere za osuvremenjivanje,
– daju upute i pojašnjenja za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti i nedostataka uočenih tijekom stručnog nadzora,
– obavljaju i druge poslove iz svoga djelokruga rada.
Članak 23.
Ako ovlašteni nadzornici u obavljanju stručnog nadzora nad radom autoškola utvrde, u okviru svojih ovlaštenja, da postoji osnova za poduzimanje mjera iz djelokruga rada nekog drugog tijela državne uprave ili institucije, Hrvatski autoklub je dužan o tome obavijestiti Ministarstvo unutarnjih poslova.
VII. ZAPISNIK I IZVJEŠĆE O OBAVLJENOM STRUČNOM NADZORU NAD RADOM AUTOŠKOLE
Članak 24.
(1) O obavljenom stručnom nadzoru nad radom autoškole obvezno se sastavlja Zapisnik.
(2) Zapisnik o obavljenom stručnom nadzoru nad radom autoškole (u daljnjem tekstu: Zapisnik) sadrži:
– podatke o nositelju ovlaštenja za obavljanje poslova osposobljavanja kandidata za vozače,
– naziv, šifru i adresu autoškole u kojoj je obavljen stručni nadzor,
– vrijeme početka i završetka stručnog nadzora,
– opis činjeničnog stanja, utvrđenih nepravilnosti i nedostataka koji su utvrđeni stručnim nadzorom,
– zaključak s prijedlogom mjera i rokovima za otklanjanje utvrđenih nepravilnost i nedostataka koji su utvrđeni stručnim nadzorom,
– potpis ovlaštenog nadzornika koji je obavio stručni nadzor i
– potpis odgovorne osobe autoškole.
(3) Ako ovlašteni nadzornik tijekom obavljanja stručnog nadzora utvrdi određene nepravilnosti u radu autoškole, odnosno radnika autoškole (stručnog voditelja, predavača ili instruktora vožnje), odredit će rok za njihovo otklanjanje.
(4) Rok za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti iz stavka 3. ovog članka utvrđuje ovlašteni nadzornik koji je proveo predmetni stručni nadzor nad radom autoškole. Rok ne može biti dulji od 30 dana.
(5) Ako ovlašteni nadzornik tijekom obavljanja stručnog nadzora nad radom autoškole na temelju činjeničnog stanja utvrdi određene nedostatke kojima su teže narušeni propisani uvjeti za rad autoškole ili propisi o osposobljavanju kandidata za vozače, Hrvatski autoklub će uputit Ministarstvu unutarnjih poslova izvješće s prijedlogom za donošenje rješenja iz članka 213. Zakona.
Članak 25.
(1) Po obavljenom stručnom nadzoru nad radom autoškole ovlašteni nadzornik uručuje Zapisnik odgovornoj osobi autoškole ili osobi koja ju zamjenjuje.
(2) Odgovorna osoba autoškole ili osoba koja ju zamjenjuje može prilikom sastavljanja Zapisnika podnijeti prigovor na utvrđeno činjenično stanje kojeg ovlašteni nadzornik unosi u Zapisnik.
(3) Odgovorna osoba autoškole ili osoba koja ju zamjenjuje može zbog razloga iz stavka 2. ovog članka ili drugih razloga odbiti potpisati Zapisnik.
(4) Ukoliko odgovorna osoba autoškole ili osoba koja ju zamjenjuje odbije potpisati Zapisnik ili napusti mjesto obavljanja stručnog nadzora prije potpisivanja Zapisnika, ovlašteni nadzornik će tu činjenicu unijeti u Zapisnik.
(5) Iznimno od stavka 1. ovog članka, u slučaju kada ovlašteni nadzornik nije u mogućnosti Zapisnik uručiti odgovornoj osobi autoškole ili osobi koja ju zamjenjuje zbog toga što je ista napustila mjesto obavljanja stručnog nadzora prije potpisivanja Zapisnika, ovlašteni nadzornik Zapisnik ostavlja u autoškoli.
Članak 26.
(1) Pravna ili fizička osoba (obrt) kojoj je izdano odobrenje Ministarstva unutarnjih poslova za obavljanje poslova osposobljavanja kandidata za vozače, a u čijem sastavu posluje autoškola nad čijim radom je obavljen stručni nadzor, može podnijeti pisani prigovor Hrvatskom autoklubu na utvrđeno činjenično stanje iz Zapisnika u roku od 3 radna dana od dana obavljenog stručnog nadzora.
(2) Po zaprimljenom prigovoru iz stavka 1. ovog članka odnosno po prigovoru iz članka 25. stavka 2. ovog Pravilnika Hrvatski autoklub je dužan u roku od 30 dana provesti ispitni postupak te donijeti ocjenu osnovanosti prigovora i o tome obavijestiti podnositelja prigovora.
(3) Ukoliko način provjere osporenih činjenica to nalaže, Hrvatski autoklub će provesti izvanredni stručni nadzor nad radom predmetne autoškole.
(4) Izvanredni stručni nadzor iz stavka 3. ovog članka ne može obaviti ovlašteni nadzornik koji je utvrdio činjenično stanje na koje je podnesen prigovor.
(5) Prigovor odgađa izvršenje prijedloga mjera prema Ministarstvu unutarnjih poslova.
Članak 27.
Zapisnik, prigovor iz članka 26. ovog Pravilnika te ocjenu osnovanosti prigovora, Hrvatski autoklub dostavlja Ministarstvu unutarnjih poslova.
Članak 28.
(1) O obavljenom stručnom nadzoru nad radom autoškole, a temeljem Zapisnika, Hrvatski autoklub sastavlja Izvješće o stručnom nadzoru nad radom autoškole (u daljnjem tekstu: Izvješće).
(2) Izvješće iz stavka 1. ovog članka Hrvatski autoklub dostavlja Ministarstvu unutarnjih poslova.
(3) Izgled i sadržaj obrasca Izvješća iz stavka 1. ovog članka propisuje Hrvatski autoklub.
VIII. DOKUMENTACIJA O OBAVLJENOM STRUČNOM NADZORU NAD RADOM AUTOŠKOLA
Članak 29.
(1) Dokumentaciju o obavljenom stručnom nadzoru nad radom autoškole čine Zapisnik i Izvješće.
(2) Dokumentaciju iz stavka 1. ovog članka Hrvatski autoklub čuva pet godina.
IX. GODIŠNJE IZVJEŠĆE O OBAVLJENIM STRUČNIM NADZORIMA NAD RADOM AUTOŠKOLA
Članak 30.
(1) Na temelju provedenih stručnih nadzora, Upravni odbor Hrvatskog autokluba jednom godišnje, najkasnije do 15. veljače tekuće godine, razmatra godišnje izvješće o rezultatima stručnih nadzora nad radom autoškola (u daljnjem tekstu: Godišnje izvješće) za prethodnu godinu.
(2) Godišnje izvješće iz stavka 1. ovog članka Hrvatski autoklub dostavlja Ministarstvu unutarnjih poslova.
X. FINANCIRANJE
Članak 31.
(1) Troškovi obavljanja stručnog nadzora nad radom autoškola podmiruju se iz sredstava naknade za vozački ispit.
(2) Izuzetno od stavka 1. ovoga članka, troškove obavljanja posebnih poslova stručnog nadzora iz članka 11. ovog Pravilnika snosi autoškola u visini koju odredi Hrvatski autoklub.
(3) Troškovi iz stavka 2. ovog članka podmiruju se prije obavljanja posebnih poslova stručnog nadzora.
XI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 32.
Upravni odbor Hrvatskog autokluba donijet će odluku o visini naknada za podmirenje troškova iz članka 31. ovog Pravilnika najkasnije u roku 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika.
Članak 33.
Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o stručnom nadzoru nad radom autoškola (»Narodne novine« 33/09) od 12. ožujka 2009.
Članak 34.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Broj: 640-02/2018-2/2018-5 Zagreb, 7. svibnja 2018.
HRVATSKI AUTOKLUB
Predsjednik Upravnog odbora Slavko Tušek, dipl. ing., v. r.
PRILOG
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2018_05_43_841.html