Baza je ažurirana 21.10.2024. 

zaključno sa NN 102/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 73/2017 (26.7.2017.):

 

Hrvatska narodna banka

Na temelju članka 8. stavka 20. Zakona o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava (»Narodne novine«, br. 19/2015.) i članka 43. stavka 2. točke 9. Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 75/2008. i 54/2013.) guverner Hrvatske narodne banke donosi

 

ODLUKU O UVJETIMA I NAČINU PROVEDBE AKTIVNOSTI I NAČINU NALAGANJA MJERA U SVRHU PROVEDBE SANACIJSKIH OVLASTI

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

(1) Ovom Odlukom pobliže se uređuju:

1) uvjeti i način provedbe aktivnosti iz članka 8. stavka 16. Zakona o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava (dalje u tekstu: Zakon)

2) postupak nalaganja mjera iz članaka 21. i 25. Zakona

3) obveze kreditne institucije tijekom i nakon provođenja aktivnosti iz točaka 1. i 2. ovoga stavka, a u skladu s člankom 8. stavkom 19. Zakona.

(2) Odredbe ove Odluke primjenjuju se u dijelu izvršavanja ovlasti Hrvatske narodne banke kao sanacijskog tijela nad kreditnom institucijom sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja je od Hrvatske narodne banke dobila odobrenje za rad.

(3) Odredbe ove Odluke na odgovarajući način primjenjuju se i u dijelu izvršavanja ovlasti Hrvatske narodne banke kao sanacijskog tijela nad podružnicom kreditne institucije sa sjedištem u trećoj zemlji koja je od Hrvatske narodne banke dobila odobrenje za osnivanje podružnice kreditne institucije iz treće zemlje.

(4) Odredbe ove odluke ne primjenjuju se na postupak donošenja zajedničkih odluka iz članaka 19., 20., 22., 23., 26. i 27. Zakona.

(5) Odredbe ove Odluke ne primjenjuju se na kreditnu instituciju nad kojom je otvoren postupak sanacije za vrijeme trajanja postupka sanacije.

Članak 2.

Hrvatska narodna banka kao sanacijsko tijelo izvršava ovlasti nad kreditnim institucijama u skladu sa Zakonom, propisima donesenima na temelju Zakona i Direktive 2014/59/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 15. svibnja 2014. o uspostavi okvira za oporavak i sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava te o izmjeni Direktive Vijeća 82/891/EEZ i direktiva 2001/24/EZ, 2002/47/EZ, 2004/25/EZ, 2005/56/EZ, 2007/36/EZ, 2011/35/EU, 2012/30/EU i 2013/36/EU te uredbi (EU) br. 1093/2010 i (EU) br. 648/2012 Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 173, 12.6.2014., u daljnjem tekstu: Direktiva 2014/59/EU), drugim zakonima kojima se uređuje pružanje bankovnih i financijskih usluga koje pruža kreditna institucija i propisima donesenima na temelju tih zakona, kao i ostalim propisima Europske unije kojima se uređuje poslovanje kreditnih institucija, vlastitim pravilima, standardima i pravilima struke, sporazumima o suradnji sklopljenima sa sanacijskim tijelima u Europskoj uniji ili nadležnim tijelom treće zemlje.

II. SANACIJSKI NADZOR

Članak 3.

(1) Hrvatska narodna banka kao sanacijsko tijelo ovlaštena je provoditi nadzor nad kreditnom institucijom i grupom kreditnih institucija u svrhu provedbe ovlasti iz glave III. i glave V. Zakona (dalje u tekstu: sanacijski nadzor).

(2) Sanacijski nadzor obuhvaća:

1) nadzor prikupljanjem izvješća i informacija te analiziranjem tih izvješća i informacija i

2) neposredni nadzor u prostorijama kreditne institucije (dalje u tekstu: neposredni sanacijski nadzor).

(3) Izvješća i informacije iz stavka 2. točke 1. ovog članka jesu izvješća koja je kreditna institucija dužna dostavljati Hrvatskoj narodnoj banci kao sanacijskom tijelu u skladu s odlukom o sanacijskom izvješćivanju koju će donijeti Hrvatska narodna banka, korespondencija s kreditnom institucijom, informacije, izvješća i izjave koje na zahtjev Hrvatske narodne banke dostavi kreditna institucija te druge dostupne informacije, izvješća i obavijesti vezani uz kreditnu instituciju.

(4) U svrhu provedbe sanacijskog nadzora Hrvatska narodna banka kao sanacijsko tijelo može se sastati s upravom i/ili višim rukovodstvom, unutarnjim i vanjskim revizorima, a prema potrebi i s nadzornim odborom kreditne institucije.

III. NEPOSREDNI SANACIJSKI NADZOR

Članak 4.

(1) Hrvatska narodna banka kao sanacijsko tijelo ovlaštena je provesti neposredni sanacijski nadzor u sljedećim slučajevima:

1) kada je to potrebno radi provjere provodi li kreditna institucija aktivnosti radi otklanjanja prepreka mogućnosti provođenja stečajnog postupka odnosno sanacije iz članka 21. Zakona

2) radi određivanja i provjere ispunjava li kreditna institucija minimalni zahtjev za regulatorni kapital i podložne obveze iz članka 25. Zakona

3) radi provjere potpunosti i točnosti izvješća i informacija dostavljenih u skladu s odlukom o sanacijskom izvješćivanju koju će donijeti Hrvatska narodna banka ili

4) u drugim slučajevima kada je to nužno za izvršavanje sanacijskih ovlasti.

(2) Neposredni sanacijski nadzor kreditne institucije obavlja se:

1) pregledom knjigovodstvenih isprava, poslovnih knjiga, pomoćnih i drugih evidencija i obračuna, izvješća koja je kreditna institucija obvezna sastavljati, politika i ostalih internih akata te druge dokumentacije koja se odnosi na poslovanje kreditne institucije, u izvorniku u papirnatom obliku i/ili u obliku elektroničkog zapisa na mediju i u obliku koji zahtijeva ovlaštena osoba

2) pribavljanjem pisanih i usmenih objašnjenja od uprave i nadzornog odbora kreditne institucije ili njezinih radnika.

(3) Neposredni sanacijski nadzor obavljaju radnici Hrvatske narodne banke kao sanacijskog tijela na temelju ovlaštenja guvernera Hrvatske narodne banke (dalje u tekstu: ovlaštena osoba).

(4) Ovlaštenjem iz stavka 1. ovog članaka određuju se opseg neposrednoga sanacijskog nadzora i razdoblje obuhvaćeno nadzorom. Ako ovlaštena osoba utvrdi nužnost proširenja nadzora izvan okvira utvrđenog postojećim ovlaštenjem, zatražit će od guvernera dodatno ovlaštenje.

(5) Iznimno, za obavljanje zadataka u vezi s neposrednim sanacijskim nadzorom poslovanja kreditne institucije guverner Hrvatske narodne banke može ovlastiti revizora, revizorsko društvo ili druge stručno osposobljene osobe.

Članak 5.

(1) Kreditna institucija dužna je ovlaštenoj osobi, na njezin zahtjev, omogućiti da obavi neposredni sanacijski nadzor u sjedištu kreditne institucije i na ostalim mjestima na kojima kreditna institucija, odnosno druga osoba na temelju ovlaštenja kreditne institucije, obavlja djelatnosti i poslove u vezi s kojima Hrvatska narodna banka kao sanacijsko tijelo provodi neposredni sanacijski nadzor.

(2) Ako kreditna institucija eksternalizira određene aktivnosti, dužna je omogućiti ovlaštenim osobama obavljanje neposrednog nadzora u prostorijama pružatelja usluga.

(3) Kreditna institucija dužna je ovlaštenoj osobi, na njezin zahtjev, omogućiti da obavi kontrolu poslovnih knjiga, poslovne dokumentacije te administrativne ili poslovne evidencije, kao i kontrolu informacijske tehnologije i drugih pridruženih tehnologija, u opsegu potrebnom za obavljanje pojedinoga neposrednoga sanacijskog nadzora.

(4) Kreditna institucija dužna je ovlaštenoj osobi, na njezin zahtjev, uručiti računalne ispise, preslike poslovnih knjiga, poslovne dokumentacije te administrativne ili poslovne evidencije u papirnatom obliku ili u obliku elektroničkog zapisa na mediju i u obliku koji zahtijeva ovlaštena osoba.

(5) Članovi nadzornog odbora i uprave, prokuristi, ostali rukovoditelji i radnici kreditne institucije obvezni su ovlaštenoj osobi, na njezin zahtjev, dati usmene i pisane odgovore na pitanja koja su važna za provedbu ovlasti iz glave III. i glave V. Zakona te ih dokumentacijom potvrditi.

Članak 6.

(1) Najkasnije deset dana prije početka neposrednoga sanacijskog nadzora Hrvatska narodna banka kao sanacijsko tijelo dostavlja kreditnoj instituciji obavijest o neposrednom sanacijskom nadzoru.

(2) Obavijest o neposrednom sanacijskom nadzoru, osim predmeta nadzora, sadržava podatke o planiranom početku i trajanju neposrednoga sanacijskog nadzora, ime voditelja neposrednoga sanacijskog nadzora i broj ovlaštenih osoba koje će obaviti neposredni sanacijski nadzor, popis dokumentacije i informacija koje je minimalno potrebno osigurati za pripremu i provođenje neposrednoga sanacijskog nadzora te druge informacije nužne za njegovo obavljanje.

(3) Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka, ovlaštena osoba može dostaviti obavijest o neposrednom sanacijskom nadzoru najkasnije uoči početka obavljanja neposrednoga sanacijskog nadzora.

IV. OSOBE OVLAŠTENE ZA OBAVLJANJE NEOVISNE PROCJENE

Članak 7.

U svrhu izrade izvješća o procjeni vrijednosti iz članka 35. stavka 1. Zakona guverner Hrvatske narodne banke može ovlastiti revizora odnosno revizorsko društvo koje ima status neovisnog procjenitelja u skladu sa Zakonom i Direktivom 2014/59/EU odnosno propisima donesenima na temelju Zakona i Direktive 2014/59/EU na prikupljanje i provjeravanje potrebnih informacija u prostorijama kreditne institucije za koju se ta procjena vrijednosti izrađuje.

V. ZAPISNIK O SANACIJSKOM NADZORU

Članak 8.

(1) Nakon obavljenoga sanacijskog nadzora zaposlenici Hrvatske narodne banke kao sanacijskog tijela sastavljaju zapisnik samo ako je u postupku sanacijskog nadzora utvrđena:

1) nezakonitost u poslovanju kreditne institucije ili

2) potreba za izricanjem mjera u skladu s člancima 21. ili 25. Zakona.

(2) Ako nakon obavljenoga neposrednoga sanacijskog nadzora ne postoje okolnosti iz stavka 1. ovog članka, ovlaštene osobe sastavljaju službenu bilješku o provedenom neposrednom nadzoru koju će dostaviti kreditnoj instituciji u roku iz članka 9. ove Odluke.

VI. POSTUPAK IZRADE I IZDAVANJA ZAPISNIKA O NEPOSREDNOM SANACIJSKOM NADZORU

Članak 9.

(1) Kada su ispunjeni uvjeti iz članka 8. stavka 1. ove Odluke, ovlaštene osobe dužne su sastaviti zapisnik o obavljenom neposrednom sanacijskom nadzoru u roku od 30 dana od dana završetka neposrednoga sanacijskog nadzora i dostaviti ga:

1) predsjedniku uprave kreditne institucije i

2) predsjedniku nadzornog odbora kreditne institucije.

(2) Dan završetka neposrednoga sanacijskog nadzora posljednji je dan obavljanja nadzora u kreditnoj instituciji. Iznimno, kada je nužno obaviti dodatne provjere podataka u vezi s predmetom nadzora, neposredni sanacijski nadzor smatra se dovršenim s danom završetka provjere tih podataka. Provjera podataka ne može trajati duže od 15 radnih dana od dana završetka neposrednoga sanacijskog nadzora u prostorijama kreditne institucije.

(3) Predsjednik uprave kreditne institucije dužan je, prije isteka roka za sastavljanje primjedaba na utvrđenja u zapisniku, razmotriti ih s ostalim članovima uprave kreditne institucije. Osim navedenoga, predsjednik uprave kreditne institucije dužan je, bez odgađanja, primjerak zapisnika dostaviti unutarnjoj reviziji kreditne institucije.

(4) Predsjednik nadzornog odbora kreditne institucije dužan je nakon primitka zapisnika bez odgode upoznati ostale članove nadzornog odbora s utvrđenjima u zapisniku.

(5) O utvrđenjima u zapisniku kreditna institucija može se očitovati u roku koji odredi Hrvatska narodna banka kao sanacijsko tijelo, a koji ne može biti kraći od deset niti duži od 15 radnih dana od dana primitka zapisnika.

Članak 10.

(1) Ako ovlaštena osoba utvrdi da su primjedbe kreditne institucije osnovane, sastavit će dodatak zapisniku kojim će izmijeniti nalaz iznesen u zapisniku. Ako ovlaštena osoba utvrdi da primljene primjedbe na zapisnik kreditne institucije nisu osnovane, niti su dokazi dostatni za izmjenu nalaza neposrednoga sanacijskog nadzora, u roku od deset radnih dana od dana primitka primjedaba pisano će obavijestiti predsjednika uprave kreditne institucije da se primjedbe ne prihvaćaju.

(2) Dodatak zapisniku sastavlja se u roku od deset radnih dana od dana primitka primjedaba koje su uzete u obzir i dostavlja se osobama navedenima u članku 9. stavku 1. ove Odluke. Na dodatak zapisniku na odgovarajući način primjenjuje se članak 9. stavci 3. i 4. ove Odluke. Na dodatak zapisniku kreditna institucija ne može stavljati primjedbe.

Članak 11.

(1) Ako su neposrednim sanacijskim nadzorom u poslovanju kreditne institucije utvrđene nezakonitosti, ovlaštena osoba obvezna je u zapisniku precizno navesti činjenice odnosno opisati radnje kojima je kreditna institucija, odnosno odgovorna osoba u kreditnoj instituciji, postupila suprotno odredbama zakona i drugih propisa te o tome pribaviti dokaze.

(2) Za nezakonitosti utvrđene u zapisniku ovlaštena osoba dužna je utvrditi odgovornu osobu na temelju statuta ili drugih internih akata kreditne institucije.

(3) Kreditna institucija dužna je u očitovanju na zapisnik iz članka 8. stavka 1. ove Odluke očitovati se i o odgovornim osobama koje su navedene u zapisniku. Ako je, prema mišljenju kreditne institucije, odgovorna druga osoba iz uprave kreditne institucije, a ne ona navedena u zapisniku, kreditna institucija dužna je za tu svoju tvrdnju dostaviti i dokaz.

Članak 12.

(1) Zapisnik o obavljenom neposrednom sanacijskom nadzoru odnosno službenu bilješku o obavljenom neposrednom sanacijskom nadzoru potpisuje ovlaštena osoba.

(2) Postupak izrade i izdavanja zapisnika o obavljenom neposrednom sanacijskom nadzoru na odgovarajući se način primjenjuje i u slučaju izdavanja zapisnika kada je u provođenju sanacijskog nadzora iz članka 3. stavka 2. točke 1. ove Odluke utvrđeno postojanje okolnosti iz članka 8. stavka 1. ove Odluke.

VII. MJERE

Članak 13.

(1) Hrvatska narodna banka nalaže mjere iz članka 21. i 25. Zakona u obliku rješenja koje je dužna odrediti i dostaviti kreditnoj instituciji u roku od šest mjeseci od dana isteka roka za primjedbe kreditne institucije na zapisnik o obavljenom sanacijskom nadzoru odnosno od dana dostave dodatka zapisnika kreditnoj instituciji.

(2) Predsjednik uprave kreditne institucije dužan je upoznati ostale članove uprave sa sadržajem rješenja na prvoj idućoj sjednici uprave kreditne institucije. Osim navedenog, predsjednik uprave kreditne institucije dužan je sa sadržajem rješenja upoznati predsjednika nadzornog odbora kreditne institucije odmah nakon primitka i primjerak rješenja dostaviti unutarnjoj reviziji kreditne institucije.

(3) Predsjednik nadzornog odbora kreditne institucije dužan je nakon primitka rješenja bez odgode upoznati ostale članove nadzornog odbora s mjerama iz stavka 1. ovog članka koje je naložila Hrvatska narodna banka kao sanacijsko tijelo.

VIII. ZAVRŠNA ODREDBA

Članak 14.

Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

O.br. 218-020/07-17/BV

Zagreb, 19. srpnja 2017.

Guverner Boris Vujčić, v. r.

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2017_07_73_1779.html

Copyright © Ante Borić