Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Na temelju članka 27. stavka 12. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010 – ispr., 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013, 152/2014 i 7/2017), ministrica znanosti i obrazovanja donosi
I.
U nastavnom planu i programu za osnovnu školu funkcionalne muzičke pedagogije koji je donesen Odlukom Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa o nastavnim planovima i programima za osnovne glazbene i osnovne plesne škole (»Narodne novine«, broj: 102/2006) u Programu instrumentalne nastave dodaju se nastavni planovi i programi za nastavne predmete: Udaraljke, Korno (Rog), Fagot, Trombon, Tuba, Viola i Tambure.
II.
Sadržaji nastavnih planova i programa za osnovnu školu funkcionalne muzičke pedagogije za nastavne predmete: Udaraljke, Korno (Rog), Fagot, Trombon, Tuba, Viola i Tambure sastavni su dio ove Odluke i danom stupanja na snagu postaju sastavni dio nastavnih planova i programa za osnovnu školu funkcionalne muzičke pedagogije.
III.
Ova Odluka i nastavni planovi i programi za osnovnu školu funkcionalne muzičke pedagogije za nastavne predmete: Udaraljke, Korno (Rog), Fagot, Trombon, Tuba, Viola i Tambure objavit će se u »Narodnim novinama«.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se od početka 2018./2019. školske godine.
Klasa: 602-03/16-05/00074
Urbroj: 533-25-17-0010
Zagreb, 8. siječnja 2018.
Ministrica prof. dr. sc. Blaženka Divjak, v. r.
NASTAVNI PLAN I PROGRAM FUNKCIONALNE MUZIČKE PEDAGOGIJE (FMP) ZA OSNOVNU ŠKOLU
GLAVNI PREDMET: UDARALJKE, FAGOT, TROMBON, TUBA, ROG (KORNO), VIOLA I TAMBURE
|
I. ETAPA |
II. ETAPA |
||||
Razred: |
I. |
I. prijelazni |
II. |
II. prijelazni |
III. |
IV. |
Instrument: |
2 x 30' |
2 x 30' |
2 x 30' |
2 x 30' |
2 x 30' |
2 x 45' |
Solfeggio: |
2 x 60' |
2 x 60' |
2 x 60' |
2 x 60' |
2 x 60' |
2 x 60' |
Ukupno tjedno sati |
4 x 45’ |
4 x 45’ |
4 x 45’ |
4 x 45’ |
4 x 45’ |
430 x 45’ |
*Nakon I. i II. solfeggia učenika se može uputiti u I. odnosno II. prijelazni solfeggio.
|
III. ETAPA |
|||
Program: |
A – USMJERENI |
B – ŠIRI |
||
Razred: |
V. |
VI. |
V. |
VI. |
Instrument: |
2 x 45' |
2 x 45' |
1 x 45' |
1 x 45' |
Solfeggio: |
2 x 60' |
2 x 60' |
2 x 60' |
2 x 60' |
Teorija: |
2 x 45' |
2 x 45' |
2 x 45' |
2 x 45' |
Skupno muziciranje*: |
2 x 45' |
2 x 45' |
2 x 45' |
2 x 45' |
Glazbena umjetnost |
– |
– |
1 x 45' |
1 x 45' |
UKUPNO tjedno sati: |
830 x 45’ |
830 x 45’ |
830 x 45’ |
830 x 45’ |
Klavir fakultativno**: |
1 x 30’ |
1 x 30’ |
– |
– |
* U nastavu skupnog muziciranja mogu se uključiti i učenici II. etape po izboru predmetnoga nastavnika.
** Fakultativno, za učenike koji nastavljaju školovanje u srednjoj školi (gudače, gitariste i duhače).
Napomena: Korepeticija za učenike gudačkog i duhačkog odjela u osnovnoj školi iznosi 2 sata tjednog opterećenja za nastavnika korepetitora na svakih 30 učenika.
PROGRAM INDIVIDUALNE NASTAVE
Program je izražen u etapama, što nastavniku omogućuje slobodu u razvijanju individualnih kreativnih mogućnosti učenika. Na taj način otvoreno je više metodičkih puteva za prilagođavanje razvoja glazbenih i tehničkih sposobnosti učenika, kao i njegove cjelokupne osobnosti. U sklopu svake etape učenici su dužni pristupiti barem jednom kolokviju, a na kraju etape polažu etapni ispit.
Cilj: Razvoj učenikovih sposobnosti, vještina te usvajanje znanja potrebnog za razumijevanje i izvođenje glazbe, kao i razvoj muzikalne, senzibilne i kreativne ličnosti.
Zadaće:
Razvoj tehnika, umijeća, vještina i usvajanje znanja
– pismenost u notnom tekstu
– razumijevanje znakova u notnom tekstu (verbalnih, grafičkih, brojčanih)
– razvoj muzičkog mišljenja te muzičke i tehničke snalažljivosti kao preduvjet za kvalitetan samostalni rad
– stečeno znanje povezivati u novim glazbenim zadaćama
– u radu na novim spoznajama aktivirati učenikovo mišljenje, emocije, psihu kako bi te spoznaje postale njegovo trajno vlasništvo.
Razvoj učenikova razumijevanja glazbe
– sustavno poticanje na živ i aktivan odnos prema instrumentu
– razvoj unutarnjeg sluha i tonske predodžbe.
Razvoj ličnosti djeteta
– izgrađivati povjerenje u vlastite sposobnosti i uklanjati strah od neuspjeha
– poticati kreativnost
– razvijati percepciju, memoriju, koncentraciju
– razvijati radne navike, kao i upornost u svladavanju teškoća
– razvijati kritički odnos prema vlastitim postignućima
– poticati socijalizaciju učenika
– poticati interes za glazbu, ljubav za instrument te odgovornost prema glazbenom djelu
– osposobljavati učenika za samostalno muziciranje.
UDARALJKE
I. ETAPA
Nastavni plan I. i II. godine: 2 sata po 30 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Mali bubanj:
Vježbe:
– Dobri Paliev: Metroritmični bukvar do stranice 22 ili primjerene vježbe drugih škola za mali bubanj, primjerice Posarić, Kupinski ili Jean Geoffroy Le Sablier.
(do zaključno notne vrijednosti šesnaestinke i odgovarajućih stanki)
– predvježbe za tremolo (za naprednije učenike).
Skladbe:
– Dobri Paliev: Vodenička i/ili Severnjaško Horo, Na Horoto, Marš uz pratnju glasovira.
Klavijaturne udaraljke (vibrafon ili ksilofon)
Vježbe:
– do stranice 25. Thomas A. Brown: The Vibe Players Method ili materijal odgovarajućih zahtjeva iz drugih škola za vibrafon, primjerice Delecluse (škole Paliev ili Dupin ako se rabi ksilofon).
Skladbe:
– razina zahtjevnosti Emmanuel Sejourne Keyboards Mallets around the World/ Alfonce, Volume 1, br. 1 – br. 7 uz pratnju CD-a ili Dobri Paliev: Stari valcer uz pratnju glasovira. Pierre Max Dubois Histoires de Percussion Vol. 1 – Vol. 2, Billaudot, za ksilofon i glasovir.
Multipercussion
– skladbe za mali bubanj s pridodanim idiofonim i/ili klavijaturnim udaraljkama na razini zahtjeva, Bernard Lecoeur Jeux d’ecolier/Lemoine uz pratnju glasovira ili
Francois Dupin Courtes Pieces Album No. 6/Leduc.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– prvi kontakt s instrumentom ostvaren preko obraćanja živom zvuku udaraljki, kao početku tehnike slušanja
– osnove sviranja na membranofonim (mali bubanj) i klavijaturnim (vibrafon ili ksilofon) udaraljkama: držanje palica, fizički zakoni proizvodnje zvuka udarcem, održavanje konstantnoga tempa, kontrola ujednačene dinamike i trajanja tona
– upoznavanje s najčešće korištenim udaraljkaškim glazbalima i njihovom podjelom. Idiofoni – začetak multipercussion kompleta udaraljki
– spontana i svjesna improvizacija
– sviranje dječjih i narodnih pjesmica na sluh
– svladavanje pismenosti: u violinskom i bas-ključu istodobno u rasponu male, prve i druge oktave, osnovnih dinamičkih oznaka, osnovnih agogičkih oznaka
– osnovni načini uzimanja tona: non legato, legato, staccato, dvohvati non legato, počeci izvođenja ukrasa, ljestvice i tehničke vježbe tretirane kao muzički zadatak
– upoznavanje jednostavnijih principa gradnje oblika; trodijelni oblik pjesme,
– imitacija, kanon
– svladavanje skladbi na temelju notnog zapisa iz udaraljkaške literature za I. etapu
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– slobodno kretanje u sklopu mogućnosti zvuka udaraljki
– samostalna uporaba svih sredstava izraza i tehnika pri improvizaciji
– sviranje melodijskih cjelina s pravim ritmičkim pokretom, pulsom i karakterom
– prvi počeci komornog muziciranja s nastavnikom ili drugim učenikom
– poznavanje raznih načina uzimanja tona, tonsko oblikovanje cjeline, ritma i metrike, oznaka tempa i njihova karaktera – percepcija cjelina u susretu s novim notnim tekstom
ZAHTJEVI NA ISPITU I. ETAPE:
– izvedba jedne ritmičke vježbe i jedne kraće skladbe s pratnjom
Program se izvodi napamet.
U trajanju I. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– jednu do dvije kratke skladbe s pratnjom
Program se izvodi napamet.
II. ETAPA
Nastavni plan III. godine: 2 sata po 30 minuta
Nastavni plan IV. godine: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Mali bubanj
Vježbe:
– izbor vježbi i primjera od stranice 25. do 65. iz Jean Geoffroy Le Sablier, ed. Lemoine za svladavanje različitih kombinacija šesnaestinki i njihovih stanki u bržim tempima uz rješavanje problema prstometa uporabom dva tom-toma. Napredniji učenici imaju vježbe s tremolom i predudarima
– vježbe za usavršavanje tremola i predudara iz G. L. Stone Stick Control.
Skladbe:
– razine zahtjeva Dobri Paliev Baba Yaga i Mali Tom uz pratnju glasovira. Napredniji učenici – Wiliam Kraft: Passacaglia for one or two drums
– razine zahtjeva Francois Dupin Courtes Pieces Album No. 1, uz pratnju glasovira.
Klavijaturne udaraljke
Vježbe:
– za razvijanje sposobnosti čitanja s lista na razini lakših primjera iz Thomas McMillan Percussion Keyboard Technic
– vježbe za usavršavanje sviranja u bržim tempima i čitanja s lista na razini lakših primjera, Rebecca Kite Reading Mallet Percussion Music.
Skladbe:
– razine zahtjevnosti Emmanuel Sejourne: Keyboards Mallets around the World/Alfonce, Volume 1, br. 8 – br. 15 uz pratnju CD-a
– Pierre Max Dubois: Histoires de Percussion Vol. 3 – Vol. 4
– Billaudot za ksilofon i glasovir
– lakši primjeri iz Dobri Paliev: Kompozicije za ksilofon i glasovir
– Nebojša J. Živković: My first book for xylophone
– Gretel solo ili uz pratnju glasovira
Timpani
Vježbe:
– Jean Geoffroy: Methode de Timbales s pripadajućim primjerima uz pratnju vibrafona ili marimbe u izvedbi nastavnika ili naprednijeg učenika te rad u imitacijama s naprednijim učenicima po sustavu iz dodatka istoj knjizi
– John Beck: Snake River
– James Blades: Marche Nobilmente
– izbor skladbi na razini zahtjeva navedenih skladbi.
Multipercussion
Kratke kompozicije, po mogućnosti višestavačne:
– Yvonne Desportes En Cueillant Les Lauriers/Billaudot uz pratnju glasovira
– sviranje primjera za dva udaraljkaša iz zbirke Dobri Paliev: Skladbe za timpane i mali bubanj
– Frederic Macarez Caisse: Noisette originalna zbirka vježba za mali bubanj uz pratnju marimbe ili ksilofona.
Uvođenje u nastavu drum-seta uz kratke kompozicije za udaraljke solo, uz pratnju ili uz mali udaraljkaški ansambl:
– Percussions AUDITIONS Promenades I – III
– Mosaique – Lemoine
– F. Dupin Courtes Pieces Album No. 2
– Jacques Delecluse Le Petit Livre d’ Anna M. Bach pour 3 Percussionistes, Leduc.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– tonsko oblikovanje uz razvoj sposobnosti za vodoravno tonsko vođenje i okomiti tonski balans
– upoznavanje razvijenijih oblika ritmičkog oblikovanja
– tehnički razvoj unapređivanjem brzine mišljenja i brzine izvođenja
– unapređivanje glazbene pismenosti
– improvizacija uz oslonac na glazbene oblike i karaktere iz literature
– glazbeni oblici
– čitanje á vista.
ISHODI UČENJA:
– svijest o glazbenoj frazi, artikulacija motiva, sviranje melodije uz pratnju na odgovarajući način
– mogućnost polifonog vođenja dviju dionica
– komorno muziciranje u malome udaraljkaškom ansamblu
– razumijevanje i izvođenje razvijenijih ritmičkih struktura
– prepoznavanje notnog zapisa u širem rasponu; doživljaj, razumijevanje i izvođenje osnovnih agogičkih oznaka; izražajno izvođenje dinamičkih stupnjeva, naglasaka, osnovnih ukrasa iz baroknog i klasičnog razdoblja, prepoznavanje i izvođenje osnovnih karaktera različitih tempa izvođenja
– spontana i svjesna improvizacija, ali i u jednostavnim oblicima plesova ili varijacija
– poznavanje trodijelne forme, plesova iz doba baroka i klasičnog razdoblja, teme s varijacijama, preludiji
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa.
ZAHTJEVI NA ISPITU II. ETAPE:
– izvedba kratkog solo primjera, jedne skladbe s pratnjom te sudjelovanje u izvedbi djela za duo ili trio uza zastupljenost udaraljki, obrađenih tijekom godine.
Program se izvodi napamet.
U trajanju II. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– kratki solo primjer jedne skladbe s pratnjom te sudjeluje u izvedbi djela za duo ili trio uza zastupljenost udaraljki, obrađenih tijekom godine.
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA A – program
Nastavni plan: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Mali bubanj
Vježbe:
– G. L. Stone Accents and Rebounds
– lakši primjeri iz Charley Wilcoxon Wrist & Finger Stroke Control
Skladbe:
– Jacques Prez: Rencontre pour piano et caisse claire uz pratnju glasovira
– Charley Wilcoxon: Drumming plus hummin’ a tune
– izbor skladbi na razini zahtjeva navedenih skladbi
Klavijaturne udaraljke
Vježbe:
– osnove improvizacije, sviranje u brzim tempima.
Skladbe:
– Emmanuel Sejourne Keyboards Mallets around the World
– Alfonce, Volume 2, br. 1 – br. 10 uz pratnju CD-a
– Nebojša J. Živković: Funny Vibraphone
– Nebojša, J. Živković: Funny Xylophone 1
– Gretel
– jednostavnija djela velikih skladatelja u izboru i prilagodbi nastavnika i/ili učenika
Timpani
Vježbe:
– Gerard Berlioz: 60 Etudes de rythme et de dechifrage.
Skladbe:
– Vic Firth Timpani Solo Series 1 uz pratnju glasovira ili MC-a
– Steve Houghton Percussion Recital Series Timpani uz pratnju CD-a
– izbor skladbi na razini zahtjeva navedenih skladbi
Multipercussion
Vježbe i skladbe:
– Dante Agostini Drum Method
– Sandy Feldstein: Multiple Percussion Music
– skladbe za mali ansambl udaraljki na razini zahtjeva: Jacques Delecluse Mikrotrikos
– Siegfried Fink: Mini Musik.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– tonsko oblikovanje radom na vodoravnoj i okomitoj slušnoj osjetljivosti, na intervalskoj intonaciji, razvoj unutarnje muzičke predodžbe
– tehnički razvoj ide k povećavanju tehničkih zahtjeva i znanja, ali tako da se svaki tehnički detalj glazbeno i tonski osmisli
– proširivanje znanja o muzičkim znakovima i glazbenom rječniku
– osnove koordinacije na drum-setu
– usavršavanje i proširenje već poznatih tehnika – osnovni problemi poliritmije
– upoznavanje novih glazbenih stilova i oblika
– spontana i svjesna improvizacija
– skupno muziciranje
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– izvođenje melodije uz pratnju, polifono vođenje linija, jasno oblikovanje motiva i fraze
– poznavanje, razumijevanje i pravilno izvođenje novih oznaka tempa, agogike i dinamike
– ukrasi, artikulacija
– učenik bi trebao s razumijevanjem izvoditi skladbe raznih stilskih razdoblja, kao što su barok, klasika, romantika i suvremena glazba
– poznavati osnovne značajke varijacija, ronda, suite i invencije
– spontana i svjesna improvizacija, ali intenzivnije povezana s novim oblicima i stilovima te se eventualno i zapisuje
– učenik se glazbeno socijalizira svirajući u komornim sastavima
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE:
– kratki solistički program sastavljen od triju skladbi mješovito s pratnjom i bez pratnje na razini zahtjeva prijamnoga ispita srednje glazbene škole.
Program se izvodi napamet.
U trajanju III. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– kratki solistički program sastavljen od triju kompozicija mješovito s pratnjom i bez pratnje te sudjelovanje u ansamblu udaraljki ili komornom ansamblu
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA B – program
Nastavni plan: 1 sat po 45 minuta
Individualna nastava.
Svrha B-programa je omogućiti učeniku što više sviranja u sklopu njegovih realnih mogućnosti i programa II. etape glavnoga predmeta udaraljki, a zatim i blago nastaviti s lakšim djelima iz programa III. etape glavnoga predmeta.
Bit ovog usmjerenja je da dijete prema svojim mogućnostima, s manje vježbanja, što više svira. Opterećenost vježbanja ustupa u velikoj mjeri mjesto radosti sviranja. Manji naglasak treba pridavati učenikovu tehničkom napretku, a veći emocionalnom doživljaju glazbenog djela i buđenju zanimanja za što višu razinu muziciranja.
Vrlo je važno komorno sviranje kako djece međusobno (eventualni teži part, može u sklopu komornog učenik svirati i A-program), tako i s nastavnikom u sklopu muzikalno bogate literature komornog muziciranja. Svakako svirati olakšane obrade teže literature – operne, baletne i simfonijske glazbe.
NASTAVNI SADRŽAJI:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– poticanje interesa za glazbu uz komorno sviranje
– podržavanje učenikove potrebe za glazbenim izražavanjem uz improvizaciju
– omogućiti uvid u druge glazbene sadržaje poticanjem na slušanje glazbene literature na snimkama ili slušanjem nastavnikova sviranja
LITERATURA*
– skladbe iz programskih zahtjeva II. etape s pažljivim odabirom dostupnih skladbi iz III. etape A-programa
– skladbe iz bogate literature komornog muziciranja, olakšane skladbe udaraljkaške literature, obrade popularnih skladbi
*Literatura se odabire prema mogućnostima i zanimanju učenika.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje.
ISHODI UČENJA:
– cilj je svladavanje gradiva u sklopu programskih zahtjeva II. etape s prelaskom na lakše zahtjeve III. etape A-programa
– učenik svira lakše skladbe etidnog karaktera
– muziciranje u udaraljkaškim ansamblima
– spontana i svjesna improvizacija s osloncem na usvojeno znanje o stilovima i glazbenim formama
– učenik usvaja nove skladbe iz literature za udaraljke preko snimaka ili sviranja nastavnika uz komentar i razgovor.
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE B-programa:
– tri skladbe različitog karaktera, pisane za različite instrumente po slobodnom izboru
– jedna skladba iz programa za komorno muziciranje
U trajanju III. etape B-programa učenik je obvezan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– tri skladbe različitog karaktera, pisane za različite instrumente po slobodnom izboru
Sve skladbe izvode se napamet.
U svjedodžbu se unosi napomena o pohađanju B-programa.
FAGOT
I. ETAPA
Nastavni plan I. i II. godine: 2 sata po 30 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– Sviranje dur ljestvica u rasponu 1 oktave do 3 predznaka i rastvorba toničkog kvintakorda
(C, G, D, A, F, B, Es)
– J. Seba: Abracadabra (udžbenik za početnike fagotiste)
– J. Weissenborn: Škola za fagot op. 8, 1.
– Haultier: Le debutant basoniste Fagostis početnik 1.
Skladbe:
– J. Aubert: Gavota
– H. Purcell: Menuet
– H. Purcell: Rigaudon
– Hawkins: Gavota
– D. Kabalevski: Toccatina (za napredne)
– J. B. de Boismortier: Rigaudon (za napredne)
– skladbe sličnih zahtjeva uz glasovirsku pratnju
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– prvi kontakt s instrumentom ostvaren preko obraćanja živom zvuku fagota, kao početku tehnike slušanja
– opis i sastavljanje instrumenta
– upoznavanje mehanike, načina stvaranja tona, održavanja i čuvanja instrumenta
– držanje instrumenta (stojeći, sjedeći stav)
– opis piska i držanje u ustima (podesiti pisak za lako izvođenje)
– tvorba tona (demonstracija tona – nastavnik)
– impostacija: usnica, jezika
– rad na tehnici disanja, oblikovanje tona, preponsko disanje
– uloga jezika u produkciji tona (nonlegato, legato, staccato itd.)
– osnovne vrste atacca, kartki i dugi ton
– pismenost u bas ključu
– pojam metra, ritma, tempa, osnovne oznake dinamike, agogike
– ostvarivanje melodijske cjeline, ritmičkog pokreta
– vježbe za čistu intonaciju
– razvijanje slušnih spoznaja
– sviranje dječjih i narodnih pjesmica na sluh
– svladavanje notne pismenosti
– čitanje á vista
Zadani program iz literature obvezno se izvodi uz pratnju klavira radi doživljaja harmonijskoga zvuka.
ISHODI UČENJA:
– slobodno kretanje u sklopu mogućnosti zvuka fagota
– samostalna uporaba svih sredstava izraza i tehnika pri improvizaciji
– sviranje melodijskih cjelina s pravim ritmičkim pokretom, pulsom i karakterom
– sviranje ljestvica u rasponu 1 oktave do tri predznaka
– prvi počeci komornog muziciranja s nastavnikom ili drugim učenikom
– poznavanje raznih načina uzimanja tona, tonsko oblikovanje cjeline, ritma i metrike, oznaka tempa i njihova karaktera
– percepcija cjelina u susretu s novim notnim tekstom
ZAHTJEVI NA ISPITU I. ETAPE:
– etida
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju I. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– dvije skladbe uz glasovirsku pratnju, po izboru nastavnika
Program se izvodi napamet.
II. ETAPA
Nastavni plan III. godine: 2 sata po 30 minuta
Nastavni plan IV. godine: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– sviranje dur i harmonijske mol ljestvica u rasponu 2 oktave do 3 predznaka i rastvorba toničkog kvintakorda (C, G, D, A, F, B, Es)
– J. Seba: Abracadabra (drugi dio udžbenika)
– J. Weisenborn: Etide za fagot op. 8, 1. dio
– Satzenhoffer: 24 etide za fagot
– Bourdeau: Grande methode complete (1. dio)
Skladbe:
– A. Hawkins: Gavota
– D. Kabalevski: Toccatina
– J. B. de Boismortier: Rigaudon
– G. Ph. Telemann: Gavota
– B. Marcello: Sonata (1 ili 2 stavka stavka)
– J. Galliard: Sonata u a-molu ili G-dur (1 ili 2 stavka)
– Skladbe sličnih zahtjeva uz glasovirsku pratnju
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– unutarnja zvučna predodžba i tehnike slušanja
– kontinuirani rad na pravilnom fraziranju i preponskom disanju te čistoj intonaciji
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike
– razumijevanje novih agogičkih oznaka
– ritmičke vježbe s promjenama tempa
– tehnički razvoj unapređivanjem brzine mišljenja i brzine izvođenja
– unapređivanje glazbene pismenosti u skladu s literaturom
– improvizacija uz oslonac na glazbene oblike i karaktere iz literature
– sviranje uz klavirsku pratnju (doživljaj harmonijskog zvuka)
– čitanje á vista
– sviranje po sluhu
ISHODI UČENJA:
– svijest o glazbenoj frazi, artikulacija motiva, sviranje melodije uz pratnju na odgovarajući način
– razumijevanje i izvođenje razvijenijih ritmičkih struktura
– prepoznavanje notnog zapisa u širem rasponu; doživljaj, razumijevanje i izvođenje osnovnih agogičkih oznaka; izražajno izvođenje dinamičkih stupnjeva, naglasaka, prepoznavanje i izvođenje osnovnih karaktera različitih tempa izvođenja
– spontana i svjesna improvizacija, ali i u jednostavnim oblicima plesova ili varijacija
– poznavanje dvodijelne i trodijelne forme
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
– komorno muziciranje
ZAHTJEVI NA ISPITU II. ETAPE:
– etida
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju II. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– etidu
– skladbu uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA A – program
Nastavni plan: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– sve dur i mol ljestvice kroz 2 oktave, terce u nizu i rastvorba toničkog kvintakorda
– J. Weissenborn: Etide op. 8, 2. dio
– Satzenhoffer: 24 etide za fagot
– K. Pivonka: Izbor etida
– F. Oubradous: II. svezak, 2. dio ljestvice, etide
– F. Oubradous: III. svezak, Komplementarne etide s tehničkim i melodijskim tretmanom
Skladbe:
– B. de Boismortier: Sonata u g-molu (2 stavka)
– J. E. Galliard: 6 sonata (2 stavka)
– B. Bjelinski: Invencija br. 2
– A. Vivaldi: Koncert u a-molu (F VIII, no 7), 1. stavak
– A. Vivaldi: Koncert u g-molu, 1. stavak
– A. Vivaldi: »La Notte« koncert za fagot (1 stavak po izboru)
– A. Vivaldi: Koncert u d-molu, 1. stavak
– J. S. Bach: Suita za violončelo solo u C-duru: Bourrèe
– J. S. Bach: Suita za violončelo solo u Es-duru: Bourrèe
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– tonsko oblikovanje radom na slušnoj osjetljivosti, na intervalskoj intonaciji, razvoj unutarnje muzičke predodžbe
– tehnički razvoj ide k povećavanju tehničkih zahtjeva i znanja, ali tako da se svaki tehnički detalj glazbeno i tonski osmisli
– izvodenje različitih artikulacija i dinamike
– ustrajati na čistoj intonaciji i vibratu
– proširuju se izražajna sredstva (accelerando, rubato, sostenuto i dr.)
– njegovanje muzičke fraze s pomoću daha
– obrađuju se osnovne vrste ukrasa
– inzistira se na pravilnoj upotrebi vibrata
– stilska interpretacija
– proširivanje znanja o muzičkim znakovima i glazbenom rječniku
– upoznavanje novih glazbenih stilova i oblika
– spontana i svjesna improvizacija
– skupno muziciranje
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– suvereno izvođenje melodije uz pratnju, jasno oblikovanje motiva i fraze
– poznavanje, razumijevanje i pravilno izvođenje novih oznaka tempa, agogike i dinamike
– ukrasi, artikulacija
– od glazbenih oblika poznavati osnovne značajke varijacija, ronda i suite
– spontana i svjesna improvizacija, ali intenzivnije povezana s novim oblicima i stilovima te se eventualno i zapisuje
– učenik se glazbeno socijalizira svirajući u komornim sastavima
– sviranje po sluhu
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE:
– 1 dur ljestvica u sklopu 2 oktave, terce u nizu i rastavljen tonički kvintakord
– etida
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju III. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– ljestvicu
– etidu
– skladbu uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA B – program
Nastavni plan: 1 sat po 45 minuta
Individualna nastava.
Svrha B-programa je omogućiti učeniku što više sviranja u sklopu njegovih realnih mogućnosti i programa II. etape glavnoga predmeta fagota, a zatim i nastaviti s lakšim djelima iz programa III. etape glavnoga predmeta.
Bit ovog usmjerenja je da dijete prema svojim mogućnostima, s manje vježbanja, što više svira. Opterećenost vježbanja ustupa u velikoj mjeri mjesto radosti sviranja. Manji naglasak treba pridavati učenikovu tehničkom napretku, a veći emocionalnom doživljaju glazbenog djela i buđenju zanimanja za što višu razinu muziciranja.
Vrlo je važno komorno sviranje kako djece međusobno (eventualni teži part može u sklopu komornog svirati i učenik A-programa), a obvezno tako i s nastavnikom u sklopu muzikalno bogate literature komornog muziciranja. Svakako svirati olakšane obrade teže literature – operne, baletne i simfonijske glazbe.
NASTAVNI SADRŽAJI:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– poticanje interesa za glazbu uz komorno sviranje
– podržavanje učenikove potrebe za glazbenim izražavanjem improvizacijom
– omogućiti uvid u druge glazbene sadržaje poticanjem na slušanje glazbene literature na snimkama ili slušanjem nastavnikova sviranja
LITERATURA*
– skladbe iz programskih zahtjeva II. etape s pažljivim odabirom dostupnih skladbi iz III. etape A-programa
– skladbe iz bogate literature komornog muziciranja, olakšane skladbe trombonističke literature, obrade popularnih skladbi
* Literatura se odabire prema mogućnostima i zanimanju učenika.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
ISHODI UČENJA:
– cilj je svladavanje gradiva u sklopu programskih zahtjeva II. etape s prelaskom na lakše zahtjeve III. etape A-programa
– učenik svira lakše skladbe etidnog karaktera
– muziciranje u komornim ansamblima
– spontana i svjesna improvizacija s osloncem na usvojeno znanje o stilovima i glazbenim formama
– učenik upoznaje nove skladbe iz literature za fagot preko snimaka ili sviranja nastavnika uz komentar i razgovor
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE B-programa:
– dvije skladbe različitog karaktera, po slobodnom izboru
– jedna skladba iz programa za komorno muziciranje.
Program se ne mora u cjelini izvoditi napamet.
U sklopu III. etape B-programa učenik je obvezan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– dvije skladbe različitog karaktera, po slobodnom izboru. Program se ne mora u cjelini izvoditi napamet.
U svjedodžbu se unosi napomena o pohađanju B-programa.
TROMBON
I. ETAPA
Nastavni plan I. i II. godine: 2 sata po 30 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– durske ljestvice F, B, C, Es
– rastavljeni trozvuci glavnih stupnjeva
– Max Schlossberg: Daily Drills And Technical Studies, 1. – 18.
– Günter Fuhlisch: Neue Schule für Zugposaune, 1. – 36.
– Robert Müller: Škola za trombon, 1. – 18.
– Robert Müller: I. dio
– Michiel Oldenkamp, Jaap Kastelein: Lieder Spielbuch
– Bruce Paerson: Sawmill Creek
– Jerome Naulais: 50 etuides faciles et progressives, 1. dio.
Skladbe:
– J. S. Bach: Choral »Wachet auf«
– F. Schubert: Der Lindenbaum
– A. Riemer: Autumn Evensong
– S. Bach: Choral »Jesus, bleibet meine Freude«
– G. F. Händel: Sarabande
– W. A. Mozart: Blistaj, blistaj zvijezdo mala
– G. F. Händel: Theme from »The Royal FireWorks«
– F. Schubert: Litany.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– prvi kontakt s instrumentom ostvaren preko obraćanja živom zvuku trombona, kao početku tehnike slušanja
– rad na tehnici disanja, položaj grla, usnica
– držanje instrumenta, postava usnika
– nastup tona, izdržavanje dugih tonova
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike
– vježbe intonacije i ritmičke vježbe (uz metronom)
– intoniranje intervala u sklopu jedne oktave
– sviranje vokaliza na svakom satu, ponavljanje zadane glazbene fraze te njezino transponiranje u navedene tonalitete uz promjene artikulacije i dinamike
– čitanje pravilnih glazbenih cjelina (4 – 8 taktova) na prvi pogled, različitim artikulacijama i dinamikom
– ritmičke vježbe
– održavanje konstantnoga tempa, kontrola ujednačene dinamike i trajanja tona
– spontana i svjesna improvizacija
– sviranje dječjih i narodnih pjesmica na sluh
– svladavanje notne pismenosti
– osnovni načini uzimanja tona: non legato, legato (vokalize)
– čitanje á vista.
ISHODI UČENJA:
– slobodno kretanje u sklopu mogućnosti zvuka trombona
– samostalna uporaba svih sredstava izraza i tehnika pri improvizaciji
– sviranje melodijskih cjelina s pravim ritmičkim pokretom, pulsom i karakterom
– prvi počeci komornog muziciranja s nastavnikom ili drugim učenikom
– poznavanje raznih načina uzimanja tona, tonsko oblikovanje cjeline, ritma i metrike, oznaka tempa i njihova karaktera – percepcija cjelina u susretu s novim notnim tekstom
ZAHTJEVI NA ISPITU I. ETAPE:
– ljestvica s rastavljenim toničkim trozvukom
– skladba uz glasovirsku pratnju
– vježba karaktera različita od skladbe
Program se izvodi napamet.
U trajanju I. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– skladbu uz glasovirsku pratnju
– vježbu karaktera različitu od skladbe
Program se izvodi napamet.
II. ETAPA
Nastavni plan III. godine: 2 sata po 30 minuta
Nastavni plan IV. godine: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– D, A, G, As-dur i d, g, c, f – prirodne molske ljestvice u sklopu oktave
– prirodne molske ljestvice: b, es, a, e – u sklopu jedne oktave
– rastavljeni trozvuci glavnih stupnjeva u rasponu jedne i pol oktave
– intoniranje intervala u sklopu jedne oktave uzlazno i silazno (kromatski)
– Max Schlossberg: Daily Drills And Technical Studies, 18. – 36.
– Charles Colin: Advanced Lip Flexibilities, 1. – 12.
– Robert Müller: Škola za trombon, II. dio
– Branimir Slokar: Warm Ups And Technical Routines, 1. – 5.
– Robert Müller: Tehničke vježbe, I. dio
– Jerome Naulais: 50 etuides faciles et progressives, 2. dio
– Michiel Oldenkamp, Jaap Kastelein: Duo buch.
Skladbe:
– Henry Purcell: Trumpet Tune
– Robert Hoffman: Koračnica
– Giovanni B. Pergolesi: Nina (aria)
– Johann S. Bach: Sarabande
– Ivan Glibota: Dobroslavko
– Ivan Glibota: Mattina
– Johann A. Hasse: Suita (Menuet i Bourrée)
– Ludwig van Beethoven: Adelaide.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– intoniranje intervala u sklopu jedne oktave uzlazno i silazno (kromatski)
– harmonijske vokalize različitih artikulacija i dinamike u rasponu do dvije oktave
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike
– ritmičke vježbe s promjenama tempa, lip-tehnika, stilska interpretacija
– tehnički razvoj unapređivanjem brzine mišljenja i brzine izvođenja
– unapređivanje glazbene pismenosti
– improvizacija uz oslonac na glazbene oblike i karaktere iz literature
– glazbeni oblici
– čitanje á vista, sviranje po sluhu, transponiranje
– na svakom satu ponavljanje zadane glazbene fraze te njezino transponiranje u navedene tonalitete uz promjene artikulacije i dinamike. Čitanje pravilnih glazbenih cjelina duljine do 16 taktova na prvi pogled
ISHODI UČENJA:
– vijest o glazbenoj frazi, artikulacija motiva, sviranje melodije uz pratnju na odgovarajući način
– razumijevanje i izvođenje razvijenijih ritmičkih struktura
– prepoznavanje notnog zapisa u širem rasponu; doživljaj, razumijevanje i izvođenje osnovnih agogičkih oznaka; izražajno izvođenje dinamičkih
– stupnjeva, naglasaka, prepoznavanje i izvođenje osnovnih karaktera različitih tempa izvođenja
– spontana i svjesna improvizacija, ali i u jednostavnim oblicima plesova ili varijacija
– poznavanje dvodijelne, trodijelne forme
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
– komorno muziciranje: skupno sviranje dnevnih vježbi, ljestvica i rastvorbi akorada, sviranje dueta.
ZAHTJEVI NA ISPITU II. ETAPE:
– ljestvica s rastvorenim akordima glavnih stupnjeva (2 oktave)
– vježba karaktera različita od skladbe
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju II. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– ljestvicu s rastavljenim trozvucima tonički
– vježbu karaktera različitog od skladbe
– skladbu uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA A – program
Nastavni plan: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– sve durske i melodijske molske ljestvice u rasponu do dvije oktave
– rastvoreni trozvuci glavnih stupnjeva u rasponu do dvije oktave (B. Slokar, E. Gaetke)
– Branimir Slokar: Warm Ups And Technical Routines, 1. – 10.
– Charles Colin: Advanced Lip Flexibilities II. dio, 13. – 21.
– Branimir Slokar: Doppel-und-Dreifachzunge
– C. Kopprasch: 60 ausgewählte Etüden, 1. – 15.
– O. Blume (D. Gatti): Gran metodo, 1. – 5.
– Max Schlossberg: Daily Drills And Technical Studies, 60. – 83.
– Marco Bordogni: 60 Vocalises, 1. – 20.
– Robert Müller: Tehničke vježbe, II. dio.
Skladbe:
– Robert Clerisse: Theme de concours
– Wilhelm Heiser: »Das Grab auf der Heide« lied
– Arcangelo Corelli: Sonata X.
– Obrade: Edward Elgar: Pomps And Circumstances
– G. Villold: El Choclo
– Fernand Lamy: Choral varié; Jozef Francl: Mala suita
– Obrade: Johann S. Bach: Arioso from Piano Concerto in F
– Felix Mendelssohn-Bartholdy: Nocturno from Midsummer Night Dream
– Carlos Sanders: Adios muchacos
– Petar Obradović: Trombonita
– Ivan Glibota: Marijanski concertino
– Georg C. Wagenseil: Concerto for Trombone (As – dur).
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– tonsko oblikovanje radom na slušnoj osjetljivosti, na intervalskoj intonaciji, razvoj unutarnje muzičke predodžbe
– tehnički razvoj ide k povećavanju tehničkih zahtjeva i znanja, ali tako da se svaki tehnički detalj glazbeno i tonski osmisli
– intoniranje intervala u sklopu jedne oktave uzlazno i silazno
– harmonijske vokalize u rasponu do dvije oktave
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike, ritamske vježbe, lip-tehnika, vježbe dvostrukog jezika
– harmonijske vokalize u rasponu do dvije oktave
– vježbe za dvostruki i trostruki jezik, lip-tehnika
– stilska interpretacija
– proširivanje znanja o muzičkim znakovima i glazbenom rječniku
– upoznavanje novih glazbenih stilova i oblika
– spontana i svjesna improvizacija
– skupno muziciranje
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– izvođenje melodije uz pratnju, jasno oblikovanje motiva i fraze
– poznavanje, razumijevanje i pravilno izvođenje novih oznaka tempa, agogike i dinamike
– ukrasi, artikulacija
– učenik bi trebao s razumijevanjem izvoditi skladbe raznih stilskih razdoblja kao što su barok, klasika, romantika i suvremena glazba
– od glazbenih oblika poznavati osnovne značajke varijacija, ronda, suite i invencije
– spontana i svjesna improvizacija, ali intenzivnije povezana s novim oblicima i stilovima te se eventualno i zapisuje
– učenik se glazbeno socijalizira svirajući u komornim sastavima. Sviranje ljestvica i rastvorba akorada (unisono)
– transponiranje u sve tonalitete (kromatskim, cjelostupanjskim pomacima, uzlazno ili silazno, odnosno kvartnim i kvintnim krugom), uz promjene artikulacije i dinamike
– sviranje po sluhu
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE:
– ljestvica s rastvorenim akordima svih stupnjeva (2 oktave)
– vježba karaktera različitog od skladbe
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju III. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– ljestvicu s rastavljenim trozvucima svih stupnjeva (2 oktave)
– vježba karaktera različita od skladbe
– skladbu uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA B – program
Nastavni plan: 1 sat po 45 minuta
Individualna nastava.
Svrha B-programa je omogućiti učeniku što više sviranja u sklopu njegovih realnih mogućnosti i programa II. etape glavnoga predmeta trombona, a zatim i blago nastaviti s lakšim djelima iz programa III. etape glavnoga predmeta.
Bit ovog usmjerenja je da dijete prema svojim mogućnostima, s manje vježbanja, što više svira. Opterećenost vježbanja ustupa u velikoj mjeri mjesto radosti sviranja. Manji naglasak treba pridavati učenikovu tehničkom napretku, a veći emocionalnom doživljaju glazbenog djela i buđenju zanimanja za što višu razinu muziciranja.
Vrlo je važno komorno sviranje kako djece međusobno (eventualni teži part, može u sklopu komornog svirati i učenik A – programa), a obvezno tako i s nastavnikom u sklopu muzikalno bogate literature komornog muziciranja. Svakako svirati olakšane obrade teže literature – operne, baletne i simfonijske glazbe.
NASTAVNI SADRŽAJI:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– poticanje interesa za glazbu uz komorno sviranje
– podržavanje učenikove potrebe za glazbenim izražavanjem uz improvizaciju
– omogućiti uvid u druge glazbene sadržaje poticanjem na slušanje glazbene literature na snimkama ili slušanjem nastavnikova sviranja
LITERATURA*
– skladbe iz programskih zahtjeva II. etape s pažljivim odabirom dostupnih skladbi iz III. etape A – programa
– skladbe iz bogate literature komornog muziciranja, olakšane skladbe trombonističke literature, obrade popularnih skladbi
* Literatura se odabire prema mogućnostima i zanimanju učenika.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
ISHODI UČENJA:
– cilj je svladavanje gradiva u sklopu programskih zahtjeva II. etape s prelaskom na
– lakše zahtjeve III. etape A-programa
– učenik svira lakše skladbe etidnog karaktera
– muziciranje u komornim ansamblima
– spontana i svjesna improvizacija s osloncem na usvojeno znanje o stilovima i glazbenim formama
– učenik upoznaje nove skladbe iz literature za trombon preko snimaka ili sviranja nastavnika uz komentar i razgovor
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE B-programa:
– dvije skladbe različitog karaktera, po slobodnom izboru
– jedna skladba iz programa za komorno muziciranje
U sklopu III. etape B-programa učenik je obvezan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– dvije skladbe različitog karaktera, po slobodnom izboru Sve skladbe izvode se napamet.
U svjedodžbu se unosi napomena o pohađanju B-programa.
TUBA
I. ETAPA
Nastavni plan I. i II. godine: 2 sata po 30 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– durske ljestvice do 5 predznaka s rastavljenim toničkim trozvucima
– W. Bell: Arban Method Interpretations
– W. Bell: Fondation of Tuba Playing
– L. Ujfalusi: Tubaschule
– J. Kastelein: Hören, lesen, spielen 1 i 2
– C. Colin: Melodious Fundamentals
– I. Golčić: Pjesmarica za osnovne škole
– D. Meschcke: Tuba fibel (1-40)
– L. Bierler: Schule fur Tuba
– G. Banco: Tuba Anfanger.
Skladbe:
– Henry Purcell: Rigaudon
– Carlo Canobbio: Intermezzo
– V. Hoza: Risoluto
– Johann Pachelbel: Fuga
– Henry Purcell: Tanz der magier
Nastavnik će prema vlastitom kriteriju odabrati skladbu (navedene skladbe nisu obvezne) i zbirku etida.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– disanje, položaj grla, jezika i usnica
– držanje instrumenta, postava usnika
– nastup tona, izdržavanje dugih tonova
– vježbe vezanih i nevezanih tonova (vokalize)
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike
– vježbe intonacije i ritmičke vježbe (uz metronom)
– intoniranje intervala u sklopu jedne oktave
– sviranje vokaliza različitim artikulacijama i dinamikom
– ritmičke vježbe
– vježbe za vibraciju usana: sa i bez usnika
ISHODI UČENJA:
– slobodno kretanje u sklopu mogućnosti zvuka trombona
– samostalna uporaba svih sredstava izraza i tehnika pri improvizaciji
– sviranje melodijskih cjelina s pravim ritmičkim pokretom, pulsom i karakterom
– prvi počeci komornog muziciranja s nastavnikom ili drugim učenikom
– poznavanje raznih načina uzimanja tona, tonsko oblikovanje cjeline, ritma i metrike, oznaka tempa i njihova karaktera – percepcija cjelina u susretu s novim notnim tekstom
ZAHTJEVI NA ISPITU I. ETAPE:
– ljestvica s rastavljenim toničkim trozvukom
– vježba karaktera različita od skladbe (etida)
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju I. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– skladbu uz glasovirsku pratnju
– vježbu karaktera različitu od skladbe
Program se izvodi napamet.
II. ETAPA
Nastavni plan III. godine: 2 sata po 30 minuta
Nastavni plan IV. godine: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI
Ljestvice i tehničke vježbe:
– sve durske ljestvice s rastavljenim toničkim trozvucima
– molske ljestvice do 3 predznaka s rastavljenim toničkim trozvucima
– P. Bernard: Methode Complete
– P. Clodomir: 70 kleine Etuden
– J. Kastelein: Hören, lesen, spielen 3
– D. Meschcke: Tuba fibel (41-69)
– F. Weber: Tunes for Tuba
– P. Haring: Tonleiter
– W. Hilgers: Daily Excercises for Tuba
– J. B. Arban (Young & Jacobs): Complete Method for tuba.
Skladbe:
– Golčić: Pjesmarica za osnovne škole
– R. Hanmer: Staccato
– Jean Baptiste Lully: Arietta
– Petar Iljič Čajkovski: Altes französisches Lied
– Louis-Claude Daquin: Rigaudon
– W. A. Mozart: Marche
– R. Hanmer: Scherzando.
Nastavnik će prema vlastitom kriteriju odabrati skladbu (navedene skl. nisu obvezne) i zbirku etida.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– intoniranje intervala u sklopu jedne oktave uzlazno i silazno (kromatski)
– harmonijske vokalize različitih artikulacija i dinamike u rasponu do dvije oktave
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike
– ritmičke vježbe s promjenama tempa, lip-tehnika (polovinke i četvrtinke)
– lip-tehnika (terce, kvarte i kvinte)
– razvijanje staccata
– tehnički razvoj unapređivanjem brzine mišljenja i brzine izvođenja
– unapređivanje glazbene pismenosti
– improvizacija uz oslonac na glazbene oblike i karaktere iz literature
– glazbeni oblici
– sviranje po sluhu
– na svakom satu ponavljanje zadane glazbene fraze te njezino transponiranje u
– navedene tonalitete uz promjene artikulacije i dinamike
– čitanje pravilnih glazbenih cjelina duljine do 16 taktova na prvi pogled
ISHODI UČENJA:
– vijest o glazbenoj frazi, artikulacija motiva, sviranje melodije uz pratnju na odgovarajući način
– razumijevanje i izvođenje razvijenijih ritmičkih struktura
– prepoznavanje notnog zapisa u širem rasponu; doživljaj, razumijevanje i izvođenje osnovnih agogičkih oznaka; izražajno izvođenje dinamičkih
– stupnjeva, naglasaka, prepoznavanje i izvođenje osnovnih karaktera različitih tempa izvođenja
– spontana i svjesna improvizacija, ali i u jednostavnim oblicima plesova ili varijacija
– poznavanje dvodijelne, trodijelne forme
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa.
– komorno muziciranje: skupno sviranje dnevnih vježbi, ljestvica i rastvorbi akorada, sviranje dueta.
ZAHTJEVI NA ISPITU II. ETAPE:
– ljestvica s rastavljenim trozvucima
– vježba karaktera različitog od skladbe (etida)
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju II. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– ljestvicu s rastavljenim trozvucima
– vježbu karaktera različitog od skladbe
– skladbu uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA A – program
Nastavni plan: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– durske i molske ljestvice do 5 predznaka, u sklopu jedne oktave
– W. Bell: Complete Arban Method
– P. Bernard: Methode Complete
– R. Hock: Tubaschule 1-2
– F. Weber: Studies and Melodius etudes
– R. Kietzer: Schule für Tuba in F und Es
– Walter Hilgers: Daily Excercises for Tuba
– J. B. Arban (Young & Jacobs): Complete Method for tuba
– Fink: Studies in Legato
– Geib: Geib Method for Tuba
– Hejda: Etudes
– Getchell: First Book of Practical Studies.
Skladbe:
– Robert Schumann: The happy farmer
– D. Bobić: Varaždinska Siciliana
– Ivan Glibota Crni: Domino
– Georg Fiedrich Händel: Honor and arms
– R. Matz: Suita (1. stavak)
Nastavnik će prema vlastitom kriteriju odabrati skladbu (navedene skladbe nisu obvezne) i zbirku etida.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– tonsko oblikovanje radom na slušnoj osjetljivosti, na intervalskoj intonaciji, razvoj unutarnje muzičke predodžbe
– tehnički razvoj ide k povećavanju tehničkih zahtjeva i znanja, ali tako da se svaki tehnički detalj glazbeno i tonski osmisli
– intoniranje intervala u sklopu jedne oktave uzlazno i silazno
– harmonijske vokalize u rasponu do dvije oktave
– izvodenje različitih artikulacija i dinamike; ritamske vježbe, lip-tehnika, vježbe dvostrukog jezika
– harmonijske vokalize u rasponu do dvije oktave
– vježbe za dvostruki i trostruki jezik, lip-tehnika
– stilska interpretacija
– proširivanje znanja o muzičkim znakovima i glazbenom rječniku
– upoznavanje novih glazbenih stilova i oblika
– spontana i svjesna improvizacija
– skupno muziciranje
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– izvođenje melodije uz pratnju, jasno oblikovanje motiva i fraze poznavanje, razumijevanje i pravilno izvođenje novih oznaka tempa, agogike i dinamike
– ukrasi, artikulacija
– učenik bi trebao s razumijevanjem izvoditi skladbe raznih stilskih razdoblja, kao što su barok, klasika, romantika i suvremena glazba
– od glazbenih oblika poznavati osnovne značajke varijacija, ronda, suite i invencije
– spontana i svjesna improvizacija, ali intenzivnije povezana s novim oblicima i stilovima te se eventualno i zapisuje
– učenik se glazbeno socijalizira svirajući u komornim sastavima
– sviranje po sluhu
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE:
– ljestvica s rastavljenim trozvucima glavnih stupnjeva (2 oktave)
– vježba karaktera različitog od skladbe
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju III. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– ljestvicu s rastavljenim trozvucima glavnih stupnjeva (2 oktave)
– vježba karaktera različitog od skladbe
– skladbu uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA B – program
Nastavni plan: 1 sat po 45 minuta
Individualna nastava.
Svrha B-programa je omogućiti učeniku što više sviranja u sklopu njegovih realnih mogućnosti i programa II. etape glavnoga predmeta tube, a zatim i nastaviti s lakšim djelima iz programa III. etape glavnoga predmeta.
Bit ovog usmjerenja je da dijete prema svojim mogućnostima, s manje vježbanja, što više svira. Opterećenost vježbanja ustupa u velikoj mjeri mjesto radosti sviranja. Manji naglasak treba pridavati učenikovu tehničkom napretku, a veći emocionalnom doživljaju glazbenog djela i buđenju zanimanja za što višu razinu muziciranja.
Vrlo je važno komorno sviranje kako djece međusobno (eventualni teži part, može u sklopu komornog svirati i učenik A-programa), tako obvezno i s nastavnikom u sklopu muzikalno bogate literature komornog muziciranja. Svakako svirati olakšane obrade teže literature – operne, baletne i simfonijske glazbene literature.
NASTAVNI SADRŽAJI:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– poticanje interesa za glazbu uz komorno sviranje
– podržavanje učenikove potrebe za glazbenim izražavanjem uz improvizaciju
– omogućiti uvid u druge glazbene sadržaje poticanjem na slušanje glazbene literature na snimkama ili slušanjem nastavnikova sviranja.
LITERATURA*
– skladbe iz programskih zahtjeva II. etape s pažljivim odabirom dostupnih skladbi iz III. etape A-programa
– skladbe iz bogate literature komornog muziciranja, olakšane skladbe trombonističke literature, obrade popularnih skladbi.
* Literatura se odabire prema mogućnostima i zanimanju učenika.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
ISHODI UČENJA:
– cilj je svladavanje gradiva u sklopu programskih zahtjeva II. etape s prelaskom na lakše zahtjeve III. etape A-programa
– učenik svira lakše skladbe etidnog karaktera
– muziciranje u komornim ansamblima
– spontana i svjesna improvizacija s osloncem na usvojena znanja o stilovima i glazbenim formama
– učenik upoznaje nove skladbe iz literature za trombon na snimkama ili prilikom nastavnikova sviranja, uz komentar i razgovor
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE B – programa:
– dvije skladbe različitog karaktera, po slobodnom izboru
– jedna skladba iz programa za komorno muziciranje.
Program se ne mora u cjelini izvoditi napamet.
U sklopu III. etape B-programa učenik je obvezan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– dvije skladbe različitog karaktera, po slobodnome izboru. Program se ne mora u cjelini izvoditi napamet.
U svjedodžbu se unosi napomena o pohađanju B-programa.
ROG (KORNO)
I. ETAPA
Nastavni plan I. i II. godine: 2 sata po 30 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
– durske ljestvice do dva predznaka s trozvucima u jednoj oktavi
– Dragan Gürtl: Škola za F-rog, I. svezak
– Horst Rapp: Učiti rog je zabavno, I. knjiga
– Horst Rapp: Učiti rog je zabavno, II. knjiga
– Muzika za rog (Janos Ónozó – Matiyas Kovacs)
– Barry Tuckwell: Pedeset početnih vježbi za rog
– Henri Kling: Horn schule
– Time pieces for horn, volume 1: Paul Harris & Andrew Skirrow
– skladbe sličnih zahtjeva uz glasovirsku pratnju
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– prvi kontakt s instrumentom ostvaren slušanjem živog zvuka roga, što je početak tehnike slušanja
– upoznavanje instrumenta, održavanje i higijena usnika i instrumenta
– pravilno držanje instrumenta, tijela, ruku prstiju
– tehnika disanja
– postava usnika, nastup tona, izdržavanje dugih tonova
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike, svladati legato i staccato u prvoj oktavi
– vježbe intonacije i ritmičke vježbe (uz metronom)
– intoniranje intervala u sklopu opsega mali g do e2
– durske ljestvice do 4 predznaka u jednoj oktavi s trozvucima rastavljeno i četveroglasno
– vježbe vezanih i nevezanih tonova (vocalize)
– čitanje pravilnih glazbenih cjelina (4 – 8 taktova) na prvi pogled
– osnove ritamske vrijednosti i vrste mjera
– osnove dinamike p i f
– spontana i svjesna improvizacija
– svladavanje notne pismenosti
– početak komornog muziciranja uz točnu intonaciju (štimanje)
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– slobodno kretanje u sklopu mogućnosti zvuka roga
– samostalna uporaba svih sredstava izraza i tehnika pri improvizaciji
– sviranje melodijskih cjelina s pravim ritmičkim pokretom, pulsom i karakterom
– prvi počeci komornog muziciranja s nastavnikom ili drugim učenikom
– percepcija cjelina u susretu s novim notnim tekstom
ZAHTJEVI NA ISPITU I. ETAPE:
– ljestvica
– etida
– skladba uz glasovirsku pratnju.
Program se izvodi napamet.
U trajanju I. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– ljestvicu
– etidu
– skladbu uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
II. ETAPA
Nastavni plan III. godine: 2 sata po 30 minuta
Nastavni plan IV. godine: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– durske ljestvice do 4 predznaka
– molske ljestvice: a, d i e – izvedene različitim artikulacijama, u dvije okatve
– trozvuci četveroglasno u obratima
– Dragan Gürtl: Škola za F-rog, II. svezak
– C. Kopprasch: 60 izabranih etida, I. dio
– Barry Tuckwell: 50 početnih vježbi za rog
– L. Thevet: 60 vježbi za rog
– Henri Kling: Horn schule
– Time pieces for horn, volume 1, Paul Harris & Andrew Skirrow.
Skladbe:
– J. S. Bach: Menuet (transkripcija)
– G. F. Handel: Sarabanda
– R. Clerisse: L’absent
– G. Pergolesi: Canzonetta (transkripcija)
– J. Strauss: Dolci pianti
– M. Vlain: Bagatele br. 1 i 2
– skladbe sličnih zahtjeva uz glasovirsku pratnju
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– vježbe vezanih i nevezanih tonova (vokalize)
– vježbe polutonskih pomaka u legatu u polaganom tempu u cijelim notama s crescendom i decrescendom
– polutonski pomaci u staccatu s osminkama, poslije šesnaestinkama
– usavršavati sviranje legata i staccata
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike
– osvješćivanje složenijih ritmičkih odnosa
– svijest o glazbenoj frazi
– svladati opseg od c malog do g2
– upoznati tehniku sviranja rukom u korpusu
– ritmičke vježbe s promjenama tempa
– unapređivanje glazbene pismenosti
– glazbeni oblici
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– svijest o glazbenoj frazi, artikulacija motiva, sviranje melodije uz pratnju na odgovarajući način
– razumijevanje i izvođenje razvijenijih ritmičkih struktura
– prepoznavanje notnog zapisa u širem rasponu; doživljaj, razumijevanje i izvođenje osnovnih agogičkih oznaka; izražajno izvođenje dinamičkih stupnjeva, naglasaka, prepoznavanje i izvođenje osnovnih karaktera različitih tempa izvođenja
– spontana i svjesna improvizacija, ali i u jednostavnim oblicima plesova ili varijacija
– poznavanje dvodijelne, trodijelne forme
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
– komorno muziciranje
ZAHTJEVI NA ISPITU II. ETAPE:
– ljestvica
– etida
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju II. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– ljestvicu
– etidu
– skladbu uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA A – program
Nastavni plan: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– dur ljestvice do 6 predznaka
– mol ljestvice: a, e, h, d, g – u dvije oktave, izvedene različitim artikulacijama
– trozvuci četveroglasno u obratima
– Dragan Gürtl: Škola za F-rog, II. svezak
– C. Kopprasch: 60 izabranih etida, I. dio
– Barry Tuckwell: 50 početnih vježbi za rog
– L. Thevet: 60 vježbi za rog
– Henri Kling: Horn schule
Skladbe:
– L. van Beethoven: Romanza
– J. Škroup: Koncert u B-duru
– J. Janković: Balada
– A. Corelli: Sonata F-duru
– E. Bozza: En Irland
– M. Miletić: Monolog
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– prijelaz s F-roga na B-rog
– upoznavanje tehnike prigušivanja tona rukom
– transponiranje iz F u Es
– širenje opsega iznad g2
– vocalize u legatu i odvojeno
– izvodenje različitih artikulacija i dinamike
– stilska interpretacija
– proširivanje znanja o muzičkim znakovima i glazbenom rječniku
– upoznavanje novih glazbenih stilova i oblika
– spontana i svjesna improvizacija
– skupno muziciranje
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– izvođenje melodije uz pratnju, jasno oblikovanje motiva i fraze
– poznavanje, razumijevanje i pravilno izvođenje novih oznaka tempa, agogike i dinamike
– ukrasi, artikulacija
– učenik bi trebao s razumijevanjem izvoditi skladbe raznih stilskih razdoblja kao što su barok, klasika, romantika i suvremena glazba
– poznavati osnovne značajke varijacija, ronda i suite
– spontana i svjesna improvizacija
– učenik se glazbeno socijalizira svirajući u komornim sastavima
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE:
– ljestvica
– etida
– skladba uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju III. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– ljestvicu
– etidu
– skladbu uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA B – program
Nastavni plan: 1 sat po 45 minuta
Individualna nastava.
Svrha B-programa je omogućiti učeniku što više sviranja u sklopu njegovih realnih mogućnosti i programa II. etape glavnog predmeta roga, a zatim i blago nastaviti s lakšim djelima iz programa III. etape glavnog predmeta.
Bit ovog usmjerenja je da dijete prema svojim mogućnostima, s manje vježbanja, što više svira. Opterećenost vježbanja ustupa u velikoj mjeri mjesto radosti sviranja. Manji naglasak treba pridavati učenikovu tehničkom napretku, a veći emocionalnom doživljaju glazbenog djela i buđenju zanimanja za što višu razinu muziciranja.
Vrlo je važno komorno sviranje kako djece međusobno (eventualni teži part, može u sklopu komornog svirati i učenik A-programa), tako obvezno i s nastavnikom u sklopu muzikalno bogate literature komornog muziciranja. Svakako svirati olakšane obrade teže literature – operne, baletne i simfonijske glazbe.
NASTAVNI SADRŽAJI:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– poticanje interesa za glazbu uz komorno sviranje
– podržavanje učenikove potrebe za glazbenim izražavanjem uz improvizaciju
– omogućiti uvid u druge glazbene sadržaje poticanjem na slušanje glazbene literature na snimkama ili slušanjem nastavnikova sviranja
LITERATURA*
– skladbe iz programskih zahtjeva II. etape s pažljivim odabirom dostupnih skladbi iz III. etape A-programa
– skladbe iz bogate literature komornog muziciranja, olakšane skladbe trombonističke literature, obrade popularnih skladbi
* Literatura se odabire prema mogućnostima i zanimanju učenika.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
ISHODI UČENJA:
– cilj je svladavanje gradiva u sklopu programskih zahtjeva II. etape s prelaskom na
– lakše zahtjeve III. etape A-programa
– učenik svira lakše skladbe etidnog karaktera
– muziciranje u komornim ansamblima
– spontana i svjesna improvizacija s osloncem na usvojeno znanje o stilovima i glazbenim formama
– učenik upoznaje nove skladbe iz literature za rog na snimkama ili slušanjem nastavnikova sviranja, uz komentar i razgovor
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE B-programa:
– dvije skladbe različitog karaktera, po slobodnom izboru
– jedna skladba iz programa za komorno muziciranje.
Program se ne mora u cjelini izvoditi napamet.
U sklopu III. etape B – programa učenik je obvezan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– dvije skladbe različitog karaktera, po slobodnom izboru. Program se ne mora u cjelini izvoditi napamet.
U svjedodžbu se unosi napomena o pohađanju B-programa.
VIOLA
I. ETAPA
Nastavni plan I. i II. godine: 2 sata po 30 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ostvaruju se radom na literaturi za I. etapu.
Škole za violu:
– E. i K. Sassmannshaus: Rani početak na violi, svez. I i II (Bärenreiter)
– B. Volmer: Škola za violu I i II (Schott)
– H. Sitt: Praktična škola za violu (Peters)
– H. E. Kayser: Nova škola za violu, op. 54 (A. Cranz Edition)
– S. Applebaum: String Builder-Viola I i II (Belwin-Mills)
– K. K. Rodionov: Početna škola za violu (uredila J. Žužak).
Etide:
– F. Wohlfahrt: 60 etida, op. 45 (Ed. Peters)
– Izabrane etide 1-3 (Muzika-Moskva, obr.)
– R. Hofmann: Prve studije, op. 86 (IMC)
– H. E. Kayser: 36 studija, op. 20 (IMC).
Skladbe uz pratnju glasovira:
– T. Masson: Moji prvi koraci (Ed. H. Lemoine)
– S. Janosi: Što volim svirati? svez. I (Universal Edition)
– G. Eicker: Start zu Zweit-lagana literatura za violu (Zimmerman)
– Sh. Suzuki: Škola za violu I i II
– L. Latham: Developing Virtuosity, svez. I (Latham Music)
– Sheila M. Nelson: Skladba po skladba 1 (Boosey&Hawkes)
– M. Pleteršek-Blašković: Svijet životinja
– Grečanjinov: Ranim jutrom (Ed. Schott)
– L. Kalinski: Tri bagatele
– R. Matz: U vrtu (Dominis Music)
– R. Matz: Proljetni dan (Dominis Music)
– R. Matz: Pjesma i ples (Dominis Music)
– F. Küchler: Concertino, op. 11 u C-duru (obr. M. Magdalenić)
– S. Mach: Concertino facile (obr. S. Marinić)
– O. Rieding: Concertino op. 35 u e-molu (obr. E. Korbar)
– O. Rieding: Concertino op. 35 u h-molu (Bosworth)
– P. Nikolić: Concertino u C-duru (obr. M. Magdalenić)
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– prvi susret s violom i njezino upoznavanje
– primijenjene vježbe za ovladavanje gudalom
– primijenjene vježbe za prilagodbu lijeve ruke hvataljci viole
– improvizacija: spontana, potaknuta slikom, pričom i zvukom
– svladavanje pismenosti u alt-ključu uz što češće sviranje á vista
– sviranje »po sluhu« dječjih i narodnih pjesmica, koje su učenicima već poznate
– upoznavanje osnovnih dinamičkih i agogičkih oznaka uz rad na literaturi za etapu
ISHODI UČENJA:
– slobodno sviranje u sklopu tehničkih dosega za 1. etapu
– samostalna upotreba elemenata izražajnosti i tehnike pri improvizaciji
– upotreba tehnike lijeve i desne ruke, potaknuta brojalicama i kreativnim igrama
– poznavanje ljestvica i trozvuka (u rasponu jedne i dvije oktave)
– sposobnost dinamičkog i muzikalnog oblikovanja fraze, primjereno dobnoj zrelosti
ISPITNO GRADIVO na kraju 1. etape*
– ljestvica u dvije oktave s trozvucima
– dvije etide prikladne problematike
– skladba uz pratnju klavira (stavak concertina, sonatine ili samostalna skladba)
Program se izvodi napamet.
*U trajanju 1. etape učenik pristupa jednom tehničkom kolokviju na kojem svira:
– jednu ljestvicu
– jednu etidu
II. ETAPA
Nastavni plan III. godine: 2 sata po 30 minuta
Nastavni plan IV. godine: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ostvaruju se radom na literaturi za II. etapu.
Škole, ljestvice i tehničke vježbe:
– O. Tivadar: Škola za violu (Editio Musica Budapest)
– H. Sitt: Praktična škola za violu (Ed. Peters)
– B. Bruni: Škola za violu (Ricordi)
– F. Schmidtner: Dnevne studije za violu (Sikorski)
– Schradiek: Škola tehnike, knjiga I (Musikverlag Cranz-Mainz)
Etide:
– F. Wohlfahrt: 60 etida, op. 45 (International Music Company)
– H. E. Kayser: 36 etida (IMC)
– R. Hofmann: Prve studije, op. 86 (IMC)
– Izabrane etide 1-3 (Muzika-Moskva, obr.)
– Izabrane etide 3-5 (Muzika-Moskva, obr.)
– E. Van de Velde-J. Borsarello: Škola pozicija, 2. poz. (Van de Velde)
– E . Van de Velde-J. Borsarello: Škola pozicija, 3. poz. (Van de Velde)
– Matz: 8 etida u 3. poziciji (C. F. Peters)
– J. Trott: Melodiozni dvohvati (Schirmer, Inc.).
Skladbe uz pratnju glasovira:
– H. S. Whistler-H. A. Hummel: Zbirka koncertnih komada (Rubank)
– Sh. Suzuki: Škola za violu II, III, IV (Suzuki)
– L. Latham: Developing Virtuosity, svez. II i III (Latham Music)
– B. Bartok: Večer u selu (EMB)
– M. Miletić: Male skladbe (izdanje autora)
– M. Šlik: Mala šala, Igra (obr. M. Magdalenić)
– Janjšinov: Concertino u ruskom stilu, op. 35 (De Haske)
– O. Rieding: Concertino u e-molu, op. 35 (Bärenreiter)
– O. Rieding: Concertino u D-duru, op. 36 (Bosworth)
– F. Küchler: Concertino u G-duru, op. 15, alla Vivaldi (Bosworth)
– A. Vivaldi: Koncert u C-duru, op. 3, br. 3. (Muzika-Moskva)
– A. Vivaldi: Koncert u d-molu, op. 3, br. 6. (Bosworth)
– F. Seitz: Koncert br. 2 (Suzuki)
– Ch. Dancla: Varijacije na Weiglovu temu (Rubank).
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– postava II. i III. pozicije s prijelazima, upoznavanje IV. i V. pozicije
– razvijanje vibrata
– učenje poteza martele i spiccato
– učenje dvohvata i lomljenih akorada
– unapređivanje glazbene pismenosti
– tonsko oblikovanje potaknuto razvojem uporabe gudala
– upoznavanje složenijih ritmičkih oblika
– improvizacija na osnovi glazbenih oblika i karaktera
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– svijest o glazbenoj frazi na temelju uporabe gudala
– razumijevanje i izvođenje razvijenijih ritmičkih struktura
– razumijevanje i izvođenje dinamičkih i agogičkih oznaka
– poznavanje i izvođenje različitih tempa
– prepoznavanje i izvođenje ukrasa
– improvizacija osviještena u formi glazbenih oblika
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
ISPITNO GRADIVO: na kraju II. etape*
– ljestvice i trozvuci u pozicijama
– dvije etide različitih karaktera
– skladba uz pratnju klavira prema sljedećem izboru:
– I. stavak koncerta
– II. i III. stavak koncerta
– tema s varijacijama
– brzi i polagani stavak sonate
Program se izvodi napamet.
*U trajanju II. etape učenik je dužan pristupiti dvama tehničkim kolokvijima na kojima izvodi jednu ljestvicu i jednu etidu.
III. ETAPA A – program
Nastavni plan: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ostvaruju se radom na literaturi za III. etapu.
Škole, ljestvice i tehničke vježbe:
– O. Tivadar: Škola za violu (Editio Musica Budapest)
– B. Bruni: Škola za violu (Ricordi)
– Schradiek: Škola tehnike, knjiga I (Musikverlag Cranz-Mainz)
– J. Borsarello: Ljestvice za violu (Van de Velde)
– O. Ševčik: Škola tehnike, u obradi Lionela Tertisa (Bosworth)
– O. Ševčik: 40 varijacija, op. 3 (Bosworth).
Etide:
– H. E. Kayser: 36 etida (IMC)
– Izabrane etide 3-5 (Muzika-Moskva, obr.)
– E . Van de Velde-J. Borsarello: Škola pozicija, 4. i 5. poz. (Van de Velde)
– J. F. Mazas: 30 etida, op. 36
– R. Kreutzer: 42 etide (Ricordi).
Skladbe uz pratnju glasovira:
– Hrestomatija za violu (Muzika-Moskva)
– Izabrane etide 3-5 (Muzika-Moskva, obr.)
– Klasični komadi za violu, obr. Klengel, svezak I, II i III (Peters)
– Sh. Suzuki: Škola za violu, svez. IV, V, VI (Suzuki)
– Muzika za violu, svez. I, II, III (EMB)
– G. Faure: Piece (Leduc)
– G. Faure: Sicilienne (IMC)
– M. Miletić: Monolog (Ed. Pax)
– M. Miletić: Uspavanka (izd. autora)
– F. Lhotka: Sljepačka, za violu i klavir (Muzička naklada-Zagreb)
– L. Kalinski: Mala suita na motive iz Gradišća (DSH)
– M. Miletić: Sonata za violu i klavir (Ed. Pax)
– G. Ph. Telemann: Koncert za violu i orkestar (Ed. Supraphon)
– A. Vivaldi: Koncert u d-molu, op. 3, br. 6. (Bosworth)
– F. Seitz: Koncert br. 5 (Suzuki)
– F. Seitz: Koncert br. 3 u c-molu, op. 12 (Suzuki)
– J. B. Accollay: Koncert br. 1 u d-molu, obr. (Schirmer)
– B. Marcello: Sonata u G-duru (Muzika – Moskva)
– A. Vivaldi: Sonata u C-duru (Muzika – Moskva)
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– postava i razrada pozicija do VII. poz.
– daljnji razvoj dvohvata, akorada, vibrata i različitih poteza
– upoznavanje novih glazbenih oblika i stilova
– razvoj samostalnog razmišljanja u oblikovanju glazbene misli
– proširivanje znanja o glazbenim znakovima i glazbenom rječniku
– spontana i svjesna improvizacija
– čitanje á vista uz individualno i skupno muziciranje
ISHODI UČENJA:
– suvereno i slobodno izvođenje djela iz literature za III. etapu
– sviranje durskih i molskih ljestvica s pripadajućim trozvucima i četverozvucima
– osviještena izvedba djela s obzirom na pripadnost različitim stilovima i njihovim obilježjima
– složeniji potezi gudala u izvođenju različitih tempa i ritmičkih struktura
– improvizacija
– čitanje á vista težih notnih zapisa.
ISPITNO GRADIVO na kraju III. etape*
– ljestvica i trozvuci u tri oktave
– dvije etide različitih karaktera
– skladba uz pratnju klavira prema sljedećem izboru:
– I. stavak koncerta
– II. i III. stavak koncerta
– tema s varijacijama
– brzi i polagani stavak sonate.
Program se izvodi napamet.
*U trajanju III. etape učenik je dužan pristupiti dvama tehničkim kolokvijima na kojima izvodi jednu ljestvicu i jednu etidu.
III. ETAPA B – program
Nastavni plan: 1 sat po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Izbor iz lakše literature III. etape A-programa, prema učenikovim mogućnostima.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanje glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
ISHODI UČENJA:
– svladavanje gradiva u sklopu programskih zahtjeva III. etape A-programa, uz mogućnost komornog muziciranja.
ISPITNO GRADIVO na kraju III. etape B-programa*
– dvije skladbe različitog karaktera uz pratnju klavira.
Program se ne mora izvoditi napamet.
*U svjedodžbu se unosi napomena o pohađanju B-programa.
TAMBURA
I. ETAPA
Nastavni plan I. i II. godine: 2 sata po 30 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
– tehničke vježbe i ljestvice: sviranje ljestvica s trozvucima, sviranje od I. do VII. položaja
– Ž. Bradić – S. Leopold: Škola za tambure 1
– S. Krajna: Etide za bisernicu i brač
– M. Ergotić: Notni primjeri klasične glazbe za bisernicu i brač
– S. Krajna: Male skladbe za bisernicu i brač
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– upoznavanje instrumenta (bisernica/brač): dijelovi tambure, pravilno sjedenje i ispravno držanje instrumenta, držanje trzalice, provjera postave ruku i držanja instrumenta
– osnovni tehnički elementi sviranja: koordinacija lijeve i desne ruke, pokreti trzalice dolje (Π) – gore (V), učenje i usavršavanje tehnike trzanja (tremolo)
– rad na artikulaciji
– spontana improvizacija
– razvijanje slušnih spoznaja
– sviranje dječjih i narodnih pjesmica na sluh
– svladavanje notne pismenosti
– čitanje á vista
ISHODI UČENJA:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– sposobnost izvođenja djela pisanih od I. do VII. položaja
– osnove dinamičkog i muzikalnog oblikovanja fraze
– slobodno kretanje u sklopu mogućnosti zvuka tambure
– samostalna uporaba svih sredstava izraza i tehnika pri improvizaciji
– sviranje melodijskih cjelina s pravim ritmičkim pokretom, pulsom i karakterom
– prvi počeci komornog muziciranja s nastavnikom ili drugim učenikom
– poznavanje raznih načina uzimanja tona, tonsko oblikovanje cjeline, ritma i
– metrike, oznaka tempa i njihova karaktera
– percepcija cjeline u susretu s novim notnim tekstom
ZAHTJEVI NA ISPITU I. ETAPE:
– ljestvica s trozvucima
– etida
– skladba uz glasovirsku pratnju.
Program se izvodi napamet.
U trajanju I. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– najmanje dvije skladbe uz glasovirsku pratnju, po izboru nastavnika.
Program se izvodi napamet.
II. ETAPA
Nastavni plan III. godine: 2 sata po 30 minuta
Nastavni plan IV. godine: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– sviranje durskih, molskih i kromatskih ljestvica u dvije oktave s rastavljenim
– akordima, sviranje od VII. do XI. položaja
– Ž. Bradić: Škola za tambure 2
– S. Krajna: Etide za bisernicu i brač
Skladbe:
– S. Krajna: Zbirka skladbi za bisernicu i brač
– M. Ergotić: Notni primjeri klasične glazbe za bisernicu i brač
– Hrvatsko društvo tamburaških pedagoga: Gdje su mi note…?
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– unutarnja zvučna predodžba i tehnike slušanja, upoznavanje ostalih tamburaških
– instrumenata (bugarija, čelo, berde)
– samostalno ugađanje instrumenta
– osnovni tehnički elementi sviranja: daljnje usavršavanje tehnike sviranja bisernice i brača, usavršavanje pokreta
– trzalice dolje (Π) – gore (V) te vježbe za kvalitetan tremolo
– rad na metrici (mješovite i složene mjere (5/8, 6/8, 7/8, 9/8))
– rad na ritmu (kombinacija ritamskih odnosa u sklopu dobe, kvintola)
– daljnji rad na svim vrstama artikulacije (glissando i arpeggio)
– primjena svih dinamičkih oznaka te proširenje novih; usavršavanje dinamičkog nijansiranja pp ff
– prepoznati naučene oznake za tempo i agogiku te ih proširiti novima (lento, sostenuto, meno mosso, piu mosso)
– ornamenti (ukrasi): predudar kratki i dugi, mordent, triler
– izvođenje različitih artikulacija i dinamike
– tehnički razvoj unapređivanjem brzine mišljenja i brzine izvođenja
– improvizacija uz oslonac na glazbene oblike i karaktere iz literature
– daljnje razvijanje čitanja/sviranja á vista
– sviranje po sluhu
ISHODI UČENJA:
– sposobnost izvođenja djela pisanih od I. do XI. položaja
– osviještena interpretacija djela sa svim elementima artikulacije
– razumijevanje i izvođenje razvijenijih ritmičkih struktura
– prepoznavanje notnog zapisa u širem rasponu; doživljaj, razumijevanje i
– izvođenje osnovnih agogičkih oznaka; izražajno izvođenje dinamičkih
– stupnjeva, naglasaka, prepoznavanje i izvođenje osnovnih karaktera različitih
– tempa izvođenja
– spontana i svjesna improvizacija, ali i u jednostavnim oblicima plesova ili
– varijacija
– poznavanje dvodijelne, trodijelne forme
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
– komorno muziciranje
ZAHTJEVI NA ISPITU II. ETAPE:
– ljestvica s trozvucima u dvije oktave
– etida
– dvije skladbe različitog karaktera uz glasovirsku pratnju
Program se izvodi napamet.
U trajanju II. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– najmanje dvije skladbe uz pratnju klavira
Program se izvodi napamet.
III. ETAPA A – program
Nastavni plan: 2 sata po 45 minuta
Individualna nastava.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– sviranje svih durskih, molskih i kromatskih ljestvica u dvije oktave s rastavljenim akordima
– vježbe za motoriku prstiju lijeve ruke
– Ž. Bradić: Škola za tambure 3
– S. Krajna: Etide za bisernicu i brač
– Marković: Etide I.
Skladbe:
– S. Krajna: Zbirka skladbi za bisernicu i brač
– M. Ergotić: Notni primjeri klasične glazbe za bisernicu i brač
– Hrvatsko društvo tamburaških pedagoga: Gdje su mi note…?
– Marković: Koncertantne skladbe
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– upoznavanje i sviranje svih instrumenata tamburaškog orkestra
– daljnje usavršavanje tehnike sviranja,
– rad na metrici (sve vrste mjera)
– rad na ritmu (izvođenje težih poliritamskih kombinacija – duole/triole, triole/ kvartole i obrnuto)
– stalni rad na artikulaciji (muzikalno i logično fraziranje, kvalitetan ton) i dinamici
– raditi na oblikovanju tona prema karakteru i stilu skladbe
– tempo i agogika: rubato, accelerando, sostenuto i dr.
– ornamenti (ukrasi): višestruki predudar, flageolet, mordent, triler, grupetto
– razvoj unutarnje muzičke predodžbe
– tehnički razvoj ide k povećavanju tehničkih zahtjeva i znanja, ali tako da se svaki tehnički detalj glazbeno i tonski osmisli
– njegovanje muzičke fraze
– stilska interpretacija
– proširivanje znanja o muzičkim znakovima i glazbenom rječniku
– upoznavanje novih glazbenih stilova i oblika
– spontana i svjesna improvizacija
– skupno muziciranje
– čitanje á vista.
ISHODI UČENJA:
– suvereno izvođenje melodije, jasno oblikovanje motiva i fraze
– poznavanje, razumijevanje i pravilno izvođenje novih oznaka tempa, agogike i dinamika
– ukrasi, artikulacija
– osviještena interpretacija djela s obzirom na pripadnost različitim stilskim razdobljima
– sviranje svih durskih i molskih ljestvica u dvije oktave
– poznavanje osnovnih glazbenih oblika
– spontana i svjesna improvizacija, ali intenzivnije povezana s novim oblicima i stilovima te se eventualno i zapisuje
– komorno muziciranje
– sviranje po sluhu
– sviranje á vista složenijih notnih zapisa
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE:
– ljestvica s trozvucima u dvije oktave
– etida
– dvije skladbe uz glasovirsku pratnju.
Program se izvodi napamet.
U trajanju III. etape učenik je dužan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– najmanje dvije skladbe uz glasovirsku pratnju.
Program se izvodi napamet
III. ETAPA B – program
Nastavni plan: 1 sat po 45 minuta
Individualna nastava.
Svrha B-programa je omogućiti učeniku što više sviranja u sklopu njegovih realnih mogućnosti i programa II. etape glavnog predmeta roga, a zatim i blago nastaviti s lakšim djelima iz programa III. etape glavnog predmeta.
Bit ovog usmjerenja je da učenik prema svojim mogućnostima, s manje vježbanja, što više svira. Opterećenost vježbanja ustupa u velikoj mjeri mjesto radosti sviranja. Manji naglasak treba pridavati učenikovu tehničkom napretku, a veći emocionalnom doživljaju glazbenog djela i buđenju zanimanja za što višu razinu muziciranja.
Važno je također komorno sviranje kako djece međusobno (eventualni teži part, može u sklopu komornog svirati i učenik A-programa), tako obvezno i s nastavnikom u sklopu muzikalno bogate literature komornog muziciranja. Svakako svirati olakšane obrade teže literature – operne, baletne i simfonijske glazbe.
NASTAVNI SADRŽAJI:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– poticanje interesa za glazbu uz komorno sviranje
– podržavanje učenikove potrebe za glazbenim izražavanjem uz improvizaciju
– omogućiti uvid u druge glazbene sadržaje poticanjem na slušanje glazbene literature na snimkama ili slušanjem nastavnikova sviranja
LITERATURA*
– skladbe iz programskih zahtjeva II. etape s pažljivim odabirom dostupnih skladbi iz III. etape A-programa
– skladbe iz bogate literature komornog muziciranja, olakšane skladbe trombonističke literature, obrade popularnih skladbi
* Literatura se odabire prema mogućnostima i zanimanju učenika.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– rad na održavanju i usavršavanju stečenih tehničkih vještina
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– omogućiti muziciranje u sklopu učenikovih realnih mogućnosti
– manji naglasak dati na učenikov tehnički razvoj, a veći na njegov emocionalni kontakt i zanimanje za samo muziciranje
– komorno muziciranje potiče zanimanje za glazbu
– improvizacija podržava učenikove potrebe za izražavanjem glazbom
– slušanje glazbe donosi širi uvod u druge glazbene sadržaje
– glazbeno oblikovanje uz emocionalni doživljaj glazbenog djela
– tehnički razvoj temelji se na podržavanju stečenih vještina
ISHODI UČENJA:
– cilj je svladavanje gradiva u sklopu programskih zahtjeva II. etape s prelaskom na lakše zahtjeve III. etape A-programa
– muziciranje u komornim ansamblima
– spontana i svjesna improvizacija s osloncem na usvojeno znanje o stilovima i glazbenim formama
– učenik upoznaje nove skladbe iz literature za tambure na snimkama ili slušajući nastavnikovo sviranje, uz komentar i razgovor
ZAHTJEVI NA ISPITU III. ETAPE B – programa:
– dvije skladbe različitog karaktera uz pratnju klavira.
Program se ne mora u cjelini izvoditi napamet.
U sklopu III. etape B-programa učenik je obvezan pristupiti kolokviju na kojem izvodi:
– dvije skladbe različita karaktera uz pratnju klavira.
Program se ne mora u cjelini izvoditi napamet.
U svjedodžbu se unosi napomena o pohađanju B – programa.
U izradi Nastavnoga plana i programa Funkcionalne muzičke pedagogije za osnovnu glazbenu školu sudjelovali su: Robert Lovrić, Davor Požgaj, Ivana Škreblin, Andrea Halužan-Bratković, Mirela Jagodić, Zrinka Božičević Plavec, Mirela Buchberger Karlo.
Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2018_02_18_382.html