DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO
Temeljem članka 13. stavak 2., članka 17. stavak 2., članka 19. i članka 23. stavak 4. Zakona o normizaciji (»Narodne novine« broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi
I. PODRUČJE PRIMJENE
1. Zamjenski katalizatori moraju biti homologirani sukladno ovoj naredbi.
2. Odredbe ove naredbe primjenjuju se na katalizatore koji su kao zamjenski dijelovi namijenjeni za ugradbu na motorna vozila kategorija M1 i N1.
II. ZAHTJEVI
3. Zamjenski katalizatori u smislu ove naredbe moraju zadovoljavati zahtjeve iz točke 5. Pravilnika broj 103 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu s izmjenama ili dopunama koje su stupile na snagu 6. lipnja 2000. godine1, koji je dodatak Ženevskome sporazumu iz 1958. godine o prihvaćanju jednakih tehničkih propisa za vozila na kotačima, opremu i dijelove koji mogu biti ugrađeni i/ili upotrijebljeni u vozilima na kotačima i uvjetima za uzajamno priznavanje homologacija dodijeljenih na temelju tih propisa2 (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 103.00).
4. Pročišćeni tekst dijelova Pravilnika ECE R 103.00 (u izvorniku dostupan u normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo) dan je u prilogu 1. ove naredbe i njen je sastavni dio.
_____ 1 ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst Pravilnika:
E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev.2/Add.102 (Izvorni Pravilnik, stupio na snagu 23. veljače 1997.).
E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev.2/Add.102/Amend.1 (Dopuna 1., stupila na snagu 6. lipnja 2000.).
2 Prijašnji naslov Sporazuma glasi: Sporazum o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila, donesen u Ženevi 20. ožujka 1958.
III. ISPITIVANJE ZAMJENSKIH KATALIZATORA
5. Ispitivanje zamjenskih katalizatora u smislu ove naredbe mora biti u skladu s Pravilnikom ECE R 103.00 i može ga provoditi samo ovlaštena pravna osoba koja udovoljava zahtjevima toga pravilnika.
IV. HOMOLOGACIJA ZAMJENSKIH KATALIZATORA
6. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo provodi homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 103.00.
V. PROVJERA SUKLADNOSTI
7. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila (»Narodne novine« broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97, 58/98 i 59/99).
VI. PRIMJENA
8. Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se:
– od 1. listopada 2001. godine za zamjenske katalizatore iz uvoza i
– od 1. listopada 2002. godine za zamjenske katalizatore proizvedene u Republici Hrvatskoj.
Klasa: 011-02/01-02/10 Urbroj: 558-04/7-01-1 Zagreb, 2. srpnja 2001.
Ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.
PRILOG 1
Tekst dijelova ECE pravilnika broj 103
»JEDNAKE ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA HOMOLOGACIJU ZAMJENSKIH KATALIZATORA ZA MOTORNA VOZILA1«
s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu do 6. lipnja 2000. godine u prijevodu na hrvatski jezik
Pravilnik ECE R 103.00
Prijevod sadrži ove dijelove pravilnika:
Točka 1. Područje primjene
Točka 2. Definicije
Točka 3. Zahtjev za homologaciju
Točka 4. Homologacija
Točka 5. Zahtjevi
Točka 6. Preinaka tipa zamjenskoga katalizatora i proširenje ho- mologacije
Točka 7. Sukladnost proizvodnje
Točka 9. Potpuna obustava proizvodnje
Dodaci:
Dodatak 3: Izjava koja se odnosi na izdanu homologaciju ili proširenu, odbijenu ili povučenu homologaciju ili potpunu obustavu proizvodnje zamjenskoga katalizatora prema Pravilniku broj 103
Dodatak 4: Primjeri izgleda homologacijskih oznaka
______ (1) Naslov izvornika na engleskome jeziku:
UNIFORM PROVISION CONCERNING THE APPROVAL OF REPLACEMENT CATALYTIC CONVERTERS FORPOWER-DRIVEN VEHICLES.
1. PODRUČJE PRIMJENE
Ovaj se pravilnik primjenjuje na katalizatore koji su kao zamjenski dijelovi namijenjeni za ugradbu na motorna vozila kategorija M1 i N1 1.
________ 1 Kako je određeno u Zajedničkoj rezoluciji o konstrukciji vozila (R.E.3) (dokument: TRANS/SC1/WP29/78/Amend. 4.)
2. DEFINICIJE
Za potrebe ovoga pravilnika:
2.1. Izvorni katalizator označuje katalizator ili sklop katalizatora koji su obuhvaćeni homologacijom tipa koja je izdana za vozilo i čiji su tipovi navedeni u dokumentu koji odgovara dodatku 1. Pravilnika broj 83.
2.2. Zamjenski katalizator označuje katalizator ili sklop katalizatora za koje se homologacija može izdati prema ovomu pravilniku, katalizatora različitih od onih određenih u podtočki 2.1.
2.3 Tip katalizatora označuje katalizatore koji se međusobno bitno ne razlikuju s obzirom na:
(i) broj slojeva, građu i gradiva
(ii) tip katalitičkoga postupka (oksidacija, trostupanjski,…)
(iii) obujam, odnos čelne površine i duljina podloge…
(iv) sadržaj katalitičkog sredstva
(v) omjer katalitičkog sredstva
(vi) gustoća članka
(vii) mjere i oblik
(viii) toplinska zaštita
2.4 Tip vozila
Vidi podtočku 2.3 Pravilnika broj 83.
2.5 Homologacija zamjenskog katalizatora označuje homologaciju katalizatora koji je namijenjen kao zamjenski dio za ugradbu na jedan ili više određenih tipova vozila s obzirom na ograničenje emisije štetnih sastojaka, razine buke i utjecaja na značajke vozila.
3. ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU
3.1 Zahtjev za homologaciju tipa zamjenskoga katalizatora mora podnijeti proizvođač katalizatora ili njegov valjano ovlašten predstavnik.
3.2 Za svaki tip zamjenskoga katalizatora za koji se traži homologacija, zahtjev mora biti popraćen niže navedenim dokumentima u tri primjerka:
3.2.1 crtežima zamjenskoga katalizatora koji sadrže sve podatke navedene u podtočki 2.3 ovoga pravilnika
3.2.2 opisom tipa ili tipova vozila za koje je namijenjen zamjenski katalizator; moraju se navesti broj i/ili oznake koje određuju tip (tipove) motora i vozila
3.2.3 opisom i crtežima koji prikazuju položaj zamjenskoga katalizatora u odnosu na odvod ispušnih plinova iz motora
3.2.4 crtežima na kojima je prikazano predviđeno mjesto za homologacijsku oznaku.
3.3 Podnositelj zahtjeva mora ovlaštenoj pravnoj osobi koja je odgovorna za provođenje homologacijskih ispitivanja dostaviti:
3.3.1 Vozilo (vozila) tipa homologirana sukladno Pravilniku broj 83 na koje je ugrađen novi izvorni katalizator. To vozilo (ta vozila) treba odabrati podnositelj zahtjeva uz suglasnost ovlaštene pravne osobe. Vozilo (vozila) mora zadovoljavati zahtjeve iz točke 3. dodatka 4. Pravilnika broj 83.
Sustav nadzora nad emisijom na ispitnome vozilu (ispitnim vozilima) mora biti ispravan; ako je previše istrošen ili neispravno funkcionira, svaki izvorni dio na koji se odnosi nadzor nad emisijom mora se popraviti ili zamijeniti. Ispitno vozilo (ispitna vozila) mora se pravilno ugoditi prema uputama proizvođača prije ispitivanja emisije.
3.3.2 Jedan uzorak tipa zamjenskog katalizatora. Taj uzorak mora biti jasno i neizbrisivo označen trgovačkom nazivom ili zaštitnim znakom podnositelja zahtjeva i njegovom trgovačkom oznakom.
4. HOMOLOGACIJA
4.1 Ako zamjenski katalizator za koji je zatražena homologacija prema ovomu pravilniku zadovoljava zahtjeve iz točke 5., mora se taj tip zamjenskoga katalizatora homologirati.
4.2 Svaki homologirani tip dobiva svoj homologacijski broj. Prve dvije znamenke (sada 00 za taj pravilnik u njegovu izvornome obliku) moraju označivati broj niza izmjena ili dopuna koji sadrži najnovije veće tehničke izmjene ili dopune ovoga pravilnika objavljene do vremena izdavanja homologacije. Ista ugovorna strana ne smije istim brojem označiti drugi tip zamjenskoga katalizatora.
4.3 Obavijest o homologaciji ili proširenju ili odbijanju homologacije tipa zamjenskog katalizatora prema ovomu pravilniku mora biti dostavljena stranama u Sporazumu iz 1958. godine koje primjenjuju ovaj pravilnik na formularu koji je u skladu s modelom danim u dodatku 1. ovoga pravilnika.
4.4 Na svaki zamjenski katalizator koje odgovara tipu zamjenskoga katalizatora koji je homologiran prema ovomu pravilniku mora se na lako dostupnome mjestu navedenu u formularu o homologaciji postaviti vidljiva međunarodna homologacijska oznaka koja se sastoji od:
4.4.1 kružnice oko slova “E”, iza kojeg se nalazi razlikovni broj države koja je odobrila homologaciju 2
4.4.2 broja ovoga pravilnika iza kojeg se nalazi “R”, crtica i homologacijski broj desno od kruga propisana u podtočki 4.4.1
4.5 Ako je zamjenski katalizator sukladan tipu zamjenskih katalizatora homologiranu prema jednomu ili više drugih pravilnika koji su dodaci Sporazuma u istoj zemlji koja je izdala homologaciju prema ovomu pravilniku, nije potrebito ponavljati simbol propisan u podtočki 4.4.1; u takvome slučaju dodatni brojevi i dodatni simboli za pravilnike za koje je homologaciju izdala zemlja koja je izdala homologaciju prema ovomu pravilniku upisani su jedan ispod drugoga desno od simbola propisana u podtočki 4.4.1.
4.6 Homologacijska oznaka mora biti neizbrisiva i jasno čitljiva kad je zamjenski katalizator ugrađen na vozilo.
4.7 U dodatku 4. ovoga pravilnika prikazani su primjeri izgleda homologacijskih oznaka.
______ 2 1 za Njemačku, 2 za Francusku, 3 za Italiju, 4 za Nizozemsku, 5 za Švedsku, 6 za Belgiju, 7 za Mađarsku, 8 za Češku Republiku, 9 za Španjolsku, 10 za Jugoslaviju, 11 za Ujedinjeno Kraljevstvo, 12 za Austriju, 13 za Luksemburg, 14 za Švicarsku, 15 (prazno), 16 za Norvešku, 17, za Finsku, 18 za Dansku, 19 za Rumunjsku, 20 za Poljsku, 21 za Portugal, 22 za Rusku Federaciju, 23 za Grčku, 24 za Irsku, 25 za Hrvatsku, 26 za Sloveniju, 27 za Slovačku, 28 za Bjelorusiju, 29 za Estoniju, 30 (prazno), 31 za Bosnu i Hercegovinu, 32 za Latviju, 33 (prazno), 34 za Bugarsku, 35-36 (prazno), 37 za Tursku, 38 – 39 (prazno), 40 za Bivšu Republiku Makedoniju, 41 (prazno), 42 za Europsku uniju (homologacije izdaju njene članice uporabom pripadajućih njihovih ECE simbola), 43 za Japan, 44 (prazno), 45 za Australiju i 46 za Ukrajinu. Iduće brojeve po redu treba dodjeljivati ostalim državama po kronološkome redu po kojemu one potvrđuju Sporazum o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i međusobno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila ili po kojemu se one slažu s tim sporazumom, a o tako određenim brojevima glavni tajnik Ujedinjenih naroda obavijestit će ugovorne strane u tome sporazumu.
5. ZAHTJEVI
5.1 Opći zahtjevi
5.1.1 Zamjenski katalizator mora biti tako konstruiran i proizveden te se mora moći ugraditi tako da omogućuje vozilu da zadovolji zahtjeve pravilnika koja je izvorno zadovoljavao i da djelotvorno ograničava ispuštanje štetnih sastojaka tijekom uobičajena životnog vijeka vozila u uvjetima uobičajene uporabe.
5.1.2 Zamjenski katalizator mora biti ugrađen na istome mjestu u kojemu je bio ugrađen izvorni i položaj lambda-sonde na ispušnome sustavu, ako se primjenjuje, ne smije se mijenjati.
5.1.3 Ako izvorni katalizator ima toplinsku zaštitu, zamjenski katalizator mora imati istovrijednu zaštitu.
5.1.4 Zamjenski katalizator mora biti trajan u uvjetima uporabe vozila, što podrazumijeva da je projektiran i izrađen te da se može ugraditi tako da postigne prihvatljivu otpornost na pojavu korozije i oksidacije kojoj može biti izložen u uvjetima uporabe vozila.
5.2 Zahtjevi s obzirom na emisiju štetnih sastojaka
Vozilo (vozila) navedeno u podtočki 3.1.1 ovoga pravilnika na koje je ugrađen zamjenski katalizator tipa za koji je zatražena homologacija mora biti ispitano prema l. tipu ispitivanja pod uvjetima opisanim u odgovarajućim dodacima Pravilnika broj 83 radi usporedbe njegovih svojstava s izvornim katalizatorom prema niže opisanu postupku.
5.2.1 Određivanje podloge za uspoređivanje
Vozilo (vozila) mora biti opremljeno novim izvornim katalizatorom (vidi točku 3.3.1 ovoga pravilnika) i mora biti voženo 12 izvan gradskih ciklusa (I. tip ispitivanja, dio 2.). Nakon toga prethodnog kondicioniranja vozilo (vozila) treba držati u prostoriji u kojoj je relativno stalna temperatura između 293 i 303 oK (20 i 30 oC). To kondicioniranje mora trajati najmanje šest sati i nastaviti se dok temperatura ulja u motoru i rashladnog sredstva, ako se primjenuje, ne bude ± 2 oK iznad temperature u toj prostoriji. Nakon toga treba tri puta provesti ispitivanje I. tipa.
5.2.2 Ispitivanja ispušnih plinova sa zamjenskim katalizatorom
Izvorni katalizator na ispitnome vozilu (vozilima) treba zamijeniti zamjenskim katalizatorom (vidi podtočku 3.3.2) i mora biti voženo 12 izvan gradskih ciklusa (I. tip ispitivanja, dio 2.). Nakon toga prethodnog kondicioniranja vozilo (vozila) treba držati u prostoriji u kojoj je relativno stalna temperatura između 293 i 303 oK (20 i 30 oC). To kondicioniranje mora trajati najmanje šest sati i nastaviti se dok temperatura ulja u motoru i rashladnog sredstva, ako se primjenuje, ne bude ± 2 oK iznad temperature u toj prostoriji. Nakon toga treba tri puta provesti ispitivanje ispušnih plinova I. tipa.
5.2.3 Ocjena emisije štetnih sastojaka vozila opremljenih zamjenskim katalizatorima
Ispitno vozilo (vozila) s izvornim katalizatorom mora zadovoljavati granične vrijednosti sukladno izdanoj homologaciji tipa (tipova) vozila, uključujući po potrebi faktore starenja koji su primijenjeni kod homologacije tipa (tipova) vozila.
Smatra se da su zahtjevi s obzirom na emisiju vozila opremljena (opremljenih) zamjenskim katalizatorom zadovoljeni ako rezultati za svaki štetni sastojak (CO, HC + NOx i krute čestice) zadovoljavaju ove uvjete:
(1) M ≤ 0,85S + 0,4G
(2) M ≤ G
gdje je:
M: srednja vrijednost emisije jednoga štetnoga sastojka (CO ili krute čestice) ili zbroja dvaju štetnih sastojaka (HC + NOx) dobivena iz tri ispitivanja I. tipa sa zamjenskim katalizatorom
S: srednja vrijednost emisije jednoga štetnoga sastojka (CO ili krute čestice) ili zbroja dvaju štetna sastojaka (HC + NOx) dobivena iz tri ispitivanja I. tipa s izvornim katalizatorom
G: srednja vrijednost emisije jednoga štetnoga sastojka (CO ili krute čestice) ili zbroja dvaju štetnih sastojaka (HC + NOx) prema homologaciji tipa vozila podijeljena po potrebi faktorima starenja sukladno podtočki 5.4;
Kad se homologacija primjenjuje na različite tipove vozila istoga proizvođača i pod uvjetom da su ti različiti tipovi vozila opremljeni istim tipom izvornoga katalizatora, ispitivanje I. tipa može se provesti namanje na dva vozila odabrana nakon dogovora s ovlaštenom pravnom osobom koja je odgovorna za homologacijska ispitivanja.
5.3 Zahtjevi s obzirom na buku i radne značajke vozila
Zamjenski katalizator mora zadovoljavati tehničke zahtjeve iz Pravilnika broj 59. Kao alternativa mjerenju povratnog tlaka sukladno Pravilniku br. 59 provjera radnih značajka vozila može se provesti mjerenjem dinamometrom najveće apsorbirane snage pri brzini vrtnje koja odgovara najvećoj snazi motora. Vrijednost koja se odredi pri referentnim atmosferskim uvjetima kako je određeno u Pravilniku br. 85 sa zamjenskim katalizatorom smije biti manja najviše 5 % od vrijednosti koja je određena s izvornim katalizatorom.
5.4 Zahtjevi s obzirom na trajnost
Zamjenski katalizator mora zadovoljavati zahtjeve iz podtočke 5.3.5 Pravilnika broj 83, tj. ispitivanja V. tipa ili faktore starenja u niže navedenoj tablici primijenjene na rezultate ispitivanja I. tipa.
Kategorija motora |
Faktori starenja |
|
||
CO |
HC + NOX |
Krute čestice |
|
|
(i) Vanjski izvor paljenja |
1,2 |
1,2 |
– |
|
|
||||
(ii) Kompresijsko paljenje |
1,1 |
1,0 |
1,2 |
|
|
6. PREINAKA TIPA ZAMJENSKOGA KATALIZATORA I PROŠIRENJE HOMOLOGACIJE
Svaka preinaka tipa zamjenskoga katalizatora mora se prijaviti mjerodavnoj ustanovi koja je homologirala taj tip zamjenskoga katalizatora.
Ta ustanova može tada:
(i) ili smatrati da nije vjerojatno da će učinjene preinake imati znatne nepovoljne učinke te da zamjenski katalizator još zadovoljava zahtjeve
(ii) ili zahtijevati od ovlaštene pravne osobe odgovorne za provedbu ispitivanja daljnji izvještaj o ispitivanju za neka ili sva ispitivanja opisana u točki 5. ovoga pravilnika.
Obavijest o proširenju (ili odbijanju proširenja), uz navođenje preinaka, mora se dostaviti stranama u Ženevskome sporazumu iz 1958. godine koje primjenjuju ovaj pravilnik s pomoću postupka navedena u podtočki 5.3.
Mjerodavna ustanova koja je izdala proširenje homologacije mora dodijeliti serijski broj svakomu obavijesnom formularu koji je izdan za takvo proširenje.
7. SUKLADNOST PROIZVODNJE
Postupci provjere sukladnosti proizvodnje moraju biti usklađeni s postupcima danim u dodatku 2. Sporazuma (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2), uz ove zahtjeve:
7.1 Zamjenski katalizatori homologirani prema ovomu pravilniku moraju biti proizvedeni tako da budu sukladni s homologiranim tipom s obzirom na značajke određene u podtočki 2.3 ovoga pravilnika. Ti katalizatori moraju zadovoljavati zahtjeve iz točke 5. i, po potrebi, zadovoljavati kod ispitivanja navedenih u ovome pravilniku.
7.2 Mjerodavna ustanova može provesti bilo koju provjeru ili ispitivanje propisano ovim pravilnikom. Posebno se mogu provesti ispitivanja iz podtočke 5.2 ovoga pravilnika (zahtjevi koji se odnose na emisiju). U tome slučaju posjednik homologacije može, alternativno, tražiti da se kao podloga za usporedbu upotrijebi umjesto izvornog zamjenski katalizator koji je bio upotrijebljen pri homologacijskim ispitivanjima tipa (ili drugi uzorak za koji je provjerena usklađenost s homologiranim tipom). Srednja vrijednosti izmjerenih vrijednosti emisije s provjerenim uzorkom ne smije prijeći za više od 15 % srednju vrijednost izmjerenih vrijednosti s uzorkom koji je upotrijebljen kao referentni.
9. POTPUNA OBUSTAVA PROIZVODNJE
Ako posjednik homologacije potpuno prestane proizvoditi tip zamjenskoga katalizatora homologirana u skladu s ovim pravilnikom, mora o tome obavijestiti mjerodavnu ustanovu koja je izdala homologaciju. Nakon što primi odgovarajuću obavijest, ta mjerodavna ustanova mora o tome obavijestiti ostale strane Sporazuma iz 1958. godine koje primjenjuju ovaj pravilnik na kopiji obavijesnog formulara sukladnoj modelu danom u dodatku 1. ovoga pravilnika.
DODATAK 1.
(Najveći format: A4 (210 x 297 mm)
|
IZJAVA izdana od: |
Mjerodavna ustanova) ..................................................... ..................................................... ..................................................... |
IZDANU HOMOLOGACIJU
PROŠIRENU HOMOLOGACIJU
ODBIJENU HOMOLOGACIJU
POVUČENU HOMOLOGACIJU
POTPUNU OBUSTAVU PROIZVODNJE
tipa zamjenskoga katalizatora prema Pravilniku br. 103.
Homologacija br.: ......................... Proširenje: ............................
1. Ime i adresa podnositelja zahtjeva: ..............................................
2. Ime i adresa proizvođača: ........................................................
3. Proizvođačev trgovački naziv ili zaštitni znak: ..................................
4. Trgovačka oznaka zamjenskoga katalizatora: ......................................
..................................................................................
5. Tip (tipovi) vozila za koji je tip katalizatora predviđen kao zamjenski katalizator:
..................................................................................
6. Tip (tipovi) vozila na kojemu je ispitan zamjenski katalizator:...................
.................................................................................
7. Dostavljen na homologaciju dana: .................................................
8. Ovlaštena pravna osoba odgovorna za provedbu homologacijskih ispitivanja: ........
..................................................................................
8.1 Datum izvještaja o ispitivanju: ..................................................
8.2 Broj izvještaja o ispitivanju: ...................................................
9. Homologacija izdana/odbijena/proširena/povučena2
10. Mjesto: ..........................................................................
11. Datum: ...........................................................................
12. Potpis: ..........................................................................
13. Dodatak je ovoj izjavi popis dokumenata u spisu o homologaciji koji je pohranjen u
mjerodavnoj ustanovi koja je izdala homologaciju i koji se mogu dobiti na zahtjev.
______ 1 Razlikovni broj države koja je izdala/proširila/odbila/povukla homologaciju (vidi odredbe o homologaciji u Pravilniku br. 101.).
2 Prekrižiti što se ne primjenjuje.
DODATAK 4.
PRIMJERI IZGLEDA HOMOLOGACIJSKIH OZNAKA
MODEL A (vidi točku 4.4 ovoga pravilnika)
Gornja homologacijska oznaka postavljena na sastavnicu zamjenskog katalizatora pokazuje da je odgovarajući tip homologiran u Nizozemskoj (E 4) prema Pravilniku br. 103 pod homologacijskim brojem 001234. Prve dvije znamenke homologacijskoga broja pokazuju da je homologacije izdana sukladno zahtjevima Pravilnika br. 103 u njegovu izvornome obliku.
MODEL B (vidi točku 4.5. ovoga pravilnika)
Gornja homologacijska oznaka postavljena na sastavnicu zamjenskog katalizatora pokazuje da je odgovarajući tip homologiran u Nizozemskoj (E 4) prema pravilnicima br. 103 i br. 591. Prve dvije znamenke homologacijskoga broja pokazuju da su na dan izdavanja odgovarajućih homologacija pravilnici br. 103 br. 59 bili u njihovu izvornome obliku.
_____ 1 Drugi broj pravilnika dan je samo kao primjer.