Baza je ažurirana 16.12.2024. 

zaključno sa NN 123/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 70A/01 (03.08.2001.):

 

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13. stavak 2., članka 17. stavak 2., članka 19. i članka 23. stavak 4. Zakona o normizaciji (»Narodne novine« broj 55/96), ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

 

NAREDBU O HOMOLOGACIJI ZAMJENSKIH ISPUŠNIH SUSTAVA ZA SMANJENJE BUKE ZA MOTOCIKLE, MOPEDE ILI VOZILA NA TRI KOTAČA

I. PODRUČJE PRIMJENE

1.    Zamjenski ispušni sustavi za smanjenje buke moraju biti homologirani sukladno ovoj naredbi.

2.    Odredbe ove naredbe primjenjuju se na zamjenske ispušne sustave za smanjenje buke koji nisu izvorni ili njihove sastavnice, namijenjene da kao zamjenski dijelovi budu ugrađeni na jedan ili više tipova motocikala, mopeda ili vozila na tri kotača.

II. ZAHTJEVI

3.    Zamjenski ispušni sustavi za smanjenje buke u smislu ove naredbe moraju zadovoljavati zahtjeve iz točke 6. Pravilnika broj 92 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu s izmjenama ili dopunama koje su stupile na snagu 7. veljače 1999 godine1, koji je dodatak Ženevskome sporazumu iz 1958. godine o prihvaćanju jednakih tehničkih propisa za vozila na kotačima, opremu i dijelove koji mogu biti ugrađeni i/ili upotrijebljeni u vozilima na kotačima i uvjetima za uzajamno priznavanje homologacija dodijeljenih na temelju tih propisa2 (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 92.00).

4.      Pročišćeni tekst dijelova Pravilnika ECE R 92.00 (u izvorniku dostupan u normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo) dan je u prilogu 1. ove naredbe i njen je sastavni dio.

 

_____ 1 ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst Pravilnika:

    E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev.1 / Add.91 (Izvorni Pravilnik, stupio na snagu 1. studenoga 1993.).

    E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev.1 / Add.91 /Amend.1 (Dopuna 1., stupila na snagu 7. veljače 1999.).

2 Prijašnji naslov Sporazuma glasi: Sporazum o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila, donesen u Ženevi 20. ožujka 1958.

 

III. ISPITIVANJE ZAMJENSKIH  ISPUŠNIH SUSTAVA

5.    Ispitivanje zamjenskih ispušnih sustava za smanjenje buke u smislu ove naredbe mora biti u skladu s Pravilnikom ECE R 92.00 i može ga provoditi samo ovlaštena pravna osoba koja udovoljava zahtjevima toga pravilnika.

IV. HOMOLOGACIJA ZAMJENSKIH ISPUŠNIH SUSTAVA

6.    Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo provodi homologaciju zamjenskih ispušnih sustava za smanjenje buke u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 92.00.

V. PROVJERA SUKLADNOSTI

7.    Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila (»Narodne novine« broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97, 58/98 i 59/99).

VI. PRIMJENA

8.    Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se:

       – od 1. travnja 2002. godine za zamjenske ispušne sustave za smanjenje buke iz uvoza i

       – od 1. travnja 2003. godine za zamjenske ispušne sustave za smanjenje buke proizvedene u Republici Hrvatskoj.

Klasa: 011-02/01-02/12 Urbroj: 558-04/7-01-1 Zagreb, 2. srpnja 2001.

Ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.

 

PRILOG 1

Pročišćeni tekst dijelova ECE pravilnika broj 92

“ JEDNAKE ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA HOMOLOGACIJU ZAMJENSKIH ISPUŠNIH SUSTAVA ZA SMANJENJE BUKE ZA MOTOCIKLE 1«

s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu do 7. veljače 1999. godine u prijevodu na hrvatski jezik

Pravilnik ECE R 92.00

Prijevod sadrži ove dijelove Pravilnika:

Točka 1.          Područje primjene

Točka 2.          Definicije

Točka 3.          Zahtjev za homologaciju

Točka 4.          Označivanje

Točka 5.          Homologacija

Točka 6.          Specifikacije

Točka 7.          Preinaka tipa zamjenskoga ispušnog sustava za sma­nje­-                          nje buke i proširenje homologacije

Točka 8.          Sukladnost proizvodnje

Točka 11.         Potpuna obustava proizvodnje

Dodaci:

Dodatak 1:       Izjava koja se odnosi na izdanu, proširenu, odbijenu ili povučenu homologaciju ili potpunu obustavu proizvodnje tipa vozila s obzirom na tip zamjenskoga ispušnog sustava za smanjenje buke ili njegove sastavnice prema Pravilniku br. 92

Dodatak 2:       Izgled homologacijskih oznaka

Dodatak 3:       Zahtjevi za vlaknasta gradiva za upijanje buke koji se upotrebljavaju u zamjenskim ispušnim sustavima za smanjenje buke

 

_____ (1) Naslov izvornika na engleskome jeziku:

    UNIFORM PROVISION CONCERNING THE APPROVAL REPLACEMENT SILENCING SYSTEMS

 

1.          PODRUČJE PRIMJENE

             Ovaj pravilnik sadrži odredbe koje se odnose na homologaciju zamjenskih ispušnih sustava za smanjenje buke koji nisi izvorni ili njihovih sastavnica namijenjenih da kao zamjenski dijelovi budu ugrađeni na jedan ili više tipova motocikala, mopeda ili vozila na tri kotača.

2.          DEFINICIJE

             Za potrebe ovoga pravilnika:

2.1        “neizvorni zamjenski ispušni sustav ili sastavnice tog sustava” označuju sustav tipa koji se razlikuje od tipa sustava koji je bio ugrađen na vozilo kod homologacije ili proširenja homologacije. Može se upotrijebiti samo kao zamjenski ispušni sustav ili sustav za smanjenje buke;

2.2        “neizvorna sastavnica zamjenskoga ispušnog sustava” označuje jednu od pojedinačnih sastavnica koje čine ispušni sustav1;

2.3        “neizvorni zamjenski ispušni sustavi različitih tipova” označuju sustave za smanjenje buke koji se međusobno razlikuju u bitnim obilježjima kao što su:

2.3.1     njihove sastavnice nose različite tvorničke ili trgovačke oznake

2.3.2     značajke gradiva od kojih su izrađene sastavnice različite su ili se sastavnice razlikuju po obliku i veličini; različite zaštitne prevlake (npr. pocinčavanje, aluminijska prevlaka itd.) ne uzimaju se u obzir kod određivanja tipa

2.3.3     različit je način rada makar i jedne sastavnice

2.3.4     njihove su sastavnice različito složene (spojene);

2.4        “neizvorni zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke ili sastavnica tog sustava” označuje svaki dio ispušnog sustava za smanjenje buke prema definiciji podtočki 2.1 namijenjena za uporabu na vozilu koji se razlikuje od tipa dijela ugrađena na vozilo koje je dostavljeno na homologaciju prema Pravilniku br. 41, Pravilniku br. 63 ili Pravilniku br. 9;

2.5        “homologacija neizvornoga zamjenskog ispušnoga sustava za smanjenje buke ili sastavnice (sastavnica) tog sustava” označuje homologaciju cjeline ili dijela sustava za smanjenje buke koji odgovara za jedan ili više određenih tipova motocikala, mopeda ili vozila na tri kotača s obzirom na njihovu dopuštenu razinu buke;

2.6        “tip motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača” ozna­ču­je motocikle, mopede ili vozila na tri kotača koja se me­đusobno ne razlikuju u bitnim obilježjima kao što su:

2.6.1     tip motora (dvotaktni ili četverotaktni klipni ili rotacijski, broj cilindara i radni obujam motora, broj i tip rasplinjača ili sustava za ubrizgavanje, raspored ventila, najveća netosnaga i odgovarajuća brzina vrtnje).

             Kod rotacijskih motora pod radnim obujmom motora smatra se dvostruka vrijednost obujma komore.

2.6.2     broj brzina i prijenosni odnosi u mjenjaču

2.6.3          broj, tip i raspored ispušnih sustava za smanjenje buke.

 

______ 1 Takve sastavnice osobito su odvod ispušnih plinova, zvučni prigu­šivač, ekspanziona komora i rezonator.

 

3.          ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU

3.1        Zahtjev za homologaciju zamjenskoga ispušnog sustava za smanjenje buke i njegovih sastavnica mora podnijeti proizvođač tog sustava ili njegov valjano opu­nomoćeni predstavnik.

3.2        Zahtjev mora biti popraćen niže navedenim dokumentima u tri primjerka, s ovim pojedinostima:

3.2.1     podrobnim opisom tipa (tipova) motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača za koji je namijenjena ugradba sustava ili njegovih sastavnica, s obzirom na dijelove koji su navedeni podtočki 2.6. Moraju biti prikazani brojevi i/ili simboli koji određuju tip motora i tip motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača te, po potrebi i homologacijski broj tipa motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača

3.2.2     opisom zamjenskoga ispušnog sustava za smanjenje buke koji prikazuje relativni položaj svake sastavnice sustava i upute za ugradbu

3.2.3     podrobnim crtežima svake sastavnice zamjenskoga is­pušnog sustava za smanjenje buke koji omogućuju lako pronalaženje i prepoznavanje, i specifikacijom upotrijebljenih gradiva. Ti crteži također moraju prikazivati mjes­to obvezatnoga postavljanja homologacijskoga broja.

3.3        Proizvođač zamjenskoga ispušnog sustava za sma­nje­nje buke na zahtjev ovlaštene pravne osobe koja je odgovorna za provovođenje homologacijskih ispitivanja treba dostaviti:

3.3.1     dva primjerka sustava ili njegovih sastavnica za koje je zatražena homologacija

3.3.2     jedan primjerak modela sustava za smanjenje buke koji je bio izvorno ugrađen na motocikl, moped ili vozilo na tri kotača koje je bilo dopremljeno na homologaciju tipa

3.3.3     motocikl, moped ili vozilo na tri kotača koji predstavlja tip na koji je predviđena ugradba sustava; taj motocikl, moped ili vozilo na tri kotača mora pri mjerenju emisije buke sukladno metodama koje su opisane podtočkama 3.1 i 3.2 dodatka 3. Pravilnika br. 41, Pravilnika br. 63 ili Pravilnika br. 9 zadovoljavati sljedeće zahtjeve:

3.3.3.1  Ako motocikl, moped ili vozilo na tri kotača pripada tipu za koji je izdana homologacija prema zahtjevima Pravilnika br. 41, 63 ili 9:

             razina buke za vrijeme ispitivanja u vožnji ne smije prijeći dopuštenu vrijednost za više od 1 dB(A);

             razina buke za vrijeme ispitivanja u mirovanju ne smije prijeći za više od 3 dB(A) razinu buke koja je bila određena pri homologaciji i koja je označena na natpisnoj pločici proizvođača.

3.3.3.2  Ako motocikl, moped ili vozilo na tri kotača ne pripada tipu za koji je izdana homologacija prema zahtjevima tog pravilnika, razina buke ne smije prijeći za više od 1 dB(A) dopuštenu vrijednost koja se primjenjivala na dan njegove prve registracije.

3.3.4     Poseban motor, istoga tipa kao što je bio motor na motociklu, mopedu ili vozilu na tri kotača za koji je zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke dopremljen na homologaciju (ako ovleštena pravna osoba koja je odgovorna za provođenje homologacijskih ispitivanja smatra to potrebnim).

4.          OZNAČIVANJE

4.1        Svaka sastavnica zamjenskoga ispušnog sustava za sma­njenje buke, osim cijevi i dijelova za pričvršći­va­nja, mora nositi:

4.1.1     tvornički ili trgovački znak proizvođača sustava ili njegovih sastavnica

4.1.2     trgovački opis koj je dao proizvođač.

4.2        Te oznake moraju biti jasno čitljive i neizbrisive te moraju biti vidljive u položaju u kojemu je sustav ugrađen.

4.3        Proizvođač mora mora postaviti natpisnu pločicu na zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke, s oznakom tipa (tipova) motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača za koja je izdana homologacija.

4.4        Jedan dio može nositi više homologacijskih brojeva ako je homologiran za više zamjenskih ispušnih sustava.

4.5        Zamjenski ispušni sustav mora se isporučivati u ambalaži ili nositi natpisnu pločicu, te oboje mora osigurati ove podatke:

4.5.1     tvornički ili trgovački znak proizvođača zamjenskog sustava za smanjenje buke ili njegovih sastavnica

4.5.2     adresu proizvođača ili njegova prestavnika

4.5.3     popis modela vozila za koje je zamjenski sustav za smanjenje buke namijenjen.

4.6        Proizvođač mora osigurati:

4.6.1     upute s podrobnim objašnjenjem ispravnog postupka ugradbe na vozilo

4.6.2     upute za rukovanje sustavom za smanjenje buke

4.6.3     popis sastavnica s brojevima odgovarajućih dijelova, osim držača.

4.7        homologacijsku oznaku.

5.          HOMOLOGACIJA

5.1        Ako zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke ili njegova sastavnica za koje je zatražena homologacija prema ovomu pravilniku zadovoljavaju zahtjeve iz točke 6., mora se izdati homologacija za taj tip.

5.2        Svakomu homologiranom tipu zamjenskog sustava za smanjenje buke mora se dodijeliti homologacijski broj. Njegove prve dvije znamenke (trenutačno 00 za Pravil­nik u njegovu izvornome obliku) moraju označivati broj niza izmjena ili dopuna koje uključuju najnovije veće tehničke izmjene i dopune Pravilnika objavljene do vremena izdavanja homologacije. Jedna ugovorna strana ne smije označiti istim brojem drugi tip zamjenskoga ispušnog sustava za smanjenje buke ili njegove sastavnice koja je namijenjena istomu tipu (istim tipovima) motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača.

5.3        Obavijest o homologaciji ili proširenju ili odbijanju homologacije zamjenskoga ispušnog sustava za sma­njenje buke ili njegove sastavnice prema ovomu pravilniku mora biti dostavljena stranama u Ženevskome sporazumu iz 1958. godine koje primjenjuju ovaj pravilnik na formularu koji je u skladu s modelom danim u dodatku 1. ovoga pravilnika.

5.4        Na svaki zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke ili njegovu sastavnicu koji odgovaraju tipu koji je homologiran prema ovomu pravilniku mora se postaviti međunarodna homologacijska oznaka koja se sastoji od:

5.4.1     kružnice oko slova “E”, iza kojeg se nalazi razlikovni broj države koja je odobrila homologaciju2

5.4.2     broja ovoga pravilnika iza kojeg se nalazi slovo “R”, crtica i homologacijski broj koji su postavljeni desno od kružnice navedene u podtočki 5.4.1.

5.4.3     Homologacijski broj mora biti naveden u obavijesti o homologaciji zajedno s metodom koja je upotrijebljena pri homologacijskome ispitivanju.

5.5        Homologacijska oznaka mora biti jasno čitljiva kad je zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke ugrađen na vozilo i neizbrisiva.

5.6        Jedna sastavnica može biti označena s više homologacijskih brojeva ako je homologirana            za više zamjenskih ispušnih sustava za smanjenje buke; u tome slučaju ne treba ponavljati kružnicu. U dodatku 2. ovoga pravilnika prikazani su primjeri izgleda homologacijske oznake. ______ 2 1 za Njemačku, 2 za Francusku, 3 za Italiju, 4 za Nizozemsku, 5 za Švedsku, 6 za Belgiju, 7 za Mađarsku, 8 za Češku Republiku, 9 za Španjolsku, 10 za Jugoslaviju, 11 za Ujedinjeno Kraljevstvo, 12 za Austriju, 13 za Luksemburg, 14 za Švicarsku, 15 (prazno), 16 za Norvešku, 17 za Finsku, 18 za Dansku, 19 za Rumunjsku, 20 za Poljsku, 21, za Portugal, 22 za Rusku Federaciju, 23 za Grčku, 24 (prazno), 25 za Hrvatsku, 26 za Sloveniju. 27 za Slovačku, 28 za Bjelorusiju, 29 za Estoniju, 30 (prazno), 31 za Bosnu i Hercegovinu, 32 – 36 (prazno), 37 za Tursku, 38 – 39 (prazno), 40 za Bivšu Republiku Makedoniju, 41 (prazno), 42 za Europsku uniju (homologacije izdaju njene članice uporabom pripadajućih njihovih ECE simbola) i 43 za Japan. Iduće brojeve po redu treba dodjeljivati ostalim državama po kronološkome redu po kojemu one potvrđuju Sporazum o prihvaćanju jednakih tehničkih propisa za vozila na kotačima, opremu i dijelove koji mogu biti ugrađeni i/ili upotrijebljeni u vozilima na kotačima i uvjeti za uzajamno priznavanje homologacija dodijeljenih na temelju tih propisa ili po kojemu se one slažu s tim sporazumom, a o tako određenim brojevima glavni tajnik Ujedinjenih naroda obavijestit će ugovorne strane u tome sporazumu.

 

6.          SPECIFIKACIJE

6.1        Opći zahtjevi

6.1.1     Sustav za smanjenje buke mora biti projektiran, izrađen i mora se moći ugraditi tako da:

6.1.1.1  omogućuje motociklu, mopedu ili vozilu na tri kotača da kod uobičajene uporabe, unatoč vibracijama kojima može biti izloženo, zadovoljava zahtjeve ovoga pravilnika

6.1.1.2. bude dostatno otporan na pojavu korozije kojoj može biti izložen u uvjetima uobičajene uporabe motocikl, moped ili vozilo na tri kotača.

6.1.1.3  ne bude smanjena visina iznad tla koju osigurava izvorno ugrađeni sustav za smanjenje buke i mogućnost nagiba motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača

6.1.1.4  površinska temperatura ne bude previsoka

6.1.1.5  njegovi rubovi ne budu oštri ili da nemaju ureza te da ima dostatno prostora za amortizere i opruge

6.1.1.6  da je osiguran odgovarajući prolaz za dijelove opruge

6.1.1.7  da je osiguran odgovarajući razmak od cjevovoda

6.1.1.8  da je zaštićen od oštećenja na način koji je spojiv s jasno određenim zahtjevima za održavanje i ugradbu.

6.2.       Zahtjevi koji se odnose na razine buke

6.2.1     Zvučna učinkovitost zamjenskog ispušnog sustava za smanjenje buke ili sastavnica tog sustava mora se provjeriti metodama koje su opisane u Pravilnika br. 41, Pravilnika br. 63 ili Pravilnika br. 9. Kad su zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke ili sastavnice tog sustava ugrađene na motocikl, moped ili vozilo na tri kotača opisano u podtočki 3.3.3, razine buke izmjerene dvjema metodama (vozilo u vožnji i u mirovanju) moraju zadovoljavati sljedeći uvjet:

             ne smiju prijeći vrijednosti koje su izmjerene prema zahtjevima iz podtočke 3.3.3 na istome motociklu, mopedu ili vozilu na tri kotača s ugrađenim izvornim sustavom za smanjenje buke pri ispitivanju s vozilom u vožnji i u mirovanju.

6.3        Mjerenje sposobnosti vozila

6.3.1     Zamjenski sustav za smanjenje buke ili sastavnice tog sustava moraju biti takve da osiguravaju da je sposobnost motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača usporediva sa sposobnošću koja se postiže s izvornim sustavom za smanjenje buke ili sastavnicom tog sustava.

6.3.2     Zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke ili, ovisno o izboru proizvođača, sastavnice tog sustava moraju biti uspoređene s izvornim sustavom za smanjenje buke ili njegovim sastavnicama, koje također u novim uvjetima treba ugraditi redom na motocikl, moped ili vozilo na tri kotača navedeno u podtočki 3.3.3.

6.3.3     Provjeru treba provesti mjerenjem krivulje snage sukladno podtočkama 6.3.4.1 ili 6.3.4.2. Najveća snaga i najveća brzina izmjereni sa zamjenskim sustavom za smanjenje buke ne smije prijeći više od ± 5 % najveću snagu i najveću brzinu izmjerenu s izvornim zamjenskim sustavom za smanjenje buke pod niže navedenim uvjetima.

6.3.4     Mjerne metode

6.3.4.1  Mjerna metoda s motorom

             Mjerenja treba provesti s motorom navedenim u pod­točki 3.3.4 ili, ako on nije dostupan, s motorom motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača navedenim u podtočki 3.3.3, koji su u oba slučaja spojeni na dinamometar.

6.3.4.2  Mjerna metoda s motociklom, mopedom ili vozilom na tri kotača

             Mjerenja treba provesti s motociklom, mopedom ili vozilom na tri kotača navedenim podtočki 3.3.3. Uspo­ređuju se vrijednosti dobivene s izvornim sustavom za smanjenje buke i sa zamjenskim sustavom za smanjenje buke. Ispitivanja treba provesti na dinamometru s valjcima.

6.4        Dodatni zahtjevi koji se odnose na sustave za sma­njenje buke ili sastavnice napunjene vlaknastim gradivima

             Uporaba vlaknastih gradiva za upijanje buke dopuštena je u proizvodnji zamjenskih sustava za smanjenje buke samo ako su zadovoljeni zahtjevi iz dodatka 3.

7.          PREINAKA TIPA ZAMJENSKOGA ISPUŠ­NOG SUSTAVA ZA SMANJENJE BUKE I PROŠIRENJE HOMOLOGACIJE

7.1.       Svaka preinaka tipa zamjenskoga ispušnog sustava za smanjenje buke ili njegovih sastavnica mora se prijaviti mjerodavnoj ustanovi koja je homologirala taj tip zamjenskoga ispušnog sustava za smanjenje buke. Ta ustanova može tada:

7.1.1.    ili smatrati da nije vjerojatno da će učinjene preinake imati znatne nepovoljne učinke

7.1.2.    ili zahtijevati daljnji izvještaj o ispitivanju od ovlaštene pravne osobe odgovorne za provedbu ispitivanja.

7.2        Proizvođač zamjenskoga ispušnog sustava za sma­nje­nje buke ili njegovih sastavnica ili njegov valjano opu­nomoćeni predstavnik može zatražiti od mjerodavne ustanove koja je homologirala zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke za jedan ili više tipova motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača proširenje homologacije za druge tipove motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača. Postupak za to opisan je u točki 3.

7.3        Obavijest o proširenju (ili odbijanju proširenja), uz navođenje preinaka, mora se dostaviti stranama u Ženevskome sporazumu iz 1958. godine koje primjenjuju ovaj pravilnik s pomoću postupka navedena u podtočki 5.3.

7.4        Mjerodavna ustanova koja je izdala proširenje homologacije mora dodijeliti serijski broj svakomu obavijesnom formularu koji je izdan za takvo proširenje.

8.          SUKLADNOST PROIZVODNJE

             Postupci provjere sukladnosti proizvodnje moraju biti us­klađeni s postupcima danim u dodatku 2. Sporazuma (E / ECE / 324-E / ECE / TRANS / 505 / Rev.2), uz ove zahtjeve:

8.1        Zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke homologiran prema ovomu pravilniku mora biti proizveden tako da bude sukladan s homologiranim tipom i zadovoljavati zahtjeva iz točke 6.

8.2        Posjednik homologacije mora osigurati da se za svaki tip zamjenskoga ispušnog sustava za smanjenje buke provedu najmanje ispitivanje propisana u točki 6. ovoga pravilnika.

8.3        Mjerodavna ustanova koja je izdala homologaciju može u bilo koje vrijeme provjeriti usklađenost metoda nadzora primijenjenih u svakoj proizvodnoj jedinici. Uobičajena je učestalost tih provjera jednom svake dvije godine.

8.4        Smatrat će se da je proizvodnja usklađena sa zahtjevima ovoga pravilnika ako su ispunjene odredbe iz pravilnika broj 9, 41 i 63, ovisno o tipu vozla, i ako razina buke izmjerena metodom opisanom u tim pravilnicima kod vozila u vožnji ne prelazi više od 3 dB(A) vrijednost koja je izmjerena kod homologacije tipa ni više od 1 dB(A) granice propisane u pravilnicima broj 9, 41 i 63 koji se primjenjuju.

11.        POTPUNA OBUSTAVA PROIZVODNJE

             Ako posjednik homologacije potpuno prestane proizvoditi tip zamjenjskog sustava za smanjenje buke ili njegove sastavnice u skladu s ovim pravilnikom, on mora o tome obavijestiti mjerodavnu ustanovu koja je izdala homologaciju. Nakon toga ta mjerodavna ustanova mora o tome obavijestiti ostale strane Sporazuma iz 1958. godine koje primjenjuju ovaj pravilnik na kopiji obavijesnog formulara sukladnog modelu danu u dodatku 1. ovoga pravilnika.

 

DODATAK 1.

(Najveći format: A4 (210 x 297 mm)

 

IZJAVA

izdana od:

 

Naziv mjerodavne ustanove)

.....................................................

.....................................................

.....................................................

 

koja se odnosi na:2        IZDANU HOMOLOGACIJU

                                    PROŠIRENU HOMOLOGACIJU

                                    ODBIJENU HOMOLOGACIJU

                                    POVUČENU HOMOLOGACIJU

                                    POTPUNU OBUSTAVU PROIZVODNJE

tipa vozila s obzirom na tip zamjenskoga sustava za smanjenje buke ili sastavnica tog sustava prema Pravilniku br. 92.

Homologacija br.: ...........................…………. Proširenje: ......................………….....

1.  Trgovački naziv ili zaštitni znak zamjenskoga ispušnoga sustava za smanjenje buke: ..........................................................……………………………………………..

2.  Tip sustava: ...............................................................................…………………..

3.  Naziv i adresa proizvođača: .....................................................……………………

4.  Ako je potrebno, ime i adresa predstavnika proizvođača: ......……………………...

5.  Kratki opis sustava za smanjenje buke (s vlaknastim gradivom ili bez njega, itd.): .............................................................………………………………………….

6.  Trgovački naziv ili zaštitni znak tipa ili tipova motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača za koje je namijenjen sustav: ...................................................................................

7.  Tip (tipovi) motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača, počevši od serijskoga broja: .....................................................………………………………………………..

8.  Vrsta motora3: ...........................................................................………………….

9.  Tip motora: dvotaktni ili četverotaktni: ...................................……………………..

10.       Radni obujam motora: ..............................................................………………

11.       Snaga motora: ...........................................................................……………..

12.       Brzina vrtnje motora kod najveće snage: ................................………………..

13.       Broj brzina: ...............................................................................……………..

14.       Prijenosni odnosi u mjenjaču: ..................................................………………

15.       Ukupni prijenosni odnosi, izraženi brzinom vozila pri 1000 o/min: .....................        ……………………………………………………………………………..

16.       Najveća dopuštena ukupna težina: ...........................................……………..

17.       Uvjeti opterećenja vozila pri ispitivanju: .................................……………….

18.       Razine buke:

     Motocikl, moped ili vozilo na tri kotača u vožnji .......... dB(A)

     Stalna brzina prije ubrzanja ...........……....... km/h u drugoj brzini

     Stalna brzina prije ubrzanja ............……...... km/h u trećoj brzini

     Motocikl, moped ili vozilo na tri kotača u mirovanju ............... dB(A) u režimu rada motora od .................................... o/min

19.       Dijagram snage (u dodatku): ....................................................………………

20.       Odstupanja koja su izmjerena pri umjeravanju zvukomjera: ..…………………

21.       Zamjenski ispušni sustav za smanjenje buke dostavljen:

     • na homologaciju dana: ..........................................................……………………

     • na proširenje homologacije dana: .........................................……………………

22.       Ovlaštena pravna osoba odgovorna za provedbu homologacijskih ispitivanja: .....................................................................…………………………………….

23.       Datum izvještaja o ispitivanju koji je izdala ta ovlaštena pravna osoba: .................................................................................……………………………

24.       Broj izvještaja o ispitivanju koji je izdala ta ovlaštena pravna osoba: ........................................................................................……………………….

25.       Homologacija izdana / odbijena / proširena / povučena2

26.       Položaj homologacijske oznake na zamjenskome ispušnom sustavu za smanjenje buke:     ......................................................………………………………………………

27.       Mjesto: ....................................................................................……………..

28.       Datum: .....................................................................................…………….

29.       Potpis: ........................................................................................…………..

30.        Sljedeći dokumenti, označeni gore navedenim homologacijskim brojem, mogu se dobiti na zahtjev:  

______ 1 Razlikovni broj države koja je izdala/proširila/odbila/povukla homologaciju (vidi odredbe o homologaciji u Praviniku).

    2 Prekrižiti što se ne primjenjuje.

    3 Upisati u slučaju neuobičajenoga tipa motora.

 

 

DODATAK 2.

 

PRIMJER HOMOLOGACIJSKE OZNAKE (vidi točku 5.4 ovoga pravilnika)  

 

Gornja homologacijska oznaka postavljena na sastavnicu sustava za smanjenje buke pokazuje da je taj tip zamjenskog sustava za smanjenje buke homologiran u Nizozemskoj (E 4) prema Pravilniku br. 92 pod homologacijskim brojem 002439. Prve dvije znamenke homologacijskoga broja pokazuju da je homologacija izdana sukladno zahtjevima Pravilnika br. 92 u njegovu izvornome obliku.

 

DODATAK 3.

ZAHTJEVI ZA VLAKNASTA GRADIVA ZA UPIJANJE BUKE KOJI SE UPOTREBLJAVAJU U ZAMJENSKIM ISPUŠNIM SUSTAVIMA ZA SMANJENJE BUKE (vidi podtočku 6.4 ovoga pravilnika)

1.          Vlaknasta gradiva za upijanje buke ne smiju imati azbesta i mogu se upotrebljavati u proizvodnji prigušivača buke samo ako odgovarajući uređaji osiguravaju zadržavanje vlaknastih gradiva za upijanje buke na njihovu mjestu cijelo vrijema uporabe sustava za smanjenje buke i ako su zadovoljeni zahtjevi iz jedne od točaka 2., 3. ili 4., prema izboru proizvođača.

2.          Razina buke mora zadovoljavati zahtjeve iz podtočke 6.2 ovoga pravilnika kad se uklone vlaknasta gradiva.

3.          Vlaknasta gradiva za upijanje buke ne mogu biti postavljena u dijelove prigušivača buke kroz koje prolaze ispušni plinovi i moraju zadovoljavati ove uvjete:

3.1        Vlaknasta gradiva treba kondicionirati 4 sata u peći na temperaturi od 650 ± 5 °C bez smanjenja srednje duljine, promjera i gustoće vlakana.

3.2        Nakon kondicioniranja u peći na temperaturi od 650 ± 5 °C najmanje  98 % vlakana mora se zadržati na situ s rupicama nazivne veličine  250 mm, što je sukladno normi ISO 3310/1 pri ispitivanju prema normi ISO 2599.

3.3        Gubitak težine vlakana ne smije biti veći od 10,5 % nakon namakanja 24 sata pri temperaturi od 90 ± 5 °C u smjesi tekućina ovog sastava:

                        1 N hidrobromne kiselina (HBr): 10 ml

                        1 N sumporne kiselina (H2SO4): 10 ml

                        destilirane vode: do 1 000 ml.

             Napomena: Vlakna treba isprati destiliranom vodom i sušiti jedan sat na temperatuti od 105 °C.

4.          Prije ispitivanja u skladu s podtočkom 6.2 ovoga pravilnika sustav treba dovesti u stanje uobičajenog rada jednim od sljedećih postupaka kondicioniranja, prema izboru proizvođača.

4.1        Kondicioniranje neprekinutom vožnjom po cesti

4.1.1     Motocikli

4.1.1.1  Ovisno o kategoriji motocikla, najmanje duljine vožnje koje treba prijeći za vrijeme kondicioniranja moraju biti:  

Kategorija motocikla ovisno o

              obujmu motora (u cm 3)

Duljina vožnje (km)

1. £ 80

4 000

2. > 80 £ 175

6 000

3. > 175

8 000

 

 

4.1.1.2  50 ± 10 % tog ciklusa kondicioniranja mora se sastojati od vožnje u gradskim uvjetima, a ostatak od duge vožnje velikom brzinom; neprekinuta vožnja po cesti može se zamijeniti odgovarajućim programom vožnje na ispitnoj stazi.

4.1.1.3  Dvije brzine vrtnje motora moraju se naizmjence mijenjati najmanje šest puta.

4.1.2.4  Potpuni ispitni program mora uključiti najmanje 10 prekida u trajanju od po namanje tri sata kako bi se proizveli učinci hlađenja i kondenzacije.

4.1.2     Mopedi

4.1.2.1  Najmanja duljina vožnje koju treba prijeći za vrijeme kondicioniranja mora biti 2 000 km.

4.1.2.2  50 ± 10 % tog ciklusa kondicioniranja mora se sastojati od vožnje u gradskim uvjetima, a ostatak od duge vožnje velikom brzinom; neprekinuta vožnja po cesti može se zamijeniti odgovarajućim programom vožnje na ispitnoj stazi.

4.1.2.3  Dvije brzine vrtnje motora moraju se naizmjence mijenjati najmanje šest puta.

4.1.2.4  Potpuni ispitni program mora uključiti najmanje 10 prekida u trajanju od po namanje tri sata kako bi se proizveli učinci hlađenja i kondenzacije.

4.1.3     Vozila na tri kotača

4.1.3.1  Ovisno o kategoriji vozila, najmanja duljina vožnje koju treba prijeći za vrijeme kondicioniranja mora biti:  

Kategorija motocikla

ovisno o obujmu motora (u cm 3)

Duljina vožnje  

                                (km)

1. £ 250

4 000

2. > 200 £ 500

6 000

3. > 500

8 000

 

4.1.3.2  50 ± 10 % tog ciklusa mora se sastojati od vožnje u gradskim uvjetima, a ostatak od duge vožnje velikom brzinom; neprekinuta vožnja po cesti može se zamijeniti odgovarajućim programom vožnje na ispitnoj stazi.

4.1.3.3  Dvije brzine vrtnje motora moraju se naizmjence mijenjati više puta.

4.1.3.4  Potpuni ispitni program mora uključiti najmanje 10 prekida u trajanju od po namanje tri sata kako bi se proizveli učinci hlađenja i kondenzacije.

4.2        Kondicioniranje pulziranjem

4.2.1     Ispušni sustav ili njegove sastavnice treba ugraditi na motocikl, moped ili vozilo na tri kotača ili na motor. U prvome slučaju motocikl, moped ili vozilo na tri kotača mora biti postavljeno na dinamometar s valjcima. U drugome slučaju motor mora biti spojen na ispitni stol.

             Ispitna oprema koja je pregledno prikazana na slici 1. mora biti ugrađena na izlaznoj strani ispušnog sustava. Prihvatljiva je svaka druga oprema koja daje istovrijedne rezultate.

4.2.2     Ispitnu oprema treba ugoditi tako da se protok ispušnih plinova naizmjenično prekida i ponovo uspostavlja s 2500 ciklusa s pomoću brzozatvornog ventila.

4.2.3     Taj ventil mora se otvarati kad povratni tlak ispušnih plinova, izmjeren na razmaku od najmanje 100 mm nizvodno od spojne prirubnice, postigne vrijednost između 0,35 i 0,40 bara. Ako se ta vrijednost ne može postići zbog značajka motora, ventil se mora zatvarati kad povratni tlak ispušnih plinova postigne razinu koja je jednaka 90 % od najveće vrijednosti koja se može izmjeriti prije zaustavljanja motora. Ventil se mora zatvarati kad taj tlak odstupa za najviše 10 % od njegove ustaljene vrijednosti kod otvorenog ventila.

4.2.4     Relej s vremenskim kašnjenjem mora se namjestiti za trajanje protoka ispušnih plinova koji proizlazi iz odredaba u podtočki 4.2.3.

4.2.5     Brzina vrtnje motora mora biti 75 % od brzine (S) kod koje motor postiže najveću snagu.

4.2.6     Snaga pokazana na dinamometru mora biti 50 % od snage pri najvećemu gasu (potpuno otvoreni leptir) izmjerene pri 75 % brzine vrtnje motora (S).

4.2.7     Za vrijeme ispitivanja svi drenažni otvori moraju biti zatvoreni.

4.2.8     Cijelo ispitivanje mora mora biti provedeno za 48 sati. Po potrebi, svaki je sat dopušteno po jedno razdoblje hlađenja

4.3        Kondicioniranje na ispitnome stolu

4.3.1     Ispušni sustav treba spojiti na motor koji predstavlja tip motocikla, mopeda ili vozila na tri kotača za koja je projektiran taj sustav te ga postaviti na ispitni stol.

4.3.1.1  Motocikli

4.3.1.1.1          Kondicioniranje se sastoji od propisanoga broja ciklusa na ispitnome stolu za kategoriju motocikla za koju je projektiran ispušni sustav. Broja ciklusa za svaku kategoriju motocikla iznosi:  

Kategorija motocikla ovisno o

radnome obujmu motora (u cm 3)

         Broj

      ciklusa

1. £ 80

6

2. > 80 £ 175

9

3. > 175

12

 

4.3.1.1.2          Iza svakog ciklusa na ispitnome stolu mora biti uključen prekid u trajanju od namanje šest sati kako bi se proizveli učinci hlađenja i kondenzacije.

4.3.1.1.3          Svaki ciklus na ispitnome stolu sastoji se od šest faza. Uvjeti su rada motora u svakoj fazi i njezino trajanje sljedeći:  

Faza

Uvjeti

Trajanje faze

           (u minutama)

1.

U praznom hodu

6

2.

¼opterećenja pri ¾ S

40

3.

½ opterećenja pri ¾ S

40

4.

Pod punim opterećenjem pri ¾ S

30

5.

½  opterećenja pri najvećem S

12

6.

¼ opterećenja pri najvećem S

22

 

Ukupno vrijeme

2 h i 30 min

 

4.3.1.1.4          Za vrijeme postupka kondicioniranja na zahtjev pro­izvođača motor i zvučni prigušivač mogu biti hlađeni kako ne bi prekoračili zapisanu temperaturu u točki koja nije udaljena više od 100 mm od izlaznog otvora za ispušne plinove i koja je izmjerena pri vožnji motocikla sa 75 % S u najvećoj brzini. Brzine motora i/ili motocikla moraju biti određene s točnošću od ± 3 %.

4.3.1.2  Mopedi

4.3.1.2.1          Kondicioniranje se sastoji od tri ispitna ciklusa.

4.3.1.2.2          Iza svakog ciklusa na ispitnome stolu mora biti uključen prekid u trajanju od namanje šest sati kako bi se proizveli učinci hlađenja i kondenzacije.

4.3.1.2.3        Svaki ciklus na ispitnome stolu sastoji se od šest faza. Uvjeti su rada motora u svakoj fazi i njezino trajanje sljedeći:  

 

Faza

Uvjeti

Trajanje faze

           (u minutama)

1.

U praznom hodu

6

2.

¼ opterećenja pri ¾ S

40

3.

½ opterećenja pri ¾ S

40

4.

Pod punim opterećenjem pri¾   S

30

5.

½ opterećenja pri najvećem S

12

6.

¼ opterećenja pri najvećem S

22

 

Ukupno vrijeme

2 h i 30 min

 

4.3.1.2.4          Za vrijeme postupka kondicioniranja na zahtjev pro­izvođača motor i zvučni prigušivač mogu biti hlađeni kako ne bi prekoračili zapisanu temperaturu u točki koja nije udaljena više od 100 mm od izlaznog otvora za ispušne plinove i koja je izmjerena pri vožnji motocikla sa 75 % S u najvećoj brzini. Brzine motora i/ili mopeda moraju biti određene s točnošću od ± 3 %.

4.3.1.3  Vozila na tri kotača

4.3.1.3.1          Kondicioniranje se sastoji od propisanoga broja ciklusa na ispitnome stolu za kategoriju motocikla za koju je projektiran ispušni sustav. Broja ciklusa za svaku kategoriju motocikla iznosi:  

Kategorija motocikla ovisno o

             radnome obujmu motora (u cm 3)

Broj

            ciklusa

1. £ 250

6

2. > 250 £ 500

9

3. > 500

12

 

4.3.1.3.2          Iza svakog ciklusa na ispitnome stolu mora biti uključen prekid u trajanju od namanje šest sati kako bi se proizveli učinci hlađenja i kondenzacije.

4.3.1.3.3        Svaki ciklus na ispitnome stolu sastoji se od šest faza. Uvjeti su rada motora u svakoj fazi i njezino trajanje sljedeći:  

 

Faza

Uvjeti

Trajanje faze ( u min.)

 

Motori < 250 cm3

Motori ³ 250 cm3

 

1. 2. 3. 4. 5. 6.

U praznom hodu ¼ opterećenja pri ¾ S ½ opterećenja pri ¾S Pod punim opterećenjem pri ¾ S ½ opterećenja pri najvećem S   ¼ opterećenja pri najvećem S

6 40 40 30 12 22

6 50

50 10 12 22

 

 

Ukupno vrijeme

2,5 h

2,5 h

 

 

   

 

4.3.1.2.4        Za vrijeme postupka kondicioniranja na zahtjev proizvođača motor i zvučni prigušivač mogu biti hlađeni kako ne bi prekoračili zapisanu temperaturu u točki koja nije udaljena više od 100 mm od izlaznog otvora za ispušne plinove i koja je izmjerena pri vožnji vozila sa 75 % S u najvećoj brzini. Brzine motora i/ili vozila moraju biti određene s točnošću od ± 3 %.

 

Slika 1. Ispitna oprema za kondicioniranje pulziranjem

 

1.    Prirubnica i rukavac koje treba spojiti na izlazni dio ispušnog sustava koji treba ispitati.

2.    Ručno upravljani regulacijski ventil.

3.    Kompenzacijski spremnik obujma najviše 40l, čije je vrijeme punjenja najmanje 1 sekunda.

4.    Manometar s prekidačem s radnim područjem od 0,05 do 2,5 bara.

5.    Relej s vremenskim kašnjenjem.

6.    Brojač impulsa.

7.    Brzozatvorni ventil promjera 60 mm koji prekida protok ispušnih plinova; pokreće ga pneumatski cilindar koji proizvodi silu od 120 N pri 4 bara. Vrijeme odgovora kod zatvaranja i otvaranja ne smije prijeći 0,5 sekunda.

8.    Odvod ispušnih plinova.

9.    Savitljivo crijevo.

10.   Mjerni manometar.

Izvor: http://www.nn.hr/clanci/sluzbeno/2001/1231.htm

Copyright © Ante Borić