Baza je ažurirana 16.12.2024. 

zaključno sa NN 123/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 69/1998 (14.05.1998.):

 

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13 stavak 2., članka 17 stavak 2. i članka 23 stavak 4. Zakona o normizaciji ("Narodne novine", broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

 

NAREDBU O HOMOLOGACIJI MOTORNIH VOZILA S NAJMANJE ČETIRI KOTAČA U POGLEDU EMISIJE BUKE

I. OPĆE

1. Vozila kategorija M i N moraju biti homologirana sukladno ovoj naredbi.

II. PODRUČJE PRIMJENE

2. Ova naredba odnosi se na buku koju emitiraju motorna vozila s najmanje četiri kotača.

III. ZAHTJEVI

3. Opći zahtjevi

3.1. Vozilo, njegov motor i njegov sustav za smanjenje buke moraju biti tako projektirani, proizvedeni i sastavljeni da omogućavaju vozilu kod uobičajene uporabe, unatoč vibracijama kojima može biti izloženo, da zadovolji odredbe ove naredbe.

3.2. Sustav za smanjenje buke mora biti tako projektiran, proizveden i sastavljen, da omogućava razumnu otpornost na koroziju kojoj može biti izložen s obzirom na uvjete uporabe vozila.

4. Zahtjevi koji se odnose na razine buke

4.1. Mjerne metode

4.1.1. Buka koju proizvodi tip vozila koji podliježe homologaciji mora se mjeriti dvjema metodama opisanim u dodatku 3 Pravilnika ECE R 51.01 za vozila u kretanju i za vozila u mirovanju1;

4.1.2. Dvije vrijednosti izmjerene u skladu sa zahtjevima točke 4.1.1. moraju se unijeti u izvještaj o ispitivanju i na obrazac prema uzorku iz dodatka 1 Pravilnika ECE R 51.01.

4.2. Dopuštene razine buke

4.2.1. Uzevši u obzir odredbe iz točke 4.2.2 razina buke tipova vozila izmjerena metodom opisanom u točki 3.1. dodatka 3 Pravilnika ECE R  51.01 ne smije prekoračivati niže navedene granične vrijednosti:

 

Kategorije vozila

                   Granične                    vrijednosti 

dB(A) 

4.2.1.1.

Vozila za prijevoz putnika koja ne mogu imati više od devet sjedala uključujući vozačko sjedalo

77

4.2.1.2. 4.2.1.2.1. 4.2.1.2.2.

Vozila za prijevoz putnika koja imaju više od devet sjedala uključujući vozačko sjedalo i najveću dopuštenu masu veću od 3,5 t snage motora manje od 150 kW (ECE) snage motora 150 kW (ECE) ili veće

80 83

4.2.1.3. 4.2.1.3.1. 4.2.1.3.2.

Vozila za prijevoz putnika koja imaju više od devet sjedala uključujući voza- čko sjedalo; vozila za prijevoz tereta najveće mase ne veće od 2 t najveće mase veće od 2 t, ali ne veće od 3,5t

78 79

4.2.1.4. 4.2.1.4.1. 4.2.1.4.2. 4.2.1.4.3

Vozila za prijevoz tereta najveće dopu- štene mase veće od 3,5 t snage motora manje od 75 kW (ECE) snage motora 75 kW (ECE) ili veće, ali manje od 150 kW (ECE) snage motora 150 kW (ECE) ili veće

81 83 84

4.2.2. Međutim,

4.2.2.1. Za tipove vozila navedene u člancima 4.2.1.1 i 4.2.1.3 opremljene motorom s unutarnjim izgaranjem s kompresijskim paljenjem ili s  izravnim ubrizgavanjem, granične vrijednosti moraju se povećati za 1 dB(A);

4.2.2.2. Za tipove vozila projektirane za terensku vožnju2 i s najvećom dopuštenom masom preko 2 t granične vrijednosti se povisuju:

4.2.2.2.1. za 1 dB(A), ako su opremljena motorom snage manje od 150 kW (ECE)

4.2.2.2.2. za 2 dB(A), ako su opremljena motorom snage 150 kW (ECE) ili veće.

5. Zahtjevi na ispušne sustave koji sadrže vlaknasta gradiva

5.1. Vlaknasta gradiva ne smiju se rabiti u konstrukciji zvučnih prigušivača, osim ako su poduzete prikladne mjere u fazi projektiranja i proizvodnje,   kako bi se postigla potrebna učinkovitost u vožnji, da se zadovolje granične vrijednosti postavljene u točki 4.2. ove naredbe. Takav zvučni prigušivač smatra se učinkovitim u vožnji, ako ispušni plinovi nisu u dodiru s vlaknastim gradivima ili ako je prigušivač prototipa vozila, koje se ispituje sukladno zahtjevima ove naredbe, doveden u uobičajeno stanje za vožnju prije nego su provedena ispitivanja razine buke.

IV. ISPITIVANJE VOZILA

6. Ispitivanje vozila u smislu ove naredbe može provoditi samo ovlašteni laboratorij, prema zahtjevima Pravilnika broj 51 Ekonomskog  povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 12. rujna 1991.3, koji je dodatak  Ženevskom sporazumu iz 1958. o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 51.01).

7. Pravilnik ECE R 51.01 u izvorniku dostupan je u Normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo.

V. HOMOLOGACIJA VOZILA

8. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju vozila u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 51.01.

VI. PROVJERA SUKLADNOSTI

9. Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila ("Narodne novine" broj 82/96, 107/96, 79/97 i 132/97).

VII. PRIMJENA

10. Danom stupanja na snagu ove naredbe prestaje važiti Naredba o obveznoj homologaciji motornih vozila s najmanje četiri kotača u pogledu buke ("Narodne novine" br. 53/91).

11. Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u "Narodnim novinama"

Klasa: 011-02/98-02/3

Urbroj: 558-04/7-98-1

Zagreb, 28. travnja 1998.

Ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo

dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.

 

___________________

1 Ispitivanje vozila u mirovanju provodi se kako bi se dobila referencijska vrijednost za provjeru vozila u uporabi.

2 Definirana u dodatku 4 Pravilnika ECE R 51.01.

3 ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst pravilnika:

E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505Rev.1/Ad.50 (Izvornik Pravilnika, stupio na snagu 15. srpnja 1982.)

E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505Rev.1/Ad.50/Amend.1 (Dopuna 1, stupila na snagu 21. listopada 1984.)

E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505Rev.1/Ad.52/Amend. 2 (Dopuna 2, stupila na snagu 27. travnja 1988.)

E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505Rev.1/Ad. 52/Amend. 3 (Dopuna 3, stupila na snagu 12. rujna 1991.)

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/1998_05_69_839.html

Copyright © Ante Borić