Baza je ažurirana 20.11.2024.
zaključno sa NN 109/24
EU 2024/2679
Broj: Rev 1165/09
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
R J E Š E N J E
Vrhovni sud Republike Hrvatske u Zagrebu u vijeću sastavljenom od sudaca Davorke Lukanović Ivanišević kao predsjednice vijeća, mr. sc. Jasne Brežanski, Ivke Zlokić, Đure Sesse i Mirjane Magud kao članova vijeća, u pravnoj stvari u zemljišnoknjižnom predmetu predlagatelja Republike Hrvatske koju zastupa Općinsko državno odvjetništvo u Crikvenici protiv protustranke V. P. pok. P. iz R., radi zabilježbe postupka utvrđivanja pomorskog dobra, odlučujući o reviziji predlagatelja protiv rješenja Županijskog suda u Rijeci broj Gž-3698/08 od 31. ožujka 2009. kojim je potvrđeno rješenje Općinskog suda u Rabu broj Z-1031/06 od 15. siječnja 2008., u sjednici vijeća održanoj dana 5. siječnja 2010.,
r i j e š i o j e
Prihvaća se revizija predlagatelja Republike Hrvatske, preinačava rješenje Županijskog suda u Rijeci broj Gž-3698/08 od 31. ožujka 2009. i rješenje Općinskog suda u Rabu broj Z-1031/06 od 15. siječnja 2008. i rješava:
U zk. ul. broj 1629 k.o. S. D. dopušta se:
1. Zabilježba postupka utvrđivanja granice pomorskog dobra na nekretninama V. P. pok. P. iz R., na kč. br. 1867/2.
2. Nalaže se Općinskom sudu u Rabu – zemljišnoknjižnom odjelu brisanje zabilježbe odbijenog prijedloga u zk. ul. broj 1629.
Obrazloženje
Rješenjem Županijskog suda u Rijeci broj Gž-3698/08 od 31. ožujka 2009. odbijena je žalba predlagatelja kao neosnovana i potvrđeno rješenje Općinskog suda u Rabu broj Z-1031/06 od 15. siječnja 2008. i naloženo brisanje zabilježbe odbijanja prijedloga uz obavijest sudionika o tome.
Rješenjem suda prvog stupnja u toč. I. izreke odbijen je prijedlog Republike Hrvatske od 8. lipnja 2006. radi zabilježbe postupka utvrđivanja granice pomorskog dobra na kč. br. 1867/2 upisane u zk. ul. 1629 k.o. S. D., dok je u toč. II. izreke zabilježeno odbijanje prijedloga.
Protiv ovog rješenja suda drugog stupnja reviziju iz čl. 382. st. 2. Zakona o parničnom postupku („Narodne novine“ broj 53/01, 91/92, 112/99, 88/01, 117/03, 88/02, 2/07, 84/08 i 96/08 – dalje: ZPP) izjavljuje predlagateljica zbog procesnopravnog pitanja:
„Ima li mjesta upisu zabilježbe pokretanja postupka utvrđivanja granice pomorskog dobra u zemljišnim knjigama?“
Na reviziju nije odgovoreno.
Revizija je osnovana.
Pitanje koje je predmet odlučivanja u ovoj fazi postupka važno je radi jedinstvene primjene zakona.
Iz podataka u spisu slijedi da je predlagateljica zatražila od nadležnog zemljišnoknjižnog suda upis zabilježbe pokretanja postupka utvrđivanja granice pomorskog dobra na nekretninama kao u izreci rješenja suda prvog stupnja.
U ovoj fazi postupka nije prijeporno da je takav postupak pokrenut pred Povjerenstvom za granice pomorskog dobra Primorsko-goranske županije.
Iz odredbe čl. 30. st. 4. Zakona o zemljišnim knjigama („Narodne novine“ broj 91/96, 68/98, 137/99, 114/01, 100/04, 107/07 i 152/08 – dalje: ZZK) slijedi da je zabilježba vrsta upisa kojim se čine vidljivim mjerodavne okolnosti za koje je zakonom određeno da ih se može zabilježiti u zemljišnim knjigama i mogu se ostvarivati određeni pravni učinci kada je to zakonom predviđeno.
Iz odredbe čl. 70. istog Zakona slijedi da se zabilježba može odrediti kada je to predviđeno tim ili nekom drugim zakonom (st. 1.). Kad zakon predviđa mogućnost zabilježbe, nju na prijedlog ovlaštene osobe, suda ili drugog nadležno tijela, rješenjem određuje zemljišnoknjižni sud, ako nije što posebno određeno (st. 2.).
Sukladno odredbi čl. 81. st. 1. ZZK zabilježba spora je upis kojim se čini vidljivim da se glede zemljišnoknjižnoga prava vodi pred sudom ili drugim nadležnim tijelom postupak čiji bi ishod mogao utjecati na uknjižbu, pripadanje, postojanje, opseg, sadržaj ili opterećenje toga prava (st. 1.).
Zabilježba spora ima učinak da pravomoćna presuda donesena povodom tužbe djeluje i protiv onih osoba koje su stekle knjižna prava pošto je prijedlog za zabilježbu spora stigao zemljišnoknjižnom sudu. Isto vrijedi i kad je zabilježbom spora učinjeno vidljivim da se vodi postupak pred drugim nadležnim tijelom o čijem ishodu ovisi knjižno pravo (st. 2.).
Te konačno kad je zabilježeni spor dovršen odlukom po kojoj stranci pripada pravo, dosuđeno pravo dobiva ono mjesto u prvenstvenom redu koje mu je bilo osigurano zabilježbom spora (st. 3).
Stoga ima mjesta ovakvoj zabilježbi ne samo kada je u tijeku neki parnični postupak nego kada je u tijeku i neki drugi postupak pred nadležnim tijelom pa i kada se radi o upravnom postupku.
Da bi se odgovorilo na pitanje o kojem se odlučuje u ovom postupku valja u konkretnom slučaju odgovoriti na dva pitanja:
a) O kakvom se postupku radi kada se odlučuje o granicama pomorskog dobra?
b) Je li utvrđivanje granice pomorskog dobra knjižno pravo?
Zakonom o pomorskom dobru i morskim lukama („Narodne novine“ broj 158/03 – dalje: ZPDML) određeno je da je pomorsko dobro opće dobro od interesa za Republiku Hrvatsku, ima njezinu osobitu zaštitu, a upotrebljava se i koristi pod uvjetima i na način propisan tim zakonom (čl. 3. st. 1.), a njime upravlja, vodi brigu o zaštiti i odgovara Republika Hrvatska neposredno ili putem jedinica područne (regionalne) samouprave odnosno jedinica lokalne samouprave u skladu s odredbama tog Zakona (čl. 10. st. 1.).
Granice pomorskog dobra sukladno odredbi čl. 14. ZPDML utvrđuje Povjerenstvo za granice Ministarstva nadležnog za poslove pomorstva (čl. 2. st. 1. t. 10.), a na prijedlog županijskog povjerenstva za granice, što znači da se postupak utvrđivanja granice pomorskog dobra pokreće prijedlogom županijskog povjerenstva.
O granicama pomorskog dobra Povjerenstvo za granice odlučuje rješenjem, protiv kojeg se ulaže žalba Ministarstvu sukladno odredbi čl. 14. st. 6. ZPDML.
Oblik akta kojim se utvrđuju granice pomorskog dobra proizlazi i iz Uredbe o postupku utvrđivanja granice pomorskog dobra („Narodne novine“ broj 8/04 – dalje: Uredba) jer je čl. 9. Uredbe određeno da se granica pomorskog dobra utvrđuje rješenjem u upravnom postupku koje donosi Povjerenstvo Ministarstva.
Dakle, iz navedenog proizlazi da se postupak utvrđivanja granice pomorskog dobra pokreće prijedlogom županijskog povjerenstva (čl. 14. ZPDML) te da se o tome donosi rješenje u upravnom postupku.
Kako se, dakle, radi u upravnom postupku istovremeno se radi i o postupku koji se može zabilježiti u zemljišnim knjigama temeljem čl. 81. ZZK.
Kako je već navedeno pomorsko dobro je opće dobro (čl. 3. ZPDML), što znači da se radi o takvom dijelu prirode koji nije sposoban biti predmetom prava vlasništva i nalazi se u upotrebi svih sukladno odredbi čl. 3. st. 2. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima („Narodne novine“ broj - 91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06 – dalje: ZV).
Odredbom čl. 35. st. 4. ZV-a propisano je da se na javna dobra u općoj upotrebi koja su namijenjena uporabi svih na odgovarajući način primjenjuju pravila koja vrijede za opća dobra.
Konačno čl. 17. st. 3. ZZK određeno je da će se u zemljišnu knjigu (glavnu knjigu) upisati i opće dobro ako to zatraži osoba koja na tome ima pravni interes.
U slučaju pomorskog dobra to je Republika Hrvatska putem Državnog odvjetništva jer se odredbom čl. 15. st. 2. ZPDML određuje da prijedlog za upis pomorskog dobra - dakle općeg dobra u zemljišnu knjigu, podnosi državno odvjetništvo nakon što mu rješenje o određivanju granice pomorskog dobra (koje se donosi u upravnom postupku) dostavi Ministarstvo.
To i stoga što Republika Hrvatska temeljem citirane odredbe čl. 10. st. 1. ZPDML upravlja, vodi brigu o zaštiti i odgovara za pomorsko dobro kao opće dobro bilo neposredno bilo putem jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno jedinica lokalne samouprave.
Time je udovoljeno i uvjetima propisanim čl. 82. st. 2. ZZK na temelju kojeg zabilježbu postupka pred drugim nadležnim tijelom a ne sudom može tražiti svaki sudionik postupka ako dokaže da se postupak vodi.
Stoga, kako se opće dobro na zahtjev zainteresirane stranke upisuje u zemljišnu knjigu radi se o knjižnom pravu koje može utjecati na uknjižbu, pripadanje, postojanje, opseg, sadržaj ili opterećenje knjižnog prava vlasnika nekretnine koji je u zemljišnim knjigama upisan kao vlasnik nekretnine na kojoj se pokreće postupak utvrđivanja granice pomorskog dobra.
Prema tome, radi o postupku zbog kojeg se može izvršiti zabilježba spora i kako se radi o postupku upisa knjižnog prava koje može utjecati na uknjižbu, pripadanje, postojanje, opseg, sadržaj ili opterećenje knjižnog prava vlasnika nekretnine koji je u zemljišnim knjigama upisan kao vlasnik nekretnine na kojoj se pokreće postupak utvrđivanja granice pomorskog dobra, to ima mjesta upisu zabilježbe postupka utvrđivanja granice pomorskog dobra kako je to zatražio predlagatelj.
Zbog svega gore navedenog valjalo je riješiti kao u izreci u smislu čl. 128. st. 2. ZZK temeljem čl. 399. u svezi s čl. 395. st. 1. ZPP-a.
U Zagrebu, 5. siječnja 2010.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.