Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

PRESTAO VAŽITI ALI VIDI OVDJE!
Objavljeno u NN 23/14 od 20.02.2014.:

 

HRVATSKA NARODNA BANKA

Na temelju članka 175. stavka 3. Zakona o kreditnim institucijama (»Narodne novine«, 159/2013.) i članka 43. stavka 2. točke 9. Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 75/2008. i 54/2013.) guverner Hrvatske narodne banke donosi

 

ODLUKU O NAČINU PROVEDBE SUPERVIZIJE KREDITNIH INSTITUCIJA I IZRICANJU SUPERVIZORSKIH MJERA

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

(1) Ovom se Odlukom pobliže uređuju:

1) uvjeti i način provedbe supervizije kreditnih institucija,

2) sadržaj plana supervizije,

3) postupak izricanja supervizorskih mjera i

4) obveze tijela kreditne institucije tijekom i nakon supervizije.

(2) Ovom se Odlukom detaljnije određuje i postupanje ovlaštenih osoba Hrvatske narodne banke u obavljanju supervizije i izricanju supervizorskih mjera.

(3) Odredbe ove Odluke primjenjuju se na superviziju kreditne institucije sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja je od Hrvatske narodne banke dobila odobrenje za rad i njezine podružnice izvan Republike Hrvatske.

(4) Odredbe ove Odluke na odgovarajući način primjenjuju se i na obavljanje supervizije Hrvatske narodne banke nad:

1) podružnicom kreditne institucije sa sjedištem u drugoj državi članici koja posluje u Republici Hrvatskoj,

2) kreditnom institucijom iz države članice u dijelu poslovanja koje se obavlja neposrednim pružanjem usluge na području Republike Hrvatske i

3) podružnicom kreditne institucije sa sjedištem u trećoj zemlji koja je od Hrvatske narodne banke dobila odobrenje za pružanje usluga.

(5) Na postupke nadzora nad primjenom drugih zakona koje Hrvatska narodna banka obavlja nad kreditnim institucijama na odgovarajući način primjenjuju se odredbe ove Odluke.

(6) Odredbe ove Odluke ne primjenjuju se na postupke supervizije koja rezultira zajedničkom odlukom o specifičnim bonitetnim zahtjevima u skladu s člancima 284. i 285. Zakona o kreditnim institucijama.

Članak 2.

Hrvatska narodna banka obavlja superviziju kreditnih institucija u skladu sa Zakonom o kreditnim institucijama i Uredbom (EU) br. 575/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o bonitetnim zahtjevima za kreditne institucije i investicijska društva i o izmjeni Uredbe (EU) br. 648/2012 (SL, L 176, 27. 6. 2013., u nastavku teksta: Uredba (EU) br. 575/2013), propisima donesenim na temelju tog Zakona i Uredbe (EU) br. 575/2013, drugim zakonima kojima se uređuje pružanje bankovnih i financijskih usluga koje pruža kreditna institucija i propisima donesenima na temelju tih zakona, kao i ostalim propisima Europske unije kojima se uređuje poslovanje kreditnih institucija, vlastitim pravilima, standardima i pravilima struke, sporazumom o suradnji sklopljenim s nadležnim tijelom države članice ili nadležnim tijelom treće zemlje te sporazumom sklopljenim s drugim nadležnim nadzornim tijelom u Republici Hrvatskoj.

II. PLAN SUPERVIZIJE

Članak 3.

(1) Hrvatska narodna banka će u skladu s opsegom supervizije iz članka 180. Zakona o kreditnim institucijama najmanje jednom godišnje donijeti plan supervizije kreditnih institucija.

(2) Plan supervizije iz stavka 1. ovoga članka sadržava:

1) opis načina na koji će Hrvatska narodna banka obavljati superviziju i načina na koji će rasporediti resurse kojima raspolaže,

2) nazive kreditnih institucija za koje Hrvatska narodna banka planira provesti pojačanu superviziju te način na koji namjerava provesti pojačanu superviziju i

3) plan neposrednih nadzora nad kreditnim institucijama, uključujući njihove podružnice i društva kćeri koji imaju sjedište u drugim državama članicama, u skladu s člancima 194., 281. i 291. Zakona o kreditnim institucijama.

(3) Planom supervizije Hrvatska narodna banka obuhvatit će:

1) kreditne institucije za koje rezultati testiranja otpornosti na stres, bilo da ih provodi kreditna institucija bilo Hrvatska narodna banka, ili nalaz supervizije, upućuju na značajne rizike koji mogu utjecati na njihovu financijsku stabilnost ili upućuju na kršenje odredaba Zakona o kreditnim institucijama ili Uredbe (EU) br. 575/2013,

2) kreditne institucije koje predstavljaju sistemski rizik za financijski sustav i

3) sve druge kreditne institucije za koje smatra da ih je potrebno obuhvatiti planom.

III. NAČIN OBAVLJANJA SUPERVIZIJE

Članak 4.

(1) Hrvatska narodna banka obavlja superviziju poslovanja kreditnih institucija:

1) obavljanjem nadzora prikupljanjem i analizom izvješća i informacija, kontinuiranim praćenjem poslovanja kreditnih institucija i drugih osoba koje su prema odredbama Zakona o kreditnim institucijama i propisa donesenih na temelju tog Zakona, ili drugih zakona i propisa donesenih na temelju tih drugih zakona, ili primjenjivih propisa Europske unije dužne izvještavati Hrvatsku narodnu banku (u nastavku teksta: nadzor bonitetnom analizom),

2) obavljanjem neposrednog nadzora nad poslovanjem kreditne institucije,

3) nalaganjem supervizorskih mjera i

4) izdavanjem mišljenja, odobrenja, suglasnosti i procjenjivanjem kreditne institucije u skladu sa Zakonom o kreditnim institucijama, Uredbom (EU) br. 575/2013 i drugim propisima Europske unije kojima se uređuje poslovanje kreditne institucije.

(2) U sklopu kontinuiranog praćenja poslovanja kreditnih institucija Hrvatska narodna banka redovito se sastaje s upravom i/ili višim rukovodstvom, unutarnjim i vanjskim revizorima, a prema potrebi i s nadzornim odborom kreditne institucije.

IV. SUPERVIZORSKO PROCJENJIVANJE S REFERENTNOM VRIJEDNOŠĆU INTERNIH PRISTUPA ZA IZRAČUNAVANJE KAPITALNIH ZAHTJEVA

Članak 5.

(1) Izvješće iz članka 189. stavka 1. Zakona o kreditnim institucijama kreditna institucija dužna je dostaviti najmanje jednom godišnje u skladu s predloškom koji je EBA izradila na temelju članka 78. stavka 8. Direktive 2013/36/EU.

(2) Kreditna institucija dužna je rezultate izračuna za specifični portfelj koji je Hrvatska narodna banka propisala na temelju članka 189. stavka 2. Zakona o kreditnim institucijama dostaviti odvojeno od rezultata izračuna za referentni portfelj iz stavka 1. ovog članka.

(3) Na osnovi izvješća dostavljenih u skladu sa stavkom 1. ovog članka Hrvatska narodna banka prati raspon iznosa izloženosti ponderiranih rizikom ili kapitalnih zahtjeva, osim kapitalnog zahtjeva za operativni rizik, gdje je primjenjivo, za izloženosti ili transakcije u referentnom portfelju, a koji su izračunati primjenom internih pristupa tih institucija.

(4) Najmanje jednom godišnje Hrvatska narodna banka dužna je procijeniti kvalitetu internih pristupa, pri čemu posebnu pozornost posvećuje:

a) onim pristupima koji pokazuju značajne razlike u kapitalnim zahtjevima za istu izloženost i

b) pristupima kod kojih postoji osobito visoka ili niska raznolikost i kod kojih postoji značajno i sistemsko podcjenjivanje kapitalnih zahtjeva.

(5) Kada se rezultati iz stavka 1. ovog članka određene kreditne institucije znatno razlikuju od većine kreditnih institucija u njezinoj usporedivoj grupi ili kada neujednačenost u primijenjenim metodologijama izračuna dovodi do raznolikih rezultata, Hrvatska narodna banka istražit će razloge za to.

V. NEPOSREDNI NADZOR

Članak 6.

(1) Neposredni nadzor poslovanja kreditne institucije obavlja se:

1) pregledom knjigovodstvenih isprava, poslovnih knjiga, pomoćnih i drugih evidencija i obračuna, izvješća koja je kreditna institucija obvezna sastavljati, politika i ostalih internih akata te druge dokumentacije koja se odnosi na poslovanje kreditne institucije, u izvorniku u papirnatom obliku i/ili u obliku elektroničkog zapisa na mediju i u obliku koji zahtijeva ovlaštena osoba,

2) provjerom stručne, organizacijske i tehničke opremljenosti kreditne institucije i

3) pribavljanjem pismenih i usmenih objašnjenja od uprave i nadzornog odbora kreditne institucije ili njezinih radnika.

(2) Ako kreditna institucija eksternalizira određene aktivnosti, kreditna institucija dužna je omogućiti ovlaštenim osobama Hrvatske narodne banke obavljanje neposrednog nadzora u prostorijama pružatelja usluga.

(3) Ako ovlaštene osobe Hrvatske narodne banke u svrhu provedbe supervizije nad kreditnom institucijom obavljaju pregled dijela poslovanja osobe koja je usko povezana s kreditnom institucijom ili kvalificiranog imatelja kreditne institucije, pregled poslovnih knjiga i dokumentacije može se obaviti i u prostorijama tih osoba.

(4) Neposredni nadzor može obuhvatiti cjelokupno poslovanje ili određeni dio poslovanja kreditne institucije.

(5) Članovi nadzornog odbora i uprave, prokuristi, ostali rukovoditelji i radnici kreditne institucije obvezni su ovlaštenoj osobi, na njezin zahtjev, dati i pismene odgovore na pitanja koja su važna za obavljanje supervizije te ih dokumentacijom potvrditi.

Članak 7.

(1) Neposredni nadzor nad poslovanjem kreditne institucije obavljaju radnici Hrvatske narodne banke na temelju ovlaštenja guvernera Hrvatske narodne banke (u nastavku teksta: ovlaštena osoba).

(2) Ovlaštenjem iz stavka 1. ovog članaka određuju se opseg supervizije i razdoblje obuhvaćeno supervizijom. Ako ovlaštena osoba utvrdi nužnost proširenja nadzora izvan okvira utvrđenog postojećim ovlaštenjem, zatražit će od guvernera dodatno ovlaštenje.

(3) Iznimno, za obavljanje zadataka u vezi s neposrednim nadzorom poslovanja kreditne institucije guverner Hrvatske narodne banke može ovlastiti ovlaštenog revizora, revizorsko društvo ili druge stručno osposobljene osobe.

Članak 8.

(1) Najkasnije osam dana prije početka neposrednog nadzora Hrvatska narodna banka dostavlja kreditnoj instituciji obavijest o nadzoru nad njezinim poslovanjem.

(2) Obavijest o neposrednom nadzoru, osim predmeta nadzora, sadržava podatke o planiranom početku i trajanju neposrednog nadzora, ime voditelja nadzora i broj ovlaštenih osoba koje će obaviti nadzor, popis dokumentacije i informacija koje je minimalno potrebno osigurati za pripremu i provođenje neposrednog nadzora te druge informacije nužne za obavljanje neposrednog nadzora. Ako se u razdoblju pripreme i provođenja neposrednog nadzora rabe računalni programi (uključujući računalno potpomognute tehnike supervizije) koji zahtijevaju direktan pristup informacijskom sustavu kreditne institucije, obavijest o planiranom neposrednom nadzoru sadržavat će i popis ovlaštenih osoba koje će obaviti pripremu i provođenje, razdoblje u kojem kreditna institucija treba osigurati pristup informacijskom sustavu, resurse koje kreditna institucija minimalno treba osigurati za omogućavanje pristupa informacijskom sustavu te druge informacije potrebne za pripremu i provođenje neposrednog nadzora potpomognutog računalnim programima.

(3) Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka, ovlaštena osoba može dostaviti obavijest o neposrednom nadzoru najkasnije uoči početka obavljanja neposrednog nadzora.

VI. NADZOR BONITETNOM ANALIZOM

Članak 9.

(1) Nadzor bonitetnom analizom obavlja se prikupljanjem izvješća i informacija te analiziranjem tih izvješća i informacija od strane ovlaštenika po zaposlenju. Izvješća i informacije jesu propisana (godišnja, polugodišnja, tromjesečna i dr.) izvješća koja kreditna institucija dostavlja Hrvatskoj narodnoj banci, izvješća vanjskih i unutarnjih revizora, korespondencija s kreditnom institucijom, informacije, izvješća i izjave koje na zahtjev ovlaštenika po zaposlenju dostavi kreditna institucija te druge dostupne informacije, izvješća i obavijesti vezani uz kreditnu instituciju.

(2) Na temelju analize informacija i izvješća iz stavka 1. ovog članka ovlaštenik po zaposlenju obavlja djelomičnu ili cjelokupnu procjenu kreditne institucije, osobito procjenu profila rizičnosti kreditne institucije i adekvatnosti kapitala i likvidnosti s obzirom na rizike kojima je kreditna institucija izložena ili može biti izložena, zakonitosti njezina poslovanja te pravodobnosti i točnosti izvješćivanja kreditne institucije.

VII. ZAPISNIK O OBAVLJENOJ SUPERVIZIJI

Članak 10.

(1) Nakon obavljenoga neposrednog nadzora ovlaštene osobe sastavljaju zapisnik o obavljenoj superviziji, bez obzira na to jesu li provedenim nadzorom utvrđene nezakonitosti ili nedostaci i slabosti u poslovanju kreditne institucije.

(2) Nakon obavljenog nadzora bonitetnom analizom ovlaštenici po zaposlenju sastavljaju zapisnik samo kad su u postupku supervizije poslovanja kreditne institucije utvrđene:

1) nezakonitosti u poslovanju kreditne institucije uključujući nepravodobno ili netočno dostavljanje propisanih izvješća ili

2) postojanje osnove za poduzimanje određene supervizorske mjere.

(3) Postupak za izdavanje zapisnika i izricanje supervizorskih mjera nakon obavljenog nadzora bonitetnom analizom obavlja se na istovjetan način kao i nakon obavljenoga neposrednog nadzora.

Članak 11.

(1) Ovlaštene osobe dužne su sastaviti zapisnik o obavljenom neposrednom nadzoru u roku od 15 radnih dana od dana završetka nadzora i dostaviti ga:

1) predsjedniku uprave kreditne institucije i

2) predsjedniku nadzornog odbora kreditne institucije.

Dan završetka neposrednog nadzora posljednji je dan obavljanja nadzora kreditne institucije. Iznimno, kada je nužno obaviti dodatne provjere podataka u vezi s predmetom nadzora i u Hrvatskoj narodnoj banci, neposredni se nadzor smatra dovršenim s danom završetka provjere tih podataka. Provjera podataka ne može trajati duže od 15 radnih dana od dana završetka neposrednog nadzora u prostorijama kreditne institucije.

(2) Predsjednik uprave kreditne institucije obvezan je, prije isteka roka za sastavljanje primjedaba na konstatacije iznesene u zapisniku, s ostalim članovima uprave kreditne institucije razmotriti konstatacije iznesene u zapisniku. Osim navedenoga, predsjednik uprave kreditne institucije obvezan je, bez odgađanja, primjerak zapisnika dostaviti unutarnjoj reviziji kreditne institucije.

(3) Predsjednik nadzornog odbora kreditne institucije obvezan je nakon primitka zapisnika bez odgode upoznati ostale članove nadzornog odbora s konstatacijama iznesenima u zapisniku.

(4) O konstatacijama u zapisniku kreditna institucija može se očitovati u roku koji odredi Hrvatska narodna banka, a koji ne može biti kraći od 8 ni duži od 15 radnih dana od dana primitka zapisnika.

Članak 12.

(1) Ako ovlaštena osoba utvrdi da su primjedbe kreditne institucije osnovane, sastavit će dodatak zapisniku kojim će izmijeniti nalaz iznesen u zapisniku. Ako ovlaštena osoba utvrdi da primljene primjedbe na zapisnik kreditne institucije nisu osnovane, niti su dokazi dostatni za izmjenu nalaza neposrednog nadzora, u roku od 8 radnih dana od dana primitka primjedaba pismeno će obavijestiti predsjednika uprave kreditne institucije da se primjedbe ne prihvaćaju.

(2) Dodatak zapisniku sastavlja se u roku od 8 radnih dana od dana primitka primjedaba koje su uzete u obzir i dostavlja se osobama navedenima u članku 11. stavku 1. ove Odluke. Na dodatak zapisniku na odgovarajući se način primjenjuje članak 11. stavci 2. i 3. ove Odluke. Na dodatak zapisniku kreditna institucija ne može stavljati primjedbe.

Članak 13.

(1) Ako su neposrednim nadzorom u poslovanju kreditne institucije utvrđene nezakonitosti, ovlaštena osoba obvezna je u zapisniku precizno navesti činjenice, odnosno opisati radnje kojima je kreditna institucija, odnosno odgovorna osoba u kreditnoj instituciji, postupila suprotno odredbama zakona i drugih propisa te o tome pribaviti dokaze.

(2) Za nezakonitosti konstatirane u zapisniku ovlaštena je osoba obvezna utvrditi odgovornu osobu na temelju statuta ili drugih internih akata kreditne institucije.

(3) Kreditna institucija dužna je u očitovanju na zapisnik iz članka 11. stavka 4. ove Odluke očitovati se i o odgovornim osobama koje su navedene u zapisniku. Ako je, prema mišljenju kreditne institucije, odgovorna druga osoba iz uprave kreditne institucije a ne ona navedena u zapisniku, kreditna institucija dužna je za tu svoju tvrdnju dostaviti i dokaz.

Članak 14.

Zapisnik o obavljenom neposrednom nadzoru potpisuje ovlaštena osoba, a zapisnik o obavljenom nadzoru bonitetnom analizom potpisuje ovlaštenik po zaposlenju.

VIII. SUPERVIZORSKE MJERE

Članak 15.

(1) Hrvatska narodna banka nalaže supervizorske mjere u skladu sa Zakonom o kreditnim institucijama, u obliku rješenja i/ili sporazuma o razumijevanju.

(2) Supervizorske mjere iz stavka 1. ovog članka nalažu se i dostavljaju kreditnoj instituciji u roku od 30 radnih dana od dana isteka roka za primjedbe kreditne institucije na zapisnik o obavljenom nadzoru odnosno od datuma dostave dodatka zapisnika kreditnoj instituciji.

(3) Iznimno od stavka 2. ovog članka rješenje u tijeku neposrednog nadzora izdaje se odmah po utvrđivanju razloga za donošenje tog rješenja.

Članak 16.

(1) Sporazum o razumijevanju (u nastavku teksta: sporazum) sklapa se s kreditnom institucijom u slučajevima propisanima člankom 218. Zakona o kreditnim institucijama. Prijedlog sporazuma sastavlja ovlaštena osoba ili ovlaštenik po zaposlenju. Prijedlog sporazuma dostavlja se predsjedniku uprave kreditne institucije istodobno sa zapisnikom o obavljenom nadzoru.

(2) Predsjednik uprave kreditne institucije dužan je informirati ostale članove uprave kreditne institucije o prijedlogu sporazuma.

(3) Kreditna institucija može se očitovati na prijedlog sporazuma u roku koji je, u skladu s člankom 11. stavkom 4. ove Odluke, određen za očitovanje na konstatacije u zapisniku.

(4) Ako kreditna institucija nema primjedaba na prijedlog sporazuma, on se smatra konačnim, te ga kreditna institucija potpisuje i ovjerava štambiljem. Smatra se da je kreditna institucija prihvatila sporazum samo ako ga potpišu svi članovi uprave kreditne institucije. Kreditna institucija dužna je ovjereni i potpisani sporazum poslati Hrvatskoj narodnoj banci u roku iz stavka 3. ovog članka.

(5) Ako Hrvatska narodna banka ocijeni da su primjedbe na prijedlog sporazuma osnovane, izmijenit će tekst sporazuma i poslati ga kreditnoj instituciji u roku od 8 radnih dana od dana primitka primjedaba. Kreditna institucija dužna je ovjeren i potpisan sporazum dostaviti u roku od 5 radnih dana od dana primitka konačnog teksta sporazuma.

(6) Nakon primitka ovjerenog i potpisanog sporazuma od strane kreditne institucije, potpisuju ga viceguverner Hrvatske narodne banke koji je nadležan za superviziju kreditnih institucija i izvršni direktor organizacijske jedinice Hrvatske narodne banke zadužene za superviziju kreditnih institucija.

(7) Sporazum koji su potpisale osobe iz stavka 6. ovog članka, Hrvatska narodna banka poslat će kreditnoj instituciji u roku od 5 radnih dana od dana primitka sporazuma.

(8) Predsjednik uprave kreditne institucije obvezan je upoznati predsjednika nadzornog odbora kreditne institucije sa sadržajem sporazuma odmah nakon zaključenja sporazuma, te je primjerak sporazuma obvezan dostaviti unutarnjoj reviziji kreditne institucije.

(9) Predsjednik nadzornog odbora kreditne institucije obvezan je, nakon primitka obavijesti od predsjednika uprave kreditne institucije, sa sadržajem sporazuma upoznati i ostale članove nadzornog odbora na prvoj idućoj sjednici nadzornog odbora.

(10) Ako kreditna institucija u propisanom roku ne dostavi ovjereni sporazum koji su potpisali svi članovi uprave kreditne institucije, smatra se da on nije prihvaćen te će Hrvatska narodna banka izdati rješenje kreditnoj instituciji kojim će naložiti mjere iz prijedloga predmetnog sporazuma. U tom slučaju rješenje se izdaje odmah nakon isteka rokova za dostavljanje ovjerenog i potpisanog sporazuma, a najkasnije u roku od 30 radnih dana od dana isteka roka za primjedbe kreditne institucije na zapisnik o obavljenom nadzoru odnosno od datuma dostave dodatka zapisnika kreditnoj instituciji.

Članak 17.

(1) Rješenje za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti, slabosti ili nedostataka u poslovanju te poduzimanje aktivnosti za poboljšanje sigurnosti i stabilnosti poslovanja kreditne institucije donosi guverner Hrvatske narodne banke.

(2) Predsjednik uprave kreditne institucije obvezan je upoznati ostale članove uprave sa sadržajem rješenja na prvoj idućoj sjednici uprave kreditne institucije. Osim navedenog, predsjednik uprave kreditne institucije dužan je sa sadržajem rješenja upoznati predsjednika nadzornog odbora kreditne institucije odmah nakon primitka i primjerak rješenja dostaviti unutarnjoj reviziji kreditne institucije.

(3) Predsjednik nadzornog odbora kreditne institucije obvezan je nakon primitka rješenja bez odgode upoznati ostale članove nadzornog odbora s mjerama koje je naložila Hrvatska narodna banka.

IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 18.

(1) Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o načinu provedbe supervizije kreditnih institucija i izricanju supervizorskih mjera (»Narodne novine«, br. 1/2009., 75/2009. i 67/2013.).

(2) Svi postupci nadzora koji su započeli prije stupanja na snagu ove Odluke, dovršit će se prema odredbama Odluke o načinu provedbe supervizije kreditnih institucija i izricanju supervizorskih mjera (»Narodne novine«, br. 1/2009., 75/2009. i 67/2013.).

Članak 19.

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama« osim članka 5. ove Odluke, koji stupa na snagu danom primjene tehničkih standarda o referentnom portfelju iz članka 78. stavka 8. Direktive 2013/36/EU.

O. br: 44-020/02-14/BV

Zagreb, 14. veljače 2014.

Guverner prof. dr. sc. Boris Vujčić, v. r.

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2014_02_23_429.html

Copyright © Ante Borić