MINISTARSTVO POMORSTVA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Na temelju članka 69. stavka 2. Zakona o cestama (»Narodne novine«, broj 84/11., 22/13. i 54/13.) ministar pomorstva, prometa i infrastrukture donosi
Predmet i područje
Članak 1.
Ovaj Pravilnik sadrži odredbe koje su u skladu s Direktivom 2008/96/EC Europskog parlamenta i Vijeća od 19. studenoga 2008. o sigurnosti upravljanja cestovne infrastrukture (SL L 319 od 29. studenoga 2008. godine).
Članak 2.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se aktivnosti poboljšanja sigurnosti TEM cesta, koje se odnose na sve faze planiranja, projektiranja, građenja i održavanja TEM cesta, a obuhvaćaju ocjenu utjecaja na sigurnost u cestovnom prometu, procjenu cestovne sigurnosti, sigurnosno ocjenjivanje dionica s velikim brojem prometnih nesreća i upravljanje TEM cestama sa stajališta sigurnosti, upravljanje podacima o sigurnosti TEM cesta te sadržaj izvješća o prometnim nesrećama.
(2) Pojmovi korišteni u ovom Pravilniku imaju značenje propisano Zakonom o cestama.
Ocjena utjecaja na sigurnost u cestovnom prometu
Članak 3.
(1) Obvezni sadržaj ocjene utjecaja na sigurnost u cestovnom prometu čine:
– definiranje problema,
– sadašnja situacija i scenarij »bez promjena«,
– ciljevi u području cestovne sigurnosti,
– analiza utjecaja predloženih varijanti na cestovnu sigurnost,
– usporedba varijanti, uključujući i analizu isplativosti,
– izlaganje mogućih rješenja.
(2) Čimbenici koje ocjena utjecaja na sigurnost u cestovnom prometu treba analizirati jesu:
– smrtni slučajevi i nesreće, programi smanjenja umjesto scenarija »bez promjena«,
– odabir trase i struktura putovanja,
– mogući utjecaji na postojeću mrežu (npr. izlazi, raskrižja, križanja),
– korisnici ceste, uključujući i posebno izložene korisnike (npr. pješake, bicikliste, motocikliste),
– promet (npr. intenzitet prometa, kategorizacija prometa po vrsti vozila),
– sezonski i klimatski uvjeti,
– dostatnost sigurnog parkirališnog prostora,
– seizmičnost.
Revizija cestovne sigurnosti
Članak 4.
(1) Revizija cestovne sigurnosti za razinu razrade projekta koja je posebnim propisima propisana za idejni projekt mora obuhvatiti sljedeće:
– geografsku lokaciju (npr. mogućnost pojave klizišta, poplave, lavine), sezonske i klimatske uvjete i seizmičke aktivnosti,
– vrste raskrižja i udaljenost između pojedinih raskrižja,
– vrste križanja i udaljenost između pojedinih križanja,
– broj i vrstu prometnih trakova,
– vrste prometa po novoj prometnici,
– funkciju ceste unutar mreže,
– meteorološke uvjete,
– brzine prometovanja,
– poprečne presjeke (npr. širine kolnika, biciklističkih staza, pješačkih staza),
– horizontalno i vertikalno pružanje trase,
– vidljivost,
– oblikovanje raskrižja i križanja,
– javni prijevoz i infrastrukturu,
– raskrižja s cestom i križanja sa željeznicom u razini.
(2) Revizija cestovne sigurnosti za razinu razrade projekta koja je posebnim propisima propisana za glavni projekt mora obuhvatiti sljedeće:
– trasu,
– vertikalnu i horizontalnu signalizaciju,
– rasvjetu na cestama i raskrižjima odnosno križanjima,
– opremu ceste,
– uređenje okoliša uz cestu,
– stalne prepreke uz cestu,
– dostupnost sigurnih parkirališta,
– posebno izložene korisnike (npr. pješake, bicikliste, motocikliste),
– prilagođene sustave zaštite za korisnike (središnji pojas i sustavi zaštite za posebno izložene korisnike).
(3) Revizija cestovne sigurnosti za cestu prije puštanja u promet mora obuhvatiti sljedeće:
– sigurnost korisnika ceste i vidljivost u raznim uvjetima kao npr. po mraku i u određenim vremenskim uvjetima),
– preglednost znakova i vidljivost horizontalne signalizacije,
– stanje kolnika.
(4) Revizija cestovne sigurnosti u početnom razdoblju u kojem je cesta u prometu provodi se na temelju stvarnog ponašanja korisnika ceste. Početno razdoblje korištenja ceste u smislu ovoga Pravilnika je 5 godina od dana puštanja ceste u promet.
(5) Revizor cestovne sigurnosti može tijekom bilo koje procjene iz stavka 1. do 4. ovoga članka zatražiti preispitivanje prethodnih procjena iz stavka 1. do 3. ovoga članka.
Sigurnosno ocjenjivanje dionica s velikim brojem prometnih nesreća
Članak 5.
(1) Sigurnosno ocjenjivanje dionica s velikim brojem prometnih nesreća treba iskazati broj nesreća sa smrtnim posljedicama koje su se dogodile u proteklim godinama po jedinici dužine ceste u odnosu na intenzitet prometa, dok se u slučaju raskrižja odnosno križanja u obzir uzima broj takvih nesreća po raskrižju odnosno križanju.
(2) Za utvrđivanje dionica koje će se analizirati u okviru sigurnosnog ocjenjivanja unutar mreže, u obzir se trebaju uzeti uštede koje se mogu ostvariti smanjenjem troškova prometnih nesreća. Cestovne se dionice trebaju razvrstati u skupine temeljem mjerila sigurnosti. Za svaku cestovnu skupinu, dionice će se analizirati i ocijeniti prema čimbenicima sigurnosti kao što su broj nesreća, intenzitet prometa i vrsta prometa, tako da se utvrdi lista prioritetnih cestovnih dionica, odnosno lista dionica na kojima bi mjere poboljšanja i sanacije mogla biti izuzetno učinkovite.
(3) Stručni timovi iz stavka 3. članka 71.a Zakona o cestama u sigurnosnu ocjenu dionica TEM cesta s velikim brojem prometnih nesreća moraju uključiti:
– opis cestovne dionice,
– konzultiranje ranijih izvještaja (ako ih ima) o dotičnoj dionici,
– analizu izvještaja o nesrećama,
– broj nesreća, broj poginulih i broj teško ozlijeđenih osoba u protekle tri godine,
– skup mogućih sanacijskih mjera koje bi se obavile u raznim vremenskim razdobljima, a to su:
a) uklanjanje ili zaštita prepreka koje se nalaze uz cestu,
b) smanjenje najveće dozvoljene brzine i učinkovitija kontrola brzine,
c) poboljšanje vidljivosti u raznim vremenskim uvjetima i pri raznim uvjetima osvjetljenja,
d) povećanje sigurnosti poboljšavanjem cestovne opreme kao npr. sustava kojima se sprečava izlijetanje s ceste,
e) poboljšanje koherentnosti, vidljivosti, čitljivosti i položaja horizontalne signalizacije (uključujući i primjenu zvučnih traka),
f) uvođenje zaštite protiv odrona kamenja, te protiv pojave klizišta i lavina,
g) povećanje hvatljivosti/hrapavosti kolnika,
h) rekonstrukcija zaštitnih sustava,
i) uvođenje i poboljšanje zaštite na razdjelnom pojasu ceste,
j) mijenjanje mogućnosti pretjecanja,
k) poboljšanje raskrižja i križanja ceste sa željezničkom prugom u razini,
l) promjena trase,
m) mijenjanje širine ceste, dodavanje bankina,
n) uvođenje sustava za upravljanje i kontrolu prometa,
o) smanjenje mogućnosti ugrožavanja posebno izloženih korisnika,
p) moderniziranje ceste u skladu s današnjim normama,
q) sanacija ili zamjena kolničke konstrukcije,
r) primjena svjetlosne promjenjive signalizacije,
s) poboljšanje inteligentnih transportnih sustava i telematičkih usluga s naglaskom na međusobno usklađivanje sustava, poboljšanje znakova i reagiranje u hitnim slučajevima.
Izvještaj o prometnim nesrećama
Članak 6.
(1) Izvještaj o prometnoj nesreći mora sadržavati sljedeće:
– što precizniji opis mjesta nesreće,
– slike i/ili dijagrami mjesta nesreće,
– vrijeme nastanka nesreće (datum i sat),
– podatke o cesti: mjesto na kojem se nesreća dogodila (stacionaža), skupina ceste, tip raskrižja i križanja uključujući i način regulacije prometa, broj prometnih trakova, prometna signalizacija, površina ceste, rasvjeta, maksimalna dozvoljena brzina, prepreke uz cestu i vremenski uvjeti,
– stupanj ozbiljnosti nesreće uključujući i broj poginulih i ozlijeđenih osoba,
– podatke o sudionicima nesreće kao što su dob, spol, državljanstvo, razina alkohola u krvi, korištenje sigurnosne opreme,
– podatke o vozilu (vrsta, starost, država u kojoj je registrirano, sigurnosna oprema ako je ima, datum posljednjeg tehničkog pregleda obavljenog prema važećim propisima),
– podatke o nesreći kao što su vrsta nesreće, vrsta sudara, radnje koje su napravili vozač i vozilo,
– kada je moguće, podatak o vremenu od nastanka nesreće do registriranja nesreće ili dolaska hitne službe.
(2) Izvještaj o prometnoj nesreći iz stavka 1. ovoga članka izrađuje pravna osoba koja upravlja TEM cestom i dostavlja ga inspekciji za ceste u roku od 8 dana od dana kada se prometna nesreća dogodila.
Stupanje na snagu
Članak 7.
Ovaj Pravilnik objavljuje se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji.
Klasa: 011-01/13-02/36 Urbroj: 530-05-13-1 Zagreb, 16. svibnja 2013.
Ministar dr. sc. Siniša Hajdaš Dončić, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2013_06_74_1485.html