Baza je ažurirana 22.12.2024. 

zaključno sa NN 123/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 85/17 od 26.08.2017.:

 

MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA

Na temelju članka 6. stavka 4. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/09, 24/10 i 22/13) ministrica znanosti i obrazovanja donosi

 

ODLUKU O DONOŠENJU STANDARDA ZANIMANJA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE EKONOMIST U OBRAZOVNOM SEKTORU EKONOMIJA, TRGOVINA I POSLOVNA ADMINISTRACIJA

I.

Ovom Odlukom donosi se standard zanimanja za stjecanje kvalifikacije EKONOMIST u obrazovnom sektoru EKONOMIJA, TRGOVINA I POSLOVNA ADMINISTRACIJA.

II.

Standard zanimanja za stjecanje kvalifikacije EKONOMIST u obrazovnom sektoru EKONOMIJA, TRGOVINA I POSLOVNA ADMINISTRACIJA sastavni je dio ove Odluke.

III.

Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se na učenike koji će prvi razred srednje škole upisati u 2017./2018. školskoj godini.

Klasa: 602-03/17-05/00083

Urbroj: 533-25-17-0001

Zagreb, 14. kolovoza 2017.

Ministrica prof. dr. sc. Blaženka Divjak, v. r.

STANDARD ZANIMANJA EKONOMIST

Napomena:

Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.

 

1. RAZINA, KLJUČNA SVRHA I OPIS ZANIMANJA

 

Razina:

4.2

Ključna svrha:

Samostalno planira, organizira i obavlja računovodstvene poslove, poslove kupoprodaje, poslove istraživanja tržišta, poslove primjene marketinškog instrumentarija, bankarske poslove i poslove osiguranja.

Opis zanimanja:

Ekonomist prikuplja, evidentira i pohranjuje poslovne isprave u proizvodnim tvrtkama i tvrtkama s područja neproizvodnih uslužnih djelatnosti kao što su banke, osiguravajuća društva, turističke agencije, turističke tvrtke te trgovačke i ugostiteljske tvrtke. Evidentira i vodi troškovno knjigovodstvo, knjigovodstvo dugotrajne materijalne i nematerijalne imovine, robno i materijalno knjigovodstvo, financijsko knjigovodstvo, salda-konti kupaca i dobavljača, vodi obračun plaća, financijsko poslovanje i računovodstvo obrta u sustavu poreza na dohodak, priprema informacije za internu kontrolu, interne i eksterne korisnike, sudjeluje u izradbi poslovnih planova i analiza poslovanja.

Ovlasti i odgovornosti razlikuju se ovisno o vrsti tvrtke ili organizacije te o formalnim nadleštvima određenima unutarnjim pravilnicima. U komunikaciji koristi hrvatski i strani jezik. Primjena računalne opreme i informacijskih sustava, u kojima se uneseni dokumenti i podatci obrađuju, omogućuje ažurnu i neposrednu dostupnost informacija o poslovanju korisnicima. Opseg poslova i radni zadatci u velikoj mjeri ovise o veličini tvrtke, odnosno organizacije u kojoj radi: što je organizacija ili tvrtka veća, posao je specijaliziraniji. U malim tvrtkama i obrtima, a oni su i najbrojniji, obavlja sve poslove računovodstva i financija te izrađuje financijska izvješća i druge informacije o poslovanju za interne korisnike i vlasnike. Manji je broj poslovnih transakcija, ali su one raznovrsnije i potrebna su šira znanja za njihovo obavljanje.

Za obavljanje poslova servisa, ekonomist se specijalizira za određene djelatnosti (trgovina, ugostiteljstvo, proizvodnja, usluge) i pritom se susreće s različitim organizacijama poslovanja i aktivnostima koje uzima u obzir pri provedbi poslovnih zadataka iz djelokruga računovodstva.

Ekonomist u svojem poslu sudjeluje u kreditnim aktivnostima banke, u radu info pulta banke, obavlja poslove za klijente banke te gotovinske i bezgotovinske transakcije. Radom u poslovnici zadužen je za uspostavljanje, razvijanje i održavanje poslovnog odnosa s klijentima. U komunikaciji koristi hrvatski i strani jezik. U svojem poslu najčešće provodi gotovinske i bezgotovinske transakcije po nalogu i za račun klijenata, prodaje i ugovara kredite, otvara i vodi račune klijenata, prodaje bankarske proizvode i usluge te informira i educira klijente o načinu korištenju bankarskih proizvoda, usluga i kanala distribucije, vodi bazu podataka o klijentima banke, prikuplja i vodi evidenciju akata, arhivira dokumentaciju, priprema i izrađuje analitičko-statističke podloge za izvješća i izrađuje izvješća iz radnog djelokruga.

Primjena računalne opreme i informacijskih sustava, u kojima se uneseni dokumenti i podatci obrađuju, omogućuje ažurnu i neposrednu dostupnost informacija u poslovanju s klijentima.

Ekonomist pojedincima ili tvrtkama i organizacijama prodaje police osiguranja koje im omogućuju zaštitu od raznih vrsta gubitaka. Mnogi pojedinci svoj prvi kontakt s osiguravajućom tvrtkom imaju upravo preko referenta osiguranja, koji im pomaže da izaberu policu osiguranja koja najbolje štiti njihove živote i zdravlje, ali i automobile, nakit, osobne vrijednosti, namještaj, kućanske uređaje, sredstva, imovinu i zaposlene u tvrtkama i ustanovama te druge oblike vlasništva. Ekonomist prodaje proizvode osiguranja svoje tvrtke, kontrolira sklopljene police osiguranja, rješava jednostavne odštetne zahtjeve, izdvaja regresne zahtjeve te priprema podloge za razne vrste statističko-analitičkih izvješća. U komunikaciji koristi hrvatski i strani jezik.

Tijekom svojeg rada ekonomist se na izravan ili neizravan način bavi poslovima prodaje i nabave robe i usluga te sve to administrativno prati. Zbog velikog broja proizvođača, odnosno veletrgovaca koji nude iste ili slične proizvode i usluge, sudjeluje u naglašavanju jedinstvene kvalitete proizvoda ili usluga svoje tvrtke. Ujedno administrativno prati i ugovara nove poslove, a pritom u komunikaciji koristi hrvatski i strani jezik. Sudjeluje i u istraživanju tržišta i marketinškim aktivnostima tvrtke. Ovlasti i odgovornosti, vezane uz navedene poslove prodaje i nabave robe i usluga, razlikuju se ovisno o vrsti tvrtke ili organizacije te o formalnim nadleštvima određenim unutarnjim pravilnicima.

Ekonomist obavlja operacionalizaciju različitih poslovnih procesa vezanih uz specifično područje, odnosno djelokrug rada tvrtke ili organizacije. U manjim organizacijama obično radi jedna osoba s takvim opisom posla, dok u velikim organizacijama, koje imaju više odjela, u svakom odjelu radi jedna osoba s istim opisom posla. Pritom ove osobe vode računa da s ostalim zaposlenicima, poslovnim partnerima ili klijentima razmjenjuju informacije važne za učinkovito obavljanje poslova i uspješnu poslovnu suradnju. U komunikaciji koriste hrvatski i strani jezik.

 

 

2. GRUPA POSLOVA, KLJUČNI POSLOVI I AKTIVNOSTI

 

Grupa poslova

Ključni poslovi

Aktivnosti

Analiza, planiranje i organizacija rada

■ prikupljanje dokumentacije i analiziranje temeljnih poslovnih procesa i standarda organizacije rada

■ organizirati protok poslovnih informacija nužnih za svakodnevno obavljanje poslova na temelju poznavanja organizacije rada u poslovnom subjektu, odnosno svojem užem području rada i pružati ih svojim suradnicima, nadređenim djelatnicima ili specifičnim ustrojbenim jedinicama

■ pratiti zakone, propise te druge interne i vanjske odredbe i standarde u svojem području, odnosno djelokrugu rada

■ interpretirati temeljene poslovne podatke i osnovne statistike

■ pripremanje planova za operativne poslove te sudjelovanje u pripremi planova poslovnog subjekta

■ izrađivati pregled svojih dnevnih, mjesečnih i periodičnih zadataka te dnevnih zadataka svojih suradnika i timova, nadređenih djelatnika i cjelokupnog odjela ili neke druge ustrojbene jedinice

■ sudjelovati u pripremi periodičnih planova (mjesečni, kvartalni i dr.) za operativne poslove svojih suradnika i timova, nadređenih djelatnika i cjelokupnog odjela ili neke druge ustrojbene jedinice

■ uspoređivati i analizirati dnevne i mjesečne planove i njihovo ostvarenje

Priprema radnog mjesta

■ pripremanje radnog mjesta za učinkovitu interakciju s drugim djelatnicima te korisnicima usluga i proizvoda

■ pripremati uredski prostor i opremu za učinkovit rad s poslovnom dokumentacijom i interakciju s drugim djelatnicima (nadređeni djelatnici, interni timovi, odjeli ili neke druge ustrojbene jedinice)

■ pripremati uredski prostor i opremu, poslovnu dokumentaciju, kao i različite izvore informacija za učinkovit rad sa strankama klijentima, kupcima, dobavljačima i drugim dionicima u svojem području, odnosno djelokrugu rada

■ prilagođavati svoj stil odijevanja i ponašanja u skladu s potrebama radnog mjesta (organizacijskom kulturom)

Operativni poslovi

■ vođenje knjigovodstva dugotrajne materijalne i nematerijalne imovine

■ vođenje robnog i materijalnog knjigovodstva

■ vođenje financijskog knjigovodstva

■ vođenje novčanih poslova i obračuna plaća

■ provoditi i usklađivati evidencije troškova poslovanja po prirodnim vrstama i troškovnim mjestima

■ primjenjivati evidencije dugotrajne materijalne i nematerijalne imovine u poslovnim knjigama

■ izračunavati cijene zaliha te provoditi evidencije kratkotrajne materijalne imovine u poslovnim knjigama

■ razlikovati i povezivati knjigovodstvene isprave, podatke iz poslovnih knjiga i temeljne računovodstvene kategorije te izrađivati financijska izvješća

■ provoditi popis imovine i obveza te usklađivati podatke dobivene popisivanjem sa stvarnim podatcima

■ provoditi i usklađivati evidencije kupaca i dobavljača s podatcima iz ostalih poslovnih knjiga

■ prikazivati i provoditi poslove platnog prometa i blagajne

■ izračunavati i provoditi evidencije plaća i drugih prava zaposlenika

 

■ obavljanje i poslova u skladu sa specifičnostima uslužne djelatnosti bankarstva, a prema općim uvjetima bankovnog poslovanja

■ obavljanje prodajne i kreditne aktivnosti banke

■ provođenje transakcijskih aktivnosti u bankarskom poslovanju

■ vođenje evidencije o provedenim transakcijskim aktivnostima u bankarskom poslovanju

■ analizirati potrebe klijenata, pregovarati o njihovim specifičnim potrebama te prilagodbama proizvoda i usluga

■ upravljati dokumentacijom vezanom uz klijente banke te čuvati relevantne podatke od zlouporabe

■ obavljati gotovinske i bezgotovinske transakcije po nalogu i za račun klijenta

■ identificirati potencijalne klijente, uspostavljati kontakte te informirati o proizvodima i uslugama, aktualnim kampanjama i kanalima distribucije

■ planirati prodajne aktivnosti, aktivnu prodaju proizvoda i usluga te financijsko savjetovanje klijenata

■ zaprimati i rješavati reklamacije klijenata

■ obavljanje prodajnih aktivnosti osiguranja

■ primjenjivanje odredaba internih akata osiguravatelja

■ obrazlaganje uvjeta pod kojima je proizvod ili usluga osiguravatelja dostupna potencijalnom kupcu/osiguraniku

■ obavljanje transakcijskih aktivnosti u poslovanju osiguranja

■ vođenje evidencije o obavljenim transakcijskim aktivnostima u poslovanju osiguranja

■ uspostavljati kontakt i istraživati interes potencijalnih kupaca/osiguranika

■ izrađivati ponude i police osiguranja

■ osiguravati sve faze postupka osiguranja

■ procesuirati dokumente u platnom prometu

■ provoditi postupak rješavanja reklamacija

Administrativni poslovi

■ upravljanje općom administrativnom, tehničko-tehnološkom, financijskom ili drugom poslovnom dokumentacijom u svojem području/djelokrugu rada te njezino pohranjivanje

■ obavljati operacionalizaciju različitih poslovnih procesa vezanih uz specifično područje, odnosno djelokrug rada organizacije

■ izrađivati i oblikovati poslovne dopise, zapisnike, pozive i obavijesti, provedbena izvješća, ugovore ili druge službene dokumente vezane uz svoje područje, odnosno djelokrug rada

■ voditi opće evidencije, registre i baze podataka u svojem djelokrugu

■ ažurirati relevantne podatke i informacije u internom poslovno-informacijskom sustavu

Komercijalni poslovi

■ provođenje istraživanja i analize tržišta, planiranja i provedbe integriranoga marketinškog komuniciranja

■ sudjelovanje u vođenju pregovora te obavljanju ukupnosti kupoprodajnih aktivnosti

■ usvajati i primjenjivati marketinšku koncepciju poslovanja

■ sudjelovati u općim aktivnostima poslovnog subjekta putem redovne komunikacije s postojećim strankama, klijentima i kupcima te u održavanju kontakata s njima za potrebe marketinških aktivnosti

■ sudjelovati u pronalaženju novih stranka, klijenata i kupaca te u kupoprodajnim i post-prodajnim aktivnostima

■ rješavati reklamacije na proizvode i usluge koje je organizacija kupila ili prodala

Komunikacija i suradnja s drugima

■ sporazumijevanje i komunikacija u skladu s načelima poslovne komunikacije, pravilima korespondencije, organizacijskom kulturom i etičkim kodeksom

■ komunicirati unutar organizacije na svim organizacijskim razinama na hrvatskom ili stranom jeziku

■ voditi računa o poslovnoj kulturi organizacije, etici korporativnog upravljanja i hijerarhiji

■ komunicirati s poslovnim partnerima u svojem području/djelokrugu rada u skladu s etičkim kodeksom svoje organizacije i pravilima poslovnih partnera

Osiguranje kvalitete

■ sudjelovanje u svakodnevnom nadzoru provedbe operativnih i drugih poslova u svojem području/djelokrugu rada

■ sudjelovati u nadzoru provedbe na temelju propisa u svojem području/djelokrugu rada te internih pravila i radnih protokola poslovnog subjekta

■ sudjelovati u kritičkom vrjednovanju provedbe operativnih i drugih poslova

■ uklanjati uočene nepravilnosti u skladu sa specifičnostima svojeg područja rada

■ sudjelovanje u osiguranju kvalitete i učinkovitosti svakodnevnog djelovanja organizacije u skladu sa stručnim standardima, primjerima dobre prakse, kodeksima i etičkim načelima, poslovnim bontonima i dr. u svojem području, odnosno djelokrugu rada

■ sudjelovati u organiziranju pravilnog, stručnog i pravovremenog izvršavanja smjernica i radnih postupaka

■ sudjelovati u zaštiti i čuvanju povjerljivih podataka u svojem području rada, kao i osobnih podataka stranaka, klijenata, kupaca, dobavljača i poslovnih partnera

■ voditi brigu o racionalnoj uporabi uredskih resursa te o urednosti poslovne dokumentacije i radnog okruženja

■ koristiti se suvremenom informacijskom i komunikacijskom tehnologijom u svakodnevnom radu i suradnji

■ predlagati nove oblike organizacije rada ili drugog što bi moglo pridonijeti poboljšanju kvalitete radnog procesa (na radnom mjestu i organizaciji u cjelini)

Zaštita zdravlja i okoliša

■ sudjelovanje u razvoju radnih procesa i provođenju aktivnosti vezanih uz zaštitu zdravlja na radu, poštivanje mjera sigurnosti na radu te uz zaštitu okoliša u svojem području, odnosno djelokrugu rada

■ osiguravati i evidentirati poštivanje mjera sigurnosti na radu pri provođenju operativnih i drugih poslova te pri interakciji sa strankama, klijentima, kupcima, dobavljačima i poslovnim partnerima

■ osiguravati i nadzirati održavanje uredske opreme i prostora koji se koriste za interne radne procese, odnosno za interakciju sa strankama, klijentima, kupcima, dobavljačima i poslovnim partnerima

 

 

 

3. UOBIČAJENI/POŽELJNI STAVOVI I OBRASCI PONAŠANJA

 

Od ekonomista se očekuje točnost, ažurnost, sistematičnost, odgovornost i preciznost u radu, poduzetnost te sposobnost preuzimanja inicijative u pronalaženju novih klijenata, predlaganju ideja, novih načina rada, kao i taktivno uključivanje u sve aktivnosti koje će dovesti do promjena.

Zbog prirode posla mora posjedovati smisao za komunikativnost, sposobnost izbjegavanja i rješavanja konfliktnih situacija, strpljenje, upornost, prezentacijske, komunikacijske i prodajne vještine te sklonost timskom radu.

Budući da dolazi u dodir s povjerljivim podatcima, treba biti osoba od povjerenja, a u kontaktu s klijentima i poslovnim partnerima mora biti posebno dosljedan, ozbiljan, obazriv i pažljiv, uvažavajući načela etike i morala.

Uzimajući u obzir važnost posla, treba imati dobre organizacijske sposobnosti i sposobnost procjene prioriteta u redoslijedu obavljanja radnih zadataka te zadovoljavajući stupanj informatičkog znanja.

 

4. OSTALE INFORMACIJE

 

4.1. Zakonska regulativa povezana sa zanimanjem

■ Zakon o računovodstvu (»Narodne novine«, broj 90/1992, 109/2007, 146/2005, 78/2015, 134/2015 i 120/2016)

■ Međunarodni računovodstveni standardi (»Narodne novine«, broj 47/1995, 65/1996, 39/1997, 105/1997, 3/1999, 148/1999 i 2/2000)

■ Zakon o obveznim odnosima (»Narodne novine«, broj 35/2005, 41/2008, 125/2011 i 78/2015)

■ Zakon o platnom prometu (»Narodne novine«, broj 133/09 i 136/2012)

■ Zakon o porezu na dodanu vrijednost (»Narodne novine«, broj 47/1995, 76/2007, 87/2009 i 94/2009, 73/2013, 99/2013, 148/2013, 153/2013, 143/2014, 115/2016)

■ Zakon o radu (»Narodne novine«, broj 149/2009, 61/2011, 82/2012, 73/2013 i 93/2014)

■ Zakon o trgovini (»Narodne novine«, broj 87/2008, 96/2008, 116/2008, 76/2009, 114/2011, 68/2013 i 30/2014)

■ Zakon o provedbi carinskog zakonodavstva Europske unije (»Narodne novine«, broj 40/2016)

■ Zakon o kreditnim institucijama (»Narodne novine«, broj 159/2013, 19/2015 i 102/2015)Zakon o trgovačkim društvima (»Narodne novine«, broj 152/2011, 111/2012, 68/2013 i 110/2015)

■ Zakon o tržištu kapitala (»Narodne novine«, broj 88/2008, 146/2008, 74/2009, 54/2013, 159/2013, 18/2015, 110/2015, 123/2016)

■ Zakon o osiguranju (»Narodne novine«, broj 151/2005, 87/2008, 82/2009 i 30/2015)

■ Zakon o arhivskome gradivu i arhivima (»Narodne novine«, broj 105/1997, 64/2000, 65/2009, 114/2012 i 46/2017)

■ Zakon o deviznom poslovanju (»Narodne novine«, broj 96/2003, 140/2005, 132/2006, 150/2008, 92/2009, 133/2009, 153/2009, 145/2010, 76/2013)

■ Zakon o dobrovoljnim mirovinskim fondovima (»Narodne novine«, broj 19/2014)

■ Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (»Narodne novine«, broj 108/2012, 144/2012, 81/2013, 112/2013, 71/2015, 78/2015)

■ Opći porezni zakon (»Narodne novine«, broj 115/2016)

■ ostala pozitivna zakonska regulativa.

4.2. Perspektive u zanimanju – nastavak obrazovanja, karijera

Uspješan ekonomist u okviru svojeg zanimanja može napredovati u položajna zvanja:

■ bilancist, viši bilancist, samostalni računovođa, viši financijski referent, samostalni financijski referent

■ osobni bankar, bankar za male poduzetnike i obrtnike, kreditni referent, specijalist za prodaju, voditelj poslovnice

■ mlađi zastupnik osiguranja, zastupnik osiguranja, voditelj osiguranja, referent za štete, viši referent za štete

■ referent nabave/prodaje, referent marketinških aktivnosti, suradnik u marketingu, suradnik u istraživanju tržišta, referent uvoza i izvoza, agent za posredovanje nekretninama, porezni službenik.

Ekonomist koji je nadaren poslovnim duhom, odlučan, kreativan i spreman preuzeti rizik, može osnovati i voditi vlastiti poslovni subjekt.

Horizontalna prohodnost: proširenje stručnih kompetencija za potrebe radnog mjesta na istoj razini.

Vertikalna prohodnost: mogućnost stjecanja kvalifikacije na nižoj ili višoj razini.

4.3. Zanimanja s kojima se često i usko surađuje

U svojem radu ekonomist surađuje s:

■ financijsko-računovodstvenim referentom

■ planerom

■ skladištarom

■ poslovnim referentom

■ odgovarajućim sveučilišnim ili stručnim prvostupnicima i magistrima struke

■ referentom podrške bankarskom poslovanju

■ pomoćnikom direktora poslovnice

■ direktorom poslovnice

■ višim referentom prodaje osiguranja

■ referentom komercijalnih poslova

■ voditeljem odjela

■ vlasnikom malog poduzeća ili obrta.

4.4. Zdravstveni rizici u zanimanju

Uočeno je da tijekom rada na poslovima ekonomista mogu nastupiti teškoće s vidom, kralježnicom, glavoboljama, posljedicama stresa te postoji mogućnost ozljeda zbog terenskog rada.

4.5. Tipično radno okruženje i uvjeti rada

Ekonomist radi u zatvorenom prostoru uz uporabu umjetnoga svjetla, koristi računalo, telefon, mobitel, telefaks i kopirni uređaj, uređaj za elektroničko arhiviranje, brojač novca i uređaj za skeniranje novčanica te mobilni POS uređaj.

Ekonomist radi sa strankama u uredu, ali i sa strankama na drugim lokacijama te je stoga potrebna fleksibilnost u radu.

 

5. REFERENCE DOKUMENTA

Broj reference:

SZ-0901/11-01

Naziv obrazovnog sektora:

Ekonomija, trgovina i poslovna administracija

Šifra obrazovnog sektora:

09

Popis članova radne skupine koja je izradila standard zanimanja:

mr. sc. Sanja Arambašić, Ekonomska i upravna škola Osijek, Osijek

Marija Dlesk, dipl. oec., Srednja škola Zabok, Zabok

Anita Grbić, dipl. oec., Ekonomska i trgovačka škola Dubrovnik, Dubrovnik

Marija Horvatić-Kapelac, dipl. oec., Ekonomska i birotehnička škola Bjelovar, Bjelovar

dr. sc. Olivera Jurković Majić, Prva ekonomska škola, Zagreb

Martina Lešković, ekonomist, Zagrebačka banka d.d., Zagreb

Zdenka Marjanović, dipl. ing., Croatia osiguranje d.o.o., Zagreb

mr. sc. Mila Petrović, Proplin d.o.o., Zagreb

Ljiljana Škorić, dipl. iur., Agencija za promet nekretninama Lily f-1 nekretnine d.o.o., Zagreb

Dora Ulaga, dipl. oec., Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Zagreb

Nenad Vakanjac, dipl. oec., nezavisni stručnjak

Predlagatelj standarda zanimanja:

Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih uz prethodnu suglasnost nadležnog sektorskog vijeća od 10. 2. 2011.

 

 

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2017_08_85_2037.html

Copyright © Ante Borić