Baza je ažurirana 16.12.2024. 

zaključno sa NN 123/24

EU 2024/2679

NN 77/09 od 02.07.2009. Pravilnik o postupku homologacije motornih vozila s obzirom na dopuštenu razinu buke i ispušnih sustava TPV 101 (izdanje 01)

 

DRŽAVNI ZAVOD ZA MJERITELJSTVO

Temeljem članka 275. stavak 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« broj 67/08) ravnatelj Državnog zavoda za mjeriteljstvo donosi

 

PRAVILNIK O POSTUPKU HOMOLOGACIJE MOTORNIH VOZILA S OBZIROM NA DOPUŠTENU RAZINU BUKE I ISPUŠNIH SUSTAVA TPV 101 (izdanje 01)[1]*

Članak 1.

Ovim se Pravilnikom uređuje postupak homologacije za motorna vozila kategorije M i N1[2] s obzirom na dopuštenu razinu buke i za njihove zamjenske ispušne sustave.

Članak 2.

Tehnički zahtjevi za vozila sadržani su u točki 2. Priloga I., a za zamjenske ispušne sustave u točki 6. UN/ECE Pravilnika br. 59 na koji se upućuje u Prilogu III.

Postupak homologacije provodi se prema točkama 1. do 5. Priloga I. za vozila i Priloga II. za zamjenske ispušne sustave te članku 8. Pravilnika homologaciji tipa motornih vozila. Prilozi I., II. i III. čine sastavni dio ovoga Pravilnika.

Članak 3.

Tijelo za homologaciju vozila u smislu odredaba ovoga pravilnika je Državni zavod za mjeriteljstvo (u daljnjemu tekstu: Zavod).

Članak 4.

Zavod će dodijeliti certifikat o homologaciji za tip vozila s obzirom na dopuštenu razinu buke i certifikat o homologaciji sastavnoga dijela za tip ispušnoga sustava kao zasebne tehničke jedinice ako taj tip vozila, odnosno tip ispušnog sustava zadovoljava zahtjeve ovoga Pravilnika.

Obrasci certifikata o homologaciji za tip vozila, odnosno certifikata o homologaciji sastavnoga dijela za tip ispušnoga sustava dani su u Dodatku 2. Priloga I., odnosno Dodatku 2. Priloga II. ovoga Pravilnika.

Članak 5.

Dopušten je uvoz i stavljanje na tržište ispušnih sustava te uvoz, stavljanje na tržište, prva registracija ili uporaba vozila s obzirom na dopuštenu razinu buke, ako ti ispušni sustavi i vozila zadovoljavaju zahtjeve ovoga Pravilnika.

Iznimno od odrebe iz stavka 1. ovoga članka, ako su ispušni sustavi, kao zasebne tehničke jedinice, namijenjeni kao zamjenski dijelovi za ugradbu na vozila kategorija M1 i N1 koja su još u uporabi mogu se homologirati te uvoziti i stavljati na tržište ako zadovoljavaju zahtjeve Naredbe o homologaciji zamjenskih sustava za smanjenje buke (»Narodne novine« br. 158/03 i 203/03) ili Pravilnika TPV 101 (izdanje 00).

Članak 6.

Zavod može ovlastiti pravnu ili fizičku osobu za obavljanje poslova tehničke službe ako ispunjava sljedeće uvjete:

– da zadovoljava zahtjeve norme HRN EN ISO/IEC 17025 za osposobljenost ispitnih laboratorija za područje ispitivanja prema zahtjevima iz ovog Pravilnika

– da ima najmanje jednoga djelatnika školske spreme VII/1 strojarskog smjera

– da može dokazati poznavanje metoda i postupaka ispitivanja sadržanih u Prilogu III. ovoga Pravilnika.

Članak 7.

Odredbe članka 5. ovoga pravilnika stupaju na snagu:

– 1. listopada 2009. godine za homologaciju novih tipova vozila s obzirom na dopuštenu razinu buke i homologaciju novih tipova zamjenskih ispušnih sustava

– 1. travnja 2010. godine za sva nova vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj.

Za sva nova vozila tipova homologiranih do 1. listopada 2009. godine prihvaćaju se i homologacije dodijeljene prema zahtjevima Pravilnika TPV 101 (izdanje 00).

Članak 8.

Do 6. srpnja 2010. godine, vozilo u postupku homologacije treba podvrgnuti ispitivanju iz Priloga 10. UN/ECE Pravilnika br. 51 samo za potrebe praćenja. Rezultati toga ispitivanja dodaju se dokumentima iz dodataka 1. i 2. Priloga I. ovoga Pravilnika, u skladu s Prilogom 9. UN/ECE Pravilnika br. 51. Zavod će poslati takve dokumente Komisiji EU-a. Te obveze se ne odnose na slučajeve izmjena i dopuna postojećih homologacija u skladu s ovim Pravilnikom. Za potrebe takvog postupka praćenja vozilo se ne smatra novim tipom ako se razlikuje samo s obzirom na točke 2.2.1 i 2.2.2 UN/ECE Pravilnika br. 51.

Članak 9.

Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti »Naredba o homologaciji motornih vozila s najmanje četiri kotača s obzirom na emisiju buke« (»Narodne novine« br. 69/98, 27/00, 58/00 i 109/02).

Od 1. travnja 2010. godine prestaje važiti Pravilnik o tehničkim zahtjevima i postupku homologacije motornih vozila s obzirom na dopuštenu razinu buke i ispušnih sustava TPV 101 (izdanje 00) (»Narodne novine« br. 131/04). Pozivanje na točke 5.2.2.1 i 5.2.2.5 Priloga I. Pravilnika TPV 101 (izdanje 00) smatra se pozivanjem na točke 2.1 i 2.2 Priloga I. TPV 101 (izdanje 01).

Članak 10.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-02/09-02/18

Urbroj: 558-04/2-09-8

Zagreb, 26. lipnja 2009.

Ravnatelj Državnog zavoda za mjeriteljstvo mr. sc. Krešimir Buntak, v. r.

PRILOG I.

ODREDBE O HOMOLOGACIJI S OBZIROM NA RAZINU BUKE TIPA MOTORNOG VOZILA

1. ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU TIPA VOZILA

1.1 Zahtjev za homologaciju u skladu s člancima 6. i 7. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila za određeni tip vozila s obzirom na razinu buke mora podnijeti proizvođač vozila.

1.2 Obrazac za opisni dokument prikazan je u Dodatku 1.

1.3 Proizvođač vozila mora tehničkoj službi odgovornoj za provedbu homologacijskih ispitivanja dostaviti primjerak vozila koje je mjerodavni primjerak tipa vozila za koji je zatražena homologacija.

1.4 Na zahtjev tehničke službe, mora se također dostaviti primjerak ispušnog sustava i motor koji ima barem isti radni obujam i nazivnu najveću snagu kao i motor koji je ugrađen u vozilo koje se odnosi zatražena homologacija.

2. RAZINA BUKE VOZILA U VOŽNJI

2.1 Granične vrijednosti

Razina buke izmjerena u skladu s odredbama Priloga III. ne smije prekoračivati sljedeće granične vrijednosti:

 

Kategorije vozila

Vrijednosti

Izražene u dB(A)

2.1.1

Vozila za prijevoz putnika koja ne mogu imati više od devet sjedala uključujući vozačko sjedalo

74

2.1.2

2.1.2.1

2.1.2.2

Vozila za prijevoz putnika koja imaju više od devet sjedala uključujući vozačko sjedalo i koja imaju najveću dopuštenu masu veću od 3,5 t:

– snage motora manje od 150 kW

– snage motora 150 kW, ili veće

78

80

2.1.3

2.1.3.1

2.1.3.2

Vozila za prijevoz putnika koja imaju više od devet sjedala uključujući vozačko sjedalo i vozila namijenjena za prijevoz robe:

– najveće dopuštene mase koja nije veća od 2 t

– najveće dopuštene mase koja je veća od 2 t, ali ne prekoračuje 3,5 t

77

76

2.1.4

2.1.4.1

2.1.4.2

2.1.4.3

Vozila za prijevoz tereta koja imaju najveću dopuštenu masu veću od 3,5 t:

– s motorom snage manje od 75 kW

– s motorom snage koja nije manja od 75 kW, ali je manja od 150 kW

– s motorom snage 150 kW ili veće

77

78

80

Međutim,

– za vozila kategorija navedenih u točkama 2.1.1 i 2.1.3, opremljena motorom s kompresijskim paljenjem s izravnim ubrizgavanjem, granične vrijednosti treba povećati za 1 dB(A),

– za vozila konstruirana za terensku uporabu i s najvećom dopuštenom masom većom od 2 t, granične vrijednosti treba povećati za 1 dB(A) ako su opremljena motorom snage manje od 150 kW i za 2 dB(A) ako su opremljena motorom snage 150 kW, ili veće.

– za vozila kategorije navedene u točki 2.1.1, opremljena ručnim mjenjačem brzina s više od četiri stupnja prijenosa za vožnju naprijed i motorom koji razvija najveću snagu veću od 140 kW i s omjerom ‘najveća snaga/najveća masa’ većim od 75 kW/t, granične vrijednosti treba povećati za 1 dB(A) ako je brzina s kojom zadnji kraj vozila prijeđe crtu BB’ (vidi sliku 1.) u trećem stupnju prijenosa veća od 61 km/h.

2.2 Tumačenje rezultata

2.2.1 Da bi se uzela u obzir mjerna nesigurnost mjerne opreme, rezultat svakog mjerenja određuje tako da se od očitane vrijednosti na mjernom uređaju oduzme 1 dB(A).

2.2.2 Mjerenja se smatraju valjanim ako razlika između dva uzastopna mjerenja na istoj strani vozila nije veća od 2 dB(A).

2.2.3 Najveća izmjerena razina buke predstavlja rezultat ispitivanja. Ukoliko bi rezultat prekoračio najveću dopuštenu razinu buke za kategoriju ispitivanoga vozila za 1 dB(A), moraju se provesti dva dodatna mjerenja s odgovarajućim položajem mikrofona. Tri od četiri tako dobivena rezultata mjerenja s tim položajem mikrofona moraju biti u propisanim granicama.

3. OZNAKE

3.1 Dijelovi ispušnog i usisnog sustava, osim dijelova za pričvršćivanje i cijevi, moraju biti označeni sljedećim oznakama:

3.1.1 zaštitnim znakom ili trgovačkim nazivom proizvođača ispušnog sustava i njegovih sastavnih dijelova

3.1.2 proizvođačevom trgovačkom oznakom.

3.2 Te oznake moraju nakon ugradbe na vozilo biti jasno čitljive i neizbrisive, čak kad je sustav ugrađen na vozilo.

4. DODJELJIVANJE HOMOLOGACIJE TIPA VOZILA

4.1 Ako vozilo zadovoljava sve zahtjeve, mora biti dodijeljena homologacija u skladu s člankom 8. i, ako je primjenjivo, člankom 13. stavkom 1. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila.

4.2 Obrazac za certifikat o EZ homologaciji prikazan je u Dodatku 2.

4.3 Svaki homologirani tip vozila dobiva homologacijski broj u skladu s Prilogom Vll. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila. Ista država članica ne smije se dodijeliti isti homologacijski broj drugom tipu vozila.

5. PREINAKE TIPA VOZILA I IZMJENE I DOPUNE HOMOLOGACIJA

5.1 Za preinake tipa vozila koji je homologiran u skladu s ovim Pravilnikom, primjenjuju se odredbe iz članaka 16. i 17. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila.

6. SUKLADNOST PROIZVODNJE

6.1 Mjere za uspostavljanje sukladnosti proizvodnje moraju se provoditi u skladu sa zahtjevima iz 29. do 32. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila.

6.2 Posebne odredbe

6.2.1 Ispitivanja na koja se upućuje u točki 2.3.5 Priloga X. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila su ona koja su propisana u Prilogu 7. UN/ECE Pravilniku br. 51 na koji se upućuje Prilogu lll. ovoga Pravilnika.

6.2.2 Učestalost provjera u smislu točke 3. Priloga X. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila uobičajeno je jedanput svake dvije godine.

DODATAK 1.

Opisni dokument br. ….. prema Prilogu l. Pravinika o homologaciji tipa motornih vozila[3]* s obzirom na dopuštenu razinu buke i ispušni sustav (Pravilnik TPV 101 – Direktiva 70/157/EEC prema zadnjim izmjenama i dopunama Direktivom ???/???/EZ).

Sljedeći podaci, ako su potrebni, moraju biti priloženi u tri primjerka s popisom dokumenata. Svi crteži moraju biti dostavljeni u prikladnom mjerilu i dovoljno podrobni na formatu A4 ili presavijeni na taj format. Ako su priložene, fotografije moraju prikazivati potrebne pojedinosti.

Ako su sustavi, sastavni dijelovi ili zasebne tehničke jedinice s elektroničkim upravljanjem, podaci o njihovim značajkama moraju biti dodani

0. OPĆI PODACI

0.1 Marka (trgovačka oznaka proizvođača)::

0.2 Tip i trgovački naziv(nazivi):

0.3 Identifikacijska oznaka tipa, ako je postavljena na vozilu (b):

0.3.1 Mjesto te oznake:

0.4 Kategorija vozila (c)::

0.5 Naziv i adresa proizvođača:

8.8 Adresa (adrese) pogona za sklapanje:

1. OPĆE KONSTRUKCIJSKE ZNAČAJKE VOZILA

1.1 Fotografije i/ili crteži vozila predstavnika:

1.3.3 Pogonske osovine (broj, položaj, međusobna povezanost):

1.6 Mjesto i način ugradbe pogonskog motora:

2. MASE I DIMENZIJE VOZILA (e) (kg, mm) (po potrebi pozvati se na odgovarajući crtež)

2.4 Vanjske dimenzije vozila

2.4.1 Podvozje bez nadogradnje:

2.4.1.1 Duljina (j):

2.4.1.2 Širina (k):

2.4.2 Podvozje s nadogradnjom:

2.4.2.1 Duljina (j):

2.4.2.2 Širina (k):

2.6 Masa vozila s nadogradnjom u voznom stanju, ili masa podvozja s kabinom ako proizvođač ne ugrađuje nadogradnju (s uobičajenom opremom, uključujući rashladne tekućine, ulja, gorivo, zamjenski kotač, i vozača) (o) (najveća i najmanja za svaku inačicu)::

2.6.1 Raspodjela te mase po osovinama i, u slučaju poluprikolice ili prikolice sa središnjom osovinom, opterećenje na spojnici (najveća i najmanja za svaku inačicu):

3 POGONSKI MOTOR (q)

3.1 Proizvođač:

3.1.1 Proizvođačeva oznaka motora (koja je postavljena na motor, ili drukčije označena):

3.2 Motor s unutarnjim izgaranjem

3.2.1.1 Radni postupak: vanjski izvor paljenja/kompresijsko paljenje, četverotaktni/dvotaktni (1)[4]

3.2.1.2 Broj i raspored cilindara:

3.2.1.2.3 Redoslijed paljenja:

3.2.1.3 Radni obujam motora (s): cm3

3.2.1.8 Najveća neto snaga(t):.......................kW pri min-1 (prema podacima proizvođača)

3.2.4 Napajanje gorivom

3.2.4.1 S rasplinjačom: da/ne (1)

3.2.4.1.2 Tip (tipovi):

3.2.4.1.3 Broj:

3.2.4.2 S ubrizgavanjem goriva (samo za motore s kompresijskim paljenjem): da/ne (1)

3.2.4.2.2 Radni postupak (izravno ubrizgavanje/pretkomora/vrtložna konora): da/ne (1)

3.2.4.2.4 Regulator

3.2.4.2.4.1 Tip:

3.2.4.2.4.2.1 Najveća brzina vrtnje opterećena motora pri kojoj se potpuno prekida dovod goriva:

min-1

3.2.4.3 S ubrizgavanjem goriva (samo za motore s vanjskim izvorom paljenja): da/ne (1)

3.2.4.3.1 Radni postupak: ubrizgavanje u usisni cijev (s jednim/više ubrizgača (1)/izravno ubrizgavanje/ostalo (opisa-ti) (1):

3.2.8 Usisni sustav

3.2.8.4.2 Filtar za zrak, crteži: ili

3.2.8.4.2.1 Marka (marke):

3.2.8.4.2.2 Tip (tipovi):

3.2.8.4.3 Usisni prigušivač zvuka, crteži: ili

3.2.8.4.3.1 Marka (marke):

3.2.8.4.3.2 Tip (tipovi):

3.2.9 Ispušni sustav

3.2.9.2 Opis i/ili crteži ispušnog sustava:

4.4.4.4 Prigušivač zvuka u ispušnom vodu: prednji, središnji, stražnji prigušivač, konstrukcija, tip, oznaka; kad je bitno za vanjsku buku: način smanjivanja buke u motornom prostoru i na samom motoru:

3.2.9.5 Položaj izlaznog otvora: ili

3.2.9.6 Prigušivač zvuka koji sadrži vlaknaste materijale:

3.2.12.2.1 Katalizator: da/ne (1)

3.2.12.2.1.1 Broj katalizatora i elemenata:

3.3 Elektromotor

3.3.1 Tip (način motanja, uzbuda):

3.3.1.2 Radni napon:

3.3.1.1 Najveća satna snaga:

3.4 Drugi pogonski motori ili agregati ili njihove kombinacije (podaci o sastavnim dijelovima tih motora ili agregata):

4 PRIJENOSNIK SNAGE (v)

4.2 Vrsta (mehanički, hidraulički, električni, itd.):

4.6 Prijenosni omjeri

Stupanj prijenosa

Prijenosni omjeri u mjenjaču (prijenosni omjeri između motora i izlaznog vratila mjenjača)

Prijenosni omjer pogonske osovine (prijenosni omjeri između izlaznog vratila mjenjača i pogonskih kotača)

Ukupni prijenosni omjeri

Najveća vrijednost za bezstupnjevati mjenjač

     

1

2

3

     

Najmanja vri- jednost za bez- stupnjeviti mjenjač

     

Za vožnju unatrag

     

4.7 Najveća brzina vozila (u km/h) (w):

6. OVJES

6.6 Gume i kotači

6.6.2 Gornja i donja vrijednost dinamičkog polumjera

6.6.2.1 Osovina 1.:

6.6.2.2 Osovina 2.:

6.6.2.3 Osovina 3.:

6.6.2.4 Osovina 4.:

itd.

9. NADOGRADNJA

9.1 Tip nadogradnje:

9.2 Materijali i konstrukcija:

12. RAZNO

12.5 Podaci o svakoj napravi koja ne pripada motoru i namijenjena je za smanjivanje buke (ako nije sadržana u drugim točkama):

Dodatni podaci za terenska vozila

1.3 Broj osovina i kotača:

2.4.1 Šasije bez nadogradnje:

2.4.1.4.1 Prilazni kut (na): stupnjeva

2.4.1.5.1 Odlazni kut (nb): stupnjeva

2.4.1.6 Razmak od tla (prema definiciji u točki 4.5 dijela A. Priloga ll. Pravinika o homologaciji tipa motornih vozila)

2.4.1.6.1 Između osovina:

2.4.1.6.2 Ispod prednje osovine (prednjih osovina):

2.4.1..6.3 Ispod stražnje osovine (stražnjih osovina):

2.4.1.7 Kut navoza (kosine) (nc): stupnjeva

2.4.2 Podvozje s nadogradnjom:

2.4.2.4.1 Prilazni kut (na): stupnjeva

2.4.2.5 Stražnji prepust (n):

2.4.2.5.1 Odlazni kut (nb): stupnjeva

2.4.2.6 Razmak od tla (prema definiciji u točki 4.5 dijela A. Priloga ll. Pravinika o homologaciji tipa motornih vozila)

2.4.2.6.1 Između osovina:

2.4.2.6.2 Ispod prednje osovine (prednjih osovina):

2.4.2.6.3 Ispod stražnje osovine (stražnjih osovina):

2.4.2.7 Kut navoza (nc): stupnjeva

2.15 Sposobnost pokretanja na usponu (samo za vozilo): %

4.9 Blokiranje diferencijala: da/ne/po izboru (1)

Datum, predmet

DODATAK 2.

Obrazac

CERTIFIKAT O EZ HOMOLOGACIJI

(najveći format: A4 (210 x 297 mm)

Naziv tijela za homologaciju

Izjava o:

– homologaciji (1)

– proširenju homologacije (1)

– odbijanju homologacije (1)

– povlačenju homologacije (1)

za tip vozila/sastavnoga dijela/zasebne tehničke jedinice(1) s obzirom na Direktivu 70/157/EEZ prema zadnjim izmjenama i dopunama Direktivom ???/???/EZ).

Broj homologacije:

Razlog za proširenje:

DIO I.

0.1 Marka (trgovačka oznaka proizvođača)::

0.2 Tip i trgovački naziv(nazivi):

0.3 Identifikacijska oznaka tipa, ako je postavljena na vozilu/sastavno dijelu/zasebnoj tehničkoj jedinici ([5]1) (2[6]):

0.3.1 Mjesto te oznake:

0.4 Kategorija vozila (3[7])::

0.5 Naziv i adresa proizvođača:

0.7 U slučaju sastavnih dijelova i zasebnih tehničkih jedinica (1) (2) mjesto i način postavljanja oznake homologacije:

0.8 Adresa (adrese) pogona za sklapanje:

DIO II.

1. Dodatni podaci (po potrebi): vidi Dopunu

2. Tehnička služba odgovorna za provedbu homologacijskih ispitivanja:

3. Datum izvještaja o ispitivanju:

4. Broj izvještaja o ispitivanju.

5. Možebitne napomene: vidi Dopunu

6. Mjesto.

7. Datum:.

8. Potpis:.

9. Priložen je popis dokumenata koji čine opisnu dokumentaciju, koja je pohranjena u tijelu za homologaciju, i koji se mogu dobiti na zahtjev

Dopuna Certifikatu o EZ homologaciji br. …….

koji se odnosi na homologaciju vozila s obzirom na Direktivu 70/157/EEZ prema zadnjim izmjenama i dopunama Direktivom ???/???/EZ.

1. DODATNI PODATCI

1.1 Po potrebi, popis vozila u skladu s točkom 3.1.2.3.2.3 Priloga 3. UN/ECE Pravilnika br. 51:

1.2 Pogonski motor

1.2.1 Proizvođač:

1.2.1 Tip:

1.2.3 Model:

1.2.4 Nazivna najveća snaga:.......................….. kW pri min-1

1.3 Prijenosnik snage: mehanički mjenjač, automatski mjenjač(1[8])

1.3.1 Broj stupnjeva prijenosa:

1.4 Oprema

1.1.1 Prigušnik zvuka na ispušnom sustavu

1.4.1.1 Proizvođač:

1.4.1.2 Model:

1.4.1.3 Tip: u skladu s crtežom br. .......................

1.4.2 Prigušnik zvuka na usisnoj strani

1.4.1.1 Proizvođač:

1.4.1.3 Model:

1.4.1.3 Tip: u skladu s crtežom br. .......................

1.5 Veličina guma:

1.5.1 Opis tipa guma koje su upotrijebljene pri ispitivanju za homologaciju tipa:

1.6 Rezultati mjerenja:

1.6.1 Razina buke vozila u vožnji:

Rezultati mjerenja

 

Lijeva strana vozila dB(A) (1)

Desna strana vozila dB(aA) (1)

Stupanj prijenosa

Prvo mjerenje

     

Drugo mjerenje

     

Treće mjerenje

     

Četvrto mjerenje

     

Rezultat ispitivanja: dB(A)/E (2)

(1) Navedene izmjerene vrijednosti su umanjene za 1 dB(A), u skladu s odredbama iz točke 2.2.1 Priloga l.

(2) ‘E’ označava da su mjerenja obavljena u skladu s Direktivom 70/157/EEZ.

1.6.2 Razina buke vozila u mirovanju:

Rezultati mjerenja

 

dB(A)

Brzina vrtnje motora

Prvo mjerenje

   

Drugo mjerenje

   

Treće mjerenje

   

Četvrto mjerenje

   

Rezultat ispitivanja: dB(A)/E (1)

(1) ‘E’ označava da su mjerenja obavljena u skladu s Direktivom 70/157/EEZ.

1.6.3 Razina buke od stlačenog zraka:

Rezultati mjerenja

 

Lijeva strana vozila, dB(A) (1)

Desna strana vozila, dB(A)2

Prvo mjerenje

   

Drugo mjerenje

   

Treće mjerenje

   

Četvrto mjerenje

   

Rezultat ispitivanja: dB(A)

(1) Navedene izmjerene vrijednosti su umanjene za 1 dB(A), u skladu s odredbama iz točke 2.2.1 Priloga l.

5. Napomene:

PRILOG II.

OPĆE ODREDBE ZA HOMOLOGACIJU ISPUŠNIH SUSTAVA KAO ZASEBNIH TEHNIČKIH JEDINICA (ZAMJENSKI ISPUŠNI SUSTAVI)

1. ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU VOZILA

1.1 Zahtjev za homologaciju u skladu s člancima 6. i 7. Pravilnika o homologaciji motornih vozila s obzirom na zamjenski ispušni sustav ili njegov dio kao zasebna tehnička jedinica mora podnijeti proizvođač vozila ili proizvođač odgovarajuće zasebne tehničke jedinice.

1.2 Formular za opisni dokument prikazan je u Dodatku 1. Priloga l. ovog Pravilnika.

1.3 Na zahtjev tehničke službe, podnositelj zahtjeva mora dostaviti:

1.3.1 – dva primjerka ispušnog sustava za koji je zatražena homologacija

1.3.2 – primjerak ispušnog sustava koji je u skladu s tipom koji je bio ugrađen u vozilo kojemu je bila dodijeljena homologacija

1.3.3 – primjerak vozila, koje predstavlja odgovarajući tip vozila u koji treba ugraditi ispušni sustav i koji zadovoljava zahtjeve iz točke 4.1 Priloga 7. UN/ECE Pravilnika br. 51. na koji se upućuje u Prilogu lll.

1.3.4 – motor koji odgovara gore opisanom tipu vozila.

2.4 Oznake

2.4.1 Zamjenski ispušni sustav ili njegovi dijelovi, osim dijelova za pričvršćivanje i cijevi, moraju biti označeni sljedećim oznakama:

2.4.1.1 – tvorničkom oznakom ili trgovačkim nazivom proizvođača zamjenskog ispušnog sustava i njegovih sastavnoih dijelova

2.4.1.2 – proizvođačevom oznakom dijela

2.4.2 Te oznake moraju nakon ugradbe na vozilo biti jasno čitljive i neizbrisive.

3. DODJELJIVANJE HOMOLOGACIJE TIPA VOZILA

3.1 Ako su ispunjeni odgovarajući zahtjevi, mora biti dodijeljena homologacija u skladu s člankom 8. i, ako je primjenjivo, člankom 13. stavkom 1. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila.

3.2 Obrazac za certifikat o EZ homologaciji prikazan je u Dodatku 2.

3.3 Svaki tip zamjenskog ispušnog sustava ili njegovoga sastavnog dijela, koji je homologiran kao zasedna tehnička jedinica, dobiva svoj homologacijski broj u skladu s Prilogom Vll. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila; treći dio homologacijskog broja predstavlja broj izmijenjena i dopuna Direktive koja se primjenjivala u vrijeme homologacije vozila. Isti homologacijski broj ne smije se dodijeliti kakvomu drugom tipu zamjenskoga ispušnog sustava ili njegovoga sastavnog dijela

4. OZNAKA EZ HOMOLOGACIJE

4.1 Svaki zamjenski ispušni sustav ili njegov sastavni dio, osim dijelova za pričvršćivanje i cijevi, koji odgovara tipu koji je homologiran prema ovom Pravilniku, mora nositi odgovarajuću oznaku EZ homologacije.

4.2 Oznaka homologacije se sastoji od pravokutnika oko malog slova »e«, iza kojeg se nalazi broj ‘25’ (razlikovni broj za Republiku Hrvatsku).

U blizini pravokutnika mora biti ‘osnovni broj homologacije’ koji predstavlja četvrti dio broja homologacije prema navedenom u prilogu Vll. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila, ispred kojega se nalazi dvoznamenkasti broj koji predstavlja najnovije veće tehničke izmjene i dopune Direktive 70/157/EEZ, koje su upotrijebljene pri homologaciji vozila. Za Direktivu 70/157/EEZ taj je redoslijedni broj 00; za Direktivu 77/212/EEZ redoslijedni broj je 01; za Direktivu 84/424/EEZ redoslijedni broj je 02; za Direktivu 92/97/EZ i ovaj Pravilnik redoslijedni broj je 03. Redoslijedni broj 03 također predstavlja tehničke zahtjeve 00 niza izmjena i dopuna UN/ECE Pravilnika br. 59.

4.3 Oznaka mora biti jasno čitljiva i neizbrisiva nakon ugradbe zamjenskog ispušnog sustava ili njegovog sastavnog dijela na vozilo.

4.4 Primjer oznake EZ homologacije prikazan je u Dodatku 3.

5. PREINAKE TIPA I IZMJENE I DOPUNE HOMOLOGACIJA

5.1 Za preinake tipa koji je homologiran u skladu s ovim Pravilnikom primjenjuju se odredbe iz 16. i 17. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila.

6. SUKLADNOST PROIZVODNJE

6.1 Mjere za uspostavljanje sukladnosti proizvodnje moraju se provoditi u skladu s odredbama u člancima 29. do 32. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila.

6.2 Posebne odredbe

6.2.1? Ispitivanja na koja se upućuje u točki 2.3.5 Priloga X. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila su ona koja su propisana u Prilogu 5. UN/ECE Pravilnika br. 59 koji se navodi u Prilogu III. ovoga Pravilnika.

6.2.2 Učestalost provjera u smislu točke 3. Priloga X. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila uobičajeno je jedanput svake dvije godine.

DODATAK 1.

OPISNI DOKUMENT br. …..

koji se odnosi na homolgaciju ispušnog sustava za motorna vozila kao zasebne tehničke jedinice prema (Pravilnik TPV 101.?? / Direktiva 70/157/EEC prema zadnjim izmjenama i dopunama Direktivom ???/???/EZ)

Sljedeći podaci, ako su potrebni, moraju biti priloženi u tri primjerka s popisom dokumenata. Svi crteži moraju biti dostavljeni u prikladnom mjerilu i dovoljno podrobni na formatu A4 ili presavijeni na taj format. Ako su priložene, fotografije moraju prikazivati potrebne pojedinosti.

Ako su sustavi, sastavni dijelovi ili zasebne tehničke jedinice s elektroničkim upravljanjem, podaci o njihovim značajkama moraju biti dodani.

0. OPĆI PODACI

0.1 Marka (trgovačka oznaka proizvođača)::

0.2 Tip i trgovački naziv(nazivi):

0.5 Naziv i adresa proizvođača:

0.7 Za sastavne dijelove i zasebne tehničke jedinice, mjesto i način postavljanja oznake EZ homologacije:

0.8 Adrese pogona za sklapanje vozila:

1. Oznaka vozila za koje je namijenjena naprava (ako je naprava namijenjena za ugradbu na više tipova vozila, treba podatke iz ove točke navesti za svaki odgovarajući tip)

1.1 Marka (trgovački oznaka proizvođača):

1.2 Tip i trgovačka oznaka:

1.3 Podatci za identifikaciju tipa vozila, ako takva oznaka postoji na vozilu:

1.4 Kategorija vozila:

1.5 Broj EZ homologacije s obzirom na razinu buke:

1.6 Svi podaci navedeni u točkama 1.1 do 1.5 certifikata o homologaciji koji se odnose na vozilo (Dodatak 2. Priloga I. Pravilnika TPV 101):

2. Opis naprave

2.1 Opis zamjenskog ispušnog sustava s popisom svih sastavnih dijelova, zajedno s uputama za ugradbu:

2.2 Podrobni crteži svakog sastavnog dijela, iz kojih su vidljivi način njihove ugradbe i značajke upotrijebljenih materijala. Na tim crtežima mora biti označen prostor za postavljanje propisane oznake EZ homologacije:

Datum, predmet

DODATAK 2.

CERTIFIKAT O HOMOLOGACIJI

Obrazac

(najveći format: A4 (210 x 297 mm)

Naziv tijela za homologaciju

Izjava o:

– homologaciji (1)

– izmjeni/dopuni homologacije (1)

– odbijanju homologacije (1)

– povlačenju homologacije (1)

za tip vozila/sastavnoga dijela /zasebne tehničke jedinice(1) s obzirom na Direktivu 70/157/EEZ prema zadnjim izmjenama i dopunama Direktivom ???/???/EZ).

Broj homologacije sastavnoga dijela:

Razlog za izmjenu/dopunu:

DIO I.

0.1 Marka (trgovačka oznaka proizvođača)::

0.2 Tip i trgovački naziv(nazivi):

0.3 Podaci za identifikaciju tipa, ako je postavljena na vozilu/sastavno dijelu/zasebnoj tehničkoj jedinici (1[9]) (2):

0.3.1 Mjesto te oznake:

0.4 Kategorija vozila (3)::

0.5 Naziv i adresa proizvođača:

0.7 U slučaju sastavnih dijelova i zasebnih tehničkih jedinica mjesto i način postavljanja oznake homologacije:

0.8 Adresa (adrese) pogona za sastavljanje vozila:

DIO II.

1. Dodatni podaci (po potrebi): vidi Dopunu

2. Tehnička služba odgovorna za provedbu homologacijskih ispitivanja:

3. Datum izvještaja o ispitivanju:

4. Broj izvještaja o ispitivanju.

5. Možebitne napomene: vidi Dopunu

6. Mjesto.

7. Datum:.

8. Potpis:.

9. Priložen je popis dokumenata koji čine opisnu dokumentaciju, koja je pohranjena u tijelu za homologaciju, i koji se mogu dobiti na zahtjev.

Dopuna Certifikatu o homologaciji br. …….

koji se odnosi na homologaciju ispušnog sustava za motorna vozila kao zasebne tehničke jedinice s obzirom na Direrktivu 70/157/EEZ prema zadnjim izmjenama i dopunama Direktive ???/???/EZ.

1. DODATNI PODACI

1.1 Dijelovi zasebne tehničke jedinice:

1.2 Oznaka ili trgovački naziv tipa vozila na koji je namijena ugradba prigušnika zvuka(4[10]):

1.3 Tip (tipovi) vozila i njegova (njegove) oznaka (oznake) homologacije:

1.4 Pogonski motor

1.4.1 Tip (vanjski izvor paljenja, kompresijsko paljenje):

1.4.2 Dvotaktni/četverotaktni:

1.4.3 Ukupni obujam cilindara:

1.4.4 Nazivna najveća snaga:.......................….. kW pri min-1

1.5 Broj stupnjeva prijenosa:

1.6 Upotrijebljeni stupanj prijenosa:

1.7 Prijenosni omjer pogonske (pogonskih) osovine (osovina):

1.8 Vrijednost razine buke:

– vozila u vožnji: dB(A), brzina ujednačena prije ubrzanja na .................... km/h

– vozila u mirovanju: .................... dB(A) pri min-1

1.9 Vrijednost povratnog tlaka:

1.10 Možebitna ograničenja s obzirom na uporabu i zahtjeve za ugradbu:

2. Napomene:

DODATAK 3.

OZNAKA HOMOLOGACIJE

(primjer)

Ispušni sustav ili njegov sastavni dio, koji imaju gornju oznake homologacije, je naprava koja je homologairana u Španjolskoj (e9) prema Direktivi 92/97/EEC (03) s brojem osnovne homologacije 0148.

Upotrijebljene brojke navedene su samo kao primjer.

PRILOG III.

1. Tehnički zahtjevi su navedeni u:

(a) točkama 2., 6.1, 6.2.1 i 6.3 Pravilnika UN/ECE br. 51 ([11]*) i njegovim prilozima 3. do 10.;

(b) točkama 2. i 6. Pravilnika UN/ECE br. 59 (**) i njegovim prilozima 3. do 5.

2. Za potrebe primjene odredaba iz točke 1., primjenjuje se sljedeće:

(a) »neopterećeno vozilo« označava vozilo za koje je masa opisana u točki 2.6. Dodatka 1. Priloga I. ovoga Pravilnika, bez vozača;

(b) »obrazac izjave« mora se razumijevati kao certifikat o homologaciji iz Dodatka 2. priloga I. i II.;

(c) »ugovorna stranka odgovarajućih pravilnika« mora se razumijevati kao države članice;

(d) pozivanja na Pravilnik br. 51 i Pravilnik br. 59 smatra se kao pozivanja na Pravilnik TPV 101 (Direktivu 70/157/EEZ);

(e) napomena 1. u točki 2.2.6 mora se razumijevati kao sljedeće: »Za definicije kategorija vidjeti Prilog II. A Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila«.

[1]* Ovaj Pravilnik preuzima sadržaj Direktive Komisije 2007/34/EZ od 14. lipnja 2007. kojom se mijenja, za potrebe njezina prilagođivanja tehničkom napretku, Direktiva Vijeća 70/157/EEZ koja se odnosi dopuštenu razinu buke i ispušne sustave motornih vozila.

[2]1 Definicija vozila je određena u članku 4. Pravilnika homologaciji tipa motornih vozila (»Narodne novine« br. 16/09), a kategorizacija u prilogu II. A istog Pravilnika.

[3]* Broj točaka i napomene, upotrijebljene u ovom opisnom dokumentu, odgovaraju točkama i napomenema navedenima u prilogu l. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila (»Narodne novine« br. 16/06). Točke u ovom pravilniku, koje se ne primjenjuju, su ispuštene.

[4](1) Prekrižiti nepotrebno.

[5](1) Prekrižiti što se ne primjenjuje.

[6](2) Ako podaci za oznaku tipa sadrže znakove koji nisu bitni za opis tipa vozila, sastavnog dijela ili zasebne tehničke jedinice na koju se odnosi certifikat o homologaciji takvi znakovi moraju biti u dokumentaciji nadomješteni znakom ‘?’ (npr. ABC??123???).

[7](3) Prema definiciji u Prilogu ll. A Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila.

[8](1) Prekrižiti što se ne primjenjuje.

[9](1) Prekrižiti što se ne primjenjje.

(2) Ako podaci za oznaku tipa sadrže znakove koji nisu bitni za opis tipa vozila, sastavnog dijela ili zasebne tehničke jedinice na koju se odnosi certifikat o homologaciji takvi znakovi moraju biti u dokumentaciji nadomješteni znakom ‘?’ (npr. ABC??123???).

(3) Prema definiciji u Prilogu ll. A Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila.

[10](4) Ako je navedeno više tipova, za svaki tip treba popuniti stavke 1.3 do 1.10.

[11](*) SL L 137, 30.5.2007, str. 68.

(**) SL L 326, 24.11.2006, str. 43.

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2009_07_77_1861.html

Copyright © Ante Borić