DRŽAVNI ZAVOD ZA MJERITELJSTVO
Na temelju članka 275. stavka 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« broj 67/08) ravnatelj Državnog zavoda za mjeriteljstvo donosi
DIO 5.: mjere protiv onečišćavanja zraka koje prouzrokuju motorna vozila na dva ili tri kotača (**)
Članak 1.
U Pravilniku o postupku homologacije određenih sastavnih dijelova i značajki motornih vozila na dva ili tri kotača TPV 212 (izdanje 01) – Dio 5.: mjere protiv onečišćavanja zraka koje prouzrokuju motorna vozila na dva ili tri kotača (»Narodne novine« br. 16/09), na kraju članka 7. dodaju se riječi » – Dio 5.: mjere protiv onečišćavanja zraka koje prouzrokuju motorna vozila na dva ili tri kotača.«
U članku 8. ispred riječi »Pravilnik« dodaju se riječi »Od 1. siječnja 2010. godine prestaje važiti« te umjesto riječi »izdanje 01« treba stajati »izdanje 00«.
Iza članka 8. dodaje se novi članak 8. a koji glasi:
»Pozivanje u ovom Pravilniku na ‘homologaciju’ smatrat će se od dana pristupanja Republike Hrvatske u članstvo Europske unije pozivanjem na ‘EU homologaciju«.
Članak 2.
U Prilogu II. iza točke 1.9 dodaje se točka 1.10 koja glasi:
»1.10. »Hibridno električno vozilo (HEV)« označava motocikl, tricikl ili četverocikl za koje se mehanički pogon osigurava energijom koja se dobiva iz dva niže navedena izvora pohranjene energije u vozilu:
(a) pogonskog goriva
(b) uređaja za pohranjivanje električne energije.«
Iza točke 2.2.1.2.5 dodaje se točka 2.2.1.3 koja glasi:
»2.2.1.3. U slučaju hibridnog električnog vozila primjenjuje se Dodatak 3.«
Iza Dodatka 2. dodaje se Dodatak 3.:
‘DODATAK 3.
Postupak ispitivanja emisija za hibridne električne motocikle, tricikle ili četverocikle
1. Svrha
Ovima se Prilogom utvrđuju posebne odredbe za homologaciju hibridnog električnog vozila.
2. Kategorije hibridnih električnih vozila
Punjenje vozila |
Punjenje vozila iz vanjskoga izvora (1) (OVC – Off-Vehicle Charging) |
Punjenje vozila iz unutarnjega izvora (2) (NOVC – Not Off-Vehicle Charging) |
||
Sklopka za izbor načina rada |
Bez |
S |
Bez |
S |
(1) također poznato kao »vanjsko punjenje« (2) također poznato kao »unutarnje punjenje« |
3. Ispitne metode tipa I.
Za ispitivanje tipa I., hibridni električni motocikli, tricikli ili četverocikli moraju se ispitati u skladu s primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1. a) kako je propisan u točci 2.2.1.1.5 Priloga II. Za svaki od ispitnih uvjeta, rezultat ispitivanja emisije treba zadovoljavati granične vrijednosti propisane u točci 2.2.1.1.5 Priloga II.
3.1 Hibridno električno vozilo s vanjskim punjenjem (OVC HEV) bez sklopke za izbor načina rada
3.1.1. Moraju se provesti dva ispitivanja pod sljedećim uvjetima:
Uvjet A: ispitivanje se mora obaviti s potpuno napunjenim uređajem za pohranjivanje električne energije.
Uvjet B: ispitivanje se mora obaviti s uređajem za pohranjivanje električne energije na najmanjoj razini napunjenosti (najveća ispražnjenost).
Krivulja razine napunjenosti (SOC – State of Charge) uređaja za pohranjivanje električne energije tijekom različitih faza ispitivanja tipa I. prikazan je u Poddodatku 3.
3.1.2. Uvjet A:
3.1.2.1. Postupak započinje pražnjenjem tijekom vožnje vozila:
(a) pri ustaljenoj brzini od 50 km/h, dok se ne pokrene motor s unutarnjim izgaranjem hibridnog električnog vozila;
(b) ili, ako vozilo ne može postići ustaljenu brzinu od 50 km/h bez pokretanja motora s unutarnjim izgaranjem, brzina se mora smanjivati sve dok vozilo ne mogne voziti ustaljenom brzinom tek nešto nižom od one pri kojoj se motor s unutarnjim izgaranjem pokrene, tijekom određenog vremena, odnosno prijeđene udaljenosti (treba odrediti zajedničkim dogovorom između tehničke službe i proizvođača);
(c) ili u skladu s preporukom proizvođača.
Motor s unutarnjim izgaranjem mora se isključiti u roku od 10 sekunda nakon što se automatski pokrene.
3.1.2.2. Kondicioniranje vozila
3.1.2.2.1. Prije ispitivanja, vozilo treba držati u prostoriji u kojoj se održava relativno stalna temperatura između 293 K i 303 K (20 °C i 30 °C). To kondicioniranje mora trajati najmanje šest sati i nastaviti se sve dok se temperature ulja motora i rashladnog sredstva, ako postoji, ne izjednače s temperaturom prostorije unutar ± 2 K i dok se uređaj za pohranjivanje električne energije potpuno ne napuni u skladu s postupkom propisanim u točci 3.1.2.2.
3.1.2.2.2. Tijekom stabilizacije temperature, uređaj za pohranjivanje električne energije mora se puniti koristeći uobičajeni postupak noćnog punjenja kako je opisan u točci 4.1.2 Poddodatka 2.
3.1.2.3. Ispitni postupak
3.1.2.3.1. Vozilo se mora pokrenutu na način za koji se predviđeno da ga uobičajeno upotrebljava vozač. Prvi ciklus započinje početkom postupkom pokretanja vozila.
3.1.2.3.2. Mogu se upotrijebiti ispitni postupci određeni u točci 3.1.2.3.2.1 ili u točci 3.1.2.3.2.2.
3.1.2.3.2.1. Uzorkovanje započinje (BS – Begin of Sampling) prije ili na početku postupka pokretanja vozila i prestaje kako je određeno u primjenjivom ispitnom postupku (kraj uzorkovanja (ES – End of Sampling) (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.1.2.3.2.2. Uzorkovanje započinje (BS) prije ili na početku postupka pokretanja vozila i nastavlja se tijekom određenog broja ponovljenih ispitnih ciklusa. Prestaje na kraju završnoga razdoblja praznog hoda kad uređaj za pohranjivanje električne energije dosegne najmanju razinu napunjenosti u skladu s niže određenim kriterijem (kraj uzorkovanja (ES)).
Bilanca električne energije Q (Ah), koja se izmjeri uporabom postupka koji je opisan u Poddodatku 1., upotrebljava se za određivanje trenutka kad se postigne najmanja razina napunjenosti uređaja za pohranjivanje električne energije.
Smatra se da je najmanja razina napunjenosti uređaja za pohranjivanje električne energije dosegnuta u N-tom ispitnom ciklusu, ako bilanca električne energije izmjerena tijekom N+1 ispitnog ciklusa ne pokazuje pražnjenje veće od 3 %; izraženo kao postotak nazivnoga kapaciteta uređaja za pohranjivanja energije (u Ah) u najvećoj razini napunjenosti.
Na zahtjev proizvođača, mogu se obaviti dodatni ispitni ciklusi i njihovi rezultati uključiti u izračune opisane u točkama 3.1.2.3.5 i 3.1.2.3.6, pod uvjetom da bilanca električne energije za svaki dodatni ispitni ciklus pokaže manje pražnjenje uređaja za pohranjivanje električne energije nego u prethodnom ciklusu.
Između dvaju ciklusa dopušteno je razdoblje stabilizacije temperature od 10 minuta najviše.
3.1.2.3.3. Vozilo mora voziti u skladu s primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.1.2.3.4. Ispušni plinovi moraju se analizirati u skladu s primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.1.2.3.5. Rezultati u kombiniranom ciklusom moraju se zabilježiti kao m1. U slučaju ispitivanja u skladu s točkom 3.1.2.3.2.1, m1 upravo odgovara rezultatu jednog izvedenog ciklusa izraženom u gramima. U slučaju ispitivanja u skladu s točkom 3.1.2.3.2.2, m1 odgovara zbiru N izvedenih ciklusa u gramima.
3.1.2.3.6. Prosječna masena emisija (M1) u g/km za svaki onečišćivač mora se izračunati za uvjet A
M1 = m1/Dtest1
gdje je Dtest 1 ukupno stvarno prevezene udaljenosti u ispitivanju provedenom pod uvjetom A.
3.1.3. Uvjet B:
3.1.3.1. Kondicioniranje vozila
3.1.3.1.1. Uređaj za pohranjivanje električne energije vozila mora biti ispražnjen u skladu s točkom 3.1.2.1.
3.1.3.1.2. Prije ispitivanja, vozilo treba držati u prostoriji u kojoj se održava relativno stalna temperatura između 293 K i 303 K (20 °C i 30 °C). To kondicioniranje mora trajati najmanje šest sati i nastaviti se sve dok se temperature ulja motora i rashladnog sredstva, ako postoji, ne izjednače s temperaturom prostorije unutar ± 2 K.
3.1.3.2. Ispitni postupak
3.1.3.2.1. Vozilo se mora pokrenutu na način za koji se predviđeno da ga uobičajeno upotrebljava vozač. Prvi ciklus započinje postupkom pokretanja vozila.
3.1.3.2.2. Uzorkovanje započinje (BS) prije ili na početku postupka pokretanja vozila i prestaje kako je određeno u primjenjivom ispitnom postupku (kraj uzorkovanja (ES) (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.1.3.2.3. Vozilo mora voziti u skladu s primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.1.2.4. Ispušni plinovi moraju se analizirati u skladu s primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.1.3.2.5. Rezultati u kombiniranom ciklusom za uvjet B moraju se zabilježiti kao m2.
3.1.3.2.6. Prosječna emisija u g/km za svaki onečišćivač za uvjet B mora se izračunati (M2) na sljedeći način:
M2 = m2/Dtest2
gdje je Dtest2 ukupno stvarno prevezene udaljenosti u ispitivanju provedenom pod uvjetom B.
3.1.4. Rezultati ispitivanja
3.1.4.1. U slučaju ispitivanja u skladu s točkom 3.1.2.3.2.1 ponderirane se vrijednosti moraju se izračunati prema izrazu:
M = (De · M1 + Dav · M2)/(De + Dav)
u kojem je:
M = masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru
M1 = prosječna masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru s potpuno napunjenim uređajem za pohranjivanje električne energije
M2 = prosječna masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru s uređajem za pohranjivanje električne energije na najmanjoj razini napunjenosti (najveća ispražnjenost)
De = električni doseg vozila u skladu s postupkom, opisanim u Poddodatku 2.
Dav = očekivana prosječna prevezena udaljenost vozila, upotrijebljena u uvjetu B, u vremenskom razdoblju između dva dopunjavanja uređaja za pohranjivanje električne energije:
– 4 km za motocikle kategorije 1 (radni obujam motora < 150 cm3),
– 6 km za motocikle kategorije 2 (radni obujam motora ≥ 150 cm3, Vmax < 130 km/h)
– 10 km za motocikle kategorije 3 (radni obujam motora ≥ 150 cm3, Vmax > 130km/h).
3.1.4.2. U slučaju ispitivanja u skladu s točkom 3.1.2.3.2. ponderirane vrijednosti moraju se izračunati prema izrazu:
M = (Dovc · M1 + Dav · M2)/(Dovc + Dav)
u kojem je:
M = masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru
M1 = prosječna masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru s potpuno napunjenim uređajem za pohranjivanje električne energije
M2 = prosječna masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru s uređajem za pohranjivanje električne energije na najmanjoj razini napunjenosti (najveća ispražnjenost)
Dovc = doseg vozila s vanjskim punjenjem (OVC-doseg) u skladu s postupkom, opisanim u Poddodatku 2.
Dav = očekivana prosječna prevezena udaljenost vozila, upotrijebljena u uvjetu B u vremenskom razdoblju između dva dopunjavanja uređaja za pohranjivanje električne energije:
– 4 km za motocikle kategorije 1 (radni obujam motora < 150 cm3),
– 6 km za motocikle kategorije 2 (radni obujam motora ≥ 150 cm3, Vmax < 130 km/h)
– 10 km za motocikle kategorije 3 (radni obujam motora ≥ 150 cm3, Vmax > 130km/h).
3.2. Hibridno električno vozilo s vanjskim punjenjem (OVC HEV) sa sklopkom za izbor načina rada
3.2.1. Dva ispitivanja moraju se provesti pod sljedećim uvjetima:
Uvjet A: ispitivanje se mora obaviti s potpuno napunjenim uređajem za pohranjivanje električne energije.
Uvjet B: ispitivanje se mora obaviti s uređajem za pohranjivanje električne energije na najmanjoj razini napunjenosti (najveća ispražnjenost)
Krivulja razine napunjenosti (SOC) uređaja za pohranjivanje električne energije tijekom različitih faza ispitivanja tipa I. prikazana je u Poddodatku 3.
3.2.1.3 Sklopka za izbor načina rada mora se postaviti u položaje u skladu sa sljedećom tablicom:
Raspoloživi načini rada |
– Potpuno električni – Hibridni (1) |
- Potpuno na gorivo – Hibridni (1) |
- Potpuno električni – Potpuno na gorivo – Hibridni (1) |
- Hibridni način rada n … – Hibridni način rada m |
Položaj sklopke za izbor načina rada u uvjetu A (najveća razina napunjenosti) |
- Hibridni (1) |
- Hibridni (1) |
- Hibridni (1) |
- Hibridni način rada pretežno s električnim pogonom |
Položaj sklopke za izbor načina rada u uvjetu B (najmanja razina napunjenosti) |
- Hibridni (1) |
- Na gorivo |
Na gorivo |
- Hibridni način rada pretežno s pogonom na gorivo | |
(1) Kad je na raspolaganju više »hibridnih načina rada«, mora se upotrebljavati postupak u krajnjem desnom stupcu. [2] Hibridni način rada pretežno s električnim pogonom: Hibridni način za koji se može dokazati da ima najveću potrošnju električne energije od svih hibridnih načina rada koji se mogu birati pri ispitivanju u skladu s uvjetom A treba se odrediti na temelju podataka koje osigura proizvođač, a u suglasnosti s tehničkom službom. [3] Hibridni način rada pretežno s pogonom na gorivo: Hibridni način za koji se može dokazati da ima najveću potrošnju goriva od svih hibridnih načina rada koji se mogu birati pri ispitivanju u skladu s uvjetom B, treba se odrediti na temelju podataka koje osigura proizvođač, a u suglasnosti s tehničkom službom. |
3.2.2. Uvjet A:
3.2.2.1. Ako je potpuno električni doseg vozila veći nego u jednom potpunom ciklusu, ispitivanje tipa I. može se na zahtjev proizvođača obaviti s potpuno električnim načinom rada, uz prethodni suglasnost tehničke službe. U to slučaju, vrijednost m1 u točci 3.2.2.4.5 iznosi 0.
3.2.2.2. Postupak započinje pražnjenjem uređaja za pohranjivanje električne energije vozila.
3.2.2.2.1. Ako je vozilo opremljeno s potpuno električnim načinom rada, pražnjenje uređaja za pohranjivanje električne energije može se postići vožnjom vozila sa sklopkom u položaju za potpuno električni način rada (na ispitnoj stazi, dinamometru s valjcima, itd.) s ustaljenom brzinom koja odgovara 70% ± 5 % najveće brzine koju navede proizvođač. Pražnjenje se zaustavlja u jednom od sljedećih slučajeva:
(a) kad vozilo ne može voziti s 65 % najveće brzine;
(b) kad standardno ugrađeni instrumenti signaliziraju vozaču da se vozilo mora zaustaviti;
(c) kad je prevezena udaljenost od 100 km.
3.2.2.2.2. Ako vozilo nije opremljeno za potpuno električni način rada, pražnjenje uređaja za pohranjivanje električne energije mora se postići vožnjom vozila:
(a) pri ustaljenoj brzini od 50 km/h ili najvećoj brzini vozila u potpuno električnom načinu rada dok se ne pokrene motor s unutarnjim izgaranjem hibridnog električnog vozila;
(b) ili, ako vozilo ne može postići ustaljenu brzinu od 50 km/h bez pokretanja motora s unutarnjim izgaranjem, brzina se mora smanjivati sve dok vozilo ne mogne voziti ustaljenom brzinom tek nešto nižom od one pri kojoj se motor s unutarnjim izgaranjem pokrene, tijekom određenog vremena odnosno prijeđene udaljenost (treba odrediti zajedničkim dogovorom između tehničke službe i proizvođača);
(c) ili u skladu s preporukom proizvođača.
Motor s unutarnjim izgaranjem mora se isključiti u roku od 10 sekunda nakon što se automatski pokrene.
3.2.2.3. Kondicioniranje vozila
3.2.2.3.1. Prije ispitivanja, vozilo treba držati u prostoriji u kojoj se održava relativno stalna temperatura između 293 K i 303 K (20 °C i 30 °C). To kondicioniranje mora trajati najmanje šest sati i nastaviti se sve dok se temperature ulja motora i rashladnog sredstva, ako postoji, ne izjednače s temperaturom prostorije unutar ± 2 K i dok se uređaj za pohranjivanje električne energije potpuno ne napuni u skladu s postupkom propisanim u točki 3.1.2.2.
3.1.2.3.2. Tijekom stabilizacije temperature, uređaj za pohranjivanje električne energije mora se puniti koristeći uobičajeni postupak noćnog punjenja kako je opisan u točci 4.1.2 Poddodatka 2.
3.2.2.4. Ispitni postupak
3.2.2.4.1. Vozilo se mora pokrenutu na način za koji se predviđeno da ga uobičajeno upotrebljava vozač. Prvi ciklus započinje početkom postupkom pokretanja vozila.
3.2.2.4.2. Mogu se upotrijebiti ispitni postupci određeni u točci 3.1.2.4.2.1 ili u točki 3.1.2.4.2.2.
3.2.2.4.2.1. Uzorkovanje započinje (BS) prije ili na početku postupka pokretanja vozila i prestaje kako je određeno u primjenjivom ispitnom postupku (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a (kraj uzorkovanja (ES)).
3.2.2.4.2.2. Uzorkovanje započinje (BS) prije ili na početku pokretanja vozila i nastavlja se tijekom određenog broja ponovljenih ispitnih ciklusa. Prestaje na kraju završnoga razdoblja praznog hoda kad uređaj za pohranjivanje električne energije dosegne razinu najmanje napunjenosti u skladu s niže određenim kriterijem (kraj uzorkovanja (ES)).
Bilanca električne energije Q (Ah), koja se izmjeri uporabom postupka koji je opisan u Poddodatku 1., upotrebljava se za određivanje trenutka kad se postigne najmanja razina napunjenosti uređaja za pohranjivanje električne energije.
Smatra se da je najmanja razina napunjenosti uređaja za pohranjivanje električne energije dosegnuta u N-tom ispitnom ciklusu, ako bilanca električne energije izmjerena tijekom N+1 ispitnog ciklusa ne pokazuje pražnjenje veće od 3%; izraženo kao postotak nazivnoga kapaciteta uređaja za pohranjivanja energije (u Ah) u najvećoj razini napunjenosti.
Na zahtjev proizvođača, mogu se obaviti dodatni ispitni ciklusi i njihovi rezultati uključiti u izračune opisane u točkama 3.1.2.4.5 i 3.1.2.4.6, pod uvjetom da bilanca električne energije za svaki dodatni ispitni ciklus pokaže manje pražnjenje uređaja za pohranjivanje električne energije nego u prethodnom ciklusu.
Između dvaju ciklusa dopušteno je razdoblje stabilizacije temperature od 10 minuta najviše.
3.2.2.4.3. Vozilo mora voziti u skladu s primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.2.2.4.4. Ispušni plinovi moraju se analizirati u skladu s primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.2.2.4.5. Rezultati u kombiniranom ciklusom moraju se zabilježiti kao m1. U slučaju ispitivanja u skladu s točkom 3.2.2.4.2.1, m1 upravo odgovara rezultatu jednog izvedenog ciklusa izraženom u gramima. U slučaju ispitivanja u skladu s točkom 3.2.2.4.2.2, m1 odgovara zbiru N izvedenih ciklusa u gramima.
3.2.2.4.6. Prosječna masena emisija (M1) u g/km za svaki onečišćivač mora se izračunati za uvjet A.
M1 = m1/Dtest1
gdje je Dtest1 ukupno stvarno prevezene udaljenosti u ispitivanju provedenom pod uvjetom A.
3.2.3. Uvjet B:
3.2.3.1. U slučaju da vozilo ima mogućnost rada na različitim hibridnim načinima rada (npr. sportski, ekonomični, gradski, izvangradski, itd.), sklopka se mora namjestiti u položaj za hibridni način rada pretežno s pogonom na gorivo (vidi 3. napomenu u točki 3.2.1.3.).
3.2.3.2. Kondicioniranje vozila
3.2.3.2.1. Uređaj za pohranjivanje električne energije vozila mora biti ispražnjen u skladu s točkom 3.2.2.2.
3.2.3.2.2. Prije ispitivanja, vozilo treba držati u prostoriji u kojoj se održava relativno stalna temperatura između 293 K i 303 K (20 °C i 30 °C). To kondicioniranje mora trajati najmanje šest sati i nastaviti se sve dok se temperature ulja motora i rashladnog sredstva, ako postoji, ne izjednače s temperaturom prostorije unutar ± 2 K.
3.2.3.3. Ispitni postupak
3.2.3.3.1. Vozilo se mora pokrenutu na način za koji se predviđeno da ga uobičajeno upotrebljava vozač. Prvi ciklus započinje postupkom pokretanja vozila.
3.2.3.3.2. Uzorkovanje započinje (BS) prije ili na početku postupka pokretanja vozila i prestaje kako je određeno u primjenjivom ispitnom postupku (kraj uzorkovanja (ES)) (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.2.3.3.3. Vozilo mora voziti u skladu s primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.2.3.3.4. Ispušni plinovi moraju se analizirati u skladu s primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.2.3.3.5. Rezultati u kombiniranom ciklusom za uvjet B moraju se zabilježiti kao m2.
3.2.3.3.6. Prosječna emisija u g/km za svaki onečišćivač za uvjet B mora se izračunati (M2) na sljedeći način:
M2 = m2/Dtest2
gdje je Dtest2 ukupno stvarno prevezene udaljenosti u ispitivanju provedenom pod uvjetom B.
3.2.4. Rezultati ispitivanja
3.2.4.1. U slučaju ispitivanja u skladu s točkom 3.1.2.3.2.1, ponderirane vrijednosti moraju se izračunati prema izrazu:
M = (De · M1 + Dav · M2)/(De + Dav)
u kojem je:
M = masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru
M1 = prosječna masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru s potpuno napunjenim uređajem za pohranjivanje električne energije
M2 = prosječna masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru s uređajem za pohranjivanje električne energije na najmanjoj razini napunjenosti (najveća ispražnjenost)
Dovc = doseg vozila s vanjskim punjenjem (OVC-doseg) u skladu s postupkom, opisanim u Poddodatku 2.
Dav = očekivana prosječna prevezena udaljenost vozila, upotrijebljena u uvjetu B u vremenskom razdoblju između dva dopunjavanja uređaja za pohranjivanje električne energije:
– 4 km za motocikle kategorije 1 (radni obujam motora < 150 cm3),
– 6 km za motocikle kategorije 2 (radni obujam motora ≥ 150 cm3, Vmax < 130 k/h)
– 10 km za motocikle kategorije 3 (radni obujam motora ≥ 150 cm3, Vmax > 130 km/h).
3.2.4.2. U slučaju ispitivanja u skladu s točkom 3.2.2.4.2.2 ponderirane vrijednosti moraju se izračunati prema izrazu:
M = (Dovc · M1 + Dav · M2)/(Dovc + Dav)
u kojem je:
M = masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru
M1 = prosječna masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru s potpuno napunjenim uređajem za pohranjivanje električne energije izračunana prema točki 3.1.2.3.6.
M2 = prosječna masena emisija onečišćivača u gramima po kilometru s uređajem za pohranjivanje električne energije na najmanjoj razinu napunjenosti (najveće pražnjenje) izračunanoj prema točki 3.2.3.3.6.
Dovc = doseg vozila s vanjskim punjenjem u skladu s postupkom opisanim u Poddodatku 2.
Dav = očekivana prosječna prevezena udaljenost vozila, upotrijebljena u uvjetu B u vremenskom razdoblju između dva dopunjavanja uređaja za pohranjivanje električne energije:
– 4 km za motocikle kategorije 1 (radni obujam motora < 150 cm3),
– 6 km za motocikle kategorije 2 (radni obujam motora ≥ 150 cm3, Vmax < 130 k/h)
– 10 km za motocikle kategorije 3 (radni obujam motora ≥ 150 cm3, Vmax > 130 km/h).
3.3. Hibridno električno vozilo s unutarnjim punjenjem (NOVC HEV), bez sklopke za izbor načina rada
3.3.1. Hibridna električna vozila s unutarnjim punjenjem (NOVC HEV), bez sklopke za izbor načina rada ispituju se u hibridnom načinu rada u skladu s Prilogom I.
3.3.2. Vozilo se mora voziti u skladu primjenjivim ispitnim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
3.4. Hibridno električno vozilo s unutarnjim punjenjem (NOVC HEV), sa sklopkom za izbor načina rada
3.4.1. Hibridna električna vozila s unutarnjim punjenjem (NOVC HEV), sa sklopkom za izbor načina rada, ispituju se u hibridnom načinu rada, u skladu s Prilogom I. Ovoga Pravilnika. Ako je moguće više načina rada, ispitivanje se provode u onom načinu koji se automatski namjesti kad se zakrene ključ za paljenje motora (uobičajeni način rada). Na temelju uputa koje dostavlja proizvođač, tehnička služba se mora uvjeriti da su granične vrijednosti zadovoljene u svim hibridnim načinima rada.
3.4.2. Vozilo se mora voziti u skladu primjenjivim postupkom (Dodatak 1. ili Dodatak 1.a).
4. Postupci ispitivanja tipa II.
4.1. Vozilo se mora ispitati u skladu s postupkom ispitivanja opisanim u Dodatku 2.
Poddodatak 1. Načini mjerenja bilance električne energije baterija hibridnih električnih vozila s vanjskim (OVC) i unutarnjim (NOVC) punjenjem.
1. Svrha
1.1. Svrha je ovoga Poddodatka da opiše postupak i potrebnu instrumentaciju za mjerenje bilance električne energije hibridnih električnih vozila s vanjskim punjenjem (OVC HEV) i hibridnih električnih vozila s unutarnjim punjenjem (NOVC HEV).
2. Mjerna oprema i instrumentacija
2.1 Tijekom ispitivanja koja su opisana u točkama 3.1 do 3.4, mora se izmjeriti struja baterije sa strujnim pretvornikom sa stezaljkama i u zatvorenoj izvedbi. Strujni pretvornik (tj. osjetilo struje bez opreme za prikupljanje podataka) mora imati točnost najmanje 0,5% izmjerene vrijednosti ili 0,1 % najveće vrijednosti na ljestvici.
Za potrebe toga ispitivanja ne smiju se upotrebljavati dijagnostičke ispitne naprave proizvođača izvorne opreme (OEM – original equipment manufacturer).
2.1.1. Strujni pretvornik mora se postaviti na jedan od vodiča priključenih izravno na bateriju. Za jednostavno mjerenje struje baterije s pomoću vanjske mjerne opreme, proizvođači trebaju po mogućnosti ugraditi u vozilo odgovarajuće sigurne i dostupne priključne točke. Ako to nije izvodivo, proizvođač je dužan pomoći tehničkoj službi osiguravanjem sredstava za spajanje na gore opisan način strujnoga pretvornika na vodiče spojene na bateriju.
2.1.2. Izlazna vrijednost strujnoga pretvornika mora se uzorkovati s frekvencijom od najmanje 5 Hz. Izmjerena struja mora se integrirati po vremenu, što omogućuje da se dobije izmjerena vrijednost Q, izražena u ampersatima (Ah).
2.1.3. Temperatura na mjestu osjetila mora se izmjeriti i uzorkovati s istom frekvencijom uzorkovanja kao i struja, tako de se ta vrijednost može upotrijebiti za možebitnu kompenzaciju klizanja strujnih pretvornika i, kad je primjenjivo, naponskoga pretvornika koji se upotrebljava za pretvaranje izlazne vrijednosti strujnoga pretvornika.
2.2. Popis instrumenata (proizvođač, br. modela, serijski br.) koje je proizvođač upotrijebio za određivanje kad je dosegnuta najmanja razina napunjenosti baterije tijekom postupka ispitivanja koji je određen u točkama 3.1 i 3.2 i posljednji datumi umjeravanja instrumenata (kadar je primjenjivo) moraju se dostaviti tehničkoj službi.
3. Postupak mjerenja
3.1. Mjerenje struje baterije počinje istodobno s početkom ispitivanja i završava izravno nakon što vozilo preveze potpuni vozni ciklus.
Poddodatak 2. Metoda mjerenja električnoga dosega vozila s hibridnim električnim pogonom i dosega vanjskoga punjenja (OVC doseg) vozila s hibridnim električnim pogonom
1. Mjerenja električnoga dosega
Metoda mjerenja opisana u ovom Poddodatku omogućava mjerenje električnoga dosega, izražena u km vozila s hibridnim električnim pogonom s vanjski izvorom punjenja (OVC HEV).
2. PARAMETRI, JEDINICE I TOČNOST MJERENJA
Parametri, jedinice i točnost mjerenja moraju biti sljedeći
Parametar |
Jedinica |
Točnost |
Razlučivanje |
Vrijeme |
s |
+/– 0,1 s |
0,1 s |
Udaljenost |
m |
+/– 0,1 % |
1 m |
Temperatura |
°C |
+/– 1 °C |
1 °C |
Brzina |
km/h |
+/– 1 % |
0,2 km/h |
Masa |
kg |
+/– 0,5 % |
1 kg |
Bilanca električne energije |
Ah |
+/– 0,5 % |
0,3 % |
3. Ispitni uvjeti
3.1. Stanje vozila
3.1.1. Gume na vozilu moraju biti napuhane do tlaka koji odredi proizvođač vozila za gume na temperaturi okoline.
3.1.2. Viskozitet ulja za mehaničke pokretne dijelove treba biti u skladu sa specifikacijama proizvođača vozila.
3.1.3. Uređaji za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju i pomoćni uređaju moraju biti isključeni, osim onih koji su potrebni za ispitivanje i običajno rad vozila po danu.
3.1.4. Svi sustavi za pohranjivanje energije koji su potrebni za druge svrhe osim za pogon vozila moraju se napuniti do njihove najviše razine prema specifikaciji proizvođača.
3.1.5. Ako baterije djeluju pri temperaturi koja je veća od temperature okoline, vozač mora slijediti postupak koji je preporučio proizvođač vozila kako bi se temperatura baterije držala u uobičajenom radnom području.
Predstavnik proizvođača mora moći potvrditi da sustav regulacije topline baterije nije oštećen niti izvan funkcije.
3.1.6. Vozilo mora imati prevezenih najmanje 300 km tijekom sedam dana prije ispitivanja s onim baterijama koji su ugrađeni u ispitno vozilo.
3.2. Klimatski uvjeti
Pri ispitivanju koje se izvodi na otvorenom prostoru temperatura okoline mora biti između 5 °C i 32 °C. Ispitivanja u zatvorenom prostoru izvode se pri temperaturi između 20 °C i 30 °C.
4. Radni postupci
Ispitni postupak sastoji se iz sljedećih koraka:
(a) početno punjenje baterije;
(b) primjena ciklusa i mjerenja električnoga dosega.
Ako je vozilo potrebno premještati između koraka, treba ga pogurati na sljedeće ispitno mjesto (bez obnovljivoga punjenja).
4.1. Početno punjenje baterije
Punjenje baterije sastoji iz sljedećih postupaka:
Napomena: »Početno punjenje baterije« odnosi se na prvo punjenje baterije pri preuzimanju vozila.
U slučaju više kombiniranih ispitivanja ili mjerenja obavljenih uzastopno, prvo obavljeno punjenje predstavlja »početno punjenje baterije«, dok se sjedeće može izvesti u skladu s postupkom »uobičajenoga noćnoga punjenja« (opisana u točci 4.1.2.1).
4.1.1. Pražnjenje baterije
4.1.1.1. Za hibridno električno vozilo s vanjskim punjenjem bez sklopke za izbor načina rada, proizvođač treba osigurati sredstva za izvođenje mjerenja, tijekom kojih vozilo djeluje u potpuno električnom načinu rada. Postupak počinje s pražnjenjem uređaja za pohranjivanje električne energije u vozilu tijekom vožnje:
(a) pri ustaljenoj brzini od 50 km/h dok se ne pokrene motor na gorivo hibridnog električnog vozila;
(b) ili, ako vozilo ne može postići ustaljenu brzinu od 50 km/h bez pokretanja motora s unutarnjim izgaranjem, brzina se mora smanjivati sve dok vozilo ne mogne voziti ustaljenom brzinom tek nešto nižom od one pri kojoj se motor s unutarnjim izgaranjem pokrene, tijekom određenog vremena, odnosno prijeđene udaljenosti (treba odrediti zajedničkim dogovorom između tehničke službe i proizvođača);
(c) ili u skladu s preporukom proizvođača.
Motor s unutarnjim izgaranjem mora se isključiti u roku od 10 sekunda nakon što se automatski pokrene.
4.1.1.2. Za hibridno električno vozilo s vanjskim punjenjem (OVC HEV), sa sklopkom za izbor načina rada:
4.1.1.2.1. Ako je vozilo opremljeno za potpuno električni način rada, postupak započinje s pražnjenjem uređaja za pohranjivanje električne energije u vozilu tijekom vožnje sa sklopkom u položaju za potpuno električni način rada, ustaljenom brzinom od 70 % ± 5 % od najviše tridesetminutne brzine vozila. Pražnjenje se zaustavlja u jednom od sljedećih slučajeva:
(a) kad vozilo ne može voziti pri 65 % svoje najveće tridesetminutne brzine,
(b) ili ako standardni ugrađeni instrumenti upozoravaju vozača da zaustavi vozilo,
(c) ili nakon prevezenih 100 km.
4.1.1.2.2. Ako je vozilo nije opremljeno za potpuno električni način rada, proizvođač treba osigurati sredstva za izvođenje mjerenja, tijekom kojih vozilo radi u potpuno električnom načinu rada. Pražnjenje uređaja za pohranjivanje električne energije mora se dosegnuti vožnjom vozila:
(a) pri ustaljenoj brzini od 50 km/h dok se ne pokrene motor na gorivo hibridnog električnog vozila;
(b) ili, ako vozilo ne može postići ustaljenu brzinu od 50 km/h bez pokretanja motora s unutarnjim izgaranjem, brzina se mora smanjivati sve dok vozilo ne mogne voziti ustaljenom brzinom tek nešto nižom od one pri kojoj se motor s unutarnjim izgaranjem pokrene, tijekom određenog vremena, odnosno prijeđene udaljenosti (treba odrediti zajedničkim dogovorom između tehničke službe i proizvođača);
(c) u skladu s preporukom proizvođača.
Motor s unutarnjim izgaranjem mora se isključiti u roku od 10 sekunda nakon što se automatski pokrene.
4.1.2. Primjena uobičajenoga noćnoga punjenja
Za hibridno električno vozilo s vanjskim punjenjem, uređaj za pohranjivanje električne energije puni se u skladu sa sljedećim postupkom.
4.1.2.1. Postupak uobičajenoga noćnoga punjenja
Punjenje se provodi:
(a) s ugrađenim punjačem, ako postoji;
(b) ili s vanjskim punjačem koji je preporučio proizvođač, upotrebljavajući načina punjenja koji je propisan za uobičajeno punjenje;
(c) pri temperaturi okoline između 20 °C i 30 °C.
Taj postupak ne uključuje sve vrste posebnih punjenja koja bi se mogla obaviti automatski ili ručno, kao na primjer, izjednačavajuća ili servisna punjenja. Proizvođač mora potvrditi da tijekom ispitivanja nije bio primijenjen postupak posebnoga punjenja.
4.1.2.2. Kriterij za završetak punjenja
Kriterij za završetak punjenja odgovara vremenu punjenja 12 sati, osim oko serijski ugrađeni instrumenti jasno upozoravaju vozača da uređaj za pohranjivanje električne energije još nije potpuno napunjen.
U tom slučaju, najveće vrijeme = 3 x deklarirani kapacitet baterije (Wh)/snaga mrežnog napajanja (W).
4.2. Izvođenje ciklusa i mjerenje dosega
4.2.1. Za određivanje električnoga dosega hibridnoga električnoga vozila
4.2.1.1. Odgovarajući ispitni slijed kako je opisano u točci 2. Priloga II. Ovoga Pravilnika, i propisano mijenjanje stupnjeva prijenosa, primjenjuje se na dinamometru namještenim kako je opisano u Dodatku 1. Priloga II. Ovoga Pravilnika., dok se kriterij za završetak ispitivanja ne dosegne.
4.2.1.2. Pri brzini većoj od 50 km/h ili najvećoj brzini u potpuno električnom načinu rada, kako je odredio proizvođač, kad vozilo ne dosegne potrebno ubrzanje ili brzinu ispitnoga ciklusa, pedala za snagu treba ostati u položaju potpuno otvorena zaklopke za snagu (tzv. ‘’WOT’’), dok se ponovno ne dosegne referentna krivulja.
4.2.1.3. Za mjerenje električnoga dosega tijekom vožnje, kraj ispitnog kriterija je dosegnut kada vozilo ne može dosegnuti ciljnu krivulju do 50 km/h, ili najveću brzinu u potpuno električnom načinu rada, kako je odredio proizvođač, ili kada standardni ugrađeni instrumenti upozore vozača da zaustavi vozilo, ali kada je uređaj za pohranjivanje električne energije dosegnuo svoju najmanju razinu napunjenosti. U tom slučaju vozilo treba usporiti na 5 km/h, tako da se otpusti pedala za snagu, bez doticanja kočnice, i nakon toga zaustaviti kočenjem.
4.2.1.4. Radi uzimanja u obzir fizioloških potreba, dopuštena su do tri prekida u ukupnom trajanju najviše 15 minuta između ispitnih sljedova.
4.2.1.5. Na kraju ispitivanja, izmjerena prevezena udaljenost De u km samo s elektromotorom, zaokružena na najbliži cijeli broj, predstavlja električni doseg hibridnoga električnoga vozila.
Ako tijekom ispitivanja vozilo djeluje istodobno u električnom i hibridnom načinu, razdoblja djelovanja u električnom načinu određuju se mjerenjem struje na brizgaljkama ili u sustavu paljenja.
4.2.2. Za određivanje OVC dosega hibridnoga električnoga vozila
4.2.2.1. Odgovarajući ispitni slijed kako je opisano u točci 2. Priloga II. Ovoga Pravilnika, i propisano mijenjanje stupnjeva prijenosa, primjenjuje se na dinamometru namještenim kako je opisano u Dodatku 1. ili Dodatku 1.a Priloga II. Ovoga Pravilnika., dok se kriterij za završetak ispitivanja ne dosegne.
4.2.2.2. Za mjerenje OVC dosega tijekom vožnje, kraj ispitivanja je dosegnut kada baterija dosegne svoju najmanju razinu napunjenosti u skladu s kriterijima određenim u Poddodatku 1. Vožnja se nastavlja dok se ne dosegne završni prazni hod.
4.2.2.3. Radi uzimanja u obzir fizioloških potreba, do tri prekida dopuštena su između ispitnih sljedova u ukupnom trajanju najviše 15 minuta.
4.2.2.4. Na kraju ispitivanja, izmjerena prevezena udaljenost u km, zaokružena na najbliži cijeli broj, predstavlja OVC doseg (Dovc) hibridnoga električnoga vozila.
Poddodatak 3 Krivulja razine napunjenosti (SOC) uređaja za pohranjivanje električne energije za ispitivanje tipa I. za hibridna električna vozila s vanjskim punjenjem (OVC HEV)
Uvjet A za ispitivanje tipa I.
1. početna razina napunjenosti uređaja za pohranjivanje električne energije
2. pražnjenje u skladu s točkama 3.1.2.1 i 3.2.2.2 Dodatka 3.
3. punjenje tijekom stabilizacije temperature u skladu s točkama 3.1.2.2.2. i 3.2.2.3.2. Dodatka 3.
4. ispitivanje u skladu s točkama 3.1.2.3 i 3.2.2.4 Dodatka 3.
Uvjet B za ispitivanje tipa I.
1. početna razina napunjenosti
2. pražnjenje u skladu s točkama 3.1.2.1 i 3.2.2.2 Dodatka 3.
3. punjenje tijekom stabilizacije temperature u skladu s točkama 3.1.2.2.2. i 3.2.2.3.2. Dodatka 3.
4. ispitivanje u skladu s točkama 3.1.2.3 i 3.2.2.4 Dodatka 3.’
Članak 3.
Novi tipovi hibridnih električnih vozila s obzirom na emisiju onečišćivača zraka mogu se homologirati, uvoziti i stavljati na tržište ako zadovoljavaju zahtjeve ovoga Pravilnika.
Odredbe stavka 1. ovoga članka primjenjivat će se od 1. travnja 2011. godine za sva nova hibridna električna vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj.
Članak 4.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-02/10-02/18
Urbroj: 558-04-2/1-10-8
Zagreb, 20. rujna 2010.
Ravnatelj Državnog zavoda mjeriteljstvo dr. sc. Krešimir Buntak, v. r.
[1](*) Pravilnik preuzima sadržaj Direktive Komisije 2009/108/EZ od 17. prosinca 2009. kojom se radi prilagođavanja tehničkom napretku mijenja Direktiva 2002/24/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o određenim sastavnim dijelovima i značajkama motornih vozila na dva ili tri kotača.
(**) Radi jednostavnije uporabe, Pravilnik TPV 212, razdijeljen je na 12 dijelova od kojih se svaki odnosi na jednu zasebnu cjelinu. Ovaj dio odnosi se na mjere protiv onečišćavanja zraka koje prouzrokuju motorna vozila na dva ili tri kotača, Poglavlje 5. Direktive 97/24/EZ.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2010_09_111_2927.html