Baza je ažurirana 16.12.2024. 

zaključno sa NN 123/24

EU 2024/2679

NN 04/09 od 09.01.2009. Pravilnik o postupku homologacije određenih sastavnih dijelova i značajki motornih vozila na dva ili tri kotača TPV 212 (izdanje 01) - dio 1: gume za motorna vozila na dva ili tri kotača i njihova ugradba

 

DRŽAVNI ZAVOD ZA MJERITELJSTVO

Temeljem članka 275. stavak 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« broj 67/08) ravnatelj Državnog zavoda za mjeriteljstvo donosi

 

PRAVILNIK O POSTUPKU HOMOLOGACIJE ODREĐENIH SASTAVNIH DIJELOVA I ZNAČAJKI MOTORNIH VOZILA NA DVA ILI TRI KOTAČA TPV 212 (IZDANJE 01)[1](*)

DIO 1.: gume za motorna vozila na dva ili tri kotača i njihova ugradba (**)

Članak 1.

Ovim Pravilnikom uređuje se postupak homologacije guma za motorna vozila kategorije L (1), uključujući i njihovu ugradbu.

Članak 2.

Tehnički zahtjevi u postupku homologacije navedeni su u Prilogu I., točka 2., i u Prilogu II., a postupak homologacije u točki 1. Priloga I. i člancima 7. – 9. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila na dva ili tri kotača. Prilozi I., II. i III. čine sastavni dio ovog Pravilnika.

Članak 3.

Tijelo nadležno za homologaciju guma za motorna vozila na dva ili tri kotača, uključujući i njihovu ugradbu, u smislu odredaba Pravilnika je Državni zavod za mjeriteljstvo (u daljnjemu tekstu: Zavod).

Članak 4.

Zavod će dodijeliti certifikat o homologaciji tipu gume, odnosno tipu vozila s obzirom na ugradbu guma, ako zadovoljava zahtjeve sadržane u ovome Pravilniku.

Obrazac certifikata o homologaciji za tip gume prikazan je u Dodatku 2. Priloga I., a za tip vozila s obzirom na ugradbu guma u Dodatku 2. Priloga II. ovoga Pravilnika

Članak 5.

Nove gume i vozila s obzirom na ugradbu guma mogu se homologirati te uvoziti i stavljati na tržište ako zadovoljavaju zahtjeve ovoga Pravilnika.

Članak 6.

Zavod može ovlastiti pravnu ili fizičku osobu za obavljanje poslova tehničke službe ako ispunjava sljedeće uvjete:

– da zadovoljava zahtjeve norme HRN EN ISO/IEC 17025 za osposobljenost ispitnih laboratorija za područje ispitivanja prema zahtjevima ovoga Pravilnika,

– da može dokazati poznavanje metoda i postupaka ispitivanja sadržanih u prilozima II i III. ovoga Pravilnika,

– da ima najmanje jednog djelatnika školske spreme VII/1 strojarskoga smjera.

Članak 7.

Za gume i vozila s obzirom na ugradbu guma prihvaćaju se i homologacije dodijeljene prema zahtjevima Pravilnika TPV 212.00 – Dio 1., a za gume i prema zahtjevima Pravilnika UN-ECE 75.

Članak 8.

Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o postupku homologacije određenih sastavnih dijelova i značajki motornih vozila na dva ili tri kotača TPV 212 (izdanje 00) – Dio 1.: gume za motorna vozila na dva ili tri kotača i njihova ugradba (»Narodne novine« br. 12/07).

Članak 9.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od njegove objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-02/08-02/32

Urbroj: 558-06/2-08-1

Zagreb, 15. prosinca 2008.

Ravnatelj Državnog zavoda za mjeriteljstvo Mirko Vuković, dipl. ing., v. r.

PRILOG I.

OPĆE ODREDBE ZA HOMOLOGACIJU TIPA SASTAVNOG DIJELA GUMA

1. ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU TIPA SASTAVNOG DIJELA

1.1. Zahtjev za homologaciju tipa sastavnog dijela za tip gume mora sadržavati precizne pojedinosti o tipu gume na koji će se postaviti oznaka homologacije tipa sastavnog dijela.

1.2. Za svaki tip gume taj zahtjev mora sadržavati precizne pojedinosti za:

1.2.1. oznaku veličine gume prema definiciji u točki 1.16 Priloga II.,

1.2.2. trgovačku oznaku ili naziv,

1.2.3. vrstu uporabe: uobičajena, posebna, za snijeg ili moped,

1.2.4 strukturu gume (dijagonalna, s prekriženim pojasima, radialna),

1.2.5. oznaku brzinske kategorije,

1.2.6. indeks nosivosti,

1.2.7. gumu je li namijenjena za uporabu sa zračnice ili bez nje,

1.2.8. gumu je li »uobičajena« ili »pojačana«,

1.2.9. broj slojeva (»ply-rating«) za posebne motocikle,

1.2.10. vanjske dimenzije: ukupna širina gume i ukupni promjer,

1.2.11. naplatke na koje se guma može ugraditi,

1.2.12. mjerni i ispitni naplatak,

1.2.13. ispitni tlak i tlak za mjerjenje,

1.2.14. koeficient X koji je naveden u točki 1.19 Priloga II.

1.2.15. gume koje su označene kodnim slovom ‘V’ u oznaci veličine i predviđene su za brzine preko 240 km/h, ili za gume koje su označene kodnim slovom ‘V’ u oznaci veličine i predviđene su za brzine preko 270 km/h, najveću brzinu koju je dopustio proizvođač i nosivost dopuštenu za tu najveću brzinu. Najveća dopuštena brzina i ogovarajući indeks nosivosti moraju biti prikazani u certifikatu o homologaciji tipa (Dodatak 2. ovoga Priloga).

1.3. Zahtjev za homologaciju tipa sastavnog dijela mora biti popraćen crtežima ili fotografijama u tri primjerka koji prikazuju uzorak gaznog sloja i plašta napuhane gume ugrađene na mjerni naplatak te odgovarajuće dimenzije (vidi točke 3.1.1 i 3.1.2 u Prilogu II.) tipa gume dostavljene na homologaciju. Također mora biti popraćen izvještajem o ispitivanju koji je izdao ispitni laboratorij ili s dva uzorka tipa gume prema izboru tijela nadležnog za homologaciju.

1.4. Proizvođač može zatražiti izmjenu ili dopunu certifikata o homologaciji tipa sastavnog dijela na druge tipove preinačanih guma.

1.5. Ovaj Pravilnik primjenjuje se na nove tipove guma konstruirane samo za ‘necestovnu’ uporabu i označene s ‘NHS’ (nisu za uporabu na autocesama) ili za natjecanja.

2. OZNAKE

Uzorci tipa guma dostavljenih na homologaciju tipa sastavnog dijela moraju nositi jasno vidljivu i neizbrisivu trgovačku oznaku ili naziv podnositelja zahtjeva i moraju imati dostatan prostor za oznaku homologacije tipa sastavnog dijela.

3. OZNAKA HOMOLOGACIJE TIPA SASTAVNOG DIJELA

3.1. Sve gume koje odgovaraju tipu gume koji je homologiran kao sastavni dio prema ovom Pravilniku moraju nositi odgovarajuću oznaku homologacije tipa sastavnog dijela opisanu u Prilogu 5. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila na dva ili tri kotača.

Vrijednost ‘a’ kojom se određuju dimenzije pravokutnika i brojeva i slova koji čine tu oznaku ne smije biti manja od 2 mm.

4. PREINAKE TIPA GUME

4.1. Prenaka uzorka gaznog sloja gume ne iziskuje ponavljanje ispitivanja propisanih u Prilogu II.

DODATAK 1.

Opisni dokument za tip gume namijenjene za motorna vozila na dva ili tri kotača

(treba priložiti uz zahtjev za homologaciju tipa sastavnoga dijela)

Broj narudžbe (određuje podnositelj zahtjeva): ................................

Zahtjev za homologaciju tipa sastavnoga dijela za tip gume namijenjene za motorna vozila na dva ili tri kotača mora sadržavati sljedeće:

– podatak o proizvođaču gume,

– podatke navedene u točkama 1.2.1 do 1.2.15 ovoga Priloga.

DODATAK 2

Certifikat o homologaciji tipa sastavnog dijela za tip gume namijenjene za motorna vozila na dva ili tri kotača

Naziv tijela nadležnog za homologaciju

Homologacija tipa sastavnog dijela br.: ..................... izmjena ili dopuna br.: .......................

1. Marka ili trgovačka oznaka gume:

2. Tip gume: (1)

3. Naziv i adresa proizvođača:

4. Ako je potrebno, ime i adresa ovlaštenoga predstavnika proizvođača

5. Gume dostavljene na ispitivanje dana:

Izvještaj o ispitivanju br.: ...... tehničke službe: ...... Datum: .....

6. Homologacija je tipa sastavnog dijela dodijeljena/proširena/odbijena(2)

7. Mjesto:

8. Datum:

9. Potpis:

PRILOG II.

DEFINICIJE, OZNAKE I ZAHTJEVI

1. DEFINICIJE

Za svrhu ovog Pravilnika:

1.1. »tip gume« označava gume koje se međusobno bitno ne razlikuju a obzirom na:

1.1.1. marku ili trgovački naziv,

1.1.2. oznaku veličine gume,

1.1.3, vrstu uporabe (uobičajena: za gume namijenjene za uobičajenu uporabu na cesti; posebna: za gume posebne namjene za uporabu na cesti ili izvan ceste; za snijeg ili mopede),

1.1.4. strukturu (dijagonalna ili bias-ply s prekriženim pojasima, radijalna),

1.1.5 oznaku brzinske kategorije,

1.1.6 indeks nosivosti,

1.1.7 dimenzije poprečnog presjeka kad je guma ugrađena na propisani naplatak;

1.2. »struktura gume« označava tehničke značajke karkase gume. Razlikuju se sljedeće strukture gume:

1.2.1 »dijagonalna« ili bias-ply (cross-ply) označava strukturu gume kojoj kordne niti dopiru do stopa i koje su poredane tako da čine izmjenične kutove vidljivo manje od 90o u odnosu na središnju crtu gaznog sloja

1.2.2 »s prekriženim pojasima« (bias-belted) označava dijagonalnu strukturu gume kod koje je karkasa ograničena pojasom sastavljenim od dvaju ili više slojeva gotovo nerastezljivih kordnih niti koje čine izmjenične kutove približno jednakim onim na karkasi,

1.2.3 »radijalna« označava strukturu gume kojoj kordne niti dopiru do stopa i poredane su tako da oblikuju kutove od oko 90o u odnosu na središnju crtu gaznog sloja i kojoj je karkasa stabilizirana kružnim, gotovo nerastezljivim obodnim pojasom

1.2.4. »pojačana« označava strukturu gume kod koje je karkasa otpornija u odnosu na karkasu uobičajene gume;

1.3. »stopa« označava dio gume čiji oblik i konstrukcija omogućuju da se guma prilagodi naplatku i da se na njemu održava(1);

1.4 »kord« označava niti od kojih su sastavljena platna slojeva u gumi (1).

1.5 »sloj« označava platno od usporednih gumiranih niti korda (1),

1.6. »karkasa« označava dio gume ispod gaznog sloja i bokova gume, koji kad je guma napuhana nosi opterećenje (1),

1.7. »gazni sloj« označava dio gume koji je u izravnome dodiru s tlom(1),

1.8. »bok« označava dio gume koji se nalazi između gaznog sloja i područja koje je predviđeno da ga pokriva naplatak kotača (1);

1.9. »žlijeb gaznog sloja« je prostor između dva susjedna rebra ili bloka u uzorku gaznog sloja (1);

1.10. »glavni žljebovi« označava široke žljebove u središnjem dijelu gaznog sloja;

1.11. »širina presjeka (S)« označava linearnu udaljenost između vanjskih rubova bokova napuhane gume, ne računajući reljef koji čine oznake, ukrasi, zaštitne vrpce ili rebra (1);

1.12. »ukupna širina« označava linearnu udaljenost između vanjskih rubova bokova napuhane gume, uključujući natpise, ukrase, zaštitne vrpce ili rebra (1); ukupna širina kod guma čija je širina gaznog sloja veća od širine presjeka širina je gaznog sloja;

1.13. »visina presjeka (H)« označava razmak jednak polovini razlike vanjskoga promjera gume i nazivnoga promjera naplatka(1);

1.14. »nazivni omjer oblika (Ra)« označava stostruku vrijednost broja dobivenu dijeljenjem nazivne visine presjeka s nazivnom visinom presjeka (S1), kad su obje izražene istom mjernom jedinicom;

1.15. »vanjski promjer (D)« označava ukupni promjer nove napuhane gume (1);

1.16. »oznaka veličine gume« označava oznaku koja prikazuje:

1.16.1. nazivnu širinu presjeka (S1) (izraženu u milimetrima, osim u slučaju tipova guma za koje je oznaka veličine gume prikazana u prvome stupcu tablica iz Dodatka 4. ovog Priloga),

1.16.2. nazivni omjer oblika (Ra), osim za određene tipove guma čije su oznake veličine dane u prvome stupcu tablica iz Dodatka 4. ovoga Priloga.

1.16.3. odgovarajući broj (d) koji označava nazivni promjer naplatka i odgovara njegovu promjeru izraženu kodnom oznakom (broj manji od 100) ili u milimetrima (brojevi veći od 100)

1.16.3.1. vrijednosti u milimetrima oznake (d) izražene kodnom oznakom su ove:

Kodna oznaka ‘d’ izražena s jednom ili dvije znamenke koja predstavlja nazivni promjer naplatka

Odgovarajuća vrijednost u mm

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

102

127

152

178

203

229

254

279

305

330

356

381

406

432

457

482

508

533

559

584

1.17. »nazivni promjer naplatka (d)« je promjer naplatka na koji je predviđena ugradba gume (1);

1.18. »naplatak« je nosač gume sa zračnicom, ili gume bez zračnice, na koji naliježu stope gume (1);

1.19 »teoretski naplatak« je zamišljeni naplatak čija je širina jednaka umnošku koeficijenta X i nazivne širine presjeka gume. Vrijednost X mora odrediti proizvođač gume;

1.20 »mjerni naplatak« je naplatak na koji se mora postaviti guma radi mjerenja dimenzija;

1.21 »ispitni naplatak« je naplatak na koji se mora postaviti guma radi ispitivanja;

1.22 »čupanje« je odvajanje kidanjem komada gume iz gaznog sloja;

1.23 »odvajanje korda« je razdvajanje korda od njegove gumene obloge;

1.24. »odvajanje slojeva« je razdvajanje susjednih slojeva platna;

1.25. »odvajanje gaznog sloja« označava odvajanje gaznog sloja od karkase;

1.26. »indeks nosivosti« označava broj koji pokazuje najveće dopušteno opterećenje koje guma može nositi pri brzini koja odgovara određenoj brzinskoj kategoriji, kad se upotrebljava u skladu s radnim uvjetima koje je odredio proizvođač. Popis tih indeksa i odgovarajućih opterećenja dan je u Dodatku 3. Priloga II;

1.27. »tablica promjene nosivosti u zavisnosti od brzine« označava tablicu u Dodatku 7. Priloga II. koja pokazuje, kao funkcija indeksa nosivosti i nosivosti pri nazivnoj brzini, promjene nosivosti gume kada se upotrebljava pri brzinama različitim od one koja odgovara nazivnoj brzinskoj kategoriji;

1.28. »brzinska kategorija« označava

1.28.1. brzinu izraženu oznakom brzinske kategorije kako je prikazano u točki 1.28.2,

1.28.2. propisane brzinske kategorije navedene su u ovoj tablici:

Oznaka brzinske kategorije

Odgovarajuća brzina (km/h)

B

F

G

J

K

L

M

N

P

Q

R

S

T

U

H

V

W

50

80

90

100

110

120

130

140

150

160

170

180

190

200

210

240

270

1.28.3 Gume prikladne za najveće brzine iznad 240 km/h označene su slovom V ili Z koje je postavljeno u oznaci veličine gume ispred oznake strukture gume.

1.29. »guma za snijeg« označava gumu s uzorkom i strukturom koji su primarno konstruirani za bolje ponašanje na blatu, svježem snijegu ili bljuzgavici od uobičajenih guma. Uzorak gaznog sloja guma za snijeg općenito se sastoji od žljebova i/ili blokova koji su više razmaknuti nego kod uobičajene gume;

1.30. MST (višenamjenska guma) označava tip višenamjenske gume, ili drugim riječima gumu prikladnu za uporabu na cesti i izvan ceste;

1.31 »najveće opterećenje« označava najveću masu koju guma može nositi:

1.31.1 Za brzine koje nisu veće od 130 km/h najveće opterećenje ne smije prekoračiti vrijednost koja odgovara indeksu nosivosti na gumi koji je dan u tablici ‘promjena nosivosti u zavisnosti od brzine’ (vidi točku 1.27) uzimajući u obzir oznaku brzinske kategorije gume i brzinu koju može postići vozilo na koje je ugrađena guma.

1.31.2. Za brzine koje su veće od 130 km/h, ali koje ne prekoračuju 210 km/h najveće opterećenje ne smije prekoračiti vrijednost mase koja odgovara indeksu nosivosti na gumi.

1.31.3. U slučaju guma konstruiranih za brzine veće od 210 km/h, ali koje ne prekoračuju 270 km/h, najveće opterećenje ne smije prekoračiti postotak mase koja odgovara indeksu nosivosti na gumi i koji je dan u donjoj tablici, uzimajući u obzir oznaku brzinske kategorije gume i najveću konstrukcijsku brzinu vozila na koje će guma biti ugrađena.

Najveća brzina

(km/h) (1)

Najveća nosivost (%)

Oznaka brzinske kategorije V

Oznaka brzinske kategorije W (3)

210

220

230

240

250

260

270

100

95

90

85

(80) (2)

(75) (2)

(70) (2)

100

100

100

100

95

85

75

(1) Linearna interpolacija najvećeg opterećenja dopuštena je za međuvrijednosti brzina

(2) Primjenjuje se samo za gume označene kodnom oznakom ‘V’ unutar oznake veličine i do najveće brzine koju je odredio proizvođač gume (vidi točku 1.2.15 u Prilogu I.).

(3) Primjenjuje se također za gume označene kodnom oznakom ‘V’ unutar oznake veličine.

1.31.4 Za brzine veće od 270 km/h najveće opterećenje ne smije prekoračiti vrijednost za masu koju navede proizvođač gume, uzimajući u obzir dopuštenu brzinu gume.

Linearna interpolacija najvećeg opterećenja primjenjuje se za međuvrijednosti brzina između 270 km/h i najveće brzine koju je dopustio proizvođač gume.

1.32. »guma za moped« označava gumu koja je primarno konstruirana za ugradbu na mopede;

1.33 »guma za motocikle« označava gumu koja je primarno konstruirana za ugradbu na motocikle;

1.34. »opseg kotrljanja (Cr)« označava teoretsku duljinu koju prijeđe središte (os) kotača vozila pri jednom punom okretaju gume a dobije se iz ove jednadžbe:

Cr = f x D, u kojoj je:

D vanjski promjer gume u skladu s oznakom veličine gume navedene u točki 3.1.2 u ovom Prilogu

f = 3,02 za gume za koje je kodna oznaka promjera naplatka veća od 13, ili jednaka

3,03 za radijalne gume za koje kodna oznaka promjera naplatka nije veća od 12

2,99 za dijagonalne ili bias-ply (cross-ply) gume ili za gumu s prekriženim pojasima za koje kodna oznaka promjera naplatka nije veća od 12.

2. OZNAKE

2.1 Najmanje na jednom od svojih bokova gume moraju nositi sljedeće oznake:

2.1.1 marku ili trgovački naziv;

2.1.2 oznaku veličine gume prema točki 1.16;

2.1.3 ovu oznaku strukture gume:

2.1.3.1 za dijagonalne ili bias ply (cross-ply) gume, bez oznake ili slovo D’ ispred kodne oznake promjera naplatka;

2.1.3.2 za gume sa strukturom prekriženih pojasa, slovo »B« ispred kodne oznake promjera naplatka i, neobvezno, riječi »BIAS-BELTED«

2.1.3.3 za radijalne gume, slovo »R« ispred oznake nazivnoga promjera naplatka i, neobvezno, riječ »RADIAL«

2.1.4 oznaku brzinske kategorije gume u obliku znaka propisanoga u točki 1.28.2;

2.1.5 indeks nosivosti kako je određeno u točki 1.26;

2.1.6 natpis »TUBELESS« kad se radi o gumi namijenjenoj za uporabu bez zračnice;

2.1.7 riječ »REINFORCED« ili »REINF« ako je pojačanog tipa

2.1.8. datum proizvodnje koji se sastoji od tri znamenke, gdje dvije prve pokazuju tjedan, a treća godinu proizvodnje. Taj podatak treba biti prikazan samo na jednom boku.

2.1.9. oznaku M+S, M.S. ili M&S u slučaju gume za snijeg;

2.1.10. oznaku MST u slučaju višenamjenske gume;

2.1.11. natpis MOPED, CIKLOMOTORE i CYCLOMOTEUR kad je guma konstruirana za mopede;

2.1.12. Gume predviđene za brzine veće od 240 km/h moraju biti označene odgovarajućom slovnom kodnom oznakom V ili Z ovisno što je primjenjivo (vidi točku 1.31.3), u oznaci veličine gume i ispred oznake strukture (vidi točku 2.1.3);

2.1.13 Gume predviđene za brzine veće od 240 km/h (ili 270 km/h) moraju nositi u zagradama oznaku indeksa nosivosti (vidi točku 2.1.5) za uporabu pri brzini 210 km/h (ili 240 km/h) i odgovarajuću oznaku brzinske kategorije (vidi točku 2.1.4) prema sljedećem:

V u slučaju guma označenih slovnom kodnom oznakom V unutar oznake veličine,

W u slučaju guma označenih slovnom kodnom oznakom W unutar oznake veličine.

2.2 U Dodatku 2. dan je primjer rasporeda oznaka gume.

2.3 Na gumama mora biti oznaka homologacije sastavnoga dijela, čiji je izgled prikazan u točki 4.5 Priloga I.

2.4 Oznake navedene u točki 2.1 i oznaka homologacije tipa sastavnog dijela propisana u točki 3. Priloga I. moraju biti izljevene (reljefno) na ili (izdubljeno) u gumu. One moraju biti jasno čitljive.

3. ZAHTJEVI ZA GUME

3.1 Dimenzije guma

3.1.1 Širina presjeka

3.1.1.1 Osim u slučaju iz točke 6.1.2.2, širina presjeka izračunava se pomoću ove formule:

S = S1 + K (A -A1)

u kojoj je:

S = širina presjeka izražena u mm, mjerena na mjernome naplatku

S1 = nazivna širina presjeka u mm, koja je navedena na boku gume u oznaci veličine gume

A = širina mjernog naplatka izražena u mm, koju je proizvođač naveo u tehničkom opisu

A1 = širina teoretskog naplatka izražena u mm

Umnožak vrijednosti S1 i faktora »X« koji je odredio proizvođač uzima se za A1, dok se za K uzima vrijednost 0,4.

3.1.1.2 Međutim, kad je oznaka veličine gume dana u prvome stupcu tablica u Dodatku 4. Priloga II., širinom presjeka (S1) i širinom teoretskog naplatka (A1) smatraju se one širine koje se nalaze u tim tablica nasuprot oznaci veličine gume.

3.1.2. Vanjski promjer gume

3.1.2.1 Vanjski promjer gume je onaj koji se dobije iz ove formule:

D = d + 2H

u kojoj su:

D = vanjski promjer u mm

d = nazivni promjer naplatka izražen u mm

H = nazivna visina presjeka u mm

H = S1 x 0,01 Ra

pri čemu je:

S1 = nazivna širina presjeka

Ra = nazivni omjer oblika

kako je prikazan u oznaci na boku gume u skladu s odredbama točke 2.3.1.

3.1.2.2 Međutim, kod tipova guma za koje je oznaka veličine gume dana u prvome stupcu tablica u Dodatku 4. ovoga Priloga vanjskim promjerom smatra se promjer koji se nalazi u tim tablicama nasuprot oznaci gume.

3.1.3 Postupak mjerenja dimenzija gume

Dimenzije guma moraju se mjeriti kako je propisano u Dodatku 5. ovoga Priloga.

3.1.4 Zahtjevi za širinu presjeka gume

3.1.4.1 Ukupna širina gume može biti manja od širine presjeka S određene u skladu s točkom 3.1.1.

3.1.4.2 Ona može prekoračiti tu vrijednost do vrijednosti navedene u Dodatku 4. ovog Priloga ili, kad oznaka veličine gume nije navedena u tom Dodatku 4., za ove postotke:

3.1.4.2.1 kod guma za mopede, za uobičajenu primjenu na cesti i kod guma za snijeg za motocikle:

+ 10% za promjer naplatka kodne oznake 13 i veće

+ 8% za promjer naplatka kodne oznake koja nije veća od 12;

3.1.4.2.2 kod višenamjenske gume predviđene za ograničenu uporabu na cesti i označenu s MST + 25%.

3.1.5 Zahtjevi za vanjski promjer gume

3.1.5.1 Vanjski promjer gume mora biti unutar vrijednosti najmanjeg i najvećeg promjera koje su navedene u Dodatku 4. ovog Priloga.

3.1.5.2. Kad oznaka veličine gume nije navedena u Dodatku 4. ovog Priloga, vanjski promjer gume ne smije prijeći vrijednosti najmanjeg i najvećeg promjera dobivenih iz ovih formula:

Dmin = d + (2H x a)

Dmaks = d + (2H x b)

u kojima se:

H i d određuju prema točki 3.1.2.1 te a i b prema točkama 3.1.5.2.1 odnosno 3.1.5.2.2:

3.1.5.2.1. za gumu za moped, za uobičajenu uporabu na cesti i za gume za snijeg

a

promjer naplatka 13 i veći 0,97

promjer naplatka koji nije veći od 12 0,93

za višenamjensku gumu 1,00

3.1.5.2.2. za gumu za moped i gumu za uobičajenu primjenu na cesti za motocikl

b

promjer naplatka 12 i veći 1,07

promjer naplatka koji nije veći od 12 1,10

za višenamjensku gumu 1,12

3.2. Ispitivanje izdržljivosti u zavisnosti od nosivosti i brzine

3.2.1. Ispitivanje izdržljivosti u zavisnosti od nosivosti i brzine mora se provesti na gumi prema postupku navedenom u Dodatku 6. Priloga II.

3.2.1.1. Kad je podnesen zahtjev za gume označene kodnom oznakom V u oznaci veličine gume i predviđenoj za brzine preko 240 km/h ili za gume označene kodnom oznakom Z’ oznaci veličine gume i predviđenoj za brzine preko 270 km/h (vidi točku 1.2.15 u Prilogu I.), gornje ispitivanje izdržljivosti treba provesti na gumi pri opterećenju i brzini koje su označene na gumi u zagradama (vidi točku 2.1.13). Drugo ispitivanje izdržljivosti mora se provesti na drugoj gumi istoga tipa pri istom opterećenju i brzini, ako postoje, koje je proizvođač naveo za najveće vrijednosti.

3.2.2. Nakon uspješno provedenoga navedenog ispitivanje izdržljivosti, na gumi nije dopuštena pojava odvajanja gaznog sloja, slojeva platna ili korda, čupanja ili kidanja niti korda.

3.2.3. Vanjski promjer gume izmjeren najmanje šest sati nakon ispitivanja izdržljivosti u zavisnosti od nosivosti i brzine ne smije se razlikovati za više od ± 3,5% od vanjskoga promjera izmjerenog prije ispitivanja.

3.2.4. Ukupna širina gume izmjerena na kraju ispitivanja izdržljivosti u zavisnosti od nosivosti i brzine ne smije prijeći vrijednost navedenu u točki 3.1.4.2.

3.3 Dinamičko povećanje gume

Gume navedene u točki 1.1 Dodatka 8. Priloga II. koje su zadovoljile pri ispitivanju izdržljivosti u zavisnosti od nosivosti i brzine propisanom u točki 3.2.1, moraju se podvrgnuti ispitivanju dinamičkog povećanja obavljenog prema postupku propisanom u ovom Dodatku.

3.4 Kad proizvođač guma proizvedi određeni raspon guma, nije potrebno provođenje ispitivanja izdržljivosti u zavisnosti od nosivosti i brzine i ispitivanju dinamičkog povećanja na svakom tipu gume u tom rasponu. Prepušteno je odluci tijela nadležnog za homologaciju tipa sastavnog dijela da obavi izbor najnepovoljnijeg slučaja.

3.5 Preinaka uzorka gaznog sloja gume nema nužno kao posljedicu ponavljanje ispitivanja navedena u točki 3.3 ovoga Priloga.

3.6 Izmjene i dopune homologacije za gume predviđene za brzine veće od 240 km/h i označene kodnom oznakom ‘V’ u oznaci veličine gume (ili za gume predviđene za brzine veće od 270 km/h i označene kodnom oznakom ‘Z’ u oznaci veličine gume), u pogledu ishođenja certifikata za druge najveće brzine i/ili nosivosti, dopuštena su pod uvjetom da tehnička služba odgovorna za provođenje ispitivanja dostavi novi izvještaj o ispitivanju koji se odnosi na novu najveću brzinu i nosivost. Te nove vrijednosti dopuštene nosivosti i brzine moraju biti navedene u Dodatku 2. Priloga I.

DODATAK 1.

Slika s objašnjenjima

(vidi točku 1. u ovom Prilogu)

DODATAK 2.

Raspored oznaka na gumi

Primjer oznaka što ih moraju imati homologirani tipovi guma

b ≥ 4 mm

b 100/80 B 18 53S TUBELESS M + S 013

Te oznake određuju gumu:

– kojoj je nazivna širina presjeka 100,

– kojoj je nazivni omjer oblika 80,

– strukture s prekriženim pojasima (B),

– za koju je nazivni promjer naplatka 457 mm, za koji je kodna oznaka 18,

– kojoj je nosivost 206, što odgovara indeksu nosivosti 53 (vidi popis u Dodatku 3.),

– brzinske kategorije S (najveća brzina 180 km/h)

– koja se može ugraditi bez zračnice (»tubeless«)

– koja pripada tipu za »snijeg« (M+S)

– koja je proizvedena u prvom tjednu 1993. godine (3).

Način postavljanja i redoslijed oznaka koje čine oznaku gume mora biti ovaj:

a) oznaka veličine gume, koja podrazumijeva nazivnu širinu presjeka, nazivni omjer oblika, oznaku tipa strukture, kad je potrebno, i nazivni promjer naplatka, mora biti poredana na način kako je to pokazano u gornjemu primjeru tj.: 100/80 B 18;

b) indeks nosivosti i oznaka brzinske kategorije moraju biti postavljeni u blizini oznake veličine gume. Mogu biti ispred, iza, iznad ili ispod oznake veličine gume.

c) oznake »TUBELESS«, »REINFORCED« i »M+S«, MS ili M & S i MST i/ili MOPED, CICLOMOTORE ili CYCLOTEUR mogu biti razmaknute od oznake dimenzija.

d) U slučaju guma predviđenih za brzine preko 240 km/h, kodne oznake V ili Z, (ako je potrebno), moraju biti označene ispred oznake strukture (npr. 140/60ZR18). Referentni indeks nosivosti i oznaka brzinske kategorije moraju biti označeni unutar zagrada ako se primjenjuju (vidi točku 2.1.13 Priloga II.).

DODATAK 3.

Popis indeksa nosivosti i odgovarajućih dopuštenih najvećih masa

A = indeks nosivosti

B = odgovarajuća najveća masa (kg)

A

B

A

B

A

B

A

B

0

45

31

109

61

257

91

615

1

46,2

32

112

62

265

92

630

2

47,5

33

115

63

272

93

650

3

48,7

34

118

64

280

94

670

4

50

35

121

65

290

95

690

5

51,5

36

125

66

300

96

710

6

53

37

128

67

307

97

730

7

54,5

38

132

68

315

98

750

8

56

39

136

69

325

99

775

9

58

40

140

70

335

100

79

10

60

41

145

71

345

101

825

11

61,5

42

150

72

355

102

850

12

63

43

155

73

365

103

875

13

65

44

160

74

375

104

900

14

67

45

165

75

387

105

925

15

69

46

170

76

400

106

950

16

71

47

175

77

412

107

975

17

73

48

180

78

425

108

1000

18

75

49

185

79

437

109

1030

19

77,5

50

190

80

450

110

1060

20

80

51

195

81

462

111

1090

21

82,5

52

200

82

475

112

1120

22

85

53

206

83

487

113

1150

23

87,5

54

212

84

500

114

1180

24

90

55

218

85

515

115

1215

25

92,5

56

224

86

530

116

1250

26

95

57

230

87

545

117

1285

27

97,5

58

236

88

560

118

1320

28

100

59

243

89

580

119

1360

29

103

60

250

90

600

120

1400

30

106

           

DODATAK 4.

Oznake i dimenzije određenih tipova guma

(vidi točke 3.1.1.2, 3.1.2.2, 3.1.4.2 i 3.1.5.1 Priloga II.)

TABLICA 1. A

Gume za mopede

Opisi i promjer naplatka do kodne oznake 12

Oznaka veličine gume

Širina teoretskoga naplatka (kodna oznaka)

(A1)

Ukupni promjer (mm)

Širina nazivnoga presjeka (S1) (mm)

Najveća ukupna širina

(mm)

Dmin

D

Dmax

2 –12

2 ¼ –12

2 ½ – 8

2 ½ – 9

2 ¾ – 9

3 – 10

3 – 12

1,35

1,50

1,75

1,75

1,75

2,10

2,10

413

425

339

365

375

412

463

417

431

345

371

381

418

469

426

441

356

382

393

431

482

55

62

70

70

73

84

84

59

67

76

76

79

91

91

TABLICA 1. B

Gume za motocikle

Opisi i promjer naplatka do kodne oznake 12

Oznaka veličine gume

Širina teoretskoga naplatka (kodna oznaka)

(A1)

Ukupni promjer (mm)

Širina nazivnoga presjeka (S1) (mm)

Najveća ukupna širina

(mm)

Dmin

D

Dmax

2,50–8

2,50–9

2,50–10

2,50–12

1,50

328

354

379

430

338

364

389

440

352

378

403

451

65

70

2,75–8

2,75–9

2,75–10

2,75–12

1,75

338

364

389

440

348

374

399

450

363

383

408

462

71

77

3,00–4

3,00–5

3,00–6

3,00–7

3,00–8

3,00–9

3,00–10

3,00–12

2,10

241

266

291

317

352

378

403

454

251

276

301

327

362

388

413

464

264

291

314

342

378

401

422

473

80

86

3,25–8

3,25–9

3,25–10

3,25–12

2,50

362

388

414

465

372

398

424

475

386

412

441

492

88

95

3,50–4

3,50–5

3,50–6

3,50–7

3,50–8

3,50–9

3,50–10

3,50–12

2,50

264

289

314

340

376

402

427

478

274

299

324

350

386

412

437

488

291

316

341

367

397

430

448

506

92

99

4,00–5

4,00–6

4,00–7

4,00–8

4,00–10

4,00–12

2,50

314

339

365

401

452

505

326

351

377

415

466

517

346

368

394

427

478

538

105

113

4,50–6

4,50–7

4,50–8

4,50–9

4,50–10

4,50–12

3,00

364

390

430

456

481

532

376

402

442

468

493

544

398

424

464

490

515

568

120

130

5,00–8

5,00–10

5,00–12

3,50

453

504

555

465

516

567

481

532

583

134

145

6,00–6

6,00–7 6,00–8

6,00–9

4,00

424

450

494

520

436

462

506

532

464

490

534

542

154

166

TABLICA 2.

Gume za motocikle i mopede

Uobičajeni profil

Oznaka veličine gume

Širina teoretskoga naplatka (kodna oznaka)

(A1)

Ukupni promjer (mm)

Širina nazivnoga presjeka (S1)

(mm))

Najveća ukupna širina

(mm)

Dmin

D

Dmax(1)

Dmax(2)

(1)

(2)

1¾–19

1,20

582

589

597

605

50

54

58

2–14

2–15

2–16

2–17

2–18

2–19

2–20

2–21

2–22

1,35

461

486

511

537

562

588

613

638

663

468

493

518

544

569

595

620

645

670

477

501

526

552

577

603

628

653

680

484

509

534

560

585

611

636

661

686

55

58

63

2¼–14

2¼–15

2¼–16

2¼–17

2¼–18

2¼–19

2¼–20

2¼–21

2¼–22

1,50

474

499

524

550

575

601

626

651

677

482

507

532

558

583

609

634

659

685

492

517

540

566

591

617

642

667

695

500

525

550

576

601

627

652

677

703

62

66

71

2½–14

2½–15

2½–16

2½–17

2½–18

2½–19

2½–20

2½–21

2½–22

1,60

489

514

539

565

590

616

641

666

692

498

523

548

574

599

625

650

675

701

508

533

558

584

609

635

660

685

711

520

545

570

596

621

647

672

697

723

68

72

78

2¾–14

2¾–15

2¾–16

2¾–17

2¾–18

2¾–19

2¾–20

2¾–21

2¾–22

1,85

499

524

549

575

600

626

651

676

702

508

533

558

584

609

635

660

685

711

518

545

568

594

621

645

670

695

721

530

555

580

606

631

657

682

707

733

75

80

86

3–16

3–17

3–18

3–19

1,85

560

586

611

637

570

596

621

647

582

608

633

659

594

620

645

671

81

86

93

3¼–16

3¼–17

3¼–18

3¼–19

2,15

575

601

626

652

586

612

637

663

598

624

651

675

614

640

665

691

89

94

102

TABLICA 3.

Gume za motocikle

Uobičajeni profil

Oznaka veličine gume

Širina teoretskoga naplatka

(kodna oznaka)

(A1)

Ukupni promjer (mm)

Širina nazivnoga presjeka (S1)

(mm)

Najveća ukupna širina

(mm)

Dmin

D

Dmax(1)

Dmax(2)

(1)

(2)

(2)

2,00–14

2,00–15

2,00–16

2,00–17

2,00–18

2,00–19

1,20

460

485

510

536

561

587

466

491

516

542

567

593

478

503

528

554

579

605

 

52

57

60

65

2,25–14

2,25–15

2,25–16

2,25–17

2,25–18

2,25–19

1,60

474

499

524

550

575

601

480

505

530

556

581

607

492

517

542

568

593

619

496

521

546

572

597

623

61

67

70

75

2,50–14

2,50–15

2,50–16

2,50–17

2,50–18

2,50–19

2,50–21

1,60

486

511

536

562

587

613

663

492

517

542

568

593

619

669

506

531

556

582

607

633

683

508

533

558

584

609

635

685

65

72

75

79

2,75–14

2,75–15

2,75–16

2,75–17

2,75–18

2,75–19

2,75–21

1,85

505

530

555

581

606

632

682

512

337

562

588

613

639

689

524

549

574

600

625

651

701

530

555

580

606

631

657

707

75

83

86

91

3,00–14

3,00–15

3,00–16

3,00–17

3,00–18

3,00–19

3,00–21

3,00–23

1,85

519

546

569

595

618

644

694

747

526

551

576

602

627

653

703

754

540

565

590

616

641

667

717

768

546

571

596

622

647

673

723

774

80

88

92

97

3,25–14

3,25–15

3,25–16

3,25–17

3,25–18

3,25–19

3,25–21

2,15

531

556

581

607

630

656

708

538

563

588

614

639

665

715

552

577

602

628

653

679

729

560

585

610

636

661

687

737

89

98

102

108

3,50–14

3,50–15

3,50–16

3,50–17

3,50–18

3,50–19

3,50–21

2,15

539

564

591

617

640

666

716

548

573

598

624

649

675

725

564

589

614

640

665

691

741

572

597

622

648

673

699

749

93

102

107

113

3,75–16

3,75–17

3,75–18

3,75–19

2,15

601

627

652

678

610

636

661

687

626

652

677

703

634

660

685

711

99

109

114

121

4,00–16

4,00–17

4,00–18

4,00–19

2,50

611

637

662

688

620

646

671

697

638

664

689

715

646

672

697

723

108

119

124

130

4,25–16

4,25–17

4,25–18

4,25–19

2,50

623

649

674

700

632

658

683

709

650

676

701

727

660

686

711

737

112

123

129

137

4,50–16

4,50–17

4,50–18

4,50–19

2,75

631

657

684

707

640

666

691

717

658

684

709

734

665

694

719

745

123

135

141

142

5,00–16

5,00–17

5,00–18

5,00–19

3,00

657

683

708

734

666

692

717

743

686

710

735

761

698

724

749

775

129

142

148

157

(1) Gume za uobičajenu cestovnu uporabu.

(2) Gume za posebne namjene i gume za snijeg.

(3) Gume za uobičajenu cestovnu uporabu do uključivo brzinske kategorije P.

(4) Gume za uobičajenu cestovnu uporabu iznad brzinske kategorije P i gume za snijeg.

(5) Gume za posebne namjene.

TABLICA 4.

Gume za motocikle

Niskoprofilne

Oznaka veličine gume

Širina teoretskoga naplatka

(kodna oznaka)

(A1)

Ukupni promjer (mm)

Širina nazivnoga presjeka (S1)

(mm)

Najveća ukupna širina

(mm)

Dmin

D

Dmax(1)

Dmax(2)

(3)

(4)

(5)

3,60–18

3,60–19

2,15

605

631

615

641

628

653

633

658

93

102

108

113

4,10–18

4,10–19

2,50

629

655

641

667

654

679

663

688

108

119

124

130

5,10–16

5,10–17

5,10–18

3,00

615

641

666

625

651

676

643

670

694

651

677

702

129

142

150

157

4,25/85–18

2,50

649

659

673

683

112

123

129

137

4,60–16

4,60–17

4,60–18

2,75

594

619

644

604

630

654

619

642

670

628

654

678

117

129

136

142

(1) Gume za uobičajenu cestovnu uporabu.

(2) Gume za posebne namjene i gume za snijeg.

(3) Gume za uobičajenu cestovnu uporabu do uključivo brzinske kategorije P.

(4) Gume za uobičajenu cestovnu uporabu iznad brzinske kategorije P i gume za snijeg.

(5) Gume za posebne namjene.

TABLICA 5.

Gume za posebne motocikle

Oznaka veličine gume

Širina teoretskoga naplatka

(kodna oznaka)

(A1)

Ukupni promjer (mm)

Širina nazivnoga presjeka (S1) (mm)

Najveća ukupna širina

(mm)

Dmin

D

Dmax

3,00–8C

3,00–10C

3,00–12C

2,10

359

410

459

369

420

471

379

430

479

80

86

3,50–8C

3,50–10C

3,50–12C

2,50

376

427

478

386

437

488

401

452

513

92

99

4,00–8C

4,00–10C

4,00–12C

3,00

405

456

507

415

466

517

427

478

529

108

117

4,50–8C

4,50–10C

4,50–12C

3,50

429

480

531

439

490

541

453

504

555

125

135

5,00–8C

5,00–10C

5,00–12C

3,50

455

506

555

465

516

567

481

532

581

134

145

TABLICA 6.

Gume s niskim tlakom za motocikle

Oznaka veličine gume

Širina teoretskoga naplatka

(kodna oznaka)

(A1)

Ukupni promjer (mm)

Širina nazivnoga presjeka (S1) (mm)

Najveća ukupna širina

(mm)

Dmin

D

Dmax

5,4–6

5,4–10

5,4–12

5,4–14

5,4–16

4,00

373

474

525

576

626

379

481

532

582

633

395

497

547

598

649

135

146

6,7–10

6,7–12

6,7–14

5,00

532

583

633

541

592

642

561

612

662

170

184

TABLICA 7.

Gume za motocikle

Opis i dimenzije američkih guma

Oznaka veličine gume

Širina teoretskoga naplatka (kodna oznaka)

(A1)

Ukupni promjer (mm)

Širina nazivnoga presjeka (S1) (mm)

Najveća ukupna širina

(mm)

Dmin

D

Dmax

MH90–21

1,85

682

686

700

80

89

MJ90–18

MJ90–19

2,15

2,15

620

645

625

630

640

665

89

99

ML90–18

ML90–19

2,15

2,15

629

654

634

659

650

675

93

103

MM90–19

2,15

663

669

685

95

106

MN90–18

2,15

656

662

681

104

116

MP90–18

2,15

667

673

692

108

120

MR90–18

2,15

680

687

708

114

127

MS90–17

2,50

660

667

688

121

134

MT90–16

MT90–17

3,00

3,00

642

668

650

675

672

697

130

144

MU90–15M/C

MU90–16

3,50

3,50

634

659

642

667

665

690

142

158

MV90–15M/C

3,50

643

651

675

150

172

MP85–18

2,15

654

660

679

108

120

MR85–16

2,15

617

623

643

114

127

MS85–18

2,50

675

682

702

121

134

MT85–18

3,00

681

688

709

130

144

MV85–15M/C

3,50

627

635

658

150

172

DODATAK 5.

Postupak mjerenja dimenzija gume

1. Postaviti gumu na mjerni naplatak napuhati je do tlaka (1) koji je naveo njezin proizvođač.

2. Gumu koja je stavljena na mjerni naplatak treba držati na temperaturi koja vlada u laboratoriju najmanje 24 sata.

3. Nakon toga namjestiti tlak na vrijednost navedenu u točki 1.

4. Izmjeriti ukupnu širinu mjernim satom u šest jednako razmaknutih točaka, uzimajući u obzir debljinu zaštitnih rebara ili zaštitnih vrpca.

5. Vanjski promjer određuje se tako da se izmjeri najveći opseg te tako dobivena vrijednost podijeli s brojem Π (3,1416).

DODATAK 6.

Postupak ispitivanja izdržljivosti u zavisnosti od nosivosti i brzine

1. PRIPREMA GUME

1.1 Postaviti novu gumu na mjerni naplatak koji je odredio.

1.2 Napuhati gumu do odgovarajućeg tlaka koji je dan u donjoj tablici:

Ispitni tlak puhanja

Vrsta gume

Simbol brzinske kategorije

Tlak

bar

kPa

MOPEDI

uobičajena

B

2.25

225

pojačana

B

3,00

300

MOTOCIKLI

uobičajena

F, G, J, K

2,50

250

L, M, N, P

2,50

250

Q, R, S

3,00

300

T, U, H, V

3,50

350

pojačana

F, G, J, K L, M, N, P

3,30

330

Q, R, S, T, U, H

3,90

390

POSEBNI MOTOCIKLI

4 PR

F, G, J, K L, M

3,70

370

6 PR

4,50

450

8 PR

5,20

520

(1) Za brzine iznad 240 km/h ispitni tlak je 3,20 bar (320 kPa).

Druge vrste guma moraju se puhati na tlak koji je odredio njihov proizvođač

1.3 Proizvođač guma može uz obrazloženje zahtijevati primjenu ispitnoga tlaka različita od onoga koji je dan u točki 1.2. Guma u takvome slučaju treba biti napuhana na taj tlak (vidi točku 1.12.13 u Prilogu I.).

1.4 Kondicionirati sklop gume i kotača na temperaturi koja vlada u ispitnome laboratoriju najmanje tri sata.

1.5 Ponovno namjestiti tlak u gumi na vrijednost navedenu u točki 1.2 ili 1.3.

2. POSTUPAK ISPITIVANJA

2.1 Postaviti sklop gume i kotača na ispitnu osovinu i nasloniti ga na vanjsku površinu glatkoga valjka promjera 1,70 m ± 1% ili 2 m ± 1%.

2.2 Opteretiti ispitnu osovinu opterećenjem koje iznosi 65% od:

2.2.1 najvećeg opterećenja koje odgovara indeksu nosivosti za gume s oznakama brzinske kategorije do uključivo H,

2.2.2 najvećeg opterećenja kojem je pridružena najveća brzina od 240 km/h za gume s oznakom brzinske kategorije V (vidi točku 1.31.3 u ovom Prilogu),

2.2.3 najvećeg opterećenja kojem je pridružena najveća brzina od 270 km/h za gume s oznakom brzinske kategorije W (vidi točku 1.31.3 u ovom Prilogu),

2.2.4 najvećeg opterećenja kojem je pridružena najveća brzina koju je odredio proizvođač za gume koje mogu podnijeti brzine od 240 km/h (ili 270 km/h, ako je primjenjivo) (vidi točku 1.2.1.1),

2.2.5 u slučaju guma za mopede (oznaka brzinske kategorije B), ispitno opterećenje mora biti 65% na ispitnom valjku promjera 1,70 m, a 67% na ispitnom valjku promjera 2,0 m.

2.3 Tlak u gumi ne smije se namještati tijekom ispitivanja i ispitno opterećenje mora se držati stalnim.

2.4 Za vrijeme ispitivanja temperatura u ispitnome prostoru mora se održavati između 20 °C i 30 °C ili na većoj temperaturi, ako proizvođač to dopusti.

2.5 Program ispitivanja izdržljivosti mora se provesti bez prekida i u skladu s ovim kriterijima:

2.5.1 vrijeme porasta brzine od ništice do početne ispitne brzine: 20 minuta,

2.5.2 početna ispitna brzina: najveća propisana brzina za tip gume umanjena za 30 km/h u slučaju ispitivanja na valjku promjera 2,0 m ili umanjena za 40 km/h ako se ispivanje obavlja na valjku promjera 1,7 m,

2.5.2.1 za gume predviđene za brzine veće od 240 km/h i označene kodnom oznakom V unutar veličine gume (ili 270 km/h i označene kodnom oznakom Z unutar veličine gume), najveća brzina pri drugo ispitivanju je najveća brzina koju je odredio proizvođač (vidi točku 1.2.15 Priloga I.),

2.5.3 postupni porasti brzine: 10 km/h

2.5.4 trajanje ispitivanja za svaku brzinu: 10 minuta

2.5.5 ukopno trajanje ispitivanja: jedan sat

2.5.6 najveća ispitna brzina: najveća predviđena brzina za tip gume, ako se ispitivanje obavlja na valjku promjera 2,0 m i najveća predviđena brzina za tip gume umanjena za 10 km/h, ako se ispitivanje obavlja na valjku promjera 1,7 m.

2.5.7 U slučaju guma za mopede (oznaka brzinske kategorije B), ispitna brzina je 50 km/h, vrijeme za povećanje brzine od 0 do 50 km/h 10 minuta, vrijeme držanja na toj brzini 30 minuta i ukupno trajanje ispitivanja 40 minuta.

2.6 Međutim, ako se obavlja drugo ispitivanje radi određivanja najvećih značajki guma koje mogu podnijeti brzine iznad 240 km/h, primjenjuje se sljedeći postupak:

2.6.1 dvanaest minuta da se od 0 postigne početna ispitna brzina,

2.6.2 dvanaest minuta na početnoj ispitnoj brzini,

2.6.3 deset minuta za postizanje najveće ispitna brzina,

2.6.4 pet minuta na najvećoj ispitnoj brzini.

3. ISTOVRIJEDNI POSTUPCI ISPITIVANJA

Ako se primjenjuje koji drugi postupak ispitivanja različit od opisanog u točki 2., istovrijednost toga postupka mora biti dokazana.

DODATAK 7.

Promjena nosivosti u zavisnosti od brzine

Promjena nosivosti (u postocima)

Brzina (km/h)

Moped

Kodna oznaka promjera naplatka ≤ 12

Kodna oznaka promjera naplatka ≥13

Oznaka brzinske kategorije

Oznaka brzinske kategorije

B

J

K

L

J

K

L

M

N

P i veći

30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

50

0

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

+ 30

60

 

+ 23

+ 23

+ 23

+ 23

+ 23

+ 23

+ 23

+ 23

+ 23

70

 

+ 16

+ 16

+ 16

+ 16

+ 16

+ 16

+ 16

+ 16

+ 16

80

 

+ 10

+ 10

+ 10

+ 10

+ 10

+ 10

+ 10

+ 10

+ 14

90

 

+ 5

+ 5

+ 7,5

+ 5

+ 5

+ 7,5

+ 7,5

+ 7,5

+ 12

100

 

0

0

+ 5

0

0

+ 5

+ 5

+ 5

+ 10

110

 

– 7

0

+ 2,5

 

0

+ 2,5

+ 2,5

+ 2,5

+ 8

120

 

– 15

– 6

0

   

0

0

0

+ 6

130

 

– 25

– 12

– 5

     

0

0

+ 4

140

               

0

0

DODATAK 8.

Metoda određivanja dinamičkog povećanja guma

1. OPSEG I PODRUČJE PRIMJENE

1.1 Ova ispitna metoda primjenjuje se za tipove guma za motocikle, navedene u točki 3.4.1 ovoga Priloga.

1.2 Namijenjena je za određivanje najvećeg povećanja gume zbog učinka centrifugalne sile pri najvećoj dopuštenoj brzini.

2. OPIS ISPITNOG POSTUPKA

2.1 Ispitnu osovinu i naplatak treba provjeriti kako bi se osiguralo da je radijalna ekscentričnost manja od ± 0,5 mm i bočno odstupanje manje od ± 0,5 mm, mjerenjem na vanjskom dijelu sjedišta stope na kotaču.

2.2 Naprava za određivanje obrisa

Svaka naprava (kamera za projiciranje mreže, reflektorska točkasta svjetiljka i drugo), s kojom se može jasno odrediti vanjski obris poprečnog presjeka gume ili njezina ovojnica, okomito na ekvator gume u točki najveće deformacije gaznog sloja.

Ta naprava mora smanjiti deformacije na najmanju mjeru i osigurati stalni (poznati) omjer (K) između tako ocrtanog obrisa i stvarnih dimenzija gume.

Ta naprava omogućava određivanje obrisa gume odnosu na os kotača.

3 OBAVLJANJE ISPITIVANJA

3.1 Pri ispitivanju temperatura u ispitnom prostoru mora se držati između 20 °C i 30 °C, ili veća ako to prihvaća proizvođač gume.

3.2 Gume koje treba ispitati moraju izdržati bez pojave oštećenja ispitivanje izdržljivosti u zavisnosti od nosivosti i brzine u skladu s Dodatkom 6..

3.3 Gume koje treba ispitati treba ugraditi na kotač čiji naplatak odgovara primijenjenoj normi.

3.4 Tlak puhanja gume (ispitni tlak puhanja) mora se namjestiti na vrijednosti navedene u točki 3.4.1.

3.4.1 Dijagonalne ili 'bias ply' gume i gume sa strukturom prekriženih pojasa.

Oznaka brzinske kategorije

Vrsta gume

Ispitni tlak puhanja

bar

kPa

P/Q/R/S

uobičajena

2,50

250

T i veća

uobičajena

2,90

290

3.5 Sklop gume i kotača mora se kondicionirati na temperaturi ispitnog prostora najmanje tri sata.

3.6 Nakon tog kondicioniranja tlak puhanja mora se ispraviti na vrijednost propisanu u točki 3.4.1.

3.7 Sklop gume i kotača mora se ugraditi na ispitnu osovinu i provjeriti da li se slobodno vrti. Guma se može vrtiti s pomoću motora koji djeluje na ispitnu osovinu ili pritiskom na ispitni valjak.

3.8 Cijeli sklop treba ubrzati bez prekida kako bi se unutar pet minuta postigla najveća dopuštena brzina gume.

3.9 Postaviti napravu za određivanje obrisa, vodeći računa da bude okomita na vrtnju (smjer vrtnje) gaznog sloja ispitivane gume.

3.10 Provjeriti odgovara li obodna brzina površine gaznog sloja najvećoj dopuštenoj brzini gume s dopuštenim odstupanjem ± 2%. Držati sklop na ustaljenoj brzini najmanje pet minuta te nakon toga ocrtati obris poprečnog presjeka gume na mjestu najveće deformacije, ili provjeriti da guma ne prelazi ovojnicu.

4. OCJENA REZULTATA

4.1 Ovojnica sklopa gume i kotača mora biti kako je prikazana na primjeru niže.

DRŽAVNI ZAVOD ZA MJERITELJSTVO

Hdyn = Dinamička visina presjeka gume

Uzimajući u obzir točke 3.1.4 i 3.1.5 u ovom Prilogu, niže su navedene sljedeće granične vrijednosti za obris ovojnice:

Oznaka brzinske kategorije

Hdyn (mm)

Vrsta uporabe:

uobičajena

Vrsta uporabe:

za snijeg i posebna

P/Q/R/S

H x 1,10

H x 1,15

T/U/H

H x 1,13

H x 1,18

Iznad 210 km/h

H x 1,16

4.1.1 Glavne dimenzije ovojnice moraju se po potrebi prilagoditi, uzimajući u obzir stalni omjer (K) (vidi točku 2.2).

4.2 Obris deformirane gume pri najvećoj brzini ne smije prelaziti obris ovojnice s obzirom na osi gume.

4.3 Na gumi se ne obavlja nikakvo drugo ispitivanje.

5. Istovrijedni postupci ispitivanja

Ako se primjenjuje koji drugi postupak različit od opisanog u točki 2., njegova istovrijednost mora biti dokazana.

PRILOG III.

ZAHTJEVI ZA VOZILA S OBZIROM NA UGRADBU NJIHOVIH GUMA

1. OPĆI ZAHTJEVI

1.1 U skladu s odredbama točke 2., svaka guma ugrađena na vozilo, uključujući zamjensku gumu, mora biti homologirana u skladu s odredbama ovog Pravilnika.

1.2 Ugradba guma

1.2.1 Sve gume ugrađene na vozilo, moraju biti iste u pogledu elemenata navedenih u točki 1.1.5 Priloga II.

1.2.2 Sve gume ugrađene na istu osovinu moraju biti istoga tipa (vidi točku 1.1 Priloga II.).

1.2.3 Proizvođač vozila mora navesti oznake guma u skladu sa zahtjevima ovog Pravilnika. Ta (te) guma (gume) koju (koje) je proizvođač izradio unutar dopuštenih odstupanja propisanih u točkama 3.1.4, 3.1.5 i 3.3 Priloga II. mora (moraju) se slobodno gibati u za njih predviđenom prostoru. Prostor u kojem se okreće kotač mora omogućavati nesmetano gibanje kad se upotrebljavaju gume najveće dopuštene veličine uzimajući u obzir ograničenja s obzirom na ovjes, uređaj za upravljanje i blatobrane koje je odredio proizvođač.

1.3 Nosivost

1.3.1 U skladu s odredbama u točki 1.31 Priloga II. i uzimajući u obzir zahtjeve navedene u dodatku 7. Priloga II., najveća nosivost svake gume ugrađene na vozilo mora biti jednaka:

– najvećoj dopuštenoj masi na osovini kad je osovina opremljena samo s jednom gumom;

– polovini najveće dopuštene mase na osovini kad je osovina opremljena s dvije gume pojedinačne ugradbe;

– 0,54 puta najveće dopuštene mase na osovini kad je osovina opremljena s dvije gume udvojene ugradbe

– 0,27 puta najveće dopuštene mase na osovini kad je osovina opremljena s dva kompleta gume udvojene ugradbe

s obzirom na najveću dopuštenu masu na osovini prema podacima proizvođača vozila.

1.4 Dopuštena brzina

1.4.1 Svaka guma s kojom je uobičajeno opremljeno vozilo mora imati oznaku brzinske kategorije (vidi točku 1.28 Priloga II.), koja odgovara najvećoj konstrukcijskoj brzini vozila (prema podacima proizvođača vozila uzimajući u obzir dopuštena odstupanja pri provjeri sukladnosti u serijskoj proizvodnji) ili primijenjenoj kombinaciji nosivosti i brzine (vidi točku 1.27 Priloga II.).

1.4.2 Prethodna odredba se ne primjenjuje za vozila koja su uobičajeno opremljena uobičajenim gumama i povremeno s gumama za snijeg ili višenamjenskim gumama.

U tom slučaju oznaka brzinske kategorije za gume za snijeg ili višenamjenske gume mora odgovarati brzini koja je veća od najveće konstrukcijske brzine vozila (prema podacima proizvođača vozila) ili nije manja od 130 km/h (ili oboje)

Međutim, ako je najveća brzina vozila (prema podacima proizvođača vozila) veća od brzine koja odgovara oznaci brzinske kategorije guma za snijeg ili višenamjenske gume, mora biti na uočljivom mjestu u vozilu postavljen za vozača jasno vidljiv natpis s upozorenjem o najvećoj dopuštenoj brzini guma za snijeg.

2. POSEBNI SLUČAJEVI

2.1 Gume homologirane kao sastavni dio u skladu s Pravilnikom TPV 146 mogu se ugrađivati na motocikle s bočnom prikolicom, mopede na tri kotača, tricikle i četverocikle.

2.2 Gume za motocikle mogu se ugrađivati i na mopede.

2.3 U slučaju vozila koje je radi posebnih uvjeta uporabe opremljeno gumama koje nisu gume za motocikle, osobne automobile ili gospodarska vozila, (npr. gume za poljoprivredna i industrijska vozila i gume za potpuno terenska vozila), ne primjenjuju se zahtjevi Priloga II., pod uvjetom da se dokaže tijelu nadležnom za homologaciju da su ugrađene gume prikladne za radne uvjete vozila.

2.4 Gume koje su ugrađene na mopede niskih radnih značajka, prema definiciji u napomeni u Prilogu I. Pravilnika o homologaciji motornih vozila na dva ili tri kotača mogu, zbog posebnih uvjeta uporabe, biti drukčije vrste od onih na koje se primjenjuju zahtjevi ovog Pravilnika, pod uvjetom da se dokaže tijelu nadležnom za homologaciju da su ugrađene gume prikladne za uvjete uporabe vozila.

DODATAK 1.

Opisni dokument s obzirom na ugradbu guma na tip motornog vozila na dva ili tri kotača

(treba priložiti uz zahtjev za homologaciju tipa vozila)

Broj narudžbe (određuje podnositelj zahtjeva): ................................

Zahtjev za homologaciju tipa vozila s obzirom na ugradbu guma na tip motornog vozila na dva ili tri kotača mora sadržavati podatke navedene u Dijelu A Priloga II. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila na dva ili tri kotača., u točkama:

0.1,

0.2,

0.4 do 0.6,

2.3 do 2.3.2.

4.6,

5.2 do 5.2.3.

Dodatno se zahtijevaju sljedeći podaci o gumama:

– oznaka najniže brzinske kategorije koja odgovara najvećoj teoretskoj konstrukcijskoj brzini vozila

– najmanji indeks nosivosti koji odgovara najvećem opterećenju na svakoj gumi

– vrsta uporabe koja odgovara vozilu.

DODATAK 2.

Certifikat o homologaciji tipa vozila s obzirom na ugradbu guma na tip motornog vozila na dva ili tri kotača

OBRAZAC

Naziv tijela nadležnog za homologaciju

Homologacija tipa br.: ................. Izmjena ili dopuna br.: ..................

DIO I.

1. Marka ili trgovačka oznaka vozila:

2. Tip vozila (navesti inačice i izvedbe):

3. Kategorija vozila:

4. Naziv i adresa proizvođača vozila:

5. Ako je potrebno, ime i adresa ovlaštenoga predstavnika proizvođača

6. Vozilo dostavljeno na ispitivanje dana:

Izvještaja o ispitivanju br.: ..... tehničke službe: ...... Datum: .....

7. Homologacija tipa je dodijeljena/proširena/odbijena[2](1)

8. Mjesto:

9. Datum:

10. Potpis:

DIO II.

Dodatni podaci

1. Priložen je popis, koji je priredio proizvođač vozila, svih odgovarajućih inačica i izvedbi (ako ih ima) tipa vozila i odgovarajućih guma koje se ugrađuju na njima. Opis guma mora sadržavati samo sljedeće podatke (navodi se za svaku osovinu posebno, ako je na vozilo ugrađeno više od jedne veličine gume):

– oznaku veličine gume

– vrstu uporabe

– oznaku najniže brzinske kategorije koja odgovara najvećoj konstrukcijskoj brzini vozila:

– najmanji indeks nosivosti koji odgovara najvećem opterećenju na osovini

2. Razlozi za izmjenu ili dopunu homologacije tipa (kad je potrebno).

[1](*) Pravilnik preuzima sadržaj Direktive 97/24/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o određenim sastavnim dijelovima i značajkama motornih vozila na dva ili tri kotača, uključujući izmjene i dopune u Direktivama 2002/51/EZ, i 2006/27/EZ.

(**) Radi jednostavnije uporabe, Pravilnik TPV 212, razdijeljen je na 12 dijelova od kojih se svaki odnosi na jednu zasebnu cjelinu. Ovaj dio odnosi se na gume za motorna vozila na dva ili tri kotača, Poglavlje 1. Direktive.

(1) Definicija vozila i kategorizacija dani su u članku 2. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila na dva ili tri kotača (»Narodne novine« br. 115/04).

[2](1) Prekrižiti što se ne primjenjuje.

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2009_01_4_118.html

Copyright © Ante Borić