MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
Na temelju članka 209. stavka 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«, broj: 67/2008, 48/2010, 74/2011 i 80/2013), ministar unutarnjih poslova donosi
Članak 1.
Ovim se izmjenama i dopunama Programa vozačkog ispita u pravni poredak Republike Hrvatske prenose sljedeće Direktive Europske unije:
– Direktiva 2006/126/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 20. prosinca 2006. o vozačkim dozvolama (preinačena) (Tekst značajan za EGP) (SL L 403, 30. 12. 2006.),
– Direktiva Komisije 2011/94/EU od 28. studenoga 2011. o izmjeni Direktive 2006/126/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o vozačkim dozvolama (SL L 314, 29. 11. 2011.),
– Direktiva Komisije 2012/36/EU od 19. studenoga 2012. o izmjeni Direktive 2006/126/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o vozačkim dozvolama (Tekst značajan za EGP) (SL L 321, 20. 11. 2012.),
– Direktiva Komisije 2013/47/EU od 2. listopada 2013. o izmjeni Direktive 2006/126/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o vozačkim dozvolama (Tekst značajan za EGP) (SL L 261, 3. 10. 2013.).
Članak 2.
U Programu vozačkog ispita (»Narodne novine«, broj: 155/2008., 108/2009., 141/2011. i 83/2013.) u poglavlju III. točki 1. »VOZILO I OPREMA VOZILA« stavci 3., 4. i 5. mijenjaju se i glase:
»Za upravljanje vozilom s ručnim mjenjačem potrebno je položiti ispit vještina i ponašanja na vozilu s ručnim mjenjačem.
»Vozilo s ručnim mjenjačem« znači vozilo koje je opremljeno s papučicom spojke (ili ručicom mjenjača kojom se upravlja ručno za kategorije AM, A1, A2, A) kojom upravlja vozač pri pokretanju, zaustavljanju ili mijenjanju brzina vozila.
Vozila koja ne ispunjavaju naprijed navedene kriterije, tretiraju se kao vozila s automatskim prijenosom (mjenjačem).
Ako kandidat za vozača polaže ispit vještina i ponašanja na vozilu s automatskim mjenjačem, to se bilježi u vozačku dozvolu koja se izdaje na temelju takva ispita. Vozačke dozvole s tim navodom upotrebljavaju se za upravljanje vozilom s automatskim mjenjačem.«.
U točki 1. »VOZILO I OPREMA VOZILA« podtočki 1.1. »Ispitno vozilo pojedine kategorije«, kategorije A1, A2, A, C i CE mijenjaju se i glase:
»Kategorija A1
Motocikl kategorije A1 bez bočne prikolice sa snagom motora do najviše 11 kW i odnosom snage i mase koji ne prelazi 0,1 kW/kg i koji postiže brzinu od najmanje 90 km/h.
Ako motocikl pokreće motor s unutarnjim izgaranjem, radni obujam motora mora iznositi najmanje 120 cm3.
Ako motocikl pokreće električni motor, omjer snage i mase mora biti najmanje 0,08 kW/kg.
Kategorija A2
Motocikl bez bočne prikolice, sa snagom motora od najmanje 20 kW, ali koja ne prelazi 35 kW i omjerom snage i mase koji ne prelazi 0,2 kW/kg.
Ako motocikl pokreće motor s unutarnjim izgaranjem, radni obujam motora mora iznositi najmanje 400 cm3.
Ako motocikl pokreće električni motor, omjer snage i mase vozila mora biti najmanje 0,15 kW/kg.
Kategorija A
Motocikl bez bočne prikolice, čija je masa bez tereta veća od 180 kg, snage motora najmanje 50 kW. Do 31. prosinca 2018. može se koristiti i motocikl kategorije A, čija je masa bez tereta manja od 180 kg, a snaga motora najmanje 40 kW.
Ako motocikl pokreće motor s unutarnjim izgaranjem, radni obujam motora mora iznositi najmanje 600 cm3.
Ako motocikl pokreće električni motor, omjer snage i mase vozila mora biti najmanje 0,25 kW/kg.
Kategorija C
Vozilo kategorije C s najvećom dopuštenom masom od najmanje 12.000 kg, duljine od najmanje 8 m, širine od najmanje 2,40 m koje može postići brzinu najmanje 80 km/h; opremljeno ABS sustavom kočenja, mjenjačem kojim vozač mora ručno mijenjati brzine te tahografom kako je predviđeno Uredbom Vijeća (EEZ) br. 3821/85 od 20. prosinca 1985. o tahografu u cestovnom prometu (SL L 370, 31.12.1985.), (dalje u tekstu: Uredba (EEZ) br. 3821/85); prostor za smještaj tereta mora biti zatvoren i najmanje širok i visok kao kabina vozila; vozilo mora biti opterećeno kako bi ukupna masa iznosila najmanje 10 000 kg.
Kategorija CE
Kombinacija ispitnog vozila kategorije C i priključnog vozila duljine najmanje 7,5 m ili tegljač s poluprikolicom; takva kombinacija vozila mora imati najveću dopuštenu masu od najmanje 20 000 kg, duljinu najmanje 14 m, širinu najmanje 2,4 m te mogu postići brzinu od najmanje 80 km/h; opremljena ABS sustavom kočenja, mjenjačem kojim vozač mora mijenjati brzine i tahografom kako je određeno Uredbom (EEZ) br. 3821/85; prostor za smještaj tereta mora biti zatvoren i najmanje širok i visok kao kabina vozila; Skup vozila mora biti opterećen kako bi ukupna masa iznosila najmanje 15 000 kg.«.
U točki 2.2. »Kategorije B i B+E«, u dijelu koji se odnosi na kategoriju B+E u podtočki »B) Sadržaj na javnoj cesti – ponašanje u prometu«, točka 11. mijenja se i glasi:
»11. Sigurna i energetski učinkovita vožnja: Vožnja na način koji osigurava sigurnost te smanjuje potrošnju goriva i emisije ispušnih plinova tijekom ubrzavanja, usporavanja, vožnje uzbrdicom i nizbrdicom, kad je to potrebno mijenjanjem brzina ručno. Eko vožnja, vožnja koja osigurava ekonomičnost i sigurnost te energetsku učinkovitost, uzimajući u obzir broj okretaja motora u minuti, mijenjanje brzina, kočenje i ubrzavanje te primjenu pravila eko vožnje.«.
U točki 2.3. Kategorije C1, C, D1, D, C1E, CE, D1E i DE, u dijelu koji se odnosi na podtočku: »B) Sadržaj na javnoj cesti – ponašanje u prometu«, točka 10. mijenja se i glasi:
»10. Sigurna i energetski učinkovita vožnja: Vožnja na način koji osigurava sigurnost te smanjuje potrošnju goriva i emisije ispušnih plinova tijekom ubrzavanja, usporavanja, vožnje uzbrdicom i nizbrdicom, kad je to potrebno mijenjanjem brzina ručno. Eko vožnja, vožnja koja osigurava ekonomičnost i sigurnost te energetsku učinkovitost, uzimajući u obzir broj okretaja motora u minuti, mijenjanje brzina, kočenje i ubrzavanje te primjenu pravila eko vožnje.«.
Članak 3.
Motocikli A1, A2 i A kategorije koji ne ispunjavaju uvjete propisane ovim Programom, a koji su bili u uporabi za osposobljavanje kandidata za vozače do dana stupanja na snagu ovoga Programa, mogu se i dalje koristiti za osposobljavanje kandidata za vozače do isteka propisane starosti.
Kombinacije vozila C i CE kategorije koja ne ispunjavaju uvjete propisane ovim Programom, a koja su bila u uporabi za osposobljavanje kandidata za vozače do dana stupanja na snagu ovoga Programa, mogu se i dalje koristiti za osposobljavanje kandidata za vozače do isteka propisane starosti.
Članak 4.
Ove Izmjene i dopune Programa stupaju na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Broj: 511-091-152-77592/2013.
Zagreb, 11. prosinca 2013.
Ministar Ranko Ostojić, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2013_12_151_3198.html