Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 123/15 od 11.11.2015.:

 

MINISTARSTVO BRANITELJA

Na temelju članka 50. stavka 5. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (»Narodne novine«, br. 174/04., 92/05., 2/07., 107/07., 65/09., 137/09., 146/10., 55/11., 140/12., 19/13. – pročišćeni tekst, 33/13., 148/13. i 92/14), ministar branitelja donosi

 

PRAVILNIK O MINIMALNIM UVJETIMA ZA POČETAK RADA I PRUŽANJE USLUGA USTANOVA ZA PRUŽANJE PODRŠKE I USLUGA BRANITELJSKO-STRADALNIČKOJ POPULACIJI I DRUGIM OSOBAMA

DIO PRVI OPĆE ODREDBE

Članak 1.

(1) Ovim Pravilnikom propisuju se minimalni uvjeti koji moraju biti ispunjeni za početak rada i pružanje usluga ustanova za pružanje podrške i usluga braniteljsko-stradalničkoj populaciji i drugim osobama (u daljnjem tekstu: Ustanova).

(2) Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku, a koji imaju rodno značenje, koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski spol.

Članak 2.

Ustanova može imati jednu ili više podružnica u kojima se obavljaju usluge, ili dio usluga, iz članka 3. ovog Pravilnika, a sjedište Ustanove je sjedište poslovodnog organa.

DIO DRUGI USLUGE USTANOVE

POGLAVLJE I.

Vrste usluga

Članak 3.

(1) Ustanova pruža podršku i usluge braniteljsko-stradalničkoj populaciji i drugim osobama koje obuhvaćaju:

• psihološku djelatnost i psihosocijalnu podršku

• savjetovanje i pomaganje

• kineziološke programe

• popratne usluge

• ostale oblike podrške i usluga braniteljsko-stradalničkoj populaciji i drugim osobama prema Stručnom programu.

(2) Stručni program iz stavka 1. točke 5. ovog članka donosi ravnatelj Ustanove na prijedlog stručnog voditelja Ustanove.

(3) Ravnatelj je dužan najmanje jednom godišnje podnijeti izvješće Upravnom vijeću o provođenju Stručnog programa.

Članak 4.

Psihološka djelatnost i psihosocijalna podrška mogu obuhvaćati sljedeće aktivnosti:

• individualno savjetovanje i psihoedukaciju – rad s pojedincem

• bračno savjetovanje ili savjetovanje para – rad s parom

• obiteljsko savjetovanje – rad sa svim članovima obitelji

• grupno savjetovanje – rad s grupom pojedinaca

• psihodijagnostičku obradu korisnika

• seminare duhovne obnove

• radnu terapiju (samozbrinjavanje, produktivnost, slobodno vrijeme)

• druge aktivnosti psihološke djelatnosti i psihosocijalne podrške u svrhu pružanja podrške i usluga braniteljsko-stradalničkoj populaciji i drugim osobama.

Članak 5.

Savjetovanje i pomaganje mogu obuhvaćati sljedeće aktivnosti:

• pravnu pomoć, savjetovanje i informiranje korisnika o pravima koja mogu ostvariti na temelju propisa kojima se uređuju pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji te prava vojnih i civilnih stradalnika rata te članova njihovih obitelji

• informiranje korisnika o programima i projektima koje provodi Ministarstvo branitelja

• informiranje korisnika o pojmu, osnivanju, načinu djelovanja i poslovanju zadruge kao pravne osobe

• kreativne radionice za osmišljavanje projekata kroz rad zadruga usmjerenih socijalnom uključivanju korisnika

• organiziranje prezentacija proizvoda braniteljskih zadruga

• pokretanje akcija u kojima korisnici kao volonteri pomažu u organiziranju i provedbi akcija za pružanje pomoći lokalnom stanovništvu

• druge aktivnosti savjetovanja i pomaganja u svrhu pružanja podrške i usluga braniteljsko-stradalničkoj populaciji i drugim osobama.

Članak 6.

Kineziološki programi mogu obuhvaćati sljedeće aktivnosti:

• sportsko-rekreacijske aktivnosti, koje se mogu sastojati od sadržaja koji se provode u teretani, sadržaja pojedinačnih i grupnih sportova, izleta, planinarenja, orijentacijskog hodanja i slično.

• kineziterapijske aktivnosti namijenjene poboljšanju funkcioniranja dijela ili cjelokupnog organizma primjenom pokreta u prevenciji i liječenju deformacija ili povreda

• sport osoba s invaliditetom kao što su košarka u invalidskim kolicima, tenis u invalidskim kolicima, stolni tenis za osobe s invaliditetom, goalball, sjedeća odbojka i slično.

• druge sportsko-rekreacijske aktivnosti u svrhu pružanja podrške i usluga braniteljsko-stradalničkoj populaciji i drugim osobama.

Članak 7.

(1) Popratne usluge obuhvaćaju brigu o higijeni i prehrani korisnika.

(2) Briga o higijeni obuhvaća obvezu Ustanove da korisnicima osigura čišćenje i održavanje prostora i opreme, pranje, sušenje i glačanje posteljnog rublja, osiguranje higijenskog pribora te drugo, sukladno minimalnim uvjetima iz članka 33. i 34. ovog Pravilnika.

(3) Briga o prehrani obuhvaća obvezu Ustanove da korisnicima osigura primjerenu prehranu sukladno propisanim standardima prehrane i minimalnim uvjetima iz članka 30. i 31. ovog Pravilnika.

POGLAVLJE II.

Način pružanja usluga

Članak 8.

Ustanova korisniku pruža usluge iz članka 3. kroz program:

a) smještaja ili

b) boravka.

Članak 9.

(1) Program smještaja podrazumijeva korištenje usluga za vrijeme osiguranog smještaja u Ustanovi 24 sata dnevno.

(2) Program smještaja obuhvaća noćenje u Ustanovi.

Članak 10.

(1) Smještaj se osigurava u smještajnim jedinicama koje mogu biti:

a) jednokrevetne sobe,

b) jednokrevetne sobe prilagođene potrebama hrvatskog ratnog vojnog invalida iz Domovinskog rata I. skupine (u daljnjem tekstu: HRVI), koji koristi usluge osobe za pružanje njege i pomoći (u daljnjem tekstu: njegovatelj) ili

c) dvokrevetne sobe.

(2) Za smještaj u jednokrevetnim sobama potrebno je osigurati 5% do 20% od ukupnog smještajnog kapaciteta Ustanove.

(3) Za smještaj u jednokrevetnim sobama prilagođenim potrebama HRVI potrebno je osigurati najmanje 3% od ukupnog smještajnog kapaciteta Ustanove, odnosno isti broj jednokrevetnih soba za njegovog njegovatelja.

(4) U svakoj smještajnoj jedinici predviđen je sanitarni čvor za osobnu higijenu korisnika.

Članak 11.

(1) Program boravka podrazumijeva korištenje usluga Ustanove za vrijeme cjelodnevnog ili poludnevnog boravka u Ustanovi.

(2) Poludnevni boravak u Ustanovi može trajati do 6 sati dnevno.

(3) Cjelodnevni boravak u Ustanovi može trajati od 6 do 10 sati dnevno.

(4) Programom boravka nije obuhvaćeno noćenje u Ustanovi.

Članak 12.

Usluge iz članka 3. ovog Pravilnika, kroz program smještaja ili boravka, pružaju se korisniku prema individualnom planu rada, sastavljenom sukladno Stručnom programu Ustanove, ovisno o procijenjenim potrebama, zdravstvenom stanju, interesima korisnika i raspoloživim kapacitetima i uvjetima Ustanove.

Članak 13.

Uvjeti, način i postupak ostvarivanja te ostalo vezano uz korištenje usluga Ustanove određeni su pravilnikom koji donosi Upravno vijeće Ustanove.

DIO TREĆI MINIMALNI UVJETI ZA PRUŽANJE USLUGA

POGLAVLJE I.

Minimalni uvjeti prostora

Članak 14.

Građevinski objekt u kojemu Ustanova pruža usluge iz članka 3. ovog Pravilnika je funkcionalna cjelina koju u pravilu čini jedna građevina, dio građevine ili iznimno i nekoliko građevina, a organizirana je i dovodi se u funkciju u novim ili postojećim objektima.

Članak 15.

Za lokaciju građevinskog objekta Ustanove potrebno je odabrati naselje ili njegovu neposrednu blizinu, a do lokacije osigurati kolni i pješački pristup s javno-prometne površine.

Članak 16.

Građevinski objekt u kojemu Ustanova pruža usluge iz članka 3. ovog Pravilnika mora ispunjavati urbanističke uvjete iz važeće prostorno-planske dokumentacije te građevinske, sanitarno-tehničke i higijenske uvjete, uvjete mehaničke otpornosti i stabilnosti te požarno-preventivne uvjete utvrđene posebnim propisima.

Članak 17.

Za građevinski objekt u kojemu Ustanova pruža usluge iz članka 3. ovog Pravilnika primjenjuju se također propisi kojima se osobama s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću osigurava nesmetan pristup, kretanje, boravak i rad.

Članak 18.

Za građevinski objekt u kojem Ustanova pruža usluge iz članka 3. ovog Pravilnika primjenjuju se također propisi za radne i pomoćne prostorije glede sigurnosti i zaštite zdravlja radnika za sve radne i pomoćne prostorije kao i prostore u kojima se stalno ili povremeno obavlja rad, povremeno se zadržavaju osobe na radu i u koje dolaze druge osobe po bilo kojoj osnovi rada ili korištenja usluga.

Članak 19.

(1) Građevina mora raspolagati dovoljnim količinama zdravstveno ispravne vode za piće što se osigurava priključkom na javni vodoopskrbni cjevovod, a gdje isti ne postoji na drugi propisani način.

(2) Odvodnja otpadnih voda mora se osigurati kućnom kanalizacijom koja se priključuje na komunalnu kanalizacijsku mrežu ili na drugi način prema važećim propisima i standardima.

(3) Komunalni i ostali otpad se mora redovito odstranjivati iz objekta.

(4) U svim prostorima u kojima borave korisnici, odnosno radnici i druge osobe koje rade u Ustanovi, mora biti osiguran odgovarajući način grijanja i hlađenja.

(5) U svim prostorima u kojima borave korisnici, odnosno radnici i druge osobe koje rade u Ustanovi, mora biti osigurano odgovarajuće prirodno ili mehaničko provjetravanje.

(6) U svim prostorima građevine mora biti osigurano prirodno ili umjetno osvjetljenje primjerene kvalitete i jačine.

(7) Građevina mora biti priključena na javnu električnu mrežu ili na drugi način biti opskrbljena električnom energijom i drugim energentima.

(8) Građevina mora imati telefonski i internet priključak.

(9) Građevina mora ispunjavati uvjete zaštite od požara prema posebnom zakonu.

(10) Vanjski izgled građevine, okoliš, uređenje, oprema i uređaji moraju biti u funkcionalnom i ispravnom stanju.

Članak 20.

(1) Odgovarajući broj, veličinu i opremljenost prostora građevinskog objekta u kojem Ustanova pruža usluge iz članka 3. ovog Pravilnika treba osigurati u skladu s propisima kojima se uređuje zaštita na radu za mjesta rada i minimalnim prostorno-tehničkim uvjetima iz Tablice 1 koja je sastavni dio ovog Pravilnika.

(2) Ovisno o veličini i sadržajima kojima su namijenjene, pojedine prostorije i prostori iz Tablice 1 mogu biti višenamjenski.

Članak 21.

(1) Građevinski objekt u kojemu Ustanova pruža usluge iz članka 3. ovog Pravilnika, mora ispunjavati minimalne uvjete propisane ovim Pravilnikom, bez obzira na broj korisnika koji je u njemu smješten, odnosno boravi.

(2) Odstupanja od propisanih minimalnih uvjeta mogu biti primijenjena u okolnostima kada se Ustanova organizira u postojećim građevinama ili preventivno zaštićenim građevinama po posebnom zakonu, a postojeće stanje nije u potpunosti moguće uskladiti s traženim prostornim uvjetima, ali uz uvijet da je osiguran nesmetan i siguran boravak i kretanje te rad korisnika, radnika i drugih osoba koje rade u Ustanovi.

POGLAVLJE II.

Minimalni uvjeti izvršitelja usluga

Članak 22.

(1) Broj i vrsta stručnih i drugih radnika te drugih osoba koje rade u Ustanovi ovisi o očekivanom broju korisnika i njihovim potrebama te uslugama koje Ustanova pruža sukladno djelatnosti za koju je osnovana.

(2) Broj i vrsta stručnih i drugih radnika te drugih osoba koje rade u Ustanovi utvrđuju se pravilnikom koji donosi Upravno vijeće, a sukladno ovom Pravilniku.

Članak 23.

(1) Stručne poslove obavljaju osobe odgovarajuće stručne spreme i odgovarajućeg usmjerenja prema posebnim propisima, a sukladno potrebama provedbe Stručnog programa Ustanove u raspoloživim uvjetima Ustanove.

(2) Iznimno, poslove iz stavka 1. ovog članka mogu obavljati osobe koje nakon završenog obrazovanja obavljaju vježbenički staž ili stručno osposobljavanje bez zasnivanja radnog odnosa ako rade pod nadzorom stručnog voditelja (mentora) kojeg određuje ravnatelj Ustanove.

(3) Osobe iz stavka 1. ovog članka dužne su trajno se osposobljavati za poslove radnog mjesta i usavršavati stručne sposobnosti.

Članak 24.

U Ustanovi se po potrebi ustrojavaju ustrojstvene jedinice za stručne poslove ovisno o srodnosti i povezanosti poslova te broju izvršitelja za njihovo obavljanje.

Članak 25.

Opće pravne poslove u Ustanovi obavlja najmanje jedna osoba visoke stručne spreme, diplomirani pravnik.

Članak 26.

(1) Ustanova je obvezna osigurati vođenje financijsko-računovodstvenih poslova sukladno posebnim propisima kojima se uređuje računovodstvo, planiranje, izrada, donošenje i izvršavanje proračuna.

(2) Računovodstvene i financijske poslove u Ustanovi obavlja najmanje jedna osoba odgovarajuće stručne spreme, ekonomskog usmjerenja, sukladno općem aktu Ustanove.

Članak 27.

Administrativne i druge opće poslove u Ustanovi obavlja najmanje jedna osoba srednje stručne spreme.

Članak 28.

Ako za obavljanje pojedinih poslova sukladno djelatnosti Ustanove nisu ispunjeni uvjeti za puno radno vrijeme, ravnatelj Ustanove može zaposliti radnike na nepuno radno vrijeme odnosno rasporedit će radnike i na druge poslove odgovarajuće stručne spreme do punog radnog vremena.

Članak 29.

(1) Za obavljanje terenskog dijela posla, Ustanova može koristiti motorno vozilo u vlasništvu Ustanove ili dano na korištenje Ustanovi.

(2) Za prijevoz osoba s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću Ustanova može koristiti motorno vozilo prilagođeno za prijevoz osoba s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću u vlasništvu Ustanove ili dano na korištenje Ustanovi.

POGLAVLJE III.

Minimalni uvjeti prehrane, održavanja i higijene prostora i opreme

ODJELJAK A

Minimalni uvjeti prehrane

Članak 30.

(1) Korisnicima usluga Ustanove kroz program smještaja ili boravka Ustanova je obvezna osigurati uslugu prehrane.

(2) Za pružanje usluga prehrane Ustanova je obvezna osigurati prostor i opremu za kuhinju s priručnim prostorima za čuvanje hrane i pića prema posebnim propisima, te odgovarajući prostor za posluživanje obroka.

(3) Korisnicima usluga Ustanove kroz program smještaja osiguravaju se najmanje tri obroka dnevno (doručak, ručak, večera), a za svaki obrok mogućnost izbora između dva menija.

(4) Korisnicima usluga Ustanove kroz program cjelodnevnog boravka osiguravaju se najmanje dva obroka dnevno (doručak i ručak ili ručak i užina), a za svaki obrok mogućnost izbora između dva menija.

(5) Korisnicima usluga Ustanove kroz program poludnevnog boravka osigurava se najmanje jedan obrok dnevno (doručak ili ručak ili užina), a za svaki obrok mogućnost izbora između dva menija.

Članak 31.

(1) Količina i kakvoća obroka te način posluživanja moraju biti primjereni potrebama i zdravstvenom stanju korisnika sukladno planu prehrane (jelovnik).

(2) Tjedni jelovnik objavljuje se na oglasnoj ploči Ustanove, a utvrđuje ga Ustanova.

(3) Kod korisnika čije zdravstveno stanje zahtijeva poseban način prehrane, jelovnik i broj dnevnih obroka će se utvrđivati u dogovoru s nadležnim liječnikom primarne zdravstvene zaštite.

(4) Posluživanje hrane u pravilu se osigurava sustavom samousluge, odnosno drugim načinom primjereno raspoloživim uvjetima.

ODJELJAK B

Minimalni uvjeti održavanja i higijene

Članak 32.

Ustanova je obvezna osigurati održavanje i higijenu prostora i opreme, te odjeće i obuće korisnika, ovisno o vrsti usluge koja se pruža korisniku.

Članak 33.

(1) Ustanova je obvezna osigurati opremljen prostor za mogućnost individualnog pranja, sušenja i glačanja za osobne potrebe korisnika.

(2) Ustanova je obvezna osigurati pranje posteljnog rublja korisnika jednom tjedno, a za HRVI prema potrebi.

(3) Ustanova je obvezna osigurati uvjete za pranje osobnog rublja korisnika jednom tjedno, a za HRVI prema potrebi.

Članak 34.

(1) Čišćenje smještajnih jedinica Ustanova je obvezna osigurati najmanje jednom tjedno.

(2) Čišćenje sanitarnih prostorija uz smještajne jedinice Ustanova je obvezna osigurati minimalno jednom dnevno.

(3) Čišćenje zajedničkih prostorija (dnevni boravak, blagovaonica, sanitarni čvorovi, čajne kuhinje i hodnici) Ustanova je obvezna osigurati minimalno jednom dnevno.

DIO ČETVRTI

Povjerenstvo za ispitivanje minimalnih uvjeta za početak rada i pružanje usluga Ustanove

Članak 35.

(1) Postojanje minimalnih uvjeta za početak rada i pružanje usluga Ustanove ispituje Povjerenstvo za ispitivanje minimalnih uvjeta za početak rada i pružanje usluga Ustanove (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo), nakon provedenog tehničkog pregleda i dobivene uporabne dozvole.

(2) Povjerenstvo ima predsjednika i četiri člana koje imenuje ministar nadležan za branitelje.

Članak 36.

O utvrđenom činjeničnom stanju Povjerenstvo sastavlja zapisnik sa zaključkom.

Članak 37.

(1) Ako je očevidom utvrđeno da Ustanova ne ispunjava neke od uvjeta propisanih ovim Pravilnikom, Povjerenstvo će zaključkom odrediti rok u kojemu je Ustanova obvezna otkloniti nedostatke.

(2) Ustanova je obvezna obavijestiti Povjerenstvo o uklanjanju utvrđenih nedostataka, a Povjerenstvo je dužno u roku 8 dana od dana obavijesti ponovno izvršiti očevid radi utvrđivanja tih okolnosti i o tome sastaviti zapisnik sa zaključkom.

Članak 38.

Ministar nadležan za branitelje, na temelju zaključka o ispunjavanju minimalnih uvjeta za početak rada i pružanje usluga Ustanove, donosi Odluku o ispunjavanju minimalnih uvjeta za početak rada i pružanje usluga Ustanove.

DIO PETI

ZAVRŠNA ODREDBA

Članak 39.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-02/15-0002/6

Urbroj: 522-04/1-3-15-1

Zagreb, 3. studenoga 2015.

Ministar Predrag Matić, v. r.

 

Tablica 1

MINIMALNI PROSTORNO-TEHNIČKI UVJETI I OPREMA USTANOVA ZA PRUŽANJE PODRŠKE I USLUGA BRANITELJSKO-STRADALNIČKOJ POPULACIJI I DRUGIM OSOBAMA

 

 

 

 

 

 

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2015_11_123_2344.html

Copyright © Ante Borić