MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I SPORTA
Na temelju članka 27. stavka 13. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010, 90/2011, 16/2012, 86/2012, 126/2012, 94/2013 i 152/2014) ministar znanosti, obrazovanja i sporta donosi
I.
Ovom Odlukom donosi se nastavni plan i program izborne nastave iz nastavnog predmeta Informatika za II., III. i IV. razred obrazovnog programa Opća gimnazija.
II.
Sadržaji nastavnog plana i programa izborne nastave iz nastavnog predmeta Informatika za II., III. i IV. razred obrazovnog programa Opća gimnazija sastavni su dio ove Odluke i postaju dio nastavnog plana i programa Opća gimnazija.
III.
Ova Odluka i nastavni plan i program izborne nastave iz nastavnog predmeta Informatika za II., III. i IV. razred obrazovnog programa Opća gimnazija objavit će se u »Narodnim novinama«.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od objave u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se od 2015./2016. školske godine.
Klasa: 602-03/15-05/00044
Urbroj: 533-25-15-0008
Zagreb, 15. listopada 2015.
Ministar prof. dr. sc. Vedran Mornar, v. r.
NASTAVNI PLAN I PROGRAM IZBORNE NASTAVE IZ NASTAVNOG PREDMETA »INFORMATIKA« ZA OPĆU GIMNAZIJU 2. RAZRED
Nastavni predmet: Informatika – izborni predmet
Razred: 2. razred opće gimnazije
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno (70 sati godišnje)
1. Uvod
Cilj
Usvojiti osnovna znanja i vještine o informatici i njenom razvoju radi stjecanja opće računalne pismenosti i kulture te razumijevanja civilizacijskog razvoja.
Osposobiti učenike za osnovne uporabe računala, primjenskih programa te korištenje Interneta.
Zadatci
Nastavom informatike treba omogućiti učeniku:
• razumijevanje obveza za postizanje uspjeha
• definiranje pojma proračunske tablice
• izradu proračunskih tablica
• navođenje osnovne pojmove i dijelove aplikacije
• primjenu oblikovanja na ćelijama i tablicama
• prikazivanje podataka grafički
• definiranje pojmova mreža, topologija
• objašnjavanje funkcioniranja mreža računala
• korištenje lokalne mreže
• definiranje pojma Interneta i upoznavanje učenika s pravilima korištenja Interneta
• primjenu znanja o globalnoj mreži korištenjem različitih usluga
• upoznavanje učenike s HTML jezikom za izradu web stranica
• primjenu osnovne strukture HTML dokumenta za oblikovanje web stranice
• primjenu HTML naredbi za izradu tablica
• primjenu HTML naredbi za izradu listi
• primjenu HTML naredbi za umetanje slike
• primjenu HTML naredbi za povezivanje
• definiranje osnovnih pojmove u radu s bazom podataka
• kreiranje osnovnih objekata u bazi podataka
• primjenu osnovnih pravila za izradu baze podataka
• kreiranje jednostavnih baza podataka
• upotrijebiti osnovne formule i funkcije
• prikazati podatke grafički
2. Obrazovna postignuća i nastavni sadržaji
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaji |
1. Proračunske tablice |
• definirati pojam proračunske tablice, izraditi proračunsku tablicu • nabrojiti i opisati osnovne pojmove i dijelove aplikacije • definirati pojam ćelije • primijeniti oblikovanja na ćelijama i tablicama • upotrijebiti osnovne formule i funkcije • prikazati podatke grafički |
– Uvod u proračunske tablice – Osnovni pojmovi i dijelovi aplikacije – Osnovne formule i funkcije – Grafički prikaz podataka |
2. Mreže računala |
• definirati pojmove mreža, topologija, objasniti funkcioniranje mreže • koristiti lokalnu mrežu • objasniti pojam Interneta i upoznati pravila za korištenje Interneta • koristiti znanja o globalnoj mreži, primijeniti pravila korištenja |
– Osnovni pojmovi mreža računala – Primjena računalnih mreža – Primjena različitih usluga Interneta |
3. Web-dizajn |
• koristiti jezik HTML za izradu web-stranica • ovladati i primijeniti osnovne strukture HTML dokumenta • primijeniti HTML jezik za oblikovanje stranice • primijeniti jezik HTML za tablice • primijeniti HTML jezik za liste • primijeniti jezik HTML za slike • primijeniti jezik HTML za linkove |
– Osnovne karakteristike HTML jezika – Primjena osnovnih HTML naredbi – Oblikovanje web-stranica |
4. Baze podataka |
• definirati osnovne pojmove u radu sa bazom podataka • kreirati objekte u bazi podataka • primijeniti pravila vezana uz izradu baze podataka • kreirati jednostavnu bazu podataka |
– Osnovni pojmovi u radu s bazama podataka – Kreiranje osnovnih objekata u bazi podataka – Kreiranje jednostavnih baza podataka |
Metodičke napomene
Program treba realizirati tako da primjeri prate konkretne i aktualne okolnosti u kojima učenici obrađuju teme i u korelaciji s ostalim predmetima.
Obveze učenika
Obvezan je redovit dolazak na nastavu, a učenici će biti ocjenjivani tijekom nastave kroz konkretne zadatke s naglaskom na individualan i grupni rad učenika.
3. Didaktičke upute
Metode rada:
a) nastavne metode
usmeno izlaganje, razgovor s učenicima, metoda demonstracija, rad na tekstu, suradničko učenje, rad na računalu
b) metode učenja – kombinirana metoda
Metodički organizacijski oblici rada:
Frontalni oblik rada, individualni oblik rada, grupni oblik rada – u paru i timski
Vrednovanje ishoda:
Praćenje i vrednovanje rada učenika treba što više usmjeriti na nastavni proces bez dodatne pripreme u slobodno vrijeme kako bi učenici imali više vremena za ostale obveze. To podrazumijeva konkretne zadatke za vrijeme nastavnog sata, u obliku individualnog i grupnog rada.
4. Literatura
Za učenike:
Učenici će se koristiti bilješkama s predavanja te određenom i odabranom literaturom:
Gvozdanović, Ikica, Kos, Kudumija, Kuzminski, Milijaš, Sekulić Štivčević, Zvonarek: Elektronički udžbenik informatike za 1. i 2. razred općih, jezičnih, klasičnih, pirodoslovnih i prirodoslovno-matematičkih gimnazija, Promil, Varaždin, 2014.
Za nastavnike:
Gvozdanović, Ikica, Kos, Kudumija, Kuzminski, Milijaš, Sekulić Štivčević, Zvonarek: Elektronički udžbenik informatike za 1. i 2. razred općih, jezičnih, klasičnih, pirodoslovnih i prirodoslovno-matematičkih gimnazija, Promil, Varaždin, 2014.
5. Materijalni uvjeti
Umrežena računalna učionica opremljena odgovarajućim brojem računala i odgovarajućom programskom podrškom, računalni projektor, ploča i pribor za pisanje po ploči.
6. Kadrovski uvjeti
Profesor informatike ili odgovarajuća stručna sprema, VSS.
* * *
NASTAVNI PLAN I PROGRAM IZBORNE NASTAVE IZ NASTAVNOG PREDMETA »INFORMATIKA« ZA OPĆU GIMNAZIJU 3. RAZRED
Nastavni predmet: Informatika – izborni predmet
Razred: 3. razred opće gimnazije
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno (70 sati godišnje)
1. Uvod
Cilj
Usvojiti osnovna znanja i vještine o informatici i njenom razvoju radi stjecanja opće računalne pismenosti i kulture te razumijevanja civilizacijskog razvoja.
Usvojiti i osposobiti učenike za samostalnu izradu jednostavnih programa u programskom jeziku Python.
Zadatci
Nastavom informatike treba omogućiti učeniku:
• razumijevanje obveza za postizanje uspjeha
• definiranje pojmova u programiranju
• nabrajanje i objašnjavanje faza programiranja
• objašnjavanje razvoja programskih jezika
• definiranje pojma algoritma
• izrada algoritama
• definiranje pojma i osnovne strukture programa
• nabrajanja i objašnjavanje osnovnih tipova podataka
• objašnjavanje i primjena naredbi za unos i ispis podataka
• objašnjavanje i primjena osnovnih aritmetičkih i logičkih operacija
• objašnjavanje i primjena naredbe pridruživanja
• definiranje pojma grananja
• objašnjavanje razlike između jednostrukog i višestrukog grananja
• primjena grananja u rješavanju programskih zadataka
• upotreba složenih naredbi ponavljanja i njihova primjena u jednostavnim programskim zadacima
• objašnjavanje potrebe za korištenjem programskih petlji
• definiranje pojma znakovni niz
• primjena znakovnih nizova u programskim zadacima
• definiranje pojma liste
• primjena liste u programskim zadacima
• kreiranje samostalnog rada
2. Obrazovna postignuća i nastavni sadržaji
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaji |
1. Osnove programiranja – uvod |
• objasniti pojam i osnovna svojstva algoritma • navesti i primijeniti jezike za zapisivanje algoritama (dijagram toka i pseudojezik) • nabrojiti, razlikovati i usporediti vrste programskih jezika • identificirati faze izrade programa i razlikovati vrste pogrješaka |
– Uvod u programiranje – Faze programiranja – Programski jezici – Algoritmi |
2. Programski jezik Python |
• usvojiti i znati razlikovati (protumačiti) pojam i uporabu varijable i konstante • razlikovati i znati primijeniti jednostavne tipove podataka (cjelobrojne, realne, znakovne, logičke) |
– Općenito o Pythonu – Struktura programa – Tipovi podataka |
3. Osnovne naredbe – Python |
• prepoznati i primijeniti naredbu pridruživanja i naredbe ulaza i izlaza • prepoznati i primijeniti aritmetičke, logičke i relacijske operatore i njihove prioritete • prepoznati i primijeniti definirane standardne funkcije |
– Naredbe ulaza i izlaza – Osnovne matematičke i logičke operacije – Naredba pridruživanja |
4. Grananje u programu |
• zaključiti kada i osmisliti kako primijeniti naredbu grananja (jednostruku, višestruku) |
– Jednostruko grananje – naredbom IF – Višestruko grananje – naredbom IF-ELSE |
5. Programske petlje |
• raspoznati i primijeniti naredbe ponavljanja (s provjeravanjem uvjeta, s unaprijed zadanim brojem ponavljanja, ugniježdene naredbe ponavljanja) |
– Petlja FOR – Petlja WHILE |
6. Znakovni nizovi i liste |
• raspoznati i primijeniti složeni tip podataka – niz, lista |
– Znakovni niz (string) – Liste |
7. Izrada samostalnih radova vezano uz programiranje – ocjenjivanje radova |
• poznavati i primijeniti standardne algoritme i samostalno izraditi program |
– Izrada samostalnih radova |
Metodičke napomene
Program treba realizirati tako da primjeri prate konkretne i aktualne okolnosti u kojima učenici obrađuju teme i u korelaciji s ostalim predmetima.
Obveze učenika
Obvezan je redovit dolazak na nastavu, a učenici će biti ocjenjivani tijekom nastave kroz konkretne zadatke s naglaskom na individualan i grupni rad učenika.
3. Didaktičke upute
Metode rada:
a) nastavne metode
usmeno izlaganje, razgovor s učenicima, metoda demonstracija, rad na tekstu, suradničko učenje,
rad na računalu
b) metode učenja – kombinirana metoda
Metodički organizacijski oblici rada:
Frontalni oblik rada, individualni oblik rada, grupni oblik rada – u paru i timski
Vrednovanje ishoda:
Praćenje i vrednovanje rada učenika treba što više usmjeriti na nastavni proces bez dodatne pripreme u slobodno vrijeme kako bi učenici imali više vremena za ostale obveze. To podrazumijeva konkretne zadatke za vrijeme nastavnog sata, u obliku individualnog i grupnog rada.
4. Literatura
Za učenike:
Učenici će se koristiti bilješkama s predavanja te određenom i odabranom literaturom:
Leo Budin, Predrag Brođanac, Zlatka Markučič, Smiljana Perić: Rješavanje problema programiranjem u Pythonu, Element, Zagreb, 2014.
Za nastavnike:
Leo Budin, Predrag Brođanac, Zlatka Markučič, Smiljana Perić: Rješavanje problema programiranjem u Pythonu, Element, Zagreb, 2014.
5. Materijalni uvjeti
Umrežena računalna učionica opremljena odgovarajućim brojem računala i odgovarajućom programskom podrškom, računalni projektor, ploča i pribor za pisanje po ploči.
6. Kadrovski uvjeti
Profesor informatike ili odgovarajuća stručna sprema, VSS.
* * *
NASTAVNI PLAN I PROGRAM IZBORNE NASTAVE IZ NASTAVNOG PREDMETA »INFORMATIKA« ZA OPĆU GIMNAZIJU 4. RAZRED
Nastavni predmet: Informatika – izborni predmet
Razred: 4. razred opće gimnazije
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno (64 sati godišnje)
1. Uvod
Cilj
Osposobiti učenike za uporabu računala u standardnim primjenama svakodnevnog suvremenog rada i života, pri korištenju Interneta i elektroničke komunikacije te izrade programa služeći se algoritamskim pristupom i suvremeno aktualnim programskim jezikom.
Zadatci
Nastavom informatike treba omogućiti učeniku:
• razumijevanje obveza za postizanje uspjeha
• ponavljanje naredbi za jednostruko i višestruko grananje
• ponavljanje i primjena petlji FOR i WHILE
• ponavljanje i primjena grananja i petlji na programskim zadacima
• ponavljanje i primjena metoda za rad s listama
• objašnjavanje pojma liste lista
• primjena naučenog u izradi zadataka s listama
• primjena funkcija u izradi programa
• definiranje JavaScripta
• objašnjavanje i primjena osnovnih naredbi u JavaScriptu
• objašnjavanje i primjena osnovnih naredbi grananja i petlji u JavaScriptu
• kombiniranje naredbi rješavanjem programskih zadataka
• upoznavanje programa za obradu fotografija
• primjena osnovnih naredbi u programu za obradu fotografija
• primjena alata za crtanje jednostavnih likova
• usvajanje i kombiniranje alata za crtanje likova
• primjena alata za izradu animacija
• definiranje pojma Web alata
• primjena različitih Web alata
• identificiranje zahtjeva za izradu samostalnog rada
• konstruiranje samostalnog rada
2. Obrazovna postignuća i nastavni sadržaji
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati |
Nastavni sadržaji |
1. Osnove programiranja – ponavljanje |
• ponoviti naredbe za jednostruko i višestruko grananje • ponoviti i primijeniti petlje FOR i WHILE • primijeniti grananja i petlje na programskim zadacima |
– Grananja – Petlje |
2. Složenije naredbe za rad sa listama – Python |
• ponoviti i primijeniti naredbe za liste • objasniti i primijeniti metode za rad s listama • objasniti pojam liste lista • primijeniti naučeno u izradi zadataka s listama |
– Metode za rad s listama – Lista lista |
3. Python – funkcije |
• primijeniti funkcije u izradi programa |
– Rad s funkcijama |
4. JavaScript |
• definirati JavaScript • objasniti i primijeniti osnovne naredbe u JavaScriptu, grananja i petlje |
– JavaScript – uvod – Osnovne naredbe, grananja i petlje u JavaScriptu |
5. Multimedija i animacije |
• prepoznati program za obradu fotografija • primijeniti osnovne naredbe u programu za obradu fotografija • primijeniti alate za crtanje jednostavnih likova • usvojiti i kombinirati alate za crtanje likova • primijeniti alate za izradu animacija • usvojiti i kombinirati izradu multimedijskih animacija |
– Programi za obradu fotografija – Osnovne naredbe i trake s alatima – Crtanje jednostavnih likova – Vježba crtanja likova – Izrada animacija |
6. Web 2.0 i 3.0 alati |
• definirati pojam Web alata • primijeniti različite Web alate |
– Općenito o Web 2.0 i 3.0 alatima – Primjena Web alata – Izrada samostalnog rada |
Metodičke napomene
Program treba realizirati tako da primjeri prate konkretne i aktualne okolnosti u kojima učenici obrađuju teme i u korelaciji sa ostalim predmetima.
Obveze učenika
Obvezan je redovit dolazak na nastavu, a učenici će biti ocjenjivani tijekom nastave kroz konkretne zadatke s naglaskom na individualan i grupni rad učenika.
3. Didaktičke upute
Metode rada:
a) nastavne metode
usmeno izlaganje, razgovor s učenicima, metoda demonstracija, rad na tekstu, suradničko učenje,
rad na računalu
b) metode učenja – kombinirana metoda
Metodički organizacijski oblici rada:
Frontalni oblik rada, individualni oblik rada, grupni oblik rada – u paru i timski
Vrednovanje ishoda:
Praćenje i vrednovanje rada učenika treba što više usmjeriti na nastavni proces bez dodatne pripreme u slobodno vrijeme kako bi učenici imali više vremena za ostale obveze. To podrazumijeva konkretne zadatke za vrijeme nastavnog sata, u obliku individualnog i grupnog rada.
4. Literatura
Za učenike:
Učenici će se koristiti bilješkama s predavanja te određenom i odabranom literaturom:
Leo Budin, Predrag Brođanac, Zlatka Markučič, Smiljana Perić: Rješavanje problema programiranjem u Pythonu, Element, Zagreb, 2014.
Za nastavnike:
Leo Budin, Predrag Brođanac, Zlatka Markučič, Smiljana Perić: Rješavanje problema programiranjem u Pythonu, Element, Zagreb, 2014.
5. Materijalni uvjeti
Umrežena računalna učionica opremljena odgovarajućim brojem računala i odgovarajućom programskom podrškom, računalni projektor, ploča i pribor za pisanje po ploči.
6. Kadrovski uvjeti
Profesor informatike ili odgovarajuća stručna sprema, VSS.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2015_11_123_2351.html