Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 123/15 od 11.11.2015.:

 

MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I SPORTA

Na temelju članka 27. stavka 13. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010, 90/2011, 16/2012, 86/2012, 126/2012, 94/2013 i 152/2014) ministar znanosti, obrazovanja i sporta donosi

 

ODLUKU O DONOŠENJU NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA IZBORNE NASTAVE IZ NASTAVNOG PREDMETA INFORMATIKA ZA II., III. I IV. RAZRED OBRAZOVNOG PROGRAMA OPĆA GIMNAZIJA

I.

Ovom Odlukom donosi se nastavni plan i program izborne nastave iz nastavnog predmeta Informatika za II., III. i IV. razred obrazovnog programa Opća gimnazija.

II.

Sadržaji nastavnog plana i programa izborne nastave iz nastavnog predmeta Informatika za II., III. i IV. razred obrazovnog programa Opća gimnazija sastavni su dio ove Odluke i postaju dio nastavnog plana i programa Opća gimnazija.

III.

Ova Odluka i nastavni plan i program izborne nastave iz nastavnog predmeta Informatika za II., III. i IV. razred obrazovnog programa Opća gimnazija objavit će se u »Narodnim novinama«.

IV.

Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od objave u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se od 2015./2016. školske godine.

Klasa: 602-03/15-05/00044

Urbroj: 533-25-15-0008

Zagreb, 15. listopada 2015.

Ministar prof. dr. sc. Vedran Mornar, v. r.

NASTAVNI PLAN I PROGRAM IZBORNE NASTAVE IZ NASTAVNOG PREDMETA »INFORMATIKA« ZA OPĆU GIMNAZIJU 2. RAZRED

Nastavni predmet: Informatika – izborni predmet

Razred: 2. razred opće gimnazije

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno (70 sati godišnje)

1. Uvod

Cilj

Usvojiti osnovna znanja i vještine o informatici i njenom razvoju radi stjecanja opće računalne pismenosti i kulture te razumijevanja civilizacijskog razvoja.

Osposobiti učenike za osnovne uporabe računala, primjenskih programa te korištenje Interneta.

Zadatci

Nastavom informatike treba omogućiti učeniku:

• razumijevanje obveza za postizanje uspjeha

• definiranje pojma proračunske tablice

• izradu proračunskih tablica

• navođenje osnovne pojmove i dijelove aplikacije

• primjenu oblikovanja na ćelijama i tablicama

• prikazivanje podataka grafički

• definiranje pojmova mreža, topologija

• objašnjavanje funkcioniranja mreža računala

• korištenje lokalne mreže

• definiranje pojma Interneta i upoznavanje učenika s pravilima korištenja Interneta

• primjenu znanja o globalnoj mreži korištenjem različitih usluga

• upoznavanje učenike s HTML jezikom za izradu web stranica

• primjenu osnovne strukture HTML dokumenta za oblikovanje web stranice

• primjenu HTML naredbi za izradu tablica

• primjenu HTML naredbi za izradu listi

• primjenu HTML naredbi za umetanje slike

• primjenu HTML naredbi za povezivanje

• definiranje osnovnih pojmove u radu s bazom podataka

• kreiranje osnovnih objekata u bazi podataka

• primjenu osnovnih pravila za izradu baze podataka

• kreiranje jednostavnih baza podataka

• upotrijebiti osnovne formule i funkcije

• prikazati podatke grafički

2. Obrazovna postignuća i nastavni sadržaji

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati

Nastavni sadržaji

1. Proračunske tablice  

• definirati pojam proračunske tablice, izraditi proračunsku tablicu

• nabrojiti i opisati osnovne pojmove i dijelove aplikacije

• definirati pojam ćelije

• primijeniti oblikovanja na ćelijama i tablicama

• upotrijebiti osnovne formule i funkcije

• prikazati podatke grafički

– Uvod u proračunske tablice

– Osnovni pojmovi i dijelovi aplikacije

– Osnovne formule i funkcije

– Grafički prikaz podataka  

2. Mreže računala  

• definirati pojmove mreža, topologija, objasniti funkcioniranje mreže

• koristiti lokalnu mrežu

• objasniti pojam Interneta i upoznati pravila za korištenje Interneta

• koristiti znanja o globalnoj mreži, primijeniti pravila korištenja

– Osnovni pojmovi mreža računala

– Primjena računalnih mreža

– Primjena različitih usluga Interneta  

3. Web-dizajn  

• koristiti jezik HTML za izradu web-stranica

• ovladati i primijeniti osnovne strukture HTML dokumenta

• primijeniti HTML jezik za oblikovanje stranice

• primijeniti jezik HTML za tablice

• primijeniti HTML jezik za liste

• primijeniti jezik HTML za slike

• primijeniti jezik HTML za linkove

– Osnovne karakteristike HTML jezika

– Primjena osnovnih HTML naredbi

– Oblikovanje web-stranica  

4. Baze podataka  

• definirati osnovne pojmove u radu sa bazom podataka

• kreirati objekte u bazi podataka

• primijeniti pravila vezana uz izradu baze podataka

• kreirati jednostavnu bazu podataka

– Osnovni pojmovi u radu s bazama podataka

– Kreiranje osnovnih objekata u bazi podataka

– Kreiranje jednostavnih baza podataka  

Metodičke napomene

Program treba realizirati tako da primjeri prate konkretne i aktualne okolnosti u kojima učenici obrađuju teme i u korelaciji s ostalim predmetima.

Obveze učenika

Obvezan je redovit dolazak na nastavu, a učenici će biti ocjenjivani tijekom nastave kroz konkretne zadatke s naglaskom na individualan i grupni rad učenika.

3. Didaktičke upute

Metode rada:

a) nastavne metode

usmeno izlaganje, razgovor s učenicima, metoda demonstracija, rad na tekstu, suradničko učenje, rad na računalu

b) metode učenja – kombinirana metoda

Metodički organizacijski oblici rada:

Frontalni oblik rada, individualni oblik rada, grupni oblik rada – u paru i timski

Vrednovanje ishoda:

Praćenje i vrednovanje rada učenika treba što više usmjeriti na nastavni proces bez dodatne pripreme u slobodno vrijeme kako bi učenici imali više vremena za ostale obveze. To podrazumijeva konkretne zadatke za vrijeme nastavnog sata, u obliku individualnog i grupnog rada.

4. Literatura

Za učenike:

Učenici će se koristiti bilješkama s predavanja te određenom i odabranom literaturom:

Gvozdanović, Ikica, Kos, Kudumija, Kuzminski, Milijaš, Sekulić Štivčević, Zvonarek: Elektronički udžbenik informatike za 1. i 2. razred općih, jezičnih, klasičnih, pirodoslovnih i prirodoslovno-matematičkih gimnazija, Promil, Varaždin, 2014.

Za nastavnike:

Gvozdanović, Ikica, Kos, Kudumija, Kuzminski, Milijaš, Sekulić Štivčević, Zvonarek: Elektronički udžbenik informatike za 1. i 2. razred općih, jezičnih, klasičnih, pirodoslovnih i prirodoslovno-matematičkih gimnazija, Promil, Varaždin, 2014.

5. Materijalni uvjeti

Umrežena računalna učionica opremljena odgovarajućim brojem računala i odgovarajućom programskom podrškom, računalni projektor, ploča i pribor za pisanje po ploči.

6. Kadrovski uvjeti

Profesor informatike ili odgovarajuća stručna sprema, VSS.

* * *

NASTAVNI PLAN I PROGRAM IZBORNE NASTAVE IZ NASTAVNOG PREDMETA »INFORMATIKA« ZA OPĆU GIMNAZIJU 3. RAZRED

Nastavni predmet: Informatika – izborni predmet

Razred: 3. razred opće gimnazije

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno (70 sati godišnje)

1. Uvod

Cilj

Usvojiti osnovna znanja i vještine o informatici i njenom razvoju radi stjecanja opće računalne pismenosti i kulture te razumijevanja civilizacijskog razvoja.

Usvojiti i osposobiti učenike za samostalnu izradu jednostavnih programa u programskom jeziku Python.

Zadatci

Nastavom informatike treba omogućiti učeniku:

• razumijevanje obveza za postizanje uspjeha

• definiranje pojmova u programiranju

• nabrajanje i objašnjavanje faza programiranja

• objašnjavanje razvoja programskih jezika

• definiranje pojma algoritma

• izrada algoritama

• definiranje pojma i osnovne strukture programa

• nabrajanja i objašnjavanje osnovnih tipova podataka

• objašnjavanje i primjena naredbi za unos i ispis podataka

• objašnjavanje i primjena osnovnih aritmetičkih i logičkih operacija

• objašnjavanje i primjena naredbe pridruživanja

• definiranje pojma grananja

• objašnjavanje razlike između jednostrukog i višestrukog grananja

• primjena grananja u rješavanju programskih zadataka

• upotreba složenih naredbi ponavljanja i njihova primjena u jednostavnim programskim zadacima

• objašnjavanje potrebe za korištenjem programskih petlji

• definiranje pojma znakovni niz

• primjena znakovnih nizova u programskim zadacima

• definiranje pojma liste

• primjena liste u programskim zadacima

• kreiranje samostalnog rada

2. Obrazovna postignuća i nastavni sadržaji

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati

Nastavni sadržaji

1. Osnove programiranja – uvod  

• objasniti pojam i osnovna svojstva algoritma

• navesti i primijeniti jezike za zapisivanje algoritama (dijagram toka i pseudojezik)

• nabrojiti, razlikovati i usporediti vrste programskih jezika

• identificirati faze izrade programa i razlikovati vrste pogrješaka

– Uvod u programiranje

– Faze programiranja

– Programski jezici

– Algoritmi

2. Programski jezik Python  

• usvojiti i znati razlikovati (protumačiti) pojam i uporabu varijable i konstante

• razlikovati i znati primijeniti jednostavne tipove podataka (cjelobrojne, realne, znakovne, logičke)

– Općenito o Pythonu

– Struktura programa

– Tipovi podataka

3. Osnovne naredbe – Python  

• prepoznati i primijeniti naredbu pridruživanja i naredbe ulaza i izlaza

• prepoznati i primijeniti aritmetičke, logičke i relacijske operatore i njihove prioritete

• prepoznati i primijeniti definirane standardne funkcije

– Naredbe ulaza i izlaza

– Osnovne matematičke i logičke operacije

– Naredba pridruživanja

4. Grananje u programu  

• zaključiti kada i osmisliti kako primijeniti naredbu grananja (jednostruku, višestruku)

– Jednostruko grananje – naredbom IF

– Višestruko grananje –

naredbom IF-ELSE

5. Programske petlje  

• raspoznati i primijeniti naredbe ponavljanja (s provjeravanjem uvjeta, s unaprijed zadanim brojem ponavljanja, ugniježdene naredbe ponavljanja)

– Petlja FOR

– Petlja WHILE

6. Znakovni nizovi i liste  

• raspoznati i primijeniti složeni tip podataka – niz, lista

– Znakovni niz (string)

– Liste

7. Izrada samostalnih radova vezano uz programiranje – ocjenjivanje radova

• poznavati i primijeniti standardne algoritme i samostalno izraditi program

– Izrada samostalnih radova

Metodičke napomene

Program treba realizirati tako da primjeri prate konkretne i aktualne okolnosti u kojima učenici obrađuju teme i u korelaciji s ostalim predmetima.

Obveze učenika

Obvezan je redovit dolazak na nastavu, a učenici će biti ocjenjivani tijekom nastave kroz konkretne zadatke s naglaskom na individualan i grupni rad učenika.

3. Didaktičke upute

Metode rada:

a) nastavne metode

usmeno izlaganje, razgovor s učenicima, metoda demonstracija, rad na tekstu, suradničko učenje,

rad na računalu

b) metode učenja – kombinirana metoda

Metodički organizacijski oblici rada:

Frontalni oblik rada, individualni oblik rada, grupni oblik rada – u paru i timski

Vrednovanje ishoda:

Praćenje i vrednovanje rada učenika treba što više usmjeriti na nastavni proces bez dodatne pripreme u slobodno vrijeme kako bi učenici imali više vremena za ostale obveze. To podrazumijeva konkretne zadatke za vrijeme nastavnog sata, u obliku individualnog i grupnog rada.

4. Literatura

Za učenike:

Učenici će se koristiti bilješkama s predavanja te određenom i odabranom literaturom:

Leo Budin, Predrag Brođanac, Zlatka Markučič, Smiljana Perić: Rješavanje problema programiranjem u Pythonu, Element, Zagreb, 2014.

Za nastavnike:

Leo Budin, Predrag Brođanac, Zlatka Markučič, Smiljana Perić: Rješavanje problema programiranjem u Pythonu, Element, Zagreb, 2014.

5. Materijalni uvjeti

Umrežena računalna učionica opremljena odgovarajućim brojem računala i odgovarajućom programskom podrškom, računalni projektor, ploča i pribor za pisanje po ploči.

6. Kadrovski uvjeti

Profesor informatike ili odgovarajuća stručna sprema, VSS.

* * *

NASTAVNI PLAN I PROGRAM IZBORNE NASTAVE IZ NASTAVNOG PREDMETA »INFORMATIKA« ZA OPĆU GIMNAZIJU 4. RAZRED

Nastavni predmet: Informatika – izborni predmet

Razred: 4. razred opće gimnazije

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno (64 sati godišnje)

1. Uvod

Cilj

Osposobiti učenike za uporabu računala u standardnim primjenama svakodnevnog suvremenog rada i života, pri korištenju Interneta i elektroničke komunikacije te izrade programa služeći se algoritamskim pristupom i suvremeno aktualnim programskim jezikom.

Zadatci

Nastavom informatike treba omogućiti učeniku:

• razumijevanje obveza za postizanje uspjeha

• ponavljanje naredbi za jednostruko i višestruko grananje

• ponavljanje i primjena petlji FOR i WHILE

• ponavljanje i primjena grananja i petlji na programskim zadacima

• ponavljanje i primjena metoda za rad s listama

• objašnjavanje pojma liste lista

• primjena naučenog u izradi zadataka s listama

• primjena funkcija u izradi programa

• definiranje JavaScripta

• objašnjavanje i primjena osnovnih naredbi u JavaScriptu

• objašnjavanje i primjena osnovnih naredbi grananja i petlji u JavaScriptu

• kombiniranje naredbi rješavanjem programskih zadataka

• upoznavanje programa za obradu fotografija

• primjena osnovnih naredbi u programu za obradu fotografija

• primjena alata za crtanje jednostavnih likova

• usvajanje i kombiniranje alata za crtanje likova

• primjena alata za izradu animacija

• definiranje pojma Web alata

• primjena različitih Web alata

• identificiranje zahtjeva za izradu samostalnog rada

• konstruiranje samostalnog rada

2. Obrazovna postignuća i nastavni sadržaji

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati

Nastavni sadržaji

1. Osnove programiranja – ponavljanje  

• ponoviti naredbe za jednostruko i višestruko grananje

• ponoviti i primijeniti petlje FOR i WHILE

• primijeniti grananja i petlje na programskim zadacima

– Grananja

– Petlje  

2. Složenije naredbe za rad sa listama – Python  

• ponoviti i primijeniti naredbe za liste

• objasniti i primijeniti metode za rad s listama

• objasniti pojam liste lista

• primijeniti naučeno u izradi zadataka s listama

– Metode za rad s listama

– Lista lista  

3. Python – funkcije

• primijeniti funkcije u izradi programa

– Rad s funkcijama

4. JavaScript  

• definirati JavaScript

• objasniti i primijeniti osnovne naredbe u JavaScriptu, grananja i petlje

– JavaScript – uvod

– Osnovne naredbe, grananja i petlje u JavaScriptu

5. Multimedija i animacije  

• prepoznati program za obradu fotografija

• primijeniti osnovne naredbe u programu za obradu fotografija

• primijeniti alate za crtanje jednostavnih likova

• usvojiti i kombinirati alate za crtanje likova

• primijeniti alate za izradu animacija

• usvojiti i kombinirati izradu multimedijskih animacija

– Programi za obradu fotografija

– Osnovne naredbe i trake s alatima

– Crtanje jednostavnih likova

– Vježba crtanja likova

– Izrada animacija

6. Web 2.0 i 3.0 alati  

• definirati pojam Web alata

• primijeniti različite Web alate

– Općenito o Web 2.0 i 3.0 alatima

– Primjena Web alata

– Izrada samostalnog rada

Metodičke napomene

Program treba realizirati tako da primjeri prate konkretne i aktualne okolnosti u kojima učenici obrađuju teme i u korelaciji sa ostalim predmetima.

Obveze učenika

Obvezan je redovit dolazak na nastavu, a učenici će biti ocjenjivani tijekom nastave kroz konkretne zadatke s naglaskom na individualan i grupni rad učenika.

3. Didaktičke upute

Metode rada:

a) nastavne metode

usmeno izlaganje, razgovor s učenicima, metoda demonstracija, rad na tekstu, suradničko učenje,

rad na računalu

b) metode učenja – kombinirana metoda

Metodički organizacijski oblici rada:

Frontalni oblik rada, individualni oblik rada, grupni oblik rada – u paru i timski

Vrednovanje ishoda:

Praćenje i vrednovanje rada učenika treba što više usmjeriti na nastavni proces bez dodatne pripreme u slobodno vrijeme kako bi učenici imali više vremena za ostale obveze. To podrazumijeva konkretne zadatke za vrijeme nastavnog sata, u obliku individualnog i grupnog rada.

4. Literatura

Za učenike:

Učenici će se koristiti bilješkama s predavanja te određenom i odabranom literaturom:

Leo Budin, Predrag Brođanac, Zlatka Markučič, Smiljana Perić: Rješavanje problema programiranjem u Pythonu, Element, Zagreb, 2014.

Za nastavnike:

Leo Budin, Predrag Brođanac, Zlatka Markučič, Smiljana Perić: Rješavanje problema programiranjem u Pythonu, Element, Zagreb, 2014.

5. Materijalni uvjeti

Umrežena računalna učionica opremljena odgovarajućim brojem računala i odgovarajućom programskom podrškom, računalni projektor, ploča i pribor za pisanje po ploči.

6. Kadrovski uvjeti

Profesor informatike ili odgovarajuća stručna sprema, VSS.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2015_11_123_2351.html

Copyright © Ante Borić