Baza je ažurirana 20.11.2024. 

zaključno sa NN 109/24

EU 2024/2679

PRESTAO VAŽITI ALI VIDI OVDJE!
Objavljeno u NN 01/16 od 02.01.2016.:

 

MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE

Na temelju članka 107. stavka 4. Zakona o poljoprivredi (»Narodne novine« br. 30/15) ministar poljoprivrede donosi

 

PRAVILNIK O AKREDITACIJI AGENCIJE ZA PLAĆANJA U POLJOPRIVREDI, RIBARSTVU I RURALNOM RAZVOJU

1. UVODNE ODREDBE

Predmet propisa

Članak 1.

(1) Ovim Pravilnikom propisuju se uvjeti koje mora ispunjavati Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju kako bi dobila akreditaciju za korištenje sredstava Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (u daljnjem tekstu: poljoprivredni fondovi EU), postupak dodjeljivanja akreditacije, nadzor ispunjavanja akreditacijskih kriterija i povlačenja akreditacije.

(2) Ovim se Pravilnikom uređuje provedba Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o financiranju, upravljanju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike i o stavljanju izvan snage uredaba Vijeća (EEZ) br. 352/78, (EZ) br. 165/94, (EZ) br. 2799/98, (EZ) br. 814/2000, (EZ) br. 1290/2005 i (EZ) 485/2008 (SL L 347, 20. 12. 2013. – u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1306/2013), Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014 od 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanja i ostalih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, jamstava i upotrebe eura (SL L 255, 28. 8. 2014. – u daljnjem tekstu: Delegirana uredba Komisije (EU) br. 907/2014) i Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014 od 6. kolovoza 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) broj 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanje i drugih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, pravila o kontroli, jamstava i transparentnosti (SL L 255, 28. 8. 2014. – u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 908/2014).

Objašnjenje pojmova

Članak 2.

U smislu ovoga Pravilnika pojedini izrazi imaju sljedeće značenje:

1) Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja) je pravna osoba nadležna za provedbu izravnih plaćanja te mjera zajedničkog uređenja tržišta i ruralnog razvoja, koje se financiraju iz poljoprivrednih fondova EU;

2) akreditacija je postupak kojim ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Nadležno tijelo) utvrđuje ispunjava li Agencija za plaćanja akreditacijske kriterije za korištenje sredstava poljoprivrednih fondova EU propisane Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014;

3) odluka o akreditaciji je akt (dokument) kojim Nadležno tijelo potvrđuje da Agencija za plaćanja ispunjava akreditacijske kriterije propisane Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014 i da je uspostavila sustav unutarnjih kontrola za korištenje poljoprivrednih fondova EU sukladno propisima EU;

4) odluka o aktivaciji je akt (dokument) kojim Nadležno tijelo potvrđuje da Agencija za plaćanja ispunjava akreditacijske kriterije propisane Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014 vezano uz provedbu pojedinačnih mjera ruralnog razvoja i/ili zajedničke organizacije tržišta;

5) Europski fond za jamstva u poljoprivredi (eng: European Agricultural Guarantee Fund – u daljnjem tekstu: EFJP) je poljoprivredni fond EU iz kojeg se financiraju izdaci za izravna plaćanja poljoprivrednicima, mjere uređenja tržišta poljoprivrednih proizvoda, mjere informiranja te mjere promidžbe poljoprivrednih proizvoda;

6) Europski poljoprivredni fond za ruralni razvoj (eng: European Agricultural Fund for Rural Development, u daljnjem tekstu: EPFRR) je poljoprivredni fond EU iz kojeg se financiraju izdaci za mjere ruralnog razvoja;

7) Integrirani administrativni i kontrolni sustav (u daljnjem tekstu: IAKS) je informacijski sustav kojim se identificiraju i registriraju poljoprivrednici i njihovi zahtjevi, provodi administrativna kontrola i kontrola na terenu, te odobravanje zahtjeva za izravna plaćanja i mjere ruralnog razvoja povezane s površinom i stokom.

Agencija za plaćanja

Članak 3.

(1) Agencija za plaćanja osigurava provjeru sukladnosti s pravilima Europske unije prije nego što odobri i izvrši dio isplate koji financira Europske unija.

(2) Agencija za plaćanja daje jamstva vezano uz izdatke i kontrolu plaćanja sukladno članku 1. stavku 1. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.

(3) Unutarnje ustrojstvo, sustav unutarnjih kontrola i način čuvanja dokumenata Agencije za plaćanja mora biti u skladu s akreditacijskim kriterijima propisanim Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.

Članak 4.

(1) Agencija za plaćanja obavlja sljedeće osnovne funkcije vezane uz isplatu sredstava poljoprivrednih fondova EU:

– odobravanje plaćanja, koje obuhvaća utvrđivanje zadovoljavaju li podnositelji zahtjeva potrebne uvjete i određivanje iznosa koji će se isplatiti

– izvršenje plaćanja, koje obuhvaća pripremu naloga za plaćanja i prosljeđivanje sredstava na račune podnositelja zahtjeva sukladno odobrenim iznosima te

– računovodstvo obveza i izvršenih plaćanja pri čemu se pridaje posebna pozornost točnosti i pravodobnosti evidentiranja obveza i plaćanju iz poljoprivrednih fondova EU u posebnim računovodstvenim evidencijama, te izrada izvješća o izdacima, uključujući mjesečna, tromjesečna i godišnja izvješća za Europsku komisiju.

(2) Agencija za plaćanja vodi računovodstvene evidencije odvojeno za svaki poljoprivredni fond EU.

(3) Vezano uz izvršenje plaćanja, informiranje i čuvanje podataka, Agencija za plaćanja mora ustrojiti sustav koji osigurava:

a. provjeru opravdanosti zahtjeva i njihovu sukladnost s pravilima Europske unije prije odobravanja plaćanja,

b. vođenje točne i sveobuhvatne računovodstvene evidencije o izvršenim plaćanjima,

c. obavljanje svih provjera i kontrola predviđenih relevantnim propisima Europske unije,

d. dostavljanje potrebnih dokumenata i izvješća u zadanim rokovima i u obliku koji predviđaju pravila Europske unije,

e. dostupnost i čuvanje dokumentacije na način koji osigurava njezinu potpunost, valjanost i čitljivost, uključujući elektronske dokumente.

(4) Računovodstvena evidencija iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati i podatke o interventnom otkupu i skladištenju koji se financiraju iz EFJP, kao i podatke o danim predujmovima i dugovima (potraživanjima).

Članak 5.

(1) Unutarnje ustrojstvo Agencije za plaćanja mora osigurati odvojeno obavljanje funkcija iz članka 4. stavka 1. ovoga Pravilnika.

(2) Za svaku funkciju nadležna je posebna ustrojstvena jedinica, što se određuje općim aktima Agencije za plaćanja.

Članak 6.

Agencija za plaćanja mora imati ustrojstvenu jedinicu za:

– kontrolu na terenu koja provjerava činjenice na kojima se temelje zahtjevi za plaćanja (posebice, podatke o prijavljenim površinama i o životinjama, kvaliteti i vrsti proizvoda, rokovima isporuke, izvedbi projekata) i

– unutarnju reviziju neovisnu od drugih ustrojstvenih jedinica, koja procjenjuje sustave unutarnjih kontrola, daje neovisno i objektivno stručno mišljenje i savjete za unapređenje poslovanja.

Članak 7.

(1) Ustrojstvena jedinica Agencije za plaćanja nadležna za izvršenje plaćanja, kao i jedinica nadležna za nadzor izvršenja plaćanja moraju imati pristup dokumentaciji o odobrenim zahtjevima i o obavljenim obaveznim administrativnim kontrolama i kontrolama na terenu.

(2) Dokumentacija iz stavka 1. ovoga članka može biti i u obliku sažetka dostupnog u elektronskom obliku.

Članak 8.

Sukladno članku 7., stavku 1. Uredbe (EU) br. 1306/2013, Agencija za plaćanja može obavljanje funkcija iz članka 4. stavka 1. ovoga Pravilnika delegirati drugim tijelima, osim plaćanja sredstava poljoprivrednih fondova EU, ako su ispunjeni uvjeti iz Priloga I., točke 1.c) Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.

Nadležno tijelo

Članak 9.

(1) Sukladno članku 1., stavku 1. Provedbene Uredbe Komisije (EU) br. 908/2014 Nadležno tijelo je tijelo nadležno za akreditaciju Agencije za plaćanja i nadzor ispunjavanja akreditacijskih kriterija.

(2) Zadaće Nadležnog tijela propisane su odredbama članka 1. stavka 2. i 3. te članka 2. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.

(3) Posebna ustrojstvena jedinica Nadležnog tijela provodi postupak akreditacije i podnosi prijedlog odluke o akreditaciji ministru nadležnom za poljoprivredu.

(4) Prije donošenja odluke o akreditaciji, Nadležno tijelo putem posebne ustrojstvene jedinice može provesti postupak aktivacije pojedinačnih mjera ruralnog razvoja i mjera zajedničke organizacije tržišta.

Odbor za akreditaciju

Članak 10.

(1) Ministar nadležan za poljoprivredu rješenjem osniva Odbor za akreditaciju.

(2) Odbor za akreditaciju sastoji se od stalnih i povremenih članova. Kao stalni članovi imenuju se dužnosnici zaposlenici posebne ustrojstvene jedinice Nadležnog tijela te rukovoditelji Agencije za plaćanja. Povremeni članovi Odbora su načelnici sektora i drugi zaposlenici Nadležnog tijela i Agencije za plaćanja ovisno o temi sastanka.

(3) Zadaci Odbora za akreditaciju su:

– koordinacija aktivnosti vezano uz proces akreditacije Agencije za plaćanja

– rasprava o nalazima revizora visoke i srednje važnosti te donošenje zaključaka vezano uz provođenje preporuka

– praćenje ispunjenja akreditacijskih kriterija te

– koordinacija priprema za uvođenje novih mjera potpora i njihovog akreditiranja

– predlaganje ministru nadležnom za poljoprivredu izbor i/ili imenovanje revizijskog tijela.

(4) Ministar nadležan za poljoprivredu donosi Poslovnik o radu Odbora za akreditaciju kojim detaljnije određuje način njegovoga rada.

Tijelo za ovjeravanje

Članak 11.

(1) Agencija za reviziju sustava provedbe programa Europske unije je Tijelo za ovjeravanje (u daljnjem tekstu: Tijelo za ovjeravanje) u skladu s člankom 5. stavkom 1. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.

(2) Tijelo za ovjeravanje svoje funkcije i zadaće provodi u skladu s odredbama članaka 5., 6. i 7. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.

2. POSTUPAK AKREDITACIJE

Članak 12.

(1) Postupak akreditacije obuhvaća provjeru usklađenosti Agencije za plaćanja s akreditacijskim kriterijima i donošenje odluke o akreditaciji.

(2) Agencija za plaćanja mora dobiti akreditaciju u skladu s ovim Pravilnikom prije podnošenja prvog zahtjeva za korištenjem sredstava poljoprivrednih fondova EU.

Akreditacijski kriteriji

Članak 13.

Za dobivanje akreditacije Agencija za plaćanja mora imati unutarnje ustrojstvo i sustav unutarnjih kontrola usklađen s akreditacijskim kriterijima navedenim u Prilogu I. Delegirane uredbe Komisije (EU) 907/2014.

Provjera ispunjenja akreditacijskih kriterija

Članak 14.

(1) Prije donošenja odluke o akreditaciji Nadležno tijelo mora provjeriti je li Agencija za plaćanja uspostavila unutarnje ustrojstvo i sustav unutarnjih kontrola usklađen s akreditacijskim kriterijima.

(2) U cilju ispunjavanja obveza iz stavka 1. ovoga članka, Nadležno tijelo:

– održava redovite sastanke (uspostavlja trajnu suradnju) s Agencijom za plaćanja

– odabire neovisno revizijsko tijelo koje provodi pred-akreditacijsku reviziju.

Članak 15.

(1) Na redovitim polugodišnjim sastancima, Agencija za plaćanja izvješćuje Nadležno tijelo o aktivnostima vezanim uz sustav unutarnjih kontrola, kao i o aktivnostima koje bi mogle imati utjecaj na ispunjenje akreditacijskih kriterija.

(2) Nadležno tijelo, u slučaju potrebe, organizira sastanke i izvan rokova propisanih stavkom 1. ovoga članka.

Članak 16.

(1) Provjeru usklađenosti Agencije za plaćanja s akreditacijskim kriterijima Nadležno tijelo,u skladu s odredbama članka 1. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, povjerava revizijskom tijelu neovisnom od Agencije za plaćanja koje provodi pred-akreditacijsku reviziju.

(2) Pred-akreditacijska revizija se provodi u roku koji se određuje ugovorom između Nadležnog tijela i vanjskog revizijskog tijela, odnosno sporazumom ako se radi o javnom tijelu.

(3) Revizija započinje nakon obavijesti Agencije za plaćanja o spremnosti za reviziju, odnosno obavijesti da je sustav unutarnjih kontrola koji treba biti predmet provjere, uspostavljen.

Članak 17.

(1) Provjera ispunjavanja akreditacijskih kriterija provodi se u skladu s odredbom članka 1. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.

(2) Provjerom ispunjavanja akreditacijskih kriterija moraju se obuhvatiti i funkcije koje je Agencija za plaćanja delegirala.

Članak 18.

(1) Nakon obavljene revizije, u skladu s odredbom članka 1. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, revizijsko tijelo sastavlja izvješće u kojem izražava mišljenje o uspostavljenom sustavu unutarnjih kontrola i ispunjavanju akreditacijskih kriterija te, u slučaju potrebe, daje preporuke za otklanjanje uočenih nedostataka.

(2) Revizijsko tijelo može izraziti mišljenje da sustav unutarnjih kontrola:

– dobro djeluje

– djelomično djeluje

– djeluje ili

– ne djeluje.

(3) Izvješće iz stavka 1. i mišljenje iz stavka 2. ovog članka, daje se u skladu i prema uvjetima propisanim Prilogom I. koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.

Članak 19.

Na temelju izvješća revizijskog tijela, Nadležno tijelo može donijeti:

– upute Agenciji za plaćanja o ispravljanju nedostataka

– odluku o akreditaciji ili

– odluku o privremenoj akreditaciji.

Članak 20.

(1) Ako Nadležno tijelo, na temelju izvješća, utvrdi da Agencija za plaćanja ne ispunjava u potpunosti neki od akreditacijskih kriterija dostavlja Agenciji za plaćanja upute o ispravljanju nedostataka prije donošenja odluke o akreditaciji, zajedno s rokovima provedbe.

(2) Nadležno tijelo donosi odluku o akreditaciji u roku 15 dana nakon primitka izvješća da su svi nedostaci iz stavka 1. ovoga članka ispravljeni.

Članak 21.

(1) Ako Nadležno tijelo utvrdi da Agencija za plaćanja ispunjava sve akreditacijske kriterije propisane Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br.907/2014, donosi odluku o akreditaciji.

(2) Odluku o akreditaciji, zajedno s dokumentima propisanim odredbom članka 1. stavkom 5. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, Nadležno tijelo dostavlja Europskoj komisiji.

Članak 22.

(1) Ako Nadležno tijelo utvrdi da Agencija za plaćanja ne ispunjava jedan ili više akreditacijskih kriterija, donosi odluku o privremenoj akreditaciji i upute o ispravljanju nedostataka sukladno odredbi članka 1. stavka 4. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014

(2) Nadležno tijelo u opravdanim slučajevima može podnijeti zahtjev Europskoj komisiji za produljenje roka iz stavka 3. ovoga članka.

(3) O produljenju roka Nadležno tijelo bez odlaganja obavještava Agenciju za plaćanja.

Članak 23.

(1) Nadležno tijelo putem posebne ustrojstvene jedinice prati ispravljanje nedostataka iz članka 22. stavka 1. ovoga Pravilnika te, ovisno o ispunjavanju akreditacijskih kriterija, odlučuje o dodjeljivanju akreditacije ili povlačenju odluke o privremenoj akreditaciji.

(2) Nadležno tijelo donosi odluke iz stavka 1. ovoga članka u roku 15 dana nakon primitka izvješća revizijskog tijela o ispravljanju nedostataka.

Aktivacija pojedinačnih mjera

Članak 24.

(1) Ako je potrebno aktivirati određenu mjeru ruralnog razvoja ili mjeru zajedničke organizacije tržišta, a koja nije obuhvaćena odlukom o akreditaciji, provodi se postupak aktivacije pojedinačne mjere.

(2) Provjeru određenih akreditacijskih kriterija i/ili procedura Agencije za plaćanja provodi posebna ustrojstvena jedinica Nadležnog tijela (u skladu sa svojom metodologijom rada) i o provedenoj provjeri sastavlja izvješće.

(3) Ministar nadležan za poljoprivredu, kada je to potrebno, odlučuje o izdavanju odluke o aktivaciji pojedinačne mjere.

Članak 25.

(1) Ako se predlaže značajnija izmjena akreditiranog procesa, odnosno pojedinih aktivnosti procesa Agencija za plaćanja o navedenome izvještava posebnu ustrojstvena jedinica Nadležnog tijela i dostavlja izmijenjene procedure s popratnom dokumentacijom.

(2) Ako Nadležno tijelo procijeni da bi izmjena akreditiranih procesa/procedura mogla ugroziti ispunjenje jednog ili više akreditacijskih kriterija, o navedenom će obavijestiti Agenciju za plaćanja, dostaviti joj detaljne upute o ispravljanju nedostataka te odrediti rok za njihovu provedbu.

3. NADZOR ISPUNJAVANJA AKREDITACIJSKIH KRITERIJA

Članak 26.

(1) Nadležno tijelo putem posebne ustrojstvene jedinice provodi nadzor nad radom Agencije za plaćanja vezano uz isplatu sredstava poljoprivrednih fondova EU, odnosno ispunjavanje akreditacijskih kriterija iz Priloga I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.

(2) Nadležno tijelo provodi nadzor na temelju izvješća Tijela za ovjeravanje, izvješća drugih vanjskih revizija i unutarnje revizije Agencije za plaćanja, institucija koje provode nadzor te provodeći vlastite aktivnosti nadzora ispunjavanja akreditacijskih kriterija.

(3) Nadležno tijelo može, u slučaju potrebe, angažirati vanjsko revizijsko tijelo, neovisno o Agenciji za plaćanja.

Suradnja s Tijelom za ovjeravanje

Članak 27.

(1) Prava i obveze Tijela za ovjeravanje vezano uz izvješćivanje Nadležnog tijela, određuju se sporazumom zaključenim između ova dva tijela.

(2) Posebna ustrojstvena jedinica Nadležnog tijela izvješćuje ministra nadležnog za poljoprivredu o nalazima Tijela za ovjeravanje u roku 15 dana od dana primitka izvješća iz stavka 1. ovoga članka, uz prijedlog potrebnih mjera za otklanjanje uočenih nedostataka.

(3) U roku 30 dana od dana primitka izvješća iz stavka 1. ovoga članka, ako je potrebno, Nadležno tijelo dostavlja Agenciji za plaćanje plan za otklanjanje utvrđenih nedostataka s rokovima za provođenje pojedinih mjera.

Suradnja s Agencijom za plaćanja

Članak 28.

(1) Radi zaštite financijskih interesa Republike Hrvatske i Europske unije uspostavlja se trajna suradnja između Agencije za plaćanja i Nadležnog tijela organiziranjem sastanaka s ciljem usuglašavanja stavova vezano uz prava i obveze oba tijela.

(2) Za potrebe praćenja ispunjavanja akreditacijskih kriterija i svih obveza koje proizlaze iz ovoga Pravilnika, posebna ustrojstvena jedinica Nadležnog tijela organizira redovito sastanke s Agencijom za plaćanja.

Članak 29.

(1) Radi provjere ispunjenja akreditacijskih kriterija, a sukladno članku 2., stavku 2. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, Agencija za plaćanja mora obavještavati Nadležno tijelo o svim važnim pojedinostima koje imaju utjecaj na ispunjenje akreditacijskih kriterija te dostavljati:

– izvješća vanjskih revizija i drugih oblika nadzora

– izvješća unutarnje revizije (s planovima provedbe preporuka i izvješćima o njihovu provođenju)

– izvješća o realizaciji preporuka Tijela za ovjeravanje i drugih provedenih revizija

– izvješća vezana uz nadzor delegiranih funkcija

– godišnje izjave o upravljanju te

– godišnja izvješća o radu i financijske izvještaje.

(2) Agencija za plaćanja je dužna na zahtjev Nadležnog tijela dostaviti i druga potrebna izvješća i dokumentaciju.

(3) Agencija za plaćanja je dužna obavijestiti Nadležno tijelo o svim odlukama, odnosno promjenama koje bi mogle utjecati na ispunjavanje akreditacijskih kriterija.

(4) Agencija za plaćanja je dužna izvješća iz stavka 1. i odluke iz stavka 3. ovoga članka dostaviti Nadležnom tijelu u roku od 15 dana od dana njihova primitka, odnosno donošenja.

Vlastiti nadzor

Članak 30.

(1) Nadležno tijelo može, putem posebne ustrojstvene jedinice provjeriti funkcioniranje sustava unutarnjih kontrola vezanih uz korištenje sredstava poljoprivrednih fondova EU u središnjem uredu i regionalnim uredima Agencije, kao i u tijelima kojima su delegirane funkcije Agencije.

(2) Vlastiti nadzor provodi se u skladu s metodologijom rada Nadležnog tijela.

Članak 31.

(1) Na temelju izvješća Tijela za ovjeravanje i drugih vanjskih revizora, unutarnje revizije Agencije, kao i drugih tijela koje provode nadzor, a koji se odnosi na akreditacijske kriterije i sposobnost obavljanja zadaća Agencije, Nadležno tijelo donosi plan otklanjanja utvrđenih nedostataka i određuje mjere i aktivnosti koje Agencija za plaćanja treba provesti kako bi se otklonili utvrđeni nedostaci, kao i rok provedbe mjera i aktivnosti.

(2) Agencija za plaćanja je dužna izvijestiti Nadležno tijelo o provođenju mjera i aktivnosti iz stavka 1. ovoga članka u roku 15 dana od proteka određenog roka.

Odluka o uvjetnoj akreditaciji

Članak 32.

(1) Ako na temelju izvješća Tijela za ovjeravanje i drugih vanjskih revizora ili vlastitim nadzorom Nadležno tijelo utvrdi da je Agencija za plaćanja prestala ispunjavati jedan ili više akreditacijskih kriterija ili ih ispunjava tako da to utječe na njezinu sposobnost izvršavanja zadaća iz članka 4. ovoga Pravilnika, posebna ustrojstvena jedinica Nadležnog tijela će predložiti ministru nadležnom za poljoprivredu donošenje odluke o uvjetnoj akreditaciji u skladu s odredbom članka 2. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.

(2) Kada ministar nadležan za poljoprivredu donese odluku o uvjetnoj akreditaciji, posebna ustrojstvena jedinica Nadležnog tijela dostavlja Agenciji za plaćanja plan za otklanjanje utvrđenih nedostataka i izvješćuje Europsku komisiju u skladu s odredbom članka 2. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.

4. POVLAČENJE AKREDITACIJE

Članak 33.

(1) Ako posebna ustrojstvena jedinica Nadležno tijelo utvrdi da Agencija za plaćanja nije provela mjere i aktivnosti iz članka 32. ovoga Pravilnika u određenom roku ili da više ne ispunjava akreditacijske kriterije, predložit će ministru nadležnom za poljoprivredu donošenje odluke o povlačenju akreditacije.

(2) O povlačenju akreditacije Nadležno tijelo obavještava Europsku komisiju u roku osam dana od dana donošenja odluke.

(3) U cilju osiguranja kontinuiteta isplata potpora korisnicima u slučaju povlačenja akreditacije, Nadležno tijelo akreditira drugu pravnu osobu za plaćanja u poljoprivredi u skladu s odredbama ovoga Pravilnika.

(4) Na drugu pravnu osobu iz stavka 3. ovoga članka primjenjuju se svi uvjeti i postupak akreditacije propisan ovim Pravilnikom.

5. ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 34.

Stupanjem na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o akreditaciji Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (»Narodne novine« br. 40/11 i 96/13).

Članak 35.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-01/15-01/67 Urbroj: 525-03/0796-15-1 Zagreb, 27. studenoga 2015.

Ministar Tihomir Jakovina, v. r.

PRILOG I.

OCJENA SUSTAVA UNUTARNJE KONTROLE/SUKLADNOSTI S AKREDITACIJSKIM KRITERIJIMA I IZVJEŠĆIVANJE

Za Agenciju za plaćanja u izvješću je potrebno razlikovati različite sustave kontrole i to kako slijedi:

1) Programi u okviru EFJP-a[1] obuhvaćeni sustavom IAKS, – Matrica br. 1;

2) Programi u okviru EFJP-a[2] koji nisu obuhvaćeni IAKS-om, – Matrica br. 2;

3) Programi u okviru EPFRR-a obuhvaćeni IAKS-om, – Matrica br. 3;

4) Programi u okviru EPFRR-a koji nisu obuhvaćeni IAKS-om, – Matrica br. 4.

■ Ocjena akreditacijskih kriterija

Ukupan zaključak o sustavu unutarnje kontrole (SUK) donosi se na temelju ocjene oblika i postojanja kontrola te ocjene provedbene učinkovitosti SUK-a.

Ocjena se donosi na dvjema razinama:

(1) Ocjena kriterija procjene (mjerilo funkcije Agencije za plaćanja u odnosu na akreditacijsku komponentu). Svaki se kriterij procjene ponderira kako slijedi: 10% – organizacija, 5% – delegiranje, ljudski potencijali, komunikacija, unutarnja revizija; 10% – trajno praćenje; sustav informacijske sigurnosti i 50% – kontrolne aktivnosti (uključujući IT aplikaciju i delegirane kontrole). Ako nema delegiranja, odgovarajući se ponder prenosi na »organizaciju«.

Ukupna ocjena na razini SUK-a ponderirana kako slijedi: potvrđivanje operacija, odobravanje plaćanja 40% (administrativne kontrole: 20%, kontrole na terenu 20%); izvršenje plaćanja – 15%; računovodstvo – 15%; predujmovi i jamstva – 10% te nepravilnosti/upravljanje dugovanjima – 20%. Ako nema »predujmova i jamstava«, odgovarajući se postotak dijeli na računovodstvo (5%) i izvršenje plaćanja (5%).

Ocjena utvrđena po provjeri sukladnosti s akreditacijskim kriterijima navodi se u matrici upotrebom sljedećih ocjena:

1.1. Ne djeluje – Kontrolama nisu obuhvaćeni svi rizici i/ili će vjerojatno biti čestih propusta u kontrolama. Značajan je učinak na učinkovito ispunjavanje ključnih zahtjeva – SUK funkcionira loše ili uopće ne funkcionira. Nedostaci su sustavni i opširni. Kao posljedica toga sustavom se ne pruža nikakvo jamstvo. Agencija za plaćanja ne može ispuniti svoje zadaće te bi trebala pripremiti formalan plan djelovanja i slijediti ga.

1.2. Djelomično djeluje – Kontrolama su u određenoj mjeri obuhvaćeni svi rizici, ali one mogu povremeno ne funkcionirati. Značajan je učinak na učinkovito ispunjavanje ključnih zahtjeva. Uvedene su ili je bilo potrebno uvesti preporuke i/ili plan djelovanja.

1.3. Djeluje – Kontrolama su na primjeren način obuhvaćeni svi rizici te one vjerojatno učinkovito djeluju, pri čemu neki nedostaci imaju umjeren učinak na ispunjavanje ključnih zahtjeva. Formulirane su preporuke.

1.4. Dobro djeluje – Kontrolama su na primjeren način obuhvaćeni svi rizici te one vjerojatno djeluju učinkovito (nisu utvrđeni nikakvi nedostaci ili su utvrđeni tek manji nedostaci).

■ Ukupna ocjena sustava unutarnje kontrole po populaciji i po fondu:

Ako matrica sadržava više ocjena »1« i/ili »2«, sustav unutarnje kontrole ne djeluje.

Ako je većina ocjena u matrici »3« (a broj ocjena »2« vrlo je ograničen), za sustav unutarnje kontrole može se utvrditi da djelomično djeluje.

Ako su sve ocjene u matrici najmanje »3« (uz nekoliko ocjena »4«), za sustav unutarnje kontrole može se utvrditi da djeluje.

Ako su sve ocjene u matrici najmanje »4«, za sustav unutarnje kontrole može se utvrditi da dobro djeluje.

■ Uzorak matrice

[ 1]Uključujući programe koji se odnose na poljoprivrednu ekologiju, šumarstvo i područja s težim uvjetima gospodarenja te područja s ekološkim ograničenjima, ako su ti sektori obuhvaćeni Prijelaznim instrumentom za ruralni razvoj.  

[2]Uključujući sve ostale programe koji nisu povezani s IAKS-om, a obuhvaćeni su Prijelaznim instrumentom za ruralni razvoj.

 

 

 

 

 

 

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2016_01_1_6.html

Copyright © Ante Borić