MINISTARSTVO BRANITELJA
Na temelju članka 10. stavka 5. Zakona o pravima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu (»Narodne novine« broj 64/15), ministar branitelja donosi
DIO PRVI UVODNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Pravilnikom o ustrojstvu i načinu rada Povjerenstva za žrtve seksualnog nasilja (u daljnjem tekstu: Pravilnik) uređuje se ustrojstvo, način rada i donošenja odluka, obrasci nalaza i mišljenja te druga važna pitanja za rad Povjerenstva za žrtve seksualnog nasilja (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
Članak 2.
Izrazi rodnog značenja koji se koriste u ovom Pravilniku su neutralni i odnose se jednako na muški i ženski rod.
DIO DRUGI USTROJSTVO I NAČIN RADA POVJERENSTVA
POGLAVLJE I. USTROJSTVO POVJERENSTVA
ODJELJAK A IMENOVANJE ČLANA I ZAMJENIKA ČLANA
Prijedlog kandidata
Članak 3.
(1) Ministar nadležan za branitelje (u daljnjem tekstu: ministar), temeljem članka 11. stavka 3. Zakona o pravima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu (u daljnjem tekstu: Zakon), radi imenovanja člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva, zatražit će od ministra nadležnog za zdravlje obrazloženi prijedlog kandidata iz redova doktora medicine sukladno članku 12. stavku 1. Zakona.
(2) Ministar nadležan za zdravlje će prilikom prijedloga kandidata iz stavka 1. ovoga članka uzeti u obzir načelo rodne ravnopravnosti.
(3) Posebni uvjeti za ostvarivanje prava prednosti iz članka 12. stavka 4. Zakona koji postoje kod kandidata i temeljem kojih je isti predložen, navode se u prijedlogu iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 4.
Ministar može zatražiti od neovisnog tijela za suzbijanje diskriminacije u području ravnopravnosti spolova preporuku, mišljenje ili prijedlog kandidata iz redova stručnjaka s iskustvom na području zaštite ljudskih prava.
Javni poziv
Članak 5.
(1) Ministarstvo nadležno za branitelje (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) objavljuje javni poziv za prijavu kandidata radi imenovanja člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva u trajanju od 15 dana s naznačenim uvjetima i rokom za prijavu.
(2) Javnim pozivom iz stavka 1. ovoga članka prikupljaju se prijave kandidata sa završenim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem ili integriranim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem prava odnosno psihologije.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, na javni poziv može se prijaviti i kandidat druge struke uz uvjet da ima iskustvo rada na području zaštite ljudskih prava.
Članak 6.
(1) Uz prijavu, zainteresirani kandidat dužan je priložiti:
– životopis
– dokaz o državljanstvu Republike Hrvatske (presliku osobne iskaznice, putovnice ili domovnice)
– dokaz o odgovarajućem stupnju obrazovanja (presliku diplome)
– dokaz o najmanje deset godina radnog iskustva u struci (elektronički zapis o podacima evidentiranim u matičnoj evidenciji Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje) i
– uvjerenje nadležnog suda da kandidat nije osuđivan odnosno da se ne vodi kazneni postupak (ne stariji od šest mjeseci).
(2) U slučaju prijave kandidata iz članka 5. stavka 3. ovoga Pravilnika ili postojanja posebnih uvjeta iz članka 12. stavka 4. Zakona, kandidat ih je dužan navesti u prijavi odnosno životopisu, potkrijepiti ih činjenicama odnosno dokazima kojima o tome raspolaže te ih priložiti uz prijavu.
Imenovanje i mandat člana Povjerenstva
Članak 7.
(1) Prilikom izbora odnosno imenovanja člana i zamjenika člana Povjerenstva vodit će se računa o zastupljenosti različitih struka predviđenih Zakonom.
(2) Najkasnije 30 dana prije isteka mandata člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva provodi se postupak imenovanja predviđen ovim Pravilnikom.
(3) Član odnosno zamjenik člana Povjerenstva, nakon isteka mandata može biti ponovno imenovan.
Članak 8.
(1) Kada članu odnosno zamjeniku člana Povjerenstva mandat prestane razrješenjem prije isteka vremena na koje je imenovan, ministar će u roku od 15 dana od odluke o razrješenju u zamjenu izravno imenovati novog člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva.
(2) Novi član iz stavka 1. imenuje se na vrijeme do isteka mandata razriješenog člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva.
ODJELJAK B RAD POVJERENSTVA
Prava i obveze članova
Članak 9.
(1) Predsjednik Povjerenstva odlukom određuje sastav Povjerenstva ovisno o karakteristikama svakoga pojedinog predmeta odnosno sadržaja zahtjeva koji stranka podnosi.
(2) Zamjenik člana Povjerenstva ima jednaka prava i obveze kao član Povjerenstva.
(3) Članu i zamjeniku člana Povjerenstva odnosno predsjedniku i zamjeniku predsjednika Povjerenstva pripada naknada za rad u visini koju odlukom određuje ministar.
Tajnik Povjerenstva
Članak 10.
(1) Tajnik Povjerenstva pruža stručnu pomoć članovima i zamjenicima članova Povjerenstva u tumačenju propisa koji se primjenjuju u postupku, obavlja administrativno-tehničke poslove potrebne za rad Povjerenstva te vodi evidencije o održanim sjednicama, sastavu Povjerenstva, odlukama te donesenim nalazima i mišljenjima Povjerenstva.
(2) Tajnik Povjerenstva sudjeluje u radu Povjerenstva i vodi brigu da nalazi i mišljenja te druge odluke Povjerenstva budu propisno sastavljene i odgovarajuće obrazložene.
(3) Tajnik Povjerenstva ima zamjenika kojeg imenuje ministar odlukom iz redova diplomiranih pravnika, odnosno magistra prava zaposlenih u Ministarstvu, vodeći računa o rodnoj ravnopravnosti.
POGLAVLJE II. POSTUPAK PRED POVJERENSTVOM
ODJELJAK A SUDJELOVANJE STRANKE I POSTUPANJE POVJERENSTVA
Članak 11.
(1) Službena osoba koja vodi postupak upućuje Povjerenstvu kompletan spis predmeta sa zahtjevom za davanje mišljenja je li stranka žrtva seksualnog nasilja u Domovinskom ratu.
(2) Kad stranka podnese zahtjev za ostvarivanje prava na povećanu novčanu naknadu, ovisno o osnovi navedenoj u zahtjevu, službena osoba će prilikom upućivanja spisa iz stavka 1. ovoga članka zatražiti od Povjerenstva i mišljenje o tome je li:
– prisilna trudnoća nastala kao posljedica seksualnog nasilja
– uslijed prisilne trudnoće nastale kao posljedice seksualnog nasilja rođeno dijete
– seksualno nasilje izazvalo prisilni pobačaj.
Članak 12.
(1) Povjerenstvo može pozvati stranku radi davanja izjave odnosno prikupljanja informacija o proživljenom seksualnom nasilju i činjenicama bitnim za davanje mišljenja je li stranka žrtva seksualnog nasilja.
(2) Povjerenstvo će prije pozivanja stranke iz stavka 1. ovoga članka proučiti svu dokumentaciju u spisu, te može obrazloženim zahtjevom od službene osobe ili izravno od stranke odnosno nadležne zdravstvene ustanove ili drugoga nadležnog tijela zatražiti dopunu dokumentacije.
(3) Pozivanje iz stavka 1. ovoga članka u pravilu obavlja tajnik Povjerenstva.
Članak 13.
(1) Prije uzimanja izjave, kao i tijekom upravnog postupka, stranci će se osigurati privatnost te prethodno objasniti tijek postupka i upoznati ju s činjenicom da se postupak vodi uz isključenje javnosti, te da će se svi podatci i okolnosti koje iznese tijekom postupka, kao i njen identitet čuvati u tajnosti i koristiti jedino u svrhu ostvarivanja prava iz Zakona te prijave seksualnog nasilja odnosno počinitelja nadležnim tijelima kada za to postoji obveza.
(2) Stranka nije dužna odgovarati na pitanja koja se odnose na njen strogo osobni život i nisu važni za utvrđivanje činjenica u postupku.
Članak 14.
(1) Izjavu stranke o okolnostima bitnim za utvrđivanje činjenica uzima u pravilu član odnosno zamjenik člana Povjerenstva koji je psiholog, jedanput tijekom postupka, a iznimno, u slučaju potrebe stranku se može pozvati ponovno radi dopune dane izjave.
(2) Izjave iz stavka 1. ovoga članka u pravilu uzima ista osoba.
(3) Osim psihologa, izjavu stranke može uzeti i drugi član Povjerenstva.
(4) Prilikom uzimanja izjave stranke vodi se zapisnik koji vlastoručno potpisuje stranka i osoba koja uzima izjavu.
Članak 15.
Iznimno, stranka koja se zbog bolesti ili drugoga opravdanog razloga ne može odazvati pozivu Povjerenstva, izjavu može dati na adresi gdje boravi odnosno drugom prikladnom mjestu.
Članak 16.
(1) Svaki član Povjerenstva, prilikom kontaktiranja i tijekom uzimanja izjave sa strankom postupa obzirno, na način koji je za nju najmanje traumatičan uzimajući u obzir njenu dob te fizičko i psihičko stanje, uvažavanjem njenog traumatskog iskustva, uspostavljanjem odnosa povjerenja i izbjegavanjem predrasuda po bilo kojoj osnovi.
(2) Tijekom uzimanja izjave od stranke vodit će se računa o duljini razgovora i uporabi primjerene terminologije razumljive stranci, te njenim potrebama tijekom razgovora.
(3) Tijekom kontakta sa strankom, članovi i zamjenici članova Povjerenstva, službene i druge osobe uključene u postupak ponašat će se na način da svojim verbalnim ili neverbalnim ponašanjem ne izražavaju nevjericu, neodobravanje, neprijateljstvo ili osudu stranke.
Članak 17.
(1) Na zahtjev stranke može se dopustiti da uzimanju izjave prisustvuje osoba – pratitelj u koju stranka ima povjerenja, pod uvjetom da ne ometa tijek uzimanja izjave i razgovora sa strankom.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, isto se evidentira na zapisnik koji vlastoručno potpisuje i osoba – pratitelj.
Članak 18.
(1) Stranci će se, ovisno o njenim specifičnim potrebama i na njen zahtjev, radi sporazumijevanja tijekom postupka osigurati stalni sudski tumač stranog jezika odnosno tumač znakovnog jezika.
(2) U slučaju odricanja prava iz stavka 1. ovoga članka, stranka o tome daje pisanu izjavu.
Medicinsko vještačenje
Članak 19.
Prije davanja mišljenja je li stranka žrtva seksualnog nasilja odnosno mišljenja o obliku i posljedicama seksualnog nasilja, Povjerenstvo može uputiti službenoj osobi obrazloženu odluku o potrebi medicinskog vještačenja i prijedlogu zdravstvene ustanove i navesti okolnosti na koje se treba provesti medicinsko vještačenje.
ODJELJAK B ODLUKE POVJERENSTVA
Nalaz i mišljenje Povjerenstva
Članak 20.
(1) Povjerenstvo donosi mišljenje o tome je li stranka žrtva seksualnog nasilja na obrascu nalaza i mišljenja (Obrazac A) koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(2) Mišljenje iz stavka 1. ovoga članka mora biti jasno obrazloženo na način da mora sadržavati mišljenje o obliku seksualnog nasilja, razloge koji su bili odlučujući za donošenje nalaza i mišljenja te:
– osobne podatke o stranci
– podatke o mjestu počinjenja seksualnog nasilja
– podatke o počinitelju ako je poznat, odnosno naznaku da se radi o nepoznatom počinitelju
– činjenice i dokaze na temelju kojih je mišljenje doneseno i
– podatke o sastavu vijeća koje je donijelo mišljenje.
(3) Zapisnik iz članka 14. stavka 4. ovoga Pravilnika sastavni je dio nalaza i mišljenja iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 21.
(1) Povjerenstvo donosi mišljenje o postojanju osnove za povećanu novčanu naknadu odnosno o obliku i posljedicama seksualnog nasilja na obrascu nalaza i mišljenja (Obrazac B) koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(2) Mišljenje iz stavka 1. mora sadržavati podatke o sastavu vijeća koje je mišljenje donijelo, osobne podatke o stranci, činjenice i dokaze na temelju kojih je isto doneseno te biti jasno obrazloženo s odlučujućim razlozima za njegovo donošenje, posebno u odnosu na uzročno-posljedičnu vezu oblika i posljedica seksualnog nasilja u smislu:
– je li prisilna trudnoća posljedica seksualnog nasilja
– je li uslijed prisilne trudnoće kao posljedice uslijed seksualnog nasilja rođeno dijete
– je li seksualnim nasiljem prisilno izazvan pobačaj kod stranke.
(3) Povjerenstvo može donijeti mišljenje iz stavka 1. ovoga članka samo ako je mišljenje iz članka 20. ovoga Pravilnika pozitivno.
Članak 22.
(1) Povjerenstvo donosi nalaz i mišljenje u punom sastavu, većinom svih glasova.
(2) Član odnosno zamjenik člana Povjerenstva koji se ne slaže s većinskom odlukom Povjerenstva može dati svoje izdvojeno obrazloženo mišljenje.
Ostale odluke
Članak 23.
(1) Odluku o potrebi dopune dokumentacije, medicinskog vještačenja odnosno prijedlogu zdravstvene ustanove za medicinsko vještačenje, te druge odluke Povjerenstvo može donijeti u suženom sastavu od tri člana, većinom glasova.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, suženi sastav Povjerenstva čini pravnik, psiholog i doktor medicine.
ODJELJAK C PRILOZI
Članak 24.
Sastavni dio ovoga Pravilnika su:
Obrazac A – obrazac nalaza i mišljenja o statusu žrtve seksualnog nasilja i
Obrazac B – obrazac nalaza i mišljenja o posebnoj osnovi za povećanu novčanu naknadu.
DIO TREĆI ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 25.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-02/15-0002/4
Urbroj: 522-04/1-3-15-2
Zagreb, 4. rujna 2015.
Ministar
Predrag Matić, v. r.
Obrazac A
REPUBLIKA HRVATSKA MINISTARSTVO BRANITELJA
POVJERENSTVO ZA ŽRTVE SEKSUALNOG NASILJA
Nalaz i mišljenje o statusu žrtve seksualnog nasilja
Broj predmeta: .......................
Klasa: ....................................
Urbroj: ..................................
Datum i mjesto: …………….
SASTAV VIJEĆA (Odluka:______________________)
IME I PREZIME, STRUKA |
POTPIS |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
7. |
STRANKA:
Ime (ime roditelja) i prezime: |
|
Datum i mjesto rođenja: |
|
OIB: |
|
Adresa: |
|
Kontakt: |
NALAZ I MIŠLJENJE |
1. Vrijeme seksualnog nasilja:
2. Mjesto seksualnog nasilja:
U RH |
Okupirana područja (mjesto): |
Neokupirana područja (mjesto): |
|
Zatočeništvo – logori/zatvori/drugo (mjesto): |
|
Drugo: |
|
Izvan RH |
Mjesto: |
3. Počinitelj seksualnog nasilja
• Poznat (podatci) |
|
• Nepoznat |
4. Oblik seksualnog nasilja
MIŠLJENJE:
Stranka JE – NIJE proživjela seksualno nasilje sukladno Zakonu o pravima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu.
OBRAZLOŽENJE:
_________________________
M.P. potpis predsjednika Vijeća
Prilog:
1. Zapisnik o izjavi stranke broj __________ od _______________
2. Odluka o sastavu Vijeća: broj ________ od _______________
Obrazac B – nalaz i mišljenje
REPUBLIKA HRVATSKA MINISTARSTVO BRANITELJA
POVJERENSTVO ZA ŽRTVE SEKSUALNOG NASILJA
– Nalaz i mišljenje o posebnoj osnovi za povećanu novčanu naknadu –
Broj predmeta: .......................
Klasa: ....................................
Urbroj: ..................................
Datum i mjesto: …………….
SASTAV VIJEĆA: (Odluka:______________________)
IME I PREZIME, STRUKA |
POTPIS |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
7. |
STRANKA:
Ime (ime roditelja) i prezime: |
|
Datum i mjesto rođenja: |
|
OIB: |
|
Adresa: |
|
Kontakt: |
Nalaz i mišljenje o statusu žrtve seksualnog nasilja (Obrazac A):
broj_________od____________
NALAZ I MIŠLJENJE |
Oblik seksualnog nasilja:
MIŠLJENJE:
Kod stranke JE – NIJE utvrđeno postojanje posljedica seksualnog nasilja koje su u uzročno-posljedičnoj vezi s utvrđenim oblikom seksualnog nasilja: |
– prisilna trudnoća kao posljedica seksualnog nasilja – uslijed prisilne trudnoće nastale kao posljedice seksualnog nasilja rođeno dijete – prisilno izazvani pobačaj kao posljedica seksualnog nasilja |
OBRAZLOŽENJE:
_________________________
M.P. potpis predsjednika Vijeća
Prilog:
1. Nalaz i mišljenje broj __________________ od ____________________
2. Odluka o sastavu Vijeća: broj ___________ od _____________________
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2015_09_97_1889.html