MINISTARSTVO POMORSTVA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Na temelju članka 142. točka 1. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine« broj 69/09, 84/11 i 53/13), ministar pomorstva, prometa i infrastrukture donosi
Glava 1. OPĆE ODREDBE
Područje primjene
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom se propisuju:
1. uvjeti kojima mora udovoljavati osoba koja upravlja:
(a) Aneks II avionima, helikopterima, balonima i jedrilicama koji su upisani u civilni registar zrakoplova Republike Hrvatske, i
(b) EASA avionima, helikopterima, balonima i jedrilicama koji su upisani u civilni registar zrakoplova Republike Hrvatske tijekom korištenja u aktivnostima potrage i spašavanja, gašenja požara, policijskim, carinskim i sličnim aktivnostima.
2. vrste, privilegije, uvjeti i način stjecanja, izdavanja i održavanja valjanosti nacionalnih dozvola i ovlaštenja za upravljanje zrakoplovima iz točke 1. podtočaka a) i b) ovog stavka.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ovaj Pravilnik se ne primjenjuje na osobu koja upravlja Aneks II avionima, helikopterima, balonima i jedrilicama, kada se oni u skladu s Uredbom (EZ-a) br. 216/2008 Europskoga parlamenta i Vijeća od 20. veljače 2008. o zajedničkim pravilima u području civilnog zrakoplovstva i kojom se osniva Europska agencija za sigurnost zračnog prometa te kojom se stavljaju izvan snage Direktiva Vijeća 91/670/EEZ, Uredba (EZ-a) br. 1592/2002 i Direktiva 2004/36/EZ (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ-a) 216/2008), koriste u komercijalnom zračnom prijevozu.
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka odredbe ovoga Pravilnika se ne primjenjuju na osobe koje posjeduju valjanu dozvolu pilota mikrolakih aviona i helikoptera, kada upravljaju mikrolakim avionom ili helikopterom.
Pojmovi
Članak 2.
U smislu ovog Pravilnika primjenjuju se sljedeći pojmovi:
(1) Amaterski građeni zrakoplov: zrakoplov kojeg je najmanje 51% izgradio amater ili neprofitna udruga amatera za svoje vlastite namjene i bez komercijalnog cilja.
(2) Aneks II avion, helikopter, balon i jedrilica: avion, helikopter, balon i jedrilica, navedeni u Aneksu II Uredbe (EZ-a) 216/2008).
(3) Bivši vojni zrakoplovi: zrakoplovi koji su bili u službi vojnih snaga, osim ako se radi o tipu zrakoplova za koji je EASA usvojila standard projekta.
(4) EASA: Europska agencija za sigurnost zračnog prometa.
(5) EASA avion, helikopter, balon i jedrilica: avion, helikopter, balon i jedrilica, navedeni u članku 4. stavku 1. Uredbe (EZ-a) 216/2008), izuzev zrakoplova navedenih u Aneksu II te Uredbe.
(6) Klasa aviona: jednopilotni avion s jednim ili više klipnih motora ili jednim elisnomlaznim motorom, koji nije složeni avion.
(7) Mikrolaki avion: avion koji nema više od dva sjedala, kojem brzina sloma uzgona ili najmanja stacionarna brzina u konfiguraciji za slijetanje, ne premašuje kalibriranu zračnu brzinu (CAS) od 35 čvorova, s najvišom dopuštenom masom pri uzlijetanju (MTOM), koja ne smije biti veća od:
a) 300 kg za kopneni avion s jednim sjedalom,
b) 450 kg za kopneni avion s dva sjedala,
c) 330 kg za amfibijski ili hidro avion s jednim sjedalom,
d) 495 kg za amfibijski ili hidro avion s dva sjedala, uz uvjet da, ako leti i kao hidro avion i kao kopneni avion, ima najveću dopuštenu masu uzlijetanja ispod limita za oba slučaja,
e) 472,5 kg za kopneni avion s dva sjedala opremljen padobranskim sustavom za spašavanje cijelog zrakoplova koji je montiran na strukturi zrakoplova ili
f) 315 kg za kopneni avion s jednim sjedalom opremljen padobranskim sustavom za spašavanje cijelog zrakoplova koji je montiran na strukturi zrakoplova.
(8) Mikrolaki helikopter: helikopter koji nema više od dva sjedala, s najvišom dopuštenom masom pri uzlijetanju (MTOM), koja ne smije biti veća od:
a) 300 kg za kopneni helikopter s jednim sjedalom,
b) 450 kg za kopneni helikopter s dva sjedala,
c) 330 kg za amfibijski ili hidro helikopter s jednim sjedalom,
d) 495 kg za amfibijski ili hidro helikopter s dva sjedala, uz uvjet da, ako leti i kao hidro sportski zrakoplov i kao kopneni helikopter, ima najveću dopuštenu masu uzlijetanja ispod limita za oba slučaja,
e) 472,5 kg za kopneni helikopter s dva sjedala opremljen padobranskim sustavom za spašavanje cijelog zrakoplova koji je montiran na strukturi zrakoplova ili
f) 315 kg za kopneni helikopter s jednim sjedalom opremljen padobranskim sustavom za spašavanje cijelog zrakoplova koji je montiran na strukturi zrakoplova.
(9) Nacionalna dozvola: dozvola pilota Aneks II aviona ili helikoptera izdana u skladu sa odredbama ovoga Pravilnika.
(10) Ovlaštenje za klasu aviona: ovlaštenje za upravljanje jednopilotnim avionom s jednim ili više klipnih motora ili jednim elisnomlaznim motorom, koji nije složeni avion, koje se upisuje u Part FCL dozvolu.
(11) Ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera: ovlaštenje za upravljanje helikopterom, ili jednopilotnim ili višepilotnim složenim avionom koje se upisuje u nacionalnu dozvolu.
(12) Part FCL dozvola: dozvola izdana, odnosno dozvola koja se smatra izdanom, u skladu s Uredbom Europske komisije br. 1178/2011 i njenim izmjenama i dopunama, koja se priznaje u državama članicama Europske unije.
(13) Part FCL: Aneks I Uredbe Europske komisije br. 1178/2011 i njezinim izmjenama i dopunama, kojim su određeni zahtjevi koji se odnose na stjecanje, izdavanje, produžavanje, obnavljanje dozvola i ovlaštenja letačkog osoblja, te zahtjeva za polaganje teorijskih ispita za stjecanje dozvola i ovlaštenja.
(14) Part MED: Aneks IV Uredbe Europske komisije br. 1178/2011 i njenim izmjenama i dopunama, kojim su određeni zahtjevi za zdravstvenu sposobnost člana posade zrakoplova.
(15) Složeni avion: je avion:
a) s certificiranom najvišom dopuštenom masom pri uzlijetanju većom od 5 700 kg, ili
b) certificiran za konfiguraciju najvećeg dopuštenog broja putničkih sjedala, koji je veći od devetnaest, ili
c) certificiran za let s najmanjom dopuštenom posadom, koja se sastoji od najmanje dva pilota, ili
d) opremljen jednim ili više turbomlaznih motora ili više elisnomlaznih motora.
(16) Tip aviona ili helikoptera: jednopilotni ili višepilotni složeni avion ili svaki helikopter.
(17) Rutni sektor: let koji obuhvaća uzlijetanje, odlaznu proceduru, let ne kraći od 15 minuta, dolaznu proceduru, prilaz i slijetanje.
Glava 2. OPĆI UVJETI
Obveza posjedovanja dozvole i ovlaštenja za upravljanje
Članak 3.
(1) Osoba smije upravljati Aneks II avionom koji spada u klasu aviona samo ukoliko:
(a) posjeduje valjanu Part FCL dozvolu s odgovarajućim ovlaštenjima,
(b) u Part FCL dozvolu ima upisano ovlaštenje za pripadajuću klasu aviona, i
(c) je obavila preobuku za pojedini tip unutar ovlaštenja za klasu Aneks II aviona,
samo u skladu sa ograničenjima i privilegijama Part FCL dozvole i ovlaštenja.
(2) Osoba smije upravljati Aneks II avionom ili helikopterom koji spadaju u tip aviona ili helikoptera samo ukoliko:
(a) posjeduje valjanu odgovarajuću nacionalnu dozvolu izdanu u skladu sa ovim Pravilnikom i
(b) u nacionalnu dozvolu ima upisano valjano ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera,
samo u skladu s ograničenjima i privilegijama nacionalne dozvole.
(3) Tijekom obavljanja osposobljavanja za stjecanje ovlaštenja za tip Aneks II aviona ili helikoptera, odnosno tijekom obavljanja preobuke za pojedini tip unutar ovlaštenja za klasu Aneks II aviona, u skladu s odredbama ovoga Pravilnika, kandidat koji se osposobljava smije upravljati Aneks II avionom ili helikopterom na kojem se obavlja osposobljavanje iako ne udovoljava zahtjevima iz stavka 1. točke (c), odnosno stavka 2. ovoga članka.
(4) Osoba smije upravljati Aneks II balonom ukoliko posjeduje valjanu Part FCL dozvolu pilota balona za odgovarajuću grupu i klasu balona, samo u skladu s ograničenjima i privilegijama Part FCL dozvole i ovlaštenja.
(5) Iznimno od stavka 4. ovog članka, do 8. 4. 2015. osoba smije upravljati Aneks II balonom iako ne posjeduje Part-FCL dozvolu pilota balona, ukoliko posjeduje valjanu dozvolu pilota balona izdanu ili priznatu od strane Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (u daljnjem tekstu: Agencije) u skladu s primjenjivim propisom za odgovarajuću zapreminsku grupu samo u skladu s ograničenjima i privilegijama dozvole.
(6) Osoba smije upravljati Aneks II jedrilicom samo ukoliko posjeduje valjanu Part FCL dozvolu pilota jedrilice, samo u skladu s ograničenjima i privilegijama Part FCL dozvole i ovlaštenja.
(7) Iznimno od stavka 6. ovoga članka, do 8. 4. 2015. osoba smije upravljati Aneks II jedrilicom iako ne posjeduje Part-FCL dozvolu pilota jedrilice, ukoliko posjeduje valjanu dozvolu pilota jedrilice izdanu ili priznatu od strane Agencije u skladu s primjenjivim propisom, samo u skladu s ograničenjima i privilegijama dozvole.
(8) Osoba smije upravljati EASA avionima, helikopterima, balonima i jedrilicama tijekom njihovog korištenja u aktivnostima potrage i spašavanja, gašenja požara, policijskim, carinskim i sličnim aktivnostima, samo ukoliko posjeduje odgovarajuću Part FCL dozvolu ili, za upravljanje balonima i jedrilicama do 8. 4. 2015., odgovarajuću dozvolu izdanu ili priznatu od strane Agencije u skladu s primjenjivim propisom, samo u skladu sa ograničenjima i privilegijama dozvole.
(9) Osoba smije upravljati Aneks II avionima, helikopterima, balonima i jedrilicama tijekom korištenja u aktivnostima potrage i spašavanja, gašenja požara, policijskim, carinskim i sličnim aktivnostima, samo ukoliko posjeduje odgovarajuću dozvolu za upravljanje Aneks II avionima, helikopterima, balonima i jedrilicama predviđenu ovim Pravilnikom, samo u skladu s ograničenjima i privilegijama dozvole.
Vođenje zapisa o letenju
Članak 4.
Imatelj dozvole izdane u skladu s ovim Pravilnikom mora posjedovati zasebnu knjižicu letenja pilota u koju se upisuje ostvareni nalet i zapisi o detaljima sa svih letova na Aneks II avionima, helikopterima, balonima i jedrilicama.
Glava 3. PREOBUKA ZA RAZLIKE ILI UPOZNAVANJE ZA POJEDINI TIP UNUTAR OVLAŠTENJA ZA KLASU ANEKS II AVIONA
Uvjeti i način obavljanja preobuke
Članak 5.
(1) Kako bi osoba mogla upravljati pojedinim tipom unutar ovlaštenja za klasu Aneks II aviona, mora prethodno obaviti preobuku za razlike ili upoznavanje.
(2) Ukoliko osoba nije upravljala pojedinim tipom aviona unutar ovlaštenja za klasu u periodu dužem od dvije godine, prije upravljanja mora ponovno obaviti preobuku, osim kada se radi o klasi jednomotornog klipnog aviona.
(3) Obavljena preobuka mora biti upisana u knjižicu letenja i potpisana od strane instruktora letenja ili instruktora za klasu aviona, koji ima privilegije provoditi preobuku za taj tip unutar ovlaštenja za klasu.
Glava 4. NACIONALNE DOZVOLE ZA TIP ANEKS II AVIONA I HELIKOPTERA
Vrste nacionalnih dozvola za tip Aneks II aviona ili helikoptera
Članak 6.
Vrste nacionalnih dozvola koje Agencija izdaje u skladu s ovim Pravilnikom su:
(a) Dozvola pilota za tip Annex II aviona za izvođenje nekomercijalnih operacija – NPPL(A),
(b) Dozvola pilota za tip Annex II aviona za izvođenje komercijalnih operacija – NCPL(A),
(c) Dozvola pilota za tip Annex II helikoptera za izvođenje nekomercijalnih operacija – NPPL(H),
(d) Dozvola pilota za tip Annex II helikoptera za izvođenje komercijalnih operacija – NCPL(H).
Privilegije nacionalne dozvole za tip Aneks II aviona ili helikoptera
Članak 7.
(1) Imatelj NPPL(A) i NPPL(H) dozvole smije upravljati Aneks II avionom ili helikopterom registriranim u Republici Hrvatskoj, za koji posjeduje valjano ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera na letovima koji se izvode u hrvatskom zračnom prostoru, za koje se ne prima naknada.
(2) Imatelj NCPL(A) i NCPL(H) dozvole smije upravljati Aneks II avionom ili helikopterom registriranim u Republici Hrvatskoj, za koji posjeduje valjano ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera na letovima koji se izvode u hrvatskom zračnom prostoru, za koje se prima naknada.
Uvjeti za stjecanje nacionalne dozvole za tip Aneks II aviona ili helikoptera
Članak 8.
(1) Agencija će izdati nacionalnu dozvolu pilota aviona ili helikoptera na zahtjev kandidata koji dostavi dokaz o obavljenom osposobljavanju za ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera u skladu sa zahtjevima ovoga Pravilnika i koji dokaže ispunjavanje sljedećih uvjeta:
(a) za stjecanje NPPL(A) dozvole, kandidat mora posjedovati valjanu Part FCL dozvolu privatnog pilota aviona PPL(A), profesionalnog pilota aviona CPL(A), ili prometnog pilota aviona ATPL(A), i valjan certifikat o zdravstvenoj sposobnosti kategorije 2 ili 1 izdanu u skladu s Part MED.
(b) za stjecanje NCPL(A) dozvole kandidat mora posjedovati valjanu Part FCL dozvolu profesionalnog pilota aviona CPL(A), ili prometnog pilota aviona ATPL(A), i valjan certifikat o zdravstvenoj sposobnosti kategorije 1 izdanu u skladu s Part MED.
(c) za stjecanje NPPL(H) dozvole, kandidat mora posjedovati valjanu Part FCL dozvolu privatnog pilota helikoptera PPL(H), profesionalnog pilota helikoptera CPL(H) ili prometnog pilota helikoptera ATPL(H), i valjan certifikat o zdravstvenoj sposobnosti kategorije 2 ili 1 izdanu u skladu s Part MED.
(d) za stjecanje NCPL(H) dozvole kandidat mora posjedovati valjanu Part FCL dozvolu profesionalnog pilota helikoptera CPL(H) ili prometnog pilota helikoptera ATPL(H), i valjan certifikat o zdravstvenoj sposobnosti kategorije 1 izdanu u skladu s Part MED.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, imatelju valjane dozvole izdane od strane Agencije s upisanim tipom Aneks II helikoptera, Agencija će na zahtjev izdati nacionalnu dozvolu NPPL(H) ili NCPL(H), kako je primjenjivo, te upisati ovlaštenje za tip Aneks II helikoptera koji je već upisan u tu dozvolu, s pripadajućim ovlaštenjima i privilegijama.
Valjanost nacionalne dozvole za tip Aneks II aviona ili helikoptera
Članak 9.
Valjanost dozvole određena je valjanošću certifikata o zdravstvenoj sposobnosti, valjanošću upisa razine jezične sposobnosti i valjanošću ovlaštenja za tip Aneks II aviona ili helikoptera upisanih u dozvolu.
Glava 5. STJECANJE I VALJANOST OVLAŠTENJA ZA TIP ANEKS II AVIONA ILI HELIKOPTERA
Uvjeti za stjecanje ovlaštenja za tip Aneks II aviona ili helikoptera
Članak 10.
(1) Agencija će u nacionalnu dozvolu pilota aviona ili helikoptera na zahtjev kandidata upisati ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera ako kandidat dostavi dokaz o obavljenom osposobljavanju za ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera u skladu sa zahtjevima ovoga Pravilnika.
(2) Prije početka osposobljavanja za tip Aneks II aviona ili helikoptera instruktor s privilegijom za obavljanje osposobljavanja mora izraditi i Agenciji na odobrenje dostaviti program osposobljavanja, s popisom kandidata za osposobljavanje, te dokaze iz kojih je razvidno kako instruktor i kandidat ispunjavaju zahtjeve za provedbu osposobljavanja, utvrđene ovim Pravilnikom. Agencija će izdati odobrenje samo ukoliko program osposobljavanja smatra prihvatljivim.
(3) Prije početka osposobljavanja za prvo stjecanje ovlaštenja za tip Aneks II aviona, kandidat mora imati najmanje 200 sati ukupnog naleta na avionu, od čega 70 sati naleta u ulozi zapovjednika aviona.
(4) Prije početka osposobljavanja za prvo stjecanje ovlaštenja za tip Aneks II višemotornog helikoptera, kandidat mora imati najmanje 70 sati naleta u ulozi zapovjednika helikoptera.
(5) Prije početka osposobljavanja kandidat mora dokazati kako je položio teorijske ispite za stjecanje dozvole prometnog pilota aviona (ATPL theory) u skladu s odredbama Part-FCL.
(6) Iznimno od stavka 1. ovog članka, osobi koja posjeduje ovlaštenje za upravljanje tipom Aneks II aviona ili helikoptera, izdano od strane ministarstva nadležnog za poslove obrane, Agencija će u nacionalnu dozvolu za tip Aneks II aviona ili helikoptera upisati ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera ukoliko:
(a) ministarstvo nadležno za poslove obrane potvrdi kako su ovlaštenja valjana u trenutku izdavanja nacionalne dozvole, ili
(b) osoba dokaže udovoljavanje zahtjevima na tipu Aneks II aviona ili helikoptera koje je potrebno za održavanje valjanosti ovlaštenja.
(7) Program osposobljavanja mora sadržavati najmanje sljedeće elemente:
(a) najmanje 8 sati teorijskog osposobljavanja, uključujući teme:
i. općenito,
ii. sustavi zrakoplova,
iii. ograničenja (limitations),
iv. pogonska grupa,
v. pretpoletni pregled,
vi. normalne procedure tijekom svih faza leta,
vii. postupci u izvanrednim situacijama i hitnosti (npr. manevri u slučaju otkaza i kvara opreme, postupci u slučaju nesposobnosti jednog člana letačke posade i suradnja članova posade uključujući određivanje zadataka pilota, suradnja posade i korištenje lista provjera, itd.)
viii. masa, uravnoteženje, opsluživanje i performanse (Mass and Balance, Performance),
ix. ostali elementi koje instruktor smatra prikladnim;
(b) najmanje 4 sata praktičnog osposobljavanja u letu pod nadzorom instruktora koji posjeduje privilegije za osposobljavanje i upravljanje tipom Aneks II aviona ili helikoptera za koji se obavlja osposobljavanje, uključujući najmanje 6 uzlijetanja i 6 slijetanja;
(c) liste provjere za utvrđivanje teorijskog znanja s definiranim kriterijima koje je potrebno zadovoljiti, te liste za provođenje provjere u letu s definiranim kriterijima koje je potrebno zadovoljiti;
(8) Iznimno od stavka 7. ovog članka, Agencija, ukoliko tako ocijeni, može povećati minimalni broj sati programa osposobljavanja za tip Aneks II aviona ili helikoptera, u teorijskom i praktičnom dijelu osposobljavanja, u ovisnosti o prethodnom iskustvu pilota, kompleksnosti i veličini zrakoplova.
(9) Nakon obavljenog teorijskog i praktičnog osposobljavanja instruktor mora utvrditi sposobnost kandidata za samostalno upravljanje tipom Aneks II aviona ili helikoptera, na način da kandidat mora:
(a) položiti ispit iz teorijskog znanja koji sadrži sve elemente teorijskog osposobljavanja,
(b) položiti provjeru u letu u prisutnosti inspektora Agencije.
(10) Nakon obavljenog osposobljavanja i položenog teorijskog ispita i provjere u letu, instruktor mora upisati i ovjeriti svojim potpisom u knjižici letenja pilota da je provedeno osposobljavanje i da je kandidat spreman sigurno upravljati avionom ili helikopterom.
(11) Provedeno osposobljavanje, ispiti i provjere će se prihvatiti u svrhu upisa ovlaštenja u dozvolu samo ukoliko su završeni u roku od 12 mjeseci od datuma odobrenja programa osposobljavanja.
(12) Kandidat koji ne ishodi upis ovlaštenja za tip Aneks II aviona ili helikoptera u roku od 12 mjeseci od datuma odobrenja programa osposobljavanja, mora prije ponovnog početka osposobljavanja ponovno ishoditi odobrenje programa osposobljavanja.
(13) Imatelju valjane dozvole izdane od strane druge zemlje članice Europske unije s upisanim valjanim ovlaštenjem za tip Aneks II aviona ili helikoptera, Agencija će po izdavanju nacionalne dozvole izdane u skladu s ovim Pravilnikom upisati ovlaštenje za taj tip.
Valjanost ovlaštenja za tip Aneks II aviona ili helikoptera
Članak 11.
(1) Ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera se smatra valjanim, ukoliko je imatelj dozvole u periodu od proteklih 12 mjeseci ostvario nalet od najmanje 10 rutnih sektora na tipu Aneks II aviona ili helikoptera za koji posjeduje upisano ovlaštenje u nacionalnu dozvolu.
(2) Kako bi se obnovila valjanost ovlaštenja, imatelj dozvole mora obaviti najmanje 2 sata osposobljavanja uključujući najmanje 3 uzlijetanja i 3 slijetanja na tipu Aneks II aviona ili helikoptera za koji je isteklo ovlaštenje, s instruktorom za tip Aneks II aviona ili helikoptera. Instruktor mora u knjižicu letenja imatelja nacionalne dozvole za tip Aneks II aviona ili helikoptera ovjeriti da je imatelj obavio osposobljavanje i da je sposoban letjeti samostalno. Kada ocijeni potrebnim, instruktor može odrediti zahtjeve i vrijeme trajanja dodatnog osposobljavanja.
Glava 6. INSTRUKTORI ZA TIP ANEKS II AVIONA ILI HELIKOPTERA
Stjecanje nacionalnog ovlaštenja instruktora za tip Aneks II aviona ili helikoptera
Članak 12.
(1) Agencija će u nacionalnu dozvolu pilota aviona na zahtjev imatelja dozvole upisati nacionalno ovlaštenje instruktora za tip Aneks II aviona ukoliko dostavi sljedeće dokaze:
(a) upisano valjano ovlaštenje instruktora za tip (TRI(A)) u Part FCL dozvolu,
(b) dokaz o 50 sati naleta na tipu Aneks II aviona za koji traži upis ovlaštenja instruktora.
(2) Agencija će u nacionalnu dozvolu pilota helikoptera na zahtjev imatelja dozvole upisati nacionalno ovlaštenje instruktora za tip Aneks II helikoptera ukoliko dostavi sljedeće dokaze:
(a) upisano valjano ovlaštenje instruktora letenja (FI(H)) bez upisanoga ograničenja, ili instruktora za tip (TRI(H)) u Part FCL dozvolu,
(b) dokaz o 50 sati naleta na tipu Aneks II helikoptera za koji traži upis ovlaštenja instruktora.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovog članka, imateljima nacionalnih dozvola koji su stekli ovlaštenje za tip Aneks II aviona ili helikoptera na temelju ovlaštenja za upravljanje tipom Aneks II aviona ili helikoptera, izdanog od strane ministarstva nadležnog za poslove obrane, a koji dokažu kako su na tom tipu Aneks II aviona ili helikoptera obavljali poslove instruktora u ministarstvu nadležnom za poslove obrane, Agencija će upisati ovlaštenje instruktora za tip, koje će biti ograničeno samo na provođenje osposobljavanja u svrhu obnove valjanosti ovlaštenja za tip.
Privilegije instruktora za tip Aneks II aviona ili helikoptera
Članak 13.
(1) Privilegije instruktora za tip Aneks II aviona ili helikoptera bez upisanog ograničenja u nacionalnu dozvolu su provođenje osposobljavanja za stjecanje ovlaštenja za taj tip Aneks II aviona ili helikoptera, te provođenje osposobljavanja u svrhu obnove valjanosti ovlaštenja za tip.
(2) Privilegija instruktora za tip Aneks II aviona ili helikoptera sa upisanim ograničenjem u nacionalnu dozvolu je provođenje osposobljavanja u svrhu obnove valjanosti ovlaštenja za tip.
Prihvaćanje inozemnih instruktora
Članak 14.
(1) U svrhu provođenja osposobljavanja za stjecanje ovlaštenja i provođenja osposobljavanja radi obnove valjanosti ovlaštenja za tip Aneks II aviona ili helikoptera, prihvaćaju se instruktori koji imaju dozvolu i privilegiju za osposobljavanje za tip Aneks II aviona ili helikoptera izdanu u skladu s Čikaškom konvencijom.
(2) Ukoliko imatelj dozvole obavi osposobljavanje radi obnove valjanosti ovlaštenja za tip Annex II aviona ili helikoptera s inozemnim instruktorom, dužan je u roku od 30 dana od završetka osposobljavanja, Agenciji dostaviti preslik knjižice letenja, te dokaz da instruktor ima dozvolu i privilegiju za osposobljavanje za taj tip Aneks II aviona ili helikoptera. U suprotnom, provedeno osposobljavanje će se smatrati nevažećim.
Glava 7. RAZINA JEZIČNE SPOSOBNOSTI ZA NACIONALNU DOZVOLU
Obveza demonstracije razine jezične sposobnosti
Članak 15.
(1) Imatelji nacionalne dozvole moraju demonstrirati mogućnost govora i razumijevanja jezika (hrvatskog i/ili engleskog) koji koriste u radiotelefonskoj komunikaciji – razinu jezične sposobnosti.
(2) Razina jezične sposobnosti koju kandidat mora dokazati je najmanje ICAO operativna razina (Operational level) – razina 4.
(3) Utvrđivanje razine jezične sposobnosti provodi se na način koji je utvrdila Agencija.
(4) U nacionalnu dozvolu upisat će se razina jezične sposobnosti koju imatelji već imaju upisanu u Part FCL dozvoli.
Glava 8. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Oduzimanje, privremeno oduzimanje i ograničenje dozvola i ovlaštenja
Članak 16.
(1) Agencija će oduzeti, privremeno oduzeti ili ograničiti dozvolu i/ili ovlaštenje kada se utvrdi da nisu ispunjeni uvjeti za valjanost dozvola i ovlaštenja propisani ovim Pravilnikom.
(2) Imatelj dozvole i ovlaštenja iz stavka 1. ovog članka dužan je dozvolu vratiti Agenciji bez odlaganja.
Dodatak
Članak 17.
Izgled obrasca nacionalne dozvole tiskan je u Dodatku ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio.
Stupanje na snagu
Članak 18.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/13-01/160
Urbroj: 530-06-1-1-13-2
Zagreb, 5. srpnja 2013.
Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture dr. sc. Siniša Hajdaš Dončić, v. r.
DODATAK 1
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2013_07_91_2055.html