Baza je ažurirana 22.12.2024. 

zaključno sa NN 123/24

EU 2024/2679

PRESTALO VAŽITI, ALI VIDI OVDJE!
NN 38/13 od 29.03.2013. Pravilnik o aerodromskim naknadama

 

MINISTARSTVO POMORSTVA, PROMETA I INFRASTRUKTURE

Na temelju članka 142. stavka 8. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine«, broj 69/09 i 84/11) ministar pomorstva, prometa i infrastrukture, donosi

 

PRAVILNIK O AERODROMSKIM NAKNADAMA

Usklađenost s pravnim aktima Europske unije

Članak 1.

Ovaj Pravilnik sadrži odredbe koje su u skladu s Direktivom 2009/12/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2009. o naknadama zračnih luka (SL L 70, 14. 3. 2009.) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2009/12/EZ).

Područje primjene

Članak 2.

(1) Ovim se Pravilnikom utvrđuju načela definiranja naknada koje ubiru zračne luke u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: naknade zračne luke) na kojima je u prethodnoj kalendarskoj godini ostvaren promet od najmanje 5 milijuna putnika.

(2) Ako ni na jednoj zračnoj luci u prethodnoj kalendarskoj godini nije ostvaren promet od najmanje 5 milijuna putnika, ovaj se Pravilnik primjenjuje na zračnu luku s najvećim prometom putnika u prethodnoj kalendarskoj godini.

(3) Ministarstvo nadležno za civilni zračni promet i Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo (u daljnjem tekstu: Agencija) na svojim internetskim stranicama objavljuju listu zračnih luka u Republici Hrvatskoj na koje se primjenjuje ovaj Pravilnik. Agencija jednom godišnje ažurira listu na temelju podataka Eurostata i dostavlja ju Ministarstvu na objavu.

(4) Ovaj se Pravilnik ne odnosi na sljedeće naknade:

a) rutne i terminalne naknade koje se prikupljaju na temelju Uredbe Komisije (EZ) 1794/2006 od 16. prosinca 2006. kojom se utvrđuje zajednički plan obračuna naknada za usluge u zračnoj plovidbi,

b) naknade za pristup uređajima zračne luke u vezi s pružanjem zemaljskih usluga koje se prikupljaju na temelju Pravilnika o pružanju zemaljskih usluga i

c) naknade za pružanje pomoći putnicima s posebnim potrebama (PRM) iz Uredbe (EZ) 1107/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. srpnja 2006. o pravima osoba s invaliditetom i osoba sa smanjenom pokretljivošću.

Pojmovi

Članak 3.

(1) Pojmovi koji se upotrebljavaju u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:

1) zračna luka: područje na tlu posebno prilagođeno za slijetanje, uzlijetanje i manevriranje zrakoplova, uključujući i pripadajuće objekte, sredstva i uređaje namijenjene za odvijanje zračnog prometa i pružanje usluga, te objekte, sredstva i uređaje za pomoć u pružanju usluga komercijalnog zračnog prijevoza;

2) upravno tijelo zračne luke: tijelo koje, pored drugih aktivnosti ili ne, ima prema nacionalnim propisima ili ugovorima za cilj rukovođenje i upravljanje infrastrukturom zračne luke, te koordinaciju i nadzor djelatnosti različitih operatera u dotičnoj zračnoj luci;

3) korisnik zračne luke: svaka fizička ili pravna osoba odgovorna za prijevoz putnika, pošte i/ili tereta zrakom do ili od dotične zračne luke;

4) naknada zračne luke: davanje koje se naplaćuje u korist upravnoga tijela zračne luke i koje plaćaju korisnici zračnih luka za korištenje objekata, sredstava, uređaja i usluga, koje isključivo pruža upravno tijelo zračne luke i koji se odnose na slijetanje, uzlijetanje, sustave rasvjete, boravak parkiranog zrakoplova, te skrb o putnicima i teretu;

5) mreža zračnih luka: skupina zračnih luka koju je kao takvu definiralo ministarstvo nadležno za civilni zračni promet i kojom upravlja jedno upravno tijelo zračne luke.

Načelo nediskriminacije

Članak 4.

(1) Upravno tijelo zračne luke mora definirati naknade zračne luke na način kojim se neće diskriminirati pojedini korisnici zračne luke, u skladu s pravom Europske unije.

(2) Primjena načela nediskriminacije ne isključuje mogućnost promjene naknada zračnih luka u slučajevima javnoga i općeg interesa, uključujući pitanja zaštite okoliša.

(3) Svaka promjena naknada zračne luke mora se provesti na temelju odgovarajućih, objektivnih i transparentnih kriterija.

Mreža zračnih luka

Članak 5.

Upravno tijelo mreže zračnih luka može definirati jedan zajednički i transparentni sustav obračunavanja naknada zračnih luka za sve zračne luke u skupini.

Zajednički sustavi obračunavanja

Članak 6.

(1) Upravna tijela zračnih luka koje opslužuju isti grad ili gradsku aglomeraciju mogu definirati jedan zajednički i transparentan sustav obračunavanja naknada zračnih luka koji mora udovoljiti zahtjevima transparentnosti iz članka 8. ovoga Pravilnika i pravilima Europske unije.

(2) Primjena zajedničkog sustava obračunavanja naknada zračnih luka iz stavka 1. ovog članka može započeti nakon što Agencija pisanim putem obavijesti o tome Europsku komisiju.

Konzultacije i pravni lijek

Članak 7.

(1) Upravno tijelo zračne luke mora održavati redovite konzultacije s korisnicima zračne luke, ili s predstavnicima ili povjerenstvom korisnika zračne luke u svezi s:

a) primjenom sustava obračunavanja naknada zračne luke,

b) visinom naknada zračne luke, i prema potrebi

c) kvalitetom pruženih usluga.

(2) Konzultacije iz stavka 1. ovog članka moraju se održavati najmanje jednom godišnje, osim ukoliko tijekom posljednje konzultacije nije drugačije dogovoreno. U slučaju kada je potpisan višegodišnji sporazum između upravnog tijela i korisnika zračne luke, konzultacije će se održavati sukladno sporazumu. Na zahtjev Agencije konzultacije se mogu održavati i više puta godišnje, odnosno više puta u odnosu na potpisani sporazum.

(3) O planiranim promjenama u sustavu obračunavanja ili visini naknada zračne luke, upravno tijelo zračne luke mora prethodno konzultirati korisnike zračne luke. Osim u slučaju iznimnih okolnosti, predložene promjene u sustavu obračunavanja ili visini naknada zračne luke, te razloge zbog kojih se promjene predlažu, upravno tijelo zračne luke mora dostaviti korisnicima zračne luke najkasnije četiri mjeseca prije stupanja na snagu promjena. Prije donošenja odluke o promjenama, upravno tijelo zračne luke mora uzeti u obzir mišljenja korisnika zračne luke. Upravno tijelo mora objaviti odluku ili preporuku najkasnije dva mjeseca prije njenog stupanja na snagu. U slučaju da nije postignut dogovor između upravnog tijela zračne luke i korisnika zračne luke o predloženim promjenama, upravno tijelo zračne luke mora opravdati svoju odluku s obzirom na stajališta korisnika zračnih luka.

(4) U slučaju da nije postignut dogovor između upravnog tijela zračne luke i korisnika zračne luke o odluci upravnog tijela zračne luke o predloženim promjenama ili visini naknada zračne luke, i upravno tijelo zračne luke i korisnik zračne luke mogu uz obrazloženje tražiti intervenciju Agencije.

(5) U slučaju iz stavka 4. ovog članka, konačnu odluku o predloženim promjenama u sustavu obračunavanja ili visini naknada zračne luke donosi Agencija na temelju stručne analize opravdanosti predloženih promjena. Odluka upravnog tijela zračne luke neće se moći provesti sve dok Agencija ne provede stručnu analizu. Ukoliko Agencija nije u mogućnosti donijeti konačnu odluku o predmetu u roku predloženom od strane upravnog tijela zračne luke, najkasnije četiri tjedna od datuma zaprimanja predmeta Agencija će donijeti privremenu odluku koja će biti na snazi do donošenja i primjene konačne odluke.

(6) Radi donošenja konačne odluke, upravno tijelo zračne luke i korisnik zračne luke moraju dostavljati Agenciji sve potrebne informacije, a Agencija će provoditi konzultacije sa upravnim tijelom zračne luke i korisnikom zračne luke. Agencija mora donijeti konačnu odluku što prije, a najkasnije u roku od četiri mjeseca od dana zaprimanja zahtjeva za intervencijom, s mogućnošću produljenja roka za dva mjeseca u iznimnim i opravdanim slučajevima. Odluka je konačna i obvezujuća. Konačna odluka o promjeni u sustavu obračuna i visini naknada zračne luke stupa na snagu 60 dana od datuma objavljivanja. Protiv konačne odluke Agencije, nezadovoljna strana ima pravo pokretanja upravnog spora.

(7) U cilju provedbe stavka 5. ovog članka Agencija mora primjenjivati odgovarajuće, objektivne, nediskriminirajuće i transparentne procedure, uvjete i kriterije. U tom smislu Agencija:

a) uspostavlja proceduru za donošenje konačne odluke o predloženim promjenama u sustavu obračunavanja ili visini naknada zračne luke,

b) utvrđuje kriterije na temelju kojih će procjenjivati razloge neslaganja s odlukom upravnog tijela zračne luke,

c) neće uvažiti prigovore koji nisu argumentirani ili dokumentirani.

(8) Stavci 4. i 5. ovog članka ne primjenjuju se na one zračne luke za koje je nekim drugim pravnim aktom propisan obvezujući postupak prema kojem Agencija:

a) utvrđuje ili odobrava naknade zračne luke ili njihov najveći iznos na tim zračnim lukama; ili

b) redovito ili kao odgovor na zahtjev zainteresiranih strana provjerava postojanje učinkovitog tržišnog natjecanja na tim zračnim lukama.

(9) Ako je rezultat provjere postojanja učinkovitog tržišnog natjecanja iz stavka 8. točke b) ovog članka negativan, Agencija će utvrditi ili odobriti:

a) naknade zračne luke, ili

b) najveći dopušteni iznos naknada zračne luke.

(10) Odluka iz stavka 9. ovog članka primjenjuje se dokle god Agencija procjenjuje da je potrebno.

Transparentnost

Članak 8.

(1) Najkasnije sedam dana prije redovne konzultacije iz članka 7. ovoga Pravilnika, upravno tijelo zračne luke mora svakom korisniku zračne luke, predstavniku korisnika zračne luke ili povjerenstvu korisnika zračne luke dostaviti informacije o svim elementima na temelju kojih je definiran sustav obračuna ili visina svih naknada zračne luke.

(2) Podaci iz stavka 1. ovog članka moraju sadržavati:

a) popis različitih usluga i dostupne infrastrukture za koje su korisniku zračne luke obračunate naknade zračne luke;

b) metodologiju koja se koristi pri određivanju naknada zračne luke;

c) cjelovitu strukturu troškova koji se odnose na angažirana sredstva i objekte, te pružene usluge za koje su obračunate naknade;

d) prihode iz različitih (drugih) naknada i ukupne troškove usluga na koje se odnose prihodi;

e) svako financiranje od strane javne uprave objekata, sredstava i usluga na koje se odnose naknade zračne luke;

f) kratkoročne i srednjoročne prognoze upravnog tijela zračne luke u svezi sa visinom naknada zračne luke, povećanjem prometa i investicijama;

g) efektivnu iskorištenost infrastrukture i opreme na zračnoj luci u određenom razdoblju; i

h) predviđeni utjecaj svakog značajnijeg ulaganja na kapacitet zračne luke.

(3) Najkasnije 14 dana prije redovne konzultacije iz članka 7. ovoga Pravilnika, korisnici zračne luke moraju upravnom tijelu zračne luke dostaviti podatke o:

a) kratkoročnoj i srednjoročnoj prognozi prometa svojih putnika i zrakoplova na toj zračnoj luci;

b) kratkoročnoj i srednjoročnoj prognozi sastava flote koja će se koristiti na toj zračnoj luci, kao i planiranoj iskorištenosti flote;

c) njihovim planiranim kratkoročnim i srednjoročnim razvojnim projektima na toj zračnoj luci; te

d) svojim zahtjevima i potrebama na toj zračnoj luci.

(4) Svi podaci iz stavaka 2. i 3. ovog članka smatraju se poslovnom tajnom zbog čega nije dopuštena njihova dostava trećim pravnim ili fizičkim osobama bez posebnog pisanog dopuštenja vlasnika tih podataka.

(5) U slučaju kada su dionice upravnog tijela zračne luke na tržištu vrijednosnih papira, obvezna je primjena propisa koji se odnose na tržište vrijednosnih papira.

Nova infrastruktura

Članak 9.

Prije konačne odluke o planiranom razvoju nove infrastrukture, upravno tijelo zračne luke se mora konzultirati s korisnicima zračne luke.

Razina kvalitete

Članak 10.

(1) Upravno tijelo zračne luke mora s povjerenstvom korisnika zračne luke ili njihovim predstavnicima, dogovoriti razinu kvalitete usluga koje pruža zračna luka, te sukladno postignutom dogovoru potpisati sporazum o kvaliteti usluga zračne luke (Service Level Agreement). Ovaj sporazum se može potpisati i tijekom konzultacija iz članka 7. ovoga Pravilnika.

(2) Sporazum o kvaliteti usluga zračne luke mora biti utemeljen na važećem modelu sustava obračuna i visini naknada zračne luke kako bi sporazumno dogovorena razina kvalitete pruženih usluga bila usklađena s važećim sustavom obračuna i visinom naknada zračne luke.

Različitost usluga

Članak 11.

(1) U cilju pružanja usluga potpuno prilagođenih pojedinim korisnicima zračne luke, što podrazumijeva i mogućnost izdvajanja dijela ili cijelog putničkog ili robnog terminala za potrebe samo jednog korisnika zračne luke, upravno tijelo zračne luke može ponuditi različite:

a) razine kvalitete usluga, kao i

b) opsege usluga.

(2) Zbog moguće razlike u razini kvalitete i opsegu usluga sukladno stavku 1. ovog članka, a s obzirom da razlika u kvaliteti pruženih usluga podrazumijeva različite troškove, upravno tijelo zračne luke može odlučiti o različitim visinama naknada zračne luke utemeljenima na razini kvalitete ili opsegu usluga ili na drugim objektivnim i transparentnim razlozima, a da to ne predstavlja kršenje načela nediskriminacije iz članka 4. ovoga Pravilnika.

(3) Svakom korisniku zračne luke koji želi koristiti posebno prilagođene usluge ili dijelove ili cijeli putnički ili robni terminal samo za svoje potrebe, upravno tijelo zračne luke mora omogućiti pristup tim uslugama i terminalu ili dijelu terminala.

(4) U slučaju kada više korisnika zračne luke želi koristiti posebno prilagođene usluge ili cijeli putnički ili robni terminal ili dijelove terminala samo za svoje potrebe, a što nije moguće zbog ograničenja kapaciteta, upravno tijelo zračne luke će o prioritetima odlučiti na temelju odgovarajućih, objektivnih, transparentnih i nediskriminirajućih kriterija.

(5) Odluku o prioritetima i primijenjenim kriterijima iz stavka 4. ovog članka mora potvrditi Agencija prije njezine primjene.

Neovisno nadzorno tijelo

Članak 12.

(1) Agencija kao neovisno nadzorno tijelo nadležna je za provedbu odredaba ovoga Pravilnika. Svoje ovlasti neovisnog nadzornog tijela mora provoditi nepristrano i transparentno.

(2) U provedbi odredaba ovoga Pravilnika Agencija može povjeriti drugim neovisnim nadzornim tijelima provedbu pojedinih ovlasti koje ima u provedbi ovoga Pravilnika pod uvjetom da se povjerene ovlasti provode u skladu s jednakim standardima. Pri tome Agencija zadržava nadzor i odgovornost nad povjerenim ovlastima.

(3) Agencija na svojim internetskim stranicama objavljuje godišnje izviješće o provedbi aktivnosti koje proizlaze iz ovoga Pravilnika.

Dostavljanje informacija

Članak 13.

Ministarstvo nadležno za civilni zračni promet, na zahtjev Europske komisije, dostavlja tražene informacije o primjeni ovoga Pravilnika, radi sastavljanja izvješća Europske komisije o primjeni Direktive 2009/12/EZ.

Stupanje na snagu

Članak 14.

(1) Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji.

(2) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o aerodromskim naknadama (»Narodne novine« broj 50/2012).

Klasa: 011-01/12-02/20 Urbroj: 530-06-1-1-13-8 Zagreb, 21. ožujka 2013.

Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture dr. sc. Siniša Hajdaš Dončić, v. r.

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2013_03_38_701.html

Copyright © Ante Borić