1 Poslovni broj: 5 Us I-612/2023-2
REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U RIJECI
Erazma Barčića 5 Poslovni broj: 5 Us I-612/2023-2
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Rijeci, po sucu Vedranu Juričiću, dipl. iur., uz sudjelovanje zapisničarke Monike Puharić, u upravnom sporu tužitelja S. u Z., Z., T. R. H.14, zastupanog po opunomoćeniku M. L., odvjetniku u Odvjetničkom društvu Š. i … j.t.d., Z., D. S. 99a, protiv tuženika Ministarstva financija, Uprave za financijsko upravljanje, unutarnju reviziju i nadzor, Sektora za financijski i proračunski nadzor, Zagreb, Katančićeva 5, radi proračunskog nadzora, 16. siječnja 2024.,
p r e s u d i o j e
I. Odbija se tužbeni zahtjev radi poništenja rješenja Ministarstva financija, Uprave za financijsko upravljanje, unutarnju reviziju i nadzor, Sektora za financijski i proračunski nadzor KLASA: UP/I-041-01/22-01/2, URBROJ: 513-08-04-22-1 od 8. ožujka 2022.
II. Odbija se zahtjev tužitelja za naknadu troškova ovog upravnog spora.
Obrazloženje
- Tužitelj je Upravnom sudu u Zagrebu podnio tužbu radi poništenja rješenja tuženika, KLASA: UP/I-041-01/22-01/2, URBROJ: 513-08-04-22-1 od 8. ožujka 2022.
- Rješenjem predsjednice Visokog upravnog suda Republike Hrvatske broj: 31 Su-229/2023-2 od 13. travnja 2023. predmet je ustupljen na nadležno rješavanje Upravnom sudu u Rijeci.
- Osporavanim rješenjem tuženika KLASA: UP/I-041-01/22-01/2, URBROJ: 513-08-04-22-1 od 8. ožujka 2022. (dalje: osporavano rješenje) naloženo je tužitelju da u roku od 30 dana sredstva stečena po Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava za projekte koji se financiraju iz Fondova u financijskom razdoblju 2014.-2020., … sklopljenog 8. ožujka 2016. (dalje: Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava od 8. ožujka 2016.) korištena suprotno zakonu ili proračunu uplati zajedno sa zakonskim zateznim kamata na račun državnog proračuna.
- Tužitelj osporava zakonitost rješenje tuženika te u tužbi, u bitnome, navodi da je Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (dalje u tekstu: SAFU) donijela odluku KK.09.1.2.01.0003/IRR10 od 16. studenoga 2018. (dalje: odluka o nepravilnosti od 16. studenog 2018.) kojom je utvrđena nepravilnost u provođenju projekta rekonstrukcija građevina, infrastrukture i okoliša unutar studentskih naselja S. R. i C. te da je određena financijska korekcija u iznosu od 10% vrijednosti nabave, protiv koje odluke je podnio prigovor koji je Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije (dalje: MRRFEU) odbilo rješenjem KLASA: UP/1-910-04/18-02/452, URBROJ: 538-05-2-22/343-20-6 od 29. travnja 2020. (dalje: I° rješenje od 29. travnja 2020.). Nadalje, navodi da je protiv tog rješenja pokrenuo upravni spor, izlaže činjenične i pravne navode vezane za taj spor te navodi da je Upravni sud u Zagrebu donio rješenje o odgodnom učinku tužbe posl. br. Uszp-26/20-2 od 12. lipnja 2020. (dalje: rješenje o odgodnom učinku od 12. lipnja 2020.), a da je nepravomoćnom presudom Upravnog suda u Zagrebu pod posl. br. Uszp-26/20-11 od 12. listopada 2021. (dalje: presuda Uszp-26/20-11 od 12. listopada 2021.) njegov tužbeni zahtjev odbijen. Navodi dalje da se osporavano rješenje temelji na odluci MRRFEU o povratu broj 3, KLASA: 910-04/16-02/83, URBROJ: 538-05-3-2-1/168-20-od 21. svibnja 2020. (dalje: odluka o povratu od 21. svibnja 2020.), donesenoj na temelju zahtjeva za povratom sredstava SAFU-a broj 11. KLASA: 910-01/16-01/72, URBROJ: 358-05-02-01-18-13 od 30. studenoga 2019. (dalje: zahtjev od 30. studenog 2019.), a koji su doneseni kao provedbeni akti odluke o nepravilnosti od 16. studenog 2018., povodom koje se vodio upravni spor pod posl. br. Uszp-26/20. Pojašnjava da taj spor i dalje nije pravomoćno okončan, a da je odluka o odgodnom učinku određena do pravomoćnog okončanja spora. Poziva se na čl. 59. st. 2. Zakona o proračunu (NN br. 87/08., 109/07., 136/12., 15/15., dalje: Zakon) i objašnjava da nije obvezan postupiti po osporavanom rješenju s obzirom da je ono doneseno po obavljenom proračunskom nadzoru koji je vezan za odluku o povratu od 21. svibnja 2020., koja je donesena na temelju odluke o nepravilnosti od 23. studenoga 2018., a povodom koje spor nije pravomoćno okončan i u kojem postupku je određena odgoda izvršenja do utvrđenja zakonitosti rješenja. Zaključuje da nije bilo osnove za prosljeđivanje predmeta vezanog za odluku o povratu od 21. svibnja 2020. na postupanje tuženiku i posljedično osnove za donošenje osporavanog rješenja sve do pravomoćnog okončanja predmetnog upravnog spora. Ističe da suprotno navodima tuženika, nije bio obvezan u prigovoru protiv zapisnika tuženika KLASA: 041-01/21-01/1011, URBROJ: 513-08-04-21-4 od 31. prosinca 2021. (dalje: zapisnik od 31. prosinca 2021.) pozvati se na žalbu na presudu posl. br. Uszp-26/2020 od 12. listopada 2021., već da je tuženik bio obvezan pri provedbi postupka uzeti u obzir rješenje o odgodnom učinku od 12. lipnja 2020.
- U odgovoru na tužbu tuženik, u bitnom, ustraje kod navoda iznijetih u obrazloženju osporavane odluke te dodatno izlaže da je kod tužitelja proveden proračunski nadzor, a da tužitelj nije predočio dokumentaciju na temelju koje bi se osnovano mijenjale utvrđene činjenice sukladno zapisniku od 31. prosinca 2021. Navodi da je sukladno čl. 12. st. 3. Pravilnika o proračunskom nadzoru (NN br. 71/13., 57/15., dalje: Pravilnik) tužitelj mogao na zapisnik uložiti primjedbe, a što nije učinio te da se nije pozvao na žalbu na presudu posl. br. Uzsp-26/20 od 12. listopada 2021. niti da je dao nove dokaze kojima bi osporio osnovanost potraživanja određenih odlukom o povratu od 21. svibnja 2020.
- Kako činjenice odlučne za rješavanje ovog spora nisu sporne, a Sud nije našao potrebnim u sporu provoditi raspravu i izvoditi nove dokaze, to je Sud na temelju čl. 36. toč. 4. Zakona o upravnim sporovima (NN broj 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21; dalje: ZUS) i odredbe čl. 8. ZUS-a prema kojoj je Sud dužan upravni spor provesti brzo, bez odugovlačenja i uz izbjegavanje nepotrebnih radnji i troškova, ovaj spor riješio bez održavanja rasprave (tako i Visoki upravni sud Republike Hrvatske u presudama posl. br. UsII-224/21-6 od 16. studenoga 2021. i Usž-181/19 od 30. siječnja 2019.).
- Prije svega valja navesti da meritum ovog spora nije ocjena zakonitosti rješenja MRRFEU-a od 29. travnja 2020. kojim je odbijen prigovor tužitelja izjavljen protiv odluke SAFU-a o utvrđenoj nepravilnosti od 23. Studenog 2018.,, to je bilo predmetom upravnog spora koji se vodio pred Upravnim sudom u Zagrebu pod posl. br. Uszp-26/2020 (koji je u međuvremenu pravomoćno okončan), pa se stoga Sud u obrazloženju ove odluke neće posebno osvrtati na navode tužitelja koji se osporava zakonitost postupanja javnopravnih tijela u postupku utvrđivanja nepravilnosti.
- Na temelju razmatranja svih činjeničnih i pravnih pitanja, Sud je utvrdio da tužbeni zahtjev nije osnovan.
- Čl. 3. tč. 34. Zakona propisano je da su sredstva Europske unije sredstva koja Republika Hrvatska prima kroz pretpristupne programe i fondove Europske unije.
- Čl. 59. st. 1. ZP-a propisano je da ako se naknadno utvrdi da je isplata iz proračuna izvršena nezakonito i/ili neopravdano, proračunski korisnik mora odmah zahtijevati povrat proračunskih sredstava u proračun. St. 2 da ako se proračunskim nadzorom utvrdi da su sredstva korištena suprotno zakonu ili proračunu, inspektor proračunskog nadzora donosi rješenje o povratu sredstava u proračun. St. 3. da ako se proračunskim nadzorom utvrdi da proračunska sredstva, za koje je posebnim propisom utvrđena obveza uplate u državni proračun, nisu uplaćena u državni proračun ili su uplaćena u manjem iznosu od propisanog, inspektor proračunskog nadzora donosi rješenje kojim se nalaže njihova uplata u državni proračun.
- Čl. 114. st. 1. Zakona propisano je da se aktivnosti i projekti koji se financiraju iz sredstava Europske unije planiraju u državnom proračunu.
- Čl. 15. st. 3. Pravilnika propisao je da ako se proračunskim nadzorom utvrdi da su sredstva korištena suprotno zakonu ili proračunu, inspektor proračunskog nadzora rješenjem nalaže povrat sredstava u proračun.
- Iz dokumentacije spisa upravnog postupka i ovoga spora proizlazi da su tužitelj i MRRFEU sklopili Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava od 8. ožujka 2016. te Dodatak 1. i Dodatak 2. ugovoru. Nadalje, MRRFEU je donijelo odluku o nepravilnost od 16. studenog 2018. kojom je tužitelju utvrđen povrat u iznosu od 171.425,02 kn. Odluka o nepravilnosti od 16. studenog 2018. dostavljena je tužitelju uz dopis od 23. studenog 2018. protiv kojeg je tužitelj uložio prigovor. Nadalje, povodom odluke o nepravilnosti od 16. studenog 2018., SAFU je podnijela MRRFEU zahtjev za povratom sredstava od 30. studenog 2018., a povodom kojeg je MRRFEU donijelo odluku o povratu od 21. svibnja 2020. Prigovor tužitelja podnesen protiv odluke od nepravilnosti od 16. studenog 2018. odbijen je I° rješenjem od 29. travnja 2020., protiv kojeg je tužitelj pokrenuo upravni spor pred Upravnim sudom u Zagrebu koji se vodio pod spol. br. Uszp-26/20. U predmetnom sporu rješenjem o odgodnom učinku od 12. lipnja 2020. određen je odgodni učinak do ocjene zakonitost predmetnog rješenja te je presudom pod. posl. br. Uszp-26/20 od 12. listopada 2021. odbijen je zahtjev tužitelja za poništenje I° rješenja od 29. travnja 2020. Nadalje, proizlazi da je vezano za odluku o povratu od 21. svibnja 2020. obavljen proračunski nadzor tužitelja povodom kojeg je sastavljen zapisnik od 31. prosinca 2021., kojim je utvrđeno da je tužitelj dužan izvršiti povrat navedenih sredstava. Uvidom u e-spis utvrđeno je da je presuda posl. br. Uszp-26/20 od 12. listopada 2021. potvrđena presudom Visokog upravnog suda RH posl. br. Usž-4558/21 od 14. ožujka 2023.
- Iz prethodno citiranih zakonskih odredbi i utvrđenja iz ovoga spora proizlazi da je tuženik osnovano postupio donijevši rješenje o povratu predmetnih sredstava. Naime, odlukom od 16. studenog 2018. utvrđene su nepravilnosti radi kojih je SAFU podnio zahtjev za povratom sredstava od 30. studenog 2019., a MRRFEU donio odluku o povratu od 21. svibnja 2020. S obzirom da tužitelj nije postupio po odluci o povratu od 21. svibnja 2020., proveden je proračunski nadzor kojim su potvrđene nepravilnosti u provedbi dijela predmetnog projekta, a osnovom kojeg je tuženik pravilno postupio utvrdivši tužitelju obvezu povrata sredstava sukladno čl. 59. st. 2. Zakona.
- Dakle, neosnovano tužitelj ističe da tuženik nije smio donijeti osporavano rješenje sve do pravomoćnosti odluke o zakonitosti I° rješenja od 29. travnja 2020., a s obzirom da je osporavano rješenje doneseno iz druge pravne osnove, odnosno na temelju odluke o povratu od 21. svibnja 2020. i provedenog proračunskog nadzora. Stoga, odluka tuženika u upravnom postupku koji je prethodio ovome sporu, neovisna je o pravomoćnosti odluke u upravnom sporu koji se pred Upravnim sudom u Zagrebu vodio pod posl. br. Uszp-26/20.
- U odnosu na tužbeni navod da je tuženik bio obvezan sačekati pravomoćnost presuda posl. br. Uszp-26/20 od 12. listopada 2021., s obzirom na doneseno rješenje o odgodnom učinku od 12.lipnja 2020., ističe se da je u međuvremenu predmetna presuda postala pravomoćna što ukazuje na ispravnost i zakonitost osporavanog rješenja.
- Stoga, Sud utvrđuje da odlukama tuženika i prvostupanjskog tijela nije povrijeđen zakon na štetu tužitelja pa je stoga, temeljem odredbe čl. 57. st. 1. ZUS-a, odlučeno kao u tč. I. izreke presude.
- Odluka o troškovima spora (tč. II. izreke) temelji se na odredbi čl. 79. st. 4. ZUS- a.
U Rijeci 16.siječnja 2024.
Sudac
Vedran Juričić, dipl. iur., v. r.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:
Protiv ove presude dopuštena je žalba Visokome upravnom sudu Republike Hrvatske. Žalba se podnosi putem ovog Suda u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, u roku od 15 dana od dana dostave presude. Žalba odgađa izvršenje pobijane presude (čl. 66. st. 5. ZUS-a).