MINISTARSTVO FINANCIJA
Na temelju članka 83.a stavka 3. Zakona o Poreznoj upravi (»Narodne novine« br. 148/13 i 141/14) donosim
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom podrobnije se razrađuje provedba Zakona o Poreznoj upravi (dalje u tekstu: Zakon) o načinu odobravanja i ukidanja posebnog statusa poreznom obvezniku u sklopu programa promicanja dobrovoljnog ispunjavanja poreznih obveza i smanjenja administrativnog opterećenja poreznog nadzora.
(2) Poreznim obvezama iz stavka 1. ovoga članka smatraju se obveze za javna davanja čije je utvrđivanje i/ili naplata i/ili nadzor prema posebnim propisima u nadležnosti Porezne uprave.
(3) U skladu s Općim poreznim zakonom, javnim davanjima iz stavka 2. ovoga članka smatraju se porezi i druga javna davanja.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak 2.
(1) Načelima dobrovoljnog ispunjavanja poreznih obveza smatraju se:
1. spremnost poreznog obveznika na zakonito, pravilno i pravovremeno ispunjavanje poreznih obveza
2. sposobnost poreznog obveznika za osiguravanje i provođenje učinkovite kontrole svojih poreznih obveza te njihovo unaprjeđivanje.
(2) Načelom smanjenja administrativnog opterećenja poreznog nadzora smatra se da se u razdoblju trajanja posebnog statusa dobrovoljnog ispunjavanja poreznih obveza i smanjenja administrativnog opterećenja poreznog nadzora dodijeljenog poreznom obvezniku, ne pokreću postupci poreznog nadzora.
(3) Poseban status dobrovoljnog ispunjavanja poreznih obveza i smanjenja administrativnog opterećenja poreznog nadzora (dalje u tekstu: poseban status) temelji se na načelima:
1. transparentnosti odnosno potpune otvorenosti poreznog obveznika i Porezne uprave
2. postupanja u dobroj vjeri između poreznog obveznika i Porezne uprave
3. međusobnog razumijevanja poreznog obveznika i Porezne uprave u poreznim pitanjima
4. uzajamnog povjerenja između poreznog obveznika i Porezne uprave u smislu međusobnih očekivanja i preuzimanja odgovornosti za rizike.
III. CILJEVI ODOBRAVANJA POSEBNOG STATUSA
Članak 3.
Odobravanjem posebnog statusa poreznim obveznicima od strane Porezne uprave, omogućava se na partnerskoj osnovi i načelima iz članka 2. ovoga Pravilnika, postizanje ciljeva u vidu pravovremenog smanjenja poreznih rizika kojima upravljaju porezni obveznici i Porezna uprava te poticanja poreznih obveznika na dobrovoljno ispunjavanje poreznih obveza sukladno poreznim propisima.
IV. POREZNI RIZICI
Članak 4.
Poreznim rizikom smatra se svaki rizik koji može utjecati na smanjenje ili rezultirati smanjenjem naplate poreznih prihoda, a osobito rizik registracije poreznog obveznika, rizik podnošenja poreznih prijava i propisanih izvješća, rizik iskazivanja podataka bitnih za utvrđivanje poreznih obveza te rizik plaćanja poreznih obveza.
V. UVJETI I NAČIN STJECANJA POSEBNOG STATUSA
Članak 5.
(1) U skladu s člankom 83.a stavkom 2. Zakona i člankom 2. ovoga Pravilnika, porezni obveznici mogu steći poseban status pod uvjetima da:
1. su im zadnje tri godine prije godine u kojoj se stječe poseban status izdana revizorska mišljenja bez rezerve. Revizorskim mišljenjem bez rezerve smatra se, u skladu s Međunarodnim revizijskim standardima, pozitivno mišljenje ovlaštenog revizora koje izražava kada zaključi da financijski izvještaji poreznog obveznika daju istinit i fer prikaz, u svim značajnim odrednicama, u skladu s primjenjivim okvirom financijskog izvještavanja
2. imaju uspostavljen sustav unutarnje kontrole odnosno u poslovanju primjenjuju i uvažavaju načela korporativnog upravljanja (transparentnost poslovanja, jasno razrađene procedure za rad nadzornih odbora, uprave i drugih tijela i struktura koje donose važne odluke, sprječavanje sukoba interesa, učinkoviti unutarnji nadzor i sustav odgovornosti) te da u poslovanju primjenjuju provjerene računalne programe za unutarnju kontrolu prepoznate od strane poreznog obveznika i Porezne uprave
3. se obvezuju da će obavještavati Poreznu upravu o svim poslovnim odlukama iz kojih bi mogli proizlaziti porezni rizici
4. članovi uprave u zadnje tri godine nisu pravomoćno osuđeni zbog kaznenog djela
5. se iz podataka kojima raspolaže Porezna uprava može očekivati da će porezni obveznik ispunjavati porezne obveze iz posebnog statusa.
(2) Porezni obveznici iz stavka 1. ovoga članka stječu poseban status temeljem Sporazuma o dobrovoljnom ispunjavanju poreznih obveza koji, u skladu s člankom 10. ovoga Pravilnika, sklapaju s Poreznom upravom.
VI. POSTUPAK ODOBRAVANJA POSEBNOG STATUSA
Članak 6.
Postupak odobravanja posebnog statusa obuhvaća sljedeće korake:
1. inicijativa za pokretanje postupka odobravanja posebnog statusa
2. stvaranje poreznog profila poreznog obveznika
3. prethodni razgovor s poreznim obveznikom
4. sklapanje Sporazuma o dobrovoljnom ispunjavanju poreznih obveza
5. ocjenjivanje postignutih rezultata i unaprjeđivanje postupka
1. Inicijativa za pokretanje postupka odobravanja posebnog statusa
Članak 7.
(1) Postupak odobravanja posebnog statusa započinje temeljem pisane izjave poreznog obveznika o namjeri stjecanja posebnog statusa.
(2) Izjava iz stavka 1. ovoga članka osobito sadrži:
1. opis aktivnosti, upravljanja i kontrole društva, sažet prikaz poslovnog okruženja te strukture dobavljača i kupaca, podatke o tržišnom udjelu, osnovna načela strateških planova, načine mjerenja ostvarenja postavljenih ciljeva, sažet prikaz plana upravljanja ljudskim resursima,
2. opis unutarnjih kontrola, sažetke rezultata revizija u zadnje tri godine, sažet prikaz načina upravljanja glavnim poslovnim rizicima,
3. sažet popis poreznih rizika i instrumenata koji se koriste za upravljanje rizicima,
4. iskustva u komunikaciji s Poreznom upravom te očekivanja u pogledu stjecanja posebnog statusa,
5. podatke o kontakt osobi.
(3) Uz izjavu o namjeri stjecanja posebnog statusa iz stavka 1. ovoga članka, porezni obveznik obvezan je priložiti:
1. izjavu kojom se obvezuje da će obavještavati Poreznu upravu o svim poslovnim odlukama iz kojih bi mogli proizlaziti porezni rizici,
2. vjerodostojne isprave da članovi uprave u zadnje tri godine nisu pravomoćno osuđeni zbog kaznenog djela.
(4) Izjava iz stavka 1. ovoga članka podnosi se nadležnom poreznom tijelu.
2. Stvaranje poreznog profila poreznog obveznika
Članak 8.
Porezni profil poreznog obveznika ima za cilj omogućiti Poreznoj upravi procjenu očekivanja da će porezni obveznik ispunjavati porezne obveze iz posebnog statusa.
3. Prethodni razgovor
Članak 9.
(1) Na temelju podnesene izjave iz članka 7. ovoga Pravilnika i stvorenog poreznog profila poreznog obveznika, Porezna uprava uputiti će poreznom obvezniku ili njegovom opunomoćeniku i/ili poreznom savjetniku pisani poziv za održavanje prethodnog razgovora.
(2) Ciljevi prethodnog razgovora osobito su:
1. upoznati se s očekivanjima poreznog obveznika i Porezne uprave u daljnjem praćenju poreznog obveznika u slučaju stjecanja posebnog statusa,
2. procijeniti i od strane poreznog obveznika i od strane Porezne uprave opravdanost, prikladnost i svrsishodnost odobravanja posebnog statusa poreznom obvezniku.
(3) Porezna uprava obvezna je poreznom obvezniku ili njegovom opunomoćeniku i/ili poreznom savjetniku uputiti poziv za održavanje prethodnog razgovora iz stavka 1. ovoga članka, najkasnije u roku od 30 dana od dana zaprimanja izjave iz članka 7. ovoga Pravilnika.
(4) Ako Porezna uprava utvrdi da porezni obveznik ne ispunjava uvjete za stjecanje posebnog statusa iz članka 83.a stavka 2. točaka 1. do 4. Zakona, pisanim će putem o istome izvijestiti poreznog obveznika ili njegovog opunomoćenika i/ili poreznog savjetnika, najkasnije u roku od 30 dana od dana zaprimanja izjave iz članka 7. ovoga Pravilnika.
4. Sklapanje Sporazuma o dobrovoljnom ispunjavanju poreznih obveza
Članak 10.
(1) Ako je u provedbi prethodnih koraka u postupku odobravanja posebnog statusa iz članka 6. ovoga Pravilnika, procijenjeno da je odobravanje posebnog statusa poreznom obvezniku opravdano, prikladno i svrsishodno, porezni obveznik i Porezna uprava mogu sklopiti Sporazum o dobrovoljnom ispunjavanju poreznih obveza (dalje u tekstu: Sporazum).
(2) Sporazumom iz stavka 1. ovoga članka utvrđuju se prava i obveze poreznog obveznika i Porezne uprave.
(3) Prava i obveze poreznog obveznika i Porezne uprave, koja se utvrđuju Sporazumom iz stavka 1. ovoga članka, obuhvaćaju:
1. za poreznog obveznika:
a. pravovremeno podmirenje poreznih obveza u skladu s poreznim propisima
b. pravovremeno podnošenje poreznih prijava i izvješća u skladu s poreznim propisima odnosno promicanje obrade u stvarnom vremenu: podnošenje poreznih prijava i izvješća u najkraćem mogućem roku, po završetku obračunskih razdoblja
c. osiguravanje sustava unutarnje kontrole te unutarnje i vanjske revizije
d. omogućavanje Poreznoj upravi cjelovitog uvida u sve bitne činjenice i okolnosti iz kojih proizlaze ili mogu proisteći porezne obveze ili porezni rizici
e. dostavljanje Poreznoj upravi u najkraćem mogućem roku sadašnjih ili budućih stajališta o poreznim pitanjima te njihovih pravnih posljedica
f. na zahtjev Porezne uprave, dostavljanje u najkraćem mogućem roku svih informacija i podataka u cjelovitom i nedvojbenom obliku,
2. za Poreznu upravu:
a. usklađivanje načina i intenziteta praćenja s kvalitetom unutarnje kontrole te unutarnje i vanjske revizije
b. pružanje savjeta i smjernica te po potrebi izdavanje mišljenja u najkraćem mogućem roku, po primitku sadašnjeg ili budućeg stajališta poreznog obveznika o relevantnim poreznim pitanjima, uz što češće konzultacije s poreznim obveznikom i raspravljanje o bitnim poreznim pitanjima posebice o pitanjima u kojima Porezna uprava ima različito stajalište
c. promicanje obrade u stvarnom vremenu odnosno utvrđivanje poreznih obveza u najkraćem mogućem roku
d. rješavanje postojećih poreznih pitanja te utvrđivanje daljnjih postupaka po tim pitanjima
e. otkazivanje Sporazuma u slučaju pojave poreznog rizika koji zahtijeva provedbu poreznog nadzora
(4) Sporazum iz stavka 1. ovoga članka stupa na snagu danom potpisa obje ugovorne strane, a sačinjava se u dva izvornika od kojih svaka ugovorna strana zadržava jedan izvornik.
(5) Sporazum iz stavka 1. ovoga članka potpisuju porezni obveznik odnosno odgovorna osoba poreznog obveznika i službena osoba Porezne uprave kojoj je propisana ta ovlast.
5. Ocjenjivanje postignutih rezultata i unaprjeđivanje postupka
Članak 11.
(1) Sklopljeni Sporazum iz članka 10. ovoga Pravilnika predmet je povremenog ocjenjivanja od strane Porezne uprave.
(2) Ocjenjivanje iz stavka 1. ovoga članka obuhvaća utvrđivanje učinkovitosti i svrsishodnosti dodijeljenog posebnog statusa poreznom obvezniku.
(3) Porezna uprava obvezna je izvršiti ocjenjivanje sklopljenih Sporazuma najmanje jedanput tijekom svakog poreznog razdoblja.
(4) O rezultatima ocjenjivanja sklopljenih Sporazuma, Porezna uprava obvezna je izraditi izvješće i to pojedinačno za svaki sklopljeni Sporazum.
(5) Porezna uprava obvezna je voditi evidenciju sklopljenih Sporazuma iz članka 10. ovoga Pravilnika.
(6) Izvješća o rezultatima ocjenjivanja sklopljenih Sporazuma iz stavka 4. ovoga članka, sastavni su dio evidencije iz stavka 5. ovoga članka.
(7) Na temelju izvješća o rezultatima ocjenjivanja sklopljenih Sporazuma iz stavka 4. ovoga članka, Porezna uprava i porezni obveznici unaprjeđuju postupak odobravanja posebnog statusa.
VII. POSTUPAK UKIDANJA POSEBNOG STATUSA
Članak 12.
(1) Poseban status ukida se otkazivanjem Sporazuma iz članka 10. ovoga Pravilnika.
(2) Svaka ugovorna strana može otkazati Sporazum uz uvjet da drugu ugovornu stranu pisanim putem izvijesti o razlozima za otkazivanje Sporazuma.
(3) Otkazivanje Sporazuma nije moguće bez prethodnog usmenog objašnjenja o razlozima za otkazivanje Sporazuma, pod uvjetom da najmanje jedna ugovorna strana zatraži takvo objašnjenje.
(4) U skladu sa stavkom 3. ovoga članka, usmeno objašnjenje razloga za otkazivanje Sporazuma ugovorna strana može zatražiti pisanim putem u roku od 30 dana od dana dostave izjave o otkazivanju Sporazuma iz stavka 2. ovoga članka.
(5) Ako jedna od ugovornih strana zatraži usmeno objašnjenje o razlozima otkazivanja Sporazuma, druga ugovorna strana obvezna je osigurati takvo objašnjenje u roku od 15 dana od dana zaprimanja pisanog zahtjeva.
(6) Ako jedna od ugovornih strana zatraži usmeno objašnjenje o razlozima otkazivanja Sporazuma, prestanak Sporazuma nastupa nakon usmenog objašnjenja i to s trenutnim učinkom.
(7) Ako niti jedna od ugovornih strana ne zatraži usmeno objašnjenje o razlozima otkazivanja Sporazuma, prestanak Sporazuma nastupa istekom roka iz stavka 4. ovoga članka.
(8) Iznimno, Porezna uprava može, bez provođenja postupka iz stavaka 2. – 7. ovoga članka, jednostrano raskinuti Sporazum i to s trenutnim učinkom, u slučaju pojave rizika iz članka 10.stavak 3.točka 2.e.
(9) U slučaju iz stavka 8. ovoga članka, Porezna uprava je o raskidu Sporazuma obvezna pisanim putem izvijestiti poreznog obveznika, njegovog opunomoćenika i/ili poreznog savjetnika u roku od 8 dana od dana raskida Sporazuma.
VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 13.
(1) U godini u kojoj ovaj Pravilnik stupa na snagu, Porezna uprava može sklopiti najviše 20 Sporazuma iz članka 10. ovoga Pravilnika i to prema redoslijedu zaprimanja izjava o namjeri stjecanja posebnog statusa iz članka 7. stavka 1. ovoga Pravilnika.
(2) U svakoj sljedećoj godini Porezna uprava može sklopiti, na način propisan stavkom 1. ovoga Pravilnika najviše 30 novih Sporazuma iz članka 10. ovoga Pravilnika.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovoga članka, Porezna uprava može, sukladno svojim resursima i kapacitetima, sklopiti i veći broj Sporazuma.
(4) Odluku o najvišem godišnjem broju Sporazuma iz stavka 3. ovoga članka, donosi ravnatelj/ica Porezne uprave.
(5) Odluka iz stavka 4. ovoga članka obvezno se objavljuje na internetskim stranicama Porezne uprave.
Članak 14.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/15-01/183
Urbroj: 513-07-21-01/15-1
Zagreb, 21. svibnja 2015.
Ministar financija
mr. sc. Boris Lalovac, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2015_06_67_1280.html