HRVATSKA KOMORA SOCIJALNIH RADNIKA
Na temelju članka 27.a stavka 3. i članka 35. stavka 5. Zakona o djelatnosti socijalnog rada (»Narodne novine«, broj 124/2011 i 120/2012) te članka 7. stavka 7. i članka 16. točke 5. Statuta Hrvatske komore socijalnih radnika (»Narodne novine«, broj 114/2013), Skupština Komore na svojoj sjednici održanoj 17. 12. 2014. godine donijela je
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom uređuje se postupak i način provođenja stručnog nadzora nad radom magistara socijalnog rada, magistara socijalne politike i sveučilišnih prvostupnika socijalnog rada (u daljnjem tekstu: socijalni radnik) u ustanovama socijalne skrbi, zdravstva, znanosti, odgoja i obrazovanja i pravosuđa, udrugama, vjerskim zajednicama, trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama koje obavljaju djelatnost socijalnog rada u dijelu koji se odnosi na djelatnost socijalnog rada te nad radom socijalnih radnika koji obavljaju djelatnost socijalnog rada u obrtu i kao profesionalnu djelatnost.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika koje se odnose na magistre socijalnog rada i magistre socijalne politike primjenjuju se i na diplomirane socijalne radnike i diplomirane inženjere socijalnog rada.
(3) Odredbe ovoga Pravilnika koje se odnose na sveučilišne prvostupnike socijalnog rada primjenjuju se i na socijalne radnike sa završenom višom školom za socijalne radnike.
(4) Izrazi koji se koriste u ovome Pravilniku, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.
Članak 2.
Hrvatska komora socijalnih radnika (u daljnjem tekstu: Komora), provodi stručni nadzor nad radom socijalnih radnika kao pravna osoba s javnim ovlastima.
Članak 3.
(1) Stručni nadzor obuhvaća ocjenu stručnosti i etičnosti obavljanja djelatnosti socijalnog rada te kakvoće i opsega izvršenih usluga socijalnog rada, koja se temelji na:
– uvidu u dokumentaciju o stručnim kvalifikacijama socijalnog radnika, njegovom opisu poslova i odgovornostima te stručnom usavršavanju,
– provjeravanju stručnog rada, osobito cijeneći primjenu profesionalnih metoda koje se pružaju u obliku preventivnog ili tretmanskog postupka i poštivanje odredbi Etičkog kodeksa socijalnih radnika te općih akata Komore,
– vođenje i čuvanje propisane evidencije i dokumentacije.
(2) Stručni nadzor ima za svrhu da socijalni radnik:
– obavlja stručni rad u skladu s priznatim metodama i dostignućima u djelatnosti socijalnog rada,
– kroz savjetovanje otkloni utvrđene nepravilnosti i poboljša kvalitetu stručnog rada, uvažavajući stručne preporuke i etička načela socijalnog rada.
Članak 4.
(1) Stručni nadzor organizira Povjerenstvo za stručni nadzor (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) koje imenuje Upravni odbor Komore, na prijedlog Predsjednika komore.
(2) Povjerenstvo ima pet članova, a koji između sebe biraju Predsjednika i Zamjenika Povjerenstva.
(3) Predsjednik i članovi Povjerenstva moraju ispunjavati najmanje uvjete koji su propisani za magistre socijalnog rada ili magistra socijalne politike provoditelje stručnog nadzora.
(4) Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka obavlja sljedeće poslove:
1. donosi stručna mjerila za provođenje stručnog nadzora,
2. predlaže Listu stručnjaka koji provode stručni nadzor (u daljnjem tekstu: Lista stručnjaka), na razdoblje od 1 (jedne) godine, koju donosi Upravni odbor Komore,
3. izrađuje godišnji plan stručnog nadzora,
4. vodi evidenciju i dokumentaciju o provedenim stručnim nadzorima i poduzetim mjerama,
5. koordinira provođenje stručnog nadzora sa službama ministarstva nadležnog za socijalnu skrb koje provode upravni i inspekcijski nadzor u djelatnosti socijalne skrbi,
6. izrađuje godišnje izvješće o provedenom stručnom nadzoru,
7. obavlja i druge poslove u skladu sa Statutom i ovim Pravilnikom.
(5) Povjerenstvo će pri sastavljanju liste provoditelja stručnog nadzora voditi računa o tome da se predlože magistri socijalnog rada i magistar socijalne politike iz svih područja (socijalne skrbi, odgoja i obrazovanja, zdravstva, pravosuđa, civilnog društva, vjerskih i humanitarnih zajednica, u drugim djelatnostima, te iz samostalne profesionalne djelatnosti) kako bi se omogućila dostupnost u provedbi stručnog nadzora.
(6) Način rada Povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka uređen je Poslovnikom o radu.
Članak 5.
(1) Povjerenstvo za stručni nadzor imenuje dva magistra socijalnog rada ili magistra socijalne politike s Liste stručnjaka za provođenje stručnog nadzora.
(2) Magistar socijalnog rada i magistar socijalne politike iz stavka 1. ovog članka koji provodi stručni nadzor mora:
– biti član Komore i imati odobrenje za samostalan rad,
– imati najmanje 5 (pet) godina radnog iskustva u struci,
– imati isti ili viši stupanj zvanja kao i socijalni radnik čiji rad stručno nadzire.
Članak 6.
(1) Stručni nadzor može biti redoviti, izvanredni i kontrolni.
(2) Redoviti stručni nadzor provodi se na temelju godišnjeg plana, kojeg donosi Upravni odbor Komore najkasnije do 15. siječnja tekuće godine.
(3) Godišnji plan stručnog nadzora objavljuje se na web stranici Komore.
(4) Redoviti stručni nadzor provodi se nad radom socijalnog radnika u pravilu jednom unutar četiri godine.
(5) Predsjednik Povjerenstva najmanje jednom godišnje podnosi ministru nadležnom za socijalnu skrb izvješće o provedenom stručnom nadzoru.
Članak 7.
(1) Izvanredni stručni nadzor provodi se izvan utvrđenog godišnjeg plana stručnog nadzora, na temelju pisane i potpisane pritužbe na rad člana Komore, na zahtjev ministra nadležnog za socijalnu skrb te drugih državnih tijela izvršne ili sudbene vlasti.
(2) Predsjednik Povjerenstva određuje provođenje izvanrednog stručnog nadzora temeljem zahtjeva iz stavka 1. ovog članka, a može i sam odrediti njegovo provođenje temeljem saznanja iz javnih glasila koja ukazuju da je potrebno provesti nadzor.
NAČIN PROVOĐENJA STRUČNOG NADZORA
Članak 8.
(1) U skladu s godišnjim Planom stručnog nadzora, Predsjednik Povjerenstva donosi odluku o provođenju stručnog nadzora.
(2) Ako se odluka odnosi na stručni nadzor u ustanovi socijalne skrbi, zdravstva, znanosti, odgoja i obrazovanja i pravosuđa, udruzi, vjerskoj zajednici, trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi koja obavlja djelatnost socijalne skrbi, provest će se stručni nadzor nad radom socijalnih radnika u dijelu koji se odnosi na djelatnost socijalnog rada.
(3) Odluka treba sadržavati podatke o socijalnom radniku kod kojeg će se provesti stručni nadzor, podatke o stručnjaku s Liste koji će provesti stručni nadzor, mjestu i vremenu provođenja stručnog nadzora te druge podatke važne za provođenje stručnog nadzora.
Članak 9.
(1) Odluka o provođenju stručnog nadzora mora se dostaviti socijalnom radniku nad čijim će se radom provesti stručni nadzor i stručnjaku s Liste koji će provesti stručni nadzor, najkasnije 8 (osam) dana prije provođenja stručnog nadzora.
(2) Kod izvanrednog stručnog nadzora i u slučaju kada to zahtijeva hitnost, stručni nadzor se može provesti i bez prethodne najave uz obavijest telefonskim putem socijalnom radniku nad čijim će se radom provesti stručni nadzor, a odluka iz stavka 1. ovog članka uručit će mu se prije provođenja nadzora.
Članak 10.
(1) Uz odluku iz članka 8. stavka 1. ovoga Pravilnika, socijalnom radniku se dostavlja i upitnik, kojeg je isti obvezan popuniti te ga dostaviti stručnjaku s Liste koji provodi stručni nadzor, najkasnije tri dana prije početka provođenja stručnog nadzora.
(2) Ukoliko se nadzor provodi u ustanovi socijalne skrbi, udruzi, vjerskoj zajednici, trgovačkom društvu ili drugoj pravnoj osobi, upitnik iz stavka 1. ovog članka, popunjavaju socijalni radnik i odgovorna, odnosno druga ovlaštena osoba u pravnoj osobi.
(3) Ukoliko se provodi izvanredni stručni nadzor u skladu s čl. 9. st. 2. Pravilnika, popunjavanje upitnika izvršit će se neposredno prije početka provođenja stručnog nadzora.
Članak 11.
Upitnik iz članka 10. ovoga Pravilnika sadrži:
– opće podatke o ustanovi socijalne skrbi, zdravstva, znanosti, odgoja i obrazovanja i pravosuđa, drugoj pravnoj osobi ili obrtu, (naziv, vrsta djelatnosti, radno vrijeme);
– podatke o broju korisnika kojima se pružaju usluge socijalne skrbi na mjesečnoj/godišnjoj razini;
– podatke o vrsti i opsegu stručnih poslova socijalnog radnika nad kojim se izvršava nadzor;
– podatke o normativima i predviđenom broju socijalnih radnika po pojedinom stručnom području rada socijalnih radnika u ustanovi, a koji su propisani općim aktima ustanove,
– podatke o broju stvarno zaposlenih socijalnih radnika po pojedinom stručnom području rada socijalnih radnika u ustanovi,
– podatke o obimu i prirodi stručnih poslova, koje je socijalni radnik izvršio u posljednje dvije kalendarske godine, koje prethode izvršenju postupka stručnog nadzora, kao i podatke o obimu i prirodi stručnih poslova, koje je socijalni radnik izvršio u tekućoj kalendarskoj godini do trenutka provođenja stručnog nadzora;
– podatke o uvjetima prostora i opreme za obavljanje djelatnosti socijalnog rada;
– podatke o načinu vođenja evidencije i dokumentacije te
– druge podatke važne za ocjenu stručnog rada socijalnog radnika.
Obrazac Upitnika donosi Povjerenstvo za stručni nadzor.
Članak 12.
(1) Tijekom provođenja stručnog nadzora, obvezna je nazočnost socijalnog radnika nad čijim se radom provodi nadzor.
(2) Ukoliko se stručni nadzor provodi u pravnoj osobi, u stručnom nadzoru treba sudjelovati i odgovorna osoba te pravne osobe.
(3) Stručnom nadzoru može nazočiti i predstavnik podnositelja zahtjeva za provođenje izvanrednoga stručnog nadzora te druge osobe čija se nazočnost, prema ocjeni predsjednika Povjerenstva, ukaže potrebnom za provođenje stručnog nadzora, što mora biti navedeno u odluci iz članka 8. stavka 1. ovoga Pravilnika.
Članak 13.
(1) Socijalni radnik nad čijim se radom provodi stručni nadzor obvezan je omogućiti njegovo provođenje i pružati sve potrebne podatke i obavijesti.
(2) Odbijanje sudjelovanja u provođenju stručnog nadzora predstavlja težu disciplinsku povredu te će se protiv socijalnog radnika pokrenuti disciplinski postupak i o tome dostaviti obavijest ministarstvu nadležnom za socijalnu skrb, najkasnije u roku od 8 (osam) dana od dana provođenja stručnog nadzora.
Članak 14.
(1) Stručnjak s Liste koji provodi stručni nadzor (u daljnjem tekstu: provoditelj nadzora), obvezan je isti provesti u najkraćem mogućem roku, pazeći pri tom da svojim postupcima ne ometa redovan rad socijalnog radnika nad čijim se radom provodi nadzor.
(2) Ukoliko se stručni nadzor ne može provesti tijekom jednoga radnog dana, pojedine radnje mogu se provesti i kasnije, ali najkasnije unutar roka od 30 (trideset) dana od dana započetog stručnog nadzora.
Članak 15.
(1) Ustanova socijalne skrbi, zdravstva, znanosti, odgoja i obrazovanja i pravosuđa, udruga, vjerska zajednica, trgovačko društvo i druga pravna osoba te obrtnik i druga fizička osoba kod kojih se provodi stručni nadzor obvezni su omogućiti provođenje stručnog nadzora i pregled prostorija, objekata, uređaja, opreme, općih akata te osigurati uvjete za pregled dokumentacije vezane uz obavljanje djelatnosti socijalnog rada.
(2) Pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovog članka obvezne su upoznati provoditelja nadzora s podacima koji se, sukladno njihovim aktima, smatraju tajnom, uključivo i podatke o predstavkama građana te sudskim postupcima vezanim uz pružanje usluga socijalnog rada.
(3) Podaci za koje provoditelj nadzora sazna tijekom provođenja stručnog nadzora smatraju se službenom tajnom.
Članak 16.
Postupak stručnog nadzora obuhvaća:
– razgovor sa socijalnim radnikom o općim pitanjima vezanim uz obavljanje djelatnosti socijalnog rada,
– provjeru podataka iz upitnika,
– provjeru metoda stručnog rada socijalnog radnika na osnovi uvida u neposredan stručni rad i odgovarajuću evidenciju i dokumentaciju,
– provjeru poštivanja odredbi Etičkog kodeksa,
– provjeru valjanosti odobrenja za samostalan rad,
– razgovor o uočenim nedostacima te o odnosu socijalnog radnika prema korisnicima,
– savjetovanje socijalnog radnika,
– sastavljanje zapisnika o izvršenom stručnom nadzoru,
– davanje stručnog mišljenja o utvrđenom stanju,
– poduzimanja odgovarajućih mjera na temelju provedenog stručnog nadzora.
Članak 17.
(1) Tijekom provođenja stručnog nadzora provoditelj nadzora sastavlja zapisnik, koji mora sadržavati:
– pravni temelj za provođenje stručnog nadzora,
– podatke o provoditeljima stručnog nadzora,
– mjesto, vrijeme i trajanje stručnog nadzora;
– podatke o socijalnom radniku nad kojima se provodi stručni nadzor,
– podatke o drugim osobama koje su nazočne stručnom nadzoru, uključujući i podatke o unutarnjem ustrojstvu pravne i fizičke osobe iz članka 15. stavka 1. ovoga Pravilnika u kojoj socijalni radnik pruža usluge socijalnog rada,
– prikaz utvrđenog stanja,
– očitovanje na zapisnik socijalnog radnika nad čijim je radom proveden stručni nadzor.
(2) Zapisnik potpisuju provoditelj nadzora i socijalni radnik nad čijim stručnim radom je nadzor proveden te druge nazočne osobe iz članka 12. ovoga Pravilnika.
(3) Ako socijalni radnik nad čijim stručnim radom je nadzor proveden te druge nazočne osobe iz članka 12. ovoga Pravilnika imaju primjedbe na zapisnik, iste će se unijeti u zapisnik i čine njegov sastavni dio. Jedan primjerak zapisnika uručuje se socijalnom radniku nad čijim stručnim radom je nadzor proveden i odgovornoj osobi u pravnoj osobi iz članka 12. ovoga Pravilnika.
(4) Odredbe iz ovog članka na odgovarajući se način primjenjuju na zapisnik o izvanrednom i kontrolnom stručnom nadzoru.
Članak 18.
(1) Nakon provedenog stručnog nadzora, provoditelj nadzora na temelju utvrđenog stanja donosi nalaz i mišljenje u roku od 15 dana od izvršenog stručnog nadzora.
(2) Provoditelj nadzora obvezan je najkasnije u roku od 3 dana od dana provođenja stručnog nadzora dostaviti zapisnik Povjerenstvu Komore, a svoj nalaz i mišljenje u roku iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 19.
(1) U slučaju da Povjerenstvo Komore temeljem zapisnika i nalaza i mišljenja provoditelja nadzora utvrdi da postoji manji stručni propust ili blaža povreda načela etike iz djelatnosti socijalnog rada, donosi odluku kojom socijalnom radniku određuje mjere i rokove, koji ne mogu biti duži od 3 (tri) mjeseca, unutar kojeg je socijalni radnik obvezan ispraviti utvrđene propuste.
(2) Po proteku rokova određenih odlukom iz stavka 1. ovoga članka, provodi se kontrolni stručni nadzor, kojim se utvrđuje da li je socijalni radnik nad čijim je radom proveden stručni nadzor, otklonio nepravilnosti i nedostatke, o čemu se sastavlja zapisnik.
(3) U slučaju da Povjerenstvo Komore nakon kontrolnog stručnog nadzora, utvrdi da i dalje postoji stručni propust ili povreda načela etike iz djelatnosti socijalnog rada, obvezno je zapisnike o provedenim nadzorima s nalazima i mišljenjem dostaviti tijelima Komore nadležnim za provođenje disciplinskog postupka, u roku od 15 dana od provedenog kontrolnog nadzora.
Članak 20.
(1) U slučaju da Povjerenstvo Komore temeljem zapisnika i nalaza i mišljenja provoditelja nadzora utvrdi da postoji veći stručni propust ili teža povreda načela etike iz djelatnosti socijalnog rada, obvezno je zapisnik i nalaz i mišljenje provoditelja nadzora dostaviti tijelima Komore nadležnim za provođenje disciplinskog postupka, u roku od 15 dana od izvršenog stručnog nadzora.
(2) U slučaju da Povjerenstvo Komore temeljem zapisnika i nalaza i mišljenja provoditelja nadzora utvrdi da postoji opravdana sumnja o povredi propisa i općih akata iz djelatnosti socijalne skrbi, obvezno je zapisnik s nalazom i mišljenjem provoditelja nadzora dostaviti ministarstvu nadležnom za socijalnu skrb radi provođenja inspekcijskog i upravnog nadzora.
(3) U slučaju da Povjerenstvo Komore temeljem zapisnika i nalaza i mišljenja provoditelja nadzora utvrdi da su stručni propusti socijalnog radnika uzrokovani činjenicama na koje isti nije mogao utjecati, odnosno kada socijalni radnik po nalogu poslodavca obavlja stručne poslove socijalnog rada u nesrazmjerno većem opsegu od propisanog normativa općim aktom ili aktima ustanove ili po nalogu poslodavca izvršava poslove koji ne spadaju u djelokrug stručnog rada, socijalni radnik nema minimalne uvjete prostora i opreme za obavljanje djelatnosti socijalnog rada ili postoje drugih razlozi koji ugrožavaju potrebnu razinu kvalitete stručnog rada socijalnog radnika, Povjerenstvo Komore će o tome obavijestiti nadležnu inspekciju radi poduzimanja mjera prema poslodavcu.
Članak 21.
(1) Protiv odluke Povjerenstva Komore iz članka 19. ovoga Pravilnika, socijalni radnik i odgovorna osoba u ustanovi socijalne skrbi ili drugoj pravnoj osobi, imaju pravo žalbe Upravnom odboru Komore u roku od 15 dana od dana primitka rješenja.
(2) Upravni odbor Komore mora donijeti odluku najkasnije u roku od 30 (trideset) dana od dana primitka žalbe.
(3) Odluka Upravnog odbora Komore je izvršna.
Članak 22.
Ukoliko Povjerenstvo Komore utvrdi da je stručnjak s Liste u provođenju stručnog nadzora nad radom socijalnog radnika propustio poduzeti odgovarajuće mjere ili prekoračio svoje ovlasti, Upravni odbor Komore brisat će ga s Liste stručnjaka koji provode stručni nadzor.
Članak 23.
(1) Sredstva za provođenje stručnog nadzora osiguravaju se u Državnom proračunu Republike Hrvatske, na poziciji ministarstva nadležnog za socijalnu skrb.
(2) Naknadu za provođenje stručnog nadzora članovima Povjerenstva i stručnjacima s Liste koji provode stručni nadzor određuje odlukom ministar nadležan za socijalnu skrb.
Članak 24.
(1) Povjerenstvo za stručni nadzor donijet će stručna mjerila za provođenje stručnog nadzora u skladu s čl. 4. st. 4. ovog Pravilnika, u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika.
(2) Komora ima obvezu upoznati sve članove komore sa donesenim stručnim mjerilima za provođenje stručnog nadzora po njihovim donošenju i po donošenju naknadnih izmjena mjerila za provođenje stručnog nadzora.
Članak 25.
Na ovaj Pravilnik pribavit će se suglasnost ministra nadležnog za socijalnu skrb, a stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Na ovaj Pravilnik Ministarstvo socijalne politike i mladih je dalo suglasnost KLASA: 550-06/15-01/65, URBROJ: 519-06-2/1-15-5 od 10. ožujka 2015. godine.
Klasa: 012-02/14-01/01
Urbroj: 539/01-14-11
Zagreb, 17. prosinca 2014.
Predsjednik Hrvatske komore socijalnih radnika mr. sc. Antun Ilijaš, dipl. socijalni radnik, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2015_04_43_886.html