MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I ŠPORTA
Na temelju članka 33. stavka 2. Zakona o predškolskom odgoju i naobrazbi (»Narodne novine«, broj 10/97.), ministar znanosti, obrazovanja i športa donosi
Članak 1.
Ovim pravilnikom uređuje se način rada i mjerila financiranja dječjih vrtića koji ostvaruju programe vježbaonice za potrebe praktičnog osposobljavanja studenata, pokusne programe rada znanstvenih istraživanja i unaprjeđivanja stručnog rada te programe stručno-razvojnih centara radi usavršavanja zaposlenih stručnih djelatnika i unaprjeđivanja stručnog rada.
1. VJEŽBAONICE ZA PRAKTIČNO OSPOSOBLJAVANJE STUDENATA
Članak 2.
Dječji vrtić može se odrediti vježbaonicom visokih učilišta (u daljnjem tekstu: vježbaonica) koji osposobljavaju studente za rad s predškolskom djecom.
Dječji vrtić može biti vježbaonica u cjelini, za pojedine programe odgoja, obrazovanja i rehabilitacije djece te za pojedine skupine djece.
Vježbaonica treba biti u mjestu gdje se nalazi i visoko učilište.
Članak 3.
Vježbaonicu određuje ministar znanosti, obrazovanja i športa najmanje na jednu, a najdulje na četiri godine na zahtjev visokog učilišta i dječjeg vrtića.
Uz zahtjev se prilaže:
– opis prostornih, tehničkih i kadrovskih uvjeta;
– popis i broj mentora po područjima i broju sati rada po vrstama rada sa studentima, tjedno, semestralno i godišnje;
– godišnji plan rada sa studentima u dječjem vrtiću.
Ispunjenost uvjeta utvrđuje očevidom povjerenstvo od najmanje dva člana koje imenuje ministar znanosti, obrazovanja i športa.
O zahtjevu za određivanjem dječjeg vrtića vježbaonicom odlučuje se rješenjem.
Članak 4.
Dječji vrtić koji se određuje vježbaonicom mora osigurati:
1. visoku razinu kvalitete odgojno-obrazovnog procesa;
2. odgovarajući prostor za izvođenje raznih oblika i sadržaja odgojno-obrazovnog i rehabilitacijskog rada te za konzultacije studenata i druge aktivnosti;
3. dovoljno didaktičkih i rehabilitacijskih sredstava i pomagala te drugu odgovarajuću opremu za odgojno-obrazovni rad;
4. potreban broj odgovarajućega stručnog osoblja;
5. godišnji plan i program praktičnog osposobljavanja studenata u dječjem vrtiću i njegovu realizaciju i broj studenata.
Članak 5.
Zadaće vježbaonice su:
– razvijanje humanog odnosa studenata prema djetetu i njegovim potrebama, interesima i mogućnostima;
– razvijanje afiniteta i profesionalnog odnosa studenata prema odgojno-obrazovnoj i rehabilitacijskoj djelatnosti;
– upoznavanje s organizacijom rada dječjeg vrtića te zadaćama stručnih djelatnika dječjeg vrtića;
– uključivanje studenata u oblike odgojno-obrazovnog i rehabilitacijskog rada predviđenog planom i programom visokih učilišta koji se mogu ostvarivati u vježbaonici;
– osposobljavanje studenata za praktičnu primjenu stručno-
-metodičkih, pedagoško-psiholoških i defektoloških znanja u neposrednom odgojno-obrazovnom radu;
– pomoć visokim učilištima u organizaciji, pripremi i izvođenju praktičnog osposobljavanja studenata te pripremi i praćenju rezultata studenata u dječjem vrtiću;
– suradnja s visokim učilištima na izradi godišnjeg plana oglednih i praktičnih aktivnosti te drugih oblika rada.
Članak 6.
Međusobne obveze vježbaonice i visokog učilišta utvrđuju se ugovorom u skladu s godišnjim planom rada sa studentima koji se sklapa za svaku pedagošku godinu.
Ugovor iz stavka 1. ovog članka sadrži:
1. plan rada po metodičkim područjima te broju sati i broju studenata u dječjem vrtiću;
2. zadaće vježbaonice u izvođenju odgojno-obrazovnog rada;
3. zadaće mentora na vježbama;
4. obveze visokog učilišta za plaćanje rada mentora i drugih osoba na organizaciji i izvedbi rada te kriterije i način izvršavanja tih obveza.
Godišnji plan rada sa studentima utvrđuje se u dogovoru s visokim učilištem za svaku pedagošku godinu.
Članak 7.
Poslove mentora studenata u vježbaonici obavljaju odgojitelji i stručni suradnici s najmanje pet godina iskustva.
Mentora u vježbaonici prvi put imenuje stručno vijeće dječjeg vrtića na vrijeme od jedne godine. Nakon jedne godine uspješnog mentorstva Ministarstvo na prijedlog vježbaonice i visokog učilišta imenuje mentora na vrijeme od četiri godine.
Mentor u vježbaonici:
– planira, priprema i vrednuje rad studenata;
– surađuje s nastavnikom metodike;
– surađuje s ostalim mentorima u vježbaonici;
– sudjeluje u analizi odgojno-obrazovnog rada studenata;
– po potrebi sudjeluje na sjednicama stručnih tijela visokog učilišta kada se raspravlja o pitanjima iz područja metodike i stručno-pedagoške prakse studenata;
– vodi pisanu dokumentaciju.
Rad mentora ocjenjuje komisija od triju članova koju imenuje upravno vijeće dječjeg vrtića – vježbaonice.
Mentori imaju pravo na novčanu naknadu za mentorski rad u skladu s člankom 9. ovog pravilnika.
Članak 8.
U vježbaonici se u skladu s izvedbenim programom visokog učilišta ostvaruju sljedeći oblici rada:
– hospitiranje studenata;
– uzorni rad mentora;
– pojedinačan neposredan rad studenata s djecom;
– javan neposredan rad studenata s djecom;
– analiza provedenog rada.
Hospitiranje studenata u vježbaonici obuhvaća rad mentora s jednom ili više grupa od 3 do 5 studenata. Svaka je grupa nazočna najmanje 15 sati rada s djecom.
Svaki student uz pomoć mentora priprema najmanje:
– dvije odgojno-obrazovne aktivnosti i izvodi ih u nazočnosti mentora ili mentora i grupe studenata;
– jednu odgojno-obrazovnu aktivnost i izvodi je u nazočnosti nastavnika metodike, mentora i studenata.
Mentor je obvezan sudjelovati u pripremanju studenata za oba oblika praktičnog rada o čemu mora voditi odgovarajuću pisanu dokumentaciju.
Nakon realizacije svakog od oblika rada sa studentima u vježbaonici provodi se analiza i stručna rasprava u kojoj sudjeluju nastavnik metodike, mentor i student.
Članak 9.
Mjerila financiranja dječjih vrtića koji ostvaruju program vježbaonice su:
a) broj sati i stručnost rada što je ekvivalentno složenosti rada odgojitelja u dječjem vrtiću;
b) pripremanje mentora za praktičan rad i vrednovanje (najmanje tri sata);
c) drugi troškovi rada vježbaonice i ostalih djelatnika dječjeg vrtića na organizaciji i izvedbi potrebnih aktivnosti;
d) način i dinamika plaćanja troškova za izvođenje programa visokog učilišta u vježbaonici.
Članak 10.
Vježbaonica podnosi izvješće o izvršenju godišnjeg plana rada visokom učilištu i Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa.
Članak 11.
Mreža vježbaonica se utvrđuje za jedno ili više visokih učilišta koji organiziraju rad na osposobljavanju studenata u dječjim vrtićima na području jedne ili više županija ili gradova.
Mreža vježbaonica u skladu s ovim pravilnikom utvrdit će se u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.
POKUSNI PROGRAMI RADA U DJEČJEM VRTIĆU
Članak 12.
Pokusne programe mogu ostvarivati dječji vrtići u svrhu znanstvenog istraživanja ili uvođenja programskih i metodičkih inovacija u odgojno-obrazovni proces zbog unaprjeđivanja ukupne djelatnosti predškolskog odgoja i obrazovanja.
Pokusne programe mogu izraditi dječji vrtići, visoka učilišta ili stručnjaci iz područja predškolskog odgoja.
Članak 13.
Pokusne programe odobrava Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa na zahtjev dječjeg vrtića koji će provoditi pokusni program.
Uz zahtjev treba priložiti:
– pokusni program;
– odluku odgojiteljskog vijeća i upravnog vijeća dječjeg vrtića o prihvaćanju pokusnog programa;
– suglasnost osnivača za izvođenje programa i njegovo financiranje.
Članak 14.
Pokusnim programom se utvrđuje:
– naziv, vrsta i trajanje programa
– nositelji i izvoditelji programa
– stručna opravdanost uvođenja programa
– ciljevi i zadaće pokusnog programa
– strategija njegova ostvarivanja (sadržaji, oblici, metode rada, uvjeti)
– organizacijsko-materijalni uvjeti (prostor, oprema)
– kadrovski uvjeti
– dinamika ostvarivanja i vrijeme trajanja
– načini praćenja i vrednovanja s kriterijima prema varijablama koje se ispituju i procjenjuju tijekom izvođenja programa i nakon završetka programa – izvori i način financiranja programa.
Pokusni program može se provoditi najdulje dvije godine.
Članak 15.
Dječji vrtić u kojem se provodio pokusni program podnosi završno izvješće Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa koje na temelju rezultata iz izvješća i praćenja ostvarivanja pokusnog programa nakon isteka pokusnog razdoblja može odobriti takav program kao redoviti.
Članak 16.
Dječjem vrtiću u kojem se provodi pokusni program osiguravaju se dodatna financijska sredstva:
– za specifičnu opremu i didaktička sredstva i pomagala;
– za povećane materijalne troškove;
– za stimulaciju odgojiteljima koji provode pokusni program i stručnim suradnicima.
DJEČJI VRTIĆ KAO STRUČNO-RAZVOJNI CENTAR
Članak 17.
Dječji vrtić određuje se stručno-razvojnim centrom radi praćenja, proučavanja i unaprjeđivanja stručnog rada u području predškolskog odgoja kao i stručnog usavršavanja stručnih djelatnika u dječjim vrtićima.
Dječji vrtić određuje se stručno-razvojnim centrom na vrijeme od četiri godine ako ostvaruje visoku razinu kvalitete odgojno-obrazovnog procesa u cjelini i u pojedinim programima te predstavlja primjeren model unapređivanja odgojno-obrazovnog rada.
Za obavljanje poslova iz stavka 1. ovoga članka stručno-razvojnom centru se ne osiguravaju dodatna sredstva.
Članak 18.
Dječji vrtić određuje stručno-razvojnim centrom ministar znanosti, obrazovanja i športa na temelju mišljenja stručnog povjerenstva od najmanje tri člana.
Stručno povjerenstvo imenuje ministar znanosti, obrazovanja i športa.
Stručno povjerenstvo iz stavka 1. ovog članka ujedno prati rad dječjeg vrtića kao stručno-razvojnog centra, daje ocjenu o kvaliteti njegova rada te predlaže obnovu naziva dječjem vrtiću na vrijeme od četiri godine.
Članak 19.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje važiti Pravilnik o vježbaonicama u predškolskim ustanovama (»Narodne novine, broj« 9/95.).
Članak 20.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 601-02/04-01/87
Urbroj: 533/1-04-1
Zagreb, 24. ožujka 2004.
Ministar
doc. dr. sc. Dragan Primorac, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/311735.html