Baza je ažurirana 15.04.2025. 

zaključno sa NN 66/25

EU 2024/2679

PRESTALO VAŽITI, ALI VIDI OVDJE!

NN 58/12 od 25.05.2012. Pravilnik o načinu postupanja ovlaštenih carinskih službenika prilikom zaustavljanja plovnih objekata na moru i unutarnjim vodama

 

MINISTARSTVO FINANCIJA

Na temelju članaka 22. stavak 2. Zakona o carinskoj službi (»Narodne novine« broj 83/09, 49/11 i 34/12) ministar financija, uz suglasnost ministra unutarnjih poslova, donosi

 

PRAVILNIK O NAČINU POSTUPANJA OVLAŠTENIH CARINSKIH SLUŽBENIKA PRILIKOM ZAUSTAVLJANJA PLOVNIH OBJEKATA NA MORU I UNUTARNJIM VODAMA

1. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovim Pravilnikom propisuju se način i uvjeti pod kojima ovlašteni carinski službenici zaustavljaju plovne objekte na moru i unutarnjim vodama kada izvršavaju poslove iz svoje nadležnosti, a u cilju otkrivanja kršenja carinskih, trošarinskih i drugih propisa za nadzor i provedbu kojih je nadležna Carinska uprava.

Članak 2.

Pojedini izrazi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:

1) pomorska plovidba jest plovidba koja se obavlja na moru i rijekama hrvatskoga Jadranskog slijeva do granice do koje su one plovne s morske strane,

2) plovni objekt jest pomorski objekt namijenjen za plovidbu morem. Plovni objekt može biti brod, ratni brod, jahta ili brodica

3) plutajući objekt jest pomorski objekt stalno privezan ili usidren na vodi, koji nije namijenjen za plovidbu (npr. plutajući dok, plutajuće skladište, plutajući restoran, plutajuća elektrana, pontonski most, pontonska marina i sl.)

4) brod, osim ratnog broda, jest plovni objekt namijenjen za plovidbu morem čija je duljina veća od 12 metara, a bruto tonaža veća od 15 ili je ovlašten prevoziti više od 12 putnika. Brod može biti putnički, teretni, tehnički plovni objekt, ribarski, javni ili znanstvenoistraživački

5) brodica jest plovni objekt namijenjen za plovidbu morem koji nije brod ili jahta čija je duljina veća od 2,5 metara ili ukupne snage porivnih strojeva veća od 5 kW.

Pojam brodica ne obuhvaća:

– plovila koja pripadaju drugom pomorskom objektu u svrhu prikupljanja, spašavanja ili obavljanja radova,

– plovila namijenjena isključivo za natjecanja,

– kanue, kajake, gondole i pedaline,

– daske za jedrenje i daske za jahanje na valovima

6) javni brod jest brod, osim ratnog broda, namijenjen i opremljen za obavljanje djelatnosti od općeg interesa države, a čiji je vlasnik odnosno brodar država ili neko drugo tijelo ovlašteno od države (npr. policijski brod, brod lučke kapetanije, Obalne straže i sl.) i koji služi isključivo u negospodarske svrhe

7) hrvatski ratni brod jest plovni objekt, uključujući podmornicu, koja je pod zapovjedništvom pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske, a čija je posada vojna, odnosno podvrgnuta vojnoj disciplini i koji je dužan isticati vanjske znakove raspoznavanja ratnih brodova hrvatske državne pripadnosti kad god je potrebno da svoje svojstvo učini poznatim

8) strani ratni brod je plovni objekt koji ima stranu državnu pripadnost, pripada ratnoj mornarici, nosi vanjske znakove raspoznavanja ratnog plovnog objekta i njegove države pripadnosti, nalazi se pod zapovjedništvom vojne osobe i ima vojnu posadu

9) putnik jest svaka osoba na pomorskom objektu, osim djece ispod jedne godine života te osoba zaposlenih na brodu u bilo kojem svojstvu

10) unutarnje vode su rijeke, kanali i jezera, osim rijeka hrvatskoga jadranskog slijeva u onom dijelu toka kojim se obavlja pomorska plovidba

11) vodni put je dio unutarnjih voda na kojima se obavlja plovidba, klasificiran i otvoren za plovidbu

12) plovni put je dio vodnog puta propisane dubine, širine i drugih mjera koji je uređen

13) plovilo je plovni objekt namijenjen za plovidbu ili plutanje unutarnjim vodama

14) javno plovilo je plovilo namijenjeno za obavljanje djelatnosti od općeg interesa države, čiji je vlasnik, odnosno brodar država ili neko drugo državno tijelo koje služi isključivo u negospodarske svrhe, osim vojnog plovila (npr.plovila policije, lučke kapetanije, carine, lučke uprave, Agencije za vodne putove i sl.)

15) motorno plovilo je plovilo na vlastiti motorni pogon

16) čamac je plovilo kraće od 20 m i volumena manjeg od 100 m³, osim tegljača, potiskivača, putničkog plovila i plovila osposobljenog za pokretanje bočnog sustava

17) tegljač je plovilo posebno konstruirano i opremljeno za pokretanje tegljenog sastava

18) potiskivač je plovilo posebno konstruirano i opremljeno za pokretanje potiskivanog sastava

19) potiskivani sastav je čvrsto povezana skupina plovila osim čamca od kojih je barem jedno smješteno ispred potiskivača

20) tegljeni sastav je skupina od jednog ili više plovila osim čamca koje tegli jedan ili više tegljača koji čine tegljeni sastav

21) sastav je potiskivani, tegljeni ili bočni sastav

22) međunarodni vodni put je vodni put na kojemu je dozvoljena plovidba plovilima svih zastava

23) međudržavni vodni put je vodni put na kojemu je dozvoljena plovidba plovila pod zastavom Republike Hrvatske i granične države na tome vodnom putu

24) državni vodni put je vodni put na kojemu je bez posebnog odobrenja dozvoljena plovidba samo plovilima pod zastavom Republike Hrvatske

25) plovilo Carinske uprave je javni brod ili brodica koje je označeno carinskim znakom sukladno članku 2. stavak 3. Zakona o carinskoj službi i čiju posadu čine ovlašteni carinski službenici.

Članak 3.

Ovlašteni carinski službenici koji čine posadu carinskog plovila u pomorskom prometu i prometu na unutarnjim vodama moraju biti stručno osposobljeni sukladno propisima koji reguliraju sigurnost plovidbe.

Članak 4.

Ovlašteni carinski službenik koji zapovijeda carinskim plovilom dužan je neposredno prije isplovljavanja i na povratku u matičnu luku o tome izvijestiti ustrojstvenu jedinicu Carinske uprave nadležnu za operativnu komunikaciju.

Članak 5.

Ovlašteni carinski službenici postupaju prema svim plovnim objektima i osobama na njima kada za iste postoji sumnja da krše carinske, trošarinske i druge propise za čije provođenje i nadzor je nadležna Carinska uprava, osim prema stranim ratnim i javnim plovilima.

Članak 6.

U slučaju kada ovlašteni carinski službenici zateknu plovni objekt ili osobu na plovnom objektu koja čini ili je počinila radnje s obilježjem prekršaja ili kaznenog djela propisano carinskim, trošarinskim, poreznim i drugim propisima za čije provođenje i nadzor je nadležna Carinska uprava ili koja svojim ponašanjem dovodi ili može dovesti u opasnost osobnu sigurnost, sigurnost drugih osoba ili imovine ili može dovesti do nastanka drugih štetnih posljedica, ovlašteni carinski službenici mogu tim osobama izdavati upozorenja ili zapovijedi kojima se traži određeno ponašanje, djelovanje ili propuštanje radnje sukladno posebnim propisima.

Članak 7.

Ovlašteni carinski službenici daju upozorenja i zapovjedi usmeno, svjetlosnim ili zvučnim znacima, signalima ili znacima međunarodnog signalnog kodeksa te na drugi pogodan način.

2. ZAUSTAVLJANJE PLOVNIH OBJEKATA

Članak 8.

Ovlašteni carinski službenici pri obavljanju carinskog nadzora i carinskih provjera na moru i unutarnjim vodama mogu zaustaviti plovni objekt u cilju otkrivanja kršenja carinskih, trošarinskih ili drugih propisa za čije provođenje i nadzor je nadležna Carinska uprava.

Ovlašteni carinski službenici neće zaustavljati plovila koja obavljaju neškodljivi prolazak teritorijalnim vodama Republike Hrvatske osim u slučaju sumnje da je povrijeđeno pravo neškodljivog prolaska.

Članak 9.

Ovlašteni carinski službenik koji zapovijeda carinskim plovilom, prije davanja znaka plovnom objektu da se zaustavi, utvrditi će točnu poziciju osmotrenja.

Znak za zaustavljanje upućuje se sredstvom veze, a nakon toga vidljivim svjetlosnim ili zvučnim signalom ili znakovima međunarodnog signalnog kodeksa, s udaljenosti koja omogućuje da se znak za zaustavljanje može vidjeti odnosno čuti s plovila kojem je znak upućen.

Članak 10.

Ovlašteni carinski službenik koji zapovijeda plovilom Carinske uprave, prije zaustavljanja plovnog objekta, pozvat će zapovjednika plovnog objekta sredstvom veze ili na drugi način da priopći ime plovnog objekta, IMO broj, luku pripadnosti, luku iz koje dolazi i pravac plovidbe.

Ovlašteni carinski službenik će prije zaustavljanja plovnog objekta, putem uređaja za pojačanje zvuka pozvati plovni objekt da se zaustavi riječima: »CARINSKA KONTROLA – ZAUSTAVITE PLOVILO« prvo na hrvatskom, a zatim ako je potrebno i na engleskom jeziku riječima »CUSTOMS CONTROL – STOP THE BOAT«.

U slučaju potrebe izdat će mu zapovijed da zaustavi pogon, osim ukoliko pogon nije potreban za normalno održavanje sigurnosti na plovnom objektu.

Članak 11.

Ovlašteni carinski službenici, nakon zaustavljanja plovnog objekta mogu se u cilju provedbe carinskog nadzora i carinske provjere prekrcati na plovni objekt.

Ovlašteni carinski službenik izvijestit će ustrojstvenu jedinicu Carinske uprave nadležnu za operativnu komunikaciju o namjeri ukrcavanja na to plovilo kao i o napuštanju plovnog objekta nakon obavljenih provjera.

Na plovni objekt prekrcavaju se najmanje dva ovlaštena carinska službenika.

Članak 12.

Ako je zbog nevremena ili drugih razloga nemoguće obaviti prekrcaj na plovni objekt radi provedbe mjera carinske provjere, ovlašteni carinski službenik koji zapovijeda plovilom Carinske uprave zapovjedit će uplovljavanje u najbližu luku ili sidrište gdje će se obaviti potrebne radnje carinske provjere.

Članak 13.

Ako plovilo kojemu je izdana zapovijed za zaustavljanje, odbije postupiti, a postoji sumnja u počinjenje kaznenog djela ili prekršaja, ovlašteni carinski službenik koji zapovijeda plovilom Carinske uprave obavijestiti će ustrojstvenu jedinicu Carinske uprave nadležnu za operativnu komunikaciju, a koja će o istome obavijestiti operativno komunikacijski centar MUP-a te Operativno dežurstvo Obalne straže i zatražiti pomoć.

Nakon obavijesti nadležne ustrojstvene jedinice Carinske uprave zadužene za operativnu komunikaciju, plovilo Carinske uprave započet će postupak praćenja plovnog objekta sukladno svojim ovlastima.

Članak 14.

U slučaju kada plovni objekt manevrira prema plovilu Carinske uprave na način da plovilo Carinske uprave ne može izbjeći sudar te kada se sa plovnog objekta prema plovilu Carinske uprave ili posadi upotrijebi vatreno oružje i time dovede u opasnost život ovlaštenog carinskog službenika ili život drugih osoba, ovlašteni carinski službenik ima pravo upotrijebiti vatreno oružje sukladno posebnim propisima.

3. ZAPISNICI

Članak 15.

O provedenoj radnji carinske provjere zaustavljenog plovnog objekta sastavlja se zapisnik.

Zapisnik mora sadržavati sljedeće: zakonska osnova za poduzimanje radnje carinske provjere, datum, godina i vrijeme poduzimanja radnje carinske provjere, zemljopisna pozicija plovila u trenutku osmotrenja odnosno zaustavljanja, identifikacijski podaci o plovilu, opis provedene radnje carinske provjere i rezultat, te druge važne podatke. Zapisnik se izrađuje u četiri istovjetna primjerka, od kojih se jedan uručuje stranci.

Ovlašteni carinski službenik će na zahtjev zapovjednika kontroliranog plovnog objekta, podatke o poduzetim radnjama, upisati u dnevnik plovnog objekta.

Zapisnik potpisuje ovlašteni carinski službenik koji zapovijeda carinskim plovilom i zapovjednik zaustavljenog plovnog objekta koji može u zapisnik dati i eventualne primjedbe.

4. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 16.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-02/11-01/06

Urbroj: 513-02-1970/1-38

Zagreb, 9. svibnja 2012.

Ministar financija

Slavko Linić, v. r.

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2012_05_58_1445.html