MINISTARSTVO POMORSTVA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Na temelju članka 209. stavak 3. i članka 244. stavak 3. alineja 11. Zakona o plovidbi i lukama unutarnjih voda (»Narodne novine« br. 109/07, 132/07, 51A/13) ministar pomorstva, prometa i infrastrukture donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se način i postupci obavljanja inspekcijskog nadzora sigurnosti plovidbe, stručna sprema, posebni ispiti i uvjeti koje mora ispunjavati inspektor sigurnosti plovidbe, kao i obrasci iskaznice i značke inspektora sigurnosti plovidbe.
Članak 2.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeća značenja:
1. Inspekcijski poslovi su poslovi obavljanja inspekcijskog nadzora nad provođenjem odredaba Zakona o plovidbi i lukama unutarnjih voda koje se odnose na sigurnost plovidbe, Tehničkim pravilima za statutarnu certifikaciju plovila unutarnje plovidbe, odredbama međunarodnih ugovora i drugih propisa kojima se uređuje pitanje sigurnosti unutarnje plovidbe.
Inspekcijski poslovi obuhvaćaju i poslove kojima se prati i unapređuje sigurnost plovidbe te poslove u svezi s istragom nesreća plovila.
2. Inspekcijski pregled je postupak utvrđivanja činjeničnog stanja prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora nad primjenom i provođenjem odredaba zakona i drugih propisa.
3. Osnovni inspekcijski pregled plovila je provjera ispravnosti plovila od strane inspektora i sukladnosti sa propisima.
4. Detaljni inspekcijski pregled plovila je provjera ispravnosti plovila, njegove opreme i posade, u cjelini ili pojedinačno, koji obuhvaća konstrukciju plovila, opremu, upućenost posade u postupke na plovilu, uvjete života i rada na plovilu i drugo u svezi sa plovilom.
5. Ponovni inspekcijski pregled je inspekcijski pregled koji se obavlja nakon otklanjanja ranijim inspekcijskim pregledom utvrđenih nedostataka.
6. Zabrana plovidbe je mjera kojom se zabranjuje plovilu ili čamcu da nastavi plovidbu, odnosno isplovi iz luke ili pristaništa, zbog utvrđenih nedostataka koji, pojedinačno ili skupno, čine plovilo ili čamac nesposobnim za plovidbu. Ova mjera uključuje i zabranu obavljanja plovidbe na određenom dijelu plovnoga puta ili luke;
7. Zabrana operacija je mjera kojom se zabranjuje plovilu da nastavi sa započetim radnjama zbog utvrđenih nedostataka koji, pojedinačno ili skupno, čine nastavak radnji opasnim;
8. Zabrana uporabe plutajućeg objekta je mjera kojom se zabranjuje uporaba plutajućeg objekta zbog utvrđenih nedostataka koji ga, pojedinačno ili skupno, čine nesigurnim ili nesposobnim za uporabu.
9. Zabrana aktivnosti ili događanja je mjera kojom se zabranjuje održavanje sportskih i drugih aktivnosti ili drugih javnih događanja koja ugrožavaju sigurnost plovidbe, zdravlje ljudi i okoliš;
10. Obustava radova i zatvaranje gradilišta je mjera kojom se zabranjuje obavljanje radova nad izgradnjom objekata ili izvođenje drugih zahvata u prostoru na unutarnjim vodama ili njihovim obalama;
11. Priznata organizacija jest organizacija koja ispunjava uvjete propisane posebnim propisom i koja je ovlaštena od Ministarstva za obavljanje statutarne certifikacije plovila unutarnje plovidbe, osim čamaca za osobne potrebe, a koja obuhvaća obavljanje pregleda i izdavanje propisanih isprava;
12. Svjedodžba o sposobnosti za plovidbu je svjedodžba izdana od ili u ime države sukladno propisima.
13. Inspektor je osoba kojoj je pravilnikom o unutarnjem redu propisano obavljanje inspekcijskog nadzora, odnosno, inspektor sigurnosti plovidbe i ovlašteni djelatnik za obavljanje inspekcijskih poslova.
Članak 3.
Inspekcijski nadzor obuhvaća obavljanje nadzora nad:
– plovilima u pogledu njihove sposobnosti za plovidbu i pridržavanja pravila plovidbe,
– lukama, pristaništima, sidrištima i zimovnicima,
– tehničkim održavanjem vodnog puta i objekata sigurnosti plovidbe,
– gradnjom na vodnom putu u pogledu utjecaja na plovidbu,
– prijevozom putnika i stvari u pogledu zaštite ljudskih života i imovine,
– poštivanjem pravila o prijevozu opasnih tereta i zaštitom od onečišćenja s plovila.
II. UVJETI KOJE MORA ISPUNJAVATI INSPEKTOR SIGURNOSTI PLOVIDBE, OSPOSOBLJAVANJE I RAZRJEŠENJE
Članak 4.
Za inspektora može biti imenovana osoba koja, pored općih uvjeta propisanih Zakonom o državnim službenicima, ispunjava i posebne uvjete propisane propisima kojima se uređuje unutarnji red Ministarstva.
Članak 5.
(1) Ministarstvo planira i organizira stručno osposobljavanje i usavršavanje inspektora, prema utvrđenim programima za postizanje potrebnih kompetencija.
(2) Ministarstvo vodi podatke o provedenom stručnom osposobljavanju i usavršavanju inspektora.
(3) Ministarstvo nadzire provedbu inspekcijskih postupaka sukladno godišnjem planu rada i drugim planskim dokumentima.
Članak 6.
(1) Program osposobljavanja inspektora sigurnosti plovidbe sastoji se od sljedećih vidova osposobljavanja:
1. sudjelovanje na seminarima za inspektore sigurnosti plovidbe u organizaciji Ministarstva;
2. sudjelovanje u programu osposobljavanja za tehnički nadzor koji se provodi u suradnji s priznatom organizacijom i klasifikacijskim društvima, najmanje jedanput godišnje;
3. osposobljavanje prema pojedinim programima izobrazbe utvrđenim posebnim propisom kojim se uređuju zvanja i svjedodžbe o stručnoj osposobljenosti brodaraca.
4. obavljanje inspekcijskih pregleda pod nadzorom inspektora– mentora.
(2) Inspektor iz stavka 1. ovoga članka ima pravo na praktično usavršavanje ukrcanjem na plovilo, u trajanju od najviše dva puta po šest mjeseci u razdoblju od svaka dvadeset četiri mjeseca. Za vrijeme praktičnog usavršavanja službenik ima pravo na neplaćeni dopust sukladno pozitivnim propisima.
(3) Program osposobljavanja inspektora sigurnosti plovidbe hidro-građevinske struke sastoji se od sljedećih vidova osposobljavanja:
1. Sudjelovanje na seminarima za inspektore sigurnosti plovidbe u organizaciji Ministarstva.
(4) Inspektorima će se omogućiti i sudjelovanje na ostalim stručnim skupovima, seminarima, konferencijama i sl., u okviru raspoloživih sredstava, sa ciljem trajnog stručnog usavršavanja.
(5) O provedenom osposobljavanju i usavršavanju, osim osposobljavanja iz stavka 1. alineja 2. i iz stavka 3. alineja 1. ovoga članka, inspektor je obvezan dostaviti Ministarstvu izvješće sa stručnog osposobljavanja.
III. OBRAZAC I NAČIN IZDAVANJA ISKAZNICE I ZNAČKE INSPEKTORA I OVLAŠTENJA ZA OBAVLJANJE ODREĐENIH INSPEKCIJSKIH POSLOVA
Članak 8.
(1) Inspektorima se izdaje značka i iskaznica inspektora sigurnosti unutarnje plovidbe (u daljnjem tekstu iskaznica), odnosno ovlaštenje za obavljanje određenih inspekcijskih poslova (u daljnjem tekstu ovlaštenje).
(2) Ministarstvo izdaje iskaznicu, ovlaštenje i značku. Iskaznicu i ovlaštenje potpisuje ovlaštena osoba Ministarstva.
(3) Ministarstvo vodi očevidnik izdanih i vraćenih iskaznica, ovlaštenja i znački.
Članak 9.
(1) Inspektor je dužan odmah po prestanku ovlasti za obavljanje inspekcijskih poslova, a najkasnije u roku tri dana, vratiti iskaznicu ili ovlaštenje i značku Ministarstvu.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, Ministarstvo je dužno poništiti iskaznicu ili ovlaštenje i razdužiti značku.
(3) Ako inspektor izgubi iskaznicu, ovlaštenje ili značku ili na drugi način ostane bez njih, dužan je o tome odmah, a najkasnije u roku tri dana, pismeno obavijestiti Ministarstvo.
Članak 10.
(1) Iskaznice i ovlaštenja se izdaju na hrvatskom jeziku. Obvezni sadržaj iskaznica i ovlaštenja, te oblik i izgled značke opisani su u Prilogu 1. koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(2) Obrazac službene iskaznice i ovlaštenja izrađuje se na PVC poliranim laminiranim karticama, veličine 85x54 mm.
(3) Značka se izrađuje od metala, promjera 60 mm.
(4) Povez se izrađuje od kože veličine 105 × 70 mm.
Članak 11.
Radi osiguranja slobodnog kretanja inspektora na području luka otvorenih za međunarodni promet na području Republike Hrvatske, inspektoru se izdaje iskaznica za kretanje na području luke otvorene za međunarodni promet, sukladno posebnim propisima.
IV. ORGANIZACIJA RADA INSPEKCIJSKE SLUŽBE PLANIRANJE INSPEKCIJSKIH POSLOVA I PRIPREMA INSPEKTORA ZA INSPEKCIJSKI PREGLED
Članak 12.
(1) S ciljem osiguravanja sveobuhvatnog nadzora u područjima nadzora iz članka 3. ovoga Pravilnika lučke kapetanije izrađuju planove rada definirane posebnim postupcima Ministarstva.
(2) O ostvarenju planiranih inspekcijskih nadzora Ministarstvo i lučke kapetanije sastavljaju izvješća definirana posebnim postupcima Ministarstva.
(3) Planovi inspekcijskih nadzora se sastavljaju vodeći računa o sljedećim ciljevima u obavljanju inspekcijskih poslova, u ovisnosti o mogućnostima i dostupnosti plovila:
1) najmanje jednom u godini pregledati:
– sva domaća putnička plovila;
– sve domaće tankere;
– sva domaća plovila sa vlastitim pogonom;
– sve luke i pristaništa;
– sve objekte sigurnosti plovidbe;
– plovne putove.
2) najmanje jednom u dvije godine pregledati:
– sve domaća teretna plovila bez vlastitog pogona, izuzev tankera;
– sve plutajuće objekte i plutajuća postrojenja.
3) najmanje jednom u tri godine pregledati:
– ostala domaća plovila u međunarodnoj plovidbi, izuzev plovila iz točke 1. i 2. ovoga stavka;
– ostale plovne objekte za gospodarsku namjenu.
(4) Inspekcijski pregledi, posebno pregledi stranih plovila, mogu se planirati uključivanjem inspektora iz više lučkih kapetanija.
V. PRAVA I OBVEZE INSPEKTORA
Članak 13.
(1) Inspektor je dužan prilikom pripreme za obavljanje inspekcijskog pregleda upoznati se sa svim dostupnim podacima o objektu koji je predmet nadzora, primjenjivim odredbama zakona i međunarodnih konvencija kao i rezultatima prethodno obavljenih inspekcijskih pregleda.
(2) Inspektor je dužan kao minimum obaviti uvid u podatke iz stavka 1. ovog članka dostupne kroz odgovarajuće baze podataka koje vodi Ministarstvo.
(3) Inspektor može prije obavljanja inspekcijskog nadzora obavijestiti pravne ili fizičke osobe čije objekte namjerava nadzirati, zapovjednike plovila i odgovorne osobe brodara i drugih organizacija, kako bi se djelotvornije obavio inspekcijski pregled i osigurala nazočnost odgovornih osoba.
Članak 14.
(1) Ako je za obavljanje određenog inspekcijskog posla ili drugog tehničkog posla u svezi s inspekcijom potrebna posebna stručnost ili specifična znanja, inspektor može prije donošenja odluke zatražiti nalaz ili mišljenje odgovarajućeg stručnjaka.
(2) Inspektori koji obavljaju pregled i osobe čiji je nalaz ili mišljenje zatraženo, ne smiju imati nikakvog poslovnog interesa u svezi plovila, brodara, vlasnika plovila, luke ili drugog objekta koji je predmet inspekcijskog nadzora te ne smiju biti zaposlenici niti smiju obavljati poslove u ime organizacija koje izdaju statutarne i klasifikacijske isprave ili koje obavljaju preglede potrebne za izdavanje tih isprava plovilima.
(3) Kada to okolnosti slučaja zahtijevaju, inspektor će zatražiti zajednički inspekcijski nadzor nadležnih inspekcija (npr. inspekcija rada, vodopravna inspekcija, sanitarna inspekcija, građevinska inspekcija i dr.).
(4) Inspektor će zatražiti zajednički inspekcijski nadzor iz stavka 3. ovoga članka poglavito u obavljanju inspekcije životnih i radnih uvjeta na domaćim plovilima.
Članak 15.
(1) Prilikom provođenja inspekcijskog nadzora, inspektor ima pravo, u skladu sa zakonom i drugim propisima, pregledati poslovne prostorije, poslovne spise, zgrade, predmete, robu i druge stvari kod nadziranih fizičkih ili pravnih osoba, vodeći pritom računa da se ne ugrozi zakonom ili drugim propisom utvrđena tajna.
(2) Inspektor ima pravo saslušavati pojedine osobe, pregledati isprave na temelju kojih se može utvrditi identitet osoba i obavljati druge radnje u skladu sa svrhom inspekcijskog nadzora.
(3) Nadzirane fizičke osobe i odgovorne osobe u nadziranim pravnim osobama (korisnici luka i pristaništa, organizacije koje obavljaju poslove održavanja i obilježavanja plovnih putova, tvrtke, vlasnici plovila i dr.) ili osobe koje ih zamjenjuju i zapovjednici plovila dužni su omogućiti inspektoru nesmetano obavljanje inspekcijskih poslova, dati mu potrebne i istinite podatke, pružiti mu pomoć u osobama i tehničkim sredstvima, kada mu je ova potrebna za izvršenje određenog inspekcijskog posla.
(4) Inspektor je ovlašten zapovjednika ili člana posade plovnog objekta podvrgnuti ispitivanju pomoću odgovarajućih sredstava i uređaja, za čiju uporabu je osposobljen u skladu s posebnim propisima (alkometar i dr.), umjerenih prema propisima o mjerilima i mjeriteljskim uvjetima ili ga uputiti na stručni pregled u medicinsku ustanovu radi provjere ima li alkohola u organizmu ili pokazuje li znake alkoholne poremećenosti, odnosno nalazi li se pod utjecajem droga ili psihoaktivnih lijekova.
Članak 16.
(1) Ako se inspektoru prilikom provođenja inspekcijskog nadzora pruži fizički otpor, odnosno ako se takav otpor osnovano očekuje, inspektor može zatražiti pomoć ovlaštenih službenih osoba nadležne policijske uprave.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka inspektor može privremeno obustaviti inspekcijski pregled dok se ne osiguraju uvjeti za njegovo nesmetano provođenje.
Članak 17.
Ako inspektor prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen zakon ili drugi propis, čije je provođenje ovlašten nadzirati, može narediti/poduzeti sljedeće mjere:
– zabrana plovidbe;
– zabrana operacija;
– zabrana uporabe plutajućeg objekta;
– zabrana aktivnosti ili događanja;
– obustava radova i zatvaranje gradilišta.
Članak 18.
(1) Ako inspektor prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen zakon ili drugi propis, čije je provođenje ovlašten nadzirati, ima pravo i dužnost:
1. Ispitivati nadzirane osobe, a po potrebi i svjedoke radi utvrđivanja činjeničnog stanja,
2. Narediti otklanjanje utvrđenih nedostataka, odnosno nepravilnosti u određenom roku,
3. Narediti/poduzeti odgovarajuću mjeru iz članka 17. ovoga Pravilnika,
4. Pokrenuti prekršajni postupak zbog učinjenog prekršaja,
5. Naplatiti novčanu kaznu na mjestu izvršenja prekršaja kada je za to ovlašten prema posebnim propisima,
6. Podnijeti kaznenu prijavu zbog postojanja osnova sumnje na počinjenje kaznenog djela,
7. Predložiti tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave, trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama obustavu izvršenja propisa i drugih akata koji su u suprotnosti sa zakonima, propisima donesenim na temelju zakona i drugim pravnim aktima čije provođenje inspektor nadzire.
(2) Ako inspektor prilikom obavljanja nadzora utvrdi povredu propisa i drugih akata, a za postupanje u svezi s tim povredama je nadležno neko drugo tijelo, dužan je o tome bez odgađanja obavijestiti nadležno tijelo.
(3) Inspektor je u obavljanju inspekcijskog nadzora odgovoran ako propusti poduzeti ili odrediti mjere i radnje koje je po zakonu ili drugim propisima bio dužan poduzeti ili odrediti, odnosno, ako prekorači svoje zakonom ili drugim propisima utvrđene ovlasti.
Članak 20.
(1) Inspektor je dužan, prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora na plovilu, nositi zaštitnu odjeću, obuću i druga osobna zaštitna sredstva definirana posebnim propisom.
(2) Inspektor prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora koristi i drugu opremu navedenu u Dodatku I. ovoga Pravilnika.
VI. INSPEKCIJSKI NADZOR PLOVNIH OBJEKATA
VI-1. INSPEKCIJSKI NADZOR PLOVILA
Članak 21.
Inspekcijskom pregledu se, nevezano za Plan inspekcijskih nadzora iz članka 12. stavka 3. ovoga Pravilnika, podvrgavaju sljedeća plovila:
1. u međunarodnoj plovidbi kojima je u stranoj luci bilo zabranjeno isplovljenje, a prilikom prvog dolaska u hrvatsku luku;
2. kojima su svjedodžbe povučene ili su postale nevažeće;
3. kod kojih je prilikom inspekcijskog pregleda u drugoj luci utvrđen nedostatak, čije je otklanjanje naloženo u određenom roku, nakon isteka tog roka;
4. koja su uključena u sudar, nasukavanje ili drugu nesreću;
5. koja su osumnjičena za kršenje odredbi o ispuštanju štetnih tvari ili otpadnih voda;
6. koja manevriraju na neuobičajen i nesiguran način i/ili koja predstavljaju opasnost za osobe, imovinu ili okoliš;
7. koja su prijavile nadležne vlasti druge države;
8. za koje su lučke vlasti prijavile nedostatke koji bi mogli ugroziti sigurnost plovidbe.
9. koja nisu udovoljila zahtjevima u svezi prijavljivanja opasnih tvari;
10. koja nisu udovoljili zahtjevima u svezi prijavljivanja otpada na plovilu ili na temelju dostavljenih informacija postoji drugi razlog za sumnju u udovoljavanje zahtjeva u svezi s predajom toga otpada;
11. za koja je dostavljena prijava ili obavijest;
12. putnička plovila i plovila za prijevoz rasutog i pakiranog tereta;
13. koja bi mogla predstavljati posebnu opasnost, npr. plovila koja moraju imati ispravu za prijevoz opasnih tereta;
14. sa kojih je odaslan lažni poziv za pomoć ili je neovlašteno korištena radiopostaja.
15. koja su plovila izvan dozvoljenog područja plovidbe;
16. za koje se sumnja da ne zadovoljavaju propisane standarde sigurnosti i upravljanja sigurnošću.
Članak 22.
Ako inspektor postupa po prijavi ili obavijesti zapovjednika, člana posade ili druge osobe ili organizacije koja ima interes za sigurnu plovidbu plovila, životne uvjete na plovilu, sprečavanje onečišćenja, inspektor je dužan osigurati da identitet osobe koja je podnijela prijavu ili obavijest ne bude otkriven.
VI-1-1. VRSTE INSPEKCIJSKOG PREGLEDA
Članak 23.
Inspekcijski pregled plovila može biti osnovni i detaljni.
VI-1-2. OSNOVNI INSPEKCIJSKI PREGLED PLOVILA
Članak 24.
(1) Osnovni inspekcijski pregled plovila obuhvaća:
a) provjeru isprava i knjiga plovila i isprava posade;
b) pregled općeg stanja plovila, opreme, uređaja, tereta, putnika i posade te životnih i radnih uvjeta na plovilu.
(2) Podsjetnik za obavljanje osnovnog pregleda naveden je u Dodatku II. koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
Članak 25.
(1) U slučaju postojanja sumnje da je zapovjednik ili član posade plovila pod utjecajem alkohola, droga ili psihoaktivnih lijekova, inspektor je dužan podvrgnuti ga ispitivanju pomoću odgovarajućih sredstava i uređaja ili ga uputiti na stručni pregled radi provjere ima li alkohola u organizmu odnosno nalazi li se pod utjecajem droga ili psihoaktivnih lijekova.
(2) Zapovjednik ili član posade plovila dužan se podvrgnuti ispitivanju odnosno stručnom pregledu na koji je upućen.
(3) Ako se ispitivanjem ili stručnim pregledom utvrdi da je osoba iz stavka 2. ovoga članka pod utjecajem alkohola, droga ili psihoaktivnih lijekova, troškove utvrđivanja snosit će ispitana, odnosno pregledana osoba.
(4) Visina troškova iz stavka 3. ovoga članka utvrđuje se u Prilogu 2. koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(5) Inspektor će o obavljenom ispitivanju pomoću odgovarajućih sredstava i uređaja, a radi utvrđivanja prisustva u organizmu alkohola, sastaviti zapisnik na obrascu iz Priloga 3. ovoga Pravilnika.
VI-1-3. DETALJNI INSPEKCIJSKI PREGLED PLOVILA
Članak 26.
(1) Ukoliko se inspektor prilikom obavljanja osnovnog pregleda uvjeri da je opće stanje plovila takvo da postoji očiti razlog za vjerovanje da plovilo, oprema, uređaji, teret, posada te životni i radni uvjeti na plovilu ne odgovaraju uvjetima sigurnosti, pristupit će detaljnom pregledu.
(2) Očiti razlozi postoje kad se inspektor, sukladno svojoj profesionalnoj prosudbi, uvjeri da postoje činjenice koje upozoravaju na potrebu provođenja detaljnog pregleda plovila, opreme, uređaja ili posade.
(3) Primjeri očitih razloga navedeni su u Dodatku III. koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
Članak 27.
(1) Detaljni inspekcijski pregled domaćeg plovila obuhvaća poglavito pregled konstrukcije plovila, prostora strojarnice, uvjeta dodijeljenih teretnih linija, sredstava za spašavanje, provjeru ispravnosti rada radiouređaja, opreme za navigaciju, opreme za zaštitu od požara, uvježbanost posade za izvanredne situacije te pregled životnih i radnih uvjeta na plovilu.
(2) Prilikom obavljanja detaljnog inspekcijskog pregleda inspektor će naročito voditi računa o onom području koje je predstavljalo očit razlog za provođenje detaljne inspekcije.
(3) Podsjetnik za obavljanje detaljnog pregleda naveden je u Dodatku IV. koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(4) Detaljni pregled plovila, obavit će se u slučaju sumnje da plovilo ne zadovoljava propisane standarde sigurnosti. U slučaju sumnje da plovilo samo djelomično ne zadovoljava propise, pregled se može ograničiti na sumnjiva područja.
VI-2. PRIVREMENA OBUSTAVA INSPEKCIJSKOG PREGLEDA
Članak 28.
(1) U iznimnim situacijama, kada inspektor prilikom inspekcijskog pregleda utvrdi da plovilo očito ne udovoljava uvjetima sigurnosti jer je utvrđen veći broj bitnih nedostataka, može se privremeno obustaviti inspekcijski pregled dok odgovorna strana ne poduzme odgovarajuće korake kojima će se osigurati da plovilo zadovolji osnovne uvjete u pogledu sigurnosti.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, inspektor je dužan donijeti rješenje o zabrani plovidbe ili zabrani operacija.
(3) Istovremeno, u slučaju privremene obustave inspekcijskog pregleda domaćeg plovila inspektor će izvijestiti priznatu organizaciju, koja će na poziv brodara obaviti pregled plovila iz svoje nadležnosti te o rezultatima pregleda i poduzetim mjerama pisano izvijestiti inspektora.
(4) Ukoliko poduzete mjere iz stavka 3. ovoga članka u dovoljnoj mjeri osiguravaju zadovoljavanje osnovnih uvjeta sigurnosti plovila, inspektor će nastaviti s privremeno obustavljenim inspekcijskim pregledom kao ponovnim inspekcijskim pregledom plovila.
Članak 29.
(1) Troškove ponovnog inspekcijskog pregleda plovila kojem je izrečena mjera zabrane plovidbe ili zabrane operacija zbog ne udovoljavanja uvjetima sigurnosti plovidbe propisanih Zakonom ili odredbama međunarodnih propisa, snosi brodar.
(2) Mjera zabrane plovidbe ili zabrane operacija neće se ukinuti dok odgovorna osoba ne podnese dokaz o podmirenju troškova iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Mjerila i visina troškova iz stavka 1. ovoga članka utvrđuju se u Prilogu 2. koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(4) Uplaćena sredstva koristit će se za podmirenje troškova ponovnog inspekcijskog pregleda.
Članak 30.
(1) Nakon obavljenog inspekcijskog pregleda plovila, inspektor je dužan sastaviti zapisnik o obavljenom inspekcijskom pregledu.
(2) Zapisnik sadrži rezultate inspekcijskog pregleda, utvrđene nedostatke te pojedinosti o svakoj poduzetoj mjeri.
(3) Inspektor je dužan sa sadržajem zapisnika upoznati zapovjednika plovila ili osobu koja ga zamjenjuje te vlasnika, brodara ili drugu ovlaštenu osobu.
(4) Zapisnik potpisuje zapovjednik plovila ili osoba koja ga zamjenjuje.
(5) Primjerak zapisnika inspektor je dužan uručiti zapovjedniku plovila.
(6) Nakon završenog inspekcijskog pregleda stranog plovila, inspektor je dužan sastaviti zapisnik iz Priloga 4. ovoga Pravilnika.
Članak 31.
(1) Kad inspektor zapisnički utvrdi nedostatke, obavezno donosi rješenje o otklanjanju nedostataka u kojemu određuje primjereni rok za otklanjanje tih nedostataka.
(2) Rješenje o otklanjanju nedostataka inspektor uručuje zapovjedniku plovila, a dostavlja ga brodaru, priznatoj organizaciji i Ministarstvu upisom u odgovarajuću bazu podataka.
(3) Na rješenje iz stavka 1. ovoga članka zapovjednik plovila, brodar ili njihov ovlašteni predstavnik imaju pravo žalbe u zakonskom roku.
(4) Žalba se putem nadležne lučke kapetanije podnosi Ministarstvu.
(5) Ukoliko prilikom inspekcijskog nadzora inspektor utvrdi nedostatke koji su po svojoj prirodi takvi da ne ugrožavaju bitno sigurnost plovidbe i zaštitu ljudskih života te okoliša ili se ne mogu u razumnom roku otkloniti na mjestu pregleda, inspektor može dopustiti plovilu da plovi s utvrđenim nedostacima, vodeći računa o uvjetima i trajanju narednog putovanja, uz obavijest lučkoj kapetaniji sljedeće luke uplovljenja, ako je to moguće.
VI-3. ZABRANA PLOVIDBE I ZABRANA OPERACIJA
Članak 32.
(1) Ukoliko su utvrđeni nedostaci po svojoj prirodi takvi da očito ugrožavaju sigurnost plovidbe, zdravlje ljudi i okoliš, inspektor će donijeti rješenje o zabrani plovidbe plovila.
(2) Pri donošenju odluke o mjerama iz stavka 1. ovoga članka, inspektor će naročito voditi računa o mjerilima navedenim u Dodatku V. koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
Članak 33.
(1) Ako inspektor prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora utvrdi da se zapovjednik plovila ne pridržava pravila za sigurno vođenje radnji ukrcavanja, iskrcavanja ili prekrcavanja putnika i tereta narediti će obustavu daljnjih operacija.
(2) Izricanjem mjere zabrane plovidbe ili zabrane operacija inspektor je dužan onemogućiti plovidbu plovila, odnosno ukrcavanje, iskrcavanje ili prekrcavanje putnika i tereta sukladno članku 35. ovoga Pravilnika.
Članak 34.
(1) Kad inspektor tijekom ili nakon obavljenog inspekcijskog pregleda odluči zabraniti plovidbu plovila ili zabraniti daljnje operacije, dužan je pored zapisnika donijeti i rješenje.
(2) Rješenje o izrečenim mjerama iz stavka 1. ovoga članka inspektor uručuje zapovjedniku plovila, a može ga na znanje dati i vlasniku, odnosno brodaru.
(3) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka inspektor može zapovjedniku plovila izreći usmeno na zapisnik.
(4) Na rješenje iz stavka 1. ovoga članka zapovjednik plovila, vlasnik, brodar ili njegov ovlašteni predstavnik imaju pravo žalbe u zakonskom roku.
(5) Žalba se putem nadležne lučke kapetanije podnosi Ministarstvu.
Članak 35.
(1) Ako zapovjednik isplovi, odnosno postupi suprotno izdanom rješenju o zabrani plovidbe ili započne ukrcaj, iskrcaj ili prekrcaj putnika i tereta vlastitim uređajima za obavljanje tih radnji suprotno izdanom rješenju o zabrani operacija, inspektor je ovlašten donijeti zaključak o izvršenju rješenja.
(2) Rješenje se može izvršiti pečaćenjem ili na drugi pogodan način.
(3) Pečaćenje iz stavka 2. ovoga članka izvršit će se na način definiran u Dodatku VI. koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(4) Drugi načini kojima inspektor može onemogućiti plovidbu plovnog objekta, odnosno ukrcavanje, iskrcavanje ili prekrcavanje putnika i tereta vlastitim uređajima za obavljanje tih radnji, mogu uključiti upotrebu:
– lokota
– hladnog pečatnog voska sa špagom (jamstvenik)
– samoljepive trake sa znakom i nazivom Ministarstva.
Članak 36.
(1) Ukoliko se nedostaci koji su doveli do zabrane plovidbe plovila ne mogu otkloniti na mjestu gdje je mjera zabrane izrečena, inspektor će, uz suglasnost lučke kapetanije, dopustiti plovilu plovidbu do najbližeg raspoloživog brodogradilišta ili druge odgovarajuće luke po izboru brodara gdje će utvrđeni nedostaci biti otklonjeni.
(2) Prilikom donošenja odluke iz stavka 1. ovoga članka, inspektor mora voditi računa da putovanje do brodogradilišta ili druge odgovarajuće luke ne predstavlja nerazuman rizik za zdravlje i život posade, rizik za druga plovila ili nerazuman rizik za okoliš.
(3) Inspektor može, prije donošenja odluke, zatražiti od brodara da ishodi od priznate organizacije svjedodžbu o sposobnosti plovila za jednokratno putovanje.
Članak 37.
(1) Plovilo je dužno javiti se u brodogradilište ili luku u koju je upućeno.
(2) Ukoliko se plovilo ne javi u brodogradilište ili luku u koju je upućeno, plovilu će biti izrečena zabrana plovidbe.
VI-4. INSPEKCIJSKI NADZOR PLUTAJUĆEG OBJEKTA
Članak 38.
(1) Na inspekcijski nadzor plutajućih objekata na odgovarajući način se primjenjuju odredbe ovoga pravilnika o inspekcijskom pregledu plovila.
(2) Ukoliko su utvrđeni nedostaci po svojoj prirodi takvi da očito ugrožavaju sigurnost plovidbe ili plutajućeg objekta, zdravlje i sigurnost ljudi te okoliš, inspektor će donijeti rješenje o zabrani uporabe plutajućeg objekta.
(3) Nakon završenog inspekcijskog pregleda plutajućeg objekta, inspektor je dužan sastaviti zapisnik iz Priloga 4. ovoga Pravilnika.
VI-5. INSPEKCIJSKI NADZOR ČAMACA
Članak 39.
(1) Odredbe ove glave Pravilnika odnose se na inspekcijski nadzor nad domaćim i stranim čamcima.
(2) U ovoj glavi Pravilnika pod pojmom »luke« smatraju se i pristaništa, sidrišta te uobičajena mjesta za stajanje čamaca.
Članak 40.
Inspekcijskom pregledu prije svih podvrgavaju se čamci za koje postoji prijava, sumnja ili je neposrednim opažanjem utvrđeno da:
– čamac nema valjane isprave;
– čamac ima nedostatke u svezi konstrukcije i opreme;
– je čamac prekrcan u odnosu na utvrđenu nosivost ili najveći dopušteni broj osoba/putnika;
– čamac se koristi protivno određenoj namjeni;
– čamac nema propisani broj članova posade s odgovarajućim ovlaštenjima;
– voditelj čamca ili članovi posade su u plovidbi pod utjecajem alkohola, droga ili psihoaktivnih lijekova;
– čamac obavlja gospodarsku djelatnost bez koncesijskog odobrenja;
– osobe na čamcu onečišćuju vodotok uljem ili otpadom;
– je čamac pretrpio nesreću ili nanio drugome štetu;
– čamac prilikom dolaska u luku, odlaska iz luke te za vrijeme plovidbe u luci nije smanjio brzinu, a valovi koji su nastali njihovom plovidbom su nanijeli štetu ili su mogli nanijeti štetu drugim plovilima, obali ili uređajima u luci;
– čamac plovi izvan dozvoljenog područja plovidbe;
– se plovidba obavlja na nepropisnoj udaljenosti od obale ili plutajuće ograde uređene plaže;
– se čamac sidri na mjestu na kojem je sidrenje zabranjeno ili ometa sigurnost plovidbe;
– granična kontrola nije obavljena prema propisima;
– čamac nije privezan odgovarajućim i ispravnim vezovima prilagođenim meteorološkim uvjetima ili je privezan na način da ometa plovidbu drugih plovnih objekata, kretanje osoba i vozila po obali kao i rad lučkih naprava;
– čamac ne vije propisane zastave;
– čamac glisira na udaljenosti od obale manjoj od propisane ili na mjestu gdje je glisiranje zabranjeno;
– osobe na čamcu neovlašteno vade potonule stvari;
– se s čamca obavlja ronjenje bez plutajuće oznake ronioca;
– je s čamca odaslan lažni poziv za pomoć ili je neovlašteno korištena radiopostaja ili su davani lažni vizualni ili zvučni signali;
– se čamac ne pridržava pravila plovidbe ili čamac ne obavlja radnje utvrđene posebnim propisom.
Članak 41.
(1) U provedbi inspekcijskog nadzora nad čamcem inspektor će:
a) obaviti nadzor nad ispravama čamca, te broju i ovlaštenjima posade, navedenim u stavku 3. i 4. ovoga članka;
b) uvjeriti se da opće stanje čamca, uključujući opremu, udovoljava osnovnim uvjetima glede sigurnosti plovidbe i zaštite okoliša.
(2) Prilikom obavljanja inspekcijskog pregleda domaćeg čamca, inspektor će pregledati sljedeće isprave:
– dozvola za plovidbu čamca,
– ovlaštenja za upravljanje čamcem,
– policu o osiguranju obvezne odgovornosti za nematerijalne štete vlasnika čamca,
– koncesijsko odobrenje za obavljanje određene djelatnosti, ako je propisano.
(3) Prilikom obavljanja inspekcijskog pregleda stranog čamca, inspektor će pregledati sljedeće isprave:
– ovjereni popis posade i putnika;
– dokaz da je čamac sposoban za plovidbu i da je uredno prijavljen njegov boravak u RH;
– dokaz da je osoba koja zapovijeda čamcem osposobljena upravljati plovilom sukladno nacionalnim propisima države čiju zastavu vije, odnosno sukladno propisima Republike Hrvatske;
– dokaz o osiguranju od odgovornosti za štetu počinjenu trećim osobama;
(4) Inspektor će, prilikom obavljanja pregleda domaćeg čamca sukladno stavku 1. alineja b) ovoga članka, provjeriti jesu li zadovoljeni zahtjevi Tehničkih pravila za statutarnu certifikaciju čamaca.
(5) Inspektor će, prilikom obavljanja pregleda stranog čamca sukladno stavku 1. alineja b) ovoga članka, poduzeti one radnje koje budu potrebne radi osiguravanja da taj čamac ne predstavlja očitu opasnost po sigurnost, zdravlje ili okoliš.
Članak 42.
(1) Ako inspektor u obavljanju nadzora utvrdi da čamac ima nedostataka koji ugrožavaju sigurnost plovidbe, zabranit će daljnju plovidbu čamca.
(2) Ako inspektor u obavljanju nadzora utvrdi da strani čamac obavlja prijevoz stvari i putnika između hrvatskih luka uz naplatu (kabotažu), zabranit će daljnju plovidbu čamca te poduzeti i druge mjere za koje je ovlašten prema posebnim propisima. Čamac koji vije zastavu zemlje članice EU neće se smatrati stranim čamcem.
(3) Ako inspektor u obavljanju nadzora utvrdi da čamac ima nedostataka koji bitno ne ugrožavaju sigurnost plovidbe, naredit će vlasniku da ih otkloni u određenom roku.
(4) Ukoliko se nedostaci čamca iz stavka 3. ovoga članka ne otklone u danom roku, zabranit će se daljnja plovidba čamca.
Članak 43.
(1) Po završetku inspekcijskog pregleda čamca inspektor će sastaviti zapisnik iz Priloga 5. ovoga Pravilnika.
(2) Zapisnik sadrži rezultate inspekcijskog pregleda, utvrđene nedostatke te pojedinosti o svakoj poduzetoj mjeri.
(3) Inspektor je dužan upoznati voditelja čamca sa sadržajem zapisnika kao i svim obvezama koje iz zapisnika proizlaze za voditelja čamca, odnosno vlasnika ili drugu ovlaštenu osobu.
(4) Zapisnik potpisuje voditelj čamca.
(5) Primjerak zapisnika inspektor je dužan uručiti voditelju čamca.
Članak 44.
(1) Kad inspektor zapisnički utvrdi nedostatke, donosi i rješenje za otklanjanje nedostataka u određenom roku.
(2) Ukoliko su utvrđeni nedostaci po svojoj prirodi takvi da očito ugrožavaju sigurnost plovidbe, zdravlje ljudi i okoliš, inspektor će donijeti rješenje o zabrani plovidbe.
(3) Rješenje iz stavka 1. i 2. ovoga članka inspektor uručuje voditelju čamca.
(4) Na rješenje iz stavka 1. i 2. ovoga članka voditelj čamca, vlasnik ili njihov ovlašteni predstavnik imaju pravo žalbe u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
(5) Žalba se putem nadležne lučke kapetanije podnosi Ministarstvu.
VII. INSPEKCIJSKI NADZOR LUKA, PRISTANIŠTA, TOVARIŠTA, SKELSKIH PRIJELAZA I OSTALIH UNUTARNJIH VODA REPUBLIKE HRVATSKE
Članak 45.
(1) Inspekcijskim nadzorom nad plovidbom i redom u lukama i pristaništima provjeravaju se svi uvjeti propisani posebnim propisima. Inspekcijskim pregledom u lukama naročito se provjerava:
– privezivanje plovila;
– ukrcaj, iskrcaj, prekrcaj, prijenos, skladištenje i druge transportne usluge ovisno o vrsti tereta i vrsti luke;
– prihvat i otprema putnika, ako je luka namijenjena putničkom prometu;
– opskrba plovila gorivom, mazivom, vodom i električnom energijom;
– opskrba plovila, posade i putnika zalihama;
– boksaža;
– prihvat otpada s plovila;
– prihvat i opsluživanje plovila na sidrištu;
– pridržavanje pravila plovidbe i reda u luci;
– informacijska služba u okviru primjene Riječnih informacijskih servisa (RIS);
– služba kontrole pristajanja, manevriranja i kontrole boravka plovila na lučkom području;
– služba hitne zdravstvene pomoći;
– služba higijensko-sanitarne zaštite, dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije.
(2) Inspekcijskim pregledom u pristaništima, tovarištima i skelskim prijelazima naročito se provjerava:
– pristani; odgovaraju li vrsti plovila, uređaji i oprema za siguran privez plovila;
– privez i odvez plovila;
– prihvat i otprema putnika;
– uređaji ili pokretna oprema za rukovanje teretom, ovisno o vrsti tereta;
– opskrba plovila vodom i električnom energijom;
– prihvat otpada s plovila;
– oprema za sprječavanje onečišćenja voda s plovila koja se nalaze u pristaništu, tovarištu ili na skelskom prijelazu;
– jesu li objekti sigurnosti plovidbe postavljene u skladu s planom obilježavanja,
– da li su uređeni i osvijetljeni prilazi;
– oprema i obučeno osoblje za zaštitu od požara, prema posebnim propisima;
– postoji li služba hitne zdravstvene pomoći (tamo gdje je propisano);
– postoji li informacijska ploča s osnovnim podacima o pristaništu;
– pridržavanje pravila plovidbe i reda u pristaništu, tovarištu i skelskom prijelazu.
Članak 46.
(1) Prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora u pogledu održavanja operativnih i drugih obala, obaloutvrda, dubina, uređaja, postrojenja i drugih objekata namijenjenih za sidrenje, zaštitu i privez plovila, uređaja za ukrcavanje i iskrcavanje putnika i tereta kao i opremljenost uređajima namijenjenim za prihvat zauljenih voda, uljnih ostataka i smeća s plovila, inspektor naročito nadzire:
– održava li se tehnička ispravnost operativnih i drugih obala, lukobrana, uređaja za sidrenje, zaštitu i privez plovila, uređaja koji služe sigurnosti prilikom ukrcanja, iskrcanja i prekrcavanja osoba i tereta te rasvjete operativnih i ostalih obala;
– održavaju li se označene i publicirane dubine, širine i visine;
– opremljenost uređajima za prihvat otpada i ostataka tereta te planom za prihvat i rukovanje otpadom i ostacima tereta;
– postoje li isprave o maksimalnom dozvoljenom opterećenju obale i svjedodžba o tehničkim karakteristikama naprava za privez plovila i vodi li se računa o najvećim dopuštenim opterećenjima operativnih i drugih obala, naprava za sidrenje i privez, uređaja za ukrcaj, iskrcaj i prekrcaj putnika i tereta;
– obavljaju li se radovi na izgradnji i održavanju luke, pristaništa i skelskom prijelazu sukladno tehničkoj dokumentaciji odobrenoj od nadležnog tijela sukladno propisima o sigurnosti plovidbe;
– vodi li se dokumentacija vezana uz održavanje luke, pristaništa i skelskog prijelaza;
– slijede li posade plovila, organizacije, ustanove i pojedinci u luci i lučkom akvatoriju, pristaništu, tovarištu i skelskom prijelazu upute lučke kapetanije koje se odnose na pridržavanje pravila plovidbe i osiguranje sigurnosti plovidbe, pridržavanje pravila za prijevoz opasnih i drugih tereta kao i osiguranje neoštećenosti postrojenja i oznaka sigurnosti plovidbe te sprječavanje onečišćenja vodotoka;
– pridržavaju li se sva plovila prilikom uplovljavanja i isplovljavanja u/iz luke, pristaništa, tovarišta i skelskom prijelazu kao i prilikom plovidbe, stajanja i sidrenja u luci, pristaništu, tovarištu i skelskom prijelazu propisa o svjetlima, davanju znakova i ostalih propisa propisanih pravilima plovidbe;
– obavljaju li se postupci ukrcaja i iskrcaja uz pridržavanje odgovarajućih propisa koji garantiraju siguran boravak plovila u luci, pristaništu, tovarištu i skelskom prijelazu pri čemu se u obzir posebice uzimaju plovila za prijevoz opasnih tereta;
– jesu li znaci za reguliranje plovidbe i oznake na vodnom putu u lukama, pristaništima, tovarištima i skelskim prijelazima postavljeni na za to predviđenim mjestima te ispunjavaju li zahtjeve za sigurno i nesmetano odvijanje plovidbe u području luke, pristaništa, tovarišta i skelskog prijelaza.
(2) Ako se u nadzoru utvrde nedostaci, inspektor će narediti njihovo otklanjanje. Ukoliko su utvrđeni nedostaci po svojoj prirodi takvi da očito ugrožavaju sigurnost plovidbe, zdravlje ljudi i vodotok, inspektor će zabraniti plovidbu u luci, pristaništu, tovarištu ili skelskom prijelazu dok se ne osiguraju uvjeti za nesmetano odvijanje plovidbe ili zabraniti obavljanje manipulativne operacije, ukrcaja ili iskrcaja dok se ista ne bude mogla sa sigurnošću izvesti.
Članak 47.
(1) U provedbi inspekcijskog nadzora nad sportskim aktivnostima na unutarnjim vodama i drugim javnim događanjima, koje uključuju organizirano jedrenje, obavljanje podvodnog i sportskog ribolova, skijanje na vodi, plivanje, ronjenje i slično, inspektor će:
– provjeriti da li organizator posjeduje propisano odobrenje lučke kapetanije;
– uvjeriti se da se organizator pridržava mjera i uvjeta glede sigurnosti natjecatelja i drugih sudionika u plovidbi, zaštite okoliša kao i ostalih uvjeta propisanih odobrenjem lučke kapetanije.
(2) U provedbi inspekcijskog nadzora nad drugim aktivnostima na unutarnjim vodama, koje uključuju polijetanje i slijetanje padobranom, jedrenje na dasci, podvodni ribolov ili druga aktivnost pod vodom, kupanje i plivanje izvan dozvoljenog područja i druge sportske aktivnosti, inspektor će:
– obaviti nadzor nad propisanim ispravama i knjigama;
– pregledati isprave na temelju kojih se može utvrditi identitet osobe (osobna iskaznica, putovnica i sl.).
(3) Ako se u nadzoru utvrde nedostaci, inspektor će narediti njihovo otklanjanje. Ukoliko su utvrđeni nedostaci po svojoj prirodi takvi da očito ugrožavaju sigurnost plovidbe, zdravlje ljudi i okoliš, inspektor će zabraniti aktivnosti, odnosno događanje.
Članak 48.
(1) Po završetku inspekcijskog pregleda iz članaka 45., 46. i 47. ovoga Pravilnika, inspektor će sastaviti zapisnik iz Priloga 6. ovoga Pravilnika.
(2) Zapisnik sadrži rezultate inspekcijskog pregleda, utvrđene nedostatke te pojedinosti o svakoj poduzetoj mjeri.
(3) Inspektor je dužan upoznati odgovornu ili ovlaštenu osobu sa sadržajem zapisnika kao i svim obvezama koje iz zapisnika proizlaze.
(4) Zapisnik potpisuje odgovorna ili ovlaštena osoba.
(5) Primjerak zapisnika inspektor je dužan uručiti odgovornoj ili ovlaštenoj osobi.
Članak 49.
(1) Ukoliko su utvrđeni nedostaci po svojoj prirodi takvi da očito ugrožavaju sigurnost plovidbe, zdravlje ljudi i okoliš, inspektor će donijeti rješenje o zabrani plovidbe u luci, pristaništu, tovarištu ili skelskom prijelazu dok se ne osiguraju uvjeti za nesmetano odvijanje plovidbe ili zabraniti obavljanje manipulativne operacije, ukrcaja ili iskrcaja dok se ista ne bude mogla sa sigurnošću izvesti, odnosno o zabrani aktivnosti ili događanja.
(2) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka inspektor uručuje odgovornoj ili ovlaštenoj osobi stranke u postupku te ga dostavlja nadležnoj lučkoj kapetaniji Ministarstvu upisom u odgovarajuću bazu podataka.
(3) Na rješenje iz stavka 1. i 2. ovoga članka stranka u postupku ili njezin ovlašteni predstavnik imaju pravo žalbe u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
(4) Žalba se putem nadležne lučke kapetanije podnosi Ministarstvu.
VIII. INSPEKCIJSKI NADZOR IZ PODRUČJA HIDROGRAĐEVINE
Članak 50.
Inspekcijski nadzor iz područja hidrograđevine obuhvaća:
1. nadzor nad tehničkim održavanjem vodnih putova i objektima sigurnosti plovidbe;
2. nadzor nad izgradnjom objekata i/ili izvođenjem drugih zahvata u prostoru na unutarnjim vodama, odnosno na njihovim obalama, ako ti ima ili može imati utjecaja na plovni put i/ili sigurnost plovidbe.
VIII-1. NADZOR NAD TEHNIČKIM ODRŽAVANJEM VODNIH PUTOVA I OBJEKTIMA SIGURNOSTI PLOVIDBE
Članak 51.
(1) Prilikom obavljanja nadzora nad tehničkim održavanjem vodnih putova i objektima sigurnosti plovidbe, inspektor naročito nadzire:
– održavaju li se objekti sigurnosti plovidbe redovito, odnosno planom predviđeno održavanje tih objekata, prema tehničkim propisima, odnosno sukladno propisima sigurnosti plovidbe;
– održava li se plovni put pravilno u pogledu dubina, širina, visina, radijusa krivina i dr.,
– održava li se plovni put u stanju koje je propisano za tu kategoriju plovnoga puta;
– jesu li oznake na obali i u plovnom putu postavljene na za to predviđenim mjestima te ispunjavaju li zahtjeve za sigurnu plovidbu;
– jesu li otvori mostova označeni odgovarajućim znakovima za dnevnu i noćnu plovidbu tamo gdje je to propisima određeno;
– odvijaju li se radovi na uređenju vodnog puta u skladu s tehničkom dokumentacijom odobrenom od nadležnih tijela, sukladno propisima koji se odnose na uređenje vodnog puta i sukladno propisima o sigurnosti plovidbe;
– odvijaju li se radovi na održavanju, rekonstrukciji, adaptaciji ili građenju objekata sigurnosti plovidbe sukladno tehničkoj dokumentaciji odobrenoj od nadležnog tijela;
– vodi li se dokumentacija i evidencija propisana za rad, održavanje i građenje objekata sigurnosti plovidbe;
– pridržavaju li se pravne i fizičke osobe koje koriste plovne putove ili koje imaju veze s plovidbom pravila o sigurnosti plovidbe;
– jesu li znakom upozorenja označena sva mjesta na kojima se odvija plovidba skela, na kojima postoje podvodni i zračni kabeli kao i mjesta na kojima su cjevovodi položeni poprečno kroz rijeku s jedne obale na drugu.
(2) Ukoliko inspektor utvrdi postojanje nedostataka naredit će njihovo otklanjanje u najkraćem mogućem roku, vodeći računa o mogućnostima i vremenu potrebnom za otklanjanje istih.
(3) U slučaju potrebe za izdavanjem naredbe za izvođenje interventnih radova na održavanju vodnog puta najduži rok za izvršenje takvih radova je 15 dana.
(4) Ukoliko su utvrđeni nedostaci po svojoj prirodi takvi da očito ugrožavaju sigurnost plovidbe, zdravlje ljudi i vodotok ili da pravna osoba koja održava vodni put ne otkloni nedostatak u roku, inspektor će donijeti rješenje o zabrani plovidbe na određenom dijelu plovnoga puta dok se ne osiguraju uvjeti za nesmetano odvijanje plovidbe.
VIII-2. nadzor nad izgradnjom objekata ili izvođenjem RADOVA
Članak 52.
(1) Prilikom obavljanja nadzora nad izgradnjom objekata ili izvođenjem radova na unutarnjim vodama, u pogledu njihovog utjecaja na sigurnost plovidbe, inspektor osobito nadzire:
– posjeduje li izvođač radova prometnu suglasnost lučke kapetanije i pridržava li se uvjeta propisanih tom suglasnošću;
– poduzimaju li se tijekom izvođenja radova sigurnosne mjere u skladu s propisima o sigurnosti plovidbe;
– ugrožava li se sigurnost plovidbe prometnom suglasnošću nepredviđenom izmjenom dubina, konfiguracije obale, otežava li se ili onemogućuje li se pristajanje i sidrenje plovila.
(2) Ukoliko prilikom nadzora iz stavka 1. ovoga članka inspektor utvrdi postojanje nedostataka koji se mogu na licu mjesta otkloniti, odmah će narediti njihovo otklanjanje.
(3) U slučaju da se navedeni nedostaci ne mogu odmah otkloniti, a da su takve naravi da ugrožavaju sigurnost plovidbe, osoba ili stvari, na licu mjesta će narediti izvođaču privremenu obustavu radova, a po potrebi i uklanjanje materijala koji ugrožava sigurnost plovidbe. Za tu namjenu inspektor će postaviti trake i natpis o izrečenoj mjeri zabrane.
(4) Ako inspektor utvrdi da se izgradnja objekata, održavanje vodnih građevina, kao i ostali radovi na vodnom putu izvode na način da se ugrožava sigurnost plovidbe, na licu mjesta će narediti zatvaranje gradilišta ili privremenu obustavu radova te će postaviti odgovarajući znak zabrane radova ili samoljepivu traku.
(5) U slučaju da inspektor utvrdi ili posumnja da je izvođač radova odstupio od načina ili obima izvođenja radova utvrđenih tehničkom dokumentacijom temeljem koje je ishodio prometnu suglasnost, obavijestiti će o nalazu nadležne inspekcije (vodopravnu, građevinsku i sl.).
Članak 53.
(1) Po završetku inspekcijskog pregleda iz članka 50. ovoga Pravilnika, inspektor će sastaviti zapisnik iz Priloga 6. ovoga Pravilnika.
(2) Zapisnik sadrži rezultate inspekcijskog pregleda, utvrđene nedostatke te pojedinosti o svakoj poduzetoj mjeri.
(3) Inspektor je dužan upoznati odgovornu ili ovlaštenu osobu sa sadržajem zapisnika kao i svim obvezama koje iz zapisnika proizlaze.
(4) Zapisnik potpisuje odgovorna ili ovlaštena osoba.
(5) Primjerak zapisnika inspektor je dužan uručiti odgovornoj ili ovlaštenoj osobi.
Članak 54.
(1) Ukoliko su utvrđeni nedostaci po svojoj prirodi takvi da očito ugrožavaju sigurnost plovidbe, zdravlje ljudi i okoliš, inspektor će donijeti rješenje o zabrani plovidbe na određenom dijelu plovnog puta, odnosno o obustavi radova i zatvaranju gradilišta.
(2) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka inspektor uručuje odgovornoj ili ovlaštenoj osobi stranke u postupku te ga dostavlja nadležnoj lučkoj kapetaniji Ministarstvu upisom u odgovarajuću bazu podataka.
(3) Na rješenje iz stavaka 1. i 2. ovoga članka stranka u postupku ili njezin ovlašteni predstavnik imaju pravo žalbe u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
(4) Žalba se putem nadležne lučke kapetanije podnosi Ministarstvu.
Članak 55.
Stupanjem na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o inspekciji sigurnosti unutarnje plovidbe (»Narodne novine« br. 80/00).
Članak 56.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 345-01/13-09/01
Urbroj: 530-03-3-1-14-2
Zagreb, 25. veljače 2014.
Ministar dr. sc. Siniša Hajdaš Dončić, v. r.
PRILOZI
Prilog 1. ISKAZNICA I ZNAČKA INSPEKTORA
1. Iskaznica inspektora i ovlaštenje za obavljanje određenih inspekcijskih poslova sadrži najmanje sljedeće obvezne podatke:
– naziv tijela koje je izdalo iskaznicu,
– ime i prezime inspektora/ovlaštenog djelatnika,
– fotografiju inspektora/ovlaštenog djelatnika ne stariju od šest mjeseci,
– potpis inspektora/ovlaštenog djelatnika,
– izjavu da je inspektor/ovlašteni djelatnik ovlašten obavljati inspekcijske preglede, sukladno određenim zakonima i propisima,
– rok valjanosti iskaznice.
2. Opis značke:
– Značka je okružena hrvatskim pleterom u zlatnoj boji.
– U središtu značke, na poniklovanoj podlozi (prikaz valova) smješteni su pozlaćeni upravni simboli – dva ukrižena sidra i grb Republike Hrvatske, koji je izveden u crvenom i bijelom emajlu.
– Na poniklanoj lenti koja uokviruje polje značke i djelomično pokriva pleter ispisan je tekst u plavom emajlu: Republika Hrvatska, Inspekcija sigurnosti plovidbe, Republik Kroatien i Schiffahrtsicherheits inspektion.
– Ispod sidara nalazi se poniklovano polje u kojem je plavim emajlom ispisan troznamenkasti broj. Na poleđini značke nalazi se lisnata opruga od perne bronce.
3. Izgled značke:
Prilog 2. TROŠAK ALKOTESTIRANJA
Cijena ispitivanja prisutnosti alkohola u organizmu upotrebom alkotesta (alkometra) iznosi 80,00 kuna.
MJERILA I VISINA TROŠKOVA PRILIKOM OBAVLJANJA PONOVNOG INSPEKCIJSKOG PREGLEDA
Brodar ili njegov ovlašteni predstavnik, vlasnik plutajućeg objekta, odnosno investitor zahvata u prostoru dužni su u slučaju potrebe obavljanja ponovnog inspekcijskog pregleda zbog izrečene mjere iz članka 17. ovoga Pravilnika uplatiti u korist Državnog proračuna Republike Hrvatske:
1) 1.000,00 kn prije ponovnog inspekcijskog pregleda i
2) 500,00 kn prije svakog sljedećeg dolaska inspektora sigurnosti plovidbe do konačnog ukidanja izrečene mjere.
Prilog 3.
REPUBLIKA HRVATSKA MINISTARSTVO POMORSTVA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
LUČKA KAPETANIJA _________
Klasa:
Urbroj:
________________ (mjesto i datum)
ZAPISNIK
O ISPITIVANJU PRISUTNOSTI ALKOHOLA, OPOJNIH DROGA ILI LIJEKOVA U ORGANIZMU ISPITANIKA
Ispitivanje se obavlja i Zapisnik sastavlja na temelju članka 49. Zakona o plovidbi i lukama unutarnjih voda (»Narodne novine« br. 109/07, 132/07, 51/13)
__________________________, rođen ______________, (ime i prezime)
iz ____________________, _______________________, (mjesto) (ulica i broj)
državljanin _________________, (državljanstvo)
koji je ____________________________ (dan, sati i minuta)
u svojstvu _______________ upravljao – pokušao upravljati plovilom oznaka ________ u plovidbi ___________________________________________________________________________ (točna lokacija, rijeka, riječni kilometar....)
Ispitanik je upoznat s uputama o načinu uporabe uređaja i postupku ispitivanja te upozoren da odbijanjem čini prekršaj iz članka 49. stavka 5. navedenog Zakona, te:
1. |
a) prihvaća ispitivanje |
b) odbija ispitivanje |
2. |
nije postupio po uputama službenika, odnosno tvorničkim uputama proizvođača uređaja |
|
3. |
ispitivanje se nije moglo obaviti zbog zdravstvenih razloga |
|
4. |
a) poriče rezultate ispitivanja |
b) ne poriče rezultate ispitivanja |
5. |
a) zahtijeva stručni pregled – uzimanja krvi i urina radi analize |
b) odbija stručni pregled – uzimanje krvi i urina radi analize |
Prema izjavi ispitanika: |
a) konzumirao je |
b) nije konzumirao alkoholna pića, droge, lijekove |
________________________________________________________ (navesti točno vrijeme, koliko i koja pića, droge i lijekova su konzumirani)
Ispitivanje je obavljeno uređajem ______________________________ (naziv, proizvođač i tip)
u mjestu _________________________________________________ (mjesto ispitivanja, ulica, kbr. – rijeka, riječni kilometar – točna lokacija)
Vrijeme ispitivanja _______________________________ kojom prilikom je utvrđena:
1. koncentracija alkohola od ________ g/kg, umanjena za 0,1 g/kg, odnosno granicu dopuštene pogreške mjerenja što iznosi
___________________________ g/kg, (upisati brojkama i slovima)
2. prisutnost droga i lijekova ______________________________ (DA/NE i vrsta ako se utvrdi koja)
Svjedoci: ___________________________________________ (ime i prezime svjedoka, adresa i potpis svjedoka)
Napomena službenika: _________________________________
___________________ M.P. ___________________________ (potpis ispitanika) (potpis službenika i broj službene značke)
Prilog 4. ZAPISNIK O INSPEKCIJSKOM PREGLEDU PLOVILA I PLUTAJUĆEG OBJEKTA
Zapisnik o inspekcijskom pregledu plovila i plutajućeg objekta mora sadržavati najmanje ove elemente:
1. Naziv tijela koje je sastavilo izvještaj,
2. Mjesto, datum i vrijeme početka inspekcijskog pregleda,
3. Ime pregledanog plovila,
4. Zastava države pripadnosti,
5. Vrsta plovila prema Upisnom listu,
6. ENI broj,
7. Nosivost (prema potrebi),
8. Godina gradnje,
9. Priznata organizacija ili priznate organizacije i/ili svaka druga stranka koja je tom plovilu izdala svjedodžbe u ime države zastave,
10. Ime i adresa vlasnika ili brodara,
11. Podaci o nazočnom zapovjedniku (ime i prezime, zvanje, svjedodžba),
12. Isprave i svjedodžbe izdane na temelju odgovarajućih konvencija, tijelo ili organizacija koja je izdala dotičnu ispravu, svjedodžbu, uključujući datum izdavanja i isteka valjanosti,
13. Dijelovi ili elementi plovila koji su pregledani,
14. Vrsta nedostataka,
15. Poduzete mjere,
16. Datum ranije izdanog rješenja o zabrani plovidbe,
17. Datum ukidanja rješenja o zabrani plovidbe,
18. Prema potrebi, naznaka o tome jesu li priznata organizacija ili neko drugo privatno tijelo koje je obavilo pregled odgovorni u vezi s nedostacima koji su pojedinačno ili zajedno doveli do zabrane plovidbe,
19. Konačni datum i vrijeme sastavljanja zapisnika o inspekcijskom pregledu,
20. Potpis zapovjednika i njegove eventualne primjedbe.
Prilog 5. ZAPISNIK O INSPEKCIJSKOM PREGLEDU ČAMCA
Zapisnik o inspekcijskom pregledu čamca mora sadržavati najmanje ove elemente:
1. Naziv tijela koje je sastavilo zapisnik,
2. Mjesto, datum i vrijeme početka inspekcijskog pregleda,
3. Oznaka (ime) pregledanog čamca,
4. Zastava države pripadnosti,
5. Vrsta čamca,
6. Nosivost (prema potrebi),
7. Godina gradnje,
8. Lučka kapetanija i/ili drugo tijelo koje je čamcu izdalo Dozvolu za plovidbu čamca u ime države zastave,
9. Podaci o vlasniku ili korisniku čamca,
10. Osobni podaci voditelja čamca,
11. Dijelovi ili elementi čamca koji su pregledani,
12. Vrsta nedostataka,
13. Poduzete mjere,
14. Datum i vrijeme sastavljanja zapisnika o inspekcijskom pregledu,
15. Potpis voditelja čamca i njegove eventualne primjedbe.
Prilog 6. ZAPISNIK O INSPEKCIJSKOM PREGLEDU LUKA, PRISTANIŠTA, TOVARIŠTA, SKELSKIH PRIJELAZA I OSTALIH UNUTARNJIH VODA REPUBLIKE HRVATSKE, VODNOG PUTA I OBJEKTIMA SIGURNOSTI PLOVIDBE TE IZGRADNJOM OBJEKATA ILI IZVOĐENJEM RADOVA
Zapisnik o inspekcijskom pregledu vodnog puta, objekata sigurnosti plovidbe, luke, pristaništa i skelskog prijelaza mora sadržavati najmanje ove elemente:
1. Naziv tijela koje je sastavilo zapisnik,
2. Datum, mjesto i vrijeme inspekcijskog pregleda,
3. Naziv, pozicija dijela vodnog puta, na kojem se vrši izgradnja / zahvat u prostoru, naziv i klasifikacija luke, pristaništa, skelskog prijelaza, naziv objekta sigurnosti plovidbe /vrsta događanja ili aktivnosti,
4. Podaci o investitoru, izvođaču radova, pravnoj osobi koja upravlja lukom/pristaništem/skelskim prijelazom ili pravnoj osobi koja održava objekte sigurnosti plovidbe/plovni put, odnosno organizatoru,
5. Ime i adresa nazočne osobe, predstavnika pravne osobe,
6. Naznaku sadržaja i predmeta inspekcijskog pregleda,
7. Vrste nedostataka,
8. Poduzete mjere,
9. Datum i vrijeme sastavljanja zapisnika o inspekcijskom pregledu,
10. Potpis stranke i njezine eventualne primjedbe.
DODATCI
Dodatak I. POPIS OPREME ZA OBAVLJANJE INSPEKCIJSKOG NADZORA
U svrhu obavljanja poslova iz nadležnosti inspektora, Ministarstvo osigurava sljedeću opremu:
1. službena vozila i plovila za potrebe obavljanja poslova inspekcijskog nadzora koja nose odgovarajuća obilježja prema posebnom propisu.
2. prijenosno računalo s odgovarajućim programima i karticom za širokopojasni bežični pristup internetu,
3. prijenosni pisač (s torbom),
4. digitalni fotoaparat, sigurnosne izvedbe, za slikovno evidentiranje dokaza i utvrđenih nepravilnosti tijekom inspekcijskog nadzora,
5. osobni detektor plinova,
6. mobilni telefonski uređaj,
7. ručnu baterijsku lampu sigurnosne izvedbe,
8. uređaj za utvrđivanje udaljenosti,
9. uređaj za utvrđivanje brzine kretanja drugog plovila,
10. čekić za ispitivanje mehaničke čvrstoće materijala,
11. radno odijelo, cipele i zaštitna kaciga, sve sigurnosne izvedbe,
12. pečat, vosak i konop za hladno pečaćenje,
13. samoljepiva traka za znakom i nazivom Ministarstva.
Ministarstvo može osigurati i drugu opremu za koju se utvrdi, sukladno posebnim propisima, da je nužna za obavljanje inspekcijskih poslova sigurnosti plovidbe.
Dodatak II. PODSJETNIK ZA OBAVLJANJE OSNOVNOG INSPEKCIJSKOG PREGLEDA
Osnovni inspekcijski pregled obuhvaća obaveznu provjeru sljedećih isprava i knjiga nadziranog plovnog objekta:
1. Upisni list,
2. Svjedodžba o sposobnosti za plovidbu,
3. Svjedodžba o sposobnosti za obavljanje pokusne plovidbe,
4. Privremena svjedodžba o sposobnosti za prijevoz putnika,
5. Svjedodžba o sposobnosti za prijevoz opasnih tvari,
6. Svjedodžba o baždarenju,
7. Registar teretnog uređaja i skidljive opreme,
8. Potvrda o ispitivanju i pregledu dizalice,
9. Knjiga o uljima – Dio I,
10. Knjiga o uljima – Dio II,
11. Brodski dnevnik,
13. Radio dnevnik,
14. Dozvola radijske postaje,
15. Popis posade.
Inspektor će obavezno pristupiti provjeri brojnosti i sastava posade.
U slučaju da pregledom isprava i knjiga nisu uočeni nedostaci pristupit će se pregledu: općeg stanja broda, opreme, uređaja, tereta i posade, te životnih i radnih uvjeta na brodu.
Pritom će se obratiti posebna pažnja na moguće postojanje »očitih razloga« za provođenje detaljnog inspekcijskog pregleda iz Dodatka III. ovoga Pravilnika.
Osnovni pregled može uključivati provjeru osposobljenosti člana ili članova posade za postupanje u kriznim situacijama, kao i provjeru utjecaja nedozvoljenih sredstava ili alkohola u organizmu.
Dodatak III. PRIMJERI »OČITIH RAZLOGA« ZA PROVOĐENJE DETALJNOG INSPEKCIJSKOG PREGLEDA PLOVILA
I. Očiti razlog za provođenje detaljnog inspekcijskog pregleda plovila postoji naročito u sljedećim slučajevima:
1. kad je riječ o plovilu iz kategorije plovila navedene u članku 26. ovog Pravilnika;
2. kada je plovilo na svom putu do luke pretrpilo nezgodu;
3. ukoliko Knjiga o uljima nije propisno vođena;
4. ukoliko postoji informacija o tome da zapovjednik plovila nije postupao sukladno propisima o sigurnosti plovidbe i propisima o ispuštanju ili istjecanju opasnih i štetnih tvari;
5. ukoliko je prilikom pregleda isprava i knjiga plovila utvrđen nedostatak, neispravnost ili nevaljanost istih;
6. ukoliko članovi posade ne pokazuju minimalni stupanj obučenosti sredstvima za spašavanje i uređajima za otkrivanje, sprečavanje i gašenje požara;
7. ukoliko postoje dokazi da se rukovanje teretom ili neka radnja bitna za sigurnost plovidbe ne provodi sukladno zahtjevima sigurnosti;
8. po obavijesti/prijavi nedostataka zapovjednika plovila, člana posade ili druge osobe ili organizacije koja ima legitiman interes za zaštitu posade, zaštitu od onečišćenja ili zaštitu životnih i radnih uvjeta posade, osim ukoliko je očito da je obavijest ili prijava potpuno neosnovana;
9. ukoliko se utvrdi nedostatak bitne opreme i uređaja koje zahtijevaju propisi;
10. ukoliko po inspektorovom općem dojmu i zapažanjima postoje ozbiljni nedostaci na trupu koji mogu predstavljati opasnost za konstrukcijsku i vodonepropusnu cjelovitost plovila;
11. ukoliko su na plovilu izrazito nehigijenski uvjeti;
12. ukoliko postoji saznanje ili dokaz da zapovjednik ili i posada nisu upoznati s osnovnim postupcima na plovilu u svezi sigurnosti ili sprečavanja zagađivanja ili da se takvi postupci ne provode;
13. ukoliko postoji prijava ili osnovana sumnja da se ne poštuju radni uvjeti na plovilu prema odredbama posebnog propisa kojim se uređuju radno vrijeme članova posade;
14. postoji dokaz ili je po inspektorovom zapažanju utvrđeno da ključni članovi posade ne mogu međusobno komunicirati.
Bez obzira na postojanje valjane svjedodžbe, prilikom provjere inspektor može zahtijevati da član posade demonstrira zahtijevanu osposobljenost na radnom mjestu. Provjera osposobljenosti može uključivati ocjenu da li se ispunjavaju operativni zahtjevi u svezi održavanja straže i da li član posade u granicama svoje osposobljenosti primjereno reagira u slučaju krizne situacije na plovila.
Dodatak IV. PODSJETNIK ZA OBAVLJANJE DETALJNOG INSPEKCIJSKOG PREGLEDA
Detaljni inspekcijski pregled obuhvaća sljedeća područja:
1. Pregled rada pogonskog stroja i drugih strojeva kao i električnih instalacija;
2. Pregled čistoće strojarnice, količine mješavine vode i ulja u kaljužama, pregled zauljenosti izolacije cjevovoda uključujući i ispušne cjevovode u strojarnici, rad uređaja za pražnjenje kaljuža;
3. Pregled rada električnog generatora za nuždu, rasvjete, akumulatora i sklopki;
4. Pregled rada glavnog i pomoćnog kormilarskog stroja;
5. Pregled kapaciteta i stanja sredstava za spašavanje, splavi ili čamaca za spašavanje i njihovih uređaja za porinuće;
6. Pregled sustava za vatrodojavu, požarnih alarma, protupožarne opreme, stalno ugrađenih protupožarnih instalacija, protupožarnih zaklopki i uređaja za daljinsko zatvaranje istih;
7. Pregled rada palubne protupožarne instalacije na tankerima;
8. Pregled svjetala, signalnih tijela i zvučnih signala za plovidbu;
9. Pregled rada radiouređaja i opreme namijenjenih sigurnosti plovidbe i zaštiti ljudskih života na moru;
10. Pregled rada navigacijske opreme, imajući u vidu odredbe SOLAS-a V/12 (0);
11. Pregled tereta po tvari koja nije navedena u propisanoj ispravi;
12. Pregled električnih instalacija;
13. Pregled sigurnosnih ventila;
14. Pregled stanja limova, oplate i paluba;
15. Pregled stabiliteta;
16. Pregled zagaznica;
17. Kontrola tanka otpadnih ulja;
18. Pregled Knjige o uljima;
19. Utvrđivanje da li broj, sastav i ovlaštenja posade odgovaraju propisima o minimalnom broju članova posade;
20. Utvrđivanje da li svaki član posade posjeduje odgovarajuću svjedodžbu;
21. Utvrđivanje da li su na plovilu osigurani načini i postupci za učinkovitu usmenu komunikaciju između svih članova posade vezanu uz sigurnost, te da li su zadovoljeni ostali zahtjevi za komunikaciju na plovilu sukladno Tehničkim pravilima;
22. Minimalna dob za rad na plovilu;
23. Liječnički pregledi;
24. Pregled tankova pitke vode;
25. Pregled sanitarnih uvjeta na plovilu;
26. Pregled grijanja prostorija posade na plovilu;
27. Pregled stanja plovila u pogledu zahtjeva čistoće, zbrinutosti otpada, prolaza i prostorija za boravak putnika i posade;
28. Prevencije povrede na radu (npr. zaštita od rotirajućih dijelova, zaštita od vrućih dijelova, protuklizna zaštita, zaštita od izvora od kemijskih ozljeda i ostala zaštita);
29. Provjere usklađenosti vremena rada ili vremena odmora posade sa zahtjevima posebnog propisa kojim se uređuju načela za utvrđivanje radnog vremena članova posade.
Dodatak V. MJERILA ZA ZABRANU PLOVIDBE
1. UVOD
Prije određivanja jesu li nedostaci utvrđeni inspekcijskim pregledom razlog za zabranu plovidbe plovila, inspektor mora primijeniti kriterije navedene u daljnjem tekstu.
U točki 4. navedeni su primjeri nedostataka koji sami po sebi mogu biti razlog za zabranu plovidbe plovila.
Ako je razlog za zabranu plovidbe rezultat oštećenja nastalog za vrijeme plovidbe plovila prema luci, ne izdaje se nalog o zadržavanju pod uvjetom:
(a) da su prije uplovljavanja u luku, zapovjednik ili vlasnik plovila dostavili nadležnoj Lučkoj kapetaniji podatke o okolnostima nesreće i pretrpljenoj šteti te podatke o predviđenom obavještavanju uprave države zastave;
(b) da su na plovilu poduzete mjere za otklanjanje nedostataka, prihvatljive za Inspektora; i
(c) da je odjel za inspekcijske poslove nadležne Lučke kapetanije provjerio, nakon obavijesti o provedenim mjerama, jesu li otklonjeni nedostaci koji su očito ugrožavali sigurnost, zdravlje ili okoliš.
2. kriteriji
Prilikom stručne procjene o tome treba li zaustaviti plovilo ili ne, inspektor mora primijeniti ove kriterije:
2.1 Određivanje vremena:
Plovila koji predstavljaju opasnost za nastavak plovidbe, moraju biti zaustavljeni nakon prvog inspekcijskog pregleda bez obzira na to koliko će vremena plovilo ostati u luci.
2.2. Kriterij TEŽINE NEDOSTATKA:
Plovilo mora biti zaustavljeno ako su nedostaci na plovilu takvi da se inspektor mora vratiti na plovilo kako bi se uvjerio jesu li ti nedostaci otklonjeni prije isplovljenja plovila.
Potreba da se inspektor vrati na plovilo ukazuje na težinu nedostataka. Međutim, to ne nalaže takvu obvezu u svakom slučaju.
To znači da inspektor mora na bilo koji način, po mogućnosti ponovnim obilaskom, provjeriti jesu li nedostaci otklonjeni prije isplovljenja.
3. Primjena glavnih kriterija
Prilikom procjene o tome jesu li utvrđeni nedostaci na plovilu dovoljno ozbiljni da mogu biti razlog za zabranu plovidbe plovila, inspektor mora utvrditi:
a) ima li plovilo odgovarajuće valjane isprave;
b) ima li plovilo posadu u skladu s dokumentom o najmanjem broju članova posade za sigurnu plovidbu.
Za vrijeme inspekcijskog pregleda inspektor mora procijeniti jesu li plovilo i/ili posada sposobni:
1. sigurno ploviti tijekom cijelog sljedećeg putovanja;
2. sigurno postupati s teretom, prevoziti teret i nadgledati stanje tereta tijekom cijelog sljedećeg putovanja;
3. sigurno upravljati strojnim uređajima tijekom cijelog sljedećeg putovanja;
4. održavati odgovarajući pogon i kormilarenje tijekom cijelog sljedećeg putovanja;
5. učinkovito ugasiti požar u bilo kojem dijelu plovila tijekom sljedećeg putovanja;
6. brzo i sigurno napustiti plovilo te po potrebi izvesti spašavanje tijekom sljedećeg putovanja;
7. sprečavati onečišćenje okoliša tijekom cijelog sljedećeg putovanja;
8. održavati odgovarajući stabilitet tijekom cijelog sljedećeg putovanja;
9. održavati odgovarajuću vodonepropusnost tijekom cijelog sljedećeg putovanja;
10. održavati vezu u slučaju opasnosti, ako je potrebno, tijekom sljedećeg putovanja;
11. osigurati sigurne i zdrave uvjete na plovilu tijekom cijelog sljedećeg putovanja;
12. osigurati što više informacija u slučaju nesreće.
Ako je odgovor na bilo koju od navedenih procjena negativan, uzimajući u obzir sve utvrđene nedostatke, potrebno je ozbiljno razmotriti mjeru zabrane plovidbe plovila. Kombinacija manjih nedostataka također može biti razlog za zabranu plovidbe plovila.
Radi lakšeg korištenja navedenih smjernica za inspektore, slijedi popis nedostataka koji se smatraju toliko ozbiljnima da mogu, svaki zasebno, biti razlog za zabranu plovidbe plovila. Taj popis nije potpun.
4. Nedostaci:
– Nedostatak valjanih isprava i knjiga propisanih odgovarajućim propisima;
– Neispravan rad porivnih i drugih bitnih strojeva te električnih instalacija;
– Nedovoljna čistoća strojarnice, prevelika količina mješavine zauljenih voda u kaljužama, izolacija cijevi, uključujući ispušne cijevi u strojarnici, onečišćena uljem, neispravan rad kaljužnih pumpnih uređaja;
– Neispravan rad generatora za slučaj nužde, rasvjete, akumulatora i sklopki;
– Neispravan rad glavnog i pomoćnog kormilarskog uređaja;
– Nedostatak, nedovoljan kapacitet ili vrlo loše stanje osobnih sredstava za spašavanje, plovila za preživljavanje i uređaja za spuštanje;
– Nedostatak, neusklađenost ili vrlo loše stanje sustava za otkrivanje požara, protupožarnog alarma, opreme za gašenje požara, stalno ugrađenih uređaja za gašenje požara, protupožarnih sklopki, naprava za brzo zatvaranje, toliko da ne mogu ispunjavati svoju namjenu;
– Nedostatak, vrlo loše stanje ili neispravan rad protupožarne zaštite na prostoru teretne palube na tankerima;
– Nedostatak, neusklađenost ili oštećenost svjetala, oznaka ili zvučnih signala;
– Nedostatak ili neispravan rad radioopreme za opasnost i sigurnost;
– Nedostatak ili neispravan rad navigacijske opreme;
– Nedostatak neiskreće ispušne ventilacije u pumpnim stanicama za teret;
– Broj, sastav ili svjedodžbe posade nisu u skladu s dokumentom o najmanjem broju članova posade za sigurnu plovidbu;
– Prijevoz tvari koja nije navedena u propisanoj ispravi ili nepotpuni podaci o teretu;
– Električne instalacije same po sebi nisu sigurne;
– Izvori zapaljenja na opasnim mjestima;
– Prekoračenje najveće dopuštene količine tereta;
– Nedostaju ili su neispravni ventili za brzo zatvaranje dotoka goriva;
– Nedostaju ili su neispravni sigurnosni ventili;
– Velike oštećene ili korodirane ili udubljene površine na oplati i pripadajućim ukrepama na palubi i trupu, koje utječu na sposobnost plovila za plovidbu ili na izdržljivost lokalnih opterećenja, ako nisu obavljeni privremeni popravci radi plovidbe do luke u kojoj će se obaviti trajni popravci;
– Utvrđen nedovoljan stabilitet;
– Nedostatak, znatno oštećenje ili neispravnost naprava za zatvaranje, uređaja za zatvaranje grotala te vodonepropusnih vrata;
– Prekrcanost;
– Nedostaju oznake gaza ili su nečitljive;
– Preostali kapacitet tanka za zauljene mješavine i/ili tanka za uljne ostatke nije dovoljan za planirano putovanje;
– Ugrađen nedopušteni obilazni izljev;
– Sumnja da je svjedodžba dobivena prijevarom ili da vlasnik svjedodžbe nije osoba kojoj je svjedodžba prvotno izdana;
– Nisu ispunjeni važeći zahtjevi u vezi s najmanjim brojem članova posade za sigurnu plovidbu;
– Za početak putovanja i za sljedeće smjene u kormilarici nije moguće osigurati osobe dovoljno odmorne i općenito sposobne za rad;
– Izrazito nehigijenski uvjeti na plovilu;
– Nema grijanja u nastambama na plovilu koji plovi u područjima s vrlo niskim temperaturama.
– Slaba ventilacija u prostorijama na plovilu;
– Prolazi/nastambe zakrčeni smećem, opremom ili teretom ili drugi opasni uvjeti u prolazima/nastambama;
– Jasni dokazi da su osoblju u smjeni i osoblju sljedeće smjene, smanjene sposobnosti zbog umora ili nekoga drugog razloga;
– Nije programiran ATIS kôd ili je isti programiran pogrešno ili su podatci o plovilu pogrešno programirani u AIS transponder.
Dodatak VI. POSTUPAK IZVRŠENJA RJEŠENJA PEČAĆENJEM PLOVILA
1. Pečaćenje se obavlja na najpogodniji način tako da se plovni objekt, teretni uređaji, odnosno druga oprema ne mogu koristiti, a da se prethodno ne povrijedi plomba, službeni pečat/žig ili oznaka koju je inspektor stavio radi izvršenja rješenja.
2. Za pečaćenje plovnog objekta, teretnih uređaja, odnosno druge opreme, koristi se žica s olovnom plombom i kliještima koja na plombi ostavljaju otisak broja lučke kapetanije i inspektora koji je pečaćenje obavio.
3. Nakon što je obavio pečaćenje, inspektor će na pogodnom mjestu istaknuti obavijest u kojoj je naveden naziv akta na temelju kojega je pečaćenje provedeno (Zaključak o dozvoli izvršenja), uz isticanje klase, urbroja i datuma donošenja tog akta te upozorenje da skidanje i povreda službenog pečata, plombe ili znaka, predstavlja kazneno djelo.
4. Obavijest iz točke 3. ovoga Dodatka sadrži:
– u zaglavlju: naziv Ministarstva, oznaka područne jedinice ili ispostave.
– u središnjem dijelu krupnim slovima ispisanu riječ »OBAVIJEST« (slijedi tekst obavijesti) i riječi »UPOZORENJE – SKIDANJE I POVREDA SLUŽBENOG PEČATA, ZNAKA ILI PLOMBE PREDSTAVLJA KAZNENO DJELO (članak 323. Kaznenog zakona)« a ispod tih riječi ispisan sadržaj odredaba članka 323. Kaznenog zakona.
Obavijest potpisuje inspektor koji vodi postupak.
5. Nakon što je inspektor utvrdio da je obveza iz rješenja o zabrani izvršena, dužan je odmah, a najkasnije idući radni dan, otpečatiti plovni objekt, uređaje, odnosno opremu i o tome sastaviti zapisnik.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2014_03_31_552.html