HRVATSKA AGENCIJA ZA NADZOR FINANCIJSKIH USLUGA
Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (dalje u tekstu: Agencija) na temelju članka 53. stavka 14. i članka 62. Zakona o alternativnim investicijskim fondovima (»Narodne novine« broj 16/2013, dalje u tekstu: Zakon), na sjednici Upravnog vijeća održanoj 24. prosinca 2013. godine donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Kako bi se osiguralo pravilno i učinkovito poslovanje, te umanjio rizik poslovanja ovim se pravilnikom detaljnije propisuju dodatni zahtjevi društvima za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima (dalje: UAIF) s obzirom na:
1. mjere za neprekidno poslovanje,
2. primjereno upravljanje informacijskim sustavom,
3. politike nagrađivanja i
4. postupke vrednovanja neuvrštenih (OTC) izvedenica.
(2) Na društva za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima primjenjuju se odredbe Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 231/2013 od 19. prosinca 2012. o dopuni Direktive 2011/61/EU Europskog parlamenta i Vijeća u odnosu na izuzeća, opće uvjete poslovanja, depozitare, financijsku polugu, transparentnost i nadzor (SL L 83, 22. 3. 2013.).
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sljedeće značenje:
1. Nagrađivanje podrazumijeva sve oblike plaćanja i pogodnosti, u novcu ili u instrumentima, koje UAIF ili sam AIF (uključujući i udio u dobiti), isplaćuje radniku UAIF-a u zamjenu za poslove koje taj radnik obavlja, a koje uključuje:
a. nagrađivanje na osnovi nesamostalnog rada – plaću i diskrecijske mirovinske pogodnosti,
b. nagrađivanje na osnovi nesamostalnog rada – nagrađivanje u instrumentima i
c. drugo nagrađivanje.
2. Okvir nagrađivanja je raspon ukupnog nagrađivanja svakog od radnika u kategorijama viših rukovoditelja i preuzimatelja rizika – od najviše do najniže isplaćenih u tim kategorijama.
3. Identificirani radnici su kategorije radnika, u koje su uključeni i viši rukovoditelji, preuzimatelji rizika, kontrolne funkcije i radnici koji primaju puni iznos nagrađivanja što ih čini dijelom istog okvira nagrađivanja kojem pripadaju viši rukovoditelji i preuzimatelji rizika, čije profesionalne aktivnosti imaju značajan utjecaj na profil rizičnosti UAIF-a ili profil rizičnosti AIF-a kojim on upravlja te kategorije radnika jedne ili više pravnih osoba na koje je UAIF delegirao upravljanje imovinom ili upravljanje rizicima, a čije profesionalne aktivnosti imaju značajan utjecaj na profil rizičnosti AIF-a kojim UAIF upravlja.
4. Instrumenti su dionice ili udjeli AIF-ova kojima upravlja UAIF ili odgovarajući vlasnički udjeli (uključujući, za AIF-ove koji izdaju samo udjele, instrumente povezane s udjelima), ovisno o pravnom obliku AIF-ova, njihovim pravilima ili osnivačkim aktom, ili instrumenti povezani s dionicama ili ekvivalentni nenovčani instrumenti.
5. Varijabilno nagrađivanje je iznos koji ovisi o uspješnosti radnika, poslovne jedinice, UAIF-a i/ili AIF-a kojim upravlja. U varijabilno nagrađivanje uključuju se i iznos otpremnine radniku u iznosu koji prelazi zakonom utvrđeni iznos.
6. Diskrecijska mirovinska pogodnost je nagrađivanje ugovoreno kao izdvajanje za mirovinu koje UAIF ugovara odnosno dodjeljuje radniku na diskrecijskoj osnovi. Ovo nagrađivanje UAIF ne isplaćuje radniku na redovnoj osnovi, nego ih utvrđuje i formira za mirovine. Diskrecijske mirovinske pogodnosti dio su radnikovog varijabilnog nagrađivanja.
7. Malus je ugovorna odredba prema kojoj je radnik suglasan s time da mu UAIF nije dužan isplatiti odnosno prenijeti prava nad dijelom odgođenog neisplaćenog varijabilnog nagrađivanja ili nad cijelim odgođenim neisplaćenim varijabilnim nagrađivanjem ako ostvarenje prethodno preuzetih rizika dovede do narušene uspješnosti odnosno lošijega financijskog rezultata UAIF-a, poslovne jedinice, AIF-a kojim upravlja, i radnika kada je to primjenjivo.
8. Povrat nagrađivanja (»clawback«) je ugovorna odredba prema kojoj se radnik obvezuje UAIF-u vratiti određeni iznos varijabilnog nagrađivanja, bilo isplaćeni iznos bilo prava iz instrumenata, ako ostvarenje prethodno preuzetih rizika dovede do narušavanja uspješnosti odnosno lošijega financijskog rezultata. Ova se odredba može ugovoriti na odgođeno i neodgođeno varijabilno nagrađivanje.
9. Razdoblje zadržavanja je razdoblje tijekom kojega radnik zadržava varijabilno nagrađivanje isplaćeno u obliku instrumenata, odnosno instrumente ne smije prodati. Razdoblje zadržavanja počinje prijenosom prava iz instrumenata. Ako su predmet odgode nagrađivanja instrumenti, razdoblje zadržavanja počinje prijenosom prava iz tih instrumenata za svaki odgođeni dio nagrađivanja.
10. Razdoblje obračuna je razdoblje tijekom kojeg se procjenjuje i mjeri radna uspješnost radnika, kako bi mu se mogla odrediti visina nagrađivanja.
11. Razdoblje odgode jest razdoblje tijekom kojega se varijabilno nagrađivanje zadržava i nakon završetka razdoblja obračuna i tijekom kojeg se isplaćuje odgođeno nagrađivanje. Razdoblje odgode počinje isplatom dijela varijabilnog nagrađivanja koji se ne odgađa ili prijenosom prava iz instrumenata koji nisu predmet odgode. Ako se odgađa cjelokupna isplata varijabilnog nagrađivanja, razdoblje odgode počinje danom utvrđivanja varijabilnog nagrađivanja. Razdoblje odgode završava isplatom posljednjeg dijela odgođenog varijabilnog nagrađivanja ili posljednjim prijenosom prava iz instrumenata koji su predmet odgode.
12. Trenutak stjecanja nagrađivanja (eng. vesting point) je trenutak kad radnik primi uplatu i postane zakonski imatelj nagrađivanja. Jednom kad je nagrađivanje stečeno, ne može se više obaviti nikakvo naknadno (ex-post) prilagođavanje, osim temeljem klauzule o povratu nagrađivanja (»clawback«).
II. MJERE ZA NEPREKIDNO POSLOVANJE
Članak 3.
(3) Poslovni procesi nužni za neprekidno i primjereno pružanje usluga i obavljanje djelatnosti su poslovni procesi UAIF-a kod kojih bi greške ili propusti pri izvršavanju znatno naštetili:
1. neprekidnom ispunjavanju uvjeta i obveza UAIF-a koji su propisani Zakonom ili propisima donesenim na temelju Zakona,
2. financijskoj stabilnosti UAIF-a ili
3. kontinuitetu u pružanju usluga i obavljanju djelatnosti.
(4) UAIF je dužan propisati i primjenjivati mjere i postupke kojima će se osigurati pravodobno i pravilno evidentiranje transakcija izvršenih za račun AIF-a i zahtjeva za otkup ili izdavanje udjela AIF-a u informacijskom sustavu UAIF-a.
(5) Poslovi koji se u smislu stavka 1. ovog članka ne smatraju poslovnim procesima nužnim za neprekidno i uredno obavljanje djelatnosti mogu biti:
1. pružanje savjetodavnih usluga UAIF-u, pružanje ostalih usluga koje ne čine dio poslovanja UAIF-a, uključujući pravno savjetovanje, osposobljavanje radnika, osiguranje prostorija i radnika UAIF-a,
2. standardizirane usluge, uključujući usluge informiranja o tržištu i pružanje informacija o cijenama.
III. PRIMJERENO UPRAVLJANJE INFORMACIJSKIM SUSTAVOM
Članak 4.
(1) UAIF je dužan propisati, primjenjivati i redovito ažurirati politiku sigurnosti informacijskog sustava UAIF-a. Politika sigurnosti mora sadržavati načela, mjere i postupke kojima će se osigurati povjerljivost, cjelovitost i dostupnost podataka koji se obrađuju u informacijskom sustavu UAIF-a.
(2) UAIF je dužan propisati, primjenjivati i redovito ažurirati interne akte koji uređuju primjereno korištenje informacijskog sustava društva.
(3) UAIF je dužan propisati, primjenjivati i redovito održavati plan oporavka od štetnih događaja. Plan oporavka od štetnih događaja mora sadržavati mjere i postupke za oporavak prekinutih poslovnih sustava u razumnom roku.
IV. POLITIKE NAGRAĐIVANJA
Članak 5.
(1) Prilikom propisivanja i implementiranja politika nagrađivanja, uključujući plaće i diskrecijske mirovinske pogodnosti za identificirane radnike, UAIF se na način i u mjeri koja je primjerena s obzirom na veličinu, organizacijsku strukturu te prirodu, opseg i složenost poslovanja dužan pridržavati sljedećih načela:
1. varijabilno nagrađivanje radnika koji obavljaju poslove kontrolnih funkcija ovise o postignutim ciljevima povezanima s njihovim funkcijama, neovisno o uspješnosti poslovnih područja koja kontroliraju;
2. isplata nagrađivanja osobama odgovornim za funkciju upravljanja rizicima i funkciju usklađenosti s relevantnim propisima direktno je pod nadzorom odbora za nagrađivanje iz članka 6. ovoga pravilnika, kada je to primjenjivo;
3. ocjena uspješnosti odnosi se na višegodišnje razdoblje, prikladno životnom ciklusu AIF-ova kojima upravlja, kako bi se osiguralo da se proces ocjenjivanja temelji na dugoročnoj uspješnosti i da su stvarna plaćanja dijela nagrađivanja koji se temelji na uspješnosti raspoređena tijekom razdoblja koje uzima u obzir politiku otkupa AIF-ova kojima upravlja i rizike povezane s ulaganjima tih AIF-ova;
4. zajamčeno varijabilno nagrađivanje ugovara se i isplaćuje iznimno i dozvoljeno je samo pri zapošljavanju novih radnika i ograničeno je samo na prvu godinu rada tih radnika;
5. fiksni i varijabilni dio ukupnog nagrađivanja primjereno je uravnotežen i fiksni dio čini dovoljno veliki udio u ukupnom nagrađivanju, tako da omogućuje provođenje u potpunosti fleksibilne politike varijabilnog dijela nagrađivanja, uključujući i mogućnost neisplaćivanja varijabilnog dijela nagrađivanja;
6. isplate povezane s ranijim raskidom ugovora moraju odražavati uspješnost ostvarenu tijekom vremena i biti određene na način da se ne nagrađuje neuspjeh;
7. mjerenje uspješnosti, kao osnova za izračun varijabilnog dijela nagrađivanja, mora biti prilagođeno svim vrstama rizika kojima je UAIF izložen ili kojima bi mogao biti izložen;
8. kada je to moguće s obzirom na pravni oblik AIF-a i njegova pravila ili osnivački akt, značajan dio, a u svakom slučaju minimalno 50% varijabilnog dijela nagrađivanja mora se sastojati od instrumenata, osim ako upravljanje AIF-om čini manje od 50% ukupne imovine kojom UAIF upravlja.
Instrumenti iz ove točke predmet su politike zadržavanja kreirane radi usklađivanja poticaja s interesima UAIF-a, AIF-ova kojima upravlja i ulagatelja u AIF-ove. Ova točka primjenjuje se i na dio varijabilnog nagrađivanja koji se odgađa u skladu s točkom 9. ovog stavka i na dio koji se ne odgađa;
9. značajan dio, a u svakom slučaju minimalno 40% varijabilnog dijela nagrađivanja, odgađa se tijekom vremena koje je prikladno s obzirom na životni ciklus i politiku otkupa AIF-a, i u skladu je s prirodom rizika kojima je AIF izložen; u slučaju kada je varijabilni dio nagrađivanja izrazito visok, odgađa se minimalno 60% iznosa. Razdoblje odgode traje minimalno 3 do 5 godina, osim ako je životni ciklus AIF-a kraći. UAIF odgođeno nagrađivanje ne smije isplaćivati, odnosno prava iz instrumenata ne smije prenositi brže nego što proizlazi iz načela pravilnog vremenskog razgraničenja. Načelo pravilnog vremenskog razgraničenja pri isplati odgođenog nagrađivanja nalaže da kod nagrađivanja koje se odgađa tijekom »n« godina, počevši od kraja razdoblja obračuna, isplate nagrađivanja na kraju svake godine od kraja razdoblja obračuna čine odgođeni iznos nagrađivanja pomnožen s 1/n. UAIF odgođene dijelove nagrađivanja ne smije isplaćivati češće od jedanput godišnje. UAIF prvi odgođeni dio nagrađivanja smije isplatiti najranije godinu dana nakon isteka razdoblja obračuna.
10. UAIF ne smije isplatiti varijabilni dio nagrađivanja ili prenijeti prava iz instrumenata, uključujući i odgođeni dio nagrađivanja, ako takvo nagrađivanje nije održivo i opravdano financijskim položajem UAIF-a i poslovnom uspješnošću poslovne jedinice, AIF-a i radnika na kojeg se odnosi. UAIF je općenito dužan ukupno varijabilno nagrađivanje značajno umanjiti ako dođe do značajnog narušavanja uspješnosti ili ostvarivanja negativnog financijskog rezultata UAIF-a ili AIF-a, uzimajući u obzir sljedeće oblike smanjenja nagrađivanja: smanjenje nagrađivanja tekuće poslovne godine, smanjenje isplata nagrađivanja koje je prethodno zarađeno, ali koje je odgođeno i još uvijek nije isplaćeno (aktiviranjem odredbi o malusu) i naknadno smanjenje isplata nagrađivanja koje je prethodno zarađeno i koje je već isplaćeno (aktiviranjem odredbi o povratu naknade);
11. isplata diskrecijskih mirovinskih pogodnosti usklađena je s poslovnom strategijom, ciljevima, vrijednostima i dugoročnim interesima UAIF-a i AIF-ova kojima upravlja.
U slučaju prekida ugovornog odnosa kada radnik ne odlazi u mirovinu, UAIF je dužan iznos diskrecijskih mirovinskih pogodnosti pretvoriti u instrumente. Prava iz tih instrumenata UAIF ne smije prenijeti radniku prije isteka razdoblja od 5 godina računajući od dana kada je radnik napustio UAIF.
U slučaju prekida ugovorenog odnosa kada radnik odlazi u mirovinu, iznos diskrecijskih mirovinskih pogodnosti isplaćuje se radniku u obliku instrumenata, uz uvjet petogodišnjeg razdoblja zadržavanja nagrađivanja;
12. od radnika se zahtijeva da ne upotrebljavaju osobne strategije zaštite od rizika te da ne ugovaraju osiguranja od gubitka nagrađivanja ili osiguranja od nepovoljnog ishoda preuzetih rizika, koji narušavaju usklađenost njihovog nagrađivanja s rizicima;
13. varijabilni dio nagrađivanja ne isplaćuje se preko subjekata ili pomoću metoda koje olakšavaju ili omogućuju izbjegavanje zahtjeva vezanih za nagrađivanje iz Zakona i ovoga pravilnika.
(2) Načela iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se na sve vrste nagrađivanja koje identificiranim radnicima isplaćuje UAIF, na sve iznose koje im izravno plaća AIF uključujući i udio u dobiti (eng. »carried interest«) i na sve prijenose udjela ili dionica AIF-a.
(3) Nadzorni odbor UAIF-a dužan je donijeti odluke:
1. o ukupnom iznosu varijabilnog nagrađivanja koji će UAIF utvrditi za radnike UAIF-a u poslovnoj godini za određeno razdoblje obračuna,
2. na pojedinačnoj osnovi o nagrađivanju članova uprave i osoba odgovornih za rad kontrolnih funkcija i
3. o smanjenju ili ukidanju varijabilnog nagrađivanja radnika, uključujući aktiviranje odredbi o malusu ili povratu nagrađivanja, ako dođe do značajnog narušavanja uspješnosti ili ostvarivanja gubitka UAIF-a, poslovne jedinice ili AIF-a, u skladu sa stavkom 1. točkom 10. ovoga članka.
(4) Odluke nadzornog odbora iz stavka 3. ovoga članka provodi uprava UAIF-a u skladu s politikom nagrađivanja.
Članak 6.
Odbor za nagrađivanje
(1) UAIF-ovi koji su značajni po svojoj veličini ili veličini AIF-ova kojima upravljaju, organizacijskoj strukturi te prirodi, opsegu i složenosti poslovanja dužni su osnovati odbor za nagrađivanje.
(2) Odbor za nagrađivanje mora se uspostaviti na način koji mu, u okviru njegovih nadležnosti, omogućuje donošenje stručne i neovisne prosudbe o politikama i praksama vezanim uz nagrađivanje te o utjecaju nagrađivanja na upravljanje rizicima.
(3) Odbor za nagrađivanje dužan je pripremati odluke nadzornog odbora UAIF-a vezane uz nagrađivanje radnika, uključujući odluke koje imaju utjecaj na izloženost UAIF-a ili AIF-a rizicima te na upravljanje rizicima.
(4) Odbor za nagrađivanje odgovoran je za sljedeće poslove:
1. pružanje podrške upravi UAIF-a pri donošenju i redovitom preispitivanju općih načela politike nagrađivanja iz članka 57. stavka 4. Zakona,
2. pružanje podrške i savjetovanje uprave UAIF-a pri izradi politike nagrađivanja iz članka 57. stavka 1. Zakona,
3. pripremanje odluka nadzornog odbora UAIF-a iz članka 4. stavka 3. ovoga pravilnika,
4. pripremanje odluka iz stavka 3. ovoga članka,
5. davanje prijedloga nadzornom odboru UAIF-a vezanih uz traženje konzultantskih usluga na području politike nagrađivanja i provođenja te politike,
6. pružanje podrške nadzornom odboru UAIF-a pri reviziji primjene politike nagrađivanja iz članka 57. stavka 5. Zakona i
7. najmanje jednom godišnje formalno provođenje nekoliko različitih scenarija za potrebe testiranja utjecaja budućih vanjskih i unutarnjih događaja na politiku nagrađivanja i provođenje te politike, kao i provođenje retroaktivnog testiranja.
(5) Pri obavljanju poslova iz stavka 4. ovoga članka odbor za nagrađivanje dužan je uzeti u obzir dugoročne interese UAIF-a, AIF-ova i ulagatelja u AIF-ove kojima UAIF upravlja.
(6) Članovi odbora za nagrađivanje imenuju se iz redova članova nadzornog odbora UAIF-a. Odbor za nagrađivanje mora imati najmanje dva člana, od kojih je jedan predsjednik.
(7) Kada UAIF osnovan kao dioničko društvo ima upravni odbor, odredbe ovoga pravilnika o nadzornom odboru na odgovarajući se način primjenjuju na neizvršne direktore upravnog odbora.
(8) Kada UAIF osnovan kao društvo s ograničenom odgovornošću nema nadzorni odbor, odredbe ovoga pravilnika o nadzornom odboru na odgovarajući se način primjenjuju na skupštinu.
V. POSTUPCI VREDNOVANJA NEUVRŠTENIH (OTC) IZVEDENICA
Članak 7.
Postupci procjene vrijednosti neuvrštenih (OTC) izvedenica
(1) UAIF je dužan osigurati i odgovarajućom dokumentacijom moći potvrditi da se u izračunu izloženosti AIF-a prema neuvrštenim (OTC) izvedenicama koriste fer vrijednosti koje se ne temelje isključivo na tržišnim cijenama koje kotira druga ugovorna strana u transakcijama na neformalnom tržištu i koje ispunjavaju sljedeće uvjete:
1. osnova za fer vrijednost je relevantna tržišna vrijednost preuzeta od odgovarajućeg izvora, ili, ako takva vrijednost nije dostupna, vrijednost izračunata odgovarajućom metodom procjene vrijednosti,
2. potvrda vrednovanja provedena je od:
a. treće strane neovisne od druge ugovorne strane neuvrštene (OTC) izvedenice, redovito i na takav način da AIF istu može provjeriti, ili
b. primjerene organizacijske jedinice unutar UAIF-a neovisne od djelatnosti upravljanja imovinom AIF-a.
(2) UAIF je dužan, u smislu stavka 1. ovoga članka te uzimajući u obzir vrstu i složenost neuvrštenih (OTC) izvedenica uspostaviti, provoditi, redovito ažurirati i primjereno dokumentirati mjere i postupke koji osiguravaju primjereno, transparentno i fer vrednovanje izloženosti AIF-a prema neuvrštenim (OTC) izvedenicama.
(3) UAIF je dužan osigurati da fer vrijednost neuvrštenih (OTC) izvedenica bude primjereno, precizno i neovisno procijenjena.
(4) U slučaju kad mjere i postupci vrednovanja neuvrštenih (OTC) izvedenica uključuju aktivnosti trećih osoba, UAIF je dužan:
1. osigurati učinkovit nadzor nad aktivnostima koje obavljaju treće osobe na temelju ugovora s UAIF-om, posebice u pogledu upravljanja rizicima povezanim s tim aktivnostima,
2. prilikom zaključivanja, provođenja ili raskida ugovora o upravljanju rizicima s trećim osobama postupati s pažnjom dobrog stručnjaka,
3. prije zaključivanja ugovora iz točke 2. ovoga stavka poduzeti sve potrebne aktivnosti kako bi utvrdilo da je treća osoba stručna i sposobna za pouzdano, profesionalno i učinkovito obavljanje poslova upravljanja rizicima. UAIF je dužan uspostaviti metode i postupke za kontinuranu procjenu primjerenosti i pouzdanosti načina na koje treća osoba obavlja delegirane poslove upravljanja rizicima.
(5) Dužnosti i odgovornosti funkcije upravljanja rizicima moraju biti posebno definirane u smislu odredbi stavka 1. i 2. ovoga članka.
Članak 8.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-02/13-04/74
Urbroj: 326-440-13-1
Zagreb, 24. prosinca 2013.
Predsjednik Upravnog vijeća
Petar-Pierre Matek, v. r.
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2013_12_160_3367.html