Baza je ažurirana 15.04.2025.
zaključno sa NN 66/25
EU 2024/2679
HRVATSKI SABOR
Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O SIGURNOSNOJ ZAŠTITI POMORSKIH BRODOVA I LUKA
Proglašavam Zakon o sigurnosnoj zaštiti pomorskih brodova i luka, koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 2. listopada 2009. godine.
Klasa: 011-01/09-01/167
Urbroj: 71-05-03/1-09-2
Zagreb, 7. listopada 2009.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
Dio 1.
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje sigurnosna zaštita trgovačkih brodova namijenjenih pomorskoj plovidbi i lučkih područja namijenjenih njihovom pristajanju ili sidrenju, obveze tijela državne uprave, kompanija, lučkih uprava, koncesionara, priznatih organizacija za sigurnosnu zaštitu, te drugih fizičkih i pravnih osoba odgovornih za sigurnosnu zaštitu, mjere za osiguranje sigurnosne zaštite brodova i luka, postupak u slučaju sigurnosne prijetnje, nadzor nad primjenom mjera sigurnosne zaštite te pomorski prekršaji, a u cilju osiguranja sigurnosne zaštite pomorskih brodova i luka u slučajevima sigurnosne prijetnje ili događaja koji ugrožava sigurnost.
Članak 2.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. SOLAS Konvencija je Međunarodna konvencija o zaštiti ljudskih života na moru, 1974., kako je izmijenjena i dopunjena,
2. Posebne mjere sigurnosne zaštite SOLAS Konvencije su mjere sigurnosne zaštite brodova i luka kako su uređene Poglavljem XI-2 Dodatka SOLAS Konvencije u njegovoj najnovijoj inačici,
3. ISPS Pravilnik je Međunarodni pravilnik o sigurnosnoj zaštiti brodova i lučkih prostora, 2002., kako je izmijenjen i dopunjen,
4. Dio A ISPS Pravilnika je Preamubla i obvezni zahtjevi koji čine dio A ISPS Pravilnika, a u svezi s odredbama Glave XI-2 Dodatka SOLAS Konvencije kako je izmijenjena i dopunjena,
5. Dio B ISPS Pravilnika su smjernice koje čine Dio B ISPS Pravilnika u svezi s odredbama Glave XI-2 Dodatka SOLAS Konvencije kako je izmijenjena i dopunjena i Dijela A ISPS Pravilnika,
6. sigurnosna zaštita je sustav preventivnih mjera namijenjenih zaštiti brodova i luka od prijetnje namjernim nezakonitim činom,
7. nezakonito djelo je namjerno djelovanje koje po svojoj prirodi ili okolnostima može štetiti plovnim objektima u međunarodnoj ili domaćoj plovidbi, putnicima, teretu ili luci,
8. događaj koji ugrožava sigurnost ili sigurnosna prijetnja je svaki događaj, radnja ili okolnost koja ugrožava ili može ugroziti sigurnost broda ili luke odnosno svaku dopuštenu djelatnost na lučkom području,
9. luka označava morsku luku, tj. morski i s morem neposredno povezani kopneni prostor s izgrađenim i neizgrađenim obalama; lukobranima, uređajima, postrojenjima i drugim objektima namijenjenim za pristajanje, sidrenje i zaštitu brodova, jahti i brodica, ukrcaj i iskrcaj putnika i tereta, uskladištenje i drugo rukovanje teretom, proizvodnju, oplemenjivanje i doradu tereta te ostale gospodarske djelatnosti koje su s tim djelatnostima u međusobnoj ekonomskoj, prometnoj ili tehnološkoj svezi,
10. lučko operativno područje je mjesto gdje se odvija sučelje brod/luka, a koje može uključivati bilo koji dio lučkog područja, te sidrište i prilaz luci s morske strane,
11. sučelje brod/luka je odnos koji nastaje kada je brod neposredno pod utjecajem djelovanja ili kretanja ljudi ili stvari ili pružanja usluga brodu u luci,
12. kompanija jest fizička ili pravna osoba koja je preuzela odgovornost za upravljanje brodom od vlasnika broda i koja je preuzimanjem takve odgovornosti preuzela ovlasti i odgovornosti sukladno Međunarodnom pravilniku o upravljanju sigurnošću (ISM Pravilnik)«,
13. međunarodna plovidba je plovidba plovnim objektom u ili iz luke ili sidrišta u Republici Hrvatskoj, odnosno od nepomičnog odobalnog ili plutajućeg objekta u morskom području nad kojim Republika Hrvatska ima suverenitet ili suverena prava u ili iz strane luke ili sidrišta, odnosno morskog područja izvan područja suvereniteta ili suverenih prava Republike Hrvatske,
14. domaća plovidba je plovidba plovnim objektom između luka u Republici Hrvatskoj, uključujući sidrišta, odnosno između luka u Republici Hrvatskoj i nepomičnih odobalnih objekata ili plutajućih objekata koja se nalaze u morskim područjima nad kojima Republika Hrvatska ima suverenitet ili suverena prava,
15. linijski prijevoz je serija plovidbenih putovanja organiziranih radi povezivanja dviju ili više luka na temelju objavljenog reda plovidbe, odnosno serija plovidbenih putovanja koja se odvija sa takvom redovitošću i učestalošću da predstavlja prepoznatljiv red,
16. plan sigurnosne zaštite broda (SSP) je plan mjera na brodu kojima se uređuje zaštita osoba na brodu, tereta, jedinica za prijevoz tereta, brodskih zaliha i broda od događaja koji ugrožavaju sigurnost ili sigurnosnih prijetnji,
17. plan sigurnosne zaštite luke (PFSP) je plan mjera kojima se uređuje zaštita luke, brodova, osoba, tereta, prijevoznih jedinica tereta i brodskih zaliha unutar područja luke od događaja koji ugrožavaju sigurnost ili sigurnosnih prijetnji,
18. uprava nadležna za sigurnosnu zaštitu je uprava Ministarstva nadležna za sigurnost plovidbe, zaštitu mora od onečišćenja s brodova i sigurnosnu zaštitu i koja je nadležna za koordinaciju, primjenu i nadzor primjene mjera sigurnosne zaštite propisanih ovim Zakonom u odnosu na brodove i luke, te komunikaciju i koordinaciju aktivnosti na Europskom komisijom i državama članicama sukladno odredbama ovoga Zakona,
19. služba za sigurnosnu zaštitu luke je organizacijska jedinica lučke uprave ili koncesionara luke posebne namjene nadležna za sigurnosnu zaštitu u luci,
20. časnik odgovoran za sigurnosnu zaštitu broda (SSO) je časnik na brodu kojeg je odredio brodar, kao osobu odgovornu za sigurnosnu zaštitu broda, uključujući primjenu i održavanje plana sigurnosne zaštite broda i za održavanje veza s osobom odgovornom za sigurnosnu zaštitu u kompaniji i osobom odgovornom za sigurnosnu zaštitu luke,
21. osoba odgovorna za sigurnosnu zaštitu u kompaniji (CSO) je osoba koju je odredila kompanija radi osiguranja provedbe procjene sigurnosne zaštite broda, izrade i primjene plana sigurnosne zaštite broda, te za vezu s osobama odgovornim za sigurnosnu zaštitu luke i časnikom odgovornim za sigurnosnu zaštitu broda,
22. osoba odgovorna za sigurnosnu zaštitu luke (PFSO) je osoba određena za izradu, primjenu, izmjene i održavanje plana sigurnosne zaštite luke i za vezu sa časnicima odgovornim za sigurnosnu zaštitu broda i osobama odgovornim za sigurnosnu zaštitu u kompaniji,
23. stupanj sigurnosne zaštite je mjera stupnja opasnosti od mogućnosti događaja koji ugrožava sigurnost,
24. Deklaracija o sigurnosnoj zaštiti (DoS) je pisani sporazum sklopljen između broda i luke ili između dvaju brodova kojim se utvrđuju mjere sigurnosne zaštite koje će svaki od njih primijeniti,
25. priznata organizacija za sigurnosnu zaštitu (RSO) (u daljnjem tekstu: priznata organizacija) je pravna osoba koja ispunjava uvjete utvrđene ovim Zakonom, te je ovlaštena obavljati poslove utvrđene ovim Zakonom,
26. Tehnička pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata (u daljnjem tekstu: Tehnička pravila) su propisi kojima se utvrđuju zahtjevi kojim moraju udovoljavati pomorski objekti i kompanije u svezi sigurnosne zaštite, način obavljanja tehničkog nadzora i izdavanje isprava, zapisa i knjiga pomorskog objekta i kompanije,
27. država članica je država članica Europske unije,
28. ministar je ministar nadležan za poslove pomorstva,
29. Ministarstvo je ministarstvo nadležno za poslove pomorstva.
Članak 3.
Ovaj Zakon se primjenjuje na:
1. putničke brodove, uključujući brze putničke brodove u međunarodnoj plovidbi,
2. teretne brodove, uključujući brze teretne brodove, od 500 BT i veće u međunarodnoj plovidbi,
3. pomorske odobalne pokretne objekte za istraživanje i iskorištavanje morskog dna i podmorja upisane u odgovarajuće upisnike ili očevidnike u Republici, osim kad se nalaze u unutarnjim morskim vodama ili teritorijalnom moru Republike Hrvatske, te pomorske odobalne objekte za istraživanje i iskorištavanje morskog dna i podmorja, neovisno o državnoj pripadnosti, kada se nalaze u epikontinentalnom pojasu, odnosno zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu Republike Hrvatske,
4. putničke brodove u nacionalnoj plovidbi koji obavljaju putovanja udaljavajući se više od 20 Nm od obale kojoj osobe u opasnosti mogu sigurno pristupiti u vrijeme srednje razine morskih mijena,
5. luke ili lučka operativna područja u koje pristaju brodovi i objekti navedeni u točki 1., 2., i 4. ovoga stavka.
Ovaj se Zakon primjenjuje i na pomorske objekte u nacionalnoj plovidbi, te luke, odnosno lučka operativna područja koja sukladno provedenoj procjeni rizika, na prijedlog Ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, naredbom odredi ministar.
Procjenu rizika iz stavka 2. ovoga članka provodi ministarstvo nadležno za unutarnje poslove, po potrebi, a najmanje svakih pet godina.
Iznimno, na temelju procjene rizika, ministar može, uz prethodno mišljenje ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, od primjene svih ili pojedinih odredbi ovoga Zakona privremeno izuzeti luke ili pojedine dijelove luke iz stavka 1. točke 5. ovoga članka.
Uprava nadležna za sigurnosnu zaštitu, utvrđuje i održava listu luka i/ili lučkih operativnih područja s koordinatama područja na koja se primjenjuju odredbe ovoga Zakona.
Sve odredbe ovoga Zakona koje se odnose na brodove primjenjuju se na odgovarajući način i na druge pomorske objekte navedene u stavku 1. točki 3. ovoga članka.
Članak 4.
Brodovi i luke na koje se primjenjuje ovaj Zakon dužni su u cijelosti primjenjivati odredbe Dijela A ISPS Pravilnika, te sljedeće dijelove Dijela B ISPS Pravilnika, kao obvezne:
– 1.12. Izmjene plana sigurnosne zaštite broda
– 1.16. Procjena sigurnosne zaštite luke ili lučkoga operativnog područja
– 4.1. Zaštita tajnosti procjene i plana sigurnosne zaštite
– 4.4. Priznate organizacije za sigurnosnu zaštitu
– 4.5. Najmanji uvjeti koje moraju zadovoljavati priznate organizacije za sigurnosnu zaštitu
– 4.8. Određivanje stupnja sigurnosne zaštite
– 4.14, 4.15, 4.16. Kontaktne točke i informacije o planovima sigurnosne zaštite luka;
– 4.18. Identifikacijske isprave
– 4.24. Primjena, od strane broda, mjera sigurnosne zaštite koje preporučuje država u čijem teritorijalnom moru brod plovi
– 4.28. Stupanj upravljanja
– 4.41. Dostava informacija u slučaju izricanja mjere zabrane uplovljavanja brodu u luku ili izgona iz luke
– 4.45. Brodovi država koje nisu stranke Konvencije
– 6.1. Obveza kompanije da izvijesti zapovjednika o brodaru
– 8.3. – 8.10. Minimalni standardi za procjenu sigurnosne zaštite broda
– 9.2. Minimalni standardi Plana sigurnosne zaštite broda
– 9.4. Nezavisnost priznatih organizacija za sigurnosnu zaštitu
– 13.6. i 17.7. Učestalost vježbi sigurnosne zaštite za posadu broda, te časnika odgovornog za sigurnosnu zaštitu broda i osobu odgovornu za sigurnosnu zaštitu u kompaniji
– 15.3.- 15.4. Minimalni standardi za procjenu sigurnosne zaštite luke
– 16.3. i 16.8. Minimalni standardi Plana sigurnosne zaštite luke
– 18.5. i 18.6. Učestalost vježbi sigurnosne zaštite u lukama i za osobu odgovornu za sigurnosnu zaštitu luke.
Dijelovi Dijela B ISPS Pravilnika koji nisu navedeni u stavku 1. ovoga članka primjenjuju se kao preporuka.
Članak 5.
Za brodove na kratkim međunarodnim putovanjima koji plove na redovnim linijama može se međunarodnim ugovorima utvrditi sustav mjera i postupaka zaštite različit od onog propisanog ovim Zakonom.
Sustav mjera iz stavka 1. ovoga članka mora osigurati približno jednakovrijednu razinu zaštite utvrđenu ovim Zakonom, te ne smije ugroziti razinu zaštite drugih brodova i luka ostvarenu primjenom mjera i postupaka utvrđenih ovim Zakonom.
Sustav mjera i postupaka iz stavka 1. ovoga članka će se razmatrati periodično, u razdobljima ne duljim od pet godina, vodeći računa o stečenim iskustvima u njegovoj primjeni, promjenama okolnosti ili ugrozi sigurnosne zaštite brodova, luka ili plovidbenih pravaca na koje se sustav mjera i postupaka odnosi.
Ministarstvo će o sadržaju ugovora iz stavka 1. ovoga članka izvijestiti Europsku komisiju.
Članak 6.
Na temelju procjene rizika, Ministarstvo može utvrditi poseban sustav sigurnosne zaštite za pomorske objekte u nacionalnoj plovidbi iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona i luke u koje pristaju ili se sidre takvi pomorski objekti, pod uvjetom da takav sustav bude ne manje učinkovit od sustava propisanog ovim Zakonom i Poglavljem XI-2 SOLAS Konvencije i obveznik odredaba ISPS Pravilnika.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.