Baza je ažurirana 15.04.2025.
zaključno sa NN 66/25
EU 2024/2679
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
787
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda Snježane Horvat – Paliska, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Senke Orlić-Zaninović, Blanše Turić i Jelene Rajić članica vijeća uz sudjelovanje više sudske savjetnice – specijalistice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutog po zahtjevu SVPETRVS HOTELI d.d., Put Vele Luke 4, Supetar, OIB: 17106860816 kojeg zastupa opunomoćenik Domagoj Olujić, odvjetnik u Splitu, Narodni trg 2, [OIB], na sjednici vijeća održanoj 17. prosinca 2024.
presudio je
1. Ukida se Odluka o nerazvrstanim cestama na području Grada Supetra klasa: 340-01/21-01/07 urbroj: 2181-11-01/1-22-43 od 9. svibnja 2022. i to Baza nerazvrstanih cesta u dijelu ceste oznake NCSU-67 pod nazivom Put Vele Luke (redni broj 141. u dijelu koji se odnosi na čest.zem. 847) (»Službeni glasnik Grada Supetra« 11/22).
2. Zahtjev se u preostalom dijelu odbija.
Obrazloženje
1. Podnositelj zahtjeva je podnio zahtjev za ocjenu zakonitosti Odluke o nerazvrstanim cestama na području Grada Supetra klasa: 340-01/21-01/07 urbroj: 2181-11-01/1-22-43 od 9. svibnja 2022. godine (»Službeni glasnik Grada Supetra« 11/22) – dalje osporavana Odluka.
2. Podnositelj u zahtjevu ističe da su u Bazi nerazvrstanih cesta na području Grada Supetra uvrštene i evidentirane ceste koje se nalaze unutar ugostiteljsko-turističkog kompleksa Svpetrvs hoteli d.d. kao nerazvrstane ceste oznake NCSU-67, NCSU-68, NCSU-74, NCSU-75, NCSU-76 i NCSU-77, odnosno nekretnine/dijelovi nekretnine kojih je podnositelj zemljišnoknjižni vlasnik odnosno posjednik označene kao: zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], sve upisane u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak], K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], obje upisane u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak], K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U.[zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] i [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] i zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], sve upisane u Z.U. zemljišnoknjižni uložak K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] i zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] obje upisane u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina] i zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] i zk.č.br. [katastarska čestica zemlje], sve upisane u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] i zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] obje upisane u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina], zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina] i zk.č.br. [katastarska čestica zemlje] upisana u Z.U. [zemljišnoknjižni uložak] K.O. [katastarska općina].
3. Pojašnjava da je pravna osoba SVPETRVS HOTELI osnovana 1948. godine od kada postoji kao ugostiteljsko-turistički kompleks te da se sporne ceste ne koriste za promet vozilima na način da ih svatko slobodno koristi već su sporne ceste interne prometnice kojima se ostvaruje prometna cirkulacija unutar površine SVPETRVS HOTELA – WATERMAN SVPETRVS RESORT koja je isključivo ugostiteljsko-turističke namjene te kao takav predstavlja jedinstvenu gospodarsku cjelinu. Navodi da je WATERMAN SVPETRVS RESORT – Put Vela Luke 4, Supetar, turističko naselje u Supetru, otok Brač, izgrađeno dijelom na vlastitom zemljištu površine 129.768 m² i dijelom na zemljištu u koncesiji površine 13.046 m², te obuhvaća među ostalim i zemljišne čestice koje su osporenom odlukom proglašene nerazvrstanim cestama. Prilaže nalaz i mišljenje ovlaštenog sudskog vještaka ing. Davorina Štengla, posjedovni list br. 369 k.o. [katastarska općina] Područnog ureda za katastar Split, Ispostava za katastar nekretnina Supetar te ističe da je na njegov zahtjev Upravni odjel za graditeljstvo i prostorno uređenje Splitsko-dalmatinska županije, Ispostava Supetar, izdalo pravomoćno Rješenje o utvrđivanju građevne čestice klasa: UP/I-350-05/17-05/000014 od 12. travnja 2017., kojim se utvrđuje da su neke od gore navedenih čestica, obuhvaćenih Odlukom o nerazvrstanim cestama, nužne za redovitu upotrebu nekretnina. Smatra da izgrađena čestica ne može predstavljati nerazvrstanu cestu, put ili drugu kulturu koja bi bila namijenjena za opću upotrebu niti je ista bila predmet postupka izvlaštenja već je predmetna nekretnina dio turističkog kompleksa namijenjena za privatnu upotrebu u sklopu korištenja turističkog naselja. Nadalje, ističe da unutar turističkog kompleksa postoje prometnice koje su isključivo za internu upotrebu i za potrebe turističkog kompleksa koji predstavlja jedinstvenu gospodarsku i uporabnu cjelinu te da se izmjenom PPU 2017. godine prometne površine unutar turističkog naselja »SVPETRVS« utvrđuju s javnim režimom korištenja.
4. Poziva se na članak 2. osporavane Odluke, članke 98. i 131. Zakona o cestama (»Narodne novine« 84/11, 18/13, 22/13, 54/13, 148/13, 92/14, 110/19 i 144/21; dalje u tekstu: ZoC) te rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-6326/2011 i dr. od 7. veljače 2017. (točku 27.). Ističe da bi se određena čestica smatrala nerazvrstanom cestom potrebno je da se radi o cesti koja se koristi za promet vozilima i koju svatko može slobodno koristiti. U odnosu na z.k.č. [katastarska čestica zemlje] k.o. [katastarska općina] (NCSU-67) poziva se na presudu Županijskog suda u Varaždinu posl. br. Gž-915/18-3 od 3. listopada 2018. godine u postupku radi prestanka uznemiravanja te navodi da je taj sud utvrdio da je ova čestica namijenjena isključivo za upotrebu podnositelja zahtjeva.
5. Navodi da su u tijeku postupci pred nadležnim sudovima te da je rješenjem Općinskog suda u Splitu Stalna služba u Supetru broj Ovr-2009/17 dana 20. srpnja 2017. određena privremena mjera kojom je zabranjeno provođenje Geodetskog elaborata izvedenog stanja nerazvrstane ceste oznake Rn 25/2015 od 27. ožujka 2015. godine, i koji elaborat je dostavljen na provođenje radi upisa nerazvrstane ceste u vlasništvo Grada Supetra, Općinskom sudu u Splitu, Zemljišnoknjižnom odjelu u Supetru i vodio se pod poslovnim brojem Z-14780/2017. Nadalje, navodi da je, radi opravdanja navedene privremene mjere, pred Općinskim sudom u Splitu, Stalna služba u Supetru podnesena tužba radi utvrđenja prava vlasništva koja se vodi pod poslovnim brojem: P-2760/2017.
6. Naposljetku, osporava da je zakonska odredba na temelju koje je donesena Odluka o nerazvrstanim cestama valjana pravna osnova za njezino donošenje te se poziva na pravni stav izražen u presudama ovoga Suda u predmetima poslovni broj: Usoz-156/15, poslovni broj: Usoz-5/17 te poslovni broj Usoz-30/18-6 od 30. listopada 2018. Posebno ističe kako je prethodno donesena Odluka o nerazvrstanim cestama Grada Supetra ukinuta presudom Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, poslovni broj: Usoz-126/20. od 20. prosinca 2021. te se poziva i na sve priloge dane uz zahtjev za ocjenu zakonitosti u tom predmetu, s obzirom na to da je nova, ovdje osporena Odluka donesena u gotovo neizmijenjenom obliku. Predlaže donošenje presude kojom se ukida Odluka o nerazvrstanim cestama na području Grada Supetra klasa: 340-01/21-01/07 urbroj: 2181-11-01/1-22-43 od 9. svibnja 2022. godine (»Službeni glasnik Grada Supetra« 11/22), te da se do donošenja presude donese rješenje o obustavi izvršenja osporene Odluke.
7. U očitovanju o zahtjevu za ocjenu zakonitosti donositelj osporenog općeg akta u bitnom ističe da u konkretnom postupku nije došlo do oduzimanja prava vlasništva već da je Grad Supetar vlasništvo stekao ex lege, točnije temeljem odredbe članka 131. ZoC-a. Osporava da se sporne ceste ne koriste za promet vozilima na način da bi ih svatko slobodno koristio te ističe da, iako je hotelski kompleks izgrađen 1948. godine, sporne ceste postojale su i prije njegove gradnje. Tvrdi da se radi o javno prometnoj površini koju koriste svi stanovnici Supetra, kako za promet vozilima tako i za prolaz do mora te da je to općepoznato u Gradu Supetru. Navodi i da je predmetna cesta ranije klasificirana kao javna cesta – prvo kao županijska, zatim kao lokalna.
8. U odnosu na pozivanje podnositelja zahtjeva na postupke pred redovnim sudovima ističe da je u odluci Županijskog suda u Varaždinu poslovni broj Gž-915/18 od 3. listopada 2018. Sud odlučivao o smetanju posjeda, a ne o utvrđivanju vlasničkih prava. Ističe da se u nalazu sudskog vještaka sačinjenog za potrebe postupka pred Općinskim sudom u Splitu pod brojem Ovr-2009/17 utvrđuje da predmetna nekretnina – cesta jednim dijelom predstavlja glavnu mjesnu cestu, a dijelom predstavlja sabirnu cestu…predmetna prometnica unutar ugostiteljsko turističke zone, međusobno povezuje objekte ugostiteljsko turističke namjene, bez alternativnih putova…i jedina je pristupna prometnica mjesnom groblju kao i građevinskoj zoni mješovite namjene (pretežno stambenoj) koja se nalazi u blizini mjesnog groblja kao i do ugostiteljskog objekta u privatnom vlasništvu (nije u vlasništvu Svpetrvs hotela), bez alternativnih putova.
9. Nadalje, poziva se na odredbu članka 98. ZoC-a, vezano za ishođenje rješenja o utvrđivanju građevne čestice od 12. srpnja 2017. na koje se poziva podnositelj zahtjeva, ističe da činjenica da je doneseno to rješenje ne može pobiti činjenicu da je ranije izrađen i potvrđen geodetski elaborat formiranja čestica nerazvrstanih cesta, jer se u potonjem slučaju primjenjuje ZoC, kao lex specialis, a kako proizlazi i iz odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj U-I/6326/2011 od 7. veljače 2017., koja se, između ostalog, referira i na primjenu članka 131. do 133. ZoC-a te utvrđivanje statusa nerazvrstanih cesta i načina njihova upisa u zemljišne knjige te posebno ističe da se, pri tome, ne primjenjuju odredbe zakona kojima se uređuju prostorno uređenje i gradnja.
10. Osporava i da predmetna osporavana Odluka nije donesena na temelju valjane pravne osnove, neovisno o tome što se u preambuli ne spominje izrijekom odredba članka 107. stavka 3. ZoC-a, već cjelovite odredbe članaka 107. i 109. ZoC., kao i odredba članka 26. Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine« 68/18, 110/18, 32/20 dalje ZKG). Predlaže odbijanje zahtjeva.
11. Zahtjev je djelomično osnovan.
12. Temeljem odredbe članka 169. stavka 1. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 36/24.; u daljnjem tekstu: ZUS/24.) ovaj spor dovršit će se po odredbama toga Zakona.
13. Osporavanu Odluku donijelo je Gradsko vijeće Grada Supetra 9. svibnja 2022. na temelju članka 107. i 109. ZoC-a, članka 26. ZKG-a i članka 32. Statuta Grada Supetra (»Službeni glasnik Grada Supetra« 9/09, 4/13, 3/14, 19/15 i 4/21).
14. Odlukom se uređuje upravljanje, građenje, održavanje, financiranje, uvjeti, i način korištenja i zaštita nerazvrstanih cesta na području Grada Supetra te se u članku 2. Odluke definira da je nerazvrstana cesta ona cesta koja se koristi za promet vozilima i koju svatko može slobodno koristiti na način i pod uvjetima određenim Zakonom o cestama i drugim propisima, a koje nisu razvrstane kao javne ceste u smislu zakona i drugih propisa.
15. Osporavana Odluka donesena je, osim pozivom na članak 109. ZoC-a, i na temelju članka 107. ZoC-a koji u stavku 3. propisuje da jedinica lokalne samouprave vodi jedinstvenu bazu podataka o nerazvrstanim cestama na svom području. Navedena odredba, uz odredbu Statuta koja uređuje ovlast Gradskog vijeća za donošenje odluke, valjana je osnova za donošenje osporavane Odluke.
16. U Bazi nerazvrstanih cesta na području Grada Supetra (kao sastavnog dijela osporavane Odluke) navedene su kao nerazvrstane ceste NCSU-67 (redni broj 141. do 146. koja se proteže po česticama 2090/1, 2090/8, 2090/9, 865/2, 2092/10, 847, 848, 849, 911/2, 838/10, 839/2, 840/2, 838/2, 926/1, 818/2, 855/2, 818/7 pod nazivom Put Vele Luke), NCSU-68 (redni broj 147 koja se proteže po česticama 2092/10, 911/2 i 914 pod nazivom Odvojak Put Vele Luke), NCSU-74 (redni broj 156 koja se proteže po novoformiranoj čestici 2092/6 pod imenom Šetalište Miljenka Smoje), NCSU-75 (redni broj 157 i 158 koje se protežu na česticama 895/1 i 895/5 pod nazivom Odvojak Miljenka Smoje I), NCSU-76 (pod rednim brojem 159 koja se proteže na česticama 887/1 i 893 pod nazivom Odvojak Miljenka Smoje II) i NCSU-77 (pod rednim brojem 160 i 161 koje se protežu na česticama 1983/1, 2092/8, 2093/1, 2093/3, 861/1, 861/2, 864/3, 864/4, 867/3, 868/1, 870/1, 870/2, 871, 872, 882, 884 i 2098/8, 858/1, 872, 873 pod nazivom Šetalište Put Banja).
17. Iz navoda stranaka te dokumentacije koja prileži spisu (kao i spisu predmeta poslovni broj Usoz-126/20) proizlazi da se predmetne ceste nalaze unutar i prolaze kroz hotelsko naselje te služe (i) za potrebe turističkog kompleksa u vlasništvu podnositelja zahtjeva. Nije sporno da je Geodetski elaborat oznake Rn 25/2015 klasa: 932-06/17-02/7 urbroj: 541-26-01/1-17-5 od 27. ožujka 2015., potvrđen od strane Državne geodetske uprave, Područnog ureda za katastar Split, Ispostave za katastar nekretnina Supetar dana 13. travnja 2017., a Prijavni list dostavljen nadležnom zemljišnoknjižnom odjelu radi provedbe u zemljišnim knjigama.
18. Članak 98. stavak 1. ZoC-a definira nerazvrstane ceste kao ceste koje se koriste za promet vozilima i koje svatko može slobodno koristiti na način i pod uvjetima određenim tim Zakonom i drugim propisima, a koje nisu razvrstane kao javne ceste u smislu ZoC-a, i to posebice:
– ceste koje su na području gradova s više od 35.000 stanovnika te gradova koji su sjedišta županija bile razvrstane u javne ceste Odlukom o razvrstavanju javnih cesta u državne ceste, županijske ceste i lokalne ceste (»Narodne novine«, 54/08., 122/08., 13/09., 104/09. i 17/10.),
– ceste koje povezuju naselja,
– ceste koje povezuju područja unutar gradova i naselja,
– terminali i okretišta vozila javnog prijevoza,
– pristupne ceste do stambenih, poslovnih, gospodarskih i drugih građevina,
– druge ceste na području naselja i gradova.
19. Za ocjenu zakonitosti osporavane Odluke mjerodavan je članak 131. stavak 1. ZoC-a kojim je propisano da ceste koje se na dan stupanja na snagu toga Zakona (28. srpnja 2011.) koriste za promet vozila po bilo kojoj osnovi i koje su pristupačne većem broju korisnika, a koje nisu razvrstane kao javne ceste u smislu toga Zakona, postaju nerazvrstane ceste.
20. Stoga je u ovom upravnom sporu valjalo utvrditi jesu li predmetne nekretnine na dan stupanja na snagu ZoC-a ispunjavale uvjete iz članka 131. stavka 1. ZoC-a da bi se mogle smatrati nerazvrstanom cestom.
21. Ovaj Sud smatra da podaci iz spisa predmeta odnosno dokumentacija na koju upire donositelj osporene Odluke upućuju na zaključak da je u odnosu na NCSU-68, NCSU-74, NCSU-75, NCSU-76 i NCSU-77 riječ o cestama koje udovoljavaju uvjetima iz ZoC-a da bi se mogle smatrati nerazvrstanom cestom, s obzirom na to da podnositelj zahtjeva u ovom sporu nije dokazao suprotno.
22. Naime, sudski sporovi koji se vode između podnositelja zahtjeva i Grada Supetra ne dokazuju suprotno. Naime, pravomoćnim rješenjem Općinskog suda u Splitu, Stalna Služba u Supetru poslovni broj Ovr-2009/17 od 20. srpnja 2017. određena je privremena mjera zabrane provođenja Geodetskog elaborata izvedenog stanja nerazvrstane ceste oznake Rn 25/2015 od 27. ožujka 2015. godine, koji elaborat je dostavljen na provođenje radi upisa nerazvrstane ceste u vlasništvo Grada Supetra, Općinskom sudu u Splitu, Zemljišnoknjižnom odjelu u Supetru i vodio se pod poslovnim brojem Z-14780/2017., a radi opravdanja koje privremene mjere je podnositelj zahtjeva pred Općinskim sudom u Splitu, Stalna služba u Supetru podnio tužbu pod poslovnim brojem P-2760/2017. U ovom je postupku doneseno nepravomoćno rješenje istog poslovnog broja od 22. svibnja 2024. kojim je tužba, kojom je tužitelj tražio utvrđenje da tužbom obuhvaćene čestice ne predstavljaju nerazvrstane ceste, odbačena, uz obrazloženje da je u odnosu na predmetne čestice tužitelj upisan kao vlasnik.
23. Netom spomenuto ne mijenja niti utječe na odlučnu činjenicu da je zemljišnoknjižni sud od nadležnog javnopravnog tijela zaprimio geodetski elaborat izvedenog stanja ceste, kojeg je potvrdio nadležni ured za katastar, a kojim je provedeno evidentiranje stvarnog stanja nekretnina radi utvrđenja da su predmetne nekretnine u naravi nerazvrstane ceste. Relevantni dokument koji dokazuje stvarno stanje nekretnine je prijavni list nadležnog katastarskog ureda. Ovakav stav proizlazi i iz rješenja Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj: U-I-6326/11 i dr. od 7. veljače 2017.
24. Nadalje, Vrhovni sud Republike Hrvatske u svojoj odluci poslovni broj Rev- 515/2018-2 od 22. svibnja 2022., u sporu povodom tužbe ovdje podnositelja zahtjeva, radi prestanka uznemiravanja na nekretnini označenoj na čest. zem. [katastarska čestica] (sada parcelirana i pripojena novoformiranoj čestici [katastarska čestica] i označena kao NCSU-74 naziva Šetalište Miljenka Smoje) utvrđuje (točka 17. obrazloženja) da je tužitelj (ovdje podnositelj zahtjeva) kao prijašnji vlasnik izgubio svoja prava na predmetnoj nekretnini, a stupanjem na snagu ZoC-a predmetna nekretnina kao sada nerazvrstana cesta vlasništvo je jedinice lokalne samouprave, a to jer se radi o tome da je predmetna nekretnina kao nerazvrstana cesta prethodno bila u vlasništvu Republike Hrvatske kao javna cesta pa je došlo do transfera vlasništva, a na što ne utječu prigovori da je predmetna nekretnina unutar turističkog naselja, poglavito kraj utvrđenja da je to jedini put do groblja u mjestu Supetru. Utoliko nije od odlučne važnosti ni pozivanje podnositelja zahtjeva na rješenje Upravnog odjela za graditeljstvo i prostorno uređenje Splitsko-dalmatinska županije, Ispostava Supetar, o utvrđivanju građevne čestice klasa: UP/I-350-05/17-05/000014 od 12. travnja 2017., kojim se utvrđuje da je, između ostalih i čest. zem. [katastarska čestica], nužna za redovitu upotrebu nekretnina u njegovu vlasništvu.
25. S obzirom na izneseno, valja zaključiti da je faktično stanje na dan stupanja na snagu ZoC-a na dijelu predmetnih nekretnina koje su osporenim općim aktom proglašene nerazvrstanom cestom, utvrđeno na temelju geodetskog elaborata izvedenog stanja ceste, kojeg je potvrdio nadležni ured za katastar, a koja utvrđenja podnositelj zahtjeva u ovom sporu nije uspješno osporio.
26. Međutim, u odnosu na dio NCSU-67 podnositelj zahtjeva osnovano ističe da mu je pravomoćnom presudom Županijskog suda u Varaždinu poslovni broj Gž-915/18-3 od 3. listopada 2018. pružena vlasničkopravna zaštita od uznemiravanja te je presuđeno da time što je tuženik (Grad Supetar) pristupio na nekretninu tužitelja čest. zem. [katastarska čestica] k.o. [katastarska općina] te putem svojih djelatnika i djelatnika K.D. Grad d.o.o. ispilio i odnio metalna vrata sa iste uznemirio tužitelja (podnositelja zahtjeva) u njegovim vlasničkim pravima na čest. zem. [katastarska čestica] k.o. [katastarska općina] te mu se zabranjuje daljnje takvo ili slično uznemiravanje prava vlasništva, a uz utvrđenje u obrazloženju presude da iz podataka Državne geodetske uprave, Područnog ureda za katastar Split, Ispostave za katastar nekretnina Supetar od 2. listopada 2017. proizlazi da čest. zem. [katastarska čestica] k.o. [katastarska općina] nije evidentirana kao nerazvrstana cesta niti je zaprimljen odgovarajući geodetski elaborat kojim bi se u katastarskom operatu evidentirala nerazvrstana cesta. Presudom Vrhovnog suda Republike Hrvatske broj Rev 179/2019-2 od 14. rujna 2022. odbijena je revizija protiv spomenute presude Županijskog suda u Varaždinu te je zaključeno da Grad Supetar u tom parničnom postupku nije dokazao da je sporni dio nekretnine tužitelja ([katastarska čestica]) – dio nerazvrstane ceste oznake NCSU-67 niti izvodom iz katastra niti katastarskim planom niti odgovarajućim geodetskim elaboratom. Ovaj Sud, uvidom u zemljišne knjige Općinskog suda u Splitu zemljišno knjižni odjel u Supetru, zk.ul. [zemljišnoknjižni uložak] k.o. [katastarska općina] utvrdio je da je provedeno cijepanje čestice [katastarska čestica] na [katastarska čestica] i [katastarska čestica], upisanih u isti zk.uložak, na temelju prijavnog lista od 16. siječnja 2017. no nisu zabilježeni ni provedeni nikakavi upisi vezani uz čest.zem. [katastarska čestica] »Tenis igrališta« ukupne površine 2753 m² (zgrada, dvor, t. igr. šuma).
27. Slijedom navedenog, Sud zaključuje da je podnositelj zahtjeva u dijelu Baze nerazvrstanih cesta oznake NCSU-67 u odnosu na čest.zem. [katastarska čestica] dokazao da ista ne predstavlja nerazvrstanu cestu pa se u tom dijelu i osporavana Odluka ocjenjuje nezakonitom. Nasuprot tome, u odnosu na osporavanu Odluku u preostalom pobijanom dijelu (Baza nerazvrstanih cesta u dijelu koji se odnosi na nerazvrstane ceste oznake NCSU-68, NCSU-74, NCSU-75, NCSU-76 i NCSU-77) podnositelj zahtjeva u ovom sporu nesuglasnost sa zakonom nije dokazao.
28. Ranije donesena Odluka o nerazvrstanim cestama ukinuta je presudom ovoga Suda poslovni broj Usoz-126/20-13 od 20. prosinca 2021., iz razloga što je Sud našao da odredba članka 109. ZoC-a nije valjana pravna osnova za donošenje općeg akta o nerazvrstanim cestama (pravni stav koji je izražen i u drugim odlukama ovoga Suda na koje se poziva podnositelj zahtjeva) te utoliko, a imajući na umu utvrđeno pod točkom 15. ove presude, isto ne dovodi do drugačije odluke u ovom sporu.
29. Nadalje, u odnosu na ostale prigovore podnositelja zahtjeva, valja istaknuti da članak 131. stavak 6. ZoC-a propisuje da će se nerazvrstane ceste iz stavka 1. toga članka upisati u zemljišnu knjigu kao javno dobro u općoj uporabi, kao neotuđivo vlasništvo jedinice lokalne samouprave uz upis pravne osobe koja upravlja javnom cestom, bez obzira na postojeće upise u zemljišnoj knjizi.
30. Slijedom iznesenog, odgovarajućom primjenom članka 117. stavka 1. u vezi s člankom 169. stavkom 1. ZUS-a/24., odlučeno je kao u izreci.
31. Ukinuti dio osporavane Odluke prestaje važiti objavom ove presude u »Narodnim novinama«.
32. S obzirom da je donesena presuda o zahtjevu podnositelja, odlučivanje o prijedlogu za odgodu izvršenja osporavane Odluke je bespredmetno.
Poslovni broj: Usoz-91/2022-9
Zagreb, 17. prosinca 2024.
Predsjednica vijeća
Snježana Horvat-Paliska, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.