Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Na temelju članka 6. stavka 4. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/2009, 24/2010 i 22/2013) ministrica znanosti i obrazovanja donosi
I.
Ovom odlukom donosi se standard zanimanja za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNALSTVO u obrazovnom sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO.
II.
Standard zanimanja za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNALSTVO u obrazovnom sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNALSTVO, sastavni je dio ove odluke.
III.
Ova odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se na učenike koji će prvi razred srednje škole upisati počevši od školske godine 2017./2018.
Klasa: 602-03/17-05/00086
Urbroj: 533-25-17-0006
Zagreb, 28. lipnja 2017.
Ministrica
prof. dr. sc. Blaženka Divjak, v. r.
STANDARD ZANIMANJA
TEHNIČAR ZA RAČUNALSTVO
Napomena: Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini. |
1. RAZINA, KLJUČNA SVRHA I OPIS ZANIMANJA
Razina: |
4.2 |
Ključna svrha: |
Izradba i održavanje manje složenih računalnih programa, baza podataka, web stranica, dijagnosticiranje i rješavanje problema računalnog softvera i hardvera, konfiguriranje i održavanje manjih lokalnih računalnih mreža te informacijskih i komunikacijskih sustava. |
Opis zanimanja: Zanimanje tehničar za računalstvo obuhvaća praktična znanja i vještine potrebne za obavljanje poslova iz područja ljudskih djelatnosti povezanih s projektiranjem, izradbom i održavanjem manje složenih relacijskih baza podataka i računalnih programa, nadziranjem i dijagnosticiranjem te evidentiranjem i otklanjanjem hardverskih i softverskih problema, educiranjem i pomaganjem korisnicima u rješavanju njihovih problema, konfiguriranjem i održavanjem računala, lokalne računalne mreže, računalnih i informacijskih sustava. Središnja i integrirajuća kompetencija ovog zanimanja objedinjuje poslove: • rada na računalu • pripreme i obrade podataka • kontrole, pripreme i obrade podataka • oblikovanje baza podataka • administracije baza podataka • projektiranja informacijskih sustava • operatera na vanjskoj računalnoj opremi • sistemskog inženjerstva nižeg stupnja složenosti, uključujući administraciju operacijskih sustava i računalnih mreža • osiguranja kvalitete • edukacije krajnjih korisnika • marketinga i prodaje u području ICT-a • druge srodne poslove |
2. GRUPA POSLOVA, KLJUČNI POSLOVI I AKTIVNOSTI
Grupa poslova |
Ključni poslovi |
Aktivnosti |
Analiza, planiranje i organizacija rada |
• izrađivanje odgovarajuće korisničke i ostale tehničke dokumentacije |
• primjenjivati norme pri izradbi tehničke dokumentacije i crteža • odabirati modularne sklopovske elemente računalnih i mrežnih sustava prema zadanim uvjetima i standardima • konstruirati i crtati blok-dijagrame te sheme elektroničkih i računalnih sklopova • konstruirati i crtati programske blok-dijagrame te pseudokodove • izrađivati korisničke priručnike i upute • izrađivati jednostavniju tehničku i poslovnu dokumentaciju • održavati programsku i projektnu dokumentaciju |
|
• izrađivanje shema |
• odabirati odgovarajuće module elektroničkih i računalnih sustava • izrađivati pomoću računala jednostavnije sheme spajanja elektroničkih i računalnih sklopova • analizirati podatke i konceptualno oblikovati bazu podataka • izrađivati mrežne topološke sheme |
|
• izrađivanje algoritama za rješavanje problema |
• odabirati odgovarajuće standardizirane algoritme za rješavanje problema • osmišljavati vlastite algoritme za rješavanje problema • odabirati programski jezik |
|
• dijagnosticiranje softverskih problema |
• dijagnosticirati probleme u radu programskih sustava • ocjenjivati kvalitetu softverskih rješenja radi utvrđivanja podržava li postojeći sustav poslovne procese i preporučuje li postupna poboljšanja sustava i procesa |
|
• dijagnosticiranje hardverskih problema |
• dijagnosticirati probleme u radu hardverskih sustava i računalnih mreža • ocjenjivati kvalitetu hardverskih rješenja radi utvrđivanja podržava li postojeći sustav poslovne procese i preporučuje li postupna poboljšanja hardverskog sustava i procesa |
Priprema radnog mjesta |
• pripremanje za instalaciju softverskih sustava |
• pripremati potrebne resurse, sredstva i alate za instalaciju programskih sustava • utvrđivati i rješavati probleme s aplikacijama i sustavima kako bi se održali poslovni procesi i/ili kontinuitet usluge |
• pripremanje za instalaciju hardverskih sustava |
• pripremati potrebne resurse, sredstva, alate i materijal za instalaciju hardverskih sustava • izrađivati nacrte i održavati procedure, kontrolne popise i materijale za podizanje svijesti o propisima koji reguliraju zaštitu podataka zaposlenika • rješavati zahtjeve za pristup resursima sukladno politici sigurnosti • održavati zapise o sigurnosti i razinama pristupa imovini organizacije |
|
Operativni poslovi |
• održavanje računalnih uređaja i sustava |
• provoditi sve postupke preventivnog održavanja • održavati opremu i odgovarajuće uređaje i sustave prema planu održavanja • izabirati i nabavljati odgovarajuće i/ili zamjenske elemente ili sklopove • mijenjati dotrajale dijelove prema planu održavanja za odabranu odgovarajuću opremu |
|
• ispitivanje ispravnosti rada elemenata i/ili sklopova računalnih sustava |
• ispitivati pojedine dijelove i funkcionalnost računalnih sustava |
|
• instaliranje određenih korisničkih programa |
• instalirati korisničke programe • nadograditi novije verzije postojećih korisničkih programa |
|
• popravljanje računalnog hardvera |
• izmijeniti pojedine elektroničke module i/ili sklopove • izmijeniti i/ili zamijeniti pojedine dijelove mreže |
|
• programiranje računala |
• izrađivati razne vrste računalnih programa • koristiti programske alate • izmijeniti i/ili popravljati pojedine dijelove programskog koda • kreirati SQL upite za rad s bazama podataka • povezivati baze podataka s programima • oblikovati i izrađivati korisnička sučelja • oblikovati i izrađivati web stranice • povezivati i integrirati različite programske proizvode |
|
|
• oblikovati, izrađivati i integrirati multimedijske dokumente • instalirati i implementirati aplikacijski softver |
|
• odrađivanje sistemskih poslova |
• instalirati i održavati sustavski softver • konfigurirati i dnevno održavati poslužiteljske i korisničke računalne sustave • instalirati i konfigurirati aktivnu i pasivnu mrežnu opremu • održavati i dnevno pratiti performanse uređaja lokalne računalne mreže • implementirati sigurnosne mehanizme zaštite informacijskog sustava i mreže • izrađivati nacrte i održavati procedure, kontrolne popise i materijale za podizanje svijesti o propisima koji reguliraju zaštitu podataka svih zaposlenika • upravljati korisničkim računima i održavati ih • održavati integritet i kontinuitet poslovanja informacijsko-komunikacijskog sustava • provoditi operativne sustavske i tehničke promjene na standardima kvalitete i zaštite okoliša prema važećim propisima |
Administrativni poslovi |
• izrađivanje i ažuriranje potrebne tehničke i tehnološke dokumentacije |
• unositi sve izvedene promjene u dokumentaciju te dokumentirati programske cjeline (programske retke) • izraditi sigurnosne kopije i ispis programa |
Komercijalni poslovi |
• izrađivanje potrebnog troškovnika |
• izraditi troškovnik na temelju tehnološke dokumentacije i drugih podloga |
• provođenje istraživanja tržišta |
• primijeniti različite metode analize tržišta |
|
• izrađivanje različite ponudbene dokumentacije |
• izraditi i obraditi upit za proizvod ili uslugu |
|
Komunikacija i suradnja s drugima |
• razvijanje kvalitetne komunikacije |
• komunicirati s klijentom ili suradnicima u skladu s pravilima kulture komuniciranja |
• kvalitetno raditi u timu |
• voditi, organizirati i sudjelovati u radu pojedinih formalnih, projektnih ili proizvodnih timova • poticati interakciju i otvorenu komunikaciju te stvarati željeni okvir za generiranje novih ideja i usluga • obavljati operativne zadatke u svrhu ispunjavanja ciljeva i rasporeda • pružati podršku timu |
|
• upravljanje ljudskim resursima u poduzeću |
• odabrati odgovarajući kadar prema vrsti određenog radnog zadatka |
|
Osiguranje kvalitete |
• osiguranje kvalitete proizvoda, sustava i/ili usluga |
• ispitivati funkcioniranje računalnih sustava i mreža • ispitivati funkcionalno ugrađene sklopovske komponente računala i računalne opreme • ispitivati i testirati funkcioniranje softverskih sustava • kontrolirati pojedine elemente, sklopove i sustave u svim fazama procesa • kontrolirati razinu usluge nadgledajući, prikupljajući i izvješćujući o razinama usluga kako bi se osiguralo poštovanje ugovora na razini usluge • zaprimati prijave o problemima proslijeđenim na višu razinu, prikupljati dodatne podatke i rješavati probleme ili ih prosljeđivati odgovarajućoj funkciji za podršku • rješavati jednostavne probleme koji utječu na uporabu ICT sustava kako bi se održali poslovni procesi |
|
|
• rješavati svakodnevne probleme korisnika mreže te administrirati mrežu |
• praćenje rada |
• poboljšavati kvalitetu vlastitog rada primjenom vanjskih standarda kvalitete • pratiti i upoznavati nove telekomunikacijske pojmove, protokole i standarde |
|
Zaštita zdravlja i okoliša |
• zaštićivanje vlastita zdravlja te zdravlja drugih |
• koristiti procedure radi zaštite od opasnih tvari • zaštititi vlastito zdravlje i zdravlje suradnika, klijenata i ostalih sudionika • primjenjivati zaštitnu opremu i sredstva na ispravan način |
• očuvanje vlastita okoliša |
• primjenjivati zaštitnu opremu i sredstva na ispravan način u svrhu očuvanja okoliša • primjenjivati učinkovito energiju • koristiti važeću regulativu zaštite okoliša |
3. UOBIČAJENI/POŽELJNI STAVOVI I OBRASCI PONAŠANJA
Tehnička polivalentnost, inovativnost, spremnost na kontinuirano stjecanje znanja i vještina u korak s tehnološkim trendovima, točnost, dosljednost, komunikativnost, sklonost timskom radu. Razina primjene Radi pod općim nadzorom. Samostalno identificira i rješava probleme i zadatke. U pravilu, daje konkretne upute, a rad se često pregledava na ključnim točkama. Surađuje s članovima tima u odjelu, odnosno projektu i utječe na njih. Kontaktira često vanjske korisnike i dobavljače. Širok opseg rada, ponekad složen i nestandardan, u različitim okruženjima. Pokazuje analitičan i sustavan pristup rješavanju problema. Preuzima inicijativu u prepoznavanju i dogovaranju odgovarajućih razvojnih mogućnosti. Pokazuje dobre komunikacijske vještine. U potpunosti pridonosi radu tima. U predvidljivim i strukturiranim područjima može nadgledati druge članove tima. Može planirati, raspoređivati i nadzirati vlastiti rad te rad drugih prema potrebi, cjelokupno i u ograničenom razdoblju, a u skladu sa zaštitom na radu. Može usvojiti i primijeniti nove tehničke informacije, raditi prema propisanim standardima te razumjeti i rabiti odgovarajuće metode, alate i načine primjene. Razumije šire područje informacijskog sustava i povezanost vlastite uloge s drugim ulogama povezanim s informacijskim sustavima i poslovanjem poslodavca ili klijenta. |
4. OSTALE INFORMACIJE
4.1. Zakonska regulativa povezana sa zanimanjem |
• Zakon o radu (»Narodne novine«, broj 93/2014) • Zakon o zaštiti na radu (»Narodne novine«, broj 71/2014) • Zakon o zaštiti od požara (»Narodne novine«, broj 92/2010) • Zakon o gradnji (»Narodne novine«, broj 153/2013 i 20/2017) • Zakon o prostornom uređenju i gradnji (»Narodne novine«, broj 153/2013) • Pravilnik o gospodarenju otpadnim električnim i elektroničkim uređajima i opremom (»Narodne novine«, broj 42/2014) • Pravilnik o sigurnosti i zaštiti zdravlja pri radu s računalom (»Narodne novine«, broj 69/2005) • ISO 9001:2015 sustav upravljanja kvalitetom • ISO 14001:2015 sustav upravljanja okolišem • ISO/IEC 27001:2013 sustav upravljanja sigurnošću informacija • OHSAS 18001:2014 sustav zaštite zdravlja i sigurnosti na radu • ostala pozitivna zakonska regulativa. |
4.2. Perspektive u zanimanju – nastavak obrazovanja, karijera |
Sve složeniji automatizirani uređaji zahtijevaju odgovarajuće znanje i vještine, posebno sa stajališta programiranja i sistemskog održavanja informacijskih sustava te upravljanja procesima kojima je ovo zanimanje namijenjeno. Znanja potrebna za ovo zanimanje iz područja su elektrotehnike, elektronike, informatike i računalstva. Zanimanje je polivalentno i neovisno o izbornom modulu koji se pohađa te daje dobru bazu znanja za tipične poslove tehničara za računalstvo. Tehničar za računalstvo dobra je podloga za specijalizacije i nastavak obrazovanja na višim i visokim učilištima iz elektronike, računalstva ili informatike. |
4.3. Zanimanja s kojima se često i usko surađuje |
Najčešće se surađuje sa zanimanjima u području elektrotehnike i elektronike, više i niže razine, te korisnicima uređaja, strojeva itd. |
4.4. Zdravstveni rizici u zanimanju |
Ozljede: • razne tjelesne ozljede uzrokovane mehaničkim dijelovima strojeva • opasnosti od strujnog udara. Uvjeti psihofizičke sposobnosti: • prosječne motoričke sposobnosti. Isključeno: • daltonizam (nerazlikovanje boja) • slabovidnost • teška tjelesna oštećenja • psihička nestabilnost. |
4.5. Tipično radno okruženje i uvjeti rada |
Dio radnih zadataka obavlja se u uredima, a dio u pogonima ili radionicama različitih vrsta, kontinuirane proizvodnje (rad u više smjena). U vrlo rijetkim vrstama pogona mogu se pojaviti neki od ekstremnijih uvjeta rada, a u najvećem broju slučajeva prevladavaju uobičajeni pogonski uvjeti. |
5. REFERENCE DOKUMENTA
Broj reference: |
SZ-0702/11-01 |
Naziv obrazovnog sektora: |
Elektrotehnika i računalstvo |
Šifra obrazovnog sektora: |
07 |
Popis članova radne skupine koja je izradila standard zanimanja: |
mr. sc. Mislav Balković, Visoko učilište Algebra − Visoka škola za primijenjeno računarstvo, Zagreb mr. sc. Željko Širanović, Abaca studio, Zagreb |
Predlagatelj standarda zanimanja: |
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih uz prethodnu suglasnost nadležnog sektorskog vijeća od 16. 12. 2011. |
Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2017_07_71_1697.html