Baza je ažurirana 15.04.2025. 

zaključno sa NN 66/25

EU 2024/2679

NN 88/14 od 23.07.2014. Pravilnik o postupku uzimanja uzoraka u provedbi carinske ovlasti pregleda robe

 

MINISTARSTVO FINANCIJA

Na temelju članka 46. stavka 2. Zakona o carinskoj službi (»Narodne novine«, broj 68/2013 i 30/2014) ministar financija donosi

 

PRAVILNIK O POSTUPKU UZIMANJA UZORAKA U PROVEDBI CARINSKE OVLASTI PREGLEDA ROBE

I. TEMELJNE ODREDBE

Članak 1.

(1) Ovim Pravilnikom se propisuje postupak uzimanja uzoraka u provedbi carinske ovlasti pregleda robe od strane ovlaštenog carinskog službenika prilikom obavljanja nadzora iz članka 3. točke 2. Zakona o carinskoj službi (»Narodne novine«, broj 68/2013 i 30/2014; u daljnjem tekstu: Zakon).

(2) Postupak uzimanja uzoraka robe iz stavka 1. ovoga članka (u daljnjem tekstu: postupak uzimanja uzoraka) se provodi kada je o robi koja je predmet nadzora potrebna određena analitička ili druga informacija važna za provođenje nadzora, kao rezultat fizikalno kemijske analize ili drugog odgovarajućeg ispitivanja (u daljnjem tekstu: analiza).

Članak 2.

Odredbe ovoga Pravilnika odgovarajuće se primjenjuju i u slučajevima kada:

1. ovlašteni carinski službenik treba provesti postupak uzimanja uzoraka propisan posebnim propisima, ako tim propisima nisu uređeni način i druge posebnosti provedbe postupka uzimanja uzoraka,

2. se postupak uzimanja uzoraka provodi po zahtjevu osobe, uz uvažavanje posebnih propisa kojima je predviđeno takvo postupanje.

Članak 3.

(1) Postupak uzimanja uzoraka obuhvaća:

1. uzorkovanje,

2. čuvanje uzorka,

3. prijevoz uzorka,

4. analizu uzorka.

(2) U slučaju kada je roba koja je predmet pregleda ujedno i privremeno oduzeta, postupak uzimanja uzoraka je žuran.

II. POSTUPAK UZIMANJA UZORAKA

1. Uzorkovanje

Članak 4.

Uzorkovanje je radnja kojom se za ukupnu masu robe koja je predmet analize određuje uzorak koji se može analizirati ili na drugi odgovarajući način ispitivati u laboratoriju ili drugom mjestu pogodnom za provođenje analize.

Članak 5.

(1) Uzorak iz članka 4. ovoga Pravilnika je reprezentativan dio koji se uzima iz ukupnosti robe.

(2) Reprezentativan uzorak je onaj uzorak koji u pravilu:

1. posjeduje bitne karakteristike i svojstva ukupne količine robe,

2. predstavlja prosječni sastav ukupne količine robe,

3. ima statistički jednaku mogućnost da bude izabran iz ukupne količine robe.

Članak 6.

(1) Laboratorij iz članka 4. ovoga Pravilnika je laboratorij Ministarstva financija, Carinske uprave (u daljnjem tekstu: carinski laboratorij).

(2) Druga mjesta pogodna za provođenje analize iz članka 4. ovoga Pravilnika, mogu biti:

1. mjesto nadzora, ako se analiza može provesti sredstvima i opremom koja omogućuju analizu na mjestu nadzora,

2. prostori druge ovlaštene osobe koja je sukladno posebnim propisima odgovarajuća za provođenje analize.

Članak 7.

(1) Uzorkovanje se provodi sukladno namjeni analize (identifikacija robe, razvrstavanje po Kombiniranoj Nomenklaturi, utvrđivanje indikatora, utvrđivanje volumnog udjela alkohola i slično).

(2) Uz uvažavanje pravila iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika, uzorkovanje ovisi o:

1. vrsti, naravi i svojstvima robe,

2. ujednačenosti robe,

3. veličini robe.

Članak 8.

(1) Uzorkovanje se u pravilu provodi na način koji je sukladan općim pravilima uzorkovanja, osim ako se prema namjeni analize treba primijeniti poseban propis za uzorkovanje određene vrste robe.

(2) Uzorak se uzima u količini koja ne smije premašiti onu koja je potrebna za osnovnu analizu (u daljnjem tekstu: osnovna analiza) uključujući i moguću drugu analizu (u daljnjem tekstu: superanaliza).

(3) Način postupanja i posebnosti pri uzorkovanju pojedinih vrsta roba i najmanja količina uzoraka se nalazi u Prilogu 1 ovoga Pravilnika koji je njegov sastavni dio.

Članak 9.

Uzorkovanje uključuje i provjeru svih podataka o robi koji su dostupni ovlaštenom carinskom službeniku, sadržanih u dokumentaciji kojom raspolaže nadzirana osoba te drugim dostupnim izvorima (trgovačka dokumentacija, certifikati, proizvođačka specifikacija, sigurnosno-tehnički list i ostala tehničko-tehnološka dokumentacija, podaci proizvođača na internetu i slično).

Članak 10.

(1) Oprema za uzorkovanje treba biti sukladna vrsti i naravi robe koja se uzorkuje, pri čemu treba voditi računa da mora biti otporna na robu koja se uzorkuje i na sredstva za čišćenje te da na bilo koji način ne smije utjecati na svojstva te robe.

(2) Oprema za uzorkovanje mora biti čista i ispravna prije uporabe.

(3) Oprema za uzorkovanje naftnih derivata, organskih otapala, zapaljivih tekućina i sličnih roba mora biti sukladna posebnim zahtjevima za sigurno korištenje.

(4) Kod korištenja opreme za uzorkovanje, koristit će se i oprema nužna za osobnu zaštitu u skladu s propisima o zaštiti na radu i upozorenjima o rizicima u odnosu na robu koji se uzorkuje.

Članak 11.

(1) Uzorak se pakira u ambalažu (posude, boce, vreće, omoti i slično) koja mora odgovarati naravi i svojstvima robe te zahtjevima za njeno čuvanje i prijevoz.

(2) Ispunjenje uvjeta iz stavka 1. ovoga članka znači da ambalaža:

1. u pogledu vrste materijala i stupnja hermetičnosti mora osiguravati održavanje kvalitete uzorka, kako bi se spriječila promjena analitičkih svojstava robe ili gubitak sadržaja uzorka tijekom čuvanja i prijevoza,

2. mora biti otporna na uzorak i vanjske utjecaje tijekom čuvanja i prijevoza,

3. zatvaranjem i označavanjem onemogućava neovlašteno ili neprikladno rukovanje pakiranim uzorkom.

Članak 12.

(1) Za obilježavanje zatvaranja pakiranog uzorka u pravilu se koriste:

1. žica, carinska plomba i carinska kliješta, ili

2. carinski žig, hladni pečatni vosak i špaga (trobojna – jamstvenik ili obična).

(2) Sadržaj i izgled carinske plombe i carinskih kliješta propisani su pravilnikom donesenim temeljem ovlaštenja iz članka 2. stavka 5. Zakona.

(3) Sadržaj i izgled carinskog žiga propisani su pravilnikom donesenim temeljem ovlaštenja iz članka 41. stavka 2. Zakona.

Članak 13.

(1) Pakirani uzorak mora biti označen naljepnicom koja mora sadržavati:

1. naziv ustrojstvene jedinice ovlaštenog carinskog službenika koji je proveo radnju uzorkovanja (u daljnjem tekstu: ustrojstvena jedinica uzorkovanja),

2. klasifikacijsku oznaku, urudžbeni broj i datum zapisnika o uzimanju uzoraka iz članka 19. ovoga Pravilnika,

3. vrstu uzorka, sukladno članku 14. stavku 1. ovoga Pravilnika,

4. upozorenje o posebnostima uzorka koje ukazuje na određeno stanje robe ili moguće opasnosti kod rukovanja robom.

(2) Upozorenje o mogućoj opasnosti kod rukovanja robom iz stavka 1. točke 4. ovoga članka može se iskazati i propisanim grafičkim znakovima ili oznakama.

Članak 14.

(1) Uzorkovanjem se u pravilu uzima dva uzorka, od kojih jedan služi za obavljanje osnovne analize (u daljnjem tekstu: primarni uzorak), a drugi za potrebe superanalize (u daljnjem tekstu: sekundarni uzorak).

(2) Na izričito traženje nadzirane osobe može se uzeti i treći uzorak namijenjen za potrebe te osobe.

Članak 15.

(1) Uzorkovanje obavlja ovlašteni carinski službenik koji provodi carinsku ovlast pregleda robe koja se uzorkuje.

(2) U slučaju da je roba iz stavka 1. ovoga članka opasna za sigurnost i zdravlje pri uzorkovanju ili postoji opasnost oštećenja robe uslijed uzorkovanja, ovlašteni carinski službenik može odrediti da radnju uzorkovanja neposredno provede:

1. drugi ovlašteni carinski službenik koji je posebno osposobljen za uzimanje uzoraka takve robe,

2. druga osoba koja je navedenu radnju ovlaštena obaviti u okviru svoje nadležnosti ili registrirane djelatnosti.

(3) O razlozima i postupanju iz stavka 2. ovoga članka ovlašteni carinski službenik iz stavka 1. ovoga članka unijeti će podatke u zapisnik o uzorkovanju iz članka 19. ovoga Pravilnika.

Članak 16.

(1) Ovlašteni carinski službenik obavještava nadziranu osobu o odluci provođenja uzorkovanja.

(2) Postupanje iz stavka 1. ovoga članka neće se provesti ako:

1. je nadzirana osoba odbila biti prisutna ili se iz njenog ponašanja moglo zaključiti da odbija biti prisutna kod pregleda robe, neovisno o razlogu odbijanja,

2. ako se roba smatra napuštenom sukladno članku 47. Zakona.

Članak 17.

(1) Uzorkovanje se u pravilu provodi uz prisustvovanje nadzirane osobe.

(2) Na tijek uzorkovanja nema utjecaja:

1. okolnost da nadzirana osoba odbije prisustvovati uzorkovanju,

2. slučajevi iz članka 16. stavka 2. ovoga Pravilnika,

3. bez iznimke, svaki drugi razlog neprisustvovanja nadzirane osobe uzorkovanju nakon postupanja sukladno članku 16. stavku 1. ovoga Pravilnika.

Članak 18.

(1) Nadzirana osoba je dužna ovlaštenom carinskom službeniku:

1. omogućiti nesmetano provođenje uzorkovanja,

2. nastavno na članak 9. ovoga Pravilnika, pružiti informacije i predati isprave i/ili dokumentaciju bitne za uzorkovanje, osobito one robe za koju postoji opasnost za život i zdravlje ljudi i životinja te za zaštitu okoliša.

(2) Ovlašteni carinski službenik izdat će upozorenja i/ili naredbe sukladno Zakonu i pravilniku donesenim temeljem članka 41. Zakona, radi uređenja slučaja nepostupanja sukladno stavku 1. ovoga članka.

Članak 19.

(1) Ovlašteni carinski službenik o provedbi uzorkovanja sačinjava zapisnik o uzorkovanju.

(2) Zapisnik o uzorkovanju osobito sadrži sljedeće:

1. podatke o nadziranoj osobi i/ili o opunomoćenoj osobi nadzirane osobe (ime i prezime odnosno naziv, OIB, adresa prebivališta/boravišta odnosno sjedišta),

2. podatke o mjestu (adresa ili orijentacijska lokacija prostora) i vremenu uzorkovanja,

3. podatke o postupanju nadzirane osobe i primijenjenim ovlastima ovlaštenog carinskog službenika (sukladno članku 18. ovoga Pravilnika),

4. osnovne podatke o robi (trgovački ili uobičajeni naziv robe, opis robe i slično),

5. podatke o namjeni analize (sukladno članku 7. stavku 1. ovoga Pravilnika),

6. podatke o opremi i načinu uzorkovanja te količini uzetih uzoraka (sukladno članku 8. i članku 10. ovoga Pravilnika),

7. podatke o sredstvima korištenim za zatvaranje pakiranog uzorka (sukladno članku 12. ovoga Pravilnika),

8. broj uzetih uzoraka (sukladno članku 14. ovoga Pravilnika),

9. podatke o razlozima i postupanju sukladno članku 15. stavcima 2. i 3. ovoga Pravilnika,

10. očitovanje nadzirane osobe.

(3) Zapisnik o uzorkovanju sadrži sljedeće napomene:

1. o obavještavanju nadzirane osobe o odluci provođenja uzorkovanja (sukladno članku 16. ovoga Pravilnika),

2. o prisustvovanju nadzirane osobe uzorkovanju (sukladno članku 17. ovoga Pravilnika),

3. da je nadziranoj osobi prije uzorkovanja predočena oprema za uzorkovanje u čistom i ispravnom stanju (sukladno članku 10. stavku 2. ovoga Pravilnika),

4. o dodatnim podacima i dokumentaciji sukladno članku 9. i članku 18. stavku 1. točki 2. ovoga Pravilnika,

5. da li je nadzirana osoba izričito tražila uzimanje trećeg uzorka za svoje potrebe (sukladno članku 14. stavku 2. ovoga Pravilnika),

6. da li je analiza provedena na mjestu nadzora (sukladno članku 6. stavku 2. točki 1. ovoga Pravilnika).

(4) Kada se analiza provodi na mjestu nadzora, zapisnik o uzorkovanju sadrži i rezultat analize.

(5) Zapisnik o uzorkovanju potpisuju ovlašteni carinski službenik koji vrši uzorkovanje i nadzirana osoba.

(6) Ako nadzirana osoba odbije potpisati zapisnik o uzorkovanju, napusti mjesto uzorkovanja prije zaključenja zapisnika ili se na drugi način iz njenoga ponašanja može zaključiti da odbija potpisati zapisnik, to će se navesti u zapisniku, kao i razlozi zbog kojih je potpis uskraćen.

(7) Zapisnik o uzorkovanju može biti sastavni dio zapisnika koji ovlašteni carinski službenik istovremeno sačinjava o pregledu robe ili ukupnom nadzoru.

Članak 20.

(1) Zapisnik o uzorkovanju se izrađuje u tri primjerka, od kojih dva zadržava ovlašteni carinski službenik za potrebe postupka, a jedan se predaje nadziranoj osobi.

(2) Ako nadzirana osoba nije prisustvovala uzorkovanju, zapisnik će joj se dostaviti naknadno.

Članak 21.

(1) Ovlašteni carinski službenik po završetku uzorkovanja uzorak, zapisnik o uzorkovanju, pripadajuće isprave i dokumentaciju dostavlja ustrojstvenoj jedinici Ministarstva financija Carinske uprave, koja je nadležna za čuvanje uzoraka (u daljnjem tekstu: ustrojstvena jedinica čuvanja uzorka).

(2) Ustrojstvena jedinica čuvanja uzorka u pravilu je područni carinski ured nadležan prema mjestu uzorkovanja, neovisno o ustrojstvenoj jedinici uzorkovanja.

2. Čuvanje uzorka

Članak 22.

(1) Uzorak se čuva u prostoru prikladnom za njegovo čuvanje.

(2) Prostor iz stavka 1. ovoga članka određuje ustrojstvena jedinica čuvanja uzorka i mora biti odgovarajuće opremljen te zadovoljavati opće i posebne uvjete čuvanja robe ovisno o naravi i svojstvima uzorka.

Članak 23.

Ustrojstvena jedinica čuvanja uzorka:

1. vodi evidenciju o uzorcima,

2. organizira čuvanje i prijevoz uzoraka,

3. uređuje postupanje sukladno članku 39. ovoga Pravilnika.

Članak 24.

Evidencija iz članka 23. točke 1. ovoga Pravilnika sadrži najmanje sljedeće podatke o:

1. datumu primitka uzorka,

2. ustrojstvenoj jedinici ovlaštenog carinskog službenika koji je proveo uzorkovanje,

3. nadziranoj osobi od koje je uzet uzorak,

4. robi za koju je uzet uzorak,

5. namjeni analize,

6. zapisniku o uzorkovanju,

7. mjestu čuvanja uzorka,

8. posebnostima čuvanja i prijevoza uzorka,

9. otpremi uzorka (način, vrijeme i slično – odvojeno za primarni i sekundarni uzorak),

10. datumu zaprimanja te broju i datumu izvješća o provedenoj analizi odnosno superanalizi,

11. načinu uređenja postupanja sukladno članku 39. ovoga Pravilnika.

3. Prijevoz uzorka

Članak 25.

(1) Prijevoz uzorka treba biti osiguran na način da jamči integritet i svojstva uzorka do predaje carinskom laboratoriju ili drugoj ovlaštenoj osobi sukladno članku 6. stavku 2. točki 2. ovoga Pravilnika.

(2) U provedbi stavka 1. ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju propisi koji određuju posebne zahtjeve za siguran prijevoz određene robe (naftni derivati, organska otapala, eksplozivne kemikalije, zapaljive tekućine, proizvodi koji proizvode otrovne plinove tijekom prijevoza i slično).

4. Analiza uzorka

4.1. Osnovna analiza

Članak 26.

Ako se osnovna analiza nije provela na mjestu nadzora, ustrojstvena jedinica čuvanja uzorka primarni uzorak dostavlja carinskom laboratoriju.

4.1.1. Osnovna analiza u carinskom laboratoriju

Članak 27.

(1) Carinski laboratorij zaprima primarni uzorak uz provjeru ispunjenosti sljedećih uvjeta:

1. pakiranje uzorka je propisno zatvoreno na način da se ne može otvoriti bez oštećenja sredstva iz članka 12. ovoga Pravilnika,

2. pakiranje uzorka sadrži naljepnicu, sukladno članku 13. ovoga Pravilnika,

3. dostavljen je zapisnik o uzorkovanju i pripadajuća dokumentacija iz članka 9. i članka 18. stavka 1. točke 2. ovoga Pravilnika.

(2) Neispunjenje nekog od uvjeta iz stavka 1. ovoga članka carinski laboratorij utvrđuje zapisnički i o tome bez odgode izvješćuje ustrojstvenu jedinicu čuvanja uzorka.

Članak 28.

Sukladno namjeni određenoj u zapisniku o uzorkovanju, carinski laboratorij provodi osnovnu analizu primjenom odgovarajućih metoda.

4.1.2. Osnovna analiza kod druge ovlaštene osobe

Članak 29.

(1) Ako carinski laboratorij nije u mogućnosti provesti analizu sukladno članku 28. ovoga Pravilnika, primarni uzorak se dostavlja drugoj ovlaštenoj osobi iz članka 6. stavka 2. točke 2. ovoga Pravilnika.

(2) Pri izboru osobe iz stavka 1. ovoga članka carinski laboratorij vodi računa o:

1. prihvatljivosti te osobe za provođenje analize (registracija, akreditacija i slično),

2. drugim okolnostima važnim za pravilno i pravovremeno provođenje analize.

(3) O postupanju iz stavaka 1. i 2. ovoga članka carinski laboratorij obavještava ustrojstvenu jedinicu čuvanja uzorka.

4.2. Izvješće o provedenoj osnovnoj analizi

Članak 30.

(1) O provedenoj osnovnoj analizi se izrađuje izvješće (u daljnjem tekstu: izvješće o analizi).

(2) Izvješće o analizi carinskog laboratorija osobito sadrži sljedeće:

1. broj izvješća o analizi,

2. podatke o ustrojstvenoj jedinici čuvanja uzorka i ustrojstvenoj jedinici uzorkovanja,

3. podatke o namjeni analize (sukladno članku 7. stavku 1. ovoga Pravilnika),

4. podatke o količini uzorka,

5. podatke o vrsti robe,

6. podatke o zapisniku o uzorkovanju,

7. napomenu u smislu članka 27. stavka 1. ovoga Pravilnika,

8. datum izvješća o analizi,

9. opis uzorka,

10. podatke o primijenjenoj metodi analize,

11. rezultat analize.

(3) Izvješće o analizi carinski laboratorij bez odlaganja dostavlja ustrojstvenoj jedinici čuvanja uzorka.

(4) Kada se analiza provodi na mjestu nadzora, izvješće o analizi kao dio zapisnika o uzorkovanju sukladno članku 19. stavku 4. ovoga Pravilnika minimalno sadrži podatke propisane stavkom 2. točkama 9., 10. i 11. ovoga članka.

Članak 31.

Po primitku izvješća o analizi ustrojstvena jedinica čuvanja uzorka unosi podatke u evidenciju iz članka 24. ovoga Pravilnika te radi dostave nadziranoj osobi bez odlaganja navedeno izvješće dostavlja ustrojstvenoj jedinici uzorkovanja.

4.3. Superanaliza

Članak 32.

(1) Rezultat osnovne analize po pisanom prijedlogu nadzirane osobe može se osporavati rezultatom superanalize sekundarnog uzorka ispitanog istom metodom.

(2) Prijedlog se može podnijeti u roku od 10 dana od dana primitka izvješća o analizi.

(3) Uz prijedlog se mora priložiti:

1. ponudu predložene osobe koja je navedenu radnju superanalize ovlaštena obaviti u okviru svoje nadležnosti ili registrirane djelatnosti, s podacima o mjestu, metodi i očekivanom iznosu troškova superanalize,

2. odgovarajući instrument osiguranja kojim se jamči plaćanje očekivanog iznosa troškova superanalize.

(3) O prijedlogu se donosi zaključak u pisanom obliku.

(4) Ako rezultat superanalize nije u skladu s rezultatom osnovne analize mjerodavan je rezultat superanalize.

Članak 33.

(1) Ako je osnovnu analizu izvršila druga ovlaštena osoba iz članka 29. ovoga Pravilnika, provođenje superanalize može se zatražiti i po službenoj dužnosti.

(2) O postupanju iz stavka 1. ovoga članka se donosi zaključak u pisanom obliku.

Članak 34.

(1) Za obavljanje superanalize ne može se koristiti ista osoba koja je provela osnovnu analizu.

(2) Zaključkom kojim se određuje ovlaštena osoba za provođenje superanalize, određuje se i sudjelovanje carinskog laboratorija kao promatrača u toj superanalizi.

III. TROŠKOVI POSTUPKA UZIMANJA UZORAKA

Članak 35.

(1) Troškovi postupka uzimanja uzoraka trošak su postupka nadzora i za slučaj utvrđenih nepravilnosti obračunavaju se nadziranoj osobi odlukom kojom će se okončati postupak nadzora.

(2) Ako na temelju provedenog nadzora nisu utvrđene nepravilnosti troškovi postupka uzimanja uzorka padaju na teret Ministarstva financija, Carinske uprave (u daljnjem tekstu: Carinska uprava).

(3) Rezultat superanalize mjerodavan je i za troškove osnovne analize.

Članak 36.

(1) U troškove postupka uzimanja uzoraka iz članka 35. stavka 1. ovoga Pravilnika ne ulaze troškovi nastali radi uzorkovanja, čuvanja uzorka te prijevoza uzorka.

(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, troškovi uzorkovanja ulaze u troškove postupka ako su nastali kao posljedica postupanja osoba iz članka 15. stavka 2. točke 2. ovoga Pravilnika te se u tome slučaju obračunavaju prema ispostavljenom računu te osobe.

(3) Tarifa troškova osnovne analize u carinskom laboratoriju se nalazi u Prilogu 2 ovoga Pravilnika koji je njegov sastavni dio.

(4) Tarifa iz stavka 3. ovoga članka primjenjuje se i u slučajevima kada je osnovna analiza provedena na mjestu nadzora.

(5) Troškovi osnovne analize kod druge ovlaštene osobe kao i troškovi superanalize obračunavaju se prema ispostavljenom računu osobe koja je provela osnovnu analizu odnosno superanalizu.

Članak 37.

Ako je u postupku nadzora utvrđena nepravilnost koja:

1. ima za posljedicu obračun i naplatu javnih davanja, troškovi postupka uzimanja uzoraka moraju se platiti u istom roku u kojem se moraju platiti i ta javna davanja,

2. nema za posljedicu obračun i naplatu javnih davanja, troškovi postupka uzimanja uzoraka moraju se platiti u roku od 10 dana. Za računanje početka navedenog roka odgovarajuće se primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«, broj 47/2009) koje uređuju izvršnost rješenja.

Članak 38.

U slučaju iz članka 2. točke 2. ovoga Pravilnika, uz odgovarajuću primjenu članka 36. stavaka 1., 2., 3. i 5. ovoga Pravilnika troškovi analize obračunavaju se i naplaćuju od osobe koja je podnijela zahtjev.

IV. POSTUPANJE S UZORCIMA NAKON ZAVRŠENOG POSTUPKA

Članak 39.

(1) Nakon što su iscrpljena sva pravna sredstva koja je nadzirana osoba imala na raspolaganju protiv odluka Carinske uprave donesenih na osnovi rezultata osnovne analize odnosno superanalize, ustrojstvena jedinica čuvanja uzorka uređuje postupanje s uzorkom odnosno njegovim dijelovima ako su preostali nakon osnovne analize odnosno superanalize.

(2) Postupanje iz stavka 1. ovoga članka može biti:

1. uništenje uzorka,

2. vraćanje uzorka nadziranoj osobi.

(3) Uništenje uzorka se provodi sukladno posebnim propisima kojima je uređeno postupanje s takvom robom.

(4) Vraćanje uzorka može se odobriti na zahtjev nadzirane osobe, uz ispunjenje sljedećih uvjeta:

1. nije već postupljeno sukladno stavku 2. točki 1. ovoga članka,

2. uzorak ne predstavlja dio robe koja je oduzeta ili je trebala biti oduzeta zbog utvrđenih nepravilnosti u postupku nadzora,

3. nije u suprotnosti s posebnim propisima kojima je uređeno postupanje s takvom robom.

V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 40.

Postupci započeti prije stupanja na snagu ovoga Pravilnika dovršit će se prema odredbama ovoga Pravilnika.

Članak 41.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-02/14-02/40

Urbroj: 513-02-1910/1-14-2

Zagreb, 14. srpnja 2014.

Ministar financija
Boris Lalovac, v. r.

PRILOG 1

NAČIN POSTUPANJA I POSEBNOSTI PRI UZORKOVANJU POJEDINIH VRSTA ROBA I NAJMANJA KOLIČINA UZORAKA

I. DIO
Uzorkovanje sukladno vrsti i pakiranju robe

1. Uzorkovanje tekućina

1.1. Uzorkovanje tekućina (općenito)

Ako roba koja se uzorkuje nije homogena, homogeniziranje se mora provesti miješanjem, mućkanjem ili recirkulacijom pomoću crpki za tekućine i slično.

1.2. Posebnosti uzorkovanja tekućine u zatvorenim spremnicima

Ako nije moguće homogenizirati tekućinu prije uzimanja uzoraka, uzimaju se dijelovi uzorka na različitim dubinama spremnika pomoću boce u nosaču koja se može otvoriti na određenoj razini te zatvoriti nakon prikupljanja uzorka. Prikupljaju se iste količine uzorka s vrha, sredine i dna kako bi se sjedinjavanjem dobio zbirni uzorak.

2. Uzorkovanje krutina

2.1. Roba u rinfuzi u paketima

Treba se uzeti uzorak iz različitih paketa koji čine istu vrstu robe. Preporuča se uzimati uzorke sondama koje se koriste za uzorkovanje u vertikalnom ili horizontalnom položaju kako bi se kompenzirala moguća heterogenost uzorka.

2.2. Roba u rinfuzi, nepakirana

Treba se uzeti jednaku količinu uzorka s tri ili više mjesta na različitim dijelovima robe. Vrši se miješanje i spajanje u svrhu uzimanja uzorka.

2.3. Krutine u pakiranjima pripremljenim za prodaju na malo

Za robu u pakiranju do 5 kg težine, uzorak je jednak originalnom pakiranju.

II. DIO
Oprema za uzorkovanje

1. Kao oprema za uzorkovanje može se koristiti:

1.1. za uzorkovanje tekućina – vakumska crpka, čaše ili posude za uranjanje, pipete za uzimanje uzoraka i slično,

1.2. za uzorkovanje krutina u obliku praha ili u granula – šila, svrdla, spatule, žlice, lopatice i slično,

1.3. za uzorkovanje uzoraka dobivenih homogeniziranjem i odvajanjem dijelova robe kako bi se dobili konačni uzorci – plastične ili metalne kutije, pladnjevi ili vjedra te šipke za miješanje.

2. Kao druga korisna oprema za uzorkovanje mogu se koristiti noževi, škare, cutter noževi, četke za čišćenje, svjetiljke, ljepljive trake i slično.

III. DIO
Ambalaža

1. Ambalaža koja se koristi za pakiranje uzoraka (općenito):

1.1. Plastična ambalaža – može se koristiti za uzorke vina, alkohola, tekućine, krutine, plastiku, žitarice, brašno, razne pripravke.

1.2. Metalna ambalaža – može se koristiti za uzorke otapala, naftnih derivata, biodizela (tzv. FAME), nekorozivnih tekućina.

1.3. Ostala ambalaža (plastične vrećice, kutije, spremnici) – može se koristiti za smrznutu hranu, tekstil, papir, kožu i krzno, kovine, keramiku, staklo, plastiku i drugo.

2. Vrsta i volumen ambalaže koja se koristi za uzimanje uzoraka:

2.1. Plastične boce od 200 ml do 500 ml, sa zatvaračem,

2.2. Plastične boce od 1000 ml, sa zatvaračem,

2.3. Plastična boca sa širokim grlom od 600 ml, sa zatvaračem,

2.4. Plastične boca sa širokim grlom od 1000 ml, sa zatvaračem,

2.5. Metalna ambalaža od 500 ml, sa zatvaračem,

2.6. Metalna ambalaža od 1000 ml, sa zatvaračem,

2.7. Staklene boce od 500 ml do 1000 ml, sa zatvaračem,

2.8. Plastične vrećice različitih veličina,

2.9. Ručni hladnjak i /ili zamrzivač,

2.10. Kartonske kutije raznih veličina,

2.11. Specijalna ambalaža za prijevoz opasne robe.

IV. DIO
Najmanja količina uzoraka

1. Prehrambeni proizvodi:

1.1. Krutine, homogenog sastava: minimalno 500 grama do 1000 grama

– proizvodi od žitarica: brašno, škrob,

– mliječni proizvodi (npr. maslac, sir),

– šećer i šećerni proizvodi,

– mesni proizvodi,

– ostali prehrambeni proizvodi.

1.2. Tekućine, homogenog sastava: minimalno 500 ml do 1 litre

– ulja,

– sokovi,

– mlijeko i mliječni proizvodi,

– ostali prehrambeni proizvodi.

1.3. Krutine, heterogenog sastava: minimalno 1000 grama

– žitarice u zrnu (osim Basmati riže 5000 grama),

– meso (svježe ili zamrznuto, proizvodi od mesa),

– hrana za životinje,

– ostali prehrambeni proizvodi.

1.4. Tekućine, heterogenog sastava: minimalno 1 litra.

1.5. Vino, pivo, jaka alkoholna pića, likeri: minimalno 750 ml do 1 litre.

1.6. Denaturirani alkoholi: minimalno 250 ml.

2. Kemijski proizvodi:

2.1. Krutine: minimalno 200 do 500 g

– mineralni proizvodi (sol, sumpor, zemlja i kamen, vapno i cement, rudače, troska, kameni ugljen, mrki ugljen, treset, koks, smola, naftni koks, bitumen i asfalt, bitumenske mješavine),

– anorganski kemijski proizvodi,

– organski kemijski proizvodi,

– farmaceutski proizvodi,

– gnojiva,

– bojila, pigmenti, boje i lakovi,

– eterična ulja, mješavine mirisnih tvari,

– sapun, organska površinska aktivna sredstva, pripravci za pranje i čišćenje,

– voskovi,

– bjelančevinaste tvari, modificirani škrobovi, ljepila,

– plastične mase i proizvodi od plastičnih masa,

– kaučuk i proizvodi od kaučuka,

– razni kemijski proizvodi.

2.2. Tekućine: minimalno 750 ml

– mineralni proizvodi, mineralna ulja i proizvodi njihove destilacije (naftni derivati, biodizel),

– pripravci za pranje kože,

– razni kemijski proizvodi.

2.3. Uzorak za kontrolu namjenske uporabe plinskog ulja: minimalno 250 ml.

3. Koža – minimalne površine 20 cm x 20 cm.

4. Papir i karton

– minimalne veličine formata A4,

– roba u listovima, 40x40 cm ili originalni oblik,

– u obliku role (svitak), roba u rolama 25 cm po cijeloj širini.

5. Tekstil

– tekstil i druga roba u rolama 25 cm po cijeloj širini,

– predivo, monofilamenti, vlakna 20 m ili originalno pakiranje,

– filamenti, pređa, užad i slično 10 m.

6. Obuća – 1 par.

7. Keramički proizvodi, staklo i stakleni proizvodi, kovine i proizvodi od kovina

– krutine (granule, prah, blokovi, komadi): minimalno 200 do 500 g,

– metalne trake, folije, šioke, profili: minimalno 50 cm,

– žica: od 1 m do 5 m,

– gotovi proizvodi: minimalno 1 komad.

8. Originalna pakiranja

Uzorci pripremljeni za prodaju na malo uzimaju se u originalnoj ambalaži. Ako je pojedinačno originalno pakiranje količinski manje od propisane najmanje količine, treba uzeti više originalnih pakiranja do propisane minimalne količine.

Ako okolnosti pojedinog slučaja to dopuštaju ili zahtijevaju, mogu se uzeti manje ili veće količine robe od onih gore navedenih.

PRILOG 2

TARIFA
TROŠKOVA OSNOVNE ANALIZE UZORAKA U CARINSKOM LABORATORIJU

Redni
broj

Obračunati troškovi

Visina naknade
(kuna) 

1.

Organoleptičko ispitivanje uzorka

50,00

2.

Priprema uzorka

100,00

3.

Fizikalna ispitivanja

100,00

4.

Kemijska ispitivanja

200,00

5.

Instrumentalna ispitivanja: Plinska kromatografija (GC)

400,00

6.

Instrumentalna ispitivanja: Tekućinska kromatografija visoke djelotvornosti (HPLC)

500,00

7.

Instrumentalna ispitivanja: Analiza induktivnom spregnutom plazmom (ICP-OES)

600,00

8.

Instrumentalna ispitivanja: UV-VIS spektrofotometrija

300,00

9.

Instrumentalna ispitivanja: EDXRF spektroskopija

300,00

10.

Instrumentalna ispitivanja – ostala

200,00

 

 

 

 

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2014_07_88_1780.html